Pelletkachel kosten per jaar?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Even terug naar het topic, los van het feit dat een briket een grote pellet is (of niet :-D ).

energiebehoefte: 10'000kWh
calorische waarde gas: 10,3 kWh/m³ -> 970m³ -> €570 (VREG|vaste prijs; €550 indien variabele prijs)
calorische waarde pellets: 4,9 kWh/kg -> 2040kg -> €540 (Ecopower, 2ton)

De CV installatie an sich is gelijk (buizen, radiatoren, ...),
een CV op gas kost - geplaatst - €2000 (eigen ervaring met offertes)
een CV op pellets kost - niet geplaatst - €6200 (BlueBurn)

Financieel kom je dus niet per sé beter uit :)?
Je moet alleen bijkomend met zakjes sleuren (van de winkel naar huis en thuis telkens in het pelletvat)
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Je moet alleen bijkomend met zakjes sleuren (van de winkel naar huis en thuis telkens in het pelletvat)
Of je plaatst thuis een silo, maar dan heb je toch wel enkele m³ ruimte nodig.
Ook vraag ik me af hoelang dit nog zonder accijns zal verkocht worden. :oops:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Een silo doet de installatiekost nog oplopen en hoe krijg je dan uw pellets naar uw CV?
Met de kruiwagen of een emmertje?
Of met een automatisch systeem (schroef, zuigleiding, ...) wat de installatiekost nog eens doet oplopen?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Inderdaad.
Een mooi systeem, maar voor 't geld moet je het niet doen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

heist_175 schreef: Financieel kom je dus niet per sé beter uit :)?
Je moet alleen bijkomend met zakjes sleuren (van de winkel naar huis en thuis telkens in het pelletvat)
Van een goeie 800 Euro per jaar aan aardgas naar minder dan 400 euro per jaar aan pellets. Ben je dan financieel beter of slechter af?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Van een goeie 800 Euro per jaar aan aardgas naar minder dan 400 euro per jaar aan pellets. Ben je dan financieel beter of slechter af?
En die pelletketel die is spontaan uit de lucht komen vallen?
Leuk voor jou!

Indien je ervoor hebt moeten betalen zoals de meesten onder ons, dan heb je toch een paar €1.000 meer betaald dan voor een gelijkaardige installatie op gas.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Mijn inbouw cassette en radiatoren op aardgas zijn ook niet uit de lucht komen vallen. En waar je die paar 1000 euro verschil vandaan haalt, Joost mag het weten. Een standaard pellets kachel is een pak goedkoper dan een inbouw cassette op aardgas. We hebben duidelijk met een expert te maken hier.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Als je het toch zo goed weet, post dan eens de kostprijs van een Wellstraler inbouw cassette op gas. Ik heb er zo een. En leg er dan meteen de prijs van een gemiddelde pellets kachel naast. Geen cursus volgen, gewoon niet uit je nek lullen en je eigen verzinsels niet voor waarheid aannemen. Ik maak het je zelfs makkelijk, Wellstraler KM96. De factuur wil ik hier ook nog even posten.
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Initiële vraagstellling was redelijk simpel. Wat zijn de ervaringen met een pelletkachel op gebied van kosten is wat ontaard naar scheldpartij? Had ik hier niet echt verwacht :?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

kurtcockaert schreef:Initiële vraagstellling was redelijk simpel. Wat zijn de ervaringen met een pelletkachel op gebied van kosten is wat ontaard naar scheldpartij? Had ik hier niet echt verwacht :?
Als iemand begint te reageren met pelletketels, cv, briketten... dan vraag ik mij af wat dergelijke reacties in dit topic doen. Deze reacties hebben
totaal niks te maken met een pelletkachel. Alleen kunnen sommigen blijkbaar niet goed verdragen dat je hen daar op wijst. Kan met mijn werk te maken hebben, maar ik ben gewoon om gerichte vragen te stellen en gerichte antwoorden te krijgen. En ik heb totaal geen boodschap aan rond de pot draaien.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Allez Jack, als een CV op pellets, of briketten ter sprake komen, is dat toch niet helemaal off-topic? Er zijn andere topics waar het veel sneller over iets totaal anders gaat.

Scheldpartijen horen toch niet thuis op UB? Er is daar de laatste weken al genoeg over gezeverd van wat kan en wat niet kan, maar dees is er toch wel efkes over vind ik. En voor alle duidelijkheid gij niet alleen hé.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Topic uitgekuist. Er zijn er hier een paar die in de grond zouden mogen zakken van schaamte.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Tussen het gelul, gescheld en getier door heeft niemand mijn cijfers ontkracht, tot hiertoe.

Dat Jack_D nu een lagere rekening heeft, kan allerlei redenen hebben:
- ander verbruikspatroon
- setup van het toestel
- zuiniger/efficiënter toestel
- ...
Maar in een gelijkaardige situatie (setup, verbruikspatroon, ...), is de kost van stoken met pellets of met gas hetzelfde.

Als je bv een centraal in de "living" geplaatste pelletkachel vergelijkt met een gas-CV die radiatoren moet "voeden",
is het logisch dat de pelletkachel goedkoper zal zijn in verbruik, omdat er minder overhead is (warmteverlies in buizen, bochten, en onnodig aangeschakelde radiatoren).

Maar:
- de investering is bij een pelletkachel wel veel hoger (zoek maar op BlueBurn en OkoFen)
- het comfort is bij een gasinstallatie wel veel hoger (vraag uw oma maar eens om met zakjes pellets te sleuren, met een gasaansluiting hoeft dat niet).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Tussen het gelul, gescheld en getier door heeft niemand mijn cijfers ontkracht, tot hiertoe.

Dat Jack_D nu een lagere rekening heeft, kan allerlei redenen hebben:
- ander verbruikspatroon
- setup van het toestel
- zuiniger/efficiënter toestel
- ...
Maar in een gelijkaardige situatie (setup, verbruikspatroon, ...), is de kost van stoken met pellets of met gas hetzelfde.
Als ik schreef: met aardgas een goeie 800 euro aan verwarming en met pellets minder dan de helft, zijn dan uw cijfers niet ontkracht?
Heb je ooit verwarmd met gas om daarna te verwarmen met pellets? Als het antwoord "neen" is, dan zuig je dit antwoord van die lagere rekening gewoon uit uw duim. Om de doodeenvoudige reden dat je niet kan vergelijken maar je doet het wel voor een ander.
Mijn gebruikspatroon is al jaren hetzelfde. Als het koud is gaat de verwarming aan.
De setup van het toestel is zoals die geplaatst werd door de installateur, idem dito voor de inbouwcassettes op gas.
Dat een pelletkachel zuiniger is dan aardgas moge blijken uit de cijfers die ik hier gepost heb. Ik begrijp totaal niet waarom je zonodig een en ander in twijfel moet trekken of je vragen bij stellen. De cijfers zijn en die liegen er niet om. Verwarmen kost mij nu minder dan de helft dan vroeger. Bovendien is mijn huis beter en gelijkmatiger verwarmd dan vroeger. En het gebeurt zelfs dat ik de deur naar boven moet openzetten omdat het te warm wordt, ondanks dat de kachel op de laagste stand staat. En om maar meteen een van je volgende theorieën te ontkrachten: pelletkachel en cassette hebben het zelfde vermogen.
En om ook maar een antwoord te geven op een vraag die gaat komen: waarom de kachel niet uitschakelen in plaats van een deur open te zetten? Heel simpel: een pelletkachel is niet gemaakt om constant in en uit te schakelen. De ontsteking is 1 van de zwakste schakels en er wordt aangeraden om een pelletkachel maximaal 6 keer per dag in en uit te schakelen (afhankelijk van merk tot merk). Het is voor de kachel beter om die op de laagste stand te laten branden dan uit en aan te zetten als een temperatuur bereikt is.
Ten overvloede: TS heeft vragen over de prijs van een pellet KACHEL.
Okofen en Blueburn hebben GEEN kachels, enkel KETELS. Waarom toch altijd appelen met peren vergelijken?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik kan dan alleen maar concluderen/veronderstellen dat er iets serieus mis was met uw vorige gaskachel/casette/...
Warmtevraag druk je uit in benodigde kWh, om het objectief te houden (en niet "het is warm genoeg" :)). Zie dus mijn berekening hierboven, voor eenzelfde warmtevraag komt pellets en gas even duur uit.

Dat jij uw factuur hebt kunnen halveren is vooral goed nieuws voor uzelf, maar wordt niet ondersteund door algemene cijfers.
Het is lastig om investeringsbeslissingen te nemen obv 1 geval (halvering factuur), maar veel interessanter obv cijfermateriaal (warmtevraag in kWh, energie-inhoud van de brandstof, ...).

Ah, voor de langtenen: wij hebben ook een houtkachel.
Ongetwijfeld is voor sommigen een pellet niet van hout gemaakt ofzo, maar qua "soort warmte" is het alvast vergelijkbaar.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Ik kan dan alleen maar concluderen/veronderstellen dat er iets serieus mis was met uw vorige gaskachel/casette/...
Dat jij uw factuur hebt kunnen halveren is vooral goed nieuws voor uzelf, maar wordt niet ondersteund door algemene cijfers.
Geen conclusies trekken omdat het je goed uitkomt. Er was totaal niks mis met mijn cassette.
Al diegenen die ik ken die een pelletkachel hebben geplaatst ondervinden dezelfde voordelen als ikzelf: een pak goedkoper, beter en gelijkmatiger verwarmen en met een paar simpele ingrepen verwarm je je hele huis met 1 kachel die in de living staat. Iets wat niet mogelijk is/was met een cassette op gas.
Verder heb ik nooit beweerd dat een pellet niet van hout is gemaakt maar het gaat hier over pelletkachels en jij moet er kost wat kost 2 merken bij sleuren die zelfs geen pelletkachels produceren.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Mijn conclusie is dat je voor de topicstarter niet kan uitmaken of het voordeliger is in zijn/haar situatie. Maar als je naar pellets wil overschakelen moet je rekening houden met wat er nu aanwezig is. Als er al radiatoren zijn en wil je een gas-doorstromer vervangen of je wil een vrijstaande kachel die met kanalisatie je huis verwarmd, dan zijn voor mij twee soorten installaties waar je met verliezen rekening moet houden. Een vrijstaande gaskachel heeft ook niet het beste rendement dat je kan vergelijken met de 95 percent van een pelletkachel, of de 106 percent van een condensatiewandketel. Dus ik kan begrijpen dat het voor Jack dan weer wel voordelig is om pellets te gebruiken ipv een gaskachel. Als je een HR+ gasketel gaat vervangen in pellets met radiatoren, kan het dan weer wel zijn dat je er geen voordeel uit haalt.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”