heist_175 schreef:Tussen het gelul, gescheld en getier door heeft niemand mijn cijfers ontkracht, tot hiertoe.
Dat Jack_D nu een lagere rekening heeft, kan allerlei redenen hebben:
- ander verbruikspatroon
- setup van het toestel
- zuiniger/efficiënter toestel
- ...
Maar in een gelijkaardige situatie (setup, verbruikspatroon, ...), is de kost van stoken met pellets of met gas hetzelfde.
Als ik schreef: met aardgas een goeie 800 euro aan verwarming en met pellets minder dan de helft, zijn dan uw cijfers niet ontkracht?
Heb je ooit verwarmd met gas om daarna te verwarmen met pellets? Als het antwoord "neen" is, dan zuig je dit antwoord van die lagere rekening gewoon uit uw duim. Om de doodeenvoudige reden dat je niet kan vergelijken maar je doet het wel voor een ander.
Mijn gebruikspatroon is al jaren hetzelfde. Als het koud is gaat de verwarming aan.
De setup van het toestel is zoals die geplaatst werd door de installateur, idem dito voor de inbouwcassettes op gas.
Dat een pelletkachel zuiniger is dan aardgas moge blijken uit de cijfers die ik hier gepost heb. Ik begrijp totaal niet waarom je zonodig een en ander in twijfel moet trekken of je vragen bij stellen. De cijfers zijn en die liegen er niet om. Verwarmen kost mij nu minder dan de helft dan vroeger. Bovendien is mijn huis beter en gelijkmatiger verwarmd dan vroeger. En het gebeurt zelfs dat ik de deur naar boven moet openzetten omdat het te warm wordt, ondanks dat de kachel op de laagste stand staat. En om maar meteen een van je volgende theorieën te ontkrachten: pelletkachel en cassette hebben het zelfde vermogen.
En om ook maar een antwoord te geven op een vraag die gaat komen: waarom de kachel niet uitschakelen in plaats van een deur open te zetten? Heel simpel: een pelletkachel is niet gemaakt om constant in en uit te schakelen. De ontsteking is 1 van de zwakste schakels en er wordt aangeraden om een pelletkachel maximaal 6 keer per dag in en uit te schakelen (afhankelijk van merk tot merk). Het is voor de kachel beter om die op de laagste stand te laten branden dan uit en aan te zetten als een temperatuur bereikt is.
Ten overvloede: TS heeft vragen over de prijs van een pellet KACHEL.
Okofen en Blueburn hebben GEEN kachels, enkel KETELS. Waarom toch altijd appelen met peren vergelijken?