CCatalyst schreef:* AZERTY vervangt karakters die nuttig zijn in programeertalen door letters met accenten. QWERTY is voor programmeurs dan ook een veel handiger toetsenbord. De dominantie van AZERTY wordt dan ook als een reden voor het code-analfabetisme in Belgie en Frankrijk gezien, maar niet als de enige reden.
Sorry, niet akkoord. Ik werk op beiden, en quasi alle toetsen die ik op (BE) azerty heb vind ik ook op (US) qwerty terug; omgekeerd daarentegen...
Dingen op azerty die ik op qwerty niet vind: £,¨,µ,²,³,é,§,è,ç,à,°,ù (dat zijn 12! karakters).
Omgekeerd daarentegen zie ik niet direct iets op mijn qwerty keyboard dat ik niet op mijn azerty terugvindt (omdat mijn azerty veel meer gebruik maakt van de alt-gr toetsen en er zodoende meer heeft).
Ik vind overigens sommige toetsen/letters op een qwerty slecht geplaatst (sommige zijn wel beter):
- De "." is handiger op qwerty; bij azerty gebruik ik de numpad om geen shift te moeten aantikken.
- De square en curly brackets en de pipes zijn handiger op qwerty (de round brackets zoals deze dan weer bij azerty), alsook de backslash, de tilde, en het "^" hoedje (omdat het standalone is op qwerty en dient als accent circonflexe op azerty waardoor het een extra spatie vereist).
- Het gedrag van de shift key vind ik handiger bij azerty (aka shift ook de number keys).
- De enter toets vind ik handiger bij azerty dan bij sommige qwertys (ik haat de US single height enter key).
- De plaatsing van de letter "m' is zoveel handiger bij azerty, waar je starting position als blind typer allemaal letterkeys betreft; ik vind qwerty zeer unbalanced in dat er onder mijn rechterhand te weinig letters liggen op de middenrij (die ook een toets minder heeft bij een US kb met een single line enter key, waardoor het effect nog vergroot wordt).