Regenwaterrecuperatie advies

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

charlez schreef:Deze zijn speciaal gemaakt om in putten of tanks te leggen(hangen).

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 30567.html

Hangt er ongeveer een jaar in nu, werkt perfect.
En kun je uitleggen hoe je die aan Raspberry Pi hangt? Gewoon op een gpio? Ik ken er nog niet veel van hoor :)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Een ultrasoon is héél nauwkeurig als je met hardware timers werkt.
Nauwkeurigheid tot 2 mm is zeker niet overdreven.
Het moeilijkste is nog die sensor loodrecht naar beneden te monteren.

Druk is dan weer heel afhankelijk van barometrische druk.

Edit: Zo duur!

Volgende waarden 's nachts in meter van sensor.
Waarschijnlijk 1x pomp aangeslagen voor toilet.

1.512
1.508
1.508
1.510
1.512
1.510
1.508
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

liegebeestig schreef:
charlez schreef:Deze zijn speciaal gemaakt om in putten of tanks te leggen(hangen).

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 30567.html

Hangt er ongeveer een jaar in nu, werkt perfect.
En kun je uitleggen hoe je die aan Raspberry Pi hangt? Gewoon op een gpio? Ik ken er nog niet veel van hoor :)
Denk dat je dan in dit geval beter een arduino neemt ipv een Pi.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Charlez, ik vond de info via deze blog, misschien interessant.
https://www.dennisjanssen.be/tutorials/ ... nk-sensor/
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

zou je idd kunnen gebruiken, bij mij wordt via 0-10V module alles op domotica bus gezet.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik wil dus niets domotica en logging :).
Ik wil gewoon kunnen zien hoeveel water er ongeveer nog in de put zit, hoe nauwkeuriger hoe beter, maar niets permanent.
Knutselen met open printplaten enzo, zie ik niet zitten, noch een systeem dat 24/7 elektriciteit verbruikt :).
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

heist_175 schreef:Ik wil dus niets domotica en logging :).
Ik wil gewoon kunnen zien hoeveel water er ongeveer nog in de put zit, hoe nauwkeuriger hoe beter, maar niets permanent.
Knutselen met open printplaten enzo, zie ik niet zitten, noch een systeem dat 24/7 elektriciteit verbruikt :).
Een houten meetstok ? :lol: :lol:
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Weet er iemand of er A) bedrijven zijn die zo'n watertonnen op maat maken? of B) mag je zoiets zelf maken, of moet je weer voldoen aan allerhande hopeloze goedkeuringen en normen?

Ik stel me die vraag omdat we in onze kelder een soort van hoekje hebben dat nogal verloren is wegens moeilijk bereikbaar. Het zou echter wel ideaal zijn om een kleine ton van een paar 100 liter te plaatsen om bijvoorbeeld de wasmachine te bevoorraden en een toilet. Dat hoekje is ideaal gelegen bij aanvoer van regenwater dat daar toekomt en de afvoer is er ook.

Een ton bij ons hier in de stad in de grond buiten steken is geen optie, geen plaats voor, praktisch onmogelijk.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

Er zijn regenwaterzakken die makkelijker voor kelders werken.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je kan dat zelf maken (bv in beton, of met bakstenen en hars) of je kan dat kopen.
Er zijn systemen met kleinere modules die je al dan niet aan/in elkaar klikt (DSPlastics).
Als je spreekt van een paar 100 liter, kan je misschien kijken naar een regenton voor buiten?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

100 liter... sorry maar dat is véél te weinig.
Als je weet dat een wasmachine +- 50 liter gebruikt...
Met 2 personen gebruiken we gemiddeld 850l regenwater / week aan wassen en toiletbezoek.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Familie van ons heeft een put van 1m³ voor enkel 1 WC en hebben die maar 1 keer per jaar droog, en vullen die dan aan met IBC-vaten die achteraan in de tuin staan en vollopen met het regenwater van het dak van hun tuinhuis (daar hebben ze 3 vaten staan, dus 3m³)

Het is maar tot waar je wil gaan :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

1m³ water is wel een beetje meer dan 100 liter water in een regenton. :)

Uiteindelijk hebben ze 4 kuub water... Dat is 4000 liter, dat is al bijna zoveel als mijn waterput van 5000 liter.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De waterput van 1m³ wordt idd constant aangevuld met regenwater én er wordt uit gebruikt voor de WC.
Alleen als die kuub "op" is, wordt er overgeheveld vanuit een IBC in de tuin.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

heist_175 schreef:Ik wil dus niets domotica en logging :).
Ik wil gewoon kunnen zien hoeveel water er ongeveer nog in de put zit, hoe nauwkeuriger hoe beter, maar niets permanent.
Knutselen met open printplaten enzo, zie ik niet zitten, noch een systeem dat 24/7 elektriciteit verbruikt :).
https://www.conrad.be/p/kemo-m167n-nive ... vdc-191332

Ik heb dit recent geplaatst. Het enige dat je nog nodig hebt is een pvc buis, telefoniekabel met 12 draden en 2 aa batterijen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Misschien een aanrader om verder mee te knutselen?
https://www.aliexpress.com/item/3-3-5V- ... 17803.html
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

heist_175 schreef:
‘Meer periodes van watertekort en wateroverlast en toenemende hittestress in steden zijn rechtstreekse gevolgen van de klimaatopwarming. Dat zijn allemaal problemen gelinkt aan onze waterhuishouding. We moeten leren leven met opeenvolgende droogtes als deze, we denken dat er genoeg water is, maar dat is niet zo. Vlaanderen heeft slechts 1.500 kubieke meter water per persoon per jaar beschikbaar. Dat is laag, vanaf 1.000 is het kritiek. Ter vergelijking: Nederland heeft 5.500 kubieke meter beschikbaar.’
In Zuid Afrika hebben ze dit jaar al gerantsoeneerd, ooit hebben we dat hier in België ook nog voor.
Een droog najaar en voorjaar, wat maakt dat de reserves niet aangevuld zijn en dat gevolgd door een warme periode in mei/juni. Boeren failliet wegens verbod op oppompen, boetes bij het sproeien/auto wassen, striktere controle op meterstandevolutie op verschillende dagen en/of regio's tijdelijk afkoppelen.
Momenteel is het nog altijd code geel
http://www.integraalwaterbeleid.be/nl/o ... ecommissie
Afbeelding
Update 17 januari 2019

Momenteel zijn er geen acute problemen naar waterbeschikbaarheid gezien de lage watervraag in deze periode van het jaar. Door de zeer droge zomer en een najaar met minder dan gemiddeld neerslag, blijven de grondwaterpeilen en de afvoeren op de waterwegen laag tot extreem laag voor de tijd van het jaar. Het zijn vooral de waterwegen in het centrum van Vlaanderen - waaronder de Boven-Schelde - waar de effecten nog duidelijk zichtbaar zijn.

Normaal is er tijdens de winter ook voldoende overschot aan water om de spaarbekkens voor drinkwater en land- en tuinbouw aan te vullen. Door de geringe neerslag dit najaar konden tot nu toe nog niet alle spaarbekkens (voldoende) gevuld worden.

We bevinden ons dus – voor de tijd van het jaar - nog altijd in een droge situatie. Waakzaamheid blijft geboden. De Droogtecommissie zal de situatie nauwgezet verder opvolgen.
Bijna overal in Vlaanderen is het momenteel (grondwaterstand) "matig droog", terwijl dit de periode zou moeten zijn dat alle voorraden aangevuld raken voor het komende warmere seizoen.

Het logische gevolg van een opeenvolging van droge periodes en het piekverbruik tijdens de droogte is toch dat er een slimme meter komt, nee?
Als het nat weer is, is er overal water en dus zou water van de leiding goedkoop moeten zijn, als het droog weer is en de voorraden (en de leidingen) onder druk komen te staan, zou leidingwater veel duurder moeten zijn.
Ik heb er echter nog niets over gehoord/gelezen? Waarom zouden we dat niet introduceren? Of gaan we wachten tot er regio's echt zonder drinkwater vallen, omdat de buurregio de gazon is blijven sproeien :).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

heist_175 schreef:Momenteel is het nog altijd code geel
http://www.integraalwaterbeleid.be/nl/o ... ecommissie
Afbeelding
Bijna overal in Vlaanderen is het momenteel (grondwaterstand) "matig droog", terwijl dit de periode zou moeten zijn dat alle voorraden aangevuld raken voor het komende warmere seizoen.
We zijn ruim een jaar verder en de situatie is nog steeds dramatisch. Op bijna alle meetpunten staat het grondwater nog steeds véél te laag:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200211_04843878

Afbeelding

Ondanks het feit dat we wel al enige tijd een Vlaamse regering hebben, schittert die vooral door afwezigheid van beleid ten gronde.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

heist_175 schreef: Het logische gevolg van een opeenvolging van droge periodes en het piekverbruik tijdens de droogte is toch dat er een slimme meter komt, nee?
Als het nat weer is, is er overal water en dus zou water van de leiding goedkoop moeten zijn, als het droog weer is en de voorraden (en de leidingen) onder druk komen te staan, zou leidingwater veel duurder moeten zijn.
Ik heb er echter nog niets over gehoord/gelezen? Waarom zouden we dat niet introduceren? Of gaan we wachten tot er regio's echt zonder drinkwater vallen, omdat de buurregio de gazon is blijven sproeien :).
Het ging er gisteren over bij de Inspecteur op Radio2.
https://radio2.be/de-inspecteur/waar-bl ... -voorkomen

Vreemd: men gaat volgend jaar starten met uitrol, maar op de vraag hoe die "slimme" meter gaat uitgelezen worden kwam geen (duidelijk) antwoord ("beveiligde netwerken"). Ze moeten dat precies nog uitzoeken.
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 43 keer

Stomme bedenking van me: Als meer mensen regenwater opvangen en bijhouden/stockeren, is het dan niet logisch dat het grondwaterpeil trager wordt aangevuld dan vroeger? :-D

Beste is dan misschien om de overlopen van de tonnen/putten/reservoirs niet te leiden naar beekjes/riolen maar naar (diepe) infiltreerbuizen of gewoon weer de (geboorde/natuurlijke) waterput in ofzo?

Ah maar kjik, de aanvulling is normaal:
Dit betekent dat de grondwateraanvulling weliswaar normaal verloopt voor de tijd van het jaar, maar ook dat de opgelopen achterstand in grondwaterpeilen niet verder goedgemaakt wordt.
Er zal vermoedelijk wel nog wat regen vallen, om aan te vullen.

Neemt niet weg dat we altijd met alles zuinig mogen/moeten omspringen, maar een dictatuur dat zegt wanneer ik water mag gebruiken (of elektriciteit) aan eventuele woekerprijzen omdat de investeringen in infrastructuur ondermaats zijn om de voorziening te garanderen, dat stoot me tegen de borst. En zal nog meer verbruik van grondwater via individuele waterputten in de hand werken, denk ik dan, met weeral gevolgen voor het grondwaterpeil.

Steeds maar bevolkingsaangroei, verkavelingen, hoogbouw maar capaciteitsverhogingen van de basis nutsvoorzieningen? Die zouden minstens mee moeten groeien, en nog 'op de groei' voorzien, maar spijtig genoeg zie ik dat niet genoeg gebeuren. De lasten en ongemakken steeds bij de burger leggen is gemakkelijk, maar mag stilletjesaan gaan stoppen, imho.
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

heist_175 schreef: We zijn ruim een jaar verder en de situatie is nog steeds dramatisch. Op bijna alle meetpunten staat het grondwater nog steeds véél te laag:.
Ik woon in 9320 Nieuwerkerken, deelgemeente van Aalst. Wij hebben 2 jaar geleden een boorput laten boren van 26m diep. Het water staat hier sinds maandag terug 2cm boven de filterbuis van 125mm... Dus op +- 55cm onder het grondniveau. Na de zomer stond het water maximum 250cm diep.

We springen er wel relatief zuinig mee om, maar ik snap niet dat het overal zo laag blijft. We hebben ook een kleine regenput van +- 1200L en als die vol staat, laat ik het water in de grond lopen met een dompelpomp, al zal dit wellicht niet veel helpen, maar alle beetjes... ;)

Slimme meter voor waterverbruik extra te kunnen belasten... Ben ik blij dat ik het stadswater enkel nog nodig heb om de vijver bij te vullen... Wat gaan ze zo nog bedenken.

Handige website btw.
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

TimoLimo schreef:Stomme bedenking van me: Als meer mensen regenwater opvangen en bijhouden/stockeren, is het dan niet logisch dat het grondwaterpeil trager wordt aangevuld dan vroeger?
Ik vind dat niet zo'n stomme bedenking.
Regenwater kan je enkel in een vat laten lopen (vat, ton, regenput) als je het ergens kwalitatief kan opvangen. Een dak dus. Als je geen regenput hebt, loopt het water van het dak in de riool, beek of regenwaterafvoer. Weg dus. Als je het wel kan opvangen, is het niet weg.
In het beste geval zorgt uw regenopvang voor minder problemen stroomafwaarts, in het slechtste geval merkt niemand dat er een paar kuub water minder door de beken stroomt.
Er valt in België ongeveer 24miljard kuub regenwater per jaar, dat is ongeveer 2000kuub per persoon. Daar kan je wel eens een kuubje van afvangen om de WC mee door te spoelen thuis en niet eerst langs een infiltratiebekken etc te lopen.
Neemt niet weg dat we altijd met alles zuinig mogen/moeten omspringen, maar een dictatuur dat zegt wanneer ik water mag gebruiken (of elektriciteit) aan eventuele woekerprijzen omdat de investeringen in infrastructuur ondermaats zijn om de voorziening te garanderen, dat stoot me tegen de borst. En zal nog meer verbruik van grondwater via individuele waterputten in de hand werken, denk ik dan, met weeral gevolgen voor het grondwaterpeil.
Het is niet noodzakelijkerwijze een dictatuur. Laat de maatschappij beslissen tussen
- iedereen een 2-3voudige factuur wil krijgen om infrastructuur te financieren om "ongebreideld" watergebruik mogelijk te maken
- geen/weinig prijsverhoging en heel af en toe limieten op het verbruik (hetzij verbruikslimieten op bepaalde momenten, hetzij via tarieven)
Niet kiezen tussen beide scenario's levert toestanden als in Californië en Zuid Afrika op.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”