Wel, ik gebruik Kerio WinRoute Pro 4.2.1, maar ondertussen is versie 5.0 uit, maar daar heb ik geen licentie voor
WinRoute is échte routersoftware met een degelijke firewall (intern/extern netwerk) volledige NAT, maar als je het op safe wilt spelen (bedrijven en zo) zit ook een proxy-server in en een mail server, een dns-forwarder, een packet filter, DHCP-server, je kan aan poortmapping doen, ...
Enfin, je kan denk ik ALLES instellen wat er in te stellen valt op dat gebied. Het enige nadeel is dat je door de gigantische hoeveelheden instellingen wel even bezig bent met alles in te stellen. Ik zag toevallig dat in Computer Magazine van deze maand een artikel gewijd is aan firewalls en als werkvoorbeeld gebruiken ze ... Kerio WinRoute Pro
WinRoute Pro 4.2.x / WinRoute Firewall 5.0 is eigenlijk voor bedrijven bedoeld (getuige de volume licenses, de indrukwekkende administratiemogelijkheden (users/level-based)). Er is ook WinRoute Light (
http://www.kerio.com/wrl_home.html ) dat minder opties heeft en daardoor wel toegankelijker is voor thuisgebruik.
Ah ja: de Router staat maar 500 simultane connecties toe per client, toch kan je dit aanpassen door een aanpassing in het register te doen.
(info)
Windows 2000
Windows 2000 heeft een DHCP server, een FTP server, een HTTP server, een telnet server, heeft ICS (internet connection sharing - een minirouter) maar heeft 1 groot nadeel: het staat slechts 3 clients toe (en dat was hier een probleem
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
)
Bovendien heeft W2K geen firewall of filtermogelijkheden. Je kan al die mogelijkheden van WinRoute wel apart vinden, maar met WinRoute heb je alles in 1 ding zitten.
Voordeel van WinRoute (voor firewall): Je moet niet op de server aangemeld zijn opdat die werkt. NIS, ZoneAlarm e.d. werken pas NA het aanmelden.
En dat vond ik ook heel belangrijk
Van WinRoute (Lite - Pro) zijn trialversies te downloaden, dus proberen maar
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)