r2504 schreef:Laat ons eerlijk zijn... de mens is van nature uit data-hongerig... ga met enkele mensen rond de tafel zitten brainstormen en je hebt binnen de kortste keren een waslijst van welke attributen je allemaal wil verzamelen van iemand. Nogmaals dit is onze natuur... ik wil het dus zeker niet dubieus noemen, alleen neemt hierdoor het risico toen bij een lek (en ook dat is niet bewust maar vaak misbruik door derden).axs schreef:moeten we daarom elke datacollection gaan bekijken alsof deze met dubieuze redenen gebeuren of zeker allen worden geleakt?
Laat ons dus voortaan tweemaal nadenken of we bepaalde attributen wel ECHT nodig hebben en of het echt niet anders kan (we hebben hier op het werk een prima training rond gehad en dan ben je verbaast dat als je denkt aan het minimum te zitten er toch nog een heleboel uit kan door het verhaal om te denken).
Ook al willen sommige het niet onder de noemer privacy plaatsen... onze data is enorm waardevol en eens uit handen gegeven krijg je het zelden nog terug. Hoog tijd dus om er op voorhand bij stil te staan !
Helemaal mee eens dat we moeten stilstaan met wat we delen, maar nogmaals, ik heb geen probleem om bepaalde informatie te delen (om bv mijn en desnoods zelfs iemand anders zijn leven makkelijker te maken) zolang ik er op kan vertrouwen dat die data enkel voor die doeleinden gebruikt worden.
In de meeste gevallen is dit ook effectief zo maar uiteraard zijn er uitzonderingen waar de data misbruikt kan/zal worden.
Op je hoede zijn wat je met wie deelt is uiteraard regel 1, maar om dan geen data meer te willen delen en iedereen als potentieel gevaar te bestempelen gaat me een stap te ver.
.Naief? Misschien, maar ik heb nog altijd vertrouwen in de meerderheid van de mensen/ bedrijven / organisaties ondanks dat het vertrouwen ook al regelmatig geschonden is.
Aard van het beestje zeker?