heist_175 schreef:
- Onderwijs
Is een tweesnijdend zwaard. De VS heeft het beste kwalitatieve onderwijs (kijk maar naar de ranking van de universiteiten wereldwijd). Het probleem is dus niet het onderwijs zelf, maar eerder de toegang. Maar er is tegelijk ook een reden dat de VS alle topinstellingen in huis heeft, en dat is niet omdat ze niet voor de grootste gemene deler gaan. Dit gaat uiteraard ten koste van individuelen, zeker voor zij die minder kansen hebben, maar met 328 miljoen mensen ga je nooit voor iedereen goed kunnen doen én de kwaliteit houden.
Zelfde voor gezondheidszorg, is onbetaalbaar. Hier ook trouwens, maar in plaats van eraan te raken we sturen de facturen naar de volgende generatie.
heist_175 schreef:
- Sociale mobiliteit (The American Dream)
Niet mee akkoord. De Dream evolueert mee met de maatschappij, maar ze is zeker niet verdwenen. De VRT bericht graag over de miserie in de VS, maar de verhalen over de American Dream anno 2018 laten ze niet zo snel zien, en het is zeker niet omwille van een gebrek aan materie.
heist_175 schreef:- Infrastructuur
Ja. Trump heeft het in gang gestoken maar het Huis raakt het niet eens over de fondsen ervoor. Om dezelfde reden kan hij het dus ook niet per EO beslissen (gaat over biljoenen, geld moet van ergens komen). De VS zal het laten aanslepen tot het crisis is. Zoals hier dus.
heist_175 schreef:- Staatsschuld
Dit heb ik al meermaals gehoord en is een interessante kwestie.
Schuld is iets dat ooit terugbetaald moet worden. Zolang je kredietgever denkt (foutief of niet) dat je het in de toekomst zal kunnen terugbetalen, is de regel over het algemeen dat je vrij snel een lening zal krijgen. Zelfs een extra lening. En nog een extra lening.
Als je je schuld niet terugbetaalt zal er ooit een moment komen dat je kredietgever er genoeg van zal hebben. In principe komt er dan enforcement. De deurwaarder of de rechtbank in ons geval.
Maar wat kan China doen? Ze kunnen hun geld opeisen, en als de VS bot weigert hebben ze weinig opties. Vliegtuigjes moeten ze niet sturen want dat gaan ze nooit winnen. Het enige wat ze kunnen doen is de geldkraan dicht draaien, met alle mogelijke gevolgen voor de handelsrelaties tussen de VS en China (een van de grootste afnemers) en bijgevolg hun interne markt, zeker met een Trump aan het roer. Dus waarschijnlijk is de geldkraan dichtdraaien ook geen optie. Maw: de VS heeft China nodig en China heeft de VS nodig. Japan hetzelfde verhaal.
Is een schuld nog wel een schuld als ze niet opgeeist kan worden? Da's een interessante filosofische kwestie. Net als de boom die valt in het oerwoud (maakt het lawaai als er niemand is om het te horen) ligt het antwoord minder voor de hand dan het lijkt.
Ik zie het in ieder geval zo: zolang de VS het eerste rijk van de wereld blijft is die schuld geen probleem. De dag dat de wereldorde zal veranderen, en dat komt sowieso, wordt dat plots een gigantisch probleem. Maar ik weet niet of wij dat nog zullen meemaken, en ik weet al zeker niet hoe die wereld er zal uitzien.