De grote bedenking die je echt steeds moet maken is
dat je hier in Europa nogal een erg eenzijdig beeld gepresenteerd krijgt in de pers en de media. Hillary goed, Trump slecht. De realiteit is wel genuanceerder. Als Trump effectief zo "erg" was als onze media afbeelden, dan zou hij echt niet
slechts 1.7 punten achterstaan op Clinton. Amerikanen zijn ook niet dom. Ik raad zeker iedereen aan om eens de berichtgeving op de Amerikaanse pro-Clinton zenders maar ook de pro-Trump zenders te volgen en ze naast elkaar te leggen.
Ik verblijf zelf een groot deel van het jaar in de VS voor mijn werk (niet aan de kusten, wel meer in het binnenland en dus meer Trump terrein), en ik kan wel zeggen dat ik begrijp waarom Trump zoveel aanhang heeft. Je mag gerust stellen dat Trump spreekt voor een deel van de bevolking (40% bijna geloof ik) die de voorbije decennnia nooit vertegenwoordigd werd in de Amerikaanse politiek. Dat merk ik ook in mijn gesprekken met de mensen daar. De teleurstelling over Obama is trouwens ook erg groot, iets wat de media hier ook stelselmatig negeren.
En dan komen we bij Hillary Clinton, waar er toch ook een en ander mis mee is. Het probleem is dat je met haar nooit weet of ze de waarheid spreekt. En dat imago - als ze verkozen raakt - zal haar haar hele ambtstermijn achtervolgen. Net als de FBI en Wikileaks. Ik vrees dat dat haar kansen voor een effectief beleid sterk zullen kortwieken.
Je moet het zo zien: de Verenigde Staten zullen in de komende 4 jaar statistisch gezien waarschijnlijk een recessie doormaken. Wie zit dan beter in het Witte Huis? De onbetrouwbare dame met veel ervaring in buitenlandse zaken, die nooit de waarheid spreekt? Of de grofgebekte ondernemer met veel ervaring in het bedrijfsleven, die te veel de waarheid spreekt?
Nog een tidbit: de zogenaamde "open-minded" Clinton-supporters
hebben veel meer moeite om respect op te brengen voor een Trump-supporter dan omgekeerd. Dit vind ik heel tekenend, en is precies hoe ik het ook in de VS ervaar. Als ik in de VS een constructieve discussie heb over de politiek is het bijna altijd met een Trump supporter. Als ik met een Clinton-supporter praat klappen ze meestal dicht op het ogenblik dat de naam Trump valt en dan is het enkel nog "Hillary goed, Trump slecht". Het is moeilijk te gevolgen maar ik denk dat de Clinton-campagne het land sterker gepolariseerd heeft dan de Trump-campagne.
apestaart schreef:
Mocht hij president worden dan zal het proper zijn, hij zou al die ziekteverzekering die Obama met veel moeite heeft tot stand bracht onmiddellijk teniet doen, kortom de armoede zal onder zijn bewind ferm toenemen voor nog niet te zeggen dat hij het land naar de afgrond zal helpen.
Even corrigeren. In de staat van mijn werk is er vanaf volgend jaar per county nog maar 1 insurer onder ObamaCare. De tarieven stijgen tot 150%! De Obama-administratie had dan nog het lef om te zeggen dat die staat een "outlier" is, iets wat erg hard aangekomen is hier. ObamaCare is aan het falen, omdat zo'n soort van healthcare in de VS gewoon onbetaalbaar is (en we weten allemaal waarom). Daarom dat Trump het zo wil intrekken en anders organiseren.
Bron (hetgeen de media je hier niet vertellen):
http://www.wsj.com/articles/inside-the- ... 1477925051 (paywall? google "Inside the Affordable Care Act’s Arizona Meltdown" en klik het zoekresultaat)
apestaart schreef:Het zou me zelfs niet verwonderen dat hij hier en daar een oorlogje gaat voeren.
De kans is zeer miniem dat hij een oorlog zou starten zonder een zeer goede reden. Je moet weten dat Trump de enige kandidaat is die niet gedragen wordt door minstens 1 partij. Als Trump zo'n "stoten" zou uithalen, zou hij onmiddellijk impeached worden door zowel de democraten als de republikeinen (die dan "hun" Mike Pence in de plaats kunnen zetten). Hillary daarentegen zal pretty safe zitten, ze mag nog zoveel verkeerd doen, haar partij zal altijd achter haar staan.
Met andere woorden: laat je niet teveel ophitsen door wat de media hier vertellen. Trump zal wel verplicht zijn om een presidentieel beleid te voeren, of hij wordt impeached. Hillary daarentegen zal veel minder in het gareel gehouden worden, en hoewel zij ook niet snel voor oorlog zal kiezen, zal ze in haar ambtstermijn wel haar grote donoren bedanken (en niet de armen voor wie ze het nu zogezegd opneemt).