Misschien moeten we eens denken aan een fox-o-ring ofzo met een aantal userbasers?

Het is inderdaad niet eenvoudig meer om aan de jeugd uit te leggen dat je door hard te studeren, een examen te doen, apparatuur en antenne's te plaatsen je contact kan maken met de andere kant van de wereld met een kwaliteit die de meeste niet eens begrijpen... terwijl zij gewoon een Skype video gesprek opstarten op ieder moment van de dag.on4bam schreef:Niet alles hoeft "nut" te hebben.
Het is niet omdat de personen erachter radioamateurs zijn dat het een radio amateur organisatie is !ITnetadmin schreef:WirelessBelgie is ook een radio amateur organisatie, dacht ik.
Hoe zou jij dan het Rode Kruis radio noodnet omschrijven? Ik heb indertijd nog mee het noodnet bemand tijdens het Heyzeldrama, en rond die periode deed het Rode Kruis ook nog beroep op radioamateurs voor radio verbindingen naar afgelegen posten van de Haspengouwrally.r2504 schreef:Als radioamateur is het namelijk verboden third-party traffic te verzorgen !
Harald of Free EnterpriseITnetadmin schreef:Nut: omdat het kan.
Het is daarbij ook nog ns leuk om een handje te kunnen helpen als er iets gebeurd is (ik neem aan dat ook in Belgie amateurs af en toe opgetrommeld worden om verbindingen te leggen; in de US doen ze dat naart schijnt nog altijd).
Wireless Belgie is gewoon standaard WIFI... heeft dus niets te maken met radioamateur frequenties.ITnetadmin schreef:Op radio amateur frequenties toch.
Dat is inderdaad Third-Party traffiek maar onder het charter van B-EARS... en hiervoor moet je gekend zijn (vroeger was dit trouwens een aparte vermelding op je vergunning !).flupke19 schreef:Hoe zou jij dan het Rode Kruis radio noodnet omschrijven?
Can't agree more!on4bam schreef:Ondertussen is er nog weinig echte "nood" waarbij radio amateurs de verbindingen verzorgen maar op wereld niveau is dat een heel andere zaak. Bij zo goed als als alle rampen zijn het de radio amateurs die als eerste terug communicatielijnen opzetten. Dat gaat altijd sneller dan mobiele GSM systemen ter plaatse te brengen en in gebruik te nemen.
Door de verschillende banden te gebruiken kan ook perfect lokaal van langere afstandsverkeer gesplitst worden.
En niet vergeten, als alle communicatie verbroken is blijven enkel radio amateurs over. Een batterij, een zender en wat koperdaad met coax is voldoende.
Weet ik; is ook mijn punt. Dat doet niet af van het feit dat het radioamateurs zijn die hun know how daarvoor gebruiken.r2504 schreef:Wireless Belgie is gewoon standaard WIFI... heeft dus niets te maken met radioamateur frequenties.ITnetadmin schreef:Op radio amateur frequenties toch.
Klopt als een zwerende vingerITnetadmin schreef:Afstand is idd relatief, maar Brussel oversteken is Brussel oversteken
Straf, want staat er geen astrid mast op de lokale politie in Wetteren? Of heeft die geen deftige coverage met de rampzone?krisken schreef:Can't agree more!on4bam schreef:Ondertussen is er nog weinig echte "nood" waarbij radio amateurs de verbindingen verzorgen maar op wereld niveau is dat een heel andere zaak. Bij zo goed als als alle rampen zijn het de radio amateurs die als eerste terug communicatielijnen opzetten. Dat gaat altijd sneller dan mobiele GSM systemen ter plaatse te brengen en in gebruik te nemen.
Door de verschillende banden te gebruiken kan ook perfect lokaal van langere afstandsverkeer gesplitst worden.
En niet vergeten, als alle communicatie verbroken is blijven enkel radio amateurs over. Een batterij, een zender en wat koperdaad met coax is voldoende.
Een ramp waarbij radioamateurs recent nog aanwezig waren was de treinramp in Wetteren. Astrid was daar zo rampzalig dat de communicatie tussen de mensen ter plaatse en HC100 volledig werd gedaan via radioamateurs. Pas toen de Astridwagens toekwamen (repeaters) namen die het weer over...
Ander voorbeeld : pukkelpop in 2011! Ook daar stonden radioamateurs klaar.
Dat is eerder beperkt... het is dan ook een basiscursus... een manier om kennis te maken met de hobby.Lennie schreef:Leert men op zo een cursus ook de technische achtergrond?
Overzichtje van onze opleiding :Lennie schreef:Leert men op zo een cursus ook de technische achtergrond?
Of enkel de bediening en de regelgeving?
Klopt. Een extra "intermediate" licentie zou beter zijn.ITnetadmin schreef:Ikzelf vind het wel wat spijtig dat er maar 2 niveaus zijn, de zeer simpele basisvergunning en dan direct de full harec.
Het is inderdaad enorm beperkt... daarom dat sommigen ook voorstander zijn van de vergunning in de tijd te beperken (op die manier zullen de echt gemotiveerde mensen wel overstappen naar een HAREC).ITnetadmin schreef:ON3 is zeeeeer beperkt in wat ze aanleren.
Volgens sommigen zelfs te beperkt, maar het niveau is naar beneden gehaald om de drempel naar de hobby te verlagen.
Goh, met een ON3 mag je meer dan je vroeger mocht met een ON2... het verschil in examen tussen HAREC on ON2 was destijds ook redelijk beperkt (maw. iemand die een ON2 kon halen kon ook een HAREC behalen).ITnetadmin schreef:Ikzelf vind het wel wat spijtig dat er maar 2 niveaus zijn, de zeer simpele basisvergunning en dan direct de full harec.
Het is al even geleden dus 100% zeker ben ik niet meer maar volgens mij is dat onjuist... het waren namelijk twee verschillende examens. Ik ken wel iemand die per ongeluk het HAREC examen heeft meegedaan ipv. het ON2 examen en die slaagde tot z'n eigen verbazing (het voor/nadeel van multiple choice natuurlijk).Kitt schreef:vroeger kreeg je een ON2 als je niet genoeg punten had voor Harec ...
De vraag is of je de hobby moet degraderen tot een uitgebreide CB-vergunning ?krisken schreef:Tja in tijd beperken ... en dan? Dan haken er terug een pak mensen af, en is de hobby weer niks waard.
So be it denk ik dan... dan heb je duidelijk geen interesse in de hobby.krisken schreef:Mochten ze morgen beslissen dat je maar x tijd een on3 mag bezitten dan krijgen ze meteen hun vergunning terug...
Het is inderdaad niet meer evident... maar dat mag geen reden zijn om het niveau omlaag te halen. Het is trouwens ook droevig dat je van de nieuwkomers na het behalen van hun ON3 nog amper iemand ziet, laat staan dat ze deelnemen aan evenementen van de club (waar ze gratis hun cursus hebben gekregen).on4bam schreef:Het is nu al moeilijk om nieuw bloed aan te trekken en overal waar je kom zie je de gemiddelde leeftijd bij radio amateurs stijgen. We lijken bijna dino's.... en evenveel met uitsterven bedreigd. Probeer jongeren (en laat ons dat in deze hobby gerust <40-45 jaar noemen) maar geïnteresseerd te krijgen in radio. Probeer daarna maar een bouwvergunning voor een (zelfs discreet) mastje vast te krijgen.
Verplichtingen klinkt als een groot woord... maar als mensen hun vrije tijd besteden aan het helpen tot het behalen van een ON3 of HAREC dan lijkt het mij gewoon een minimum aan respect om af en toe eens deel te nemen aan activiteiten van de club ook al is het er maar één of twee per jaar (de gemiddelde club in Belgie heeft er heus geen 5 per jaar - los van maandelijkse vergaderingen).DidierS schreef:En zo komen we al twee nieuwe verplichtingen hé: je zou moeten HAREC halen na een bepaalde tijd en bovendien moet je nog eens actief worden in de club ook.
Mooi dan toch... je hoeft "zien" ook niet zo letterlijk op te vatten. Door andere prioriteiten ben ik ook niet echt actief meer de laatste tijd maar als ik een mail of een telefoontje krijg van iemand help ik die ook (en vaak is dat ook niet puur aan de hobby gerelateerd maar wel iets technisch).DidierS schreef:Ik sta wel paraat om iedereen (ongeacht de club of vergunning) te helpen of te ondersteunen en ik weet ook dat ik (binnen mijn eigen club en daarbuiten) een aantal mensen ook (bijna) dag en nacht mag bellen als ik een vraag heb.
Waar heb ik dat geschreven ?DidierS schreef:ik snap dat je wilt dat iedereen elke zondag naar de club komt of wat dan ook
Tja, ik zou ook graag gaan vliegen en heb ook geen zin in de cursus... ik denk dat je ook wel beseft dat dit niet past.DidierS schreef:een groep mensen is die gewoon geen interesse heeft in een jaar op de schoolbanken zitten om een hobby te mogen uitvoeren.
Ik ken niet alle clubs maar de meeste gaan vrij ruim en zelfs voorbij pure telecom (denk maar aan IT, electro mechanica, ...)... en je bent daar ook gewoon welkom als niet-HAREC bezitter of zelfs zonder enige vergunning. Die laatste zijn louter nodig om gebruik te mogen maken van het spectrum wat me logisch lijkt (sommige clubs waken er ook wel over dat niet gelicensieerde mensen uiteindelijk gaan beslissen over het wel en wee van de club).DidierS schreef:Ik pleit dan ook voor verbreding van de hobby. Heeft het in de verste verte ook maar iets te maken met telecom? Awel, ontvang het dan met open armen (als club). Van mijn part hoeft het zelfs geen HAREC-materie of zelfs ON3-materie te zijn.
Inderdaad... haast alle clubs geven dan ook voordrachten die open staan voor iedereen ter verspreiding van kennis en zoals ik al schreef moet je dan heus geen licentie hebben als bezoeker. Die licentie is louter voor het bezit en gebruik van zendapparatuur en daar staat een zekere kennis tegenover.DidierS schreef:Geloof het of niet maar ik heb al een pak van mijn kennis kunnen gebruiken en toepassen met stomweg PMR-toestellen of LoRaWan bv. Uiteindelijk gaat het daarom toch: kennis opdoen en kennis verspreiden.