Vriendelijk verzoek.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik weet het, ik schrijf ook niet foutloos, maar het zou de leesbaarheid veel ten goede komen mocht men er wat op letten om, als het om je telefoon, modem of wat dan ook MIJN *** te schrijven in plaats van MEN.

MIJN zal er allemaal dankbaar voor zijn op MEN forum. :bang:

Zo, dat lucht toch op. 8)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

m'n modem :p
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ach, je moet er maar eens een willekeurige krant op naslaan. Die staat bol van de spellings- en andere fouten. Ik erger mij daar blauw aan, maar als individueel persoon valt er weinig tegen in te brengen. Ik berust in de hele zaak.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik berusdt er niet in hoor.
johann
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

Als we dan toch die toer op gaan, wil ik nog even aandacht vragen voor 't sexy fokschaap (cf. http://werkwoord.jouwweb.nl/t-sexy-fokschaap).

Afbeelding
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 8 keer

Noemen gebruiken in plaats van heten: een besmettelijke ziekte uit Antwerpen die zich langzaam over heel Vlaanderen aan het verspreiden is.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Daar heb ik niet zoon probleem mee. Zolang ze niet veel slechter schrijven als mij trek ik het me niet aan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef:Daar heb ik niet zoon probleem mee. Zolang ze niet veel slechter schrijven als mij trek ik het me niet aan.
Even in correct Nederlands nu:
Daar heb ik niet zo'n probleem mee. Zolang ze niet veel slechter schrijven dan mij trek ik het me niet aan
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een tekst vol fouten lees ik toch met andere interesse dan een correcte tekst, onbewust.

Daarenboven krijgt de inhoud van een tekst sowieso minder aandacht door veel taalfouten en als het echt te gortig wordt, hou ik gewoon op met lezen.

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 25 apr 2018, 16:53, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja, hulpcentrum 112 is ook vaak bezig over gekwetste personen in plaats van gewonde personen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

en bij ons op de alarmcentrale heeft iedereen het over een "depannage" ongeacht of de auto ter plaatse hersteld moet worden of getakeld moet worden.
Voor de goede orde van zaken:
depannage is herstelling ter plaatse om het voertuig weer mobiel te maken
Sleping (of remorquage) is het wegtakelen van de auto.
phildww
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Jack Daniels schreef:Ach, je moet er maar eens een willekeurige krant op naslaan. Die staat bol van de spellings- en andere fouten.
De correcte toepassing van regels bij journalisten (of eerder het gebrek eraan) is inderdaad tenenkrullend. Soms vraag ik me af of er nog eindredacteurs zijn, als ik een zoveelste dt-fout zie. En we spreken hier niet over HLN...
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Jack Daniels schreef:
cadsite schreef:Daar heb ik niet zoon probleem mee. Zolang ze niet veel slechter schrijven als mij trek ik het me niet aan.
Daar heb ik niet zo'n probleem mee. Zolang ze niet veel slechter schrijven dan mij trek ik het me niet aan
euhm...
't Was er voor gedaan é...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef:euhm...
't Was er voor gedaan é...
oeps.... :oops:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Dat soort kleine, maar ergerlijke, spelfouten uit de OP zie ik gewoon hoe langer hoe meer. Het is precies alsof de meerderheid niet meer kan spellen. En zo zijn er nog wel voorbeelden :
* 'me' ipv 'mijn' (dit zie ik eigenlijk veel vaker dan 'men')
* 'is' ipv 'eens'
* 'zowiezo', 'zo ie zo', etc.... ipv 'sowieso'
* ...

Ik erger me wel al veel minder aan spelfouten dan vroeger, maar soms staan ze ook gewoon het vlot lezen in de weg. Zeker die eerste voorbeelden waarin een woord met een geheel andere betekenis gebruikt wordt, maken het lezen gewoon lastiger.

PS: dat sexy fokschaap ding is gewoon ook heel slecht als hulpmiddel. Zeker 'geleefd' is een goed voorbeeld waarom het niet deugt. Er is gewoon een veel gemakkelijker hulpmiddel: gebruik gewoon de de verleden tijd en je hoort het direct: ik leefde, en niet ik leefte.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb heimwee naar "Hallo Hautekiet" waar iedereen die bv. een fuif aankondigde die "doorging" het moest ontgelden tot ze door hadden dat hu fuif plaats had, tenzij ze eerst niet door ging 8)
Noemen/heten was ook één van zijn stokpaardjes.
Moest Mocht dat programma terugkomen.... :roll:
Bye, Maurice
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Plaatsgrijpen vind ik ook zo een woord om van te gruwen. Net zoals privaat, bureel, kledij,... Hypercorrectie met een mooi woord. Er bestaan perfect bruikbare woorden in het Nederlands maar toch vinden sommigen het nodig om hun eigen hersenspinsels in praktijk te brengen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Op deze manier discrimineer je alle leden met dyslexie. Userbase is er toch om mensen van alle aard met een probleem te helpen. Waarom dan beginnen vitten over een paar leestekens of vervoegingen die niet stroken met jouw taalvaardigheid. :nono:
johann
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

Tomby schreef: PS: dat sexy fokschaap ding is gewoon ook heel slecht als hulpmiddel. Zeker 'geleefd' is een goed voorbeeld waarom het niet deugt. Er is gewoon een veel gemakkelijker hulpmiddel: gebruik gewoon de de verleden tijd en je hoort het direct: ik leefde, en niet ik leefte.
De verleden tijd is voor anderstaligen die Nederlands leren ook niet bepaald een sluitend hulpmiddel. Maar je hebt gelijk dat het voor moedertaalsprekers eenvoudiger kan zijn dan 't sexy fokschaap. Dan hebben we het trouwens nog niet over 'leasen' en dergelijke gehad. We kunnen er gerust een uurtje over doorbomen of het 'geleast', 'geleasd', 'geleased' of toch 'geleaset' moet zijn. Op een gegeven moment duikt toch het pragmatische criterium op: 'Begrijp je mij?"
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:Op deze manier discrimineer je alle leden met dyslexie. Userbase is er toch om mensen van alle aard met een probleem te helpen. Waarom dan beginnen vitten over een paar leestekens of vervoegingen die niet stroken met jouw taalvaardigheid. :nono:
Zoek eerst eens de betekenis van dyslexie op want dit gaat totaal niet over dyslexie.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

johann, is het leasen of huurkopen?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:Op deze manier discrimineer je alle leden met dyslexie. Userbase is er toch om mensen van alle aard met een probleem te helpen. Waarom dan beginnen vitten over een paar leestekens of vervoegingen die niet stroken met jouw taalvaardigheid. :nono:
Niemand wordt gediscrimineerd en iedereen wordt geholpen, toch? Het gaat hem dan ook niet om een paar leestekens of vervoegingen maar om het zodanig nonchalant omspringen met taal dat de tekst onleesbaar/onbegrijpbaar wordt of waarbij het minstens moeilijker wordt om te begrijpen waarover het gaat. Mocht het echt om dyslexie gaan dan ligt het percentage mensen met dyslexie hier toch een pak hoger dan het gemiddelde en dat kan ik moeilijk aannemen.

Ik vraag mij af of zij die consequent slordig omspringen met taal op dezelfde manier hun sollicitatiebrief zouden schrijven.
Bye, Maurice
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik praat veel op men mobiel en ja dan ga ik niet formeel beginnen schrijven.

Het is nog steeds een forum en eigenlijk ben ik de Nederlandse taal niet machtig genoeg qua zinsbouw. Dat is niet omdat ik het niet wil kennen want het is mijn moedertaal maar omdat het totaal scheef is beginnen groeien en kan dat niet echt corrigeren.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

on4bam schreef:Ik vraag mij af of zij die consequent slordig omspringen met taal op dezelfde manier hun sollicitatiebrief zouden schrijven.
U eens aanmelden bij een personeelsdienst en vragen naar deze brieven.
Anderzijds al dat Engels in de nl taal heel leuk , maar ja elite kan dat wel lezen.
Laatst gewijzigd door philippe_d 25 apr 2018, 23:54, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: quote verbeterd
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
Zoek eerst eens de betekenis van dyslexie op want dit gaat totaal niet over dyslexie.
Dus jij kan het onderscheid maken tussen een Waal die in het Nederlands hier iets wil vragen, iemand met een leerachterstand (wat dat ook mag zijn) die de Nederlandse taal weinig machtig is, of iemand die moeite heeft met lezen en schrijven omdat die dyslexie heeft. Als er nu al op dit forum een discussie gestart word over de Nederlandse taal en dat je er geen 10 op 10 op hebt behaald op school en dat oh zo jammer is omdat jij het wel kan. Sorry daarvoor. Maar het is nog wat vroeg voor de komkommertijd. :roll:
Laatst gewijzigd door mailracer 26 apr 2018, 16:23, in totaal 1 gewijzigd.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Vooraleer het hier (weer) uit de hand loopt, ik zeg nergens dat je 10 op 10 voor taal moet halen om hier te schrijven. Ik maak ook fouten maar probeer er zo weinig mogelijk te maken. Maar het minste wat je mag verwachten op een publiek forum is toch dat er een beetje moeite gedaan wordt om om correct te schrijven net zoals het niet meer dan normaal is dat je AN spreekt als je nieuwe mensen ontmoet (of mag dat tegenwoordig ook in het zwaarste dialect?).
Bye, Maurice
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Vaak zie ik topics met schrijffouten en dan een aantal leden die het leuk vinden het te beoordelen op taalvaardigheid, het groene boekje erbij halen dus. Ik vind dat storender dan een schrijffout. MAG DAT ????? (Ook een vriendelijk verzoek :roll: )
Laatst gewijzigd door mailracer 25 apr 2018, 21:53, in totaal 1 gewijzigd.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

De reden dat ik deze thread startte is net omdat ik er van overtuigd ben dat deze "foutjes" in de meeste gevallen niet gemaakt zijn omdat de schrijvers het niet beter kunnen maar omdat het hen niet kan schelen, noem het voor mijn part nonchalant of lui maar mits het even nalezen kan veel ergernis vermeden worden.
Tweede reden voor het starten van deze thread is omdat het de laatste tijd "erger" lijkt te worden.
Eens ik iets twee keer moet beginnen lezen door de fouten haak ik af.

Ten slotte, "publiek belachelijk maken"? Ik noem geen namen maar maak algemene opmerkingen, wie dat persoonlijk neemt, sorry, dat is niet de bedoeling. Maar in een andere thread zag ik ook al dat sommigen lezen wat er niet staat en zich aangevallen voelen.
Bye, Maurice
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Als leden beginnen met topics te beoordelen op taalvaardigheid en er dan het groene boekje beginnen bijhalen, dan vind ik dat storender dan een taalfout. Stel je eens voor dat ik al je zinnetjes begin te verbeteren, hoe zou jij dat vinden als ik er een sport van maak het bij iedereen te doen. Beetje belachelijk, niet dat ik merk dat je de taalpurist uithangt op die manier, maar je merkt direct wie veel vrije tijd heeft in dit geval :angel:
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Jack Daniels schreef:
Daar heb ik niet zo'n probleem mee. Zolang ze niet veel slechter schrijven dan ik trek ik het me niet aan

FTFY
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:Als leden beginnen met topics te beoordelen op taalvaardigheid en er dan het groene boekje beginnen bijhalen,
?? Een BEETJE op de taal letten is "groen boekje er bij halen"?
mailracer schreef: maar je merkt direct wie veel vrije tijd heeft in dit geval :angel:
Iemand die binnen de 11 minuten al een antwoord post?

En ja, soms heb ik (veel) tijd, dat is nu eenmaal zo als er niets meer "moet".

BTW, het was een "vriendelijk verzoek", hé.
Bye, Maurice
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:Als leden beginnen met topics te beoordelen op taalvaardigheid en er dan het groene boekje beginnen bijhalen, dan vind ik dat storender dan een taalfout. Stel je eens voor dat ik al je zinnetjes begin te verbeteren, hoe zou jij dat vinden als ik er een sport van maak het bij iedereen te doen. Beetje belachelijk, niet dat ik merk dat je de taalpurist uithangt op die manier, maar je merkt direct wie veel vrije tijd heeft in dit geval :angel:
Kijk, jij vindt taal een minimaal te gebruiken of te kunnen middel om communicatie mee te plegen, ik vind taal van het niveau etiquette. Je gaat ook geen scheten of boeren laten in vreemd gezelschap of op restaurant of zo, want het hoort gewoon niet. Idem met teksten van bedenkelijk niveau.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik moei me niet met grammatica, daar zitten vele dialectvormen tussen (hoewel bepaalde contaminaties als "laten tonen" wel vervelend zijn voor mij).
Met spelling heb ik het wel wat moeilijker, maar kom, op elke typfout gaan vitten is ook geen gedoe.
Waar ik het wel enorm lastig mee heb zijn DT fouten. Die zijn voor mij quasi onvergeeflijk en zal ik dus ook sneller commentaar op geven.

Wat ik dus wel vind dat juist moet zijn, en desnoods gecorrigeerd moet worden door moderators hier, zijn de spelfouten (vooral DT uiteraard) in de titels van de topics. Daar vind ik juiste spelling een absoluut minimum.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

boonpwnz schreef:Ik praat veel op men mobiel en ja dan ga ik niet formeel beginnen schrijven.
Dat heeft toch niets met mobiel te maken?
Ik schrijf ook veel op MIJN mobiel.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Cadsite voor mij is dat wel een verschil. Dat is gewoon persoonlijk.

Ik typ veel beter op een desktop dan op een mobiel en meestal heb ik niet zo een zin om veel te schrijven op mobiel.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Natuurlijk maakt dat een verschil, maar komt het echt op die ene letter?
"Men" is toch iets helemaal anders dan "mijn".
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Het is een mindset.

Mensen die moeite hebben met juist schrijven, willen die moeite in veel gevallen niet opbrengen.

Het geval "maar op mijn mobiel" is hier geldig. Andere gevallen zijn "we zitten hier niet op school, tiens" of "ge begrijpt toch wat ik schrijf?", och ja.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Het is inderdaad een mindset.
Als je nooit de moeite doet om correct te schrijven zal het er ook niet op beteren. Dat het hier geen noodzaak is zal ik zeker beamen, maar er is meer dan online.
Als ik de taken zie die mijn vrouw binnen krijgt van volwassenen, dan vraag ik me af waar we naartoe gaan...
"je verstaat toch wat ik wil bedoelen" (vertaald: "je begrijpt toch wat ik wil zeggen" of "je begrijpt toch wat ik bedoel")
Niet altijd. Bij sommige antwoorden vroeg ze me om het antwoord van haar cursist te lezen en verstond ik totaal niet wat ze wilde zeggen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

johann schreef:Dan hebben we het trouwens nog niet over 'leasen' en dergelijke gehad. We kunnen er gerust een uurtje over doorbomen of het 'geleast', 'geleasd', 'geleased' of toch 'geleaset' moet zijn. Op een gegeven moment duikt toch het pragmatische criterium op: 'Begrijp je mij?"
Ook daar gaat die verleden tijd truuk goed op, zolang je er maar op let wat de stam is. Heb dus zelf nooit last gehad om te weten dat of te begrijpen waarom het dus 'geüpdatet' is, en dat je het gewoon als 'ge-updeit' en niet 'ge-updeitet' uitspreekt. Maar dit zijn inderdaad wel gewoon echt moeilijke gevallen die het begrijpen niet in de weg staan. Dat kan niet gezegd worden van 'men' of 'me' ipv 'mijn' of 'is' ipv 'eens' waar ik toch altijd effen struikel als ik dergelijke zin lees. Ik snap dan ook boonpwnz zijn verdediging totaal niet, want als je het weet dat het eigenlijk 'mijn' of 'm'n' is maar toch 'men' blijft schrijven is het gewoon uit luiheid of slechte gewoonte. Denk echter dat veel schrijvers van 'me' of 'is' het niet eens weten dat ze een taalfout maken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het weerspiegelt gewoon de nonchalance van de hedendaagse maatschappij.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”