nieuwe tv kopen, welke?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Hoi,

Mijn tv heeft het hier net begeven :-( Kan er iemand mij wat helpen met een keuze te maken? Ik kijk graag sport en actiefilms, ben ik dan al bijna verplicht om naar een 100hertz te gaan? Liefst had ik terug een 40 inch ... 3D, backlight, en al die toeters en bellen is voor mij niet nodig. Hij wordt aangesloten op een versterker dus 1 HDMI is in principe genoeg. Budget is +-500€

-
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

2 jaar terug een 40" Samsung gekocht, geen 3D, heel content van.
Prijs was iets van 450 € voor een UE40F6200 in de Media Markt, de laagste prijs na een klein marktonderzoek.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ga eens naar een winkel om tv's te vergelijken: ik betwijfel dat je 50Hz/100Hz verschil gaat merken maar bij sommige tv's zie je wel dat de beeldverwerking te traag is en het beelden voorbij 'tikken' in plaats van vloeiend beeld. Je tv-bakske levert ook geen 100fps dus er worden sowieso beeldjes gekopieert om aan 100Hz te geraken indien je zo'n paneel kiest. Wel opletten want men durft ook 100Hz zeggen wanneer het eigenlijk een softwarematige interpolatie is.

Ik zou eerder voor een goeie mix van eigenschappen gaan, en misschien extra aandacht schenken aan de methode en kwaliteit van de backlight omdat die zorgt voor een zo hoog mogelijk contrast en ook de uniformiteit van het beeld. Maar je gaat altijd een beetje geluk moeten hebben want iedere tv heeft andere karakteristieken en alle huidige technieken kunnen imperfecties geven. Ook een gebrek aan vlotheid en stabiliteit van de software kan storend zijn, zelfs al gebruik je geen smart toestanden (traag opstarten, bijvoorbeeld).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

cptKangaroo schreef:Je tv-bakske levert ook geen 100fps dus er worden sowieso beeldjes gekopieert om aan 100Hz te geraken indien je zo'n paneel kiest. Wel opletten want men durft ook 100Hz zeggen wanneer het eigenlijk een softwarematige interpolatie is.
Volgens mij slaat 100Hz sowieso op interpolatie. Er is hier gewoon veel verwarring rond omwille van de 100Hz bij CRTs vroeger. Die TVs hadden per definitie flikker door de manier waarop elk beeldpunt getoond wordt (nl. als impulsen door het elektronenkanon). Om die flikker te vermijden kon het scannen verdubbeld worden naar 100 Hz om zichtbare flikker te verminderen.
LCD is sample&hold, dus per definitie is er niets van flikker, dus moet je ook geen beeldjes gaan herhalen. De 100Hz (of meer) is vooral om beweging beter te kunnen laten uitkomen omdat LCD nogal onnauwkeurig is bij het switchen van één frame naar het volgende (iets dat bij OLED bvb wel perfect gebeurt). Recent heb je ook een techniek genaamd 'black frame insertion' die van een LCD terug iets impulse-like als een CRT/Plasma/Filmprojector kan maken.

(Er zullen hier ongetwijfeld wel experts rondlopen die het nog beter kunnen uitleggen :)).
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

OT: jesus, een dt fout en je quote 'm dan nog :oops:

Computermonitors hebben ook verschillende maximum refreshrates dus er zal wel een hardwarematig verschil achterzitten maar als de beeldbron niet die fps kan leveren, dan moet dat inderdaad op één of andere manier opgevangen worden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

cptKangaroo schreef:OT: jesus, een dt fout en je quote 'm dan nog :oops:
Oei, ik had hem zelfs zelf niet gezien want gewoonlijk corrigeer ik zoiets stiekem in de quote :).
cptKangaroo schreef: Computermonitors hebben ook verschillende maximum refreshrates dus er zal wel een hardwarematig verschil achterzitten maar als de beeldbron niet die fps kan leveren, dan moet dat inderdaad op één of andere manier opgevangen worden.
Volgens mij is dat toch iets anders. Een computer gaat gewoon de refresh rate aanleveren die de monitor kan ondersteunen (liefst zo hoog mogelijk). Wat ik me wel al afgevraagd heb (en nu zijn we echt wel het topic aan het kapen) is waarom er bij TVs zoveel te doen is over motion interpolation, soap opera effect, etc... terwijl niemand daar met een woord over rept als je op een PC met monitor of op een tablet naar een film kijkt bvb op YouTube, Netflix, Plex, etc...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk wel dat meer hertz zichtbaar is zelfs al gebruik je het niet.

Dit is zeker zo bij monitors maar of dit een voordeel is bij tvs weet ik niet.
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Spaar even door en koop de goedkoopste oled (55", €1000). Na bijna 3 jaar verbaas ik me nog dagelijks over de prachtige beeldkwaliteit van mijn oled.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Mja... iemand zoekt een 40” voor €500 en dan een 55” van €1000 voorstellen. Overigens is OLED ook niet zaligmakend.
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 43 keer

Enkele bijkomende vragen die je jezelf eventueel kan stellen:
- Zit je recht voor je TV? Kijken er andere gezinsleden mee vanuit een bepaalde hoek? Dit is belangrijk omdat je bij de meeste LCD's vertekende kleuren hebt vanaf een bepaalde kijkhoek.
- Heb je veel omgevingslicht of net niet? Het antwoord op deze vraag kan bepalen of je liever een mat beeldscherm hebt (dus weinig weerspiegeling) of een weerspiegeld beeldscherm? (soms is dit puur kosmetisch, maar toch kan een glasplaat scherper beeld en contrastrijkere kleuren weergeven)

Als leidraad kan je eens de tv-selector proberen van https://www.rtings.com/tv en met de filters wat spelen (staan op die webpagina wat naar beneden) en dan heb je al wat voorstellen.

Bv. De Samsung MU6 reeks is misschien iets voor je.. Als ik even op de pricewatch van tweakers kijk met wat filters (prijs en schermdiagonaal) heb je al wat keuzes.. bv. de MU6120.
Of in de prijsvergelijker van hardware.info staat daar ook een Sony Bravia tussen (Sony Bravia KD-43XE7004)

Op zich veel keuze in die prijscategorie, alleen omwille van de prijs zal dit ten gevolge van bepaalde zaken zijn (beeldkwaliteit en/of kleurweergave en/of kijkhoek en/of HDR-mogelijkheden en/of .....)
Daarom handig om snel even een oogje te werpen of de reviews van rtings.com. Is niet zaligmakend, maar door het grote volume van geteste tv's daar heb je wel wat vergelijkingsmateriaal..
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Goh, ik heb wel een grote lichtinval ja, Achter mij in de zetel is het 1 en al raam dus reflectie ben ik al gewoon. Kijk amper tv met de rolluik omhoog :lol: En zit meestal recht voor de tv ja, tenzij ik aan de pc zit, maar dat gebeurd enkel als't voetbal is ofzo, als er dan iets gebeurd ga ik gewoon ff voor de tv zitten :) Voorlopig ben ik eens bij Mediamarkt binnen gestapt en deze op het oog ....

TV SONY KD43XE8005BAEP 43" EDGE LED Smart 4K https://www.mediamarkt.be/nl/product/_t ... 4d91db4d71 750€, maar op amazon.de 677 :eek:

TV SONY KD43XE7077SAEP 43" EDGE LED Smart 4K https://www.mediamarkt.be/nl/product/_t ... 71974.html 699€

TV SONY KDL49WE660BAEP 49" EDGE LED Smart https://www.mediamarkt.be/nl/product/_t ... ficaties-- 534€

TV SAMSUNG UE43MU6120WXXN 43" EDGE LED Smart 4K https://www.mediamarkt.be/nl/product/_t ... 78024.html 499€

Voorlopig kijk ik tv op een geleend toestel van mijn broer, een Philips Ambilight en ben daar ook wel onder de indruk van, tov mijn vorige TV (LG) ... Maar deze heb ik niet werkend kunnen vinden in MM ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fiestaboyke schreef:een Philips Ambilight en ben daar ook wel onder de indruk van
Waar is dat misselijkmakend emoticon... smaken verschillen duidelijk.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Die SAMSUNG UE43MU6120WXXN 43" EDGE LED Smart 4K past precies in je budget, je had niet meer snufjes nodig, dus ... :-D
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

lacer schreef:Die SAMSUNG UE43MU6120WXXN 43" EDGE LED Smart 4K past precies in je budget, je had niet meer snufjes nodig, dus ... :-D
Idd, dus is niet nodig om meer uit te geven aan bv die Sony?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Hier nog altijd eerder fan van Sony's beeldprocessor dan die van Samsung.
Met Black Friday in de Media markt de SONY KD49XE8077SAEP 49" EDGE LED Smart 4K gekocht voor €799, super content van beeldkwaliteit en zelfs 't geluid (voor zover dat bij zoiets nuttig is).
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik heb in de mediamarkt veel tijd genomen om alle tv's te bekijken. Sony HDR 4K was de winnaar :)
Samsung gaat minder vloeiend, Philips vond ik de slechtste uit de reeks en bij LG heb ik slechte ervaring met na-service.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”