Lichtschakelaar: vraag over bedrading

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Flippi
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Hallo,

Ik heb 1 lamp met 2 oude schakelaars. 1 van de schakelaars (links op de foto) is kapot.
Ik heb een nieuwe gekocht, maar die ziet er lichtjes anders uit (de rechtse op de foto).

Ik ben een totale leek op gebied van elektriciteit, maar ik kan wel de schroeven aandraaien als men mij vertelt waar ik de draden moet steken.
I.p.v. zomaar wat uitproberen vraag ik het toch liever aan iemand met kennis van zaken.
Bedankt!

Afbeelding

Afbeelding
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zo te zien is het een wisselschakeling.
Daarom denk ik ook dat A naar L moet, de andere twee mogen zelfs omgewisseld worden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je hebt een wisselschakelaar, dat klopt ook met uw uitleg (1 lamp bedienen met 2 schakelaars).

Dit is het schema
Afbeelding

Op het schema heb je een linkse en een rechtse schakelaar. Voor dit topic ontaardt in politiek gezwets, in dit geval heeft het niets met politiek te maken, maar wel met de positie op de tekening. :angel:
De linkse schakelaar krijgt de stroom (met een lijndraad), de rechts gaat naar de lamp (met een lampdraad).
Tussen beide schakelaars zitten 2 wisseldraden (op de tekening oranje en paars).

Concreet:
1. blauw en geel/groen moet je niet veranderen, daar schakel je niet op.
2. Eigenlijk moet je alles nameten, om zeker te zijn. Uit uw foto kan je niet met 100% zekerheid opmaken of je een linkse of een rechts schakelaar hebt (lijndraad of lampdraad). Vermoedelijk een lampdraad, aangezien er op contact A 2 draden zitten. Eentje om deze schakeling van stroom te voorzien en de andere om door te lussen naar een andere schakeling (bv een lichtpunt in een andere kamer).
3. VERMOEDELIJK moet je dus zo aansluiten

A is de lijn draad, die doorgelusd is naar een ander lichtpunt. Die moet je aansluiten op "L"
B en C zijn de wisseldraden, die moet je op 1 en 1' zetten. Het maakt niet uit hoe je die aansluit (B>1/C>1' of B>1'/C>1).

DISCLAIMER:
1. Als je de brandweer moet bellen, heb je stap2 niet gevolgd
2. Zet ALTIJD de zekering af van de kring waar je aan het werk bent. Draag gesloten schoenen met een rubberen zool en katoenen kleding voor de rest. Gebruik geïsoleerde schroevendraaiers (van een duur merk als Weha, maar ook in de Action vind je zo'n sets).
3. Zorg dat je bij het aansluiten geen koper meer ziet. Je mag de kabel maar zo ver strippen als ie in de aansluiting gaat. Je zal zien dat onder de "L" een gleufje zit. Zoveel kabel mag je strippen.

En 2 kabels aansluiten op elkaar (doorlussen) doe je met een WAGO klem. Kost letterlijk enkele centiemen (ik denk 10 of 15 cent per stuk ofzo).
pwr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

heist_175 schreef: 2. Eigenlijk moet je alles nameten, om zeker te zijn. Uit uw foto kan je niet met 100% zekerheid opmaken of je een linkse of een rechts schakelaar hebt (lijndraad of lampdraad). Vermoedelijk een lampdraad, aangezien er op contact A 2 draden zitten. Eentje om deze schakeling van stroom te voorzien en de andere om door te lussen naar een andere schakeling (bv een lichtpunt in een andere kamer).
dan zou ik eerder denken een lijndraad op contact A van de oude schakelaar ...
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

pwr schreef:
heist_175 schreef: 2. Eigenlijk moet je alles nameten, om zeker te zijn. Uit uw foto kan je niet met 100% zekerheid opmaken of je een linkse of een rechts schakelaar hebt (lijndraad of lampdraad). Vermoedelijk een lampdraad, aangezien er op contact A 2 draden zitten. Eentje om deze schakeling van stroom te voorzien en de andere om door te lussen naar een andere schakeling (bv een lichtpunt in een andere kamer).
dan zou ik eerder denken een lijndraad op contact A van de oude schakelaar ...
Dat lijkt logisch maar dat is het niet steeds bij schakelaars hoor, moeilijk te zeggen zonder na te meten.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik probeer uit te maken of je er iets verkeerd mee kan doen en ik *denk* het op het eerste zicht niet.
1 draad heeft spanning, 2 draden niet, hoe je daar ook een wisselschakelaar tussen zet, je kan dat volgens mij niet kortsluiten. Het gaat alleen niet werken als het verkeerd is. Of zie ik iets over het hoofd ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
pwr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

als we er van uit gaan dat het een wisselschakeling is dan kan je inderdaad geen kortsluiting maken.
hoe je de draden ook aansluit
je mag zelfs de 3 draden aan elkaar verbinden en dan gaat de lamp altijd branden,kan je ze zelfs niet doven met de andere schakelaar ook niet...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Je moet niet uitgaan van deze of gene handboeksituatie.
We krijgen enkel een foto met 4 draden. Met 4 draden kan je rare dingen doen :).

Ook de kleuren... ik heb al blauwe lijndraden gezien of 3 grijze draden in een enkelpolige schakelaar. Dan kom je bedrogen uit als je die doorlust zonder meer :).
Vandaar: nameten.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Opgelet, het schema van heist_175 is slechts 1 van de manieren waarmee je een wisselschakeling kan realiseren.
Er bestaan ook andere waarvan 1 (de franse wisselschakeling) wel gevaarlijke situaties kan opleveren en kortsluiting maakt als je ze verkeerd aansluit (deze is dan ook verboden, maar ze kan wel voorkomen in oudere installaties).

Zonder schema kan je eigenlijk vrij weinig zeggen wat voor schakeling het is. Het beste wat je kan doen zonder schema is uitzoeken welke klemmen wat zijn op de oude schakelaar en de draden op dezelfde klemmen aansluiten op de nieuwe schakelaar.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Op de foto zie je niko 10-250. Dit is idd een wisselschakelaar. Je ziet ook een P staan onderaan (A op je tekening) en dit komt overeen met de L op de nieuwe schakelaar. De 2 andere draden mag je aansluiten zoals het je best past.
Flippi
Premium Member
Premium Member

Bedankt allen voor het meedenken.
Ik laat wel weten hoe het afgelopen is.
Fijn dat je ook met dergelijke probleempjes op dit forum terecht kunt.
Ik weet dat er op Userbase een thread loopt over het nut van berichten die niet direct iets met het hoofdonderwerp van dit forum te maken hebben.
Toch post ik ook zo'n bericht liever hier dan voor 1 vraag een account te moeten aanmaken op bijv. een klusforum waar je nadien zelden of nooit nog terugkeert.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Dat is het leuke toch hier, dat je ook eens iets ander kan en mag vragen :wink:
Succes ermee!
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Zolang het over een linkse of rechtse schakeling gaat, blijven de duivels in hun doosjes en houden de mods het slotje open :)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Terwijl je toch bezig bent:

Rechtsbovenaan, achter de schakelaar zelf, zie je een metalen schroef in de contactdoos zitten (op de foto zit er iets zwart voor).

Knip de geel-groene draad eens door, en sluit deze daar eens op aan (beide uiteindes dan weliswaar).
Heb paar maanden geleden al bijna brand meegemaakt doordat dit ook niet het geval was hier...

Reden:
De doosjes van Niko zijn niet zo waterdicht als ze beweren, en na een paar jaar was er water in geraakt.
Water op een schakelaar, waar er spanning op staat (de fase/lijn/phase komt immers toe op de L/P/A aansluiting) is niet zo handig.
Mijn schakelaar is gewoon weggesmolten, terwijl als de aarding zou aangesloten geweest zijn in de doos, de stroom wellicht geen dienst gedaan had als waterkoker maar weggevloeid was naar de aarde, de diff zou gesprongen zijn en ik zou geweten hebben dat er iets mis was.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Waar zie je Niko beweren dat hun (standaard) schakelaars waterdicht zijn?
Tenzij we het over de Hydro's hebben, die zijn IP65...
Flippi
Premium Member
Premium Member

Zonder problemen alles in orde kunnen brengen.
Bedankt nog eens voor de hulp!
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Tenzij we het over de Hydro's hebben, die zijn IP65...
In de praktijk blijkt dit niet zo te zien, aldus mijn ervaring.
Een goede Belgische regenbui is voldoende om water te hebben in de doos.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dan ligt het aan de plaatser :).
Als je ze krom plaats, komt er speling.
Mijn hydro schakelaars op 230V hangen aan de westkant (= regenkant), ik heb er nog nooit problemen mee gehad
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Hey

'k Heb hier een soortgelijk beestje
IMG_8647.jpg
Lijkt me ook een wisselschakelaar ? Wel raar dat er rechts boven draden zijn aangesloten op die vijs ? (aarding?)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

volgens de kleur zou het allesinds aarding moeten zijn. Ziet er idd een wissel uit.
M_016
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Inderdaad & doorverbinding van de 2 aardgeleiders
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster

Thanks guys! :beerchug:
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Dan ligt het aan de plaatser :).
Als je ze krom plaats, komt er speling.
Mijn hydro schakelaars op 230V hangen aan de westkant (= regenkant), ik heb er nog nooit problemen mee gehad
Minstens door de vorige eigenaars van mijn huidige woonst (of eigenaars daarvoor, of daarvoor, of daarvoor ...) :D
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster

Hm kleine update, want 't is een geweldige installatie :|

2 buizen:

1 met bruin/wit en aarding en nog 1 met geel, zwart en aarding.

- Op de 2 onderste vijzen (bruin/wit) zit permanent stroom
- Op de bovenste (zwart / geel) zit enkel stroom bij aanschakelen

Dus zal dan toch een enkelpolige schakelaar zijn me dunkt. :-o

Enfin, bedoeling was om deze schakelaar elders te plaatsen, maar ga gewoon zo'n klikaanklikuit gebruiken denk ik.
Minder gezever met kabels trekken en is toch maar voor een zolderlicht.
Bijlagen
IMG_8687 (Large).jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dit is duidelijk een dubbelpolige schakelaar :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Uit uw foto en uw commentaar kan ik niet opmaken wat het is.
Wat zit er in buis1 en in buis2?
Hoe zijn de kabels aangesloten en waar?
Zijn er doorverbindingen achter de schakelaar (en dus niet zichtbaar op de foto).
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

philippe_d schreef:Dit is duidelijk een dubbelpolige schakelaar :wink:
Waarschijnlijk heb je gelijk, maar het kan ook een kruisschakelaar zijn.

Staat er geen nummer op zoals SCH2 ( 2 = dubbelpolige schakelaar); Soms gestanst of gedrukt
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Als er maar ėėn schakelaar is zoals blijkt uit de uitleg en uit de gemeten spanning bij schakelen. Dan is dit duidelijk een dubbelpolige schakelaar.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster

Wel 't is niet bij mij thuis, en gegeven de rare kleurencombo speel ik liever ff zeker.

Volgens mij hebben ze van een stopcontact afgetakt naar deze schakelaar (bruin/witte draden), en deze zitten permanent onder stroom.
Als ik uitschakel, dan heeft geel/zwart geen stroom meer en gaan de lichten uit.
(Heb nooit het nut gesnapt van een dubbelpolige schakelaar trouwens ? )

Helaas geen opschriften te zien ... nochtans wreed goed gekeken :-)

Ga deze installeren:

https://www.hubo.be/nl/p/inbouwschakela ... prod-specs
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Is het wel een goed idee om aan elektriciteit te prutsen als je het nut niet snapt van een dubbelpolige schakelaar?
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster

johan.devos schreef:Is het wel een goed idee om aan elektriciteit te prutsen als je het nut niet snapt van een dubbelpolige schakelaar?
Ik hoor het graag. :-)

Ze raden het inderdaad aan voor vochtige ruimtes, maar denk dat je toch beter een 30mA differentieel zet dan zo'n dubbelpolige ?
Zeker voor een lichtpunt ... moest er dan toch ergens vocht komen ih armatuur, dan gaat je dubbelpolige schakelaar jou niet veel extra helpen hoor. Enkel als die uit staat ...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dubbelpolig is verplicht op circuits met 20A, verder nergens.
Ik heb het wel in mijn badkamer, oldskool, maar dat is al lang niet meer verplicht.

In vochtige ruimtes én uw "vochtige toestellen" moeten op 30mA staan
- alles in de badkamer
- alles in de ruimte met een douche
- alles voor uw sauna, whirlpool, ...
- ...
- vaatwasser
- boiler
- wasmachine
- droogkast
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster

spacekiek schreef:Enkel als die uit staat ...
Het is net als er een enkelpolige zou hangen, die uitstaat, dat je problemen zou kunnen hebben.
Wat als er op de nulgeleider (blauwe draad) pakweg 200V staat in plaats van 0 (en op de fasedraad zit er dan 430V, om zo het potentiaal van 230V te krijgen), en jij bent een perfecte geleider want je komt net uit je douche?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”