Hoe spreken met anderstaligen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

ITnetadmin schreef:Denk ook aan je lidwoorden; "een", "de", of "het" mag je niet altijd laten wegvallen in het vlaams; "na het weekend" bv ;-)
Pas op, genoeg Sal Flamands die zelf niet goed weten welk lidwoord ze moeten gebruiken.

Op 't school, in 't stad, op 't zolder, op 't straat, enz. Neen, het is DE school, DE stad, DE zolder, DE straat.

En ouderwetse fouten, zoals de feest ipv HET feest.

Of ouderwerse vervoegingen, zoals gevragen (sterk) ipv gevraagd (zwak), omdat vroeger meer werkwoorden sterk waren dan nu het geval is, heb ik de indruk.

Soit, er is een gigantisch verschil tussen Correct Nederlands en wat een gemiddelde mens durft te spreken in Vlaendren.
FlashBlue schreef:At random mensen beginnen verbeteren op een forum, en dan is het raar dat er kritiek op komt?

Kom seg. Zelfs ik kreeg het op mijn zenuwen van je correcties op Luc en Tim, maar omdat het niet aan mij gericht was heb ik het zo gelaten en er niet op gereageerd omdat het even offtopic zou zijn als je correcties. Maar je ziet, ongevraagd en random taalnazi gedrag neemt niet iedereen je in dank af.
Ik schaar mij onder de groep taalnazis, als je het zo wilt noemen.

Ik vind mensen aanspreken op hun taalfouten equivalent als hen aanspreken op een broekritsluiting die openstaat, of een kruimel die in de baard hangt, of een pukkel die ze hebben opgekrabd en nu bloedt. Het is niet bedoeld om hen uit te lachen of onterecht schaamte te doen krijgen, maar eerder hen te waarschuwen dat ze zichzelf niet langer voor schut blijven zetten door niet te beseffen dat er iets mee scheelt en dat genoeg mensen kan opvallen en dat genoeg mensen daardoor een bepaald beeld van hen kunnen krijgen.
Dizzy schreef:Klopt volledig maar ik vind dat degene die wil leren zelf wel zal uitmaken of hij de goede raad op dat moment nodig heeft.
Dat is een beetje gelijk zeggen dat iemand die ferm uit zijn bak meurt dat niet wilt horen, want hij wilt zelf wel uitmaken of die daar iets aan wil doen. Hij beseft echter niet dat hij anderen lastigvalt met zijn laksheid.

INTER-EDIT: het gaat hier dus niet over anderstaligen die zo moedig zijn een nieuwe taal te leren, maar over mensen die ALLENS hun moedertaal niet machtig zijn.

AYYYY, wie ister ier den nazi. 8)
Jack Daniels schreef:Bijwerken. Uw systeem is bijgewerkt of een programma bijwerken, het programma is bijgewerkt. Alles updaten of alles bijwerken.
Bij deze.
Ha, dat woord herinner ik mij vaag uit een vertaald OS dat ik bij iemand ooit heb gezien. Zelf stel ik het OS liefst in in de originele taal. In realiteit altijd (Amerikaas, bleh) Engels dus.

Maar dat bedoel ik, het woord bijwerken bezig ik (persoonlijk) in geen enkele Nederlandstalige context, dus is het mij vreemd en gebruik ik zonder problemen de Engelstalige variant.
Laatst gewijzigd door JamesEarlGray 17 nov 2017, 15:06, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

JamesEarlGray schreef:Ik schaar mij onder de groep taalnazis, als je het zo wilt noemen.

Ik vind mensen aanspreken op hun taalfouten equivalent als hen aanspreken op een broekritsluiting die openstaat, of een kruimel die in de baard hangt, of een pukkel die ze hebben opgekrabd en nu bloedt. Het is niet bedoeld om hen uit te lachen of onterecht schaamte te doen krijgen, maar eerder hen te waarschuwen dat ze zichzelf niet langer voor schut blijven zetten door niet te beseffen dat er iets mee scheelt en dat genoeg mensen kan opvallen en dat genoeg mensen daardoor een bepaald beeld van hen kunnen krijgen.
Dizzy schreef:Klopt volledig maar ik vind dat degene die wil leren zelf wel zal uitmaken of hij de goede raad op dat moment nodig heeft.
Dat is een beetje gelijk zeggen dat iemand die ferm uit zijn bak meurt dat niet wilt horen, want hij wilt zelf wel uitmaken of die daar iets aan wil doen. Hij beseft echter niet dat hij anderen lastigvalt met zijn laksheid.
Bij een open rits bespaar je iemand inderdaad een beschamend moment maar bij taal is dat toch anders. Het is maar enkel als je de pech hebt een taalfout te maken in de aanwezigheid van een taalnazi, dat je een publieke executie riskeert. Zoals je correct opmerkt, is niemand vrij van taalfouten dus is het niet nodig om anderen op hun fouten te wijzen als ze daar niet om vragen. Sommigen mensen hechten gewoon minder belang aan taal dan de gemiddelde taalnazi en België is nog steeds een vrij land waar taalfouten niet strafbaar zijn.

Het voorbeeld over een slechte mondgeur is perfect in die zin. Als jij graag lookworst eet dan zal het je (look)worst wezen dat een ander dat misschien niet zo leuk vindt. Lookworst is gelukkig nog niet strafbaar, net zomin als pita met looksaus en meer van dat lekkers. Mensen willen inderdaad zelf beslissen wat ze eten en dat mag nog altijd. Ook laksheid is persoonlijk, de ene is al wat lakser dan een ander en dat kan zelfs per dag verschillen.

Al deze zaken wijzen voor mij meer op de drang bij sommigen om anderen op HUN fouten te wijzen ipv op de EIGEN fouten te concentreren en deze aan te pakken. Iets waar ik nu dus mee bezig ben :lol:
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Ha nee, dat lijkt mij een redelijke houding. Wat mij echter stoort is dat mensen het normaal vinden dat je NIKS mag opmerken op hun taal, terwijl men ondertussen wel van een ander verwacht die lelijkheden gewoon te slikken zonder meer.

Als ik vind dat dat iemand uit zijn bek stinkt, dan ga ik die daarop aanspreken en als die weigert daarop in te gaan, zal ik die persoon beginnen mijden. Het spel wordt niet alleen gespeeld, spelregels zijn altijd een vorm van compromis; of dat een gelijk of eerlijk compromis is, laat ik in het midden, maar niemand hoeft iets van een ander opgedrongen te krijgen: stank noch tic-tacs, taalgeneut noch taalfouten.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

JamesEarlGray schreef:Op 't school, in 't stad, [...] op 't straat, enz. Neen, het is DE school, DE stad, DE zolder, DE straat.
Dit is dialect.
Een vlaming kent instinctief meestal wel zijn lidwoorden. In NL is dat vaak erger gesteld.
JamesEarlGray schreef:Soit, er is een gigantisch verschil tussen Correct Nederlands en wat een gemiddelde mens durft te spreken in Vlaendren.
Schoon Vlaams is ook ni slecht. Er zijn hier en daar wel wat officiele schoonheidsfoutjes tussen, zoals de eerder aangehaalde "20 na 6"; maar voor hetzelfde geld zeggen we ook vaak "het idee" waar het "de idee" moet zijn.
Vele van die afwijkingen zijn ook streekgebonden en klinken voor anderen mss wat raar terwijl je in die streek het niet eens merkt.
Ik erger me persoonlijk zot aan het Limburgse gebruik van "wat" in de plaats van "dat" in een bijzin :-)
JamesEarlGray schreef:At random mensen beginnen verbeteren op een forum, en dan is het raar dat er kritiek op komt?
Als je ze niet verbetert, blijven ze dezelfde fouten maken en eenmaal die een gewoonte zijn, zijn ze nog moeilijker af te leren. Zijn we daar dan beter mee op lange termijn?

Nu blijf ik hier meestal op de vlakte qua taalfouten, omdat het wel goed meevalt (op FB durf ik al wel ns te gaan corrigeren want daar zie je dat dictees zo goed als afgeschaft zijn in het onderwijs).
Enkel DT fouten corrigeer ik, want dat is basis en moet gewoon juist zijn (en het is ook nog ns supergemakkelijk als je er 2 seconden over nadenkt).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

JamesEarlGray schreef:Ha nee, dat lijkt mij een redelijke houding. Wat mij echter stoort is dat mensen het normaal vinden dat je NIKS mag opmerken op hun taal, terwijl men ondertussen wel van een ander verwacht die lelijkheden gewoon te slikken zonder meer.

Als ik vind dat dat iemand uit zijn bek stinkt, dan ga ik die daarop aanspreken en als die weigert daarop in te gaan, zal ik die persoon beginnen mijden. Het spel wordt niet alleen gespeeld, spelregels zijn altijd een vorm van compromis; of dat een gelijk of eerlijk compromis is, laat ik in het midden, maar niemand hoeft iets van een ander opgedrongen te krijgen: stank noch tic-tacs, taalgeneut noch taalfouten.
Tja, de meeste mensen maken geen probleem van een taalfout door het besef dat ze zelf ook maken. Moest ik me met alle fouten bezighouden, zou ik nog weinig gezegd krijgen en een pak minder productief zijn :)

Wie absoluut in een foutvrije omgeving werken dan kan terecht op de redactie van De Standaard of bij Het Journaal, veel succes. Garantie wordt echter niet gegeven.

Ik hoop dat je beseft hoeveel mensen liever niet meer met u in contact komen met dergelijk gedrag. Wie heeft u trouwens benoemd als correctieverantwoordelijke? Besef je wel dat iedereen wel dingen doet die anderen minder aangenaam vinden? Wat is er mis met iets verdragen van een ander? Zolang het niet te erg is of echt schadelijk ben ik eerder voor leven en laten leven.

Anderzijds vraag ik me af hoeveel mensen UB bezoeken om hun taal bij te schaven. Op veel fora wordt er los omgesprongen met taal en zelfs bewust fouten gemaakt omdat snelheid boven juistheid wordt verkozen. Zolang je niet op de taalpolitie botst kom je er ook mee weg.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Dit is dialect.
Een vlaming kent instinctief meestal wel zijn lidwoorden. In NL is dat vaak erger gesteld.

Schoon Vlaams is ook ni slecht. Er zijn hier en daar wel wat officiele schoonheidsfoutjes tussen, zoals de eerder aangehaalde "20 na 6"; maar voor hetzelfde geld zeggen we ook vaak "het idee" waar het "de idee" moet zijn.
Vele van die afwijkingen zijn ook streekgebonden en klinken voor anderen mss wat raar terwijl je in die streek het niet eens merkt.
Ik erger me persoonlijk zot aan het Limburgse gebruik van "wat" in de plaats van "dat" in een bijzin :-)
Wat ipv dat is een Nederlands (als in: het land) verschijnsel, niet enkel Limburgs.

Ze gebruiken in Nederland ook vaak hun ipv zij als onderwerp of aanwijzend voornaamwoord, eikes!

Waar ik vandaan kom, zeg ik altijd achtien uur twintig, niet twintig na zes. Of afspraak om drieënhalf in plaats van halfvier. Maar zelf vind ik twintig over zes wel veel mooier dan twintig na zes, want 'na' is zo lelijk verkavelingsvlaams in mijn ogen.

Nog iets lelijks uit ons dierlijk Vlaanderen: geslaan en opgeslaan, terwijl het geslagen en opgeslagen moet zijn! Wie heeft dat ooit verzonnen? Kan het trouwens zijn dat deze trend couranter is in Oost-Vlaanderen en westelijker dan in Antwerpen/Vlaams-Brabant en oostelijker? Ik ben het pas in Gent beginnen horen.
ITnetadmin schreef:
JamesEarlGray schreef:At random mensen beginnen verbeteren op een forum, en dan is het raar dat er kritiek op komt?
Als je ze niet verbetert, blijven ze dezelfde fouten maken en eenmaal die een gewoonte zijn, zijn ze nog moeilijker af te leren. Zijn we daar dan beter mee op lange termijn?

Nu blijf ik hier meestal op de vlakte qua taalfouten, omdat het wel goed meevalt (op FB durf ik al wel ns te gaan corrigeren want daar zie je dat dictees zo goed als afgeschaft zijn in het onderwijs).
Enkel DT fouten corrigeer ik, want dat is basis en moet gewoon juist zijn (en het is ook nog ns supergemakkelijk als je er 2 seconden over nadenkt).
Oei, dat citaat komt eigenlijk van FlitsBlauw en niet van mij; ik had verkeerdelijk geprutst met de quote-tags.

Akkoord dat mensen mogen worden aangesproken op zulke flagrante fouten. Probleem is dat ze (te) vaak compleet gepiqueerd doen; alsof het compleet normaal is om je moedertaal niet deftig te beheersen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

JamesEarlGray schreef:Akkoord dat mensen mogen worden aangesproken op zulke flagrante fouten. Probleem is dat ze (te) vaak compleet gepiqueerd doen; alsof het compleet normaal is om je moedertaal niet deftig te beheersen.
Maar dat is dan ook het punt, niemand is foutloos en beheerst de taal. Wie gaat bepalen welke fouten deftig zijn en welke niet? Meestal komt het er op neer dat de eigen fouten deftig zij en deze van anderen verschrikkelijk. :lol:
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Maar dat is dan ook het punt, niemand is foutloos en beheerst de taal. Wie gaat bepalen welke fouten deftig zijn en welke niet? Meestal komt het er op neer dat de eigen fouten deftig zij en deze van anderen verschrikkelijk. :lol:
Neen, zo subjectief is het niet vaak.

Als het gaat om fouten die niet meer gemaakt horen te worden in het zesde leerjaar, wanneer het een volwassene betreft, dan schort er toch iets.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dizzy schreef: Moest ik me met alle fouten bezighouden,
MOCHT ik me met alle fouten... :angel:

Wie in de jaren '90 op StuBru nog naar Hallo Hautekiet luisterde herinnert zich waarschijnlijk nog de heten <> noemen / gaat door <> heeft plaats discussies. Niettegenstaande we daar altijd veel mee gelachen hebben is er toch veel blijven hangen.

Dizzy schreef:Wie absoluut in een foutvrije omgeving werken dan kan terecht op de redactie van De Standaard of bij Het Journaal, veel succes. Garantie wordt echter niet gegeven.
De laatste tijd staan anders zowel op DS als op vrtnws met de regelmaat van de klok serieuze taal/schrijffouten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt on4bam om mijn punt te verduidelijken. Wie gaat bepalen welke fouten wel en niet gemaakt mogen worden en wie kan het wat schelen op een tech-forum?

Uw reactie toont duidelijk aan wat voor geweldig tof forum we zouden krijgen mochten de taalnazi's zich volledig kunnen uitleven :lol:

Natuurlijk maken ze op DS en VRT ook taalfouten, het zijn namelijk mensen. Toch zal je weinig werkomgevingen vinden die beter scoren.

Onlangs was er de discussie over de politieke onderwerpen maar nu is UB blijkbaar een taalforum :roll:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

JamesEarlGray schreef:Ha nee, dat lijkt mij een redelijke houding. Wat mij echter stoort is dat mensen het normaal vinden dat je NIKS mag opmerken op hun taal, terwijl men ondertussen wel van een ander verwacht die lelijkheden gewoon te slikken zonder meer.

Het hangt er van af in welke context uw verhaal zich afspeelt. Ik vind je gedachten vrij extreem, om het over de context te hebben van dit topic bijvoorbeeld. Een anderstalige die in het Nederlands zich wil uitdrukken, is op zich al noemenswaardig. Maar de vraag wordt gesteld in de hoofding hoe je (wij) moet(en) praten (niet spreken) met een anderstalige.

Als je de perfectie nastreeft in je communicatie met je medeburger, ongeacht zijn afkomst of origine, denk ik dat je vrij bekakt gaat uitkomen en een heel solitair bestaan zal leiden als je die medeburger gaat mijden. Eigenlijk moet je iedereen mijden, zelfs jezelf, want je hebt de taalkundige fout als taalnazi niet gezien in de titel van dit topic.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

krisken schreef:Tja ik heb een goed jaar in Brussel gewerkt als enige Vlaming tussen een 20-tal Walen en het is toch ook met een gemengd gevoel hoor als ze je verbeteren. Zeker als er iets moet uitgelegd worden en elke 2 minuten onderbreekt iemand je omwille van schoonheidsfoutjes tegenover het Frans. Op den duur was ik het zo beu dat ik een e-mail heb gestuurd met de vraag of ze liever hebben dat ik alles in het Nederlands uitleg. Rap excuses gehad van sommigen...
Inderdaad, dit vind ik ook, zo raak je de draad kwijt.
Het is beter te wachten tot iemand klaar is, en dan een aantal foutjes te verbeteren, je hoeft ook niet iedere keer alles te verbeteren.
Maar het is een kwestie van aanvoelen.
Ik heb liever alle fouten te weten, een ander zal dat ontmoedigend vinden.
Sommigen willen misschien liever niets van fouten horen.
Maar je weet : wie voor iedereen goed wil doen, krijgt minder kritiek dan iemand die consequent dezelfde houding aanhoudt.
JamesEarlGray schreef:Pas op, genoeg Sal Flamands die zelf niet goed weten welk lidwoord ze moeten gebruiken.
Op 't school, in 't stad, op 't zolder, op 't straat, enz. Neen, het is DE school, DE stad, DE zolder, DE straat
Ik denk dat je dat vooral vindt in het Antwerpse.
In hun dialect maken ze zelfs geen verschil tussen die en deze, ze maken er 'dees' van.
Lekker makkelijk, maar dat zal het hen wel moeilijker maken als ze AN willen spreken.

Het is overigens niet zo dat taalverloedering alleen in Vlaanderen toeslaat.
Sedert de SMS taal furore maakte, zie je dat in alle mogelijke talen.
En als je altijd quasi fonetisch schrijft, heb je het moeilijk als je nadien een deftig tekstje wilt opstellen.
Dizzy schreef:Maar dat is dan ook het punt, niemand is foutloos en beheerst de taal. Wie gaat bepalen welke fouten deftig zijn en welke niet? Meestal komt het er op neer dat de eigen fouten deftig zij en deze van anderen verschrikkelijk. :lol:
Dat kun je van alles zeggen, natuurlijk.
Hoeveel dagen mag iemand zich laten van wassen voor iemand van de stank een opmerking mag geven?
Hoeveel snot mag er uit iemands neus hangen voor je hem een opmerking geeft dat hij best eens zijn neus snuit?
Enz.
Op de duur zou het erop neer komen dat niemand nog iets mag zeggen.
De laatste jaren lijkt men het als een soort recht te beschouwen om zich beledigd of gekwetst te voelen, met als gevolg dat de ander dan moet zwijgen.
Laatst gewijzigd door boulder 17 nov 2017, 20:16, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Als je de perfectie nastreeft in je communicatie met je medeburger, ongeacht zijn afkomst of origine, denk ik dat je vrij bekakt gaat uitkomen en een heel solitair bestaan zal leiden als je die medeburger gaat mijden. Eigenlijk moet je iedereen mijden, zelfs jezelf, want je hebt de taalkundige fout als taalnazi niet gezien in de titel van dit topic.
Je maakt de fout dichterlijke vrijheid en gewoon laksheid of onwetendheid over dezelfde kam te scheren. Tuurlijk moet het er niet altijd ultrasteriel aan toe gaan, maar als ze praten als een kleuter of een platte margi is dat soms toch wel irritant. En zelfs tussen het ultrasteriele en wat ik net aanhaalde zijn nog fijnere gradaties die best wel een trapje hoger kunnen, moesten ze het weten, willen of beseffen.
boulder schreef:Ik denk dat je dat vooral vindt in het Antwerpse.
In hun dialect maken ze zelfs geen verschil tussen die en deze, ze maken er 'dees' van.
Lekker makkelijk, maar dat zal het hen wel moeilijker maken als ze AN willen spreken.
Ja, dat kan kloppen, alhoewel ik ik mensen uit regio Gent ook al bezig gehoord heb over 't zolder.

Het probleem is dat zoiets een erfenis uit het oude dialect is, wat inderdaad als cultureel erfgoed bekeken kan worden en dat men dus niet zomaar moet laten vallen in teken van het nastreven van perfect AN. Maar in plaats van dan in alle trots volwaardig dialect te praten, praten ze iets wat tussen AN en hun oud dialect ligt. Ja, zo niet, eh. Ofwel het een ofwel het ander, maar dat ertussen is een vies misbaksel.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Bedankt on4bam om mijn punt te verduidelijken. Wie gaat bepalen welke fouten wel en niet gemaakt mogen worden en wie kan het wat schelen op een tech-forum?

Uw reactie toont duidelijk aan wat voor geweldig tof forum we zouden krijgen mochten de taalnazi's zich volledig kunnen uitleven :lol:
Zelfs de emoji maakte blijkbaar niet duidelijk hoe mijn post bedoeld was. 8) Het kan mij namelijk weinig schelen dat iemand fouten schrijft (ik doe dat ook) zoalng het niet "overdreven" is en dus op een normale manier leesbaar.
Dizzy schreef:Natuurlijk maken ze op DS en VRT ook taalfouten, het zijn namelijk mensen. Toch zal je weinig werkomgevingen vinden die beter scoren.
Klopt, maar soms zijn het fouten die ze niet zouden mogen maken, het ergste is dat sommige fouten niet eens gecorrigeerd worden. En dan zijn er nog verkeerde feiten (andere nieuwsite) zoals een walvis een vis noemen :bang:
Dizzy schreef:Onlangs was er de discussie over de politieke onderwerpen maar nu is UB blijkbaar een taalforum :roll:
Tja, als een topic over taal gaat ...
Bye, Maurice
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

on4bam schreef:
Dizzy schreef:Onlangs was er de discussie over de politieke onderwerpen maar nu is UB blijkbaar een taalforum :roll:
Tja, als een topic over taal gaat ...
Ja, ik snap ook niet dat men het onderscheid niet snapt.
Als een topic over hondjes gaat, moet je toch niet klagen dat er in dat topic over viervoeters geschreven wordt?
Ik ga zelden iemands taalfouten corrigeren, maar in een topic over taal zou het natuurlijk wel eens ter sprake kunnen komen.
Met anderstaligen zou ik ze in een werkcontext wel corrigeren, omdat ik ervan uitga dat als ze moeite doen om Nederlands te spreken, ze daarin geïnteresseerd zijn.
Per slot van rekening is de voertaal bij ons Engels, ten minste van zodra er minstens 2 talen gesproken wordt in een groepje.
Dus een Franstalige of een Portugees hoeft geen Nederlands te spreken, doen ze dat wel dan is dat omdat ze de taal willen leren/oefenen.
Als niemand hen dan corrigeert, zullen ze niets bijleren.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Dat de topic over taal gaat was het punt niet, wel dat een topic over taal mogelijk is terwijl dit ook over politiek gaat uiteindelijk. Alles gaat nl over politiek, zelfs cola zero :lol:

@topic: een voorbeeld van hoeveel moeite men echt doet om nieuwkomers de taal te laten leren dit:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/met-b ... 28043.html
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:@topic: een voorbeeld van hoeveel moeite men echt doet om nieuwkomers de taal te laten leren dit:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/met-b ... 28043.html
De reden daarvoor is duidelijk. Nieuwkomers hebben dikwijls maar een minimum aan geld en gaan dus niet kunnen betalen voor deze testen waarna "men" (you know who you are) kan zeggen dat ze de taal niet willen leren.
Bye, Maurice
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Er waren er anderen die weigerden om hen te laten werken, om dan te klagen dat ze niet werkten.
Moest het niet over mensen gaan, je zou ermee kunnen lachen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”