ITnetadmin schreef:Talen zijn een verrijking, en je mag op z'n minst de andere taal van het land wat beheersen (ja, dat geldt in beide richtingen, en ja, Duits mag eigenlijk ook maar dat is een gigantische minderheid spijtig genoeg).
Volledig mee akkoord. Ik heb een tijd in China gewoond en kom er nu nog regelmatig en ik vind het geweldig om deze taal te leren, dat is inderdaad een verrijking (jammer genoeg een werk van zéér lange adem). Daar was het Chinees leren of verzuipen en ik vind niet dat dat hier hetzelfde hoeft te zijn.
ITnetadmin schreef:Dat zou inderdaad moeten, maar is in de praktijk een illusie.
Engels als tweede taal vervalt spijtig genoeg al te vaak in lokale varianten van de taal, zoals het Chinglish of het Franglais.
Een Fransman die Engels praat zoals hij op school geleerd heeft, is quasi onverstaanbaar voor niet-Fransen.
petrol242 schreef:Spreek voor U zelf. Niet iedereen is het Engels even machtig.
Vandaar dat ik dus voorstander ben om wat meer aandacht te schenken aan het leren van het Engels. De huidige generatie in China leert vanaf de kleuterklas reeds Engels en het verschil in kennis van het Engels tussen de huidige en de vorige generatie is gigantisch.
En inderdaad, een tweede taal aanleren is niet evident. Vandaar Chinglish en Franlais, en dat wij hier over het algemeen niet zo goed Frans praten en men in Wallonië niet zo geweldig Nederlands spreekt en goede kennis van het Duits is al helemaal zeldzaam. Ik zou het veel fijner vinden moesten we allemaal 1 algemene taal aanleren om met elkaar en de rest van de wereld te communiceren. Momenteel inderdaad een utopie, maar dat hoeft voor de volgende generaties niet zo te zijn.
Frans en Duits een achterhaalde taal noemen was misschien wat te sterk uitgedrukt. Wat ik bedoel is dat ik het een beperking vind indien een taal voornamelijk maar in 1 land gebruikt kan worden. De enige reden dat wij hier Frans leren op school is omdat dat toevallig een tweede landstaal is. Moest heel België Nederlands spreken zou Frans een keuzevak zijn in plaats van een verplicht vak. Is het dan niet een beetje jammer dat we talen enkel verplicht maken op school indien het de landstaal is? Waarom kunnen we Engels niet dezelfde prioriteit geven? Zoals ik zei, grenzen vervagen aan sneltempo en het is makkelijker dan ooit om te verhuizen naar de andere kant van de wereld, we doen er enkel maar goed aan indien onze kinderen een taal zouden spreken die ze over heel de wereld kunnen gebruiken.
petrol242 schreef:Waarom trouwens die verheerlijking? Engels komt pas op de derde plaats in de wereld na het Chinees en het Spaans.
Ik verheerlijk niets. Engels is nu eenmaal een zeer algemene taal, dat het op de derde plaats staat haalt niet weg dat het een wereldtaal is. Als jij in het buitenland bent waar je de taal helemaal niet spreekt, op welke taal val je dan eerst terug?
Ik heb hier duidelijk een gevoelige snaar geraakt.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ik kom zoveel in aanraking met mensen die een andere taal spreken en persoonlijk vind ik dat alleen maar voor problemen zorgen. Taal is inderdaad een verrijking, maar regelmatig is het toch eerder een barrière. Daarom dat ik het geweldig zou vinden moesten we allemaal één universele taal spreken (als tweede taal welteverstaan), en persoonlijk vind ik het Engels daar een goede kandidaat voor.