r2504 schreef:Iedereen is vrij in die keuze... maar ik denk dan toch dat het niet echt natuurlijk is... de mens heeft altijd vlees gegeten.
Ik vind dat ne moeilijke... op zich zou ik zeggen; ja je hebt gelijk, iedereen is vrij.
Maar is dat wel zo?
Als iedereen zoveel vlees zou eten als wij, dan ben je niet meer vrij, want dan is er gewoon niet genoeg (en het is niet kwestie van wat bij te produceren, want het zal niet meer gaan, er is niet genoeg landoppervlak daarvoor).
En zijn wij wel zo vrij om dieren gewoon af te maken omdat we ze lekker vinden? Waarom voelen wij ons zo superieur om te kunnen zeggen dat we die dieren mogen/kunnen doden? Waarom dan een koe wel, maar een walvis/hond/kat/... niet (meer)? Nah, voor mij hoeft het niet meer. Ik mis het ook niet super erg. Niet erg genoeg om er dieren voor te laten vermoorden.
Waar ik het iets moeilijker mee heb is kaas... Maar ethisch gezien (en op vlak van gezondheid ook) even slecht, we zetten koeien gevangen, zorgen ervoor dat ze zwanger geraken, zodat ze kalveren, dan nemen we die kalfjes weg, zodat we bij de moeder de melk kunnen wegnemen. Melk die overigens niet eens voor mensen geschikt is. Waarom bvb melk van koeien wel en waarom niet van olifanten/giraffen/honden/.... ?
Onlangs nog op TV gezien, een boer die fier was dat hij zijn koeien de volle 5 weken rust gaf (na het kalven) om daarna terug zwanger gemaakt te worden. Alle, waarmee zijn we eigenlijk bezig?
Ik weet nu niet of we al dan niet altijd al vlees hebben gegeten, indien dit zo is, dan zeker niet in de mate waarin we het nu eten.
Kijk bvb naar apen, die gaan soms eens vlees eten, maar da's eens in de maand ofzo, iets dat ze toevallig kunnen vangen.
Melk van koeien bvb, hoelang beschikken we daar al over? Sinds we sedimentair geworden zijn? Hoe lang is dat al? Peanuts in ons bestaan,... dus ons lichaam is daar niet op voorzien.
Ons lichaam is er trouwens niet voor gemaakt (zeker niet voor deze hoeveelheden vlees/melk/eieren/...), kijk maar naar dat youtube filmpje van Gary Yourofsky, daar legt hij dat uit.
Anyway, ik dwing niemand (mijn vrouw eet ook nog vlees), maar in mijn ogen is het niet meer verantwoord.
Nog een leuke anekdote van Gary trouwens:
"Neem een kind van 2 jaar ofzo, en geef hem een appel en een eekhoorn, en kijk dan met welk hij speelt en welk hij opeet."
Doe eens hetzelfde bij een leeuwenwelpje (een echte vleeseter)...
Dat zegt genoeg zeker. Vlees eten is aangeleerd gedrag bij mensen, maar zit zeker niet in onze natuur.
Nog een argumentje dat hij had:
" Ik zet een eekhoorn op de grond en aangezien wij toch zo'n echte goeie vleeseters zijn van nature uit, achtervolg het maar en pak het maar. En daarna eet je het op met huid en haar. "
" Doe nu hetzelfde met een hond/panter/... en een eekhoorn."
Onze lichaamsbouw is echt niet die van een roofdier (om ze te vangen) en ook niet om ze te eten (ons gebit is dat van een planteneter, idem hoektand(jes) die we hebben, we kauwen zoals een planteneter, een roofdier kan niet kauwen, maar bijt en slikt in) Onze darmen zijn veel te lang, die zijn veel korter bij roofdieren, waardoor deze overigens nooit last kunnen hebben van cholesterol, omdat het niet kan opgenomen worden in hun spijsvertering.... en ga zo maar door.