Gezonde voeding

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:Wat noten betreft hoef je geen wetenschapper te zijn. Noten zijn dikmakers en bovendien ook nog eens verschrikkelijk duur. Kijk maar eens naar de kilo prijs van noten en de kiloprijs van biefstuk. Makkelijk x4.
Ik moet de eerste fatso nog tegenkomen wiens BMI de pan uit swingt door het eten van teveel noten.
Volgens mij maak je een klassieke fout door naar de cijfertjes te kijken. Probeer eens 200gr noten te eten (netto, niet gewicht incl de pel/schel/...), terwijl je een (klaargemaakte) biefstuk van 200gr zonder moeite kan verorberen.

Ik zou noten ook niet als "vleesvervanger" beschouwen.
In het algemeen wordt er in "Het Westen" teveel vlees gegeten. Je kan zonder moeite of risico (ondervoeding, allerhande tekorten, ...) minder vlees eten. Je kan in 1 beweging ook meer noten eten. Veel vezels, veel plantaardig vet, een "gevuld" gevoel, ...

@prijs noten <> biefstuk
chateaubriand: €18/kg
gepelde biefstuk cat I: €17/kg
dunne lende: €16/kg
restaurantsteak: €15/kg
minuutsteak: €12/kg

amandelnoten: €9,5/kg
cashewnoten: €13/kg
hazelnoten: €11,5/kg
walnoten (cat I): €14/kg
paranoten: €21/kg

Sommige noten zijn duurder dan andere, sommige zijn duurder dan streak.
Maar ik zie nergens "x4" ?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

raf1 schreef:
iceke schreef:Kan nooit kwaad, toch ?
Je moet nu ook niet elk probleem medicaliseren.
Overgewicht is een zeer eenvoudig probleem: je consumeert te veel suikers en je beweegt te weinig.
Dat doe ik toch niet. Maar als je niet weet waarom je vlees moet minderen en bv. noten moet eten... wel dan kan je best eens bij een diëtiste langsgaan.. volgens mij is dat beter dan het eerst het beste boek uit de winkel plukken of naar 10 verschillende meningen luisteren op het net.(en dan mag je van geluk spreken dat alle neuzen hier nog in dezelfde richting staan.)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:Ik moet de eerste fatso nog tegenkomen wiens BMI de pan uit swingt door het eten van teveel noten.
Volgens mij maak je een klassieke fout door naar de cijfertjes te kijken. Probeer eens 200gr noten te eten (netto, niet gewicht incl de pel/schel/...), terwijl je een (klaargemaakte) biefstuk van 200gr zonder moeite kan verorberen.
Bekijk nog eens mijn Excel van in het begin.
Noten bevatten voor hetzelfde gewicht als biefstuk 16 keer meer vet.
Dus als jij 200g biefstuk eet, krijg je 7 gram vet binnen.
Eet je 200g noten is dat 114 gram!.

Of anders gezegd, om dezelfde hoeveelheid vet binnen te krijgen van een biefstuk van 200 gram, mag je maar 12 gram noten eten.
iceke schreef:Ga eens naar Mijnheer Doktoor om uw bloed te laten trekken en met de resultaten naar een diëtiste. Kan nooit kwaad, toch ?
Bloed trekken gebeurt wel af en toe eens bij mij, en een diëtiste heb ik ooit eens bezocht voor een verkennend gesprek.
Ik vond eigenlijk dat wat die diëtiste zei gewoon was wat ik zelf al aan het doen was (ik was er toen net mee bezig).
Op dat moment was mijn eigen methode : focussen op minder suiker, minder vet en minder zout.
En ja, meer groenten en fruit eten, en minder snoepen.
En zelf koken, etc.

Allemaal dingen die je goed weet.
Wat er toen nog niet bijzat was : vervang vlees door noten en zaden en dergelijke.
Dat is er gekomen met die nieuwe voedingsdriehoek.
Laatst gewijzigd door boulder 19 nov 2017, 13:56, in totaal 2 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

iceke schreef:
Dat doe ik toch niet. Maar als je niet weet waarom je vlees moet minderen en bv. noten moet eten... wel dan kan je best eens bij een diëtiste langsgaan.. volgens mij is dat beter dan het eerst het beste boek uit de winkel plukken of naar 10 verschillende meningen luisteren op het net.(en dan mag je van geluk spreken dat alle neuzen hier nog in dezelfde richting staan.)
Pas maar op met wat je zegt of je word nog als expert verweten terwijl je net wel de essentie aanhaalt. Diëten en je levensstijl veranderen doe je beter met begeleiding en niet door zomaar wat te doen. Ik merk rondom mij veel mensen die naar de fitness gaan omdat dat een voornemen is voor het nieuwe jaar om dan ergens rond maart ermee te stoppen. Ze hebben dan ergens in de fitness gehoort dat je een shake moet drinken voor je proteïnes en ze kunnen dat zogezegd voordelig kopen daar. Ze passen hun voeding wel aan, maar houden dat niet vol omdat er soms wat voorbereiding aan te pas komt. Dus wat discipline is nodig.

Noten hebben ook maar een plaats veroverd uit economisch standpunt. Ze zijn in overvloed, de vleesindustrie heeft een negatief image en noten passen perfect als vervanger als je hier ook maar variatie in volgt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:Pas maar op met wat je zegt of je word nog als expert verweten terwijl je net wel de essentie aanhaalt. Diëten en je levensstijl veranderen doe je beter met begeleiding en niet door zomaar wat te doen.
Je bent dus weer druk aan het negeren wat ik zeg en vraag.
Ik vraag : hoe legt men uit dat noten 16x meer vet bevatten per gram dan biefstuk, en toch aangeraden worden als vervanging?
Niemand heeft daar een antwoord op gegeven, het enige dat ik hoor is "noten zijn gezond".
Men heeft dat dus ergens gelezen en gehoord, en is totaal doof voor de vragen die ik daarbij stel, die gewoon gebaseerd zijn op meten van vetten.
mailracer schreef:Ik merk rondom mij veel mensen die naar de fitness gaan omdat dat een voornemen is voor het nieuwe jaar om dan ergens rond maart ermee te stoppen. Ze hebben dan ergens in de fitness gehoort dat je een shake moet drinken voor je proteïnes en ze kunnen dat zogezegd voordelig kopen daar.
Ik leg uit welke vragen ik allemaal stel, en als reactie word ik ingedeeld bij mensen die zonder enige vorm voor kritisch denken energiecocktails gaan slikken.
Waar heb ik aangegeven daarvoor open te staan?
Lezen jullie eigenlijk wel wat ik schrijf, of gaat het erom van een negatief beeld van mij te schetsen, dat totaal niet bij mij past?
mailracer schreef:Ze passen hun voeding wel aan, maar houden dat niet vol omdat er soms wat voorbereiding aan te pas komt. Dus wat discipline is nodig.
Maar dat is makkelijk gezegd.
Als je leven alleen bestond uit het voorbereiden van je maaltijden, en je maaltijden eten, ware het natuurlijk eenvoudig.
Maar er is wel nog wat meer.
En er zijn ook overal verleidingen.
mailracer schreef:Noten hebben ook maar een plaats veroverd uit economisch standpunt. Ze zijn in overvloed, de vleesindustrie heeft een negatief image en noten passen perfect als vervanger als je hier ook maar variatie in volgt.
Ik denk dat veel van het "geen vlees" discours niets met volksgezondheid te maken heeft, maar dat er een ander belang speelt : angst dat men niet voldoende vlees zal kunnen produceren, omdat de levensstandaard in landen als China stijgt, waardoor die ook meer vlees eten.
Je ziet ook dat die 2 zaken heel snel met elkaar vermengd worden : gezondheid en milieu/leefbaarheid.
boonpwnz schreef:Je kan ook overwicht hebben door gewoon teveel van alles te eten zelfs al zijn deze dingen gezond. Dus dat is echt te simpel gezegd dat het enkel door suiker komt.
Ik denk dat het bij mij vooral dat is, iedere dag vlees of vis, aardappelen, groenten en fruit eten, maar in iets te grote hoeveelheden.
Aardappelen stoom ik, en saus maak ik niet klaar.
Je kan ook overwicht hebben door gewoon teveel van alles te eten zelfs al zijn deze dingen gezond. Dus dat is echt te simpel gezegd dat het enkel door suiker komt.
De zaken die ik eet zijn dus erg gezond, maar misschien iets teveel qua hoeveelheden.
Dat dan weer gekoppeld aan te weinig beweging.

Die zaken ben ik nu wat aan het verbeteren.
Moeilijkheden zijn vooral tijdsgebrek, sociale druk, de verleidingen die je dagelijks voorgeschoteld krijgt.
Laatst gewijzigd door boulder 19 nov 2017, 14:35, in totaal 1 gewijzigd.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Ik vraag : hoe legt men uit dat noten 16x meer vet bevatten per gram dan biefstuk, en toch aangeraden worden als vervanging?
noten bevatten gewoon meer vet, je moet daar niets anders achter zoeken. er zijn ook verschillende soorten vet waardoor de studie iets moeilijker is uit te leggen.
"noten zijn gezond".
als je er goed mee omspringt wel, maar dat is met alles zo.
Ik leg uit welke vragen ik allemaal stel, en als reactie word ik ingedeeld bij mensen die zonder enige vorm voor kritisch denken energiecocktails gaan slikken.
ik heb jouw niet ge-quote in die reaktie en hou deze discussie zo open mogelijk. ik heb niet gezegd dat je energiecocktails drinkt, maar geef een voorbeeld waarom begeleiding nodig is. iets wat jij al wel gedaan hebt. toch ?
Ik denk dat veel van het "geen vlees" discours niets met volksgezondheid te maken heeft, maar dat er een ander belang speelt : angst dat men niet voldoende vlees zal kunnen produceren, omdat de levensstandaard in landen als China stijgt, waardoor die ook meer vlees eten.
Je ziet ook dat die 2 zaken heel snel met elkaar vermengd worden : gezondheid en milieu/leefbaarheid
de voedseldriehoek is in zweden ontstaan en had niets te maken met gezondheid, enkel met voedsel dat daar duur was en er de mensen wou mobiliseren om goedkoper te eten. Nadien is dit overgewaaid en hebben ze de stempel gezondheid erop geplakt. Die driehoek is dan al een aantal keer aangepast nadat er zaken boven gekomen zijn over wat echt wel gezond is en wat economisch haalbaar is.

https://www.eoswetenschap.eu/voeding/de ... gsdriehoek
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: Ik vraag : hoe legt men uit dat noten 16x meer vet bevatten per gram dan biefstuk, en toch aangeraden worden als vervanging?
Deelantwoord gaf ik eerder al: (foutieve) focus op cijfertjes.
http://michaelpollan.com/interviews/mic ... ood-myths/
OR: This constant influx of food products seems to be the result, in part, of this rise in the prominence of focusing on “nutrients.” Can you explain how we became fixated on nutrients?

MP: In 1977, Sen. McGovern, who had convened this select committee on nutrition, was looking at why there was so much heart disease post-WWII. The thinking then was that people were eating too much animal protein. So his initial recommendation, quite plain-spoken, was to eat less red meat. Turns out the industry would not let the government say “eat less” of any particular food, so there was a firestorm of criticism. He was forced to compromise on that language. He changed it in a way that would prove quite fateful in many ways. He changed “eat less red meat” to “choose meats that will reduce your saturated fat intake.”

There are a couple noteworthy things about that. One is it’s a lot less clear and a lot of people aren’t going to understand it, which certainly suits the food industry. The other is, it’s affirmative. It’s saying “choose meats.” In other words, eat more of something that will have less of the bad nutrient — saturated fat. We’re no longer talking about eating more or less of a particular food; we’re saying eat more or less of a particular nutrient. That became the acceptable way for everyone to talk about food. It didn’t offend the food industry because they could always change their products to have more of the good nutrient, less of the bad. And I think it was very confusing to people: Foods are not merely the sum of their nutrient parts.
Had ik al gezegd dat een discussie over "gezond eten" niets voor mensen met lange tenen is?
Het komt heel dicht bij levensfilosofie en dat stellen mensen niet graag in vraag.
Laatst gewijzigd door heist_175 19 nov 2017, 14:47, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:noten bevatten gewoon meer vet, je moet daar niets anders achter zoeken. er zijn ook verschillende soorten vet waardoor de studie iets moeilijker is uit te leggen.
Maar als het aangemoedigd wordt als vervanging van vlees, en het blijkt een vetbom te zijn, dan stel ik mij daar vragen bij.
En ja, er zijn verzadigde, onverzadigde, transvetten.
Ik krijg al meer verzadigde vetten binnen bij 100g noten (8,5g), dan bij 200g vlees.
Dus zelfs als je het opdeelt in verzadigde en onverzadigde, blijken die noten nog altijd een vetbom te zijn.
mailracer schreef:als je er goed mee omspringt wel, maar dat is met alles zo.
Ze zijn dus niet goed om vlees te vervangen, of hoe gebruik je ze dan wel verstandig?
mailracer schreef:ik heb jouw niet ge-quote in die reaktie en hou deze discussie zo open mogelijk. ik heb niet gezegd dat je energiecocktails drinkt, maar geef een voorbeeld waarom begeleiding nodig is. iets wat jij al wel gedaan hebt. toch ?
Ik heb de gewoonte mij te informeren, en eens wat meningen van anderen te vragen.
Tegelijk ben ik erg kritisch, en ga niet gauw een of ander controversieel voedingsboek kopen.
Mijn insteek is juist van niet te drastisch alles wijzigen.
Voeding is ook iets dat in gewoontes kadert.
Als je probeert heel drastisch alles om te gooien, ga je dat niet lang volhouden.
Vandaar dat ik liever mijn hoeveelheden wat minder, dan plots een drastisch dieet te doen met allerlei vreemde producten die je anders nooit eet (quinoa zaden bijv.)
mailracer schreef:Die driehoek is dan al een aantal keer aangepast nadat er zaken boven gekomen zijn over wat echt wel gezond is en wat economisch haalbaar is.
Het probleem hierbij vind ik dat men vaak doet alsof iets om gezondheid gaat, terwijl er eerder milieubekommernissen achter zitten.
heist_175 schreef:
boulder schreef:Ik vraag : hoe legt men uit dat noten 16x meer vet bevatten per gram dan biefstuk, en toch aangeraden worden als vervanging?
Deelantwoord gaf ik eerder al: focus op cijfertjes.
Dan zou het net omgekeerd moeten zijn.
Kijk : die noten bevatten 16x meer vetten (verzadigde en onverzadigde vetten samen) dan vlees.
Als je het opsplitst in verzadigde en onverzadigde, scoort vlees nog altijd evenveel beter.
Dus het is net het omgekeerde : men focust niet op cijfers.

Tenzij je bedoelt dat zij die noten promoten niet volgens het cijfermodel werken, en de vleesindustrie wel.
Maar de organisatie die het medisch advies op het werk gaf zegt dus op hun website :
"Zijn noten en zaden gezond?
Onderzoek toonde overtuigend aan dat noten het risico op hart- en vaatziekten helpen indammen, doordat ze de LDL of slechte cholesterol verlagen.

Afhankelijk van de soort bestaan noten uit 45 tot 70 procent vet. Bij zaden is dat 30 tot 50 procent. Gelukkig gaat het daarbij hoofdzakelijk om goede onverzadigde vetten, met een gunstig effect op je gezondheid. Bovendien blijkt uit onderzoek dat mensen die regelmatig noten eten niet zwaarder zijn dan andere.

Naast gezonde vetten bevatten noten veel eiwitten, vezels en verschillende vitaminen en mineralen zoals calcium en magnesium, kalium en zink, ijzer en vitamine E, …
Ze kijken dus evengoed naar procenten, naar cijfertjes dus.
Maar ze verzwijgen hier toch wel iets.
Ze zeggen 45 tot 70% vet, maar zeggen er niet bij dat die noten 16x meer vet bevatten...
Ze wijzen op het positief zijn van de eiwitten, maar zwijgen erover dat vlees er 50% meer heeft voor eenzelfde gewicht.

Ik heb dus de indruk dat dit onwetenschappelijk is.
Laatst gewijzigd door boulder 19 nov 2017, 14:59, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik begrijp uw vraag over vet in noten.
Ik gaf eerder al het antwoord: focus u niet op cijfertjes.
Wat voor antwoord zoek je verder nog?
- artikels over noten? Uit wat voor magazines? De "flair"?
- wetenschappelijke studies over noten?

Ik bedoel dit niet aanvallend hé.
Ik wil op zoek gaan naar waarom de vetten van noten niet opgenomen worden zoals bij vlees, maar ik wil weten wat voor info je wenst.

Gewoon even uit de losse pols:
- voeding is meer dan de som van de bestanddelen (had ik al gezegd dat we dicht bij levensfilosofie en-houding zouden terechtkomen?) -> zie eerder citaat van MPollan
- het probleem bij vlees is niet het vet van vlees, maar wel (1) de saus erbij (2) de levensstijl (3) de hoeveelheid (4) de kwaliteit (5) het ontbreken van andere zaken zoals groenten etc
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Maar als het aangemoedigd wordt als vervanging van vlees, en het blijkt een vetbom te zijn, dan stel ik mij daar vragen bij.
En ja, er zijn verzadigde, onverzadigde, transvetten.
Ik krijg al meer verzadigde vetten binnen bij 100g noten (8,5g), dan bij 200g vlees.
Dus zelfs als je het opdeelt in verzadigde en onverzadigde, blijken die noten nog altijd een vetbom te zijn.
er word gezegd dat je maximum 40 gram noten mag eten als je geen vlees eet. dit omwille van het vetpercentage.
als je noten eet als vleesvervanger dien je te letten op je B12 vitamines die je dan uit zuivel of eieren kan halen.
Ze zijn dus niet goed om vlees te vervangen, of hoe gebruik je ze dan wel verstandig?
als je dus een aantal sessies langer met je diëtiste had doorgebracht, dan had hij/zij daar een beter antwoord op gegeven dat dat je hier gaat vinden.
Het probleem hierbij vind ik dat men vaak doet alsof iets om gezondheid gaat, terwijl er eerder milieubekommernissen achter zitten.
de driehoek is een leidraad over voeding, maar is niet bindend. een bouwvakker mag bijv. wel meer vlees eten en een topsporter zal meer pastas mogen eten. Dus alles hangt van je levensstijl af.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Opletten met diëtisten :).
Diezelfden raadden u zonder verpinken (enkele jaren geleden) aan om margarine te smeren. U weet wel, de botervervanger vol heel gezonde transvetten.

@notenvet
How does that work?
Almonds and walnuts and other nuts have a lot of fat in them, but they’re very filling, so you don’t eat that many of them and they hold you for a very long time. Also, their fat is such that a lot of the fat is never digested in the upper-GI tract. You can’t break it down, so a lot of it simply passes through you.
http://michaelpollan.com/interviews/in- ... dam-platt/

Opnieuw: ik ken geen dikke mensen die noten vreten. Ik ken wel dikke mensen die constant snoeprepen, frisdrank, prefab-eten eten of in fastfood zwelgen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Ik begrijp uw vraag over vet in noten.
Ja, maar dat is gemakkelijk.
De cijfers zijn wel zaken die meetbaar zijn, de rest is zoals je zelf zegt : levensfilosofie, een overtuiging, een geloof.
Voor mij betekent die uitleg dus dat er geen wetenschappelijke basis is voor die claims.
heist_175 schreef:I- het probleem bij vlees is niet het vet van vlees, maar wel (1) de saus erbij (2) de levensstijl (3) de hoeveelheid (4) de kwaliteit (5) het ontbreken van andere zaken zoals groenten etc
Waarom zegt men dan niet : let op met de saus, want je kan evengoed allerlei sauzen bij je groenten doen ook.
De levensstijl, die pakt men nochtans apart aan, want men zegt apart dat je meer moet bewegen.
De hoeveelheid kan ik inkomen, daar werk ik dan ook aan.
Het lijkt mij vreemd dat men zoveel specifiek advies gaat geven, om dan te eindigen met "maar eigenlijk bedoelen we iets anders."
mailracer schreef:er word gezegd dat je maximum 40 gram noten mag eten als je geen vlees eet. dit omwille van het vetpercentage.
als je noten eet als vleesvervanger dien je te letten op je B12 vitamines die je dan uit zuivel of eieren kan halen.
Met 40 gram noten krijg ik dus 6,4 gram plantaardige eiwitten binnen.
Bij een biefstuk van 100 gram is dat bijna 24 gram, 4x zoveel dus.
Bovendien zijn plantaardige eiwitten veel minder efficiênt.
Volgens mij gaan die noten dus leiden tot tekorten aan eiwitten.
Dat moet ik dan weeral gaan compenseren met allerlei andere producten.
En daarbij weer opletten dat ik niet teveel vetten binnenkrijg.
heist_175 schreef:Michael Pollan quote...
Het valt mij op hoe weinig wetenschappers er van die ophefmakende boeken schrijven.
Als ik zoek op Michael Pollan kom ik uit dat het een journalist is en een voedingsgoeroe.
En het is niet de eerste keer dat mij opvalt hoe de zogenaamde specialisten in bitter weinig gevallen wetenschappers zijn, of medisch geschoolden.
Het lijkt meer politiek en religie dan op wetenschap of medische kennis gefundeerde kennisoverdracht.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
mailracer schreef:er word gezegd dat je maximum 40 gram noten mag eten als je geen vlees eet. dit omwille van het vetpercentage.
als je het verschil kent tussen koolhydraten, vetten en proteïnes, dan zal dat duidelijk worden waarom men dat zegt.

- koolhydraten zijn uitsluitend brandstof - je slaat deze op in vet als je ze niet nodig hebt.
- proteïnes zijn bouwstoffen die je nodig hebt om cellen te vernieuwen - je slaat deze in principe niet op, maar verlaten je lichaam langs de normale weg. mensen die te veel proteïn-shakes drinken hebben een goede achteruitgang.
- vet word gebruikt als brandstof en als bouwstof. je slaat dit op in lichaamsvet. wanneer je lichaam dit aanspreekt, dan ga je meer afvalstoffen afscheiden. daarom dat bij afvallen aangeraden word om water te drinken. Bij het eten van vetrijk voedsel gaat een gezond lichaam de eetlust beperken waardoor je een verzadigd gevoel krijgt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Maar der is nog een verschil tussen gezond eten en gezond eten én afvallen.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Meanwhile is dit zowat 50% wat ik eet op een dag:
https://www.myprotein.be/sports-nutriti ... Selected=Y

:angel:

Oh en ja te veel proteïnen
Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Wat eet je voor de andere 50 procent? :D
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
heist_175 schreef:Ik begrijp uw vraag over vet in noten.
Ja, maar dat is gemakkelijk.
De cijfers zijn wel zaken die meetbaar zijn, de rest is zoals je zelf zegt : levensfilosofie, een overtuiging, een geloof.
Voor mij betekent die uitleg dus dat er geen wetenschappelijke basis is voor die claims.
Ik had u gewaarschuwd :d
Van heel wat dingen ontbreken harde cijfers, omdat
- er nog geen onderzoek naar gedaan is -> de voedingsindustrie heeft veel geld, maar die doen publiceren enkel onderzoek dat hen voordelig uitkomt en zo krijg je zuivel, vlees, brood, ... met allerlei brol in
- het moeilijk is om bepaalde zaken keihard aan te tonen (keihard als in dubbelblind en/of 2sigma)
- niet al het onderzoek is even "leesbaar" voor gewone stervelingen of niet elke onderzoeker voelt de nood om met gewone stervelingen te communiceren via een boek
Zo krijg je journalisten die onderzoek lezen, interpreteren en beschikbaar maken voor het grote publiek (wat hun job dus eigenlijk gewoon is :angel: ).

Als je het pad van het geloof bewandelt, moet je bv afwegen:
- de hippe arty-farty ingrediënten van Pascal Naessens (idem Gwyneth Paltrow)
- de ingrediënten en recepten van uw (over)grootmoeder van Pollan
(ik weet wel wat kiezen)
heist_175 schreef:I- het probleem bij vlees is niet het vet van vlees, maar wel (1) de saus erbij (2) de levensstijl (3) de hoeveelheid (4) de kwaliteit (5) het ontbreken van andere zaken zoals groenten etc
Waarom zegt men dan niet : let op met de saus, want je kan evengoed allerlei sauzen bij je groenten doen ook.
De levensstijl, die pakt men nochtans apart aan, want men zegt apart dat je meer moet bewegen.
De hoeveelheid kan ik inkomen, daar werk ik dan ook aan.
Het lijkt mij vreemd dat men zoveel specifiek advies gaat geven, om dan te eindigen met "maar eigenlijk bedoelen we iets anders."
Ziedaar de macht van de voedingsindustrie. Het onderzoek naar "dikke mensen" kwam uit bij "teveel vlees".
Er is zwaar gelobbyd om in het rapport de aanbeveling "niet te veel vlees eten" te vervangen door allerlei hocus pocus dat geen mens begrijpt (on/verzadigd, meervoudig/enkelvoudig, types vetten, ...). Voedingsindustrie content :).
Levensstijl is meer dan "bewegen".
Bioritme, stramien, gemakzucht, ...
Bv al dan niet tijd maken voor een ontbijt, al dan niet schransen achter uw pc <> met collega's gaan eten, constant tussendoortjes naar binnen werken, ...
Ik heb me nog nooit druk gemaakt hoeveel vitaminen, calorieën, eiwitten of koolhydraten ik eet. Ik lijdt niet aan geelzucht noch aan andere insufficiëntieziekten. Tenzij je een probleem hebt en je een dokter nodig hebt, of je een sporter bent (die ook altijd een dokter nodig hebben blijkbaar), zie ik niet meteen een reden om al die parameters te beginnen tellen?
Eet wat vanalles zeker? Wat vlees, vis, groenten, kaas, brood, soep (ik zei al: groenten), pasta, rijst, patatten, noten, ...
Dan zal je van niets een tekort hebben, en van niets een teveel.
heist_175 schreef:Michael Pollan quote...
Het valt mij op hoe weinig wetenschappers er van die ophefmakende boeken schrijven.
Als ik zoek op Michael Pollan kom ik uit dat het een journalist is en een voedingsgoeroe.
En het is niet de eerste keer dat mij opvalt hoe de zogenaamde specialisten in bitter weinig gevallen wetenschappers zijn, of medisch geschoolden.
Het lijkt meer politiek en religie dan op wetenschap of medische kennis gefundeerde kennisoverdracht.
[/quote]
Je hebt een punt, zie hoger.
Ik heb bij diëtisten dezelfde schrik. Wat ik die soms zie/hoor suggereren (margarine/transvetten), ..
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ik doe nauwelijks boter op mijn boterham. Al zeker 2 weken geen boter op mijn boterham gedaan. En dat is vaak zo. Het is meestal bij bezoek aan etc...

Snap dan ook niets van mensen met een obsessie voor boter.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb me nog nooit druk gemaakt hoeveel vitaminen, calorieën, eiwitten of koolhydraten ik eet. Ik lijdt niet aan geelzucht noch aan andere insufficiëntieziekten. Tenzij je een probleem hebt en je een dokter nodig hebt, of je een sporter bent (die ook altijd een dokter nodig hebben blijkbaar), zie ik niet meteen een reden om al die parameters te beginnen tellen?
Niemand hoeft parameters bij te houden, maar als je bepaalde producten laat, moet je sommige stoffen elders gaan halen.
Vitamine B12 komt uitsluitend voor in dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren. een veganistische levensstijl vraag gewoon aan aanvulling van B12 met behulp van pillen.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

mailracer schreef:Niemand hoeft parameters bij te houden, maar als je bepaalde producten laat, moet je sommige stoffen elders gaan halen.
Vitamine B12 komt uitsluitend voor in dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren. een veganistische levensstijl vraag gewoon aan aanvulling van B12 met behulp van pillen.
Ik probeer veganistisch te leven (ik zeg wel probeer, omdat ik soms nog zondig... door in de frituur eens een kaaskroket te nemen).

De doorslag bij mij was volgende video (wel wat Amerikaans, maar ik kan hem iederen aanraden):

Gary beweert dat je zelfs geen B12 moet nemen, maar dat dat ook op bvb groenten aanwezig is (in de vorm van bacteriën). Daarom dat het volgens hem ook goed is om niet te hygiënisch te zijn en onze groenten bij wijze van spreke niet af te schrobben met zeep als we ze uit de tuin halen.

Hij beweert (en die kerel komt gemeend over, hij heeft er ook geen enkel financieel of ander voordeel bij) dat hij in al die jaren dat hij als veganist leeft, nog nooit een voedingssuplement heeft genomen en nog nooit een vitamine B12 tekort heeft gehad (de uitslag van zijn bloedonderzoek is terug te vinden op zijn website).

Voor de mensen zoals Raf1, die afkomen met doemverhalen als: "veganistische baby gestorven". Daar heeft Gary een simpel antwoord op. Dat zijn geen veganisten, maar dommerikken. Een kind bvb enkel fruit geven is niet veganistisch, maar gewoon dom. Variatie is de key. Van alles iets en van niks te veel. Maar vlees en zuivel hebben we absoluut niet nodig, wel integendeel. Lekker is het wel, maar daarmee is ook alles gezegd.
Laatst gewijzigd door Nob 19 nov 2017, 21:03, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Mannekes,

Er ligt hier ne joekel van een cote-a-l'os op de gril (bijna ne kilo)
deze ga ik met smaak volledig opeten, vet, vlees ... enkel het been blijft over ...
Daar zelfgesneden frietjes bij, met zelfgemaakte mayonaise
En een slaatje met jawel, nen hoop noten in.
Alles wegspoelen met een goeie Bordeaux Graves

Meer moet dat zeker niet zijn tot morgenvroeg.

Ik snap echt niet dat je met 100g vlees genoeg gegeten kan hebben.
Of zonder vlees met een handvol noten ... :eek:

Morgen is het vis 300g kabeljauw met 150g mozzarella, geschaafde parmigiano, kerstomaatjes en basilicum in den oven.
Daar een smeuige zelfgemaakte puree bij.
Daar zal dan een soave uit Italie goed bij passen

Overmorgen 1,5kg mosselen met verse kruiden, limoensap en kokosmelk.
Zelfgebakken stockbrood erbij, met lookboter off course.
Met een sauvignon blanc, heb nog een Bordeaux koud liggen dacht ik

Woensdag terug naar de winkel :angel:
Laat maar weten of je de rest van het dieet wil horen :angel:

Allemaal gezonde verse produkten, zelf klaargemaakt!!!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Net ontdekt dat die soya yoghurt erg goed is :o

Geen suiker.

Als je heel de pot eet per dag(zoals ik) 500g

75 procent van mijn vitamine D, vitamine B12 en calcium binnen.

Dus dat is al een hele hoop.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

De vitamine B12 in je soya yoghurtje komt trouwens van genetisch gemanipuleerde bacteriën.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ai dat klinkt minder goed. Maar ik hou het ;)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:Mannekes,

bla,bla,bla
Nee, nee, NEE !

Wissel die 2 witte wijntjes een om, dat gaat beter passen ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Nob schreef:Ik probeer veganistisch te leven (ik zeg wel probeer, omdat ik soms nog zondig... door in de frituur eens een kaaskroket te nemen).
Iedereen is vrij in die keuze... maar ik denk dan toch dat het niet echt natuurlijk is... de mens heeft altijd vlees gegeten.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:Mannekes,

deze ga ik met smaak volledig opeten, vet, vlees ... enkel het been blijft over ...
Daar zelfgesneden frietjes bij, met zelfgemaakte mayonaise
En een slaatje met jawel, nen hoop noten in.
Alles wegspoelen met een goeie Bordeaux Graves
Amaai.
Die duizend slaat toch niet op uw gewicht, hoop ik :lol:

Neen, efkes serieus, ik kan gerust veel meer eten dan wat ik nu eet.
Ik maak ergens een onderscheid tussen gastronomisch eten, en de alledaagse kost.
Dat van dat zakje noten, daarna had ik wel nog honger.
Maar het was een experiment.
Deze avond was het :

+/- 100g varkenskotelet
een aantal stronken witloof gestoofd in olijfolie
een aantal aardappelen, gestoomd in een stoomkookpotje voor in de microgolf.
magere yoghurt met wat suiker erbij.

Ook dat is een experiment.
Nu zit ik ongeveer aan de hoeveelheid vlees die ze aanraden, ik heb iets meer aardappelen gegeten dan gewoonlijk, en ongeveer dubbel zoveel groenten.
Ik denk dat ik straks nog een tweede portie yoghurt zal nemen.
Benieuwd of ik met honger blijf zitten.
heist_175 schreef:Ik had u gewaarschuwd :d
Van heel wat dingen ontbreken harde cijfers, omdat
- er nog geen onderzoek naar gedaan is -> de voedingsindustrie heeft veel geld, maar die doen publiceren enkel onderzoek dat hen voordelig uitkomt en zo krijg je zuivel, vlees, brood, ... met allerlei brol in
Allez, de voedingsindustrie heeft - net als elke industrie lobbying en dergelijke - maar om nu te zeggen dat zij op hun eentje ervoor kunnen zorgen dat niemand iets gaat onderzoeken, dan onderschat je die mannen toch serieus.
Ik ben niet zo te vinden voor samenzweringstheorieën.
heist_175 schreef:Als je het pad van het geloof bewandelt, moet je bv afwegen:
- de hippe arty-farty ingrediënten van Pascal Naessens (idem Gwyneth Paltrow)
- de ingrediënten en recepten van uw (over)grootmoeder van Pollan
(ik weet wel wat kiezen)
Ik ga dat pad niet bewandelen, en mocht ik het bewandelen, er zij wel veel meer zelfverklaarde goeroes dan dat.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: Allez, de voedingsindustrie heeft - net als elke industrie lobbying en dergelijke - maar om nu te zeggen dat zij op hun eentje ervoor kunnen zorgen dat niemand iets gaat onderzoeken, dan onderschat je die mannen toch serieus.
Ik ben niet zo te vinden voor samenzweringstheorieën.
Meen je dat nu ? Ooit al het fabeltje gehoord van de cholesterolverlagende margarines ? Rarara wie dat er doorgekregen heeft.
Het fabeltje van de melkunie ook al vergeten ?
Als je ooit eens ff 5 minuten tijd hebt moet je maar wat afl. van keuringsdienst van waarde bekijken. Begin met die van natuurlijk Aroma ;-)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

boulder schreef:
Deze avond was het :

+/- 100g varkenskotelet
een aantal stronken witloof gestoofd in olijfolie
een aantal aardappelen, gestoomd in een stoomkookpotje voor in de microgolf.
magere yoghurt met wat suiker erbij.
Ik denk dat ik straks nog een tweede portie yoghurt zal nemen.
Benieuwd of ik met honger blijf zitten.
Die 100g is dat met of zonder been?

Mijn versie hiervan zou zijn:

300g kotelet met been en vetrandjes, bakken in boter
witloof stoven in boter (niet te zuinig met de boter!!!)
aardappelen gekookt in zout water

geen youghurt achteraf en zeker geen suiker
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

r2504 schreef:
Nob schreef:Ik probeer veganistisch te leven (ik zeg wel probeer, omdat ik soms nog zondig... door in de frituur eens een kaaskroket te nemen).
Iedereen is vrij in die keuze... maar ik denk dan toch dat het niet echt natuurlijk is... de mens heeft altijd vlees gegeten.
Ja, en hoewel ik het zeer graag eet ben ik het toch ook steeds meer uit mijn eten aan het schrappen en de porties aan het minderen. Vooral vanwege de schandalige video's die de laatste tijd zijn gelekt. Ok, we weten het eigenlijk allemaal wel hoe het er aan toegaat in slachthuizen, maar bij het kopen van een pakje vlees in de supermarkt of bij de slager sta je daar niet meteen bij stil. Zo een video is dus wel eens goed.

Vlees voor 90% uit mijn voeding schrappen zou me nog wel lukken. Alles dierlijk uit de voeding schrappen vind ik al veel moeilijker en om eerlijk te zijn denk ik niet dat ik dat zou volhouden. De smaak van een lekker eitje, mijn tas melk s'ochtends, kaas, etc... Ik ben nu ingeschreven op de Easy Vegan challenge, niet dat ik er momenteel al iets van gemaakt heb maar ik krijg dan 30 dagen (denk ik) veganistische recepten opgestuurd. Eerlijk, er zitten wel dingen tussen die ik wil proberen. Ik twijfel of ik er op zou "overleven", maar als gezonde afwisseling wel eens het proberen waard.
(langs de andere kant, al twee vegetariërs in de familie gehad die om gezondheidsredenen vlees terug in hun dieet moesten brengen...)
boulder
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: Meen je dat nu ? Ooit al het fabeltje gehoord van de cholesterolverlagende margarines ? Rarara wie dat er doorgekregen heeft.
Het fabeltje van de melkunie ook al vergeten ?
Als je ooit eens ff 5 minuten tijd hebt moet je maar wat afl. van keuringsdienst van waarde bekijken. Begin met die van natuurlijk Aroma ;-)
Ik denk dat je niet goed leest wat ik schrijf.
Die industrie zal wel doen wat jij schrijft, maar dat is een verspreiden van bepaalde onderzoeksresultaten.
Wat jij zegt is dat niemand in de hele wetenschappelijke branche een bepaald iets gaat onderzoeken omdat de voedingsindustrie dat niet wil.
Zo machtig zijn die niet.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

r2504 schreef:Iedereen is vrij in die keuze... maar ik denk dan toch dat het niet echt natuurlijk is... de mens heeft altijd vlees gegeten.
Ik vind dat ne moeilijke... op zich zou ik zeggen; ja je hebt gelijk, iedereen is vrij.

Maar is dat wel zo?
Als iedereen zoveel vlees zou eten als wij, dan ben je niet meer vrij, want dan is er gewoon niet genoeg (en het is niet kwestie van wat bij te produceren, want het zal niet meer gaan, er is niet genoeg landoppervlak daarvoor).

En zijn wij wel zo vrij om dieren gewoon af te maken omdat we ze lekker vinden? Waarom voelen wij ons zo superieur om te kunnen zeggen dat we die dieren mogen/kunnen doden? Waarom dan een koe wel, maar een walvis/hond/kat/... niet (meer)? Nah, voor mij hoeft het niet meer. Ik mis het ook niet super erg. Niet erg genoeg om er dieren voor te laten vermoorden. ;-) Waar ik het iets moeilijker mee heb is kaas... Maar ethisch gezien (en op vlak van gezondheid ook) even slecht, we zetten koeien gevangen, zorgen ervoor dat ze zwanger geraken, zodat ze kalveren, dan nemen we die kalfjes weg, zodat we bij de moeder de melk kunnen wegnemen. Melk die overigens niet eens voor mensen geschikt is. Waarom bvb melk van koeien wel en waarom niet van olifanten/giraffen/honden/.... ?
Onlangs nog op TV gezien, een boer die fier was dat hij zijn koeien de volle 5 weken rust gaf (na het kalven) om daarna terug zwanger gemaakt te worden. Alle, waarmee zijn we eigenlijk bezig?

Ik weet nu niet of we al dan niet altijd al vlees hebben gegeten, indien dit zo is, dan zeker niet in de mate waarin we het nu eten.
Kijk bvb naar apen, die gaan soms eens vlees eten, maar da's eens in de maand ofzo, iets dat ze toevallig kunnen vangen.
Melk van koeien bvb, hoelang beschikken we daar al over? Sinds we sedimentair geworden zijn? Hoe lang is dat al? Peanuts in ons bestaan,... dus ons lichaam is daar niet op voorzien.

Ons lichaam is er trouwens niet voor gemaakt (zeker niet voor deze hoeveelheden vlees/melk/eieren/...), kijk maar naar dat youtube filmpje van Gary Yourofsky, daar legt hij dat uit.

Anyway, ik dwing niemand (mijn vrouw eet ook nog vlees), maar in mijn ogen is het niet meer verantwoord.

Nog een leuke anekdote van Gary trouwens:
"Neem een kind van 2 jaar ofzo, en geef hem een appel en een eekhoorn, en kijk dan met welk hij speelt en welk hij opeet."
Doe eens hetzelfde bij een leeuwenwelpje (een echte vleeseter)...
Dat zegt genoeg zeker. Vlees eten is aangeleerd gedrag bij mensen, maar zit zeker niet in onze natuur.
Nog een argumentje dat hij had:
" Ik zet een eekhoorn op de grond en aangezien wij toch zo'n echte goeie vleeseters zijn van nature uit, achtervolg het maar en pak het maar. En daarna eet je het op met huid en haar. "
" Doe nu hetzelfde met een hond/panter/... en een eekhoorn."
Onze lichaamsbouw is echt niet die van een roofdier (om ze te vangen) en ook niet om ze te eten (ons gebit is dat van een planteneter, idem hoektand(jes) die we hebben, we kauwen zoals een planteneter, een roofdier kan niet kauwen, maar bijt en slikt in) Onze darmen zijn veel te lang, die zijn veel korter bij roofdieren, waardoor deze overigens nooit last kunnen hebben van cholesterol, omdat het niet kan opgenomen worden in hun spijsvertering.... en ga zo maar door.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Noten met vlees vergelijken? :? Noten zijn ideaal voor bij het ontijt met wat muesli (niet die super gesuikerde a la Jordans ) / havermout / platte kaas maar zijn geen vervanger voor vlees.
Als tussendoortje / bij een hongerke is een klein portie noten ideaal, ze geven lang een verzadigd gevoel.

Noten bevatten veel calorieën en onverzadigde vetten en die onverzadigde vetten zijn gezond. Sommige noten bevatten ook verzadigde vetten maar is verwaarloosbaar vergeleken met het percentage onverzadigde vetten dat ze bevatten . Men moet afstappen van het idee dat bepaalde vetten ongezond zijn. Verzadigde en transvetten moet men zoveel mogelijk vermijden, maar onverzadigde vetten zijn met mate ok.

Wat het vleeseten betreft, dat is hier ook serieus geminderd.
Enerzijds door " kameraden die full vegan is geworden, anderzijds een aantal documentaires die de impact van de vleesindustrie op het klimaat weergeven. 1 van die kameraden kampte al even met een te hoge cholesterol en at gezond. Echter redelijk wat vlees.
Voor het stoppen met vlees eten werd er bloed getrokken en een 3 maanden later nog eens. Resultaat = geen te hoge cholesterol meer en gezonde bloedwaarden + bijna 10 kg lichter. Daarbovenop de reactie van de dokter die dit abnormaal vond en hij terug vlees moest eten en in geval van een terug hogere cholesterol maar pillen moest nemen. :lol: :eek: Dus dokter buiten. :twisted:

Protëineiname door minder vlees te eten kan men makkelijk opvangen door bepaalde groenten etc (brocolli, bonen, linzen)
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Nob schreef:Maar is dat wel zo?
Als iedereen zoveel vlees zou eten als wij, dan ben je niet meer vrij, want dan is er gewoon niet genoeg (en het is niet kwestie van wat bij te produceren, want het zal niet meer gaan, er is niet genoeg landoppervlak daarvoor).
Dat is wel al weer een heel andere vraag of wij vlees mogen eten als mens.
Persoonlijk vind ik van wel.

Ik denk dat een van de redenen dat de mens zo succesvol is, precies onze aanpasbaarheid is.
Het feit dat jij kunt beslissen om geen vlees meer te eten, en toch niet zult doodgaan, terwijl ik kan beslissen om het wat minder te eten, en Duizend kan beslissen een hele côte à l'os naar binnen te spelen, bewijst dat.
Een leeuw kan dat niet, eventjes beslissen om vegetariër te worden.
Dat een kind van nature het makkelijkste zal kiezen (die appel loopt niet weg), is toch logisch?
Het is ook grappig dat je zegt dat melk niet voor ons geschikt is.
We zouden doodziek zijn als die melk niet voor ons geschikt is.
Ze is misschien niet 100% op mensen afgestemd, maar we drinken ze toch, en met veel plezier?

Ik denk dat wij als mens soms schrik hebben van nog iets natuurlijks te doen, terwijl wij toch in de eerste plaats zoogdieren zijn.
En heel wat zoogdieren zijn vleeseters, of alleseters.
Het doden van dieren is dan "te barbaars", en hoort bij de dierenwereld.
Welja, je kunt dat van seks ook zeggen, hee.
Dat is typisch dierlijk, en we kunnen ons ook voortplanten met proefbuisjes.
Vreemd genoeg hoor je weinig pleidooien in die richting :-D

We koken ook ons voedsel, dat zorgt ervoor dat die vergelijking van onze darmen met andere diersoorten totaal verkeerd is.
Onze spijsvertering heeft zich daar ook op aangepast.
In 2010, opnieuw op BBC, hierover een interessante reportage gezien : "Did cooking make us human?", over hoe het koken van voedsel ervoor zorgde dat we makkelijker vitamines konden opnemen, wat energie vrijmaakte.
De groei van de hersenen zou omgekeerd evenredig zijn met het verkorten van onze darmen.

https://www.youtube.com/watch?v=A7JuMTlZVvM

De enige vraag die je je kunt stellen is : gaan we niet in de problemen komen qua voedselproductie als iedereen vlees eet?
En dat is natuurlijk een heel andere vraag.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

typisch polariserend onderwerp op het ideologische af

de mens is alleseter en daar hoort vlees bij.
eten we te veel vlees? uiteraard

gezonde eten? ne mens is een omnivoor dus mag 'm alles eten alleen zijn er bepaalde dingen die ge beter vermijd of beter eerder zelden eet.
wilt ge afvallen? eet groenten, drink water, eet den helft minder en beweeg dubbel zoveel.

hebt ge da allemaal gedaan dan moogt ge het excuus vd spijsvertering erbij sleuren. is het een excuus? ook in de concentratiekampen zaten mensen met aanleg om serieus dik te zijn. waren ze te dik? ik denk het niet
iceke
Elite Poster
Elite Poster

@nob
Dan heb jij mijn dochter van 2 nog niet gezien.
Geef ze de keuze tussen een stuk fruit en een stuk salami...dan speelt ze met het fruit en eet ze het vlees op.
En de mijne zal niet de enige zijn hoor ;-)
Voor de rest is het gewoon een kwestie van opvoeding, hier gaan de kiekens nog in de soep en de konijnen nog in de pot.
Als jij vegan wil leven, ga je gang, ik snap perfect waarom.
Willen aantonen dat een mens geen omnivoor is of geen vlees nodig heeft :nono: :nono: Ik heb hier ook zo'n vriend rondlopen, die gaat nog wat verder, die wil geen kinderen, "de mens maak de wereld kapot, dus hoe sneller we uitgestorven zijn hoe beter" is zijn beweegreden. :bang:
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Het klopt wel dat een mens geen vlees nodig heeft en rekening kan houden met dierenleed. Alleen hebben we al van dat ik geschiedenis gekregen heb meegekregen dat de mens aan landbouw en veeteelt is beginnen doen om aan voeding te komen op grote schaal. Feit is dat er veel mensen zijn op de wereld en bijgevolg alles gaat eten dat maar eetbaar is, tot insecten toe. Als je al het vlees gaat vervangen door linzen en noten en andere veggie stuff, komen we dan wel toe met onze aarde. Of gaan we alsnog het ganse regenwoud moeten kappen om als dat allemaal mogelijk te maken ?

De levensstijl van de mens is gewoon gedoemd om te mislukken, terwijl er vroeger gewone nederzettingen uitstierven door gebrek aan voeding of water, zal dat nu op grote schaal gebeuren. Alleen hebben we het kunnen tegenhouden of uitstellen door onze wetenschap.
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Nob schreef: Nog een leuke anekdote van Gary trouwens:
"Neem een kind van 2 jaar ofzo, en geef hem een appel en een eekhoorn, en kijk dan met welk hij speelt en welk hij opeet."
Doe eens hetzelfde bij een leeuwenwelpje (een echte vleeseter)...
Dat zegt genoeg zeker. Vlees eten is aangeleerd gedrag bij mensen, maar zit zeker niet in onze natuur.
Dat zegt inderdaad genoeg over de objectiviteit. :roll:
Hebben ze jou hoektanden en een kortere spijsvertering
dan die eekhoorn aangeleerd? Ik denk het niet.
Het is hoogstens geëvolueerd.

Dat de mens nog altijd een jachtinstinct heeft zouden veganisten
maar al te goed moeten weten anders zouden ze niet boos
zijn op de jagers. :wink:
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

boulder schreef:Ik denk dat een van de redenen dat de mens zo succesvol is, precies onze aanpasbaarheid is.
Het feit dat jij kunt beslissen om geen vlees meer te eten, en toch niet zult doodgaan, terwijl ik kan beslissen om het wat minder te eten, en Duizend kan beslissen een hele côte à l'os naar binnen te spelen, bewijst dat.
Een leeuw kan dat niet, eventjes beslissen om vegetariër te worden.
Dat een kind van nature het makkelijkste zal kiezen (die appel loopt niet weg), is toch logisch?
Het is ook grappig dat je zegt dat melk niet voor ons geschikt is.
We zouden doodziek zijn als die melk niet voor ons geschikt is.
Ze is misschien niet 100% op mensen afgestemd, maar we drinken ze toch, en met veel plezier?
Onze aanpasbaarheid, jaja, we hebben ons dan ook "aangepast" zodat we kunnen roken, cocaïne kunnen snuiven, ... kan allemaal en we gaan er zeker niet direct van dood, maar of het gezond is, is een andere vraag.
Een leeuw kan dat niet beslissen omdat hij de hersenen er niet voor heeft.
Waarom kiest een welpje van een leeuw dan van nature niet voor het gemakkelijkste?
Roken is ook niet 100% op mensen afgestemd, maar we doen het toch en met veel plezier, dus is het ok? Wat voor een kromme redenering is dat nu?
boulder schreef:De groei van de hersenen zou omgekeerd evenredig zijn met het verkorten van onze darmen.
Daarom dat leeuwen slimmer zijn dan mensen (hun darmen zijn 3 keer korter)... NOT.
1207 schreef:de mens is alleseter en daar hoort vlees bij.
eten we te veel vlees? uiteraard
Dat weet ik niet, maar op basis van de info die ik overal terugvind, lijkt het mij dat we (qua bouw) veel dichter bij een herbivoor aanleunen dan bij een carnivoor, terwijl we in de westerse wereld precies op een carnivoor proberen te lijken (vlees/eieren/melk zit zo goed als in alles).
iceke schreef:Dan heb jij mijn dochter van 2 nog niet gezien.
Geef ze de keuze tussen een stuk fruit en een stuk salami...dan speelt ze met het fruit en eet ze het vlees op.
Mijn zoontje ook, omdat het lekker is natuurlijk. Snoep is ook lekker, als ik mijn zoon laat kiezen tussen een appel en iets met pure suiker, ken ik de uitkomst ook wel, is het daarom goed en gezond? Het punt was dat ze geen jachtinstinkt heeft en dus niet die eekhoorn zal doden (ok, bindt hem vast, want anders komt Boulder me vertellen dat ze daar niet voor kiezen omdat ze weglopen ;-) ). Een leeuwenwelp zal wel die eekhoorn doden.
iceke schreef:Willen aantonen dat een mens geen omnivoor is of geen vlees nodig heeft
Als er veganisten zijn die dat al heel hun leven doen en op een normale leeftijd sterven, dan heb je volgens mij het bewijs dat je geen vlees nodig hebt.
En met veganist bedoel ik niet iemand die enkel appels eet, maar iemand die zeer gevarieerd eet: fruit/groenten/noten/zaden/....
mailracer schreef:Als je al het vlees gaat vervangen door linzen en noten en andere veggie stuff, komen we dan wel toe met onze aarde. Of gaan we alsnog het ganse regenwoud moeten kappen om als dat allemaal mogelijk te maken ?
https://62e528761d0685343e1c-f3d1b99a74 ... 5hj37l.jpg
We zouden landoppervlak dat we nu gebruiken zelfs kunnen teruggeven aan de natuur...
mipa schreef:Hebben ze jou hoektanden en een kortere spijsvertering
dan die eekhoorn aangeleerd? Ik denk het niet.
Het is hoogstens geëvolueerd.
huh?

Anyway, ik begrijp dat velen onder jullie jullie huidige (gemakkelijke en lekkere) leefstijl willen behouden... En daarom allerlei excuses gebruiken, die ik niet allemaal ga debunken, want dat doet Gary perfect:

mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Dat je met een kort spijsverteringstelsel van nature geen zuivere planteneter kan
zijn is geen excuus maar een feit. Het gemakkelijkste zou zijn dat we gewoon
gras kunnen eten maar we hebben van nature geen vier (4) magen zoals een koe!
Laatst gewijzigd door mipa 20 nov 2017, 10:00, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”