Geloof je zelf echt dat alle werkgevers, stations, gemeentepleinen, ... hun stukje parkeerbeton vol laadpalen gaan zetten?
Vandaag in DeStandaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171004_03113615
Elektrische auto’s goed voor stroomvoorziening
De doorbraak van elektrische wagens brengt de Belgische stroomvoorziening niet in gevaar, stelt de energieregulator Creg. Het is zelfs een troefkaart.
Klinkt tegenstrijdig met wat ik hier beweer, maar laten we vooral verder lezen.
Bij zijn rekenwerk ging de Creg ervan uit dat een wagen in België gemiddeld 15.000 kilometer per jaar rijdt. Wat neerkomt op 41 kilometer per dag. Daarvoor moet maar een beperkt deel van het vermogen van de batterij – 20 procent – worden aangesproken. Het grootste deel van dat vermogen kan worden ingezet om ’s nachts als het fors waait en de windenergieparken op volle toeren draaien, stroom te stockeren.
Wie koopt er een elek wagen? De mensen die elke dag naar de Delhaize rijden?
Ik zie nu enkel Tesla en i3 rijden. Die kopen zo'n auto heus niet om elke dag naar de bakker te gaan
.
>> assumptie 1 is al volledig fout
Volgens de Creg moet nog wel een belangrijke voorwaarde vervuld worden voordat de elektrische wagenvloot kan meehelpen om de stroombevoorrading te verzekeren. De oplaadbeurten thuis moeten perfect getimed worden. Ze moeten gebeuren als het stroomaanbod de vraag overtreft, wat leidt tot lage stroomprijzen op de groothandelsmarkt. Om daarop te kunnen inspelen, zijn slimme of digitale meters nodig en aangepaste tariefformules bij de energieleveranciers.
Slimme meters zijn er nog niet, laat staan de apparatuur om te reageren op signalen van zo'n slimme meter
>>> assumptie 2 is ook al fout
Volgens de energieregulator zal er voor 5 miljoen elektrische wagens elk jaar 19 procent meer stroom nodig zijn.
Volgens
Febeg verbruikten we vorig jaar 83TWh
20% = 16TWh meer
dat toveren we echt niet zomaar bij hoor