mgo72 schreef:Ik denk dat je adblocker u helaas ook beschermt tegen een opvoeding krijgen.
Ik probeer de discussie te houden zonder persoonlijk te worden. Iets wat jij dus niet kan en direct vol in de persoonlijke aanval gaat.
Ik zal hier niet meer Lemmen, want pipo's gelijk jij zijn mijn tijd niet waard.
Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
Mijn excuses voor de onbeschoftheid, dat was niet mijn primair doel.
Ik vind het vriendelijk dat je je eigen belangen hier beschermt, maar je maakt toch enkele fouten in je betoog.
Je beweert dat:
- websites het meest geld opbrengen wanneer ze third party trackers en ad-netwerken gebruiken. Mij goed. Financieel de beste keuze, maar moreel gezien helemaal niet.
- mensen websites met third party trackers en ad-netwerken links moeten laten liggen ipv ze toch gebruiken met blockers, want de websites zouden graag een vergoeding krijgen voor wat ze aanbieden.
Mijn mening is de volgende:
- je neemt moreel gezien the low road (en niet the high road) door third party rommel toe te voegen aan je website. Hierop geef je forfait om je te mogen beroepen op het morele argument om mensen te overtuigen geen ads of trackers te blokkeren op je site.
- aangezien je je website zelf aanbiedt via HTTP(S) is er geen contract dat aan die gift voorafgaat en waarin een retributie wordt gestipuleerd en dus is er voor de mensen geen verplichting om jou te vergoeden voor hetgeen ze van jouw website hebben gekregen. Jouw ads zijn naar analogie te bekijken als een glazen bokaal voor fooien en giften, volledig vrij van wettelijke verplichting. Morele verplichting, daar is nog wat van aan, maar gezien mijn voorgaande punt, helaas niet voor jou met je third party trackers en advertentienetwerken.
Dus nee, ik ga geen websites links laten liggen omdat ze mij anders tracken.
Als ze geld willen verdienen moeten ze het maar afdwingen, bv. dmv een betaalmuur of betalen per artikel, etc.
Wat met het argument dat websites zo zullen verdwijnen? Perfect, dan verdwijnen die rotte third party netwerken hopelijk mee en blijft enkel de content over die het waard is om voor te betalen (kwaliteit) of waarvan de contentleverancier het niet nodig acht ervoor vergoed te worden (hobbyisten). Hobbyisten hun hosting kan makkelijk worden vergoed dmv vrije giften (PayPal of Patreon) of inzamelingsacties (cf. zoals om de zoveel tijd bij Wikipedia), of ze kunnen hun content etaleren op een van de vele websites die dat toelaten: pinterest, fora, etc.