betere draadloze ontvangst

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
mrgoolie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2004, 00:22
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

beste medesurfers,
vorige week ben ik een draadloos netwerk gaan installeren bij mijn nonkel, hij had een asus wireless modem/router gekrege van skynet en een usb wifi adapter. nu is de afstand een 30 tal meter en de ontvangst valt redelijk veel weg. nu had ik gehoord dat zo een usb stekker niet zo goed is, en je beter gaat voor een pci kaart (het is een destkop pc). kan iemand dit bevestigen en eventueel een goed merk geven of alternatieve oplossing?
bedankt
Stijn
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 feb 2005, 15:32

Ik zou Belkin of USR aanraden ...
Gebruikersavatar
LangeName
Skynet Forum Mod
Skynet Forum Mod
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 apr 2005, 18:56

Zal wel een philips modem/router en asus ontvanger zijn :d
mrgoolie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2004, 00:22
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

maar heeft een gewon epci kaart nu betere ontvangst dan zo een usb stekkertje?
Stijn
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 feb 2005, 15:32

mrgoolie schreef:maar heeft een gewon epci kaart nu betere ontvangst dan zo een usb stekkertje?

Ik vermoed van wel, ik heb het net even getest en het signaal is daadwerkelijk beter met een pci kaart
geert
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 dec 2003, 09:43
Locatie: Achel
Bedankt: 1 keer

Zolang je de antenne kan richten is het altijd beter en verdient hierdoor een PCI kaart de voorkeur. Misschien kan je met een USB verlengkabeltje het USB "stekkertje" beter uitrichten

succes
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Een USB WiFi dongle hoeft niet slechter te zijn dan een PCI kaart, ik heb er goede ervaringen mee.
Maar vergis je niet in de afstand.
Er wordt vaak met 300m geadverteerd, terwijl in een steen/betonnen huis 30 meter vaak het maximum is, vooral wanneer accesspoint en terminal op verschillende verdiepingen zitten.
Soms is de bruikbare afstand dan zelfs nog korter.
mrgoolie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2004, 00:22
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

tis een 30 tal meter, wel met verschillende muren tussen (platen geen beton), het is een rusthuis...
en nu hangt er al een verlengkabeltje aan van een 10 tal cm via usb

iemand nog betere oplossing?
Sector
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 nov 2004, 18:07

ik zou ook graag willen weten hoe ik mijn signaal kan versterken, ik zit op ong 20 meter van de router, met een PCI netwerkkaart, en de verbinding valt nog geregeld uit (niet de fout van de router, heb ik getest). Hoe zou ik het signaal kunnen versterken?

Veel dank.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

mrgoolie schreef:tis een 30 tal meter, wel met verschillende muren tussen (platen geen beton), het is een rusthuis...
en nu hangt er al een verlengkabeltje aan van een 10 tal cm via usb

iemand nog betere oplossing?
Een 10 tal cm? eventueel een verlengkabeltje van 1,5 à 2 m gebruiken, om op deze wijze een betere uitrichting te kunnen kiezen. (Ofwel beide antennes horizontaal ofwel beide vertikaal)
Beetje experimenteren dus en opletten dat er geen staaf in de omgeving van een toestel staat, bv. een leeslamp.
Indien de lengte van zo'n staaf een veelvoud is van de golflengte kan dit tot demping leiden.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mrgoolie schreef:(platen geen beton)


Mmm... en die platen zitten meestal op een stalen frame :-(

Je kan altijd proberen de antenne van je router/AP te vervangen door een model met hogere gain (versterking).
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Je kan altijd proberen de antenne van je router/AP te vervangen door een model met hogere gain (versterking).

Dit kan verbetering geven, vooral ook omdat een extern antennetje altijd beter is dan het ingebouwde, verkorte antennetje van zo'n dongeltje, ook nog vlak in de buurt van storende digitale componenten, met de volgende kantekening:
Een antenne is een pasief ding en kan het signaal niet versterken.
Wel kan het een signaal BUNDELEN in een voorkeursrichting, ten koste van andere richtingen.
De opgegeven 'versterking' geldt dan voor de voorkeursrichting, vaak haaks op de antenne.
Een WiFi antenne met versterking kan zin hebben als richtantenne, of boven een straat waar alle energie die anders omhoog en naar beneden zou gaan horizontaal aan de straat verzonden wordt en daardoor het bereik vergroot.
In een huis-situatie heeft een antenne met 'versterking' vaak weinig zin, vooral wanneer er meerdere etages zijn .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Limburg schreef:Een antenne is een pasief ding en kan het signaal niet versterken.


Tja, het is maar hoe je het beest noemt... als ik mag kiezen tussen een rondstraler van 2 dBi (zoals standaard op veel AP's), en een 5 dBi antenne dan weet ik het wel.

Laten we het dus houden op een antenne met een beter rendement... en dat hoeft niet noodzakelijk ten kosten te gaan van het stralingsdiagram. (weel van de grote) Het uiteindelijk effect is trouwens hetzelfde als je signaal versterken.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 mar 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

r2504 schreef:
Limburg schreef:Een antenne is een pasief ding en kan het signaal niet versterken.


Tja, het is maar hoe je het beest noemt... als ik mag kiezen tussen een rondstraler van 2 dBi (zoals standaard op veel AP's), en een 5 dBi antenne dan weet ik het wel.

Laten we het dus houden op een antenne met een beter rendement... en dat hoeft niet noodzakelijk ten kosten te gaan van het stralingsdiagram. (weel van de grote) Het uiteindelijk effect is trouwens hetzelfde als je signaal versterken.


Uw antenne zal er inderdaad voor zorgen dat het signaal verder straalt in één richting (horizontaal als ge de antenne recht zet) maar minder in andere richtingen (minder naar boven dus)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ZMD schreef:Uw antenne zal er inderdaad voor zorgen dat het signaal verder straalt in één richting (horizontaal als ge de antenne recht zet) maar minder in andere richtingen (minder naar boven dus)


Waaruit besluit je dat ? Jou conclusie over het stralingsdiagramma is gewoon niet aan te tonen als je niet weet hoe de antenne effectief gebouwd is, zelfs als je gewoon gaat gissen op basis van een kleine (1/2 golf) en een grote (5/8 golf) antenne is het zelfs net andersom dan wat je schrijft.

Zolang de persoon er dus geen parabool of grid antenna aanhangt, maar gewoon gaat voor eentje met meer winst kan hij alleen maar beter af zijn dan nu. Trouwens misschien is hij wel beter af met een richtingsgevoelige antenne.
Gebruikersavatar
jonas_dg
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 okt 2003, 16:32
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Heb zelf een USR router, zet turbo mode af indien pc niet in dezelfde kamer staat. Ben niet zeker of die Asus ook zo een Turbo Mode heeft, maar ik kon het maar zeggen, heb ook lang liggen vloeken op de onbetrouwbaardheid van mijn draadloos netwerk tot ik dus die Turbo Mode afgezet heb.
Gast

Limburg schreef:Een USB WiFi dongle hoeft niet slechter te zijn dan een PCI kaart, ik heb er goede ervaringen mee.


Die diëlectrische antennetjes in dongles zijn weldegelijk niks waard. Dat een pci kaart met een klein omni antennetje beter signaalsterkte geeft is nogal duidelijk.

Blue-Sky schreef:Beetje experimenteren dus en opletten dat er geen staaf in de omgeving van een toestel staat, bv. een leeslamp.
Indien de lengte van zo'n staaf een veelvoud is van de golflengte kan dit tot demping leiden.


Er is zoveel dat het signaal kan dempen of reflecteren. Gezien het de ISM band is, worden de golven gedempt door water, en gereflecteerd door allerlei metaalachtig materiaal: koper, alu, metaal, ijzer, enz.

r2504 schreef:Je kan altijd proberen de antenne van je router/AP te vervangen door een model met hogere gain (versterking).

De meeste APs zitten al aan 20dB output power, meer laten bipt en etsi ni toe, dus je zal geen commerciele producten vinden die krachtiger zijn.


In elke verbinding is het singaal maar zo sterk als de zwakste schakel. Het probleem ligt em waarschijnlijk niet bij de ap, maar eerder bij de client. Heel leuk dat het signaal sterk genoeg is om ontvangen te worden is door de client, maar als deze niet kan antwoorden heb je geen verbinding.

Het enige goede idee om signaalsterkte te verbeteren is de stralen te bundelen, zoals al 20 keer werd gezegd. Er zijn een pak zelfbouw methodes om je antennes een ander stralingspatroon te geven. Ik denk terug aan een 'asian cookware usb dongle'-antenne
http://usbwifi.orcon.net.nz/
Of heb je nog een oude sattelietschotel liggen ? Neem de reciever er af en bevestig je usb dongle er op.

www.wirelessnederland.nl/forum

In de werkplaats vinde vanalles voor zelf te bouwen.

gl
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Anonymous schreef:
r2504 schreef:Je kan altijd proberen de antenne van je router/AP te vervangen door een model met hogere gain (versterking).

De meeste APs zitten al aan 20dB output power, meer laten bipt en etsi ni toe, dus je zal geen commerciele producten vinden die krachtiger zijn.

In elke verbinding is het singaal maar zo sterk als de zwakste schakel. Het probleem ligt em waarschijnlijk niet bij de ap, maar eerder bij de client. Heel leuk dat het signaal sterk genoeg is om ontvangen te worden is door de client, maar als deze niet kan antwoorden heb je geen verbinding.


Alsof het BIPT komt zeuren als je een 5 dBi antenne gebruikt ipv. 2 dBi :roll: Je kan trouwens zonder al te veel problemen PCMCIA kaartjes vinden van 200 mW (ipv. de reglementaire 100 mW), en boosters voor je AP van 1 en 2 W.

Een betere antenne heeft zowel gevolgen voor het zenden als het ontvangen, ook dat zal namelijk gevoeliger worden. Ook al zit het probleem dus in essentie in je client... het AP zal het beter ontvangen met een betere antenne.
nck
Plus Member
Plus Member
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 sep 2003, 16:11

r2504 schreef:
Anonymous schreef:
r2504 schreef:Je kan altijd proberen de antenne van je router/AP te vervangen door een model met hogere gain (versterking).

De meeste APs zitten al aan 20dB output power, meer laten bipt en etsi ni toe, dus je zal geen commerciele producten vinden die krachtiger zijn.

In elke verbinding is het singaal maar zo sterk als de zwakste schakel. Het probleem ligt em waarschijnlijk niet bij de ap, maar eerder bij de client. Heel leuk dat het signaal sterk genoeg is om ontvangen te worden is door de client, maar als deze niet kan antwoorden heb je geen verbinding.


Alsof het BIPT komt zeuren als je een 5 dBi antenne gebruikt ipv. 2 dBi :roll: Je kan trouwens zonder al te veel problemen PCMCIA kaartjes vinden van 200 mW (ipv. de reglementaire 100 mW), en boosters voor je AP van 1 en 2 W.

Een betere antenne heeft zowel gevolgen voor het zenden als het ontvangen, ook dat zal namelijk gevoeliger worden. Ook al zit het probleem dus in essentie in je client... het AP zal het beter ontvangen met een betere antenne.


mja ok, ik had niet aan die geimporteerde senaos gedacht. Maargoed ...
Waarom ontwijk jij altijd het echte probleem. Het probleem is de client. Dat hij dat probleem oplost, ipv z'n AP te boosten, of der een andere antenne voor te kopen die wel of niet zijn probleem oplost.

Fact to the matter is, en dat weet jij ook, het stralingspatroon van die diëlectrische antennetjes is heel omnidirectioneel, wat maakt dat veel van de kracht verloren gaat, een directionelere antenne zal zonder meer zijn probleem oplossen.


anyway ..

Asian cookware + usb dongle is een dodelijke combinatie :D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

nck schreef:het stralingspatroon van die diëlectrische antennetjes is heel omnidirectioneel, wat maakt dat veel van de kracht verloren gaat, een directionelere antenne zal zonder meer zijn probleem oplossen.


Volledig mee akkoord... benut je maximale mogelijkheden, heb je dus een desktop steek er dan een PCI WIFI kaart in (welke een externe antenne heeft), en geen USB dongle.
bosman
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2005, 16:02

Je kan ook altijd je PCI kaartje of AP uitbreiden met externe 5Dbi antenne

Eminent EM9001 ( +/- 25€ of zoiets denk ik )
Afbeelding

Deze past nl op een DLINK / Topcom ( Aldi-setje ) / Linksys enz...
stekki
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 feb 2005, 10:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

bosman schreef:Je kan ook altijd je PCI kaartje of AP uitbreiden met externe 5Dbi antenne

Eminent EM9001 ( +/- 25€ of zoiets denk ik )
Afbeelding

Deze past nl op een DLINK / Topcom ( Aldi-setje ) / Linksys enz...


Ah, en waar kun je zo een antenne kopen? Geeft het veel verschil?

S
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”