schakeling
-
- Member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 3 keer
Beste,
Is er iemand die me een woordje uitleg kan geven over het onderstaande: Ik heb een oude deeguitrolmachine gekocht (voor hobby) en moet die nu aan de praat krijgen.
Blijkbaar zou die werken op 3f 380v maar zou die ook kunnen werken op 230v.
Maar daar ik thuis geen 3f 380v heb, ben ik aan het kijken wat ik kan doen. Generator kopen? maar welke zwaarte dan.
mvg, Karp
Is er iemand die me een woordje uitleg kan geven over het onderstaande: Ik heb een oude deeguitrolmachine gekocht (voor hobby) en moet die nu aan de praat krijgen.
Blijkbaar zou die werken op 3f 380v maar zou die ook kunnen werken op 230v.
Maar daar ik thuis geen 3f 380v heb, ben ik aan het kijken wat ik kan doen. Generator kopen? maar welke zwaarte dan.
mvg, Karp
-
- Elite Poster
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Als daar een driefasige motor in zit denk ik niet dat je die op één fase zal kunnen laten draaien. Hoe ziet de aansluiting eruit? Staat daar nog iets bij vermeld?
Voor zo'n zware machine zou je een heel grote en dure generator nodig hebben. Het zal dan wellicht gemakkelijker en goedkoper zijn om de stroomaansluiting van je huis te laten wijzigen naar een driefasige aansluiting (drijfkracht).
Voor zo'n zware machine zou je een heel grote en dure generator nodig hebben. Het zal dan wellicht gemakkelijker en goedkoper zijn om de stroomaansluiting van je huis te laten wijzigen naar een driefasige aansluiting (drijfkracht).
-
- Pro Member
- Berichten: 383
- Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 25 keer
Beste kunt u eens een foto nemen van het plaatje op de motor. Groeten Peter
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 3 keer
@nickz, daydreamke. Bedankt voor de reactie.
Enige echte info die ik heb is deze sticker op de stroomschakeling.
Foto van de motor, Op de motor staat geen info. Juist gele stickertje met 220 volt
mvg, wout
Enige echte info die ik heb is deze sticker op de stroomschakeling.
Foto van de motor, Op de motor staat geen info. Juist gele stickertje met 220 volt
mvg, wout
-
- Elite Poster
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Het je thuis een 1fase of 3fase of 3fase + N?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
-
- Elite Poster
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Met monofase ga je dit niet redden... En je zou zoals hier al gezegd een heel gezonde generator nodig hebben!
Misschien motor vervangen door een monofase?
Misschien motor vervangen door een monofase?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Ik vrees dat je toch een drijfkracht aansluiting zal moeten laten installeren met driefasige contactdoos van Vynckier. Hiervoor contacteer je best een elektricien. Je kan eerst al even navragen bij je distributienetbeheerder of je een 3x400V+N aansluiting kan krijgen in je straat.

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door nickz 09 sep 2017, 15:03, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Premium Member
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
- Locatie: Ronse
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
Aan het typeplaatje te zien zou je in theorie de keuze moeten hebben tss 220V 1ph, 220V 3ph of 380(400)V 3ph. (je hebt dan - again volgens het typeplaatje - wel minder vermogen ter beschikking, wat we logisch lijkt)
Ik heb dit ooit nog gezien op wasmachines waar je die keuze had, je moest dan ook in een schakelkastje wat 'jumpers' verplaatsen etc..
Google geeft aan dat het kan, mits toevoegen van een condensator.. (https://www.electricneutron.com/electri ... er-supply/, maar het 220/380 verhaal is me niet helemaal duidelijk hoe je dit moet opvangen.
Elektriciens of electromechaniekers in de buurt?
Ik heb dit ooit nog gezien op wasmachines waar je die keuze had, je moest dan ook in een schakelkastje wat 'jumpers' verplaatsen etc..
Google geeft aan dat het kan, mits toevoegen van een condensator.. (https://www.electricneutron.com/electri ... er-supply/, maar het 220/380 verhaal is me niet helemaal duidelijk hoe je dit moet opvangen.
Elektriciens of electromechaniekers in de buurt?

- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Als de enige elektrische verbruiker de motor is, dan kan je best even de boite waar de kabel is aangesloten open doen. Als je er 6 klemmen tegenkomt met drie plaatjes op, dan heb je een driefasig net nodig, anders kan het op 220 enkelfasig mss wel werken.
Edit : komt er een verwarmingselement aan te pas ?
Edit : komt er een verwarmingselement aan te pas ?
-
- Premium Member
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
- Locatie: Ronse
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
Beetje googlen op "connect 3 phase high voltage motor to 240v single phase" geeft in ieder geval een hoop links en zelfs filmpjes hoe e.e.a. moet geregeld worden.
(Ster = 400 V, Delta = 240v, combinatie met condensator op 1 'poot' = 1 phase ipv 3)
(Ster = 400 V, Delta = 240v, combinatie met condensator op 1 'poot' = 1 phase ipv 3)
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
Eens met tdemeyer alles wijst erop dat aansluiting op 220V mogelijk is (gele sticker 220V & typeplaatje Telemecanique 220V 3hp)
Ter info
http://www.dekoperentsjettel.nl/pdf/ori ... p_230V.pdf
https://www.google.be/search?biw=1366&b ... T3Yn4q88PM:
http://www.instructables.com/answers/In ... or-Wiring/
Ter info
http://www.dekoperentsjettel.nl/pdf/ori ... p_230V.pdf
https://www.google.be/search?biw=1366&b ... T3Yn4q88PM:
http://www.instructables.com/answers/In ... or-Wiring/
-
- Member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 3 keer
Er komt geen verwarmings element aan te pas,mailracer schreef:Als de enige elektrische verbruiker de motor is, dan kan je best even de boite waar de kabel is aangesloten open doen. Als je er 6 klemmen tegenkomt met drie plaatjes op, dan heb je een driefasig net nodig, anders kan het op 220 enkelfasig mss wel werken.
Edit : komt er een verwarmingselement aan te pas ?
Iedereen ook reeds bedankt voor de reacties.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Het kentekenplaatje is van de schakeling, niet van de motor...
Motorgegevens zijn interessanter.
Je kan inderdaad die motor wel enkelfasig laten werken met enkele condensatoren, maar niet vergeten dat je slechts 2/3 van het vermogen dan nog over hebt.
Als je de juiste motorgegevens hebt, zou je eventueel een andere motor kunnen kopen tweedehands ofzo.
Motorgegevens zijn interessanter.
Je kan inderdaad die motor wel enkelfasig laten werken met enkele condensatoren, maar niet vergeten dat je slechts 2/3 van het vermogen dan nog over hebt.
Als je de juiste motorgegevens hebt, zou je eventueel een andere motor kunnen kopen tweedehands ofzo.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Dat is het kentekenplaatje van de contactor lijkt mepetzl schreef:met dit plaatje ben je helemaal niets, want telemecanique maakt geen toestellen of motoren bij mijn weten.

Ik denk een links-rechts schakeling.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 3 keer
Ja het is een deeguitrol machine, die kan in draairichting veranderen.honda4life schreef:Dat is het kentekenplaatje van de contactor lijkt mepetzl schreef:met dit plaatje ben je helemaal niets, want telemecanique maakt geen toestellen of motoren bij mijn weten.
Ik denk een links-rechts schakeling.
Maar het is de enigste info die heb.
Van uit dit "telematic ding", gaat er aarding, zwart, bruin en blauw naar de motor
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Van waar ben je?karp_p schreef:Ja het is een deeguitrol machine, die kan in draairichting veranderen.honda4life schreef:Dat is het kentekenplaatje van de contactor lijkt mepetzl schreef:met dit plaatje ben je helemaal niets, want telemecanique maakt geen toestellen of motoren bij mijn weten.
Ik denk een links-rechts schakeling.
Maar het is de enigste info die heb.
Van uit dit "telematic ding", gaat er aarding, zwart, bruin en blauw naar de motor
Misschien een iemand in de buurt die je kan helpen?
Frequentieregelaar kan inderdaad een optie zijn, helaas zijn er weinig frequentieregelaars mono in, 3f uit.
Of in ieder geval, daar is de ingang niet voor bedoeld en moet je een overgedimensioneerde regelaar kopen om dit te compenseren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Heb je de motor al opengedaan om te zien hoe die is geschakeld.karp_p schreef:Er komt geen verwarmings element aan te pas,mailracer schreef:Als de enige elektrische verbruiker de motor is, dan kan je best even de boite waar de kabel is aangesloten open doen. Als je er 6 klemmen tegenkomt met drie plaatjes op, dan heb je een driefasig net nodig, anders kan het op 220 enkelfasig mss wel werken.
Edit : komt er een verwarmingselement aan te pas ?
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
mailracer schreef:Heb je de motor al opengedaan om te zien hoe die is geschakeld.karp_p schreef:Er komt geen verwarmings element aan te pas,mailracer schreef:Als de enige elektrische verbruiker de motor is, dan kan je best even de boite waar de kabel is aangesloten open doen. Als je er 6 klemmen tegenkomt met drie plaatjes op, dan heb je een driefasig net nodig, anders kan het op 220 enkelfasig mss wel werken.
Edit : komt er een verwarmingselement aan te pas ?
Zwart, bruin, blauw naar de motor...karp_p schreef: Ja het is een deeguitrol machine, die kan in draairichting veranderen.
Maar het is de enigste info die heb.
Van uit dit "telematic ding", gaat er aarding, zwart, bruin en blauw naar de motor
3fase, waarschijnlijk oud type kabel, vandaar een blauwe.
Mocht het een enkelfasige motor zijn, had je hoogstwaarschijnlijk de condensator wel zien zitten naast de boite / kwaf.
Het gebruikte type contactor is een omschakelcontactor links/rechts.
We hebben inderdaad echt het kentekenplaatje van de motor nodig om je verder te kunnen helpen, soms zit er ook een tweede kentekenplaatje in de boite (kan nooit overschilderd worden of onleesbaar worden).
Wat ook een hulp zou zijn is de motorbeveiliging zoeken, en de waarde mededelen op welke deze ingesteld staat.

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 3 keer
Heb een email naar Italië gestuurd waar de bouwer van de machine zit.
Is wel een oude machine, maar hoop dat ze nog info hebben over de motor.
Om de boite van de motor open te doen, zou ik hem moeten demonteren......
Is wel een oude machine, maar hoop dat ze nog info hebben over de motor.
Om de boite van de motor open te doen, zou ik hem moeten demonteren......
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je motor zal en moet ergens een beveiliging tegen overbelasting hebben, heb je die gevonden?karp_p schreef:Heb een email naar Italië gestuurd waar de bouwer van de machine zit.
Is wel een oude machine, maar hoop dat ze nog info hebben over de motor.
Om de boite van de motor open te doen, zou ik hem moeten demonteren......
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Het is mogelijk een 3 fasige asynchrone motor aan te sluiten op een 1 fasig net.
Indien de motor 230/400 V vermeld dan moet je hem in driehoek aansluiten met een condensator.
Indien de motor 400/690V vermeld dan moet je hem in ster aansluiten met een condensator.
Berekening van condensator is 70uf per Kw.
Rekening houden met de grote vermogens die zo ontstaan naar de kabel sectie van je stopcontact kijken en je zekering.
Zoals reeds eerder aangegeven je hebt een vermogen verlies op de motor.
En als je niet zeker bent van je zaak, geen risico's contacteer een vakman.
Strop2
Indien de motor 230/400 V vermeld dan moet je hem in driehoek aansluiten met een condensator.
Indien de motor 400/690V vermeld dan moet je hem in ster aansluiten met een condensator.
Berekening van condensator is 70uf per Kw.
Rekening houden met de grote vermogens die zo ontstaan naar de kabel sectie van je stopcontact kijken en je zekering.
Zoals reeds eerder aangegeven je hebt een vermogen verlies op de motor.
En als je niet zeker bent van je zaak, geen risico's contacteer een vakman.
Strop2
-
- Member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik weet het is een beetje later geworden dan verwacht,
maar heb eindelijk de tijd gevonden om de motor eruit te halen en hem er ook uit te krijgen.
Sommige schroeven wouden echt niet mee werken na al die jaren.
hier bij enkele fotos van de motor:
Hoop nog steeds om hem mono fase tekrijgen.
Weet er iemand een vakman in de buurt van Lokeren, die ervaring heeft met zo een zaken?
maar heb eindelijk de tijd gevonden om de motor eruit te halen en hem er ook uit te krijgen.
Sommige schroeven wouden echt niet mee werken na al die jaren.
hier bij enkele fotos van de motor:
Hoop nog steeds om hem mono fase tekrijgen.
Weet er iemand een vakman in de buurt van Lokeren, die ervaring heeft met zo een zaken?
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
https://elektromotorendevier.nl/blog/29 ... 0-v-1-fase
3-fase motor aansluiten met een Steinmetz Schakeling.
https://www.eclecticsite.be/calc/driefase.htm
1.5 Pk = +/- 1100 W dus een
Dus +/- 76 µF condensator nodig maar er rest u slechts +/- 770 W (+/- 70% vermogen), genoeg?
3-fase motor aansluiten met een Steinmetz Schakeling.
https://www.eclecticsite.be/calc/driefase.htm
1.5 Pk = +/- 1100 W dus een
Dus +/- 76 µF condensator nodig maar er rest u slechts +/- 770 W (+/- 70% vermogen), genoeg?
-
- Member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 3 keer
[quote="M_016"]https://elektromotorendevier.nl/blog/29 ... 0-v-1-fase
[i]3-fase motor aansluiten met een Steinmetz Schakeling[/i].
https://www.eclecticsite.be/calc/driefase.htm
1.5 Pk = +/- 1100 W dus een
Dus +/- 76 µF condensator nodig maar er rest u slechts +/- 770 W (+/- 70% vermogen), genoeg?[/quote]
70% zou nog voldoende zijn denk ik, de beweging van de tafel zal dan trager zijn, maar dat maak niet veel uit.
[i]3-fase motor aansluiten met een Steinmetz Schakeling[/i].
https://www.eclecticsite.be/calc/driefase.htm
1.5 Pk = +/- 1100 W dus een
Dus +/- 76 µF condensator nodig maar er rest u slechts +/- 770 W (+/- 70% vermogen), genoeg?[/quote]
70% zou nog voldoende zijn denk ik, de beweging van de tafel zal dan trager zijn, maar dat maak niet veel uit.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
De motor gaat even snel draaien hoor, enkel minder koppel hebben.
Mocht je er echt niet wijs uit geraken, laat maar weten.
Ik denk dat je op tweedehands voldoende condensatoren kan vinden van allerhande oudere motoren die amper wat kosten, als je er dan 2 in parallel zet kom je er ook.
Mocht je er echt niet wijs uit geraken, laat maar weten.
Ik denk dat je op tweedehands voldoende condensatoren kan vinden van allerhande oudere motoren die amper wat kosten, als je er dan 2 in parallel zet kom je er ook.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –