VTM-baas wil af van doorspoelbare reclame

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ijsland is een groot dorp (300K inwoners).
De stad Antwerpen heeft al meer inwoners (500K) dan het eilandje.
Hoe ga je zoiets vergelijken :)

@reclame
Het is bijltjesdag (-periode) voor media-aandelen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170829_03042132
Afnemende reclame-inkomsten doen media pijn
De Europese mediagroepen krijgen klappen op de beurs. Beleggers vrezen dat de traditionele reclame-inkomsten zullen blijven afnemen. Daarom is de mediasector de op een na slechtst presterende sector van dit jaar.
Met de aantrekkende conjunctuur zou je verwachten dat adverteerders weer volop tv-spotjes en krantenadvertenties aankopen. Maar de traditionele media blijven het moeilijk hebben om reclamegeld binnen te halen. En dat vertaalde zich gisteren op de beurs.
Andere mediagroepen deelden in het negatieve sentiment. De Luxemburgse RTL Group, die morgen zelf met resultaten komt, verloor alvast 5 procent, het Spaanse Mediaset Espana zag 7 procent van zijn koerswaarde verdwijnen en het Britse ITV 4,9 procent. De mediasector is de op één na slechtst presterende sector tot nu toe dit jaar. Analisten zien daar niet meteen verbetering in komen tot de markt herstelt.
Maar dan:
Maar de veranderingen in de mediasector zijn niet de enige oorzaak van de tegenvallende resultaten voor een aantal mediabedrijven. De traditionele grote adverteerders, zoals Procter & Gamble, Unilever en Nestlé, zijn steeds zuiniger op hun uitgaven. Activistische aandeelhouders vragen meer rendement en zetten hen aan om kritischer naar hun reclame-uitgaven te kijken. Ondanks het economische herstel houden ze de vinger op de knip. (gdc)
Zou het? Zouden de marketingafdelingen toch moeten toegeven dat reclame "Dash wast witter dan wit" niet werkt?
rangerover
Forumtroll
Forumtroll
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

on4bam schreef: Ik zou het niet weten, zoals eerder geschreven kijken we vooral VRT + Netflix.
Ze doen dus maar.
Hetzelfde hier,kijken VRT - meestal NPO1 en 2 geen last van reclame onderbreking tijdens de programs.
industrie gebied.
http://speedof.me/show.php?img=170906103630-587.png
http://openspeedtest.com/results/14525449
Niet geluisterd naar MaT en koos voor de zwarte HGW docsis3.0 het resultaat draadloos mag gezien worden.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

petrol242 schreef: De link naar het artikel van de VRT (wat eigenlijk geen artikel is, maar een opiniestuk) was bedoeld om de draad wat voeding te geven, meer niet.
En welke voeding geeft iemand die elke dag een panos broodje vreet ( 4€ ) elk weekend een uitstapje doet ( +50€ ) en wellicht meer dan twee keer per jaar op reis gaat.

Misschien dat hij eens zijn eigenste data correct probeert te lezen
Dan nog moeten we het niet direct weer degoutant duur maken.

Het grote probleem is dat idioten graag met elkaar hun wijsheden delen. Uiteraard is televisie duur maar niet hier, men refereert steeds naar het buitenland. Uiteraard is televisie hier duur als je alles wil hebben, maar dat geld voor elk product.

En dan zit je daar badend in luxe, met iphone ( jaarlijks te vervangen ) en macbook, op de kleintjes te letten.
Want oh my god 10€ voor netflix ( prime is zelf nog goedkoper en hebben ze ook GOT ), 15€ voor HBO dat kunnen we echt financieel niet meer aan.

Want ja wij willen alles, enkel betalen voor wat we voorheen konden stelen is gevoelsmatig duidelijk een brug te ver voor velen.

En daar zit je dan als `domme cordcutter` met een internetabbo dat duurder is dan de combi internet/tv , je te wentelen in zelf beklag denkende dat de providers niet langs de kassa passeren.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

wat is eigenlijk verschil met digicorder en videorecorder vroeger nam ik evenveel op dan nu en spoelde de raclame ook door
Laatst gewijzigd door proximusboyke 30 aug 2017, 12:43, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

9livesuni schreef:
petrol242 schreef: De link naar het artikel van de VRT (wat eigenlijk geen artikel is, maar een opiniestuk) was bedoeld om de draad wat voeding te geven, meer niet.
En welke voeding geeft iemand die elke dag een panos broodje vreet ( 4€ ) elk weekend een uitstapje doet ( +50€ ) en wellicht meer dan twee keer per jaar op reis gaat.

Misschien dat hij eens zijn eigenste data correct probeert te lezen
Dan nog moeten we het niet direct weer degoutant duur maken.

Het grote probleem is dat idioten graag met elkaar hun wijsheden delen. Uiteraard is televisie duur maar niet hier, men refereert steeds naar het buitenland. Uiteraard is televisie hier duur als je alles wil hebben, maar dat geld voor elk product.

En dan zit je daar badend in luxe, met iphone ( jaarlijks te vervangen ) en macbook, op de kleintjes te letten.
Want oh my god 10€ voor netflix ( prime is zelf nog goedkoper en hebben ze ook GOT ), 15€ voor HBO dat kunnen we echt financieel niet meer aan.

Want ja wij willen alles, enkel betalen voor wat we voorheen konden stelen is gevoelsmatig duidelijk een brug te ver voor velen.

En daar zit je dan als `domme cordcutter` met een internetabbo dat duurder is dan de combi internet/tv , je te wentelen in zelf beklag denkende dat de providers niet langs de kassa passeren.
En dit, lieve kindjes, noemt men een reductio ad absurdum.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

proximusboyke schreef:wat is eigenlijk verschil met digicorder en videoredorder vroeger nam ik evenveel op dan nu en spoelde de raclame ook door
Het verschil is dat het bij een videorecorder technisch niet mogelijk was om het doorspoelen van reclame te verhinderen. Nu zijn de technische mogelijkheden er wel en wil men er graag gebruik van maken, wat natuurlijk niet wil zeggen dat we daaraan moeten toegeven!
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

petrol242 schreef:
Dat gebeurt niet alleen in het communisme. Vraag maar eens aan een doorsnee artiest wat die hier bij ons eraan over houdt, de uitzonderingen niet meegerekend. Als de streamingdiensten en de platenfirma's zijn gepasseerd schiet er meestal niet veel meer over. De clichés stapelen zich weer op.
Dat heeft hij dan puur aan zichzelf te danken, je kan je werk ook in eigen beheer uitbrengen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

alsof elke ''thuis of familie'' acteur zomaar het succes van Gert Verhulst kan evenaren :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef: Neen, want dat is ook nooit geopperd door VTM om als betaalzender te fungeren.
Mensen die ook nog maar een héél klein beetje kunnen vooruitdenken, weten dat dat het gevolg zal zijn.
Het is makkelijk om zeggen : geen reclame, geen betaalzender, alles gratis, en de gebraden kippen moeten mij in de mond komen vliegen.
Je bent blijkbaar toch niet in staat om zelf met iets anders af te komen, neen VTM moet het maar oplossen.
Zo is het makkelijk.
Alle lusten voor mij, en de lasten zijn voor een ander.
petrol242 schreef:En nu doen ze alsof het doorspoelen van reclame de advertentiemarges doet verkleinen.
Doen alsof?
Dat is toch natuurlijk gewoon zo?
Waarom zou een adverteerder zoveel per seconde reclame betalen als hij weet dat de kijker dat toch gewoon gaat doorspoelen?
Die mensen zijn ook niet gek!
petrol242 schreef:Dat VTM om welk rede dan ook minder inkomsten genereert is hun probleem. Niet dat van mij.
En dan roepen die rooie rakkers : "solidariteit!".
Maar dat telt alleen maar als ze zelf kunnen cashen...
proximusboyke schreef:wat is eigenlijk verschil met digicorder en videoredorder vroeger nam ik evenveel op dan nu en spoelde de raclame ook door
Naast de triestige beeld- en geluidskwaliteit van het origineel moest je wel altijd wachten tot de uitzending voorbij was tot je kon beginnen kijken.
Maw. een film die 2 minuten geleden begonnen is, jij kunt niet je videocassette terugspoelen, vandaar beginnen kijken en tegelijk verder opnemen.
Met de analoge harddisk recorders ging dat wel al.
Dat vind ik toch een belangrijk verschil met de videorecorder.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster

boulder schrijft: Die mensen zijn ook niet gek!

dat is betwistbaar, aangezien VTM hun adverteerders wil terugvoeren naar de tijd dat zij ''dachten'' dat reclame bekeken werd! Lees deze draad nog maar eens door...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Een businessmodel dat niet meer lijkt te werken, hoe ga je dat linken aan solidariteit van de sossen :)?

VTM heeft reclame als inkomstenbron.
Mensen vinden dat gruwelijk ambetant, dus spoelen ze de reclame door als ze uitgesteld kijken (of kijken ze uitgesteld om de reclame te kunnen doorspoelen, wat gegeven het businessmodel nog erger is).
Als VTM niet doorspoelbare reclame erdoor krijgt, kunnen er 2 dingen gebeuren:
1. TV kijkers vinden het allemaal prima (en de verkoop van Always, Dash en Duracell gaat omhoog :angel: )
2. TV kijkers vinden het nog erger en kijken dan helemaal niet, of wachten op een releasegroup ofzo (eg Matroesjka's)
3. TV kijkers vinden het nog erger en concluderen dat ze Telenet en Prox geen €20 moeten betalen, maar dat ze voor €10 via Stievie even goed kunnen kijken, voor minder geld

1. VTM wint
2. VTM is de grote verliezer
3. Prox en Telenet gaan veel meer trafiek te slikken krijgen

In de realiteit zal het natuurlijk een combinatie van bovenstaande scenario's zijn.
De vraag (voor VTM en voor de adverteerders) is dan ook: welk consumentprofiel zit in verschillende scenario's.
Als de grootverdieners en de gezinsbeslissingsnemers scenario 2 nemen, heeft VTM een probleem.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

boulder schreef:
petrol242 schreef: Neen, want dat is ook nooit geopperd door VTM om als betaalzender te fungeren.
Mensen die ook nog maar een héél klein beetje kunnen vooruitdenken, weten dat dat het gevolg zal zijn..
Vanaf de moment dat VTM een betaalzender wordt en dat is mogelijk, kunnen ze de zender opdoeken en hopen dat ze met de boekskes nog wat bijeen kunnen scharrelen.
boulder schreef:
petrol242 schreef:En nu doen ze alsof het doorspoelen van reclame de advertentiemarges doet verkleinen.
Doen alsof?
Hier had ik inderdaad iets duidelijker moeten zijn. En nu doen ze alsof alleen het doorspoelen van reclame de advertentiemarges doet verkleinen.
boulder schreef:
petrol242 schreef:Dat VTM om welk rede dan ook minder inkomsten genereert is hun probleem. Niet dat van mij.
En dan roepen die rooie rakkers : "solidariteit!".
...
Alsof ik met VTM solidair zou moeten zijn :think:. Dat is al één van de betere van vandaag. Het is niet voor niets een commerciële zender. Nu doe je alsof solidariteit betekent dat iedereen alle verantwoordelijkheid ook maar moet dragen. Maar in het roepen van belachelijke slogans ben je ook precies niet slecht.
En dan zeg ik tegen VTM : "Tja, het kan hard zijn, leer er mee leven of doe er iets aan. Dat moet de kijker niet oplossen. Zo werkt het nu éénmaal in "ons" systeem. Ik wou ook dat het anders was."
Nu ze proberen dat ook met Stievie. maar ik vrees dat ze terug naar de ontwerptafel mogen, anders zal het bij die eerste maand blijven voor velen. Maar dat wordt behandeld in een ander topic.
wied
Elite Poster
Elite Poster

...Mensen vinden dat gruwelijk ambetant, dus spoelen ze de reclame door...

ik gebruik Stievie Free en voel geen behoefte om reclame door te spoelen omdat ik geen enkel betaal-abo meer heb :-)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Die uitspraak leidt me enkel tot de conclusie dat dus élke Belg recht heeft op een eigen (betaalbaar) huis, want wonen in een appartement is blijkbaar een totaal vrijblijvende keuze.
Wow... recht hebben op een betaalbaar huis om GoT te kijken via Telenet... het moet niet gekker worden :bang:
Sorry dat mijn sarcasme niet duidelijk genoeg gelabeld was.
Mijn punt is dat *jij* argumenteerde (tenzij ik de quote verkeerd geattribueerd heb) dat het voor die mensen "pech" was dat ze in een appartement met een rijgnet woonden, en dat ze daar voor "gekozen" hadden, en dus maar moesten accepteren dat de medebewoners geen zin hebben om te upgraden. Waardoor je dus beweert dat in een appartement wonen waar medebewoners mee beslissen, vs in een huis waar je zelf beslist, een totaal vrijblijvende keuze is.
Als dat niet zo is, dan heeft elke Belg ook het recht om niet gegijzeld te worden door de willekeur van zijn buren.

boulder schreef:
ITnetadmin schreef: Bullshit. Als je het nu nog verkoopt en er geld voor vraagt, dan engageer je je om het te doen werken op alle OSen die je platform ondersteunt.
Dat zijn weer jouw eigen eisen die je als "de werkelijkheid" poneert.
Waarom zou iemand niet iets mogen blijven uitbrengen voor een ietwat verouderd OS?
Het staat jou toch vrij om dat te kopen of niet?
Als er een winkeltje nog VHS videocassettes aanbiedt ga ik toch ook niet dat winkeltje veroordelen omdat het niet modern is?
Dan koop ik het gewoon niet.
En als er nu een gebruiker is, die niet omgeschakeld is naar Windows 10, en nog op Windows 7 draait, moet die dan in de kou blijven staan?
Die gebruiker zal het vast niet erg vinden dat er ergens een spel tussenzit dat op zijn Windows draait, maar dan niet op Windows 10.
We komen toch altijd uit bij "ik heb het niet nodig, dus niemand mag het hebben."
Euh, een game verkopen waarvan je als platform weet of redelijkerwijs kan weten (door bv te testen of ns naar de comments te kijken) dat het *niet* werkt op moderne OSen als Win8 of Win10, en dat niet in *koeien van letters* vermeld bij het aankoopproces, is op zijn minst bedrog en misschien zelfs fraude.
Games *verkopen* als platform, waarbij je de user zijn handje ook gaat vasthouden inzake installaties, updates, ... impliceert een "duty of care" naar die user toe.
En het wordt nog erger wanneer de game in kwestie een platform zou vereisen dat je install client niet meer aankan. Dan zou het absoluut fraude zijn, want je hebt een totaal onbruikbaar product verkocht.

boulder schreef:
ITnetadmin schreef: Vraag er dan voor wat het waard is, met name een eurootje ofzo. Aangezien het om digitale kopieeen gaat, is er geen overhead van fabricage, stockage, transport, ...
En die prijs bepaal jij dan wel op je eentje eventjes...
Zelf al ooit een spel geprogrammeerd?
Als je dat te duur vindt, koop het dan niet.
Een game dat 20 jaar geleden gemaakt is, is al lang afgeschreven, winst en verlies indachtig. Vaak bestaat het bedrijf dat het gemaakt heeft zelfs niet meer.

En om nu terug te komen op Game of Thrones:
De seizoensfinale is net geweest, en ik ben er *net* in geslaagd om het op tijd te zien alvorens het internet heel de aflevering verbrod zou hebben door spoilers.
Als je dus een slachtoffer van je eigen succes bent, zoals die serie is, dan kan je niet verwachten dat mensen kunnen wachten tot de serie ooit ns bij hen uitkomt via ik-weet-niet-welk-platform, en als ze dan pech hebben niet eens bij hun provider vanwege de legale monopolies die exclusiviteitsrechten heten.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:dat is betwistbaar, aangezien VTM hun adverteerders wil terugvoeren naar de tijd dat zij ''dachten'' dat reclame bekeken werd! Lees deze draad nog maar eens door...
Reclame werd ook echt bekeken, niet door iedereen, niet altijd, maar veel reclameslogans en jingles waren wel degelijk bekend.
Niet iedereen gaat iedere keer de koelkast of het toilet opzoeken.
heist_175 schreef:Als VTM niet doorspoelbare reclame erdoor krijgt, kunnen er 2 dingen gebeuren:
Je bent gul, want daarna geef je 3 scenario's :)

Ik zie het eerder als volgt :

1) Een aantal kijkers zal afhaken, en niet meer kijken.
2) Een aantal kijkers zal de reclame erbij nemen, omdat ze beseffen dat het niet anders kan.
3) Een aantal kijkers zal betalen om toch te kunnen doorspoelen.
4) Een aantal zal naar Stievie gaan.
5) Een aantal zal (illegale) truken zoeken om niet te betalen en toch te kunnen doorspoelen.
6) Een aantal zal via torrents of iets dergelijks toch hun programma proberen te hebben.
6) Een aantal zal het geen zier kunnen schelen omdat ze nu ook niet kijken.

Als 2) en 3) niet voor voldoende inkomsten zorgen, zal VTM overgaan naar een ander model, misschien gewoon betaalTV.
En als dat ook niet voldoende opbrengt, dan stopt het, wat een verschraling van het aanbod betekent.
Een beetje zoals je in elke stad dezelfde winkels vindt, met dezelfde kledingsmerken, dezelfde hamburgerrestaurants, ga je dan overal ter wereld hetzelfde feuilleton zien, bij de ene met ondertitels, bij de andere gedubd.
En sommigen gaan dan denken dat dat kwaliteit is...
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
wied schreef:dat is betwistbaar, aangezien VTM hun adverteerders wil terugvoeren naar de tijd dat zij ''dachten'' dat reclame bekeken werd! Lees deze draad nog maar eens door...
Reclame werd ook echt bekeken, niet door iedereen, niet altijd, maar veel reclameslogans en jingles waren wel degelijk bekend.
Niet iedereen gaat iedere keer de koelkast of het toilet opzoeken.
Tuurlijk onthoudt iedereen die, maar niet op de manier waarbij je ongewild aangetrokken wordt tot het merk.

Nee, ik merk eerder de drang om de verantwoordelijken voor die reclame Se7en-gewijs te vermoorden, want dat hebben ze al de hele tijd met mijn oren gedaan. Wat zouden we kiezen. Hebzucht? Dat zit snor!
boulder
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Alsof ik met VTM solidair zou moeten zijn :think:. Dat is al één van de betere van vandaag. Het is niet voor niets een commerciële zender. Nu doe je alsof solidariteit betekent dat iedereen alle verantwoordelijkheid ook maar moet dragen. Maar in het roepen van belachelijke slogans ben je ook precies niet slecht.
2 stappen verder redeneren is precies wat moeilijk voor marxisten, nietwaar?
Het bedrijf waar jij voor werkt, is dat een commercieel bedrijf, of geven die alles gratis?
En als die klanten van dat bedrijf dan zeggen : "laat ze maar failliet gaan, 't is toch een commercieel bedrijf", en jij verliest dan je job, hoe kortzichtig ben je dan niet met je gezever over commerciële bedrijven?
Jij bent gewoon een dikke egoïst, je wilt wel de programma's zien, maar een ander zou ze moeten maken, helemaal voor niets.
Omdat zo'n dikke egoïst gratis en voor niets zou kunnen kijken.
En dan zouden die ook nog eens al dat personeel moeten betalen, maar zonder inkomsten natuurlijk.
petrol242 schreef:En dan zeg ik tegen VTM : "Tja, het kan hard zijn, leer er mee leven of doe er iets aan. Dat moet de kijker niet oplossen. Zo werkt het nu éénmaal in "ons" systeem. Ik wou ook dat het anders was."
Op een dag zijn de klanten van het bedrijf waar jij werkt net zo'n grote egoïsten als jij, kun je misschien wat geld op straat bedelen.
Misschien dat je dan door hebt wat voor een lompe egoïst je wel bent.
ITNetAdmin schreef:Euh, een game verkopen waarvan je als platform weet of redelijkerwijs kan weten (door bv te testen of ns naar de comments te kijken) dat het *niet* werkt op moderne OSen als Win8 of Win10, en dat niet in *koeien van letters* vermeld bij het aankoopproces, is op zijn minst bedrog en misschien zelfs fraude.
En hoeveel procent zou er niet zijn die toch nog Windows 7 gebruikt?
Maar goed als jij het product of de dienst niet goed vindt, dan neem je het niet, maar moet je 't ook niet illegaal gaan gebruiken.
Al die eisen en al die blabla zijn nergens voor nodig.
ITNetAdmin schreef:Een game dat 20 jaar geleden gemaakt is, is al lang afgeschreven, winst en verlies indachtig. Vaak bestaat het bedrijf dat het gemaakt heeft zelfs niet meer.
Wie geeft u het recht om daarover te beslissen?
En waarom zouden ze het daarom voor niets aan u moeten geven?
Heb je zelf al eens iets van waarde gemaakt, en het dan voor niets weggegeven?
Ik denk dat de meesten niet verder geraken dan het bekritiseren van het werk van een ander.
JamesEarlGray schreef:Tuurlijk onthoudt iedereen die, maar niet op de manier waarbij je ongewild aangetrokken wordt tot het merk.
Reclame werkt wel degelijk, al is het maar om voor naambekendheid te zorgen.
Als je in de winkel staat en je hebt keuze tussen Dash, Ariël, Dreft, en Bougie (fictief merk, dat nooit reclame maakt), dan is de kans wel groot dat je voor één van de gekende merken gaat.
Merken hebben genoeg studies gedaan om te zien wat het effect is van wel of geen reclame maken, en op welke manier, enz.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:Als 2) en 3) niet voor voldoende inkomsten zorgen, zal VTM overgaan naar een ander model, misschien gewoon betaalTV.
En als dat ook niet voldoende opbrengt, dan stopt het, wat een verschraling van het aanbod betekent.
Een beetje zoals je in elke stad dezelfde winkels vindt, met dezelfde kledingsmerken, dezelfde hamburgerrestaurants, ga je dan overal ter wereld hetzelfde feuilleton zien, bij de ene met ondertitels, bij de andere gedubd.
Hoeveel hoefijzerwinkels ken jij nog? Bij hoeveel mensen kan jij terecht als je uw kousen wil stoppen.
Als niemand uw product nog wil, heb je een probleem. Je kan dan samentroepen met de overheid om u te beschermen, maar dat is ook maar tijdelijk.

Vinden we dat erg?
Ik zal er zelf geen traan om laten dat de showbizz van VTM er niet meer zou zijn.
Maar VTM verdient ook vandaag geen frank/euro aan mij.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
JamesEarlGray schreef:Tuurlijk onthoudt iedereen die, maar niet op de manier waarbij je ongewild aangetrokken wordt tot het merk.
Reclame werkt wel degelijk, al is het maar om voor naambekendheid te zorgen.
Als je in de winkel staat en je hebt keuze tussen Dash, Ariël, Dreft, en Bougie (fictief merk, dat nooit reclame maakt), dan is de kans wel groot dat je voor één van de gekende merken gaat.
Merken hebben genoeg studies gedaan om te zien wat het effect is van wel of geen reclame maken, en op welke manier, enz.
Zeg maar liever 'men' ipv 'je', want ik heb het schijt aan grote merken met hun groot geld en hun enorme geldverspilling aan marketing.

EDIT: en amai, ik ben verhip kweetniehoehard off-topic bezig. Ik zou beter mijn leven beteren.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
boulder schreef:Als 2) en 3) niet voor voldoende inkomsten zorgen, zal VTM overgaan naar een ander model, misschien gewoon betaalTV.
Hoeveel hoefijzerwinkels ken jij nog? Bij hoeveel mensen kan jij terecht als je uw kousen wil stoppen.
Wil jij dan beweren dat deftige restaurants achterhaald zijn, en we ons allemaal maar moeten volproppen met fast food en andere troep?
heist_175 schreef:Als niemand uw product nog wil, heb je een probleem.
Daar zit een gigantische denkfout.
VTMs product is niet de reclame, dat zijn de programma's, en die worden wel nog altijd massaal bekeken.

Maar er is misschien wel hoop, want er zijn veel mensen zoals ik die snakken naar wat authenticiteit, naar dat restaurantje dat niet deel uitmaakt van een Amerikaanse fastfood keten, en een pizza maakt die Italiaans geïnspireerd is, en niet op Amerikaans fastfood recept.
Als er nog Vlaamse zenders bestaan, en als die zo'n groot marktaandeel in de kijkcijfers hebben, is dat precies omdat ze iets anders doen dan de eenheidsworst van een Game of Thrones, of CSI Miami.
Elke beweging lokt een tegenbeweging uit.
heist_175 schreef:Vinden we dat erg?
Ik zal er zelf geen traan om laten dat de showbizz van VTM er niet meer zou zijn.
VTM heeft wel iets meer betekend dan de meesten beseffen, en VTM is toch veel meer dan showbusiness.
Voordat VTM er was, was de VRT een vaak slaapverwekkende zender.
Ze zijn pas wakker geschoten toen er concurrentie kwam.
De Vlaamse muziekscène is kunnen herleven dankzij "Tien om te Zien".
Hopelijk zijn er binnen 10 jaar nog Vlaamse programma's, want sommigen lusten precies alleen Amerikaanse pulp.
CharlesEarlGray schreef:Zeg maar liever 'men' ipv 'je', want ik heb het schijt aan grote merken met hun groot geld en hun enorme geldverspilling aan marketing.
Ik geloof daar niets van.
Reclame werkt vaak zonder dat je erbij stilstaat.
Mocht ze niet werken dan zouden die bedrijven daar niet zoveel geld in pompen.
Ze zouden niet gigantisch veel geld uitgeven om eens een nieuw logo te hebben, enz.
Maar er zijn er altijd die denken dat het voor hen anders is.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:2 stappen verder redeneren is precies wat moeilijk voor marxisten, nietwaar?
Het bedrijf waar jij voor werkt, is dat een commercieel bedrijf, of geven die alles gratis?
En als die klanten van dat bedrijf dan zeggen : "laat ze maar failliet gaan, 't is toch een commercieel bedrijf", en jij verliest dan je job, hoe kortzichtig ben je dan niet met je gezever over commerciële bedrijven?
Als een bedrijf failliet gaat, is het dus in jouw redenering de schuld van "anderen"? Het simplistisch voorstellen is blijkbaar een karaktertrekje. In de materiële economie is het zaak om de factor consumptie zo hoog mogelijk te houden en daar horen geen morele doelstellingen bij. Adverteren wel. En dat werkt inderdaad, toch iets dat je begrepen hebt. Al is het alleen maar om te zeggen dat je smartphone niet meer hype is en dat je dringend een nieuwe moet kopen om er bij te horen. Opdrijven van de consumptie dus, en daar moet alles voor wijken. Dus die klanten, veelal ook andere bedrijven dus, handelen ook in hun eigen belang. Zolang de trein rijdt, hoor je ze niet klagen.
boulder schreef:Jij bent gewoon een dikke egoïst, je wilt wel de programma's zien, maar een ander zou ze moeten maken, helemaal voor niets.
Omdat zo'n dikke egoïst gratis en voor niets zou kunnen kijken.
En dan zouden die ook nog eens al dat personeel moeten betalen, maar zonder inkomsten natuurlijk.
Nergens heb ik hier gezegd dat ik iets gratis wil, integendeel. Maar je leest weer niet verder dan dat wat je alleen wil lezen. Ik denk dat je weer aan een dikke joint aan het lurken was toen je dit geschreven hebt. Als het de bedoeling is om hier te discuteren wil ik gerust verder gaan. Als het je bedoeling enkel maar is om te schofferen en te beledigen gaan je uitspraken hier gewoon de vuilbak in.
boulder schreef:Op een dag zijn de klanten van het bedrijf waar jij werkt net zo'n grote egoïsten als jij, kun je misschien wat geld op straat bedelen.
Misschien dat je dan door hebt wat voor een lompe egoïst je wel bent.
Allez, je hebt me vier keer een egoïst genoemd. Heb je met je beperkte mentale mogelijkheden echt geen andere beledigingen gevonden? Oh ja, er is nog een beetje variatie. Ik ben ook nog lomp en dik. Ik denk dat dat dus meer zegt over jou dan over mij, maar dat zal me worst wezen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Als een bedrijf failliet gaat, is het dus in jouw redenering de schuld van "anderen"?
Als die anderen er als attitude op nahouden, "het kan mij geen reet schelen of ze er iets aan overhouden, het is mijn probleem niet.", zoals jij dan hebben zij daar inderdaad schuld aan.
Maar de maskers vallen steeds meer af.
We weten nu al dat marxisten aan de kant van dictators staan, en het totaal geen probleem vinden als een ander hun job verliest.
Goed bezig!
petrol242 schreef:Nergens heb ik hier gezegd dat ik iets gratis wil, integendeel.
Jij bent kampioen in zeggen wat je niet wilt, maar je ontwijkt altijd de vraag over wat je dan wel wilt.
Neen, geen reclame, neen VTM moet geen betaalzender worden.
Van welk geld moeten ze die programma's dan maken?
Of moeten ze overheidssubsidies krijgen, misschien?
petrol242 schreef:Allez, je hebt me vier keer een egoïst genoemd.
Alles voor niets willen is inderdaad egoïsme.
En ik kan r2504 op dat punt alleen gelijk geven.
Jullie willen gewoon alles voor niets hebben.
Een ander zou moeten voor niets werken, maar zelf wil je wel betaald worden voor je werk.

Nu ja, dit forum is totaal geen representatie van de maatschappij.
We zullen zien wat er werkelijk van komt, maar ik denk niet dat we nog jaren in het status quo zullen blijven.
Er zal iets veranderen, ofwel wordt het betalen om door te spoelen, ofwel gewoon niet meer doorspoelen, of het wordt een betaalzender.
Maar ze gaan iets doen.
En wat de mensen gaan doen?
Daar is dit forum totaal niet representatief voor.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Kan "userbase" niet omgedoopt worden tot "boulderbase"?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Kan "userbase" niet omgedoopt worden tot "boulderbase"?
Je kunt toch niet ontkennen dat userbase, en forums op het internet tout court totaal geen afspiegeling zijn van de maatschappij?
Een voorbeeldje : op forums.politics.be, is een van de meest actieve personnages "Henri1", een BUB'er.
De BUB is zo'n minuscuul partijtje dat ze bij verkiezingen 0,15% van de stemmen haalde, oftewel een dikke 0 zetels.
Maar die maakt dus wel meest van al lawaai op de forums.
Op userbase is het ook van dat.
Een marxist, een anarchist, een BUB'er (Henri1 heet hier Raf1...), ...
Het lijkt wel dat hoe minder de partij stemmen haalt, hoe meer ze hier vertegenwoordigd is.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
heist_175 schreef:
Wil jij dan beweren dat deftige restaurants achterhaald zijn, en we ons allemaal maar moeten volproppen met fast food en andere troep?
Nee, dat bedoel ik niet.
Als je een product maakt en niemand wil het kopen, heb je een probleem.
Als niemand nog hoefijzers nodig heeft, zie ik niet wat het probleem is? Hoefijzerbedrijven stoppen er dan mee zeker :)?
heist_175 schreef:Als niemand uw product nog wil, heb je een probleem.
Daar zit een gigantische denkfout.
VTMs product is niet de reclame, dat zijn de programma's, en die worden wel nog altijd massaal bekeken.
Als je bij VTM verplicht reclame door je strot krijgt, is het nog maar de vraag of mensen dat product nog wensen?
Reclame en programma's (ook reclame, product placement is ook reclame) zijn dan onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Maar er is misschien wel hoop, want er zijn veel mensen zoals ik die snakken naar wat authenticiteit, naar dat restaurantje dat niet deel uitmaakt van een Amerikaanse fastfood keten, en een pizza maakt die Italiaans geïnspireerd is, en niet op Amerikaans fastfood recept.
Als er nog Vlaamse zenders bestaan, en als die zo'n groot marktaandeel in de kijkcijfers hebben, is dat precies omdat ze iets anders doen dan de eenheidsworst van een Game of Thrones, of CSI Miami.
Elke beweging lokt een tegenbeweging uit.
Verfrissende mening om de programmatie van VTM vernieuwend of authentiek te noemen en niet eenheidsworst :).
VTM koopt (en verkoopt) zijn formats ook gewoon op de markt.
VTM heeft wel iets meer betekend dan de meesten beseffen, en VTM is toch veel meer dan showbusiness.
Voordat VTM er was, was de VRT een vaak slaapverwekkende zender.
Ze zijn pas wakker geschoten toen er concurrentie kwam.
De Vlaamse muziekscène is kunnen herleven dankzij "Tien om te Zien".
Hopelijk zijn er binnen 10 jaar nog Vlaamse programma's, want sommigen lusten precies alleen Amerikaanse pulp.
Voor er hoefijzers waren, gingen paarden makkelijk mank.
Met de verdiensten van hoefsmeden uit het verleden, hebben ze nochtans niet kunnen overleven?
Of ben je plots een marxist als je het normaal vindt dat er geen hoefsmeden meer zijn, omdat niemand nog met paard en kar werkt/rijdt?
Reclame werkt vaak zonder dat je erbij stilstaat.
Mocht ze niet werken dan zouden die bedrijven daar niet zoveel geld in pompen.
Ze zouden niet gigantisch veel geld uitgeven om eens een nieuw logo te hebben, enz.
Maar er zijn er altijd die denken dat het voor hen anders is.
Dus u denkt dat P&G, Unilever en Nestlé minder omzet willen draaien?
Ze hebben hun budget voor reclame verlaagd, en aangezien reclame o zo goed werkt, moet dat wel tot lagere verkopen leiden (lijden).
Laat ze bij marketing vooral denken dat ik een Samsung wil kopen, omdat ze overal in de straat affiches hebben hangen. Mijn Oneplus One heb ik nergens op reclamepanelen gezien, idem de Motorolla GSM's van mijn vrouw.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

dat ze dan doen zoals ze 1 jaar geleden zeiden, dat ge kon kiezen voor meerprijs doorspelen bij huur digicorder en dat aan medialaan en sbs doorbetalen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Als niemand nog hoefijzers nodig heeft, zie ik niet wat het probleem is? Hoefijzerbedrijven stoppen er dan mee zeker :)?
In uw vergelijking zou dat betekenen dat niemand de programma's van VTM nog bekijkt.
Mocht dat zo zijn, dan zou er inderdaad niemand een probleem van maken dat er geen reclames meer doorgespoeld kunnen worden.
Feit dat er nu al bladzijden over geschreven wordt, bewijst dat er wél naar gekeken wordt.
Kijkcijfers van zaterdag :

5 Telefacts Zomer - 471.639
6 Nieuws 19u VTM - 348.870
9 Tegen De Sterren op - 295.564

Een half miljoen mensen die iets bekijken, dat is niet de hoefijzersmid die geen hoefijzers meer kwijt krijgt.
heist_175 schreef:Als je bij VTM verplicht reclame door je strot krijgt, is het nog maar de vraag of mensen dat product nog wensen?
Reclame en programma's (ook reclame, product placement is ook reclame) zijn dan onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Je spreekt jezelf tegen, want jullie zitten allemaal te zeggen dat er een ander verdienmodel moet komen.
Dus er is wel degelijk een verschil tussen het product (het programma) en het verdienmodel (de reclame).
De kijkcijfers bewijzen ook dat het product nog altijd gesmaakt wordt.
heist_175 schreef:Verfrissende mening om de programmatie van VTM vernieuwend of authentiek te noemen en niet eenheidsworst :).
VTM koopt (en verkoopt) zijn formats ook gewoon op de markt.
Ahja, het format "tegen de sterren op", heeft een Amerikaan dan een format gemaakt waarin precies vermeld staat hoe de decors van Tegen de Sterren Op er moeten uitzien?
Wordt het nieuws als format gekocht?
Zijn de reportages van Telefacts een format?
En ja, er is nog iets authentieks aan, als het in Vlaanderen gemaakt is, en in het Nederlands is.
Net zoals het wel leuk is als je in een Italiaans restaurant gaat en het ook Italianen zijn die de pizza maken.
Als het over Game of Thrones gaat, wat maakt het dan nog uit of je naar een Engelse, Franse, Duitse, Spaanse, of weet ik wat voor zender je kijkt?
Het is toch overal krak hetzelfde.
Maar een Aspe, dat is nog iets dat hier gemaakt is.
Of ben je plots een marxist als je het normaal vindt dat er geen hoefsmeden meer zijn, omdat niemand nog met paard en kar werkt/rijdt?
Je stelt het voor alsof Netflix nu plots iets helemaal nieuws biedt.
Het is toch ook gewoon TV?
Het is toch ook gewoon beeld en geluid?
Een auto tov. paard en kar, ja, dat is een revolutionaire verandering.
Netflix tov. TV op aanvraag bij digitale TV.
Een kwestie van smaak, maar niets revolutionairs.
heist_175 schreef:Ik zal er zelf geen traan om laten dat de showbizz van VTM er niet meer zou zijn.
En waarom zou VTM luisteren naar iemand als jij?
Je zegt zelf dat je hun programma's toch maar niets vinden.
Dus mochten ze morgen gratis en helemaal reclamevrij uitzenden (ze zouden goed gek moeten zijn), dan zou je nog niet kijken.
Dus waarom zouden ze naar zo iemand luisteren?

heist_175 schreef:Dus u denkt dat P&G, Unilever en Nestlé minder omzet willen draaien?
Ze hebben hun budget voor reclame verlaagd, en aangezien reclame o zo goed werkt, moet dat wel tot lagere verkopen leiden (lijden).
Als ze doorgespoeld wordt, zal ze natuurlijk niet werken.
Veel van die bedrijven schakelen op dit moment over naar andere reclamemethodes.
Internet bijvoorbeeld.
En vaak is die nog goedkoper.
Maar dat wil niet zeggen dat ze minder reclame maken.
Een bedrijf als Coca-Cola maakt massa's reclame, en als ze een paar maanden minder reclame maken, dan begint hun omzet daar serieus onder te lijden.
Maar die zijn dan dom zeker?
heist_175 schreef:Laat ze bij marketing vooral denken dat ik een Samsung wil kopen, omdat ze overal in de straat affiches hebben hangen. Mijn Oneplus One heb ik nergens op reclamepanelen gezien, idem de Motorolla GSM's van mijn vrouw.
Dus Motorola maakt geen reclame?
Je gelooft dat toch zelf niet?
Proximusboyke schreef:dat ze dan doen zoals ze 1 jaar geleden zeiden, dat ge kon kiezen voor meerprijs doorspelen bij huur digicorder en dat aan medialaan en sbs doorbetalen.
Dat vind ik dan ook een heel goed compromisvoorstel.
Iedereen kan dan doen wat hij wil.
Wie een grondige hekel heeft aan VTM, kan dan met trots verkondigen dat hij geen cent geeft aan de Medialaan.
Wie het wel wil bekijken, maar toch niet wil betalen, moet dan maar de reclame verdragen.
En wie wil kijken en doorspoelen betaalt een bijdrage.

Enige voorwaarde voor mij is dat men dit enkel toepast op commerciële zenders, of zelfs zenders die daar zelf om vragen.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:In uw vergelijking zou dat betekenen dat niemand de programma's van VTM nog bekijkt.
Mocht dat zo zijn, dan zou er inderdaad niemand een probleem van maken dat er geen reclames meer doorgespoeld kunnen worden.
Feit dat er nu al bladzijden over geschreven wordt, bewijst dat er wél naar gekeken wordt.
Nope, ik heb een gloeiende hekel aan VTM en al hun programma's en heb hier thans veel te veel neergetypt. Geen bewijs, dus.

Waarom er dan wel tegenstand is? Wel, het gaat om het principe, plus het feit dat dit waarschijnlijk het begin van een (kwalijke) trend is. Meh.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Waar die kijkcijfers vandaan komen is en blijft voor mij een gigantisch vraagteken. Die 1000 of 1500 bakjes die her en der over het land verspreid staan kunnen ONMOGELIJK een realistische weergave zijn van het aantal kijkers. Totaal uitgesloten. De dag dat er daadwerkelijk vastgesteld kan worden op welke tv naar een bepaald programma wordt gekeken, middels digitale registratie per tv toestel gaan er hier een pak van hun sokken geblazen worden als ze realistische cijfers onder ogen krijgen. Maar 1500 mensen die zogezegd spreken in naam van 6 miljoen Vlamingen, dat is je reinste bullshit. Er zijn niks, nul komma nul realistische cijfers over het kijkgedrag van de Vlaming. Nooit geweest. Er wordt een extrapolatie gedaan die kant noch wal raakt. Zelf maak ik geen deel uit van deze hele kijkcijfer heisa, simpelweg omdat ik nooit naar de Vlaamse tv kijk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
johann
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

Wat zenders ook proberen te doen om hun (reclame-)inkomsten op peil te houden: het zijn zinloze probeersels, omdat ze één zaak uit het oog verliezen. Informatie is nu eenmaal niet exclusief toeëigenbaar. Een televisieprogramma is in het digitale tijdperk niets anders dan een enen en nullen, die quasi moeiteloos kunnen worden verspreid. Er is wel wat hardware nodig (die wel exclusief toeëigenbaar is), maar voor het overige zit er geen beperking op.

Zenders proberen blijkbaar de toegang tot die informatie te 'beheren' en voor wat betreft het 'live' uitzenden zal dat nog wel lukken, maar alles wat 'uitgesteld' kan bekeken worden, zal niet ontsnappen aan het basiskenmerk van digitale informatie. VTM en co. 'doen maar wat', maar uiteindelijk zullen ze aan het kortste eind trekken. Het is net als met de zwaartekracht; je kan die verdomd hinderlijk vinden, maar eraan ontsnappen lukt je niet.

Krantenwebsites worstelen met eenzelfde probleem, maar zij hebben nog het voordeel dat niets ouder en gedateerd is als de krant van gisteren. Wie geen manier vindt om hier en nu voorbij betaalmuren te geraken, zal ofwel moeten plooien en een abonnement nemen, ofwel die bepaalde krant niet lezen. Sportwedstrijden op televisie kan je om gelijkaardige redenen gemakkelijk achter een betaalmuur stoppen of onderbreken met reclamespots, maar alles wat een langere houdbaarheidsdatum heeft dan vandaag, is weerloos. Businessmodellen gebaseerd op reclame? Ik geef ze werkelijk geen vijf jaar meer. En ik ga daar niet om rouwen, neen.

(Nu nog een manier vinden om al die reclameaffiches uit het straatbeeld te verbannen en we zijn klaar. O, wat zou ik dat fijn vinden: een volkomen reclameloze wereld. Bij alle winkels alleen nog eenvoudige opschriften zoals 'viswinkel' of 'bakkerij'. Heerlijke droom.)
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Waar die kijkcijfers vandaan komen is en blijft voor mij een gigantisch vraagteken. Die 1000 of 1500 bakjes die her en der over het land verspreid staan kunnen ONMOGELIJK een realistische weergave zijn van het aantal kijkers. Totaal uitgesloten. De dag dat er daadwerkelijk vastgesteld kan worden op welke tv naar een bepaald programma wordt gekeken, middels digitale registratie per tv toestel gaan er hier een pak van hun sokken geblazen worden als ze realistische cijfers onder ogen krijgen. Maar 1500 mensen die zogezegd spreken in naam van 6 miljoen Vlamingen, dat is je reinste bullshit. Er zijn niks, nul komma nul realistische cijfers over het kijkgedrag van de Vlaming. Nooit geweest. Er wordt een extrapolatie gedaan die kant noch wal raakt. Zelf maak ik geen deel uit van deze hele kijkcijfer heisa, simpelweg omdat ik nooit naar de Vlaamse tv kijk.
Ten eerste : zijn die nog altijd gebaseerd op die 1500 bakjes?
Ten tweede : nooit van het begrip "steekproef" gehoord?
Je hoeft echt niet elke Vlaming afzonderlijk te monitoren, om aan een realistische extrapolatie te komen.
Johann schreef:Wat zenders ook proberen te doen om hun (reclame-)inkomsten op peil te houden: het zijn zinloze probeersels, omdat ze één zaak uit het oog verliezen. Informatie is nu eenmaal niet exclusief toeëigenbaar. Een televisieprogramma is in het digitale tijdperk niets anders dan een enen en nullen, die quasi moeiteloos kunnen worden verspreid. Er is wel wat hardware nodig (die wel exclusief toeëigenbaar is), maar voor het overige zit er geen beperking op.
Verspreiden gaat makkelijk.
Maar als er te weinig inkomsten zijn, dan IS er niets meer om te verspreiden, dat schijn jij steeds weer te vergeten.
Johann schreef:Businessmodellen gebaseerd op reclame? Ik geef ze werkelijk geen vijf jaar meer. En ik ga daar niet om rouwen, neen.
Dan wordt alles betalend, is dat dan beter?
TV zal dan een veelvoud kosten van wat het nu kost.
Heel wat zenders zullen verdwijnen, en het zal meer en meer tot verschraling leiden.
Dan zul je op vakantie zijn in Verweggistan, en zien dat ze op de "lokale" TV exact hetzelfde uitzenden als hier in Vlaanderen, want met een betaalmodel voor een zeer kleine markt als Vlaanderen zal niet erg rendabel zijn.
Eenheidsworst.
Johann schreef:(Nu nog een manier vinden om al die reclameaffiches uit het straatbeeld te verbannen en we zijn klaar. O, wat zou ik dat fijn vinden: een volkomen reclameloze wereld. Bij alle winkels alleen nog eenvoudige opschriften zoals 'viswinkel' of 'bakkerij'. Heerlijke droom.)
Op het eerste zicht zou mij dat ook niet storen.
Maar de kostprijs daarvan, dat is een ander paar mouwen.
Hoeveel zou een tijdschrift kosten, mocht er geen reclame instaan?
Ik denk dat je zou verschieten.
Wie zou het dan nog kopen?

Ik vind dat de meesten hier uitblinken in kortzichtigheid.
Ze zitten te grinniken terwijl ze de tak afzagen waarop ze zitten.
Straks liggen ze op hun donder, en komen ze jankend zich afvragen hoe dat nu toch mogelijk is.

"Voor niets gaat de zon op.", het is een spreekwoord dat eeuwenoud is.
Sommigen doen nu alsof dat een nieuwe trend is.
Alsof je vroeger TV voor niets kon maken.
Alsof je vroeger personeel niet hoefde te betalen.
Laatst gewijzigd door boulder 30 aug 2017, 21:41, in totaal 1 gewijzigd.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
Jack Daniels schreef:Waar die kijkcijfers vandaan komen is en blijft voor mij een gigantisch vraagteken. Die 1000 of 1500 bakjes die her en der over het land verspreid staan kunnen ONMOGELIJK een realistische weergave zijn van het aantal kijkers. Totaal uitgesloten. De dag dat er daadwerkelijk vastgesteld kan worden op welke tv naar een bepaald programma wordt gekeken, middels digitale registratie per tv toestel gaan er hier een pak van hun sokken geblazen worden als ze realistische cijfers onder ogen krijgen. Maar 1500 mensen die zogezegd spreken in naam van 6 miljoen Vlamingen, dat is je reinste bullshit. Er zijn niks, nul komma nul realistische cijfers over het kijkgedrag van de Vlaming. Nooit geweest. Er wordt een extrapolatie gedaan die kant noch wal raakt. Zelf maak ik geen deel uit van deze hele kijkcijfer heisa, simpelweg omdat ik nooit naar de Vlaamse tv kijk.
Ten eerste : zijn die nog altijd gebaseerd op die 1500 bakjes?
Ten tweede : nooit van het begrip "steekproef" gehoord?
Je hoeft echt niet elke Vlaming afzonderlijk te monitoren, om aan een realistische extrapolatie te komen.
Johann schreef:Wat zenders ook proberen te doen om hun (reclame-)inkomsten op peil te houden: het zijn zinloze probeersels, omdat ze één zaak uit het oog verliezen. Informatie is nu eenmaal niet exclusief toeëigenbaar. Een televisieprogramma is in het digitale tijdperk niets anders dan een enen en nullen, die quasi moeiteloos kunnen worden verspreid. Er is wel wat hardware nodig (die wel exclusief toeëigenbaar is), maar voor het overige zit er geen beperking op.
Verspreiden gaat makkelijk.
Maar als er te weinig inkomsten zijn, dan IS er niets meer om te verspreiden, dat schijn jij steeds weer te vergeten.
Johann schreef:Businessmodellen gebaseerd op reclame? Ik geef ze werkelijk geen vijf jaar meer. En ik ga daar niet om rouwen, neen.
Dan wordt alles betalend, is dat dan beter?
Heel wat zenders zullen verdwijnen, en het zal meer en meer tot verschraling leiden.
Dan zul je op vakantie zijn in Verweggistan, en zien dat ze op de "lokale" TV exact hetzelfde uitzenden als hier in Vlaanderen, want met een betaalmodel voor een zeer kleine markt als Vlaanderen zal niet erg rendabel zijn.
Eenheidsworst.
Johann schreef:(Nu nog een manier vinden om al die reclameaffiches uit het straatbeeld te verbannen en we zijn klaar. O, wat zou ik dat fijn vinden: een volkomen reclameloze wereld. Bij alle winkels alleen nog eenvoudige opschriften zoals 'viswinkel' of 'bakkerij'. Heerlijke droom.)
Op het eerste zicht zou mij dat ook niet storen.

ten eerste : blijkbaar wel

http://www.audimetrie.be/NL/hetpanel.html

wij hebben daar jaren ook aan meegewerkt was in het begin en als ik me niet vergis kregen we daar 1500 bef voor per jaar voor het ongemak.
johann
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

boulder schreef: Verspreiden gaat makkelijk.
Valt nogal mee, hoor. Je moet 'ns kijken naar Shakespeare: zijn werk zweeft heel vrij rond op 't internet, gedrukte versies liggen in iedere boekhandel en zijn stukken worden her en der door theatergezelschappen gespeeld. De vrijheid van de informatie lijkt geen belemmering te vormen voor allerlei (economische) activiteiten.

Op het vlak van televisie is er uiteraard een grote rol weggelegd voor de openbare omroepen: zij moeten voldoende middelen ter beschikking krijgen om hoog kwalitatieve producties te maken. Producties die dan vervolgens een vrij leven op het net kunnen leiden; de productiekost is immers al door de belastingbetaler betaald. Dat vind ik nog altijd een bijzonder sterk businessmodel.
boulder schreef: Dan wordt alles betalend, is dat dan beter?
Mogelijks, ja. Wellicht zelfs. In plaats van 123 commerciële zenders nog 4, waarvan 3 voetbalzenders. Is dat erg? Je kan er toch maar naar één tegelijk kijken. Daarnaast moeten er uiteraard kwalitatief excellente publieke omroepen bestaan, voor mijn part gefinancierd vanuit verschillende inkomstenbronnen, zoals bijvoorbeeld de Nederlandse publieke omroepverenigingen met hun ledenstructuren. Maar als kwaliteit belangrijk is, moeten daar ook voldoende belastinggelden voor uitgetrokken worden. Meer dan nu in ieder geval, want de VRT levert al lang geen constante kwaliteit meer. De lat moet hoog liggen.
boulder schreef: Op het eerste zicht zou mij dat ook niet storen.
Ik formuleerde het als 'droom', tussen (). Weet je, in het verleden concentreerden tijdschriftuitgevers de advertenties al eens op de laatste bladzijden van een uitgave. Dat soort me niet hoor. Je kan die eenvoudig negeren, geen probleem. Nu lees ik zelfs met plezier die advertenties van 100 jaar geleden: hilarische dingen zitten daartussen. Sowieso stoort een spaarzame advertentie in een gedrukt tijdschrift me niet. Let op het woordje spaarzaam. Hetzelfde met die affiches: twee advertentieborden in een treinstation vind ik prima, hoor. Maar als ik erdoor word omsingeld, zoals in Brussel-Zuid, loop ik snel naar een perron om daar een uithoek op te zoeken waar ik enigszins gespaard blijf van al die opdringerigheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

johann schreef:Valt nogal mee, hoor. Je moet 'ns kijken naar Shakespeare: zijn werk zweeft heel vrij rond op 't internet, gedrukte versies liggen in iedere boekhandel en zijn stukken worden her en der door theatergezelschappen gespeeld. De vrijheid van de informatie lijkt geen belemmering te vormen voor allerlei (economische) activiteiten.
Wat een zever.
Don Quijote mag je ook geheel legaal gratis downloaden.
Een boek van 1605/1615, wat wil je.
Als jij een paar 100 jaar wilt wachten eer je legaal de films en series van nu mag verspreiden, doe maar :lol:
johann schreef:Op het vlak van televisie is er uiteraard een grote rol weggelegd voor de openbare omroepen: zij moeten voldoende middelen ter beschikking krijgen om hoog kwalitatieve producties te maken. Producties die dan vervolgens een vrij leven op het net kunnen leiden; de productiekost is immers al door de belastingbetaler betaald. Dat vind ik nog altijd een bijzonder sterk businessmodel.
Dus de ene snij je zijn bron van inkomsten af, de andere moet vooral veel geld krijgen, waarbij je de belastingbetaler ervoor doet opdraaien, willen of niet?
Socialist zeker?

En qua kwaliteit moet de VRT niet teveel opscheppen.
Kijk naar hun beleid.
De Canvascrack schaffen ze af, maar pulpquiz Blokken blijft lustig doordraaien.
En maandenlang de grijsgedraaide Kampi-oenen.
Is dat die kwaliteit die ze bieden?
johann schreef: Mogelijks, ja. Wellicht zelfs. In plaats van 123 commerciële zenders nog 4, waarvan 3 voetbalzenders. Is dat erg? Je kan er toch maar naar één tegelijk kijken.
Dat is zoals zeggen : alle vlees behalve kip verdwijnt, je kunt toch maar één stuk vlees tegelijk eten, is dat zo erg?
Ja, dat is erg.
Dat is een verschraling, en zonder concurrentie zal de VRT gauw op haar lauweren rusten.
Toen ze nog geen concurrentie hadden, dachten ze dat alles wat zij maakten top was, ze hadden immers niets om mee te vergelijken.
En wat zij uitzonden, dat was het dan.
Ik heb niets tegen openbare TV, maar ik vind het nefast om aan die omroep een monopolie te geven.
Natuurlijk, ik spreek wel wat talen, dus ik zou mij nooit hoeven tevreden te stellen met de VRT alleen, maar ik ken genoeg mensen die zonder ondertitels in het Nederlands al radeloos verloren zijn.
Kiezen tussen voetbal, of datgene dat de VRT u voorschotelt?
Neen, dank u, ik zal wel zorgen dat ik een ruimere keuze heb.
En ik zal de VRT nooit het monopolie van het nieuws geven.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

boulder schreef:
johann schreef:Valt nogal mee, hoor. Je moet 'ns kijken naar Shakespeare: zijn werk zweeft heel vrij rond op 't internet, gedrukte versies liggen in iedere boekhandel en zijn stukken worden her en der door theatergezelschappen gespeeld. De vrijheid van de informatie lijkt geen belemmering te vormen voor allerlei (economische) activiteiten.
Wat een zever.
Don Quijote mag je ook geheel legaal gratis downloaden.
Een boek van 1605/1615, wat wil je.
Als jij een paar 100 jaar wilt wachten eer je legaal de films en series van nu mag verspreiden, doe maar :lol:
Maar nu komen we op nog een andere kwestie uit, de lengte van het copyright.
Net zoals patenten van 20j toch echt niet meer van deze wereld zijn in sectoren als IT, zijn copyrights van life+70 absurd.
Een copyright dient om de artiest te beschermen. Als die artiest gestorven is valt er niks meer te beschermen.
Net zoals een timmerman/schrijnwerker geen geld kan en mag vragen elke keer je een deur van hem gebruikt (dat, op zich, is al absurd maar kan blijkbaar bij dingen als muziek en film), kan en mag die deur ook niet dienen om zijn kroost voor eeuwig van geld te voorzien.
Origineel copyright was, iirc, 14 jaar.
Dat is nog een fatsoenlijke termijn.

Tot ongeveer 20 jaar geleden was het nog life+50, maar toen dreigde Disney een aantal van hun copyrights aan het public domain te verliezen, en hebben ze gelobbied om er life+70 van te maken. Als je de wiskunde doet, zie je dat die extensie bijna voorbij is, en ik garandeer je dat life+90 er meer dan waarschijnlijk zit aan te komen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
heist_175 schreef:Als niemand nog hoefijzers nodig heeft, zie ik niet wat het probleem is? Hoefijzerbedrijven stoppen er dan mee zeker :)?
In uw vergelijking zou dat betekenen dat niemand de programma's van VTM nog bekijkt.
Kijkcijfers van zaterdag :

5 Telefacts Zomer - 471.639
6 Nieuws 19u VTM - 348.870
9 Tegen De Sterren op - 295.564

Een half miljoen mensen die iets bekijken, dat is niet de hoefijzersmid die geen hoefijzers meer kwijt krijgt
Klassieke denkfout.
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie op de toekomst.

Van bovenstaande cijfers, hoeveel zijn uitgesteld kijken en hoeveel dus doorgespoelde reclame?
Oeps.
En net daar wringt het schoentje natuurlijk.

Als blijkt dat massaal veel mensen uitgesteld naar die programma's kijken én VTM wil hen vanaf nu verplichten om slaafs hun reclame businessmodel te volgen, blijven die kijkcijfers dan nog zo hoog?
Ik heb geen glazen bol, ik weet het niet. Maar die cijfers gebruiken om te zeggen dat VTM-met-verplichte-niet-doorspoelbare-reclame een sterk gewild product is, is onjuist of op zijn minst voorbarig.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

boulder schreef: Dat is zoals zeggen : alle vlees behalve kip verdwijnt, je kunt toch maar één stuk vlees tegelijk eten, is dat zo erg?
Ja, dat is erg.
de drogreden vh vals dilemma
het is niet of of
als een beenhouwer failliet gaat blijven er beenhouwers bestaan,
gaan ze allemaal failliet dan is er geen markt meer voor (cfk hoefijzers voor paardjes)

is er maar 1 beenhouwer met maar 1 vleessoort terwijl er vraag naar ander vlees is dan zal, zo werkt het u eenmaal, er iemand opstaan en een nieuwe beenhouwerij oprichten om aan de nieuwe vraag te voldoen.

ik heb schuin gelezen en m'n vraag is nog steeds onbeantwoord gebleven en je bent wel bijzonder ambigue
wat GoT op niveau vd bedrijven betreft is het liberaal, mogen bedrijven immoreel zijn, zijn de regels zoals ze zijn,... moet ik me aanpassen die onzin slikken en moet ik dus verhuizen wil ik het legaal zien

wat reclame op niveau vd kijker betreft wordt het plots bijna de pvda insteek en medelijden wekken voor de werknemers die hun job dreigen te verliezen als we reclame doorspoelen.

die ambigue houding is natuurlijk niet helemaal correct
de immorele wereld geldt ook voor het bedrijf, kun je niet overleven met je product dan ga je failliet
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Boulder schreef:En qua kwaliteit moet de VRT niet teveel opscheppen.
Kijk naar hun beleid.
De Canvascrack schaffen ze af, maar pulpquiz Blokken blijft lustig doordraaien.
En maandenlang de grijsgedraaide Kampi-oenen.
Is dat die kwaliteit die ze bieden?
Daar heb je een punt, maar kijk ook naar de oorzaak daar van. Hun beleid? Ja, dat is gebaseerd op de beheersovereenkomst met de Vlaamse regering. Als die beslist om de geldkraan meer dicht te draaien, kan je niet verwachten dat de kwaliteit op peil blijft.

Aansluitend hier op :
Boulder schreef:
johann schreef:Op het vlak van televisie is er uiteraard een grote rol weggelegd voor de openbare omroepen: zij moeten voldoende middelen ter beschikking krijgen om hoog kwalitatieve producties te maken.
Dus de ene snij je zijn bron van inkomsten af, de andere moet vooral veel geld krijgen, waarbij je de belastingbetaler ervoor doet opdraaien, willen of niet?
Hier moeten we toch enige nuancering aan de dag leggen. De opdracht van de VRT is totaal anders dan die van de commerciële zenders, uiteraard, maar ze zitten wel in dezelfde poel te vissen met verschillende visstokken. Wat voor de één opgelegde regel is, is dat voor de andere niet. En voor de VRT zijn die regels ook gedeeltelijk terecht.
De inkomsten van de VRT mag enkel de nettokosten dekken +10% die mag overgedragen worden naar het volgende jaar. Met andere woorden, de VRT mag geen of nauwelijks winst maken die terug geïnvesteerd kan worden. Die maatregelen kwamen er na een EU-onderzoek in 2004 na een klacht van ...VTM.

Ondertussen mag De Persgroep/Medialaan wél winst maken en doet dat ook vlotjes. Jaarverslag 2015 : De bedrijfsopbrengsten zijn in 2015 met 52 procent gegroeid tot 1.334 miljoen euro. Dat is ruwweg een drievoud van dat van de VRT. Uiteraard komt dat niet alleen vanuit hun zenders, maar hun middelen zijn op zijn minst genoeg te noemen om goede kwaliteit te kunnen leveren, maar worden niet integraal terug geïnvesteerd, want dat is nu eenmaal het karakter van een commerciële entiteit. Wat lezen we daar nog : De ontwikkeling van big data, doelgericht adverteren en automatisering van de advertentieverkoop is voor alle activiteiten primordiaal.. We gaan dus nog meer reclame te slikken krijgen, want de soep is nog niet vet genoeg. En betalende opties zijn dus niet aan de orde blijkbaar.

En ik lees verder in hun jaarverslag (2015) : Goed nieuws was er ook voor Medialaan dat het jaar met een sterke groei afsloot in al zijn geledingen, zowel bij de kijker als bij de adverteerder. Word er nu warm en koud geblazen? Of heeft het allemaal te maken met het oprichten van die crossmediale reclameregie? http://medialaan.be/nl/joint-venture-tu ... publishing
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Waardoor je dus beweert dat in een appartement wonen waar medebewoners mee beslissen, vs in een huis waar je zelf beslist, een totaal vrijblijvende keuze is.
Ja, dat is een vrijblijvende keuze... niemand verplicht je toch om op een appartement te gaan wonen (of denk je echt dat appartementen per definitie goedkoper zijn dan huizen ?). Feit blijft dat de kost voor de aanpassing van het rijgnet gelijkaardig is aan iemand met een huis die een coax tot aan de perceelsgrens moet leggen (dus waarover klagen we nu eigenlijk - dat het weer gratis moet ondanks dat men initieel een besparing heeft gedaan op de installatie ?).
ITnetadmin schreef:En om nu terug te komen op Game of Thrones: De seizoensfinale is net geweest, en ik ben er *net* in geslaagd om het op tijd te zien alvorens het internet heel de aflevering verbrod zou hebben door spoilers.
Spoilers komen niet spontaan op je scherm terecht... als je niet actief op zoek gaat of op alles klikt waar GoT in de titel staat zal je er heus niet veel van weten. Precies of je wordt gedwongen naar de spoilers te kijken wat zeker niet het geval is... ook dat is een bewuste keuze (maar het lijkt erop of mensen zijn niet meer in staat deze te maken... we zijn precies een kudde schapen geworden).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een kudde schapen is een mooie vergelijking. Mensen handelen vaak op die manier, het is zelfs deels de aard van het... eugh beestje.

VTM-baas wil in dit geval dat de kudde schapen vooral als kudde blijft doen wat ze voordien deden, grazen in zijn weide.

VTM-baas behandelde zijn klanten dan ook als kudde. Door de overdreven grote reclameblokken en de vele herhalingen naast een debilisering van het aanbod, is een degout voor zijn weide toegenomen. Helaas zal VTM-baas vroeg of laat moeten aanvaarden dat de wensen van zijn kudde gewijzigd zijn. Ze willen grazen waar ze willen en wanneer ze willen. Zeker nu die alternatieven er zijn verlaten steeds meer dieren zijn weide. VTM-baas probeert hopeloos zijn kudde binnen te houden door... meer reclame en de kudde te dwingen te eten, ook wat ze al lang niet meer lusten. :bang:

Als VTM-baas echter niet inziet dat zijn manier van boeren niet meer werkt, blijft hij achter met een paar arm schapen oftewel veel geblaat en weinig wol.

VTM-baas heeft weinig keuze, aanpassen of verdwijnen, dat zijn de regels van de keiharde boerenstiel. Klanten zijn klant omdat ze dat willen in een steeds mondialere economie en niet omdat ze geen andere keuze hebben, die is er ondertussen wel.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”