ervaringen ups

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

iemand ervaring met verloren zaken bij ups of gestolen we weten het niet.

Mijn neef koop in engeland een air ride zou vandaag toekomen met ups.
Deze middag kijkt jij naar track trace en het is geleverd.
Bellen mailen ups leverd niks op ze hebben kopij van de aflevering gestuurd en bij handtekening staat een platte lange streep.
Dus zegt ups het is afgetekend :oops:
Ze gaan onderzoek doen zeggen ze, maar als ze een streep als handtekening als normaal beschouwen, heb ik er lijk nieveel hoop op.

Ik denk naar politie gaan pv laten maken gestolen en schriftvervalsing
maar gaat dat niet iets tever ?
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Vrees dat de politie niet heel veel gaat doen, tenzij het over een heel hoog bedrag gaat.

Recent hetzelfde met GLS: voor mijn echtgenoot nieuwe schoenen gekocht voor dit warme weer van zijn vertrouwde merk.
Hij had de lederen versie al gekocht, maar wou toch ook de gewone versie ook omdat het voetbed wat zachter is en die nat en vuil kunnen worden. De lederen zijn wel waterproof zogezegd, maar toch. Die kan ik niet in de wasmachine steken.

De lederen gezellig ik de kast en wij wachten.
Plots zogezegd afgeleverd.
Wij mailen naar de winkel, en uiteindelijk tonen ze ons de handtekening: de chauffeur heeft de achternaam van mijn man helemaal fout geschreven (vrij moeilijke, Vlaamse naam) en er een krabbeltje bijgezet.

Onderzoek gestart en een GLS-chauffeur kwam in het Frans wat dreigen dat als ik niet teken dat ik het toch ontvangen heb, hij het moet betalen. Hij werd net die week van levering zogezegd vervangen.
Ah non, hein, monsieur. C'est pas ma faute. Désoler.

Alles op mail vastgelegd en blijkbaar mocht die chauffeur niet eens langskomen. GLS had hem nog niet gestuurd.

Pakketje lekker terugbetaald en aan die winkel gevraagd om ze opnieuw te sturen met Bpost. Ik betaal het vervoer wel.
Ze zijn redelijk populair waardoor ik ze niet in een Torfs ofzo kon halen (en mijn man heeft dan ook nog is een grote schoenmaat: vind het maar!).

Moraal van het verhaal: eind goed al goed.

UPS zal zeker toch merken dat een streep als handtekening echt niet kan. Welke chauffeur accepteert dat?
Stel eventueel voor om jouw identiteitsbewijs te tonen, dan zien ze dat je handtekening niet klopt.
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ok,ik heb het geluk dat vele vrienden van ons bij politie en gerecht werken, misschien willen ze dat ietsje meer doen.

Onlangs pakket van postnl in ontvangst genomen voor de geburr maar ze moesten mijn pas zien en een foto nemen.
Misschien ook niet de beste oplossing maar dan weet ge tenminste wie het gekregen heeft
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Absoluut.
PostNL moet normaal denk ik de volgende dag terugkomen, maar dat is voor die bezorger lastig (hebben waarschijnlijk al een enorme drukke job) en voor jou.

Zeker dat het pakket niet ergens rond je huis ligt? Bij ons al op een meest onmogelijke plaatsen gevonden!
Onder een boom in de achtertuin, tussen en zelf op (!) mijn mooie planten aan de deur, ergens in de voortuin voor de haag, naast het zwembad, naast het tuinhuis, onder tafel op het terras, in de openingen op kolen of gasflessen voor de barbecue te bewaren, achteraan in ons bosje, tot zelf op de (glazen!!) achterdeur geplakt met ductape!
Hilarisch eigenlijk…

Als PostNL geweest is, is het hier altijd een zoektocht met de kindjes. Ik weet dat hij het nooit terug meeneemt of aan de buren geeft.
Dat maakt stiekem misschien wel leuk :p … liever dat misschien dan nog een dag wachten.

Af en toe laat hij dan wel een briefje achter met "votre coulis est…"
Maar hij weet wel dat we het vinden :D

Ik vraag het enkel omdat hij een streep zette. Misschien dat bij ons met het geval van GLS het systeem weet wanneer de handtekening niet klopt (streep of kruisje, vandaar valse handtekening), maar als iemand echt je pakket wil stelen, probeert hij toch een ietwat echt-lijkende handtekening na te bootsen, zou ik denken… :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

IYZY schreef:UPS zal zeker toch merken dat een streep als handtekening echt niet kan. Welke chauffeur accepteert dat?
Heb je al ooit eens zelf een handtekening gezet op zo'n terminal ?

Daar krijg ik zelf ook niets deftig op gezet dat ik nadien kan herinneren en niet de looks heeft van een kind van drie jaar.

De enige methode hier zou een eID moeten zijn... meteen iedere discussie opgelost.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

r2504 schreef:Heb je al ooit eens zelf een handtekening gezet op zo'n terminal ?
Daar gaat het niet om. Je gaat me toch niet zeggen dat als jij een handtekening zet, het plots op een streep lijkt?
Je kan jouw handtekening toch een beetje herkennen?

Ja, het voelt alsof je in Pictochat op een oude Nintendo DS tekent, maar komaan…

eID is zeker een oplossing. Maar zie dan maar dat hij altijd klaar ligt, dat je hem niet eens kwijt bent, dat de chauffeur niet moet wachten en (kostbare!) tijd verliest wanneer jij je kaart bent vergeten klaarleggen, …
Daarnaast moet de webshop jouw ID-gegevens dan ook wel weten, en een ID-kaart van iemand anders gebruiken is makkelijker dan een handtekening kopiëren.

Als we futuristisch gaan denken: waarom geen vingerafdruk?
Kan je moeilijk gaan vervalsen en veel kan dat niet kosten: ze zitten tegenwoordig in elke smartphone, en in veel laptops en tablets.
Blond doesn't mean stupid :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

IYZY schreef:Je kan jouw handtekening toch een beetje herkennen?
Herkennen is niet voldoende... vermoedelijk kan m'n buur die ook zetten op zo'n ding.
IYZY schreef:eID is zeker een oplossing. Maar zie dan maar dat hij altijd klaar ligt, dat je hem niet eens kwijt bent, dat de chauffeur niet moet wachten en (kostbare!) tijd verliest wanneer jij je kaart bent vergeten klaarleggen, …
Het is aan de pakjesdienst om te beslissen welke service ze willen bieden... ofwel gebruiken ze de eID en weten ze steeds perfect wie het pakje in ontvangst heeft genomen, ofwel blijven ze verder doen en hebben ze klanten die niet tevreden zijn en moeten ze een vergoeding betalen voor de verdwenen pakjes.
IYZY schreef:Daarnaast moet de webshop jouw ID-gegevens dan ook wel weten
Waarom dat... ze registreren enkel (men hoeft het dus niet te controleren) naam en andres van de persoon welke het pakje ontvangen heeft... zolang ze geen klacht hebben ontvangen moet er met die info niets gebeuren, in het andere geval delen ze deze gewoon mee aan jou.
IYZY schreef:en een ID-kaart van iemand anders gebruiken is makkelijker dan een handtekening kopiëren.
Geen idee... ik deel die van mij alvast niet uit aan zomaar iemand. Trouwens je PIN code is een geheim iets (2FA !).
IYZY schreef:Als we futuristisch gaan denken: waarom geen vingerafdruk?
In tegenstelling tot een eID weet je van een vingerafdruk niet van wie hij is.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Nee, klopt.

Maar eID is ook bijlange na niet de beste oplossing.

Kent jouw buur jouw handtekening? Heb jij een handtekening die makkelijk, natuurlijk na te doen is? Lekker dom dan.

eID is zeker niet waterdicht en daarbij, hoeveel mensen weten hun pincode nog? Lol, not me…
Blond doesn't mean stupid :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

IYZY schreef:Maar eID is ook bijlange na niet de beste oplossing.
Ik sta open voor suggesties...
IYZY schreef:Heb jij een handtekening die makkelijk, natuurlijk na te doen is? Lekker dom dan.
Het niveau van zo'n "Pictochat" terminal laat weinig detail toe... moeilijke handtekening of niet.

Zelfs indien het een high-res pad zou zijn dan lost dit nog steeds de vraag niet op van wie het dan wel ontvangen heeft.
IYZY schreef:eID is zeker niet waterdicht en daarbij, hoeveel mensen weten hun pincode nog? Lol, not me…
Pincode hoeft niet echt... uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor je eID ! (als iemand anders hem dus kan gebruiken blijft dit jou verantwoordelijkheid).

Blijkbaar geen TaxOnWeb gebruiker dan want dan zou je je pincode trouwens moeten weten.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Blijkbaar geen TaxOnWeb gebruiker dan want dan zou je je pincode trouwens moeten weten.
De boekhouder doet dat. ;-)

Persoonlijk vind ik dat aftekenen ook dikke kul. Ik teken vaak af op 't werk en hetgeen er op dat schermpje komt. :roll:

De afleveraar zou op zijn minst een naam en afleveradres moeten kunnen opgeven. Nu kunnen ze dat al vaak niet eens.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

r2504 schreef:Pincode hoeft niet echt... uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor je eID ! (als iemand anders hem dus kan gebruiken blijft dit jou verantwoordelijkheid).
Nee, maar dan is het even onveilig als de doorsnee creditcard in Amerika...
Je kan je kaart natuurlijk ook altijd verliezen.
Een ideale oplossing zal er nooit zijn, en daar sluit je best vrede mee.
cadsite schreef:De boekhouder doet dat. ;-)
Klopt.
Sad thing dat ik wel lessen heb moeten geven met beide TaxOnWeb en papieren belastingenaangifte... Dark times.
Alles wat ik weet is dat de werkelijke beroepsonkosten altijd voordeliger uitvallen voor mij, en dat ik elk ticketje altijd mag bijhouden, kopiëren, ... :roll:
Other than that: I've got enough to be bugged with.
cadsite schreef:De afleveraar zou op zijn minst een naam en afleveradres moeten kunnen opgeven.
Pas op: ik zei niet dat ik aftekenen goed vindt. Het principe van eID kon echter 10 jaar geleden al ingevoerd zijn.
Maar met de technologie die we nu hebben zullen er ongetwijfeld wel betere alternatieven bestaan.

Misschien is het ook niet slecht dat de afleveraar je eigen taal spreekt. De meesten hier spreken geen Nederlands, Frans of Engels, hoor.
En na een bezoekje in het logistiek center van bol.com en PostNL weet ik nu ook dat Pools en Arabisch daar de meest gesproken talen zijn.
Maar dat is misschien ook een stukje onze fout: wij zouden het werk niet eens willen doen voor wat zij betaald worden... Tja.
Blond doesn't mean stupid :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

cadsite schreef:De afleveraar zou op zijn minst een naam en afleveradres moeten kunnen opgeven.
Tja, dat kan je natuurlijk enkel weten als je iemand z'n eID hebt... anders kan je beweren wat je wil.

De afleveraar kan ook op de buren hun brievenbus of deurbel kijken en dat noteren (en het pakje in z'n eigen zak steken).

Zou trouwens grappig zijn... Mr. NIKO heeft het pakje ontvangen :lol:
IYZY schreef:Je kan je kaart natuurlijk ook altijd verliezen.
De kans dat de afleveraar bij je gebuur gaat aanbellen en deze beschikt over een gestolen eID lijkt me kleiner dan het winnen van de Lotto !
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

r2504 schreef:De kans dat de afleveraar bij je gebuur gaat aanbellen en deze beschikt over een gestolen eID lijkt me kleiner dan het winnen van de Lotto !
Probeer dat maar eens in Molenbeek!

Maar dan mag die wel zijn ID gaan zoeken, moet hij zijn PIN weten, verliest de bezorger tijd...
Waarom denk je dat bezorgers zo graag het pakket in je tuin gooien?
Tijdbesparing voor zowel jou als hij.
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

even ter verduideling het is geen handtekening of iets die er opgelijkt !!!

nee gewoon : ——————————— doorlopende streep en dat is het.

en het wordt nog gekker, ik dacht ups belgie gaat dit onderzoeken, neen ups engeland moet dit onderzoeken, waar het pakje is verzonden, kzeg tegen die dame het pakje is nie weg tussen engeland en belgie het is spoorloos tussen uw depot in belgie en veldegem.

antwoord : ja meneer U hoeft ons heus niet te zeggen hoe wij een onderzoek moeten instellen.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

IYZY schreef: Misschien is het ook niet slecht dat de afleveraar je eigen taal spreekt. De meesten hier spreken geen Nederlands, Frans of Engels, hoor.
En na een bezoekje in het logistiek center van bol.com en PostNL weet ik nu ook dat Pools en Arabisch daar de meest gesproken talen zijn.
Maar dat is misschien ook een stukje onze fout: wij zouden het werk niet eens willen doen voor wat zij betaald worden... Tja.
Het is niet alleen het werk willen doen, als je alles tegen een zo laag mogelijke prijs willen kopen, ontstaan er enorm veel van de prutsleveranciers.
De enige correcte oplossing lijkt mij alleen afleveren op het adres zelf(huisgenoten zelf kan je normaliter vertrouwen). En als er niemand thuis is, zorgen voor voldoende pakjeshuizen(supermarkten, postpunten,...).


On-topic: Bpost werkt op die manier en voor zover ik weet mogen UPS chauffeurs ook geen pakketjes leveren bij de buren(tenzij expliciete toestemming). Dus als er bij jou geen mr. Niko woont, sta je waarschijlijk redelijk sterk in je schoenen. Ook moet je steeds de verkoper op de hoogte brengen van de slechte service.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Blijkbaar is UPS wel vaker met dit soort praktijken bezig. Onlangs bij ons op het werk ook gebeurd. Pakket moest voor de middag geleverd worden. Track en trace gecontroleerd. Er stond "afgeleverd" de naam van de ontvanger (die ze kennen omdat altijd dezelfde persoon de pakken in ontvangst neemt) maar een handtekening die niet van de ontvanger was. Pakket werd dag nadien geleverd. Bij navraag kregen we een verwarde uitleg. Ze beweerden zelfs dat de chauffeur de plaats kon aanwijzen waar hij het pakket gezet had. Helemaal niks van aan. Kwam erop neer dat ups of de onderaannemer vertraging had ondanks het contract met de verzender.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Een doorlopende streep is afaik gewoon dat er niet getekend werd (die streep is de lijn waar ze op moeten tekenen). Desondanks kan het in het systeem wel als afgetekend staan, het systeem checkt niet of er een handtekening staat, het is gewoon de koerier die registreert "geleverd/getekend" en het tekenveld dan wegklikt.

Nu, UPS levert wel bij buren als er niemand thuis is. Dus ik zou zelf even navraag doen alvorens je begint met politie etc. UPS is bij mij iig een van de meer betrouwbare koeriers.

En nee, IDK is geen oplossing want het duurt veel te lang (het scannen op zich, maar vooral de gemiddelde tijd om een IDK te vinden, niet iedereen heeft die altijd vlakbij). Geen enkele koerier gaat zoiets willen. Time = money.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ze zouden beter het geluid opnemen op het moment dat er afgetekend word....
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Stroper schreef:De enige correcte oplossing lijkt mij alleen afleveren op het adres zelf(huisgenoten zelf kan je normaliter vertrouwen). En als er niemand thuis is, zorgen voor voldoende pakjeshuizen(supermarkten, postpunten,...).
Maar dat kan je niet bewijzen... als jij zegt dat je het pakje niet hebt ontvangen (ondanks dat je het wel hebt aangenomen en een krabbel hebt gezet) kan UPS dat niet bewijzen. Hetzelfde indien de transporteur het in z'n eigen zak steekt.

eID is hier de enige oplossing die je kan traceren naar een effectieve persoon.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:De enige methode hier zou een eID moeten zijn... meteen iedere discussie opgelost.
Sorry, maar zolang we geen methode krijgen om te bepalen welke data op onze eID uitgelezen mag worden en welke niet, steek ik die chip in geen enkele lezer. Ik heb het er wel mee gehad; alleen al de discussies over mijn naam maken me zot tegenwoordig.
Voeg daar nog bij dat je gewoon wéét dat als ze dit doen ze ook effe leuk al die data gaan verzamelen om te verkopen, en het is al helemaal een no-no.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tja, je naam en adres hebben ze al als ze een pakje komen afleveren :lol:

Blijft er inderdaad nog je geboortedatum over en het RRN (waar strikte normen voor zijn voor bedrijven die dit gebruiken).

Waar zit dan volgens jou het probleem ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik geef geen e-id af aan een pakketjesdienst. Ik zet gewoon telkens hetzelfde tekeningetje. Makkelijk op zo een terminal, herkenbaar voor mij, minder detail nodig dan mijn handtekening. Als ik zie dat iemand anders heeft afgetekend kan ik aantonen met vorige zendingen dat ik mijn pakketjes anders afteken. Nu, voorlopig nog geen missing gehad in zendingen, wij kennen inmiddels de vaste koeriers dus het zou me ook verbazen moesten die met een pakket gaan lopen.
Op het werk wel, dat gaat vrij traag zo een onderzoek.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MClaeys schreef:Als ik zie dat iemand anders heeft afgetekend kan ik aantonen met vorige zendingen dat ik mijn pakketjes anders afteken.
Dus de volgende keer neem je zelf het pakje in ontvangst, zet er een andere krabbel op en dan contacteer je UPS om te zeggen dat jij het niet was ?

Je begrijpt toch ook dat dit slechts in één richting werkt.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Dat is met elke handtekening zo, en zelfs zonder handtekening als het pakket gewoon op de hof of aan de deur ligt :roll: Ik ga er vanuit dat er genoeg mensen zijn die zoals mij niet zo in elkaar zitten. Anders moeten ze maar met een pincode werken die ge bij bestelling ingeeft en bij ontvangst moet bevestigen. E-ID geef ik niet af, simpel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MClaeys schreef:Dat is met elke handtekening zo
Daarom dat niet electronische handtekeningen niet goed zijn.
MClaeys schreef:Anders moeten ze maar met een pincode werken die ge bij bestelling ingeeft en bij ontvangst moet bevestigen.
Eindelijk een constructief en prachtig voorstel... zolang de courier die zelf niet kent natuurlijk... dus in te geven op een terminal :beerchug:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

In principe maken die winkeliers die labels toch al automatisch aan in de systemen van de koerierdienst, is maar een kwestie van een veldje extra in te vullen en mee te sturen. Moet dus enkel op de servers van UPS, BPost, PostNL of whatever geweten zijn.
En in tegenstelling tot een E-ID kunt ge dat tenminste doorgeven aan iemand (gaat met E-ID ook, maar ge moogt niet zonder uwe pas buiten dus dan kunt ge evengoed zelf u pakket aannemen).
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Systeem met de pincode vind ik ook de beste tot nu toe! :D

Met je eID kunnen koerierdiensten ergens in de algemene voorwaarden, waar je toch mee akkoord gaat - maar niet leest, schrijven dat die informatie gedeeld kan worden, opgeslagen, verkocht, ... Daar voel ik me toch niet zo lekker bij.

En wat als je buurman jouw pakket in ontvangst neemt en dit ontkent? Het gaat vooral de moeite zijn hem een proces aan te doen voor je nieuwe router van €70, je paar schoenen van €160 of wat dan ook...

Het pincodesysteem vind ik wel goed: jij bepaalt met wie je hem deelt.
Als de bezorgers dan een terminal hebben waar de pincodes op geladen worden voordat hij vertrekt, kan er eigenlijk weinig mislopen.
En jij kiest zelf met wie je 'm deelt.

Het is geen oplossing om te weten te komen wie het pakket heeft (wat je sowieso niet hebt als de koerierdienst in fout is, wat waarschijnlijk bij proximusboyke het geval is), maar daar zijn ze meestal toch niks mee, en het is gewoon duidelijk dat jij het pakket in ieder geval niet ontvangen hebt. :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

In België zou je perfect ipv handtekening even een digitale handtekening kunnen plaatsen met een eid.
Echtheid is gegarandeerd en niet te vervalsen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

E-id duurt veel te lang. Het lezen op zich, maar vooral de tijd die men verliest om die te gaan zoeken (jij hebt die misschien altijd in de buurt, vele anderen niet!).

Pincode duurt ook te lang, want de persoon die bestelt is in vele gevallen niet diegene die aanneemt. Wat als diegene die (legitiem) aanneemt van geen pincode weet heeft? Pakket retour dan maar? En dan boos zijn op UPS omdat de verzendingskosten opnieuw betaald moeten worden?

Een oplossing is maar een oplossing als het geen extra tijdsverlies met zich meebrengt, liefst zelfs tijdswinst oplevert.

De oplossing, zoals nu al in volle ontwikkeling, gaat zich mogelijks eerder gaan situeren in pakjesbussen. Ofwel van het genre "locker" ofwel van het genre individuele pakjesbussen. Tijdswinst voor de koerier => koerierbedrijven willen meewerken.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Als die persoon de pincode niet heeft gaat het naar het dichts bijzijnde ophaalpunt, zo is dat nu ook al het geval bij niet oppikken. Die pakketten gaan niet dagelijks terug naar afzender waar ze niet kunnen afleveren hoor. (bij UPS naar den depot en dan op afspraak levering dacht ik).
Pakketjesbussen zijn handig, maar iets lastiger voor grote pakketten. Bij bpost al gebruik van gemaakt, handig.

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

CCatalyst schreef:E-id duurt veel te lang. Het lezen op zich, maar vooral de tijd die men verliest om die te gaan zoeken (jij hebt die misschien altijd in de buurt, vele anderen niet!).
Tegenwoordig moet je die ook al tonen met een aangetekende zending, en bij sommige pakketjes (die staan dan in feite ook geklasseerd als aangetekend).
Waarom niet meteen met alle pakketjes? Is dan meteen duidelijk voor de ontvangers dat ze weten dat ze die in hun buurt moeten hebben (meestal weet men als er een pakketje verwacht wordt).

Ik zie het probleem eerder als: jij bestelt iets, je bent niet thuis, je vrouw/man/zoon/dochter/minnaar/hond... zijn/haar eID wordt niet aanvaard.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb zelfs gehad dat mijn pakket geleverd werd in de achtertuin en er stond ook afgeleverd. Die nacht regende het en de ochtend erop ontdek ik het pakje onder een zeil in mijn achtertuin. Het desbtreffende voorwerp was gelukkig niet stuk... Het karton erachter was wel doorweekt...

Direct klacht ingediend.

Maar zo een dingen kom ik met elke bezorgingsdienst wel eens tegen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

blaatpraat schreef: Tegenwoordig moet je die ook al tonen met een aangetekende zending, en bij sommige pakketjes (die staan dan in feite ook geklasseerd als aangetekend).
Dat is wettelijk vereist bij een aangetekende zending. Maar alleen bpost heeft die dienst, en tevens het nodige personeel en de infrastructuur voor zoiets, een aangetekende zending is immers "bijzonder" in heel wat aspecten, niet elk personeelslid van bpost mag daar bv zomaar mee werken.

Wat "aangetekende" pakjes betreft, dat is een bijzonder geval. Dit is alvast niet de bpack secur, want die vereist wel een handtekening maar geen e-ID. Afaik biedt bpost geen product "aangetekende pakjes" aan op de thuismarkt, de optie aangetekend wordt afaik enkel aangeboden voor klassieke brievenpost. Het gaat hier veelal om zendingen uit het buitenland (Engeland vaak) waar je pakjes wel aangetekend kan versturen, ook naar andere landen. Op basis van de reciprociteit voorzien door het internationaal postverdrag is bpost verplicht die als aangetekend af te leveren (met e-ID + handtekening), ook al bieden ze zelf zo'n dienst niet aan.
blaatpraat schreef: Waarom niet meteen met alle pakketjes? Is dan meteen duidelijk voor de ontvangers dat ze weten dat ze die in hun buurt moeten hebben (meestal weet men als er een pakketje verwacht wordt).
Teveel tijdsverlies, teveel pakketjes om af te leveren (met 24h belofte aan de klant).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

CCatalyst schreef:Teveel tijdsverlies, teveel pakketjes om af te leveren (met 24h belofte aan de klant).
Te weinig personeel dus, wat meteen mogelijks een ander probleem oplost (bij bpost: compensatie voor de mindere brievenpost, bij andere bedrijven: meer jobs).
Nu, dit zal er wel niet van komen, dat weet ik ook wel...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

CCatalyst schreef:
Dat is wettelijk vereist bij een aangetekende zending. Maar alleen bpost heeft die dienst, en tevens het nodige personeel en de infrastructuur voor zoiets, een aangetekende zending is immers "bijzonder" in heel wat aspecten, niet elk personeelslid van bpost mag daar bv zomaar mee werken.
Ter aanvulling: ook TBC-post doet aangetekende zendingen.
(Maar zijn in vele opzichten absoluut geen aanrader....)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Mijn oculus rift is ook geleverd via UPS. Er was niemand thuis, en dus zat er een briefje in dat ik hem om 17h dezelfde dag in een USP afhaalpunt op 500 meter van m'n huis kon gaan halen. Daarnaartoe, briefje afgeven, even zoeken, tekenen op hun iPaQ (for god's sake) en alles was in orde.

Buiten dan het feit dat ik er zelf ook niet op gelet had dat de zending uit 2 pakketten bestond, dus vanmorgen de uitleg gedaan dat er nog een doos van mij moest liggen ... terug inscannen, terug handtekeningetje et voila.

Geen klagen van dus.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”