DoorBird videofoon crasht Telenet HGW

stevenv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2007, 12:51
Locatie: Gent
Contacteer:

Ik heb recentelijk een DoorBird videofoon (http://www.doorbird.com) geïnstalleerd. Het ding is verondersteld om via Wifi verbinding met het Internet te leggen, zodat je met je smartphone steeds kan zie wie er voor de deur staat.

Ik stel echter vast de de Telenet HGW crasht wanneer de DoorBird zich probeert te connecteren op de Wifi. De HGW is zo'n nieuw wit 24*8 geval, waar er blijkbaar nog wel enkele kinderziektes mee zijn,

Op het eerste zicht lijkt het om een crash van de DHCP server te gaan. Devices die reeds een IP adres hebben lijken te blijven werken tot je eens een ipconfig /renew uitvoert. De HGW volledig resetten (power cycle) is de enige manier om hem terug in de lucht te krijgen.

Het Wifi bereik op de plaats van de DoorBird is ruim voldoende en er is weinig inferentie van naburige netwerken op het gekozen kanaal. Spelen met andere Wifi instellingen levert niets op. Dit is ook niet verwonderlijk aangezien het probleem DHCP gerelateerd lijkt.

De DoorBird moet via DHCP geconnecteerd worden. Een vast IP adres toekennen is geen optie. Logging heeft het ding niet, net zo min als de Telenet HGW. Dit wordt dus moeilijk debuggen.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit verder kan analyseren?

De support van DoorBird zegt simpelweg "dit kan niet" en wijst naar Telenet. Telenet is vriendelijker, maar zij houden het op "we weten echt niet wat er scheelt". En daar staan we dan :-(
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Via aircrack-ng zou je kunnen wiretappen om te zien of die DHCP requests inderdaad niet conform de standaard zijn en kan je een issue raisen met DoorBird wat hopelijk tot een firmware update zou moeten leiden. Anderzijds zal aircrack-ng misschien aantonen dat het niet zozeer de DHCP is.

Andere en snellere piste is uiteraard eigen AP en DHCP server installeren.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

zit er misschien een spatie of ander vreemd teken in de hostname?

Vroeger kon je de algemene telenet hotspot controller DHCP sever zo doen crashen
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Grmbl. Heb zo ns een toestel teruggestuurd wegens verborgen gebrek; geen static ip kunnen instellen kwalificeert daar mijns inziens meer dan genoeg voor.
CCatalyst schreef:Andere en snellere piste is uiteraard eigen AP en DHCP server installeren.
Ik dacht niet dat je de DHCP server van de telenet HGW kan uitschakelen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

De telenet modems draaien busybox. Gewoon de GPL code opvragen bij telenet, zo kan je zelf achterhalen waar de fout zit.
Werken ze niet mee, dien dan klacht in bij busybox dat telenet de gpl aan zijn laars lapt. Kan zijn dat telenet ermee mag ophouden als ze zich niet in regel stellen met de bepalingen van de GPL.
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

ub4b schreef:De telenet modems draaien busybox. Gewoon de GPL code opvragen bij telenet, zo kan je zelf achterhalen waar de fout zit.
Werken ze niet mee, dien dan klacht in bij busybox dat telenet de gpl aan zijn laars lapt. Kan zijn dat telenet ermee mag ophouden als ze zich niet in regel stellen met de bepalingen van de GPL.
Of vragen of je het vorige model kunt krijgen ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:
CCatalyst schreef:Andere en snellere piste is uiteraard eigen AP en DHCP server installeren.
Ik dacht niet dat je de DHCP server van de telenet HGW kan uitschakelen.
Zet er een eigen wireless router tussen, heb je meteen AP+dhcpd+isolatie van de DHCP request op een apart netwerk zodat ie de HGW niet kan laten crashen.

Niet de meest nette oplossing, ik weet het, want dan zit je ook met een dubbele NAT en extra RF pollutie en wat weet ik nog van verspilling. Het kan wel helpen debuggen/oorzaken uitsluiten. Op lange termijn zal de duurzame oplossing richting een firmware update (indien DoorBird fout) of het vervangen van de TN-hardwareconfig (indien HGW fout, in de veronderstelling dat een firmware-update daar ijdele hoop is) zijn.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Interessante deurbel... buitenom het crashen van de Telenet modem, waarom de keuze voor dit model?
Ik heb momenteel een klassieke Niko deurbel (de gekende zwart/grijze), met een 2 draadsverbinding naar het elektrisch bord.
Hoe heb je deze slimme bel gepowered? En zit er bij jou nog een echte bel die geluid maakt wanneer iemand aanbelt op aangesloten?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

CCatalyst schreef:Op lange termijn zal de duurzame oplossing richting een firmware update
Meten is weten... dus eerst het verkeer sniffen.

Je kan dit trouwens eenvoudiger door even een extra AP te plaatsen en daarop je deurbel te connecteren (zo kan je het verkeer tussen het AP en de HGW wired sniffen).
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

kan je de firmware van de doorbird niet upgraden ?
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Eenvoudiger?
Vergeet niet dat dit allemaal switches betreft, en geen hubs.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Eenvoudiger?
Vergeet niet dat dit allemaal switches betreft, en geen hubs.
Daarom heb ik ook nog altijd een domme hub (alsook een managed switch) liggen 8)
stevenv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2007, 12:51
Locatie: Gent
Contacteer:

Bedankt voor de reacties.

Ondertussen hebben we toch alweer een paar denkpistes:

- Zoals gesuggereerd ga ik als eerste stap eens het verkeer van de DoorBird proberen sniffen. Aircrack-ng snel aan de praat krijgen lijkt met nogal moeilijk. De eenvoudigste oplossing lijkt me om van mijn laptop een Wifi hotpot te maken en dan het verkeer te capteren met WireShark op de bedrade netwerkinterface. Misschien is daar wel iets afwijkends in te zien.
- Telenet stelt ondertussen voor om de witte 24*8 modem te ruilen door zijn zwarte voorganger. Dit zou kunnen gebeuren via een Telenet center, maar blijkbaar is het moeilijk om daar nog zo'n zwarte modem te vinden. Nog een groter probleem is het vinden van tijd om dit te doen :lol:
- Ook de support van Doorbird stelt zich al wat soepeler op. Die vragen nu meer informatie over de modem van Telenet. Een beetje Googlen levert op dat het om een CH7465LG van Compal Broadbank Networks zou gaan. Vraag blijft natuurlijk in hoeverre de Telenet aanpassingen aan de modem voor de problemen zorgen of gewoon de standaard software van de modem. Blijkbaar zorgt deze modem in het buitenland (Ziggo, UPC) voor even veel problemen als bij Telenet.

Momenteel heb ik een werkende setup met een oude Wifi router achter de Telenet HGW. Daarmee heb ik wel twee netwerken, met dubbele NAT en gescheiden SSIDs. DHCP uitzetten op de telenet modem kan niet. Op termijn wil ik liefst van dit gebricoleer vanaf want de Wifi dekking + snelheid van de Telenet HGW is toch wel een pak beter dan van de oude Wifi router.
Interessante deurbel... buitenom het crashen van de Telenet modem, waarom de keuze voor dit model?
Ik heb vooral naar de "Ring" gekeken en naar de DoorBird. De DoorBird leek me toch wel de winnaar, vooral omdat het beeld toch wel beter leek (en daar doe je het toch voor), omdat hij een motion sensor heeft (waarschuwing als er iemand aan je deur staat et morrelen) en omwille van een aantal extra opties zoals opslag van beelden in de cloud (gratis tot op zeker niveau - alleszins voldoende voor normaal gebruik) en ONVIF ondersteuning.

Aansluiten was niet zo simpel. Ik heb ervoor gekozen om de bestaande "gong" te behouden. Daarvoor heeft de DoorBird een relais en connector zitten. Maar ik heb dan wel twee extra draden naar buiten moeten leggen om de DoorBird te voeden. Dit was een beetje prutswerk, maar ik ben wel tevreden met het resultaat. Eigenlijk heb ik heel tevreden van de DoorBird in zijn geheel. Mocht hij nu nog juist Telenet niet laten crashen ... :?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik heb ook interesse in de Doorbird, vnl om die dan te connecteren met mijn Homey. Daar is ondertussen een app voor.

Waar ik het meeste bang van ben met die dingen is de waterbestendigheid.
Bij mij komt die open en bloot tegen de voorgevel, niet het minste afdakje is er, dus hij zou altijd vol in de regen hangen.
Mijn Ring heeft het daarom begeven, ook al had ik hem links, boven en rechts afgekit. De onderkant was deels open voor 't geval er toch een druppel vocht achter zou komen, en dan kon het weglopen.
Desondanks deze voorzorgen is hij toch verzopen :(

Er bestaan zo van die omgekeerde L-afdakjes in (bvb alu), dus een plaatje er achter, en er dan boven overheen.

Om toch on topic te blijven, het crashen van een router heb ik op het Homey-forum nog niet tegen gekomen. De reacties daar zijn toch zeker niet negatief.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

stevenv schreef:Momenteel heb ik een werkende setup met een oude Wifi router achter de Telenet HGW. Daarmee heb ik wel twee netwerken, met dubbele NAT en gescheiden SSIDs. DHCP uitzetten op de telenet modem kan niet. Op termijn wil ik liefst van dit gebricoleer vanaf want de Wifi dekking + snelheid van de Telenet HGW is toch wel een pak beter dan van de oude Wifi router.
Je hoeft toch enkel de Doorbird op je andere SSID te connecteren... de rest kan je toch laten zoals het is (of werken eventuele apps dan niet) ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Eenvoudiger?
Vergeet niet dat dit allemaal switches betreft, en geen hubs.
Daarom heb ik ook nog altijd een domme hub (alsook een managed switch) liggen 8)
Uiteraard; gegeerde dingetjes :-)
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van dat ding? De meeste IoT devices zijn nogal... gebrekkig.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
stevenv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2007, 12:51
Locatie: Gent
Contacteer:

r2504 schreef: Je hoeft toch enkel de Doorbird op je andere SSID te connecteren... de rest kan je toch laten zoals het is (of werken eventuele apps dan niet) ?
Het probleem hiermee is dat de DoorBird app ziet dat hij niet in het zelfde netwerk zit als het device, en dan schakelt die over naar een soort cloud modus. Die verbuikt veel minder bandbreedte (0.5 Mbit volgens DoorBird), maar de framerate van de videostream wordt meteen een heel pak lager.
devilkin schreef:Hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van dat ding? De meeste IoT devices zijn nogal... gebrekkig.
In mijn geval is de videofoon niet gekoppeld aan een automatische deuropener. Dat een hacker kan ziet wie er voor de deur staat, daaar lig ik verder niet van wakker. Blijft natuurlijk wel het risico dat het ding gehackt wordt om andere malafide dingen mee uit te voeren. Wat wel mooi is, is dat de connectie van de app naar de DoorBird wordt gelegd via een cloud service. Je moet geen port forwarding instellen om de deurbel toegankelijk te maken van buitenaf. Alles is natuurlijk relatief ... Als DoorBird ermee kapt af als ze zelf gehackt worden zijn wel meteen alle DoorBird bezitters de sigaar.
stevenv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2007, 12:51
Locatie: Gent
Contacteer:

Hier een korte follow-up.

Tot nu toe ontbrak het me aan tijd om hier verder iets rond te doen, maar afgelopen zaterdag ben ik, zoals afgespoken met de Telenet technische support, naar Telenet center Computer Checkpoint in Oostakker getrokken om de witte modem naar een oudere zwarte modem om te ruilen. De avond tevoren had ik nog contact met Computer Checkpoint om te verifiëren of er nog zwarte modems voorradig waren, en toen werd me bevestigd dat er nog een aantal op stock waren.

In de winkel aangekomen weigerden ze me echter te helpen. Eerst waren er zogezegd geen modems op stock (leugen, cfr. telefoongesprek van de avond tevoren), daarna mochten ze zogezegd geen downgrades doen. Telenet support had mij echter gezegd dat ik expliciet dat ik expliciet naar de openstaande support case moest verwijzen - Telenet centers heeft hier blijkbaar toegang toe. Even de case opzoek was echter ook teveel gevraagd.

Daarna in het bijzijn van de winkelbediende (naar eigen zeggen de zaakvoerder) naar Telenet gebeld. Die wisten de gemaakte afspraken wel degelijk te bevestigen, maar nog weigerde Computer Checkpoint mij een modem mee te geven. Dan ineens was de uitleg "we kunnen wel modems uitboeken, maar we kunnen de defecte modem niet terug inboeken".

De Telenet medewerker was het ermee eens dat er hier serieus met mijn voeten gerammeld werd. Om de gemoederen te bedaren heeft ze gewoon gezegd Computer Checkpoint te laten voor wat het was, en ze zullen nu volgende week gratis een technieker sturen om het deurbel probleem te bekijken en de modem dan eventueel om te ruilen.

Dikke duim voor Telenet, dikke buis voor Computer Checkpoint.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Je bent ook altijd beter af in een écht telenet center, dan in een service point.
Enfin, veel geluk ermee; telenet staat tenminste aan jouw kant, dat maakt al veel goed, want anders was het een uphill battle geweest :-)
Tech no
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2017, 07:55

Hoi stevenv
Is het gelukt de doorbird aan de praat te krijgen ?
Zo ja hoe ? ( zit namelijk met exact hetzelfde probleem )
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Zelf gelijkaardige problemen ondervonden op een synology rt1900 AC router, waarvan je het niet verwacht.

Een logitech hub voor mijn remote deed regelmatig deze router crashen. firmware updates steeds uitgevoerd maar het probleem bleef bestaan.
De oplossing was om een Accesspoint te installeren en de wifi van de synology uit te schakelen. Als accesspoint dient nu een D-link 686L router die is ingesteld als AP. DHCP en dergelijk gebeurd nog steeds door de synology router.

Tot nu toe geen problemen ondervonden.
Telenet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 dec 2007, 11:06
Twitter: Telenet
Bedankt: 49 keer

Hey all,

We hebben dit verder laten onderzoeken en het probleem lijkt bij Doorbird zelf te liggen, 1 van de dhcp pakketten van Doorbird blijkt een foute parameter te geven die een crash veroorzaakt op onze witte modems.

Yannick
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Is het niet een beetje bizar dat een slecht pakket jullie modems doet crashen? Lijkt me toch ook een deel slecht design van de software om met fouten omweg te kunnen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Telenet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 dec 2007, 11:06
Twitter: Telenet
Bedankt: 49 keer

Dit heeft inderdaad een fout langst onze kant naar boven gebracht, we werken zelf ook aan een oplossing hiervoor.

Yannick
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wat een domme fout, maar software zonder fouten moet nog gemaakt worden :).
Hulde dat Telenet dat hier durft toe te geven.
+1
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Doet me denken aan een voorval van enkele jaren terug, waarbij wij een Mikrotik met spatie in de hostnaam lieten verbinden op de telenet hotspot, dit deed de hotspot concentrator crashen in het data center waardoor zowat het hele land zonder hotspot zat.

Telenet heeft cisco toen gecontacteerd en de fout was 14 dagen later opgelost.
Afbeelding
DB-Team
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2017, 08:46

Telenet schreef:Hey all,

We hebben dit verder laten onderzoeken en het probleem lijkt bij Doorbird zelf te liggen, 1 van de dhcp pakketten van Doorbird blijkt een foute parameter te geven die een crash veroorzaakt op onze witte modems.

Yannick
Hello,

since my Dutch is not good for communications, I would like to join for one English comment here.
I am Tom from DoorBird team and one of our customers informed us about that thread here.

We kindly ask you guys from Telnet to get in touch with us on "[email protected]" and provide further details on the issue you are refering to. Our DoorBird devices do not have issues with any other router world wide but we also want to make sure that all of our customers are happy and can have an easy installation.

Best Regards
Tom
Telenet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 dec 2007, 11:06
Twitter: Telenet
Bedankt: 49 keer

DB-Team schreef:
Hello,

since my Dutch is not good for communications, I would like to join for one English comment here.
I am Tom from DoorBird team and one of our customers informed us about that thread here.

We kindly ask you guys from Telnet to get in touch with us on "[email protected]" and provide further details on the issue you are refering to. Our DoorBird devices do not have issues with any other router world wide but we also want to make sure that all of our customers are happy and can have an easy installation.

Best Regards
Tom
Hi Tom,

glad to see you guys picked this up already, we've passed along the info and someone from the engineering department will be in contact with you.

Yannick
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

@telenet & @DB-Team
What will be the revenue for our community?

a successful bug hunt is worth a lot, no? :twisted:
Alfa I.S.
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2017, 03:54

Telenet schreef:
DB-Team schreef:
Hello,

since my Dutch is not good for communications, I would like to join for one English comment here.
I am Tom from DoorBird team and one of our customers informed us about that thread here.

We kindly ask you guys from Telnet to get in touch with us on "[email protected]" and provide further details on the issue you are refering to. Our DoorBird devices do not have issues with any other router world wide but we also want to make sure that all of our customers are happy and can have an easy installation.

Best Regards
Tom
Hi Tom,

glad to see you guys picked this up already, we've passed along the info and someone from the engineering department will be in contact with you.

Yannick
Beste Yannick,

Heb je nog verder contact gehad met Tom of iemand anders van Doorbird?

Is er al een oplossing gekomen?

Ik ben zelf ook installateur van Doorbird en er zijn verschillende problemen wat de juiste oorzaak moeilijk te bepalen valt. Vooral door alle verschillende modems daar is ook veel verschil waardoor het wel of niet werkt.

Voorbeelden:

1.) Heb verschillende klanten met de zwarte Telenet modem met de 4 poorten op achteraan en werkt rechtstreeks op de modem.

2.) Heb verschillende klanten met de zwarte Telenet modem met de 4 poorten op achteraan en werkt NIET rechtstreek op de modem maar wel met switch of router van hen zelf.

3.) Heb verschillende klanten met de witte Telenet modem met de 4 poorten op achteraan en werkt NIET.

4.) Heb verschillende klanten die bij Proximus zijn met verschillende modems en hier werkt het tot hiertoe altijd direct met Doorbird.

5.) Gisteren installatie gedaan en die klant had nog een heel oude zwarte modem van jullie met maar 1 poort en hier werkte het weer niet. Als ik het dan via mijn wifi signaal van men gsm doe dan werkt het direct maar hier is de klant nog niet met verder geholpen natuurlijk.

Vandaar dat ik dit stuur om nu eens duidelijk te weten te komen van wat en hoe, zodat ik ook nog eens met doorbird zelf kan bellen en nog wat tests uitvoeren zodat alle klanten van beide kunnen genieten dat het samen werkt tussen Telenet en Doorbird.

In het begin dacht ik dat het aan de poorten instellingen lag maar na wat testen enz bleek dat toch niet het probleem te zijn.

Graag u reactie en kennis over de problemen en eventuele oplossing.

Dank bij voorbaat.

Mvg
Kenny
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De oplossing die meteen werkt, is een eigen draadloze router aanschaffen.
Laatst gewijzigd door raf1 op 05 mei 2017, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa I.S.
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2017, 03:54

raf1 schreef:De oplossing die meteen werkt, is een eigen draadloze router aanschaffen: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/telenet-wireless-modem-instellen-voor-gebruik-eigen-draadloze-router
Beste Raf,

Werkt het dan wel bekabeld want klant wil via kabel en niet via wifi.

Alvast bedankt voor u reactie.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ja, dat werkt ook bekabeld.
Het probleem is de DHCP-functie in de Telenet-router. Je moet dus je eigen router met DHCP-functie gebruiken en het probleem is opgelost.
Opgelet, je volgt dus de handleiding van de eigen router en niet de handleiding van Telenet, je mag de routerfunctionaliteit van je eigen router dus zeker niet uitschakelen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De Door Bird werkt ook perfect samen met een FritzBox (en de FritzBox telefonie).
  • - je kan de telefoontoestellen, die op een Fritz aangesloten zijn, laten meebellen met de deurbel.
    - je kan de beelden van de Door Bird camera zien op de display van de Fritz'Fon DECT toestellen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Alfa I.S.
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2017, 03:54

raf1 schreef:Ja, dat werkt ook bekabeld.
Het probleem is de DHCP-functie in de Telenet-router. Je moet dus je eigen router met DHCP-functie gebruiken en het probleem is opgelost.
Opgelet, je volgt dus de handleiding van de eigen router en niet de handleiding van Telenet, je mag de routerfunctionaliteit van je eigen router dus zeker niet uitschakelen.
Beste Raf,

Zijn er dingen waar ik moet op letten bij de keuze van een router, dat het perfect en zeker werkt en zodat ik ook kan zien voor verschillende modellen en prijsklasse voor men eind klanten?

Dit lijkt me wel een goede router D-LINK DIR-842, weet niet of dat een goede is?

Bedankt voor de info, ga dit weekend al zeker eens uitproberen en testen met verschillende routers.
philippe_d schreef:De Door Bird werkt ook perfect samen met een FritzBox (en de FritzBox telefonie).
- je kan de telefoontoestellen, die op een Fritz aangesloten zijn, laten meebellen met de deurbel.
- je kan de beelden van de Door Bird camera zien op de display van de Fritz'Fon DECT toestellen.
Beste Philippe_d,

Heb je zo een setup zelf? Welke producten heb je dan?

Zie zelf dan je kwa dect toestel enkel de FRITZ!Fon C5 en C4 kan gebruiken om de beelden te zien.

Van de FRITZ!Box 7490 OF 7430 OF 7360 OF 7272 heb ik de indruk dat dit eigenlijk enkel voor VDSL of ADSL is dus enkel voor Proximus en niet voor Telenet.

De FRITZ!Box 3490 of 4040 zijn de enigste die met Telenet samen werkt wegens die ook een Gigabit-Lan aansluiting heeft. Maar die ondersteunt geen dect.

Dus lijkt het me dat je de beelden op de dect toetsellen enkel bij proximus kan doen wegens samenwerking van de Fritzbox voor VDSL of ADSL.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Alfa I.S. schreef:Zijn er dingen waar ik moet op letten bij de keuze van een router
Ja, een eigen router betekent sowieso dat de Telenet-router niet meer het centraal knooppunt van het netwerk zal zijn.

Je zal dat zeer duidelijk moeten communiceren naar de klant. Bij blinde Telenet-fans kan dat een lastige boodschap zijn.

Volgende stappen zijn noodzakelijk zodat Doorbird feilloos werkt op alle netwerkapparaten van de klant:

- de eigen router wordt als enige aangesloten op de Telenet-router
- de Telenet Wifi wordt best volledig uitgeschakeld zodat uitsluitend de Wifi van de eigen router actief is
- alle netwerkapparaten worden aangesloten achter de eigen router
- Telenet Digicorders moeten aangesloten worden op een netwerkpoort die als IPTV/STB wordt geconfigureerd, de eigen router moet IPTV/STB-functie dus ondersteunen.
- switchen kunnen aangesloten worden achter de eigen router om extra netwerkpoorten beschikbaar te

Het is een ingrijpende verandering, maar langs de andere kant zal het veel beter werken dan de Telenet-router.

Qua technologie moet je letten dat de eigen router het volgende ondersteunt:
- Wifi 802.11ac 3x3 MIMO zodat de Wifi de Telenet-snelheden van 200 Mbps en hoger ondersteunt
- IPTV/STB-functie om Digicorders aan te sluiten

De website https://www.smallnetbuilder.com/ is handig om routers te vergelijken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Alfa I.S. schreef: Beste Philippe_d,
Heb je zo een setup zelf? Welke producten heb je dan?
Neen, maar er zijn op het internet genoeg voorbeelden en instellingen te vinden hoe je een DoorBird met een FritzBox gebruikt.
Zelfs op de site van DoorBird zelf: https://www.doorbird.com/downloads/cnt_avm.pdf
Alfa I.S. schreef:Zie zelf dan je kwa dect toestel enkel de FRITZ!Fon C5 en C4 kan gebruiken om de beelden te zien.
Dat zou kunnen
Ik neem aand dat alles DECT toestellen van AVM (met kleurendisplay) dit kunnen ...
Alfa I.S. schreef:Van de FRITZ!Box 7490 OF 7430 OF 7360 OF 7272 heb ik de indruk dat dit eigenlijk enkel voor VDSL of ADSL is dus enkel voor Proximus en niet voor Telenet.

De FRITZ!Box 3490 of 4040 zijn de enigste die met Telenet samen werkt wegens die ook een Gigabit-Lan aansluiting heeft. Maar die ondersteunt geen dect..
Alle FritzBoxen van de 7xxx serie zijn geschikt voor DSL en voor Telenet, en hebben DECT.
Via de instellingen kan je deze FritzBoxen instellen als router (LAN1 wordt dan de WAN poort).

De 3490 is een afgeslankte versie van de 7490 zonder telefonie.
De 4040 is een router (WAN poort + 4 LAN), ook zonder telefonie.
* Beide hebben een (verborgen) telefonie menu, en kunnen dus met de DoorBird gebruikt worden, als je er een IP telefoon aan hangt of de Fritz!Fon App gebruikt (maar dan zonder beeld)
* Beide kunnen natuurlijk ook met de DoorBird gebruikt worden, als je de DoorBird App gebruikt (zoals met elke router).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Je zal dat zeer duidelijk moeten communiceren naar de klant. Bij blinde Telenet-fans kan dat een lastige boodschap zijn.
Vergeet je klant dan ook niet meteen te vertellen dat programmeren via Yelo niet meer zal gaan, hij geen Telenet Wifree meer zal hebben, DLNA functionaliteit niet meer werkt, ...
raf1 schreef:Het is een ingrijpende verandering, maar langs de andere kant zal het veel beter werken dan de Telenet-router.
Als iemand komt vertellen dat ik een router moet plaatsen omdat anders zijn product niet werkt... wel dan mag hij z'n product meteen weer meenemen en vertrekken !
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Vergeet je klant dan ook niet meteen te vertellen dat programmeren via Yelo niet meer zal gaan, hij geen Telenet Wifree meer zal hebben, DLNA functionaliteit niet meer werkt, ...
Programmeren via Yelo Play blijft werken.
Je kan ook kiezen om alleen de private SSID uit te schakelen en Homespot in te schakelen, dan blijf je toegang hebben tot Wi-Free. Maar met de huidige 4G-formules heb je geen nood meer aan Wifi onderweg.
Telenet Digicorder DLNA werkt niet, DLNA van alle andere toestellen wel.

Conclusie: uitsluitend TN Digicorder DLNA werkt niet, dat kan je dus beschouwen als een bug die Telenet ook nog moet oplossen.
r2504 schreef:Als iemand komt vertellen dat ik een router moet plaatsen omdat anders zijn product niet werkt... wel dan mag hij z'n product meteen weer meenemen en vertrekken !
Dan heb jij zeker geen Telenet Digicorder in huis. Of ben je gewoon hypocriet?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”