Telenet 200Mbps wordt niet gehaald door installatie

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Aquino
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb mijn oude Fast Ethernet switch vervangen door een Gigabit switch, ik heb al een aantal maanden 200Mbps en ik dacht van, laat ons nu eens hier gebruik van maken. Groot was mijn verbazing toen ik met fast.com maar 95Mbps haalde. Mijn natuurlijke reactie was weer van G*dverd°mm€se Telenet, maar ik heb dan mijn laptop aan de modem zelf gehangen en toen schoot ie naar boven, 150Mbps. OK, nog altijd geen 200, maar het toont wel aan dat er iets mis is. Ik ben dan gaan kijken, stap per stap in de keten waar het mis is gegaan.

Dat was al behoorlijk snel. Op mijn modem is er een aansluiting die dan in de muur verdwijnt en uitkomt op een inbouwdoos. Als ik de laptop aansluit zit ik op 95. Even de kabel gechecked en dit is cat5e. Nipt, maar zou moeten gigabit moeten aankunnen. Deze afstand is ongeveer 5-6m, dus dit zou niet mogen uitmaken. De installateur van de elektriciteit heeft de kabels getrokken en aangesloten, de RJ45 connector die in de modem gaat is alleszins correct (WO/O/WG/B/WB/G/WB/B).

Ik vraag me dan ook af wat er mis kan zijn.

Enige suggesties? Alvast bedankt he.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Om zeker te zijn, kijk eerst eens naar de status van je LAN-adapter om te zien of deze verbinding maakt aan 100 Mb/s of 1 Gb/s.
LAN.png
Cat. 5e kabel is niet nipt, maar ruim voldoende. Deze ondersteunt 2,5 Gb/s tot kabellengtes van minstens 100 meter. Cat. 6 is pas nodig voor hogere snelheden. Het is wel zo dat voor 100 Mb/s verbindingen (100BASE-TX) enkel de oranje en groene aderparen gebruikt worden. Mogelijk geeft het bruine of blauwe paar dus ergens slecht contact of is het verkeerd aangesloten. Als de RJ45-stekkers er goed uitzien, controleer dan de inbouwdoos.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

cat5e geeft geen probleem.

Probeer eens een andere kabel cat 5e of 6 ( wat je liggen hebt )
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Lijkt me ook dat ergens in de keten een 100Mbps toestel tussen zit, vandaar de 95Mbps wss.

Ik zie hier op Userbase toch mensen met 200Mbps Speedtest images als "handtekening", dus ik veronderstel dat Telenet wel degelijk 200Mbps kan geven?
buthead
Elite Poster
Elite Poster

Kan gemakkelijk

net getest moest dit niet kunnen zou het klachten regenen

Afbeelding

PS als ze bvb 200mbps aanbieden neem +/- 5 tot 10% marge
Internet = PX FLEX pack
nickz
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Lijkt me ook dat ergens in de keten een 100Mbps toestel tussen zit, vandaar de 95Mbps wss.
Klopt niet. Als je een 100 Mb/s apparaat aansluit op een 1 Gb/s switch, dan verloopt enkel de verbinding tussen de switch en dat apparaat aan 100 Mb/s. Verbindingen met andere apparaten kunnen nog steeds aan 1 Gb/s. Anders zouden er niet veel thuisnetwerken op 1 Gb/s kunnen werken, want bijna iedereen heeft 100 Mb/s apparaten in zijn netwerk (tv-decoders, smart tv's, blu-ray, ...).

Negen kansen op tien is dit gewoon een slechte connectie van het blauwe en/of bruine aderpaar. In dat geval worden enkel de groene en oranje paren gebruikt en heb je 100 Mb/s.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Met "toestel" bedoelde ik switch op router ofzo. Alleszins een toestel dat essentieel is voor de verbinding tussen de pc en Telenet.
Ik heb lang een bbox2 gehad (100Mbps) die enkel de DHCP en de internetverbinding deed.
Van daaruit een kabel naar een Gbit switch en alle computers praatten dus met elkaar aan Gbps.
Maar als je ergens een 100Mbps hebt zitten in de kortste weg tussen pc en router, hang je er wel aan :).

Al kan uw suggestie ook: aderpaar.
Met een toestelletje van €10 kan je dat opsporen :)
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Die mogelijkheid had ik al uitgesloten aangezien de TS zei dat hij zijn Fast Ethernet switch heeft vervangen door een Gigabit switch en dat hij ook maar 100 Mb/s krijgt als hij zijn laptop aansluit op de inbouwdoos die rechtstreeks met de modem is verbonden (terwijl hij wel 1 Gb/s krijgt als hij zijn laptop rechtstreeks op de modem aansluit). M.a.w. het probleem bevindt zich ergens tussen de modem en de inbouwdoos of bij de inbouwdoos zelf.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik gok dat de draadjes daar intern niet goed gewired zijn, waardoor je gebruik maakt van 2 paar van de 4 paar die er in zitten. 2paar = 100Mbps, 4 paar = 1Gbps. Zoals reeds gezegd : wat zegt jouw LAN verbinding?

Met Telenet (en DSL) neem je best inderdaad een 10% marge. Als ze 200 adverteren zou je zeker minimum 190Mbps moeten halen op een speedtest binnen België en zelfs binnen de EU zou dit niet onder de 180Mbps mogen gaan. Zelfde telt voor upload : 10% marge is een goede regel.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Stomme vraag, maar gerelateerd aan de threadstarter zijn vraag.

Welke snelheden zijn realistisch met een cat5e kabel?
Want ik haal zelf ook maar +- 320mb ipv de 350mb die ik zou moeten halen. Pc zit aangesloten via een cat6 kabel tot aan de muur, in de muur zit een cat5e kabel en deze zit in de b-box3.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

CAT5E kan gigabitsnelheden aan. Geen enkel probleem.

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Aquino schreef: De installateur van de elektriciteit heeft de kabels getrokken en aangesloten, de RJ45 connector die in de modem gaat is alleszins correct (WO/O/WG/B/WB/G/WB/B).
De RJ45 connector is wellicht juist verbonden, maar heb je de inbouwdoos al gecontroleerd? Alle paren aangesloten?
Een kabeltester kan uitsluiting geven :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Als je een beetje geduld hebt, dan kan je zo'n tester hebben voor € 2,87 (9V batterij niet inbegrepen): https://www.aliexpress.com/item/Profess ... 12093.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Misschien eerst de TS eens laten antwoorden voor er hier 5 bladzijden vol worden geschreven met theorieen.
Aquino
Starter Plus
Starter Plus

nickz schreef:Om zeker te zijn, kijk eerst eens naar de status van je LAN-adapter om te zien of deze verbinding maakt aan 100 Mb/s of 1 Gb/s.
Dubbelcheck gedaan (was correct, anders kon ik geen 150Mbps halen). Dit is het probleem niet.
Cat. 5e kabel is niet nipt, maar ruim voldoende.
Ik bedoelde daarmee: cat5 zou niet voldoende zijn, er zit een lijntje in die 80-90 meter gaat. Deze komt pas na de router dus is hier irrelevent, please ignore.
Het is wel zo dat voor 100 Mb/s verbindingen (100BASE-TX) enkel de oranje en groene aderparen gebruikt worden. Mogelijk geeft het bruine of blauwe paar dus ergens slecht contact of is het verkeerd aangesloten. Als de RJ45-stekkers er goed uitzien, controleer dan de inbouwdoos.
Ik heb de inbouwdoos net losgeschroefd en ik heb even gekeken: alle kabels zitten op de juiste plaats.
buthead schreef:cat5e geeft geen probleem.

Probeer eens een andere kabel cat 5e of 6 ( wat je liggen hebt )
Toevallig ligt er een andere kabel vlak naast, in dezelfde opstelling (vertrekt aan de modem, komt in dezelfde inbouwdoos uit). Ik heb deze eens aangesloten en kom op 96Mbps. We gaan er op vooruit. :beerchug: (voor wie het wil weten: dit is eigenlijk een return kabel, want aangezien Telenet digicorder niet op het eigen netwerk mag aangesloten zijn, moet ik deze pas aan de TV op de splitsen via een switch en dan pas op de router om zo in de bureau waar de modem staat het eigen netwerk toe te laten komen, erg belangrijk ivm netwerkprinter)

Dat wil zeggen dat er al 2 RJ45 aansluitingen en 2 inbouwaansluitingen defecten zouden geven.

buthead schreef:Kan gemakkelijk

net getest moest dit niet kunnen zou het klachten regenen

Afbeelding

PS als ze bvb 200mbps aanbieden neem +/- 5 tot 10% marge
Ik haal ook gigabit snelheden (150Mbps toch) met de modem, dit is inderdaad het probleem niet, het probleem zit hem tussen de modem en de inbouwdoos.
nickz schreef:
heist_175 schreef:Lijkt me ook dat ergens in de keten een 100Mbps toestel tussen zit, vandaar de 95Mbps wss.
Klopt niet. Als je een 100 Mb/s apparaat aansluit op een 1 Gb/s switch, dan verloopt enkel de verbinding tussen de switch en dat apparaat aan 100 Mb/s. Verbindingen met andere apparaten kunnen nog steeds aan 1 Gb/s. Anders zouden er niet veel thuisnetwerken op 1 Gb/s kunnen werken, want bijna iedereen heeft 100 Mb/s apparaten in zijn netwerk (tv-decoders, smart tv's, blu-ray, ...).

Negen kansen op tien is dit gewoon een slechte connectie van het blauwe en/of bruine aderpaar. In dat geval worden enkel de groene en oranje paren gebruikt en heb je 100 Mb/s.
Op het moment dat ik test, zit er slechts 1 lijn in de keten: modem --> inbouwdoos --> laptop. Geen switchen, geen decoders, niets.

Uw uitleg leek me te kloppen en de meest simpele verklaring te zijn, maar door het testen met een tweede kabel ben ik hier aan het twijfelen geslagen.

Nu ben ik wild aan het gokken, maar zou mijn installateur kunnen aangesloten hebben volgens 568A ipv 568B? Of zou ik dan helemaal geen verbinding hebben (ben een noob ja).
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Van waar bent u ergens? Indien in mijn buurt (Wetteren) wil ik wel eens langskomen om te testen hoor. Duurt een paar minuutjes en dan ben je zeker.

Telefonie = EDPnet + OVH
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Fallschirmjaeger schreef:Want ik haal zelf ook maar +- 320mb ipv de 350mb die ik zou moeten halen. Pc zit aangesloten via een cat6 kabel tot aan de muur, in de muur zit een cat5e kabel en deze zit in de b-box3.
Overhead?
Aquino
Starter Plus
Starter Plus

krisken schreef:Van waar bent u ergens? Indien in mijn buurt (Wetteren) wil ik wel eens langskomen om te testen hoor. Duurt een paar minuutjes en dan ben je zeker.
Dat is heel vriendelijk, maar ik ben van de buurt van Diksmuide, dat is dus wel erg.

Ik denk dat ik eens zo'n toestelletje ga aanschaffen, ik moet nog veel plaatsen aansluiten (zelfs in de boomhut van de jongens moet er een aansluiting komen :) ) en dan lijkt me dat niet overbodig.

Ik heb trouwens net nog eens gekeken, de inbouwdoos staat wel degelijk volgends 568B.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Een boomhut met een UTP aansluiting :)?
Klinkt als overkill, maar wel anno2017.
Er staat toch geen TV ofzo :p
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Kijk eens in het RJ45-socket van de inbouwdoos of alle pinnen nog mooi recht staan en voldoende terugveren? Indien niet: proberen corrigeren met een pincet. Op deze manier heb ik onlangs nog een RJ45 inbouwdoos hersteld waarbij sommige pinnen geen contact meer maakten.

Een kabeltester zou inderdaad uitsluitsel kunnen geven. Als je een multimeter hebt en een lange netwerkkabel waarmee je vanaf de inbouwdoos tot aan de modem geraakt, dan kan je met de continuïteitstest of de laagste weerstandsmeting ook elke ader afzonderlijk doormeten. Alleen zijn de testpennen van de meeste multimeters te dik om contact te maken met de RJ45-stekker, je moet dan twee naalden of dunne paperclips nemen en daar krokodillenklemmen op zetten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Aquino schreef:Nu ben ik wild aan het gokken, maar zou mijn installateur kunnen aangesloten hebben volgens 568A ipv 568B? Of zou ik dan helemaal geen verbinding hebben (ben een noob ja).
568A of 568B maakt totaal niet uit... zolang je maar hetzelfde schema gebruikt aan beide kanten van de kabel.

Zelfs je kabel in de muur met 568A en je patchkabel vanaf je stekkerdoos met 568B werkt prima.
nickz schreef:Alleen zijn de testpennen van de meeste multimeters te dik om contact te maken met de RJ45-stekker, je moet dan twee naalden of dunne paperclips nemen en daar krokodillenklemmen op zetten.
Gewoon tien cm UTP kabel waarop je een RJ45 stekker zet en langs de andere kant ontbloot je de kabeltjes.

Als je er zo twee maakt kan je één langs de ene kant steken (en bepaalde paren kort leggen) en met de andere lands de andere kant via je multimeter uitmeten. Nu ja voor een kabeltester van amper 3 euro moet je het ook niet doen.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Probleem ligt misschien bij de wandcontactdoos zelf, dat deze maar CAT5 aankan?
nickz
Elite Poster
Elite Poster

De wandcontactdoos heeft geen invloed op de snelheid, tenzij het nog een heel oud, goedkoop model is waarbij er maar twee van de vier aderparen doorverbonden zijn.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

De doos kan intern, met de LSA tool, slecht aangesloten zijn?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Fallschirmjaeger schreef:Stomme vraag, maar gerelateerd aan de threadstarter zijn vraag.

Welke snelheden zijn realistisch met een cat5e kabel?
Want ik haal zelf ook maar +- 320mb ipv de 350mb die ik zou moeten halen. Pc zit aangesloten via een cat6 kabel tot aan de muur, in de muur zit een cat5e kabel en deze zit in de b-box3.
Verkapte ik heb glasvezel post? ;) 320 mbps is keurig op een bruto lijn van 350. Standaard overhead zoals paar posts hierboven uitgelegd.

@topicstarter
Wat bij u nog zou kunnen is dat de installateur goedkope kabels heeft gebruikt, met kernen van aluminum. Daar kun je geen gigabit overhalen, zeker over die afstanden (ondanks dat er op die kabel cat5e e.d. staat). Op tweakers stond tijdje terug daar het een en ander over (chinese brol kabels)
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Zeker de route van qless eens volgen, onlangs ook zo'n kabel gehad waarmee ik +- 80m wou overbruggen. Kabeltester gaf nergens een fout aan maar ik had gewoon geen signaal in de switch aan de andere kant.

De test:

Strip de UTP kabel, neem 1 van de 8 paar en doe ook daar de plastiek eraf. Nu neem je een aansteker hou het stukje "koper" in de vlam.
Mijn kabel verdween letterlijk, dezelfde test met een kabel van deftige kwaliteit krijg je enkel een verkleuring van het koper.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Geen echte koper UTP dus gebruikt. Je hebt idd ook brol utp kabels.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Blijft natuurlijk verdacht dat hij net niet aan 100 Mbps komt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Aquino schreef:
nickz schreef:Om zeker te zijn, kijk eerst eens naar de status van je LAN-adapter om te zien of deze verbinding maakt aan 100 Mb/s of 1 Gb/s.
Dubbelcheck gedaan (was correct, anders kon ik geen 150Mbps halen). Dit is het probleem niet.
nickz bedoelde natuurlijk dat je moet kijken naar de status van de LAN adapter op het ogenblik dat deze aangesloten is op de wandcontactdoos!!
Want als het vermoeden klopt van de vorige posters (100 Mbps ipv 1 Gbps wegens slechte contacten), dan zal je ook maar 100 Mbps zien staan bij Eigenschappen van je LAN kaart...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Aquino
Starter Plus
Starter Plus

Direct eens kijken. Overigens, op de switch brandt het ledje van de gigabit verbinding (groen) itt bij de digicorder (oranje) op de connector die uit de inbouwdoos komt.
nickz
Elite Poster
Elite Poster

De decoders van Telenet ondersteunen 'maar' 100 Mb/s, behalve het recentste Digibox-model (DB-AD220), die ondersteunt wel 1 Gb/s. Dat het lampje van de Digicorder oranje is wil dus zeggen dat deze aan 100 Mb/s is verbonden, terwijl de verbinding met de inbouwdoos (en dus de modem) wel degelijk een snelheid van 1 Gb/s heeft (groen lampje). Blijkbaar is er dus niets mis met die bekabeling.

Misschien een probleem met de kabel die u gebruikt om uw laptop op de inbouwdoos of switch aan te sluiten? Controleer eerst welke kleur het lampje heeft als u deze kabel insteekt en welke snelheid er wordt aangegeven op uw computer bij de status van uw LAN-adapter.
Aquino
Starter Plus
Starter Plus

Ik weet niet hoe het nu precies opgelost is geraakt, maar ik heb eindelijk de snelheid die er moet zijn: :banana:
speedtest.png
Dezelfde kabels, dezelfde computer, ik heb ze alleen opnieuw moeten verbinden, misschien een slecht contactje? De snelheid wordt gehaald vanachter de router, dus modem --> inbouwcontactdoos --> switch ---> router ---> PC, waar ik vroeger al achter de inbouwcontactdoos al niet over de 100 raakte.

Nu goed, het mysterie blijft...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
buthead
Elite Poster
Elite Poster

Zijn mooie snelheden perfect 200 ga je zelden hebben. Beter kan haast niet daarzo

Heb vroeger dit ook wel eens gehad, opeens maar een 100mbps connectie ipv 1gbps door domweg eens tegen kabel te duwen :)
Internet = PX FLEX pack
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Aquino schreef:Ik weet niet hoe het nu precies opgelost is geraakt, maar ik heb eindelijk de snelheid die er moet zijn: :banana:

speedtest.png

Dezelfde kabels, dezelfde computer, ik heb ze alleen opnieuw moeten verbinden, misschien een slecht contactje? De snelheid wordt gehaald vanachter de router, dus modem --> inbouwcontactdoos --> switch ---> router ---> PC, waar ik vroeger al achter de inbouwcontactdoos al niet over de 100 raakte.

Nu goed, het mysterie blijft...
Ik heb dat soms met mijn laptop, als ik die maar genoeg in sleep mode zet, downgrade gigabit wired soms tot 100mbit.
Ik moet dan het netwerk device effectief uitzetten en terug aan in de device manager.

't ja bugs ......
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”