Cisco Meraki

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
diepvries
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Enige tijd terug heb ik via een webinar van Cisco een gratis Meraki ontvangen, zeer handig ding.
Als ik een nieuwe webinar volg (via een ander BTW nummer), kan ik dan de tweede gratis Meraki toevoegen aan mijn huidige Meraki?

Eén Meraki werkt hier zeer goed maar ik wil nu wel eens gaan zien wat er gebeurt als er een tweede bij komt.
Dit zal wel niet helemaal volgens de regels zijn van Cisco maar ik vroeg het mij toch af, misschien deed iemand mij dat al voor? 8) :lol:

Wie nog geen ervaring heeft met de Meraki systemen van Cisco kan via deze link een webinar volgen en dus ook gratis een Meraki ontvangen, je moet wel een BTW nummer hebben. https://meraki.cisco.com/nl/freeap/
:???: Orange LOVE 100Mbps
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone XR 64GB (1) - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64GB (2) - Orange Dolfijn
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ja, die btw nummer miserie.
Ben daar ns ingetuimeld. Dat detail wisten ze pas achteraf te zeggen. I was not amused.
diepvries
Plus Member
Plus Member

btw nummer miserie?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Het is duidelijk in de voorwaarden verteld dat je een IT professional moet zijn met een btw nummer.

https://meraki.cisco.com/nl/freeap/

Ik denk dat het duidelijk vermeld is :

If from a European country, provide a valid VAT ID for shipment.
Register with their company email address
diepvries
Plus Member
Plus Member

Oké maar een BTW nummer heb ik al hoor :-) dat is geen enkel probleem.

Het gaat feitelijk gewoon om het volgende:
Enige tijd terug heb ik via een webinar van Cisco een gratis Meraki ontvangen, zeer handig ding.
Als ik een nieuwe webinar volg (via een ander BTW nummer), kan ik dan de tweede gratis Meraki toevoegen aan mijn huidige Meraki?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomsworld schreef:dat je een IT professional moet zijn
Strikt gezien moet je IT verantwoordelijke zijn binnen je eigen bedrijf want men stelt eveneens dat...
•Not be a partner, reseller, or consultant
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

r2504 schreef:
Tomsworld schreef:dat je een IT professional moet zijn
Strikt gezien moet je IT verantwoordelijke zijn binnen je eigen bedrijf want men stelt eveneens dat...
•Not be a partner, reseller, or consultant
Die consultant heeft op zijn bureau toch ook een eigen netwerk, dus daar ben je it verantwoordelijk in je eigen bedrijf.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik werk op een locatie die geen btw nummer heeft, en wij worden dus altijd vergeten.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Scholen hebben inderdaad geen BTW nummer maar ik heb in het verleden geen problemen gehad.
't is natuurlijk al een tijdje geleden (was nog een MR12), trouwens wij hebben wel een ondernemingsnummer en dat is het zelfde formaat als een BTW nr.

En sinds de wetgeving is aangepast moeten wij bij bestellingen in het buitenland dat nummer nu mee doorgeven. Een keer per jaar moeten wij dan de BTW doorstorten, meer weet ik ook niet en laat ik aan de financiële medewerkers over.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

FunkStar schreef:Scholen hebben inderdaad geen BTW nummer maar ik heb in het verleden geen problemen gehad.
Voor US scholen melde ze alvast het volgende;
Please note that U.S. K-12 schools and public libraries are not eligible to receive a free AP after attending a webinar. Instead, these customers can request a product evaluation.
Langs de andere kant... als je geen interesse hebt in dit product (en dan bedoel ik je bedrijf ervan voorzien) lijkt het me ook niet meer dan normaal dat je niet gaat vissen achter gratis toestellen (welke trouwens binnen 3 jaar niet meer werken zonder licentie).
dannyict
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Je hoeft niet echt een licentie na 3 jaar, je kan die ook op andere manieren gebruiken
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard heb ik "interesse"; maar na de license afloopt vervang ik de firmware wel indien mogelijk.
Nu, onbekend is onbemind, en zo gaan ze dus zeker geen klanten bijmaken, ook niet bij de consults die ik bij collegas doe.
Als ik je product niet in mijn handen gehad heb, dan raad ik het ook nooit aan.

Het is niet omdat dat geen btw nummer heb, dat ik daarom geen consults doe bij collegas he; zeker bij de amateurs in het onderwijs gebeurt dat wel ns, want de meesten zijn niet "echt" netwerkbeheerders en kunnen dus alle hulp gebruiken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Uiteraard heb ik "interesse"; maar na de license afloopt vervang ik de firmware wel indien mogelijk.
Dan gaat het je puur om de hardware... en dus duidelijk niet om het "product".
ITnetadmin schreef:Als ik je product niet in mijn handen gehad heb, dan raad ik het ook nooit aan.
Dus van alle andere hardware heb je al gratis samples gehad ?
ITnetadmin schreef:Het is niet omdat dat geen btw nummer heb, dat ik daarom geen consults doe bij collegas he;
Cisco stelt hier duidelijk dat het niet de bedoeling is dat "consultants" hiervoor in aanmerking komen... het zijn de "amateurs" zelf (al zijn scholen dan weer uitgesloten) die hier de kans krijgen het product te leren kennen en aanbevelingen kunnen doen binnen hun eigen bedrijf voor de aankoop ervan.

Maar ik begrijp heus je goede intenties... maar zo lopen er miljoenen mensen rond op de wereld en ik denk niet dat Cisco hen allemaal van een gratis AP gaat willen voorzien (tenzij ze misschien een YouTube kanaal hebben met veel volgers). Dus laat ons eerlijk zijn, we willen gewoon gratis hardware en flashen er wel een andere firmware over die totaal niets meer met Cisco te maken heeft.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Nee, maar hoeveel van die "gegadigden" die wel in aanmerking komen, doen het gewoon voor de hardware?
Ik ken er daar anders genoeg die doen alsof ze interesse hebben gewoon voor de gadgets, en dan het ding ook flashen of doorverkopen hoor.

Verder, nee, ik heb spijtig genoeg niet alle hardware in mijn handen gehad, maar je beseft dat ik toch altijd toestellen/merken zal aanraden waarmee ik al gewerkt heb, alvorens ik een toestel zou aanraden dat ik enkel ken van in hun reclamefolders?
Dat hoeft overigens geen permanente gift te zijn, een tijdelijke bruikleen is ook goed hoor, om een testdrive te doen.

Bij Meraki maken ze idd niet veel kans, omdat cisco nogal duur kan zijn voor openbare instellingen zoals het onderwijs, maar van de andere kant is het beheer poepsimpel, wat dan weer een pluspunt is in omgevingen waar de lokale ITer met moeite een ITer kan genoemd worden.

Het blijft aan het einde van de rit een kosten/baten analyse en afweging.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Ter info het nieuwe raamcontract (dat duurder is dan het vorige) heeft nu ook de optie om WiFi daarin op te nemen.
Ze gebruiken ook Meraki.

Meer info: https://www2.telenet.be/nl/schoolnet/modules/wifi/
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik hoop wel dat ze WPA2-PSK bedoelen en niet WPA-PSK zoals er staat.
En ik stel me toch vragen bij dat soort netwerken hoor.
Is de wifi voldoene afgescheiden dmv vlan; is de administratie in een apart vlan, etc etc...
diepvries
Plus Member
Plus Member

Ik gebruik de Cisco Meraki vooral voor het beheren van verschillende sites met één en dezelfde SSID.
Daarnaast heb ik ook een gast SSID voorzien waarin de gebruikers enkel op het internet geraken, lijkt mij voldoende beveiligd.
Extra info gast SSID: https://meraki.cisco.com/blog/2013/09/s ... n-3-steps/

Wat ik ook echt super vind is de mogelijkheid om de mensen ons te laten liken op facebook.
In ruil voor een like of check-in krijgen ze toegang tot het internet, onze eigen website is ook altijd de eerste pagina dat ze te zien krijgen. :angel:
Als ze dan onderdaan niet zien dat je kan skippen is het helemaal goed. :beerchug:

En zoals aangegeven kan je na 3 jaar gewoon een dd-wrt flashen op dat toestel.
De licenties zijn inderdaad niet goedkoop maar dat kan je dan zelf uitmaken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Alles wat je schrijft kan met een UBNT Unifi ook... zonder licenties en veel goedkoper.

Trouwens ervaring mee opgedaan op eigen kosten :wink:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Klopt.
Ik neig zelf eerder naar edimax pro modellen (met naar mijn mening handigere controller opties), hoewel nanostations ook goed zijn.

En ja, ik doe ook vaak ervaring op op eigen kosten; dat is het lot als je in onderwijs of openbare sector werkt :-)
Maar iets uit eigen zak kopen waar (dure) jaarlijkse licenses aan verbonden zijn, vind ik er net over.
diepvries
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:Alles wat je schrijft kan met een UBNT Unifi ook... zonder licenties en veel goedkoper.

Trouwens ervaring mee opgedaan op eigen kosten :wink:
Kende ik niet eerlijk gezegd, zal ik zeker nakijken. Werken deze ook met een cloud interface? Kan je daar ergens een demo van bekijken?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je kan naar keuze de gratis controller software lokaal op een PC/server draaien of in de cloud (hiervoor heb je wel een Cloudkey nodig, éénmalig aan te schaffen).

Op Youtube en andere websites vind je trouwens genoeg filmpjes en manuals voor meer info.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Om unifi nu niet af te breken... Ik prefereer zelf edimax pro omdat die iirc in ongeveer dezelfde price bracket liggen, maar in het geval van edimax is het gewoon een AP zelf die tot controller omgezet kan worden (en je kan er ook eentje als backup controller aanstellen), en tegelijk blijven ze AP spelen. Verder blijft de controller een absolute optie, en kan je de units perfect bedienen zonder.

Unifi kan je niet configgen zonder controller (ze blijven wel werken zoals ingesteld, met uitzondering van toepassingen zoals de captive portal), en je moet hem idd op een toestel installeren of een cloudkey unit bijsteken. Wat op sommige sites waar je niet permanent aanwezig bent een issue kan zijn als iemand aan die computer komt omdat ze niet weten wat het is. Verder is dat inderdaad heel goei spul voor een zeer aanvaardbare prijs.

Als je daarmee kan leven (en vele ITers zien daar geen graten in), dan kan ik unifi inderdaad aanbevelen.

Terzijde: professioneel gezien raad ik cloud interfaces zelden of nooit aan, vanwege hun afhankelijkheid van werkend internet. Met mogelijke uitzondering van sites waar er failover internet voorzien is.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”