Better the devil you know, zeker?
In een ander land administratie moeten doen is een obstakel hoor, want alles werkt totaal verschillend, en iedereen verwacht impliciet dat je dat kent, dus je loopt dubbel zo hard tegen elke verkeerde verwachting aan, vaak omdat je zelf er niet bij stilstond dat het zo anders was.
Een stupied voorbeeldje of twee:
- In Frankrijk heb je voor vanalles en nog wat een RIB nodig, dat is een bewijsje van adres dat zo normaal is dat je dat aan de bankautomaat kan afprinten. Geen idee wat dat was de eerste keren dat ze daarachter vroegen, en ze leggen het ook niet goed uit natuurlijk.
- Een pincode veranderen daarentegen kan (4jaar geleden alvast, in bepaalde banken) nog altijd niet, je moet het doen met de code die je krijgt. Hun gezicht toen ik vroeg hoe je die code veranderde...
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Van een IBAN hadden ze 10 jaar geleden nog nooit gehoord. Nu is het *iets* beter, maar hun "overschrijvingsformulieren" bevatten enkel een code, geen bedrag of rekeningnummer, waardoor internationaal overschrijven een hel wordt.
- Toen ik voor het eerst in de UK was, liep ik direct tegen een barriere in het station, die de parking van het gebouw scheidde. Blijkbaar kan je daar niet het perron of de tunnels passeren zonder geldig ticket. Was toen effe ambetant want de ticketverkoop was aan de andere kant
- Het heeft me ook een paar simkaarten gekost eer ik in de UK doorhad hoe herladen werkte. Daar laad je eerst de kaart op met een soort "money pool", en van daaruit gebruik je het geld om een "pakket" aan te kopen met belminuten, smsjes, en data. Terwijl bij ons, last I checked, je de gratis belminuten, smsjes en data er gewoon bijkrijgt bij het herladen.
- Jaren geleden een Nederlandse collega gehad die meewerkte op Rock Werchter. Om daar te werken moet je een "uittreksel strafregister type 1" hebben, vroeger het "bewijs van goed gedrag en zeden" genoemd. Tegenwoordig krijg je dat zo makkelijk en snel dat je gewoon effe naar het gemeentehuis moet en 2 minuten later ben je ermee buiten, meestal nog gratis als het voor sollicitaties of vrijwilligerswerk is.
In NL daarentegen was dat totaal in onbruik. Dat attest afhalen kostte die man dus meer dan 30 euro, en 3 maanden werk, want dat moest van de gemeente naar de nationale justitie, daar en paar stempels over en weer (ik herinner me de details niet helemaal meer), enfin, plezant was anders.
Dat lijken nu stomme dingen, maar die zijn zo in hun respectievelijke culturen ingebakken, dat je daar als buitenlander echt over struikelt. Stel je nu voor dat je er werkelijk gaat wonen en dag in dag uit met een totaal verschillende manier van werken moet omgaan. Je beseft nog niet goed hoeveel dingen we als vanzelfsprekend beschouwen, die toch totaal anders zijn in een ander land; en omgekeerd natuurlijk.
Lees maar ns een paar expat sites over buitenlanders in Belgie, en hoe raar zij soms opkijken bij de dingen die wij totaal anders doen