Yep, dat is de oplossing, je ziet dat dat werkt, kijk maar naar de Antwerpse ring. Als het probleem groot wordt komt er onmiddellijk een oplossing.CCatalyst schreef:maar here's hoping dat er dan een totale gridlock komt aan het viaduct waardoor de politici wel verplicht in actie zullen moeten schieten (ijdele hoop wellicht). Want ook zonder Uplace is het daar niet meer normaal.
Ik hou van België, ik haat België
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Maar geen Uplace bouwen zal het probleem ook niet oplossen. Dan zal het alleen maar langer duren voor er daar een gridlock komt, en een gif dat geleidelijk binnensluipt wordt minder snel aangepakt dan iets dat je onmiddellijk ziek maakt.cadsite schreef:Yep, dat is de oplossing, je ziet dat dat werkt, kijk maar naar de Antwerpse ring. Als het probleem groot wordt komt er onmiddellijk een oplossing.CCatalyst schreef:maar here's hoping dat er dan een totale gridlock komt aan het viaduct waardoor de politici wel verplicht in actie zullen moeten schieten (ijdele hoop wellicht). Want ook zonder Uplace is het daar niet meer normaal.
Het probleem is dat wij die files aanvaarden, we zijn ze gewoon. Er is dan ook helemaal geen urgentie om die files aan te pakken. Op dit moment is geen enkele politicus bezig met een actieplan tegen de files, omdat het gewoon geen prioriteit is. Wil je dat er terug aan gewerkt wordt, ga je met iets moeten afkomen dat onaanvaardbaar is: totale stilstand, uren lang, elke werkdag opnieuw, internationale pers die het live komt filmen met "BREAKING: TOTAL MELTDOWN IN FAILED STATE THAT RAISED TERRORISTS" op de banner, bedrijven die werk maken van een vertrek in plaats van lege dreigementen. I.e.: het onvermijdelijke, wat er TOCH zit aan te komen, vroegtijdig realiseren. Dan dwing je naar een aanpak. Dan pas krijg je die files terug op de agenda van de politici, die enkel nog maar gedreven wordt door de prioriteit van de dag en een gebrek aan langetermijnvisie.
En nee, ook de Antwerpse ring zit nog lang niet in die onaanvaardbare fase, er kan nog veel verkeer bijkomen voor het zover is (over een periode van ettelijke jaren).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Laatst om 14u15 op vrijdagnamiddag Brussel moeten passeren.
Resultaat: Stilstaand!!! invoegen aan Zaventem, stapvoets rijden aan de E19, stapvoets aan de Expo (waar mijn gps me er nog afgestuurd heeft om er direct terug op te gaan, vanwege zijn filevermijdend algoritme), en raar maar waar ietsje vlotter aan de afrit E40 naar Gent.
En Uplace gaat dat zéker niet erger maken, roepen alle dromers
Probleem op de ring is dat de verkeersstromen mekaar moeten kruisen, waardoor er bij het minste verkeer dat van beide kanten de andere richting uit wil, alles vertraagt.
Dat had je vroeger aan het Lummen klaverblad ook, tot ze dat hermaakt hebben, nu gaat dat iets vlotter.
Dit zal in Brussel dus ook nodig zijn, totale heraanleg van de ring zodat de verkeersstromen mekaar niet meer kruisen bij de grote wissels.
Resultaat: Stilstaand!!! invoegen aan Zaventem, stapvoets rijden aan de E19, stapvoets aan de Expo (waar mijn gps me er nog afgestuurd heeft om er direct terug op te gaan, vanwege zijn filevermijdend algoritme), en raar maar waar ietsje vlotter aan de afrit E40 naar Gent.
En Uplace gaat dat zéker niet erger maken, roepen alle dromers
Probleem op de ring is dat de verkeersstromen mekaar moeten kruisen, waardoor er bij het minste verkeer dat van beide kanten de andere richting uit wil, alles vertraagt.
Dat had je vroeger aan het Lummen klaverblad ook, tot ze dat hermaakt hebben, nu gaat dat iets vlotter.
Dit zal in Brussel dus ook nodig zijn, totale heraanleg van de ring zodat de verkeersstromen mekaar niet meer kruisen bij de grote wissels.
-
- Elite Poster
Da's nochtans redelijk normaal ginder op dat uur de vrijdagmiddag.ITnetadmin schreef:Laatst om 14u15 op vrijdagnamiddag Brussel moeten passeren.
Nu betrap ik er mezelf op dat ik dat "normaal" vind.
Uplace gaat dat zeker erger maken, maar misschien gaat dat dan ook eindelijk de genadeklap zijn. Hoe rapper hoe liever.
Ik snap wel niet dat men tegen Uplace is maar men tegelijk de Brusselse politici gewoon laat wegkomen met hun rijstroken afschaffen, tunnels sluiten, verkeersvrije zones invoeren etc
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 feb 2017, 22:15, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Dat is idd redelijk normaal voor de ring op vrijdag, dat is net het probleem :-p
Op vrijdagnamiddag om 14u15, wanneer het grootste deel van de werkende bevolking nog op zijn werk zit, zou daar toch echt geen stilstaande file mogen zijn, tenzij als symptoom van een serieus capaciteitsprobleem (wat idd zo is uiteraard).
Op vrijdagnamiddag om 14u15, wanneer het grootste deel van de werkende bevolking nog op zijn werk zit, zou daar toch echt geen stilstaande file mogen zijn, tenzij als symptoom van een serieus capaciteitsprobleem (wat idd zo is uiteraard).
-
- Elite Poster
ik denk dat daar de fout in je redenering zit, en meteen ook de verklaring voor de drukte de vrijdagmiddag (toch relatief tov de andere middagen van de werkweek)ITnetadmin schreef:wanneer het grootste deel van de werkende bevolking nog op zijn werk zit
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
En de zorgkas, ook zo'n verdoken belasting.johan.devos schreef:Je vergeet ook nog die belachelijke "bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid"
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
Luxemburg persoonlijk veel beter voor mij en mijn hobby's. En het rustige landelijke karakter is er ook.
Enige dik nadeel is de hoge huurprijzen... Anderzijds verdien je veel meer.
Roemenië zou ik ook zien zitten je doet wat je wil in grote lijnen ze laten u gerust.
Goesting om even 200 te rijden whatever als je enkel jezelf doodrijdt. (Autowrakken blijven daar gewoon rond de boom hangen, maanden)
Internet spotgoedkoop en snel €5 voor een 50\20 kan wel eens een dag plat liggen.
Vaste flitspalen bij wet verboden jawel!
Stuk land kopen mag ik bouwen? OK doe maar...
Winkels open tot 22a24h.
Ik loop daar liever dan in Molenbeek.
Eigenlijk valt het te vergelijken met België anno jaren 80 90
Autotax is wel vrij duur.
Aardgas ook.
Corupptie (nuja kan je als voor en nadeel zien)
Gezondheidszorg zou ik moeten navragen hoe het juist zit maar niet zoals hier.
Enige dik nadeel is de hoge huurprijzen... Anderzijds verdien je veel meer.
Roemenië zou ik ook zien zitten je doet wat je wil in grote lijnen ze laten u gerust.
Goesting om even 200 te rijden whatever als je enkel jezelf doodrijdt. (Autowrakken blijven daar gewoon rond de boom hangen, maanden)
Internet spotgoedkoop en snel €5 voor een 50\20 kan wel eens een dag plat liggen.
Vaste flitspalen bij wet verboden jawel!
Stuk land kopen mag ik bouwen? OK doe maar...
Winkels open tot 22a24h.
Ik loop daar liever dan in Molenbeek.
Eigenlijk valt het te vergelijken met België anno jaren 80 90
Autotax is wel vrij duur.
Aardgas ook.
Corupptie (nuja kan je als voor en nadeel zien)
Gezondheidszorg zou ik moeten navragen hoe het juist zit maar niet zoals hier.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Ik ben het eens te veel nieuwe regels die mijn vrijheid inperken om geen goede rede. Men probeert een hoop onder het mom van terreur te verkopen, .. maar ik zie er niks goeds uit voort vloeien. Ik vraag me af waar al die belastingen naartoe gaan, ik zie niet in wat er zo speciaal is dat men steeds nieuwe belastingen moet bedenken om nog meer geld te innen. Men kan dan wel in het rond wijzen maar zoveel kosten die dingen niet die we daarvoor terug krijgen.
Ik heb eerder de indruk dat tal van belastingen zoals "de verhoogde kost op elektriciteit", fabeltjes zijn om betere oorlogsvliegtuigen te kopen, .. of één of ander slim camera systeem waar één of andere flik op staat te rukken !
Ik vraag me af vanwaar die obsessie met het volgen van zijn bevolking. Kom niet af met terreur die is er gewoon altijd al geweest na de oorlog had men de anarchist, terreur was ook niks vreemd, .. het kwam wel minder voor in België, maar er zijn in de jaren 90 ook wel eens bommen ontploft in antwerpen diamant, .. er was wel veel minder propaganda rond. 'k Herinner me dat er ooit eens iets ontploft is geweest daar aan de keizerlei jaren eind 80 begin 90 aan de mac donalds wat ik me ook herinner is dat er niet zoveel tam tam rond gemaakt werd.
Ik heb eerder de indruk dat tal van belastingen zoals "de verhoogde kost op elektriciteit", fabeltjes zijn om betere oorlogsvliegtuigen te kopen, .. of één of ander slim camera systeem waar één of andere flik op staat te rukken !
Ik vraag me af vanwaar die obsessie met het volgen van zijn bevolking. Kom niet af met terreur die is er gewoon altijd al geweest na de oorlog had men de anarchist, terreur was ook niks vreemd, .. het kwam wel minder voor in België, maar er zijn in de jaren 90 ook wel eens bommen ontploft in antwerpen diamant, .. er was wel veel minder propaganda rond. 'k Herinner me dat er ooit eens iets ontploft is geweest daar aan de keizerlei jaren eind 80 begin 90 aan de mac donalds wat ik me ook herinner is dat er niet zoveel tam tam rond gemaakt werd.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
En ondertussen staat Fort Lapin helemaal leeg, zie Laatste winkel heeft winkelcentrum Fort Lapin verlaten. Laat de grafitti maar komen...
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Tjah, als ik zie dat ze 1 van die 2 nieuwe grote winkelcentra daar gewoon op wandelafstand van gezet hebben, verwonderd me dit ook niet. De vraag naar winkelruimte is nu ook niet onbeperkt, toch zeker niet in een gemeente van slechts 120k inwoners (met weinig aangroei bovendien).Sinna schreef:En ondertussen staat Fort Lapin helemaal leeg, zie Laatste winkel heeft winkelcentrum Fort Lapin verlaten. Laat de grafitti maar komen...
Is dit niet eerder een beetje slecht bestuur van de gemeente om dat toe te laten?
-
- Elite Poster
Ik haat België omwille van:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... jzen.dhtml
Maar als je 40 rijdt in een slecht aangeduide zone30 waar het bord achter een bocht amper zichtbaar is, krijg je brief van procureur dat ze jouw 3blz met argumenten dus verwerpen en dat het bord reglementair staat en dat er element zijn om je te vervolgen.
Zo het moet van mijn hart:
Sukkels
Prutsers
Graaiers
Gelegaliseerde boeven
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... jzen.dhtml
Maar als je 40 rijdt in een slecht aangeduide zone30 waar het bord achter een bocht amper zichtbaar is, krijg je brief van procureur dat ze jouw 3blz met argumenten dus verwerpen en dat het bord reglementair staat en dat er element zijn om je te vervolgen.
Zo het moet van mijn hart:
Sukkels
Prutsers
Graaiers
Gelegaliseerde boeven
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik hou van België om dezelfde reden .
De politie en het parket moeten zich ook aan de regels houden, als ze een onderzoek voeren.
Als dat niet het geval is, moet je daar rekening mee houden in het eindverdict.
Het alternatief is Russische toestanden, met nepbewijzen en halfslachtige procedures.
Ik hoop dat je het nooit moet meemaken, maar als de onderzoeksrechter het tegen u heeft en het onderzoek nogal eenzijdig laat verlopen, ben je blij dat er een rechter is die die onderzoeksrechter ter orde roept en zijn onderzoek naar de prullenmand verwijst.
Ik spreek jammer genoeg uit ervaring in mijn omgeving.
Overigens: het parket kan in deze zaak nog in beroep gaan
De politie en het parket moeten zich ook aan de regels houden, als ze een onderzoek voeren.
Als dat niet het geval is, moet je daar rekening mee houden in het eindverdict.
Het alternatief is Russische toestanden, met nepbewijzen en halfslachtige procedures.
Ik hoop dat je het nooit moet meemaken, maar als de onderzoeksrechter het tegen u heeft en het onderzoek nogal eenzijdig laat verlopen, ben je blij dat er een rechter is die die onderzoeksrechter ter orde roept en zijn onderzoek naar de prullenmand verwijst.
Ik spreek jammer genoeg uit ervaring in mijn omgeving.
Overigens: het parket kan in deze zaak nog in beroep gaan
-
- Elite Poster
Als ik het me goed herinner, moet een onderzoek in belgie a charge én a decharge gebeuren (dus zowel onderzoek verrichten naar dingen die u als schuldige aanduiden als naar dingen die u als onschuldige aanduiden), en vaak gebeurt dat laatste veel te weinig of te slecht.
Combineer dat met een bias (maw onderzoekers die zich vastbijten in een verdachte en zich enkel daar nog op focussen; iets dat heel vaak voorkomt en ergens wel menselijk is, maar niet zou mogen gebeuren) en je krijgt rampzalige onderzoeken.
Belgie heeft zo eigenlijk geen fatsoenlijk onderhouden rechtsgang.
Denk bv ook maar aan het zwaar misbruikte systeem van voorlopige hechtenis, dat zowat elke verdachte in een zwaar misdrijf maanden opsluit (vaak tot aan het proces), wat nefast is voor 1) de mensen die onschuldig blijken te zijn achteraf, en 2) de slachtoffers, die de schuldigen snel zien vrijkomen want voorlopige hechtenis wordt van de effectieve straf afgetrokken.
Combineer dat met een bias (maw onderzoekers die zich vastbijten in een verdachte en zich enkel daar nog op focussen; iets dat heel vaak voorkomt en ergens wel menselijk is, maar niet zou mogen gebeuren) en je krijgt rampzalige onderzoeken.
Belgie heeft zo eigenlijk geen fatsoenlijk onderhouden rechtsgang.
Denk bv ook maar aan het zwaar misbruikte systeem van voorlopige hechtenis, dat zowat elke verdachte in een zwaar misdrijf maanden opsluit (vaak tot aan het proces), wat nefast is voor 1) de mensen die onschuldig blijken te zijn achteraf, en 2) de slachtoffers, die de schuldigen snel zien vrijkomen want voorlopige hechtenis wordt van de effectieve straf afgetrokken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 84 keer
Als, en ik zeg als, de informatie in dat artikel klopt en die brieven bij die mensen thuis liggen met de stickers op en die mensen blijkbaar niet veel moeite doen om ook maar iets te ontkennen, moet daar dan verder nog tijd en geld aan verspild worden?
Of een volledige bende die vrijgesproken wordt omdat er ergens een handtekening ontbreekt?
Als je dat toejuicht kan je haast alleen maar een advocaat zijn!
Of een volledige bende die vrijgesproken wordt omdat er ergens een handtekening ontbreekt?
Als je dat toejuicht kan je haast alleen maar een advocaat zijn!
-
- Elite Poster
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe hard de onderzoekers "geblunderd" hebben.
Maar die details weten we ook niet, waardoor het toch wel erg moeilijk wordt om te oordelen.
In dit geval waren ze naw schuldig, maar voor hetzelfde geld geraken zo onschuldigen serieus in de problemen, vandaar dat er toch bepaalde standaarden verwacht worden.
Maar die details weten we ook niet, waardoor het toch wel erg moeilijk wordt om te oordelen.
In dit geval waren ze naw schuldig, maar voor hetzelfde geld geraken zo onschuldigen serieus in de problemen, vandaar dat er toch bepaalde standaarden verwacht worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ben al in elk continent naar verschillende landen en regio's geweest en ik haat België nog altijd niet. Integendeel, ondanks de lelijkheid en de vele problemen en tekortkomingen besef ik telkens opnieuw hoe goed we het hier hebben. Alleen al het feit dat ik de ganse wereld kan/mag afreizen is een zaak die heel veel aardbewoners zich niet eens kunnen indenken.
Ik heb prachtige landen gezien, heerlijke gerechten geproefd, avonturen beleefd die ik zelfs met dementie niet zou kunnen vergeten maar uiteindelijk ben ik altijd blij als ik weer in Zaventem land. Meestal is het dwars door de metersdikke wolken vliegen en uiteindelijk staan wachten op een trein met vertraging in de koude Belgische buitenlucht. Toch is het ook het land van lekkere restaurants, het beste bier ter wereld, de gezelligste cafés en heel veel cultuur. Boven dit alles is België echter mijn land waar mijn familie en vrienden wonen en dat deel uitmaakt van wie ik ben. België haten lijkt me een vorm van zelfhaat en daarvoor sta ik te positief in het leven. Het haten laat ik over aan anderen die er beter in zijn.
Ik heb op reis nog geen grote problemen meegemaakt maar wel al heel vaak enorm verrast geweest door de openheid, gastvrijheid en gewoon positieve mentaliteit van de gastheren en vrouwen waarvan velen vrienden geworden zijn. Van die manier van relativeren en positief blijven heb ik heel veel geleerd. Meestal leefden ze dan nog in een veel hardere omstandigheden dan wij ons kunnen inbeelden.
Het heeft me geleerd dat het ook anders kan dan bij ons en soms is dat anders zelfs beter. Overal zijn er harde werkers en luieriken, overal eerlijke en mensen met minder goede bedoelingen, overal zijn er dromers en negativisten, overal zijn er criminelen en mensen met een hart van koek. Ik hou me bezig met mensen van goede wil en aanvaard/respecteer een andere kijk zolang ze deze van mij ook aanvaarden en respecteren. Met die houding heb ik over de ganse wereld nog nergens problemen gehad.
Als ik België daarom op één punt minder vind is het de klaagmentaliteit. Mensen hebben hier blijkbaar altijd een reden om malcontent te zijn terwijl nergens zoveel redenen zijn om tevreden te zijn wat wat we hebben. Veel van onze verworvenheden onderwaarderen we zelfs zodanig dat we ze weggooien. Dat durf ik in veel landen niet eens vertellen want daar zien ze ons vaak als een paradijs. Ja, sommige landen hebben dingen die wij niet/minder hebben maar daartegenover staan nog altijd genoeg andere zaken die maken dat de slotsom voor mij positief blijft. Nog nergens heb ik de aandrang gevoeld om er voor altijd te willen blijven. België, een prachtig land, alleen jammer van het geklaag
Ik heb prachtige landen gezien, heerlijke gerechten geproefd, avonturen beleefd die ik zelfs met dementie niet zou kunnen vergeten maar uiteindelijk ben ik altijd blij als ik weer in Zaventem land. Meestal is het dwars door de metersdikke wolken vliegen en uiteindelijk staan wachten op een trein met vertraging in de koude Belgische buitenlucht. Toch is het ook het land van lekkere restaurants, het beste bier ter wereld, de gezelligste cafés en heel veel cultuur. Boven dit alles is België echter mijn land waar mijn familie en vrienden wonen en dat deel uitmaakt van wie ik ben. België haten lijkt me een vorm van zelfhaat en daarvoor sta ik te positief in het leven. Het haten laat ik over aan anderen die er beter in zijn.
Ik heb op reis nog geen grote problemen meegemaakt maar wel al heel vaak enorm verrast geweest door de openheid, gastvrijheid en gewoon positieve mentaliteit van de gastheren en vrouwen waarvan velen vrienden geworden zijn. Van die manier van relativeren en positief blijven heb ik heel veel geleerd. Meestal leefden ze dan nog in een veel hardere omstandigheden dan wij ons kunnen inbeelden.
Het heeft me geleerd dat het ook anders kan dan bij ons en soms is dat anders zelfs beter. Overal zijn er harde werkers en luieriken, overal eerlijke en mensen met minder goede bedoelingen, overal zijn er dromers en negativisten, overal zijn er criminelen en mensen met een hart van koek. Ik hou me bezig met mensen van goede wil en aanvaard/respecteer een andere kijk zolang ze deze van mij ook aanvaarden en respecteren. Met die houding heb ik over de ganse wereld nog nergens problemen gehad.
Als ik België daarom op één punt minder vind is het de klaagmentaliteit. Mensen hebben hier blijkbaar altijd een reden om malcontent te zijn terwijl nergens zoveel redenen zijn om tevreden te zijn wat wat we hebben. Veel van onze verworvenheden onderwaarderen we zelfs zodanig dat we ze weggooien. Dat durf ik in veel landen niet eens vertellen want daar zien ze ons vaak als een paradijs. Ja, sommige landen hebben dingen die wij niet/minder hebben maar daartegenover staan nog altijd genoeg andere zaken die maken dat de slotsom voor mij positief blijft. Nog nergens heb ik de aandrang gevoeld om er voor altijd te willen blijven. België, een prachtig land, alleen jammer van het geklaag
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
@Dizzy
prachtig stukje proza, in de stijl van de bond zonder naam...
Mij is het echter opgevallen dat klagen niet exclusief belgisch is. Wel integendeel, meerdere mensen in meerdere landen lijken helemaal niet tevreden meer over de staat van onze ''westerse'' neo-liberale democratie!
prachtig stukje proza, in de stijl van de bond zonder naam...
Mij is het echter opgevallen dat klagen niet exclusief belgisch is. Wel integendeel, meerdere mensen in meerdere landen lijken helemaal niet tevreden meer over de staat van onze ''westerse'' neo-liberale democratie!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
Ik volg je hier niet in. Ik heb mijn argumenten eerder in deze topic al naar voren gebracht. En die gaan toch verder (denk ik) dan simpel "geklaag".Dizzy schreef:Ben al in elk continent naar verschillende landen en regio's geweest en ik haat België nog altijd niet. Integendeel, ondanks de lelijkheid en de vele problemen en tekortkomingen besef ik telkens opnieuw hoe goed we het hier hebben.
Daarbij is het bijzonder vreemd dat een land waar de mensen het zogezegd "zo goed hebben" toch met een heel groot probleem kampt. Eigenlijk twee.
Wat Europa betreft hebben de mensen in Scandinavie het nog een pak beter dan wij. Vooral Noorwegen dan.
-
- Elite Poster
Belgen zijn grote klagers, dat ze de grootste zijn heb ik niet beweerd maar ze staan zeker in de top. Zelfs als je een bericht met wat positieve klanken post volgt er geklaag
Dat er hier nog heel wat problemen zijn gaf ik ook al aan, mijn visie is dus niet zo idealistisch of overdreven positief maar wel met enige aandacht voor relativering.
Zelfmoord is een probleem maar als ik op reis vaak de omstandigheden zie waarin miljoenen mensen leven, dan vraag ik me soms af waarom daar de zelfmoordcijfers lager liggen dan hier. De uitzichtloosheid is er vaak veel hoger maar de moraal niet altijd.
Ik heb de indruk dat veel mensen zichzelf hier voorbij lopen. Het moet altijd en alles zijn. Een goede job met goed loon, een gezin met 2 kinderen en liefst een zoon en dochter, een (bedrijfs)wagen en een wagen voor het shoppen en de kids naar school te brengen, een mooie zomervakantie en liefst ook nog eens gaan skiën en wat citytrips. Zoveel mogelijk concerten en festivals en uiteraard steeds volgens de mode gekleed. Een huis met een grote tuin, liefst een villa op den buiten. De kids elk minstens een hobby of 2 en zelf uiteraard ook nog wat sporten want we moeten er goed uitzien voor al onze honderden vrienden op facebook en de selfies. En wie dat niet kan trekken die kan de depressiestatistieken gaan vullen of erger.
Drank is ook een groot probleem en is daaraan deels gerelateerd. Drank is hier ook nog altijd cool en hoort bij onze identiteit waar we fier zijn op ons bier. Een maand geen alcohol is daarom geen slechte actie voor wie het kan/wil. Trouwens in Skandinavië is het ook niet zoveel beter, wel anders soms en dat werkt inderdaad ook. Alcohol is er vaak enorm duur net omdat ze (te) stevig drinken. In de lange en koude winters is een slok alcohol een mooie uitvlucht. Ik heb het meegemaakt in Ijsland, zelden een plaats gezien waar er meer en zwaar gezopen werd. Er is zelfs een vorm van toerisme dat enkel naar Ijsland gaat om mee te drinken met de lokale pro's
Mijn punt is dat er naast onze problemen er ook heel veel voordelen zijn om in België te wonen. Het klimaat is er redelijk te doen, er is veel geld te verdienen en alles is relatief dichtbij te vinden. Sociaal zijn er nog vangnetten en we werken ook nog altijd niet tot de pensioenleeftijd waarna we nog altijd een pensioen krijgen. De armoede bij bejaarden daalt trouwens en volgens Homans zelfs bij anderen al staat ze hier redelijk alleen in. België heeft de crisis door deze goede voorzieningen goed doorgeworsteld en beter dan sommige buurlanden. Mensen kijken echter eerder naar de problemen en nemen de voordelen als vanzelfsprekend. Er zal altijd iets zijn om over te klagen maar ik ben persoonlijk zeer tevreden in België en wens naar geen enkel ander land te verhuizen in deze omstandigheden. Aan zij die zo ontevreden zijn vraag ik waarom ze hun emigratie nog niet minstens overwogen hebben?
Dat er hier nog heel wat problemen zijn gaf ik ook al aan, mijn visie is dus niet zo idealistisch of overdreven positief maar wel met enige aandacht voor relativering.
Zelfmoord is een probleem maar als ik op reis vaak de omstandigheden zie waarin miljoenen mensen leven, dan vraag ik me soms af waarom daar de zelfmoordcijfers lager liggen dan hier. De uitzichtloosheid is er vaak veel hoger maar de moraal niet altijd.
Ik heb de indruk dat veel mensen zichzelf hier voorbij lopen. Het moet altijd en alles zijn. Een goede job met goed loon, een gezin met 2 kinderen en liefst een zoon en dochter, een (bedrijfs)wagen en een wagen voor het shoppen en de kids naar school te brengen, een mooie zomervakantie en liefst ook nog eens gaan skiën en wat citytrips. Zoveel mogelijk concerten en festivals en uiteraard steeds volgens de mode gekleed. Een huis met een grote tuin, liefst een villa op den buiten. De kids elk minstens een hobby of 2 en zelf uiteraard ook nog wat sporten want we moeten er goed uitzien voor al onze honderden vrienden op facebook en de selfies. En wie dat niet kan trekken die kan de depressiestatistieken gaan vullen of erger.
Drank is ook een groot probleem en is daaraan deels gerelateerd. Drank is hier ook nog altijd cool en hoort bij onze identiteit waar we fier zijn op ons bier. Een maand geen alcohol is daarom geen slechte actie voor wie het kan/wil. Trouwens in Skandinavië is het ook niet zoveel beter, wel anders soms en dat werkt inderdaad ook. Alcohol is er vaak enorm duur net omdat ze (te) stevig drinken. In de lange en koude winters is een slok alcohol een mooie uitvlucht. Ik heb het meegemaakt in Ijsland, zelden een plaats gezien waar er meer en zwaar gezopen werd. Er is zelfs een vorm van toerisme dat enkel naar Ijsland gaat om mee te drinken met de lokale pro's
Mijn punt is dat er naast onze problemen er ook heel veel voordelen zijn om in België te wonen. Het klimaat is er redelijk te doen, er is veel geld te verdienen en alles is relatief dichtbij te vinden. Sociaal zijn er nog vangnetten en we werken ook nog altijd niet tot de pensioenleeftijd waarna we nog altijd een pensioen krijgen. De armoede bij bejaarden daalt trouwens en volgens Homans zelfs bij anderen al staat ze hier redelijk alleen in. België heeft de crisis door deze goede voorzieningen goed doorgeworsteld en beter dan sommige buurlanden. Mensen kijken echter eerder naar de problemen en nemen de voordelen als vanzelfsprekend. Er zal altijd iets zijn om over te klagen maar ik ben persoonlijk zeer tevreden in België en wens naar geen enkel ander land te verhuizen in deze omstandigheden. Aan zij die zo ontevreden zijn vraag ik waarom ze hun emigratie nog niet minstens overwogen hebben?
-
- Elite Poster
Omdat velen hier een leven hebben opgebouwd en daardoor niet zomaar wegkunnen.Dizzy schreef:Aan zij die zo ontevreden zijn vraag ik waarom ze hun emigratie nog niet minstens overwogen hebben?
- James.
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 34 keer
Hetzelfde flauwe argument als mensen die Windows beu zijn maar te hard zijn vastgeroest in diens ecosysteem. Als je echt wil, dan doe je het gewoon.ub4b schreef:Omdat velen hier een leven hebben opgebouwd en daardoor niet zomaar wegkunnen.
-
- Elite Poster
Onzin, wij mogen nog altijd naar elk land trekken en daar een beter leven opbouwen als wij willen. Het is de vrees dat het niet zal lukken om zicht te verbeteren dat echt zal tegenhouden.ub4b schreef:Omdat velen hier een leven hebben opgebouwd en daardoor niet zomaar wegkunnen.Dizzy schreef:Aan zij die zo ontevreden zijn vraag ik waarom ze hun emigratie nog niet minstens overwogen hebben?
In Nederland draait al jaren een reeks "Ik vertrek". De meeste deelnemers hebben op vakantie een streek leren kennen en verlaten Nederland om te "genieten" van hun nieuwe thuisland waar alles beter geregeld is en ondernemen veel beter kan. De koude douches zijn niet te tellen en het is pijnlijk wakker worden als blijkt dat het soms nog een pak erger is om die B&B draaiende te krijgen/houden. De vakantieherinneringen en de realiteit van elke dag botsen nogal. Een kijktip
-
- Elite Poster
Better the devil you know, zeker?
In een ander land administratie moeten doen is een obstakel hoor, want alles werkt totaal verschillend, en iedereen verwacht impliciet dat je dat kent, dus je loopt dubbel zo hard tegen elke verkeerde verwachting aan, vaak omdat je zelf er niet bij stilstond dat het zo anders was.
Een stupied voorbeeldje of twee:
- In Frankrijk heb je voor vanalles en nog wat een RIB nodig, dat is een bewijsje van adres dat zo normaal is dat je dat aan de bankautomaat kan afprinten. Geen idee wat dat was de eerste keren dat ze daarachter vroegen, en ze leggen het ook niet goed uit natuurlijk.
- Een pincode veranderen daarentegen kan (4jaar geleden alvast, in bepaalde banken) nog altijd niet, je moet het doen met de code die je krijgt. Hun gezicht toen ik vroeg hoe je die code veranderde...
- Van een IBAN hadden ze 10 jaar geleden nog nooit gehoord. Nu is het *iets* beter, maar hun "overschrijvingsformulieren" bevatten enkel een code, geen bedrag of rekeningnummer, waardoor internationaal overschrijven een hel wordt.
- Toen ik voor het eerst in de UK was, liep ik direct tegen een barriere in het station, die de parking van het gebouw scheidde. Blijkbaar kan je daar niet het perron of de tunnels passeren zonder geldig ticket. Was toen effe ambetant want de ticketverkoop was aan de andere kant
- Het heeft me ook een paar simkaarten gekost eer ik in de UK doorhad hoe herladen werkte. Daar laad je eerst de kaart op met een soort "money pool", en van daaruit gebruik je het geld om een "pakket" aan te kopen met belminuten, smsjes, en data. Terwijl bij ons, last I checked, je de gratis belminuten, smsjes en data er gewoon bijkrijgt bij het herladen.
- Jaren geleden een Nederlandse collega gehad die meewerkte op Rock Werchter. Om daar te werken moet je een "uittreksel strafregister type 1" hebben, vroeger het "bewijs van goed gedrag en zeden" genoemd. Tegenwoordig krijg je dat zo makkelijk en snel dat je gewoon effe naar het gemeentehuis moet en 2 minuten later ben je ermee buiten, meestal nog gratis als het voor sollicitaties of vrijwilligerswerk is.
In NL daarentegen was dat totaal in onbruik. Dat attest afhalen kostte die man dus meer dan 30 euro, en 3 maanden werk, want dat moest van de gemeente naar de nationale justitie, daar en paar stempels over en weer (ik herinner me de details niet helemaal meer), enfin, plezant was anders.
Dat lijken nu stomme dingen, maar die zijn zo in hun respectievelijke culturen ingebakken, dat je daar als buitenlander echt over struikelt. Stel je nu voor dat je er werkelijk gaat wonen en dag in dag uit met een totaal verschillende manier van werken moet omgaan. Je beseft nog niet goed hoeveel dingen we als vanzelfsprekend beschouwen, die toch totaal anders zijn in een ander land; en omgekeerd natuurlijk.
Lees maar ns een paar expat sites over buitenlanders in Belgie, en hoe raar zij soms opkijken bij de dingen die wij totaal anders doen
In een ander land administratie moeten doen is een obstakel hoor, want alles werkt totaal verschillend, en iedereen verwacht impliciet dat je dat kent, dus je loopt dubbel zo hard tegen elke verkeerde verwachting aan, vaak omdat je zelf er niet bij stilstond dat het zo anders was.
Een stupied voorbeeldje of twee:
- In Frankrijk heb je voor vanalles en nog wat een RIB nodig, dat is een bewijsje van adres dat zo normaal is dat je dat aan de bankautomaat kan afprinten. Geen idee wat dat was de eerste keren dat ze daarachter vroegen, en ze leggen het ook niet goed uit natuurlijk.
- Een pincode veranderen daarentegen kan (4jaar geleden alvast, in bepaalde banken) nog altijd niet, je moet het doen met de code die je krijgt. Hun gezicht toen ik vroeg hoe je die code veranderde...
- Van een IBAN hadden ze 10 jaar geleden nog nooit gehoord. Nu is het *iets* beter, maar hun "overschrijvingsformulieren" bevatten enkel een code, geen bedrag of rekeningnummer, waardoor internationaal overschrijven een hel wordt.
- Toen ik voor het eerst in de UK was, liep ik direct tegen een barriere in het station, die de parking van het gebouw scheidde. Blijkbaar kan je daar niet het perron of de tunnels passeren zonder geldig ticket. Was toen effe ambetant want de ticketverkoop was aan de andere kant
- Het heeft me ook een paar simkaarten gekost eer ik in de UK doorhad hoe herladen werkte. Daar laad je eerst de kaart op met een soort "money pool", en van daaruit gebruik je het geld om een "pakket" aan te kopen met belminuten, smsjes, en data. Terwijl bij ons, last I checked, je de gratis belminuten, smsjes en data er gewoon bijkrijgt bij het herladen.
- Jaren geleden een Nederlandse collega gehad die meewerkte op Rock Werchter. Om daar te werken moet je een "uittreksel strafregister type 1" hebben, vroeger het "bewijs van goed gedrag en zeden" genoemd. Tegenwoordig krijg je dat zo makkelijk en snel dat je gewoon effe naar het gemeentehuis moet en 2 minuten later ben je ermee buiten, meestal nog gratis als het voor sollicitaties of vrijwilligerswerk is.
In NL daarentegen was dat totaal in onbruik. Dat attest afhalen kostte die man dus meer dan 30 euro, en 3 maanden werk, want dat moest van de gemeente naar de nationale justitie, daar en paar stempels over en weer (ik herinner me de details niet helemaal meer), enfin, plezant was anders.
Dat lijken nu stomme dingen, maar die zijn zo in hun respectievelijke culturen ingebakken, dat je daar als buitenlander echt over struikelt. Stel je nu voor dat je er werkelijk gaat wonen en dag in dag uit met een totaal verschillende manier van werken moet omgaan. Je beseft nog niet goed hoeveel dingen we als vanzelfsprekend beschouwen, die toch totaal anders zijn in een ander land; en omgekeerd natuurlijk.
Lees maar ns een paar expat sites over buitenlanders in Belgie, en hoe raar zij soms opkijken bij de dingen die wij totaal anders doen
-
- Elite Poster
niet verwonderlijk natuurlijk voor een landje dat denkt 6 regeringen te moeten tellen
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Ik volg Dizzy helemaal.CCatalyst schreef:Ik volg je hier niet in. Ik heb mijn argumenten eerder in deze topic al naar voren gebracht. En die gaan toch verder (denk ik) dan simpel "geklaag".Dizzy schreef:Ben al in elk continent naar verschillende landen en regio's geweest en ik haat België nog altijd niet. Integendeel, ondanks de lelijkheid en de vele problemen en tekortkomingen besef ik telkens opnieuw hoe goed we het hier hebben.
Daarbij is het bijzonder vreemd dat een land waar de mensen het zogezegd "zo goed hebben" toch met een heel groot probleem kampt. Eigenlijk twee.
Wat Europa betreft hebben de mensen in Scandinavie het nog een pak beter dan wij. Vooral Noorwegen dan.
Heb zowat 3/4 vd wereld (beroepshalve) gezien en in 9 landen gewoond (Belgie - Frankrijk - Tsjechië - UK - UAE - Saudi Arabie - US - Canada - Zuid Afrika en Kenya)
België is en blijft mijn favoriet, ben er geboren en getogen en de frietjes blijven hier smaken na een trip
Belastingen? Ja hoog... maar de return die je krijgt is ongezien!
Telecom? Duur, maar stabiel en toch wel waar voor je geld.
En dan spreek ik niet enkel over internet, maar eveneens telefonie en TV
Gezondheidszorg: meest 'betaalbare' en bij de beteren in de wereld!
Sociaal: geen enkel land kan hier tegenop! Nergens zoveel verenigingen, cultuur, eten op zo een kleine oppervlakte.
Er zijn landen waar we op gebied van gastvrijheid nog wat kunnen leren, maar uiteindelijk zijn er nog heel wat landen waar het veel slechter aantoe gaat.
We zijn in Belgie rot verwend! En denken dat het gras aan de overkant groener is ...
mijn favoriet gezegde: 'dat is omdat er daar nog meer shit onderligt!'
-
- Elite Poster
Die moet ik onthouden
"Het gras is alleen maar groener aan de overkant, omdat het beter bemest is."
"Het gras is alleen maar groener aan de overkant, omdat het beter bemest is."
-
- Elite Poster
Vooral ook cultuur is iets dat pas echt gemist wordt als je langer weg bent. Ik heb met heel wat Australiërs en Nieuw Zeelanders gesproken en zij zijn echt jaloers op onze mogelijkheden op dat gebied. Zeker NZ ziet bijlange niet de groepen die in Europa toeren en ze moeten de halve wereldbol rond eer ze in een land zitten met gelijke cultuur. Wij kunnen verdorie met de wagen op een uur in een paar buurlanden zitten. Je kan de concerten van groepen volgen in Londen, Parijs, Amsterdam, Werchter, Kiewit,...
In Schandinavië heb je dan de winters die veel langer duren en veel strenger zijn. Ik ben ooit te gast geweest bij een IJslander die in een "dorp" met 3 buren woonde. 2 buren trokken in de winter (8 maanden) naar de (enige) stad Reykjavik. Hij bleef er dan achter met zijn vrouw en een volle diepvries waarvan hij die 8 maanden moest eten. Meters sneeuw voor de deur en hoofdzakelijk binnen blijven. Hij vertelde dan nog dat het nu een luxe was door internet
Dat daar de zelfmoordcijfers hoog liggen begrijp ik perfect.
In Schandinavië heb je dan de winters die veel langer duren en veel strenger zijn. Ik ben ooit te gast geweest bij een IJslander die in een "dorp" met 3 buren woonde. 2 buren trokken in de winter (8 maanden) naar de (enige) stad Reykjavik. Hij bleef er dan achter met zijn vrouw en een volle diepvries waarvan hij die 8 maanden moest eten. Meters sneeuw voor de deur en hoofdzakelijk binnen blijven. Hij vertelde dan nog dat het nu een luxe was door internet
Dat daar de zelfmoordcijfers hoog liggen begrijp ik perfect.
-
- Elite Poster
Nochtans kunnen de cijfers in Scandinavie in het algemeen niet tippen aan de onze. Hoe je het draait of keert, het moet zijn dat heel veel mensen niet vinden wat jij kan vinden in dit land. De gemakkelijkheidsoplossing, die we hier graag hanteren, is dan om te zeggen dat het aan die mensen ligt, zoals jij ook deed. De mensen houden zich een spiegel voor en ze worden ongelukkig als ze een bepaald ideaalbeeld niet halen. De realiteit is natuurlijk wel anders, want we zijn heus niet het enige land waar de mensen zich zo'n spiegel voorhouden.Dizzy schreef: Dat daar de zelfmoordcijfers hoog liggen begrijp ik perfect.
De reden voor het ongeluk moet je veel meer gaan zoeken in het feit dat de burgers te sterk afhankelijk zijn van de opvangnetten van de staat en de staat in het algemeen. Opvangnetten die wel degelijk enorm tekortschieten en de mensen soms machteloos kunnen laten voelen. Het responsabiliseren van de mensen en het hen zelfredzaam maken werkt beter dan die vangnetten, die altijd een soort van hulpeloosheid impliceren.
De negatieve verhalen zijn natuurlijk beter voor de kijkcijfers dan de verhalen waar alles goed gaat. Saai!Dizzy schreef:De koude douches zijn niet te tellen en het is pijnlijk wakker worden als blijkt dat het soms nog een pak erger is om die B&B draaiende te krijgen/houden. De vakantieherinneringen en de realiteit van elke dag botsen nogal. Een kijktip
Laat ons zeggen dat de landen waar het beter is dan hier behoorlijk moeilijk doen als je naar ginder wilt migreren, omdat hun succes ook afhangt van het onder controle houden van de migratiestroom. Het is niet zoals hier van "kom maar af, hier is alvast een uitkering".Dizzy schreef:Aan zij die zo ontevreden zijn vraag ik waarom ze hun emigratie nog niet minstens overwogen hebben?
Putten in wegen? Geen deftige fietsinfrastructuur? Files? Een beperkt en onflexibel OV-aanbod? Sterk vervuilde lucht? Geen investeringen in nieuwe energiecentrales?axs schreef: Belastingen? Ja hoog... maar de return die je krijgt is ongezien!
Ga eens zien wat ze in het noorden terugkrijgen voor dezelfde hoge belastingen.
Maar het is net niet betaalbaar. De schuldenberg loopt elk jaar verder op.axs schreef: Gezondheidszorg: meest 'betaalbare' en bij de beteren in de wereld!
Laatst gewijzigd door CCatalyst 11 feb 2017, 17:53, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
@CCatalyst: heeft u eigenlijk zelf ervaring met migreren? Of is het 'van horen zeggen'?
Ook de voorbeelden die u aanhaalt zijn uitzonderingen en geen regel op mondiale schaal.
Scandinavië is misschien dan wel grotendeels een schoolvoorbeeld, maar denk niet dat je je daaraan moet/kan spiegelen.
Ook de voorbeelden die u aanhaalt zijn uitzonderingen en geen regel op mondiale schaal.
Scandinavië is misschien dan wel grotendeels een schoolvoorbeeld, maar denk niet dat je je daaraan moet/kan spiegelen.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Responsabiliseren volgens de geldende politiek is gewoon geld afpakken, genre broekzak/vestzak of "trek uw plan".CCatalyst schreef:De reden voor het ongeluk moet je veel meer gaan zoeken in het feit dat de burgers te sterk afhankelijk zijn van de opvangnetten van de staat en de staat in het algemeen. Opvangnetten die wel degelijk enorm tekortschieten en de mensen soms machteloos kunnen laten voelen. Het responsabiliseren van de mensen en het hen zelfredzaam maken werkt beter dan die vangnetten, die altijd een soort van hulpeloosheid impliceren.
Ik zie wel wat in responsabiliseren, maar op lange termijn: een investeringsgolf in onderwijs. Zowel basisonderwijs als secundair, maar evengoed tijdens uw loopbaan. Responsabiliseren als in: we ondersteunen u, maar je gaat het wel zelf moeten doen/willen.
Engageer u in een gemiddelde school of ouderraad en je ziet de mafste toestanden. Maak mensen sterker, van in het begin, dan hebben ze de staat minder nodig.
Enkele suggesties:
- begeleiding van jonge/nieuwe leerkrachten (welk bedrijf dat bachelors en masters aanneemt, geeft GEEN opleiding aan starters?)
- jobzekerheid voor jonge/nieuwe leerkrachten (welk bedrijf dat bachelors en masters aanneemt, geeft GEEN contract van onbepaalde duur - niet te verwarren met een vaste benoeming)
- het niveau van startende leerkrachten is te laag, werk met een ingangsexamen (oa taal) voor je aan de opleiding mag beginnen
- het verkrampte denken over taal gaat ons niet helpen: organiseer lessen in het Engels en het Frans, reeds op jonge leeftijd. In Wallonië zijn ze daar al 5-10 jaar mee bezig: immersie-onderwijs. Als je daar in VL iets over zegt, springen alle nationalisten in uw nek
- voorzie in een systeem dat opleiding/bijscholing tijdens uw carrière aanmoedigt (bv met fiscale stimuli)
- verruim de maximumfactuur voor het lager onderwijs (bv van €85 per schooljaar naar €100 per schooljaar)
- voer een maximumfactuur in het secundair in
- investeer meer in onderwijsgebouwen, ik ken meer scholen in verpauperde gebouwen, dan scholen met "recente" gebouwen (max 15 jaar oud)
-
- Elite Poster
Ik begrijp dat het nodig is, maar jobzekerheid voor jonge leerkrachten is een issue, want hun job hangt af van het bestaan van hun vak (enfin, een vak dat ze mogen geven, toch in het middelbaar) in lesuren, en dat hangt af van het aantal leerlingen, waar scholen weinig controle over hebben.
Ik ga je nog een extra puntje geven, speciaal voor het gemeenschapsonderwijs:
- geef die scholen hun geld in 1 grote pot; nu is dat overheidsbudgetgewijs allemaal in posten opgedeeld, zodat scholen geen geld meer over hebben voor bv IT of stiften, maar wel 4000 euro aan bureaus of kasten moeten kopen, ook al hebben ze geen nodig, omdat er daar nog budget zit en dat op moet of ze zijn het kwijt en krijgen volgend jaar minder.
Ik ga je nog een extra puntje geven, speciaal voor het gemeenschapsonderwijs:
- geef die scholen hun geld in 1 grote pot; nu is dat overheidsbudgetgewijs allemaal in posten opgedeeld, zodat scholen geen geld meer over hebben voor bv IT of stiften, maar wel 4000 euro aan bureaus of kasten moeten kopen, ook al hebben ze geen nodig, omdat er daar nog budget zit en dat op moet of ze zijn het kwijt en krijgen volgend jaar minder.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 28 keer
Wel grappig, sommige dingen dat je hier leest.
"Lekker eten in België" bijvoorbeeld. Nuja, meningsverschillen
Heb 5 maanden in Azië gewoond en heb bijna nooit Belgisch eten gemist. Het eten hier is nu niet echt spectaculair.
Overigens, na het terug landen op de luchthaven hier na 5 maand Azië, had ik écht niet het gevoel van "jeuj, ik ben weer terug". Misschien wel, maar dan vooral in sarcastische zin
"Lekker eten in België" bijvoorbeeld. Nuja, meningsverschillen
Heb 5 maanden in Azië gewoond en heb bijna nooit Belgisch eten gemist. Het eten hier is nu niet echt spectaculair.
Overigens, na het terug landen op de luchthaven hier na 5 maand Azië, had ik écht niet het gevoel van "jeuj, ik ben weer terug". Misschien wel, maar dan vooral in sarcastische zin
- James.
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 34 keer
In ironische zin bedoel je. Sarcastisch in die zin klopt niet, ook al doen de engelstaligen het altijd verkeerd. Sarcastisch slaat op kwetsende of bijtende humor specifiek gericht op iemand. Zoals bv: iemand zo dik noemen dat die zijn riem moet vastmaken met een boemerang. Zeggen dat het 'weer zo mooi weer is!' terwijl het regent, is echter geen sarcasme, want je wilt er niemand mee kwetsen. Het is louter ironie, want je bedoelt iets anders dan wat je letterlijk zegt.LaserJet schreef:Misschien wel, maar dan vooral in sarcastische zin
In België vind je trouwens de beste taalneuten, wist je dat?
-
- Elite Poster
Klopt niet, zo geweldig is alles er ook niet de zelfmoordcijfers in IJsland en Finland zijn bijvoorbeeld helemaal niet goed.CCatalyst schreef:Nochtans kunnen de cijfers in Scandinavie in het algemeen niet tippen aan de onze. Hoe je het draait of keert, het moet zijn dat heel veel mensen niet vinden wat jij kan vinden in dit land. De gemakkelijkheidsoplossing, die we hier graag hanteren, is dan om te zeggen dat het aan die mensen ligt, zoals jij ook deed. De mensen houden zich een spiegel voor en ze worden ongelukkig als ze een bepaald ideaalbeeld niet halen. De realiteit is natuurlijk wel anders, want we zijn heus niet het enige land waar de mensen zich zo'n spiegel voorhouden.
De reden voor het ongeluk moet je veel meer gaan zoeken in het feit dat de burgers te sterk afhankelijk zijn van de opvangnetten van de staat en de staat in het algemeen. Opvangnetten die wel degelijk enorm tekortschieten en de mensen soms machteloos kunnen laten voelen. Het responsabiliseren van de mensen en het hen zelfredzaam maken werkt beter dan die vangnetten, die altijd een soort van hulpeloosheid impliceren.
Dat er ook in België nog veel beter kan in de psychische gezondheidszorg zul je mij niet horen ontkennen maar sommige zaken hangen wel degelijk samen met de "mentaliteit" van een land. Belgen zijn grotere binnenvetters dan bijvoorbeeld Nederlanders. Bij psychische problemen is het net belangrijk dat je erover durft/kan spreken. Ook is het probleem verschillende tussen mannen en vrouwen, bij mannen speelt alcohol een grote rol.
Opvangnetten zijn net belangrijk want iemand die in en depressie zit komt daar zelden zonder hulp uit. Ze verbergen het ook vaak voor vrienden/partner. Uw opmerking laat uitschijnen dat depressie toch een probleem is van de zwakke persoon en dat is toch ook verwijten dat het aan de mens zelf ligt en niet aan de maatschappij.
België heeft een zeer hoog opnamecijfer maar een te laag succescijfer bij de behandeling. Dat kan wel beter. Responsabiliseren is meestal een ander woord voor besparen op voorzieningen, een trek uw plan. Of je daarmee veel gaat voorkomen betwijfel ik.
Ik vertrek heeft ook aandacht voor succesverhalen maar deze zijn in de minderheid omdat velen niet beseffen waar ze aan beginnen en te slecht voorbereid zijn. Ook de reacties van kinderen zijn onvoorspelbaar, zij moeten mee met de "droom" van de ouders die soms een nachtmerrie blijkt.
ik denk niet dat er veel Belgen emigreren om een uitkering elders te cashen. Ik heb het over mensen die het elders zoveel mooier zien maar toch niet durven veranderen. Dat klopt ergens niet.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Het is niet enkel een kwestie van durven...Dizzy schreef:Ik heb het over mensen die het elders zoveel mooier zien maar toch niet durven veranderen. Dat klopt ergens niet.
Ik zou vroeger wel willen verhuisd hebben (en nu nog), maar dan kom je je vrouw tegen, die voor haar grootmoeder wil zorgen (wat ik 100% begrijp), ondertussen komen er kinderen (die hier dan ook vriendjes maken) en komen mijn ouders op leeftijd dat ze stilaan hulp nodig hebben, ... en zo geraak je soms ook niet weg.
Ik zie het elders mooier omdat daar nog meer plaats is, meer natuur, minder drukte (en ik woon al vrij "afgelegen" naar Vlaamse normen).
Natuurlijk snap ik ook wel dat er ginder minder werkgelegenheid is, maar op zich zou ik dat niet zozeer nodig hebben.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Een grote tijd van het jaar is het daar ook gewoon constant donker... mensen onderschatten dit echt, maar het is een externe factor waar de landen op zich niets aan kunnen doen.Dizzy schreef:Klopt niet, zo geweldig is alles er ook niet de zelfmoordcijfers in IJsland en Finland zijn bijvoorbeeld helemaal niet goed.
-
- Elite Poster
Nob schrijft: Ik zou vroeger wel willen verhuisd hebben (en nu nog), maar dan kom je je vrouw tegen, die voor haar grootmoeder wil zorgen (wat ik 100% begrijp), ondertussen komen er kinderen (die hier dan ook vriendjes maken) en komen mijn ouders op leeftijd dat ze stilaan hulp nodig hebben, ... en zo geraak je soms ook niet weg.
Nagel op de kop! Heb meer dan 7 jaar in Azie en Afrika gewoond/gewerkt! En doe zelf alle moeite nu om mijn kleinkinderen op Nieuw-Zeeland attent te maken, of Canada, of Noorwegen, of...
Nagel op de kop! Heb meer dan 7 jaar in Azie en Afrika gewoond/gewerkt! En doe zelf alle moeite nu om mijn kleinkinderen op Nieuw-Zeeland attent te maken, of Canada, of Noorwegen, of...