Sedert 01/01/2017 zijn de nieuwe regels van kracht, waardoor de algemene snelheidsbeperking van 90 km/u (buiten bebouwde kom) naar 70 km/u werd gebracht.
- Ik wil het in deze topic a.u.b niet hebben over het nut of de zin van deze wijziging.
Want dat wordt weer een typische welles-nietes discussie tussen voor- en tegenstanders.
Indien iemand zich toch geroepen voelt >> graag nieuwe topic !!!
1) Wat met Gemeentewegen?
Wij werden door de pers uitvoerig ingelicht, maar als je alle artikels nog eens naaleest, wordt hier alleen over de Gewestwegen gesproken.
"Tot nu toe was het de regel dat er op de gewestwegen 90 km/u mocht gereden worden maar op zowat 75 procent van die gewestwegen gold de uitzonderingsregel dat er slechts 70 km/u mocht gereden worden", zegt de minister van Mobiliteit.
"We maken nu van de uitzondering de regel. Dat betekent dat er op gewestwegen slechts 70 km/u mag gereden worden, tenzij het expliciet anders staat aangegeven
bron: http://www.demorgen.be/binnenland/70-km ... -bb5ba194/
Hieruit besluiten sommigen dat deze regel niet geldt op Gemeentewegen ??? Of toch tenminste verwarrend ?
Een bestuurder kan toch onmogelijk een onderscheid kan maken tussen een Gewestweg en een Gemeenteweg?
Het antwoord staat het gewijzigd artikel 11.2 (voor wat betreft het Vlaams Gewest, vanaf 1 januari 2017) van de wegcode:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /170-art11 .
De regel geldt dus voor alle wegen, zowel gemeente- als gewestwegen.
2) Sommige ongewenste (of gewenste) neveneffecten.
Het Vlaamse gewest is dus vlijtig bezig om alle 70 borden (C43) weg te halen van de gewestwegen
Zo ook in mijn Gemeente: de "Ring" van Waregem (R35) is een Gewestweg, alle borden "70" zijn er weggenomen.
Gevolg: de volledige Ring is nu beperkt tot 50 km/u (gezien volledig binnen de bebouwde kom) ... .
Sommige gemeenten interpreteren de regels verschillend. Een grappig voorbeeld:
de (gemeente) weg van Waregem (West-Vl) naar Zulte (Oost-Vl)
- Op Waregems grondgebied zijn alle borden "70" verdwenen
- Vanaf Zulte staan er nu overal nieuwe borden "70".
Blijkbaar denkt deze gemeente dat ze nu zelf overal nieuwe borden moeten plaatsen op de gemeentewegen? Ik dacht dat het de bedoeling om de wildgroei van verkeersborden te beperken
Ik vind het allemaal een beetje chaotisch