heist_175 schreef:En wat waren de aanslagen in Brussel, Berlijn, Parijs, Nice dan?
Brussel en Parijs waren gecoordineerde aanslagen op verschillende plaatsen (geen lone wolves), de "makkelijkste" om te detecteren en te voorkomen als je een inlichtingendienst hebt die goed werkt, omdat er meerdere personen betrokken zijn => meer communicatie, meer kans op lekken. Stel aub niet in twijfel dat de aanslagen van Parijs/Brussel op te sporen en voorkomen waren, want dan ben je out of the loop,
er zijn talloze aanknopingspunten gemist door fouten van onze overheid (die dit rapport voor ons, de burgers, verborgen wilde houden, maar het is toch uitgelekt).
Lone wolves zijn anders, die kan alles in zijn eentje (of een koppel die enkel thuis erover spreekt) plannen en uitvoeren en als inlichtingendienst was er niets dat je kon opmerken. Ja, die zijn er in de VS nog geweest en zullen er nog wel zijn tijdens Trump ook. Het "voordeel" (relatief dan) is dat die lone wolves nooit dezelfde schade kunnen aanrichten als een gecoordineerde aanslag. Soit, gecoordineerde aanslagen op de schaal en omvang van Brussel/Parijs hebben we in de VS niet gezien post-2001 terwijl het in de EU wel voorkwam de laatste jaren.
Maar om terug bij je punt te komen, gaan Trump's maatregelen aanslagen voorkomen? Nope. Gaan ze de kans op lone wolve-aanslagen in de VS kleiner maken? Nope. Gaan ze de kans op gecoordineerde aanslagen in de VS nog kleiner maken? Volgens mij wel. Gaan ze de kans op nog meer aanslagen in Europa en andere werelddelen vergroten? Misschien wel, maar zal nooit met zekerheid te zeggen zijn.
heist_175 schreef:Als een motorclub ergens een lading coke wil pikken, dan communiceren die er eerst een half jaar over. Tja, dan heb je duidelijk een spoor dat je kan oppikken en ook een structuur etc. Maar de recente aanslagen, zowel EU als VS: zootje ongeregeld.
Dit klopt dus niet wat de EU betreft. Zie het artikel dat ik gelinkt heb met het rapport dat onze overheid wilde verstoppen voor ons. "Numerous chances to unmask the Abdeslam brothers before the Paris and Brussels attacks were missed." Google helpt je voorbij de paywall.
Voor de rest gaat dit teveel offtopic, mijn punt is alleen maar dat ik wel denk dat Trump's maatregelen de kans op aanslagen gaan verkleinen (maar ook weer niet onmogelijk maken), veel meer kan ik er ook niet aan toevoegen. Ik wil gerust verder participeren in een dedicated topic over dit onderwerp.