Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Gebruikersavatar
cadsite
userbase crew
userbase crew
Berichten: 6839
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

r2504 schreef:
Een fietstocht van 20 km duurt gemiddeld 75 minuten. Fietstochten van 26 km (goed voor veiliger wegen en betere fietspaden) duren zo'n 90 minuten.
Zelfs met file doe ik zo'n afstanden sneller, efficiënter, netjes geklimatiseerd, lekker ontspannen, fijn muziekje, inclusief bagage, niet bezweet/nat/bevroren, ... dus geef mij één reden waarom ik zo'n slecht alternatief zou nemen ?
ik zou het niet doen, maar er zijn redenen genoeg.
-kosten/vergoeding
-gezondheid
-sportiviteit
-goesting
-...

Persoonlijk vind ik de fiets een echt alternatief voor iedereen tot zo'n 10 km, daarboven wordt het lastiger.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:zo'n slecht alternatief
Allemaal kwestie van prioriteiten.

Die verschillen nogal bij mensen, waardoor dus de nuttigheid van fiets boven auto in hun ogen eveneens verschilt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Allemaal kwestie van prioriteiten. Die verschillen nogal bij mensen
Maar toch steun je het idee IEDEREEN te dwingen naar een alternatief dmv. SKH ?

Moest ik op minder dan 10 km wonen zou ik het misschien ook overwegen (bij goed weer) maar aangezien dat niet van toepassing is heeft het ook totaal geen idee van mij trachten te dwingen. Het enige resultaat zal zijn dat je in m'n zakken zit en daar heb ik het moeilijk mee (we betalen al meer dan genoeg)... vakbonden staken voor heel wat minder trouwens.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

James. schreef:Mensen die niet willen fietsen omdat het in ons land zo vaak regent, hebben ongelijk.
OK, laat ons maar veronderstellen dat de cijfers van Frank Deboosere correct zijn, en 1 op 1 op mij van toepassing.
Dan nog, ik zit met een fietsroute naar mijn werk van ongeveer 30km.
Da's 60km heen en weer.
Ik schat dat ik daar zo'n 2 uur x 2 = 4 uur per dag zou overdoen.
Hoe lang denk je dat je dat gaat volhouden?
Het mag dan nog gezonder zijn, wat ik zeker niet ga ontkennen, maar dat houd je niet vol.
Ik heb die route overigens al een stuk of 8 keer gedaan, maar dan wel vrijwillig, niet omdat ik moest omdat ik anders met een kilometerheffing om mijn oren geslagen werd.
's Morgens moest ik al heel vroeg opstaan.
's Avonds kwam ik laat thuis.
Ik moest het doen de dagen dat ik geen taalles had, want het was totaal niet te combineren.
Ik kon ook niet veel meenemen, anders neem ik van alles mee naar mijn werk voor tijdens de pauze.
Ik zou wel de route kunnen verkorten, maar dan ben je langs een drukke weg aan het fietsen, ook niet echt plezant.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

@boulder:
Als er ondanks dat er op bepaalde stukken, en die stukken nemen alsmaar toe, bijna altijd file is tijdens de spits blijven er meer dan 30% mensen in gaan staan die er eigenlijk niet moeten zijn. Dan wil ik er nog gerust 10% aftrekken die allemaal naar een begrafenis of specialist moeten maar het blijft belachelijk en bijna "kiezen" om erin te staan. Zelfs als men lang op voorhand aankondigt dat er zware problemen gaan zijn staat er nog een rij! Ik heb een hekel aan in de file staan maar sommigen blijken er inderdaad precies van te genieten.

Bejaarden storen me niet speciaal. Mensen die er bewust voor kiezen om op de meest drukke moment iets te doen dat ze op een andere moment veel beter kunnen doen wel. Ik kies mijn vakantieperiodes ook buiten het hoogseizoen want zo heb ik zelf een leukere vakantie en loop ik anderen niet onnodig in de weg. Ik kan mijn vakantie redelijk vrij kiezen dus gebruik ik die vrijheid. Als ik bejaard was zou ik niet om 20u gaan winkelen maar om 10u bijvoorbeeld. Dan heb ik alle tijd om door de rijen te kuieren zo lang ik wil en plaats zat om mijn kar te zetten en keren waar ik wil. Om 20u is het in sommige winkels eerder een slagveld maar blijkbaar vinden sommigen dat "gezellig".

Trouwens ze kunnen daar perfect en veel beter geraken buiten de spits want ook op de weg is het dan rustiger. Voor mensen die misschien niet meer zo alert reageren een extra pluspunt. Ook parkeren is geen probleem want plaats zat. Trouwens rekeningrijden is daarmee helemaal niet in tegenspraak want men kan de tarieven variëren naar de spitsuren. Je kan dus kiezen om goedkoper of gratis te rijden wat een incentive is om de spits te mijden.

Naar het werk rijden vind ik niet onnuttig, integendeel. Ik ben niet volledig tegen rekeningrijden om net de mensen die geen alternatief hebben beter naar hun werk te laten rijden ook al doe ik dat zelf niet. Ik wil niemand pesten maar wel een beter en efficiënter vervoer voor automobilisten EN OV. Maatregelen die dat beogen vind ik inderdaad goed beleid. Wagen sponsoren terwijl we steeds meer stil staan is voor mij voorbijgestreefd beleid dat ook nergens ter wereld op deze schaal nog bestaat. Deze week nog is België ervoor wederom op de vingers getikt. Ooit zal het toch moeten veranderen.

Alé, en ik die dacht dat er iets ging veranderen - lees verbeteren- met de kracht van verandering :wink:

Er is geen nieuwe melkkoe nodig aangezien de trajectcontrole goed geld opbrengt. De koe is blijkbaar niet van de slimste, er zitten zelfs enkele steenezels tussen :lol:

Daarom dat men carpoolparkings bijbouwt. Hier is er ook eentje en ze is veel te klein en wordt weldra weer groter gemaakt. Als ik naar Antwerpen ga met de wagen zet ik mij ook op zo een parking. Die wordt goed gebruikt en in ieder geval zouden de files nog erger zijn moesten die wagens er ook nog bij komen.

OV moet voldoende ondersteund worden en de huidige regering bouwt eerder af ipv op. De prijzen stijgen en investeringen zijn er te weinig. Ondertussen blijft men wagens subsidiëren, dat is toch gekkenwerk.

Je hebt wel gelijk dat het bij sommigen om de mentaliteit gaat en dat is moeilijk te veranderen. Er zijn mensen die even tegen elke verandering zijn als jij, zelfs als deze verandering op langere termijn beter is voor hen en het milieu. Dan moet men grijpen naar andere middelen zoals een kilometerheffing. Mochten mensen sneller noodzakelijke verandering aanvaarden waren zo'n middelen ook minder nodig. Verder doen met steeds meer wagen en meer vervuiling is echt geen optie meer.

Dat je als fietser niet overdreven vaak nat wordt kan ik bevestigen. Ben op 2 jaar fietsen nog maar enkele keren met regen geconfronteerd. Dat valt dus echt mee en je moet pech hebben om hierover te zagen. De keren dat ik met de wagen sta te sukkelen zijn in ieder geval talrijker en dat ondanks het feit dat ik weinig de wagen neem. Veel hangt af van de plaats en het traject maar het weer vind ik niet echt het grootste probleem van de fietser. Eerder het gebrek aan voldoende investeringen in infrastructuur en goede afgescheiden fietspaden. Dat geld zou van een kilometerheffing kunnen komen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Net op het nieuws... Een school in Bonheiden die kermis jetons geeft aan kinderen die met de fiets naar school komen. Fietsverbruik van 12 naar 60+ procent. Er zijn ook andere manieren om mensen hun mentaliteit te laten wijzigen denk ik dan.

Trouwens een fietstocht van 20 km duurt een uur. Met de ebike zelfs maar iets langer dan 50 minuten. Ver van de 75 minuten waarvan hier sprake is... Als ik met mijn pa zo'n 20 tot 30 km fiets (hartpatiënt) zit ons gemiddelde rond de 20 per uur. Bij slecht weer eens 18 per uur.
Funfile
Premium Member
Premium Member
Berichten: 463
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 37 keer

Vandaag nog eens - noodgedwongen - met het OV naar het werk geweest. Man, wat heb ik mijn auto gemist. Kou geleden op die bussen, da's echt niet
normaal.

Daarbij nog eens 2,5 uur op voorhand moeten vertrekken om op tijd op het werk aan te komen. En 's avonds niet meer thuis raken met dat OV er nog eens bovenop.

Ik had het geluk dat ik niet met dat OV hoefde thuis te raken, maar dat ik wel de plaats nog kon bereiken waar mijn herstelde wagen voor me klaar stond.

Er gaat nog héél véél moeten verbeteren willen ze mij op het OV krijgen. Dus het OV is voor mij alvast geen serieus alternatief.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Funfile schreef:Kou geleden op die bussen, da's echt niet normaal.
De nieuwe treinstellen zijn zo ook één grote open ruimte (hebben dus geen binnendeuren meer, zelfs niet bij 1e klasse)... aan iedere halte ben je dus opnieuw bevroren als je ook maar een beetje in de buurt zit van de deuren.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:De nieuwe treinstellen zijn zo ook één grote open ruimte (hebben dus geen binnendeuren meer, zelfs niet bij 1e klasse)... aan iedere halte ben je dus opnieuw bevroren als je ook maar een beetje in de buurt zit van de deuren.
Deze treinstellen?

Inderdaad zeer irritante stellen, minder leuk om daar lang op te zitten dan de oudere stellen (die met de blauwe zetels) tussen de kust en Antwerpen. De stoel 'zit' rechter dus kunt ge minder chillax onderuit zakken, minder beenruimte, meer open dus meer lawaai en kou... en in de zomer zetten ze de aircon altijd flippin hard in die rotdingen. Dan is het mooi weer en kleed ik mij daar naar, dan zit ik drie 'kotteers' (lees in het dialect) op die trein heb ik een valling verdekke!
Laatst gewijzigd door James. 27 jan 2017, 10:08, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Inderdaad... dat zijn ze... nu ja, ze zijn al veel beter dan die rode "beestenwagons" die soms nog rijden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9510
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ik gebruik een filevermijdende gps.
Dat ding gooit me op "normale" momenten de ring van Brussel bv steevast eraf richting expo om er dan terug op te gaan, hebben we weer 50m winst gemaakt :-)
(bij druk verkeer word ik gegandeerd Brussel door gestuurd omdat dat toch nog sneller is dan de ring volgen)

Weet je wat je krijgt met filevermijdende gps'en?
- Buurtwegjes die ipv enkel door buurtbewoners gekend zijn ineens dienen als alternatieve route.
- En dus buurtcomités die paaltjes, bloembakken, en doorgangsverboden aanvragen aan de gemeente want "hun rustige weg is een snelweg geworden".
- Waardoor het verkeer zich naar de volgende weg begeeft die de file vermijdt, met dezelfde reactie tot gevolg.
- En steden die lussen creeeren om het alternatieve verkeer te weren.



Alternatieve wegen en filevermijdende gps'en zijn géén oplossing voor structurele files.

Dan lijkt de oplossing daar nog een kilometervergoeding te zijn die aftrekbaar/terugbetaalbaar is voor woon/werkverkeer, maar niet voor de gepensioneerde die perse op dat uur ook in het verkeer staat, analoog aan de spitsuur treinregeling.

En als ik het verkeer op de Brusselse ring als gemiddeld mag beschouwen, dan is het "just in time" transport verantwoordelijk voor een serieuze hap van die file; daar rij je ettelijke slierten vrachtwagens voorbij op de middag.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

ITnetadmin schreef:Ik gebruik een filevermijdende gps.
Geweldig, toch? :-D Zolang de meerderheid liever staat aan te schuiven is zo'n navigatiesysteem leuker. Inderdaad, als de ring toeplakt, stuurt hij mij gauw recht door brussel.
daar rij je ettelijke slierten vrachtwagens voorbij op de middag.
De E17 is ook niet min: twee rijvakken voor vrachtwagens die mekaar constant voorbijsteken, en dan de linkse strook voor wagens die nergens anders nog plaats hebben.

Ik blijf erbij: vrachtwagens zijn dikke kak en ik vermijd ze zeer graag op de baan. Moesten ze nu een transit voor énkel vrachtverkeer voorzien, zodat wagens apart kunnen rijden zonder last te hebben van die vrachtwagens, dát zou leuk (én veiliger!) zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Ha, dan hebben we het nog niet gehad over het zoveelste vrachtwagenladinkje dat weer eens niet goed genoeg vast gemaakt werd en vervolgens natuurlijk op de meest slecht denkbare locatie over de ganse weg uitgekieperd wordt. Stilaan dagelijkse kost.

Of een "ongeval met een vrachtwagen", zeer zeker dagelijkse kost.

Gelukkig dat de winters de laatste jaren zacht zijn en we gespaard blijven van de vrachtwagens die in "schaar" gaan staan omdat men het eigen kunnen weer eens overschat.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6048
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Tja, vanmorgen was het toch echt een mongool in een gewone wagen die het ongeval veroorzaakte. Een ongeval met een vrachtwagen is niet altijd de schuld van die vrachtwagen. Vrachtwagen reed netjes rechts op de E313, geen idee wat de auto achter hem moet gedacht hebben maar die gaf zonder reden plots vol gas en vloog er achteraan vol op (wou waarschijnlijk in een gat schieten in het rijvak ernaast in plaats van achter die wagen in te voegen). Voorbumper bleef op de weg en de andere 2 gingen een 100m verder op de pechstrook staan.
Ik vind het lastig als vrachtwagens gaan voorbijsteken met een kilometer per uur verschil, maar de gevaarlijke exploten zijn toch echt vaker de autobestuurders in mijn ogen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

MClaeys schreef:Tja, vanmorgen was het toch echt een mongool in een gewone wagen die het ongeval veroorzaakte. Een ongeval met een vrachtwagen is niet altijd de schuld van die vrachtwagen. Vrachtwagen reed netjes rechts op de E313, geen idee wat de auto achter hem moet gedacht hebben maar die gaf zonder reden plots vol gas en vloog er achteraan vol op (wou waarschijnlijk in een gat schieten in het rijvak ernaast in plaats van achter die wagen in te voegen). Voorbumper bleef op de weg en de andere 2 gingen een 100m verder op de pechstrook staan.
Ik vind het lastig als vrachtwagens gaan voorbijsteken met een kilometer per uur verschil, maar de gevaarlijke exploten zijn toch echt vaker de autobestuurders in mijn ogen.
Ik denk dat het vooral de combinatie van vrachtwagen en personenwagen in dezelfde stroom is die het probleem vormt. Zoals James zegt, die scheiden zou wellicht al heel wat ongevallen kunnen vermijden. Natuurlijk gaan er dan nog steeds personenwagens op elkaar knallen (en vrachtwagens ook), maar daarvoor is het nog wachten op de automatische voertuigen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Ik vind het lastig als vrachtwagens gaan voorbijsteken met een kilometer per uur verschil
Op sommige plaatsen mag men dit niet tijdens de spitsuren maar men zou er beter een algemene regel van maken (en die ook controleren).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

r2504 schreef: Zelfs met file doe ik zo'n afstanden sneller, efficiënter, netjes geklimatiseerd, lekker ontspannen, fijn muziekje, inclusief bagage, niet bezweet/nat/bevroren, ... dus geef mij één reden waarom ik zo'n slecht alternatief zou nemen ?
Net om die mentaliteit te veranderen is SKH absoluut noodzakelijk. :roll:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Dizzy schreef:@boulder:
Als er ondanks dat er op bepaalde stukken, en die stukken nemen alsmaar toe, bijna altijd file is tijdens de spits blijven er meer dan 30% mensen in gaan staan die er eigenlijk niet moeten zijn. Dan wil ik er nog gerust 10% aftrekken die allemaal naar een begrafenis of specialist moeten maar het blijft belachelijk en bijna "kiezen" om erin te staan. Zelfs als men lang op voorhand aankondigt dat er zware problemen gaan zijn staat er nog een rij! Ik heb een hekel aan in de file staan maar sommigen blijken er inderdaad precies van te genieten.
Geloof je dat nu zelf?
Wie gaat er nu voor zijn plezier aanschuiven?
Zoals ook al vaak herhaald, er zijn op veel stukken niet echt veel alternatieven.
Toen er werken waren op de autosnelweg, had ik zowel file op de rijksweg als op de autosnelweg.
Je file op de snelweg betekent dus NIET dat de weggebruiker zijn gedrag niet aangepast heeft.
En zo trek je de ene na de andere verkeerde conclusie.
Dizzy schreef:Bejaarden storen me niet speciaal. Mensen die er bewust voor kiezen om op de meest drukke moment iets te doen dat ze op een andere moment veel beter kunnen doen wel.
Ahja, maar hier spreek je jezelf toch tegen?
Ik, als werkende kan niet om 09:00 naar de supermarkt gaan, bejaarden, werklozen, huismoeders en dergelijke wel.
Maar om er te geraken moeten ze zich dus in het verkeer begeven.
En dan kom je weer zagen dat ze voor files zorgen.
Weet je eigenlijk wel wat je wilt?
Dizzy schreef:Ik kies mijn vakantieperiodes ook buiten het hoogseizoen want zo heb ik zelf een leukere vakantie en loop ik anderen niet onnodig in de weg.
Tenzij je natuurlijk ergens overdag de autosnelweg gebruikt tijdens jouw vakantie, dan ben jij dus ook zo'n ambetanterik die de files langer maakt!
Dizzy schreef:Als ik bejaard was zou ik niet om 20u gaan winkelen maar om 10u bijvoorbeeld.
DUS... FILES OP DE WEG!!!
Logisch denken gaat precies niet bij jou.
Dizzy schreef:Trouwens rekeningrijden is daarmee helemaal niet in tegenspraak want men kan de tarieven variëren naar de spitsuren.
Variëren?
Als je echt vindt dat rekening rijden er moet komen om het "juiste" gedrag aan te moedigen, dan zou je buiten de spits NIETS mogen aanrekenen!
Dizzy schreef:Er is geen nieuwe melkkoe nodig aangezien de trajectcontrole goed geld opbrengt. De koe is blijkbaar niet van de slimste, er zitten zelfs enkele steenezels tussen :lol:
Dat blijft niet duren, hoor.
Kijk naar de eindeloze verhogingen van accijzen op drank en rookwaren.
Dat zal er ook niet meer verder komen, want ze beginnen verlies te lijden.
Dizzy schreef:Daarom dat men carpoolparkings bijbouwt. Hier is er ook eentje en ze is veel te klein en wordt weldra weer groter gemaakt. Als ik naar Antwerpen ga met de wagen zet ik mij ook op zo een parking. Die wordt goed gebruikt en in ieder geval zouden de files nog erger zijn moesten die wagens er ook nog bij komen.
In bepaalde gevallen is carpooling zeker interessant.
Zelf heb ik het ook al gebruikt, bijv. als je met een aantal naar een feestje gaat.
Vooral interessant als je dan zelf niet de chauffeur bent.
Het is dus ook interessant omdat je dan een BOB hebt...
Maar voor woon-werk vind ik het niet zo interessant.
Als je collega moet overwerken en jij niet, dan zit je daar...
Of jij moet direct na je werk taallessen volgen, maar je collega heeft nog wel wat tijd voor andere zaken.
Merk wel het verschil op tussen de P+R gekoppeld aan OV (zoals ik merkte, stond die parking tijdens de spitsuren leeg!), en de P+R voor carpooling die wel een groot succes heeft.
Dat toont nogmaals aan hoe onaantrekkelijk het OV wel is.
Dizzy schreef:OV moet voldoende ondersteund worden en de huidige regering bouwt eerder af ipv op. De prijzen stijgen en investeringen zijn er te weinig. Ondertussen blijft men wagens subsidiëren, dat is toch gekkenwerk.
Maar kijk toch eens naar de werkelijkheid!
De P+R aan afrit Zwevegem is altijd drukbezet, dat is een carpool parking.
De P+R een klein beetje verder aan de Expo kortrijk stond in de spitsuren bijna leeg!
Die P+R aan de Expo geeft u recht op een gratis ticket met de bus, heen en terug van en naar het centrum.
Dit terwijl de carpoolende automobilisten wel nog zelf hun brandstof moeten bepalen.
Dan kun je toch niet zeggen dat de Overheid het OV niet steunt?
En toch trekt het geen publiek.
Dan moet je je de vraag stellen waarom dat zo is!
Dizzy schreef:Je hebt wel gelijk dat het bij sommigen om de mentaliteit gaat en dat is moeilijk te veranderen. Er zijn mensen die even tegen elke verandering zijn als jij
Stop eens met liegen!
Zoals ik zei, van de les Portugees was ik DE ENIGE die de bus nam.
Maar ik ben het probleem dan?
De meeste mensen zijn niet eens bezig met deze discussie, denken er zelfs niet over na en die doen gewoon voort zoals ze al altijd doen.
Dizzy schreef:Dan moet men grijpen naar andere middelen zoals een kilometerheffing.
Grijpen naar het geld bedoel je, zoals bij het Publifin schandaal.
Dizzy schreef:Mochten mensen sneller noodzakelijke verandering aanvaarden waren zo'n middelen ook minder nodig.
Moesten politici minder corrupt zijn, en zuiniger met geld omspringen ook niet.
funfile schreef:Vandaag nog eens - noodgedwongen - met het OV naar het werk geweest. Man, wat heb ik mijn auto gemist. Kou geleden op die bussen, da's echt niet normaal
Voila, dat gevoel ken ik.
Je moet maar eens in een situtatie zijn dat je niet kunt kiezen, en verplicht bent op dat OV te rekenen.
Dan voel je je gewoon een armoezaaier.
ITnetadmin schreef:Dat ding gooit me op "normale" momenten de ring van Brussel bv steevast eraf richting expo om er dan terug op te gaan, hebben we weer 50m winst gemaakt :-)
Ja, en dat noemt men dan sluipverkeer, en daar zijn ze dan ook weer fel tegen...
James. schreef:Ik blijf erbij: vrachtwagens zijn dikke kak en ik vermijd ze zeer graag op de baan. Moesten ze nu een transit voor énkel vrachtverkeer voorzien, zodat wagens apart kunnen rijden zonder last te hebben van die vrachtwagens, dát zou leuk (én veiliger!) zijn.
Jamaar, jullie zeggen nu toch altijd dat de mensen die voor hun werk op baan zijn, voorrang moeten krijgen?
En wie is er nu meer voor zijn werk op baan dan een vrachtwagenchauffeur?
De logica is hier toch ver te zoeken bij de "slimme" kilometerheffingvoorstanders.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Beste boulder, Ik geloof dat niet zelf ik baseer me op cijfers van mensen die dat onderzocht hebben.

De files zijn vooral rond/in de grote steden, daar zijn de meeste wegen en dus wel degelijk alternatieven. In Brussel is door de stad bijvoorbeeld soms sneller dan de ring.

Dat er zowel files op snelwegen als rijkswegen zijn bewijst enkel dat er veel en veel teveel verkeer is, zowat overal. Tijd dus om hier sturend tegen op te treden en verkeer dat niet noodzakelijk is naar minder drukke periodes/wegen te leiden. Dat is een logische en juiste conclusie. Wat is uw conclusie dan? gewoon verder blijven doen en de files laten aangroeien tot ze voor je oprit stilstaan?
boulder schreef:Ahja, maar hier spreek je jezelf toch tegen?
Ik, als werkende kan niet om 09:00 naar de supermarkt gaan, bejaarden, werklozen, huismoeders en dergelijke wel.
Maar om er te geraken moeten ze zich dus in het verkeer begeven.
En dan kom je weer zagen dat ze voor files zorgen.
Weet je eigenlijk wel wat je wilt?
Het punt is dat ze niet om 9u moeten gaan maar perfect om 10u, 11u, 14u, 15u kunnen gaan. Dat is beter voor u en alle werkverkeer EN voor hen. Als ze om 10u gaan hebben zij geen file en jij geen last van hen om 9u. Dit is simpel win/win maar om één of andere duistere reden moet men dat nog uitleggen aan sommigen. Ga je nu echt beweren dat als bejaarden gespreid zouden winkelen er files zouden ontstaan of doe je bewust onrealistisch alsof iedere bejaarde om 10u zou gaan.

Ik rij enkel op vakantie op plaatsen waar het verkeer te doen is. Ook daar vermijd ik files want ik heb er overal een hekel aan en zeker als mijn kostbare vakantiedagen erdoor verprutst worden.

P+R met OV kan ook werken maar dan moet het aanbod goed genoeg zijn. Het is altijd een beetje de kip of het ei-verhaal. In Antwerpen werkt dat goed omdat er trams voldoende zijn die veel en snel mensen kunnen vervoeren, deels over eigen beddingen. Dat moet men elders in andere grote steden ook meer doen. In Gent staat de tram te vaak tussen de wagens stil, zo werkt het niet. Hopelijk brengt het circulatieplan beterschap inzake doorstroming. De trams in Gent zitten vaak ook vol dus zo'n hekel heeft men niet aan het gebruik. Het is ook iets dat tijd nodig heeft, zeker op plaatsen waar het minder ingeburgerd is. Gent heeft ook nachtbussen die het probleem van rijden en drinken deels opvangen en er wordt geïnvesteerd in fietspaden en fietspaden onder drukke punten door. Dat kost echter allemaal geld en dat moet ergens van komen, een kilometerheffing is zo'n ergens.
boulder schreef:De meeste mensen zijn niet eens bezig met deze discussie, denken er zelfs niet over na en die doen gewoon voort zoals ze al altijd doen.
Heel juist en de perfecte omschrijving van uw eigen handelen :lol:
Vooral niets veranderen en blijven voortdoen alsof files niet bestaan... en dan sta je ineens stil. Ik grijp liever iets vroeger in en besef goed dat daarbij enkele ongemakken en problemen horen. Ik ga echter niet alles op voorhand afbranden terwijl de realiteit iedere dag bewijst dat het zo niet langer verder kan.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Dizzy schreef:De files zijn vooral rond/in de grote steden, daar zijn de meeste wegen en dus wel degelijk alternatieven. In Brussel is door de stad bijvoorbeeld soms sneller dan de ring.
"Grote" stad is zeer relatief, als men bij ons aan buitenlanders spreekt van een grote stad dan denken ze gemakkelijk aan 100.000 inwoners.
Veel steden als deze hebben we niet.
Ook rond Roeselare, Kortrijk, staan ook vaak files.
En als de steden nog wat uitbreiden dan kom je gewoon van de ene stad in de andere.
Dizzy schreef:Dat er zowel files op snelwegen als rijkswegen zijn bewijst enkel dat er veel en veel teveel verkeer is, zowat overal. Tijd dus om hier sturend tegen op te treden en verkeer dat niet noodzakelijk is naar minder drukke periodes/wegen te leiden. Dat is een logische en juiste conclusie. Wat is uw conclusie dan? gewoon verder blijven doen en de files laten aangroeien tot ze voor je oprit stilstaan?
Sturend optreden, maar is het niet raar dat diezelfde die sturend willen optreden, tegelijk de e-commerce willen promoten?
Een systeem dat LEEFT van de vele bestelwagens en vrachtwagens?
Ik hoor jullie daar nooit iets over zeggen, maar het toont aan hoe jullie redenering vol fouten zit!
Dizzy schreef:Het punt is dat ze niet om 9u moeten gaan maar perfect om 10u, 11u, 14u, 15u kunnen gaan. Dat is beter voor u en alle werkverkeer EN voor hen.
Straks leven we in een dictatuur, waar je een website kunt raadplegen die u precies vertelt wanneer u nog naar de supermarkt mag, wanneer het het moment is om bij de bakker langs te gaan, enz, compleet met spreidingsplan.
Als de mensen maar vanaf 10 uur mogen gaan en dan nog mooi gespreid, misschien volgens geboortejaar of zo (?), wat gaan die supermarkten dan overigens doen tussen 9 en 10 ?
Of mogen er dan alleen voetgangers zich naartoe begeven?
Dizzy schreef:Als ze om 10u gaan hebben zij geen file en jij geen last van hen om 9u. Dit is simpel win/win maar om één of andere duistere reden moet men dat nog uitleggen aan sommigen. Ga je nu echt beweren dat als bejaarden gespreid zouden winkelen er files zouden ontstaan of doe je bewust onrealistisch alsof iedere bejaarde om 10u zou gaan.
Ga jij beweren dat als jij bejaard bent, je met al uw medebejaarden een spreidingsplan gaat uitwerken ?
Mensen zijn nog altijd iets anders dan machines, Dizzy!
Ik denk dat jij gewoon vooral aan je eigen gemak denkt.
Die files aan de kassa's storen je dus moeten DIE ANDEREN zich maar aanpassen omdat het voor JOU gemakkelijker zou zijn.
Je zou misschien zelf ook een half uurtje vroeger of later kunnen gaan?
Maar natuurlijk, dat gaat niet, het zijn de ANDEREN die de inspanning moeten doen.
Dizzy schreef:Ik rij enkel op vakantie op plaatsen waar het verkeer te doen is. Ook daar vermijd ik files want ik heb er overal een hekel aan en zeker als mijn kostbare vakantiedagen erdoor verprutst worden.
Je moet eerst nog wegraken uit het land zelf, hee.
Of is dat ook allemaal volgens een spreidingsplan?
Dizzy schreef:P+R met OV kan ook werken maar dan moet het aanbod goed genoeg zijn. Het is altijd een beetje de kip of het ei-verhaal.
Eindelijk!
We gaan er nog komen!
Eindelijk geeft Dizzy toe dat een slecht aanbod het probleem is, en dat daar iets moet aan gebeuren, in plaats van altijd met het vingertje te wijzen naar de mensen zelf.
Dizzy schreef:Dat kost echter allemaal geld en dat moet ergens van komen, een kilometerheffing is zo'n ergens.
De politiek zit genoeg in ons zakken.
Ze moeten het maar besparen, desnoods wat minder Publifin en dergelijke schandalen.
Anders komt de belasting er wel, maar het geld geven ze weer aan iets anders uit, en zo gebeurt er nooit wat positiefs.
Dizzy schreef:Heel juist en de perfecte omschrijving van uw eigen handelen :lol:
Hoe je zo'n leugen durft schrijven!
Ik heb dat openbaar vervoer nog maar 2 weken op rij een kans gegeven.
En ik zit hier te discussiëren over het topic, denk mee aan wat het probleem is en mogelijke oplossingen.
Die anderen, die maken zich niets zorgen, die stappen gewoon in hun wagen 's morgens, en die kan het geen donder schelen.
Maar dat zijn de goede, hoor, want die zwijgen en laten u uw onzin vertellen :roll:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9510
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Kijk, als het bij de nmbs kan om het voordelige gepensioneerdentarief niet toe te passen in de spitsuren, dan moet je ook niet klagen hierover, het is nu eenmaal zo dat veel gepensioneerden zich in de drukke momenten begeven om zelf ook hun shopping te doen, terwijl ze een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om dat te spreiden naar momenten dat het rustiger is.
Verplichten, nee. Maar als er een kilometerheffing komt kan afraden zeker een optie zijn.

Enne, ik heb het hierboven nog gehad over het "just in time" principe, dat vrachtwagens als rijdende opslagplaatsen beschouwd. Zolang bedrijven daar niet voor afgestraft worden op een manier die ze niet kunnen doorrekenen aan de klant, kunnen we daar niet veel aan doen vrees ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

duizend schreef:Net om die mentaliteit te veranderen is SKH absoluut noodzakelijk. :roll:
Dus als mensen kiezen voor een efficiënt en snel vervoer ga je dat afstraffen :bang:

Misschien moeten we supermarkten ook maar meteen afschaffen/afstraffen en terug aan de groentekar onze inkopen doen.

Leven we in een communistische staat met een bende groene rakkers of wat :roll:
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:Leven we in een communistische staat met een bende groene rakkers of wat :roll:
Allez changez; direct weer de meest hoogstaande argumenten. 8)

Het concept van vraag en aanbod kan je hierop toepassen (of mag dat niet van jou?): vraag is hoger, dus aanbod moet duurder om de twee in balans te houden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Ik wil toch eventjes "the bigger picture" bekijken.
Als je de loop van de geschiedenis volgt, dan zie je dat mensen steeds meer toegang krijgen tot beter voedsel, tot beter onderwijs, en ook tot meer mobiliteit.
Nu zouden we dus op een punt gekomen zijn, waar we allemaal vrijwillig onze mobiliteit verminderen?
Ik vind dat moeilijk te geloven.
Dat er problemen zijn en dat de huidige vervoersmethodes met congestie kampen, daar is iedereen het mee eens.
Maar dat de oplossing zou zijn, ons minder te verplaatsen, dat geloof ik niet.
Er zullen andere methodes moeten ontwikkeld worden (waar zijn die teleportatiepanelen van Star Trek ? ;-) ), maar terugkeren naar een tijd waarin iedereen rond de kerktoren gaat wonen en werken, ik denk niet dat dat haalbaar is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Nu zouden we dus op een punt gekomen zijn, waar we allemaal vrijwillig onze mobiliteit verminderen?
Het gaat niet over onze mobiliteit alléén... maar comfort in het algemeen. Iedereen die ook maar een beetje comfort voor zichzelf wil moet je vandaag de dag afstraffen, je moet zo'n mensen dwingen hun mentaliteit te wijzigen, ... precies of we zijn een bende criminelen :roll:
boulder schreef:maar terugkeren naar een tijd waarin iedereen rond de kerktoren gaat wonen en werken, ik denk niet dat dat haalbaar is.
De linkse-groene gedachten... laten we ons terug katapulteren naar de pre-industrialisatie (gaan wonen in een klein hokje op het bedrijfsterrein, een dikke wollen trui aan en ons verplaatsen met een bakfiet )... het probleem is alléén dat hun houtkachel dan ook niet mag :lol:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

r2504 schreef:De linkse-groene gedachten... laten we ons terug katapulteren naar de pre-industrialisatie (gaan wonen in een klein hokje op het bedrijfsterrein, een dikke wollen trui aan en ons verplaatsen met een bakfiet )... het probleem is alléén dat hun houtkachel dan ook niet mag :lol:
Inderdaad, het enige verschil tussen de groene en de Amish lijkt te zijn dat de Amish in een god geloven...
Alhoewel, zijn de groene niet de grote moslimknuffelaars?
En inderdaad, met de mobiliteit waar we volgens de groenen nog recht op hebben wordt de slogan "De wereld, mijn dorp" vervangen door "Mijn wereld gaat niet verder dan mijn dorp."
Maar om nog eens op het thema rekeningrijden terug te komen.
Mijn laptop was kapot (collega stootte er een fles water over), dus ik bestelde een nieuwe via het - o zo hippe e-commerce systeem.
Ik had namelijk als nieuwjaarsgeschenk van het werk een paar bons van coolblue gekregen.
De postbode kwam dat pakje om 08:27 leveren, in volle ochtendspits dus.
Volgens de voorstanders van de "slimme" kilometerheffing moet dat niet belast worden, want die postbode doet die verplaatsing voor zijn werk, en zal daar niet op belast worden.
Had ik zelf die laptop op hetzelfde ogenblik gaan ophalen bij een afhaalpunt, dan moest ik daar STRENG VOOR GESTRAFT worden, want "ik zorg voor een auto meer op de baan in volle ochtendspits."
Maar zij mogen het dus op identiek hetzelfde moment wel bij mij leveren, en dan is dat geen enkel probleem zogezegd.
Ik kom dus op het netto-effect dat gewone mensen uit de file gebannen moeten worden tijdens de ochtendspits zodat bestelwagentjes de pakjes kunnen leveren... voor diezelfde gewone mensen.
Tot wat voor zotte effecten die "slimme" kilometerheffing leidt :bang:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6048
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Ja ok, maar die levert niet alleen uw pakketje natuurlijk he. Rond nieuwjaar was er een onderzoek dat uitwees dat e-shops beter zijn voor het milieu, want een camionette brengt de pakjes van 100 mensen rond terwijl anders 100 mensen op de baan zouden zijn om het zelf te gaan halen. Die conclusie leek me dus enigszins ook logisch.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

MClaeys schreef:Ja ok, maar die levert niet alleen uw pakketje natuurlijk he. Rond nieuwjaar was er een onderzoek dat uitwees dat e-shops beter zijn voor het milieu, want een camionette brengt de pakjes van 100 mensen rond terwijl anders 100 mensen op de baan zouden zijn om het zelf te gaan halen. Die conclusie leek me dus enigszins ook logisch.
Maar dan kom ik op het punt dat ik al heel de tijd zeg : dat de gewone burger geweerd wordt uit het verkeer, niet om de files te verminderen, maar om zijn plaats af te staan aan de e-commerce.
Vinden jullie dat dan fair?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

@boulder: Dus in Roeselare en Kortrijk is er maar één mogelijke weg? Ik denk dat je serieus overdrijft. Het klopt dat steden haast niet meer kunnen uitbreiden omdat alles al zowat volgebouwd is. Meer wegen zijn ook geen optie meer. Als zoals nu de files verdubbelen op 5 jaar tijd en het aantal wagens nog altijd toeneemt moet er wel ingegrepen worden maar ik hoor niets van alternatieven van jouw kant, enkel afschieten van een SKH.

Wat is uw alternatief voor e-commerce? Denk je nu echt dat deze trend nog te keren is? Zaken veranderen en mensen kopen nu eenmaal liever online, misschien deels omdat je wel gek moet zijn om op zo'n rij baanwinkels naar parking te zoeken en aan te schuiven. Hoe ga je dit omkeren? Een SKH kan ook bij e-commerce druk zetten om hun vervoer zo efficiënt mogelijk te doen. Bovendien is dit systeem nog altijd beter dan dat alle bestellers zelf de baan op trekken, ieder in zijn eigen fileonderdeel.

Je kan dat al in Google zien waar het druk is en tal van andere sites/services. Dat heeft niets met dictatuur te maken want je hebt de vrije keuze om uw uur te kiezen. Wil je toch absoluut de asociale uithangen en gezellig in de file gaan staan, dat kan ook nog altijd maar dan moet je niet zagen over de prijs. Je blijft blind voor het woord SPREIDING en doen alsof iedereen om exact 10u zou gaan, dat is geen eerlijke manier van discussiëren.

Mocht ik gepensioneerd zijn dan zou ik inderdaad niet op de spitsuren gaan, dat is beter voor mezelf en beter voor zij die in de spits moeten uit gebrek aan alternatief. Ik ben dus best bereid een inspanning te doen net zoals ik die al lang doe door het OV te nemen zowel voor werk als vrije tijd. Kom dus niet af met onzin alsof ik enkel aan eigen gemak denk of enkel anderen vraag zich aan te passen.

Ik vertrek op reis met de trein die me mooi afzet in Zaventem. Ik kies mijn vliegtijden ook deels op dat criterium zodat ik met OV heen en terug kan. Dat doe ik al jaren zonder enig probleem.

Het aanbod is soms het probleem, soms de doorstroming. Dat er meer geld naar OV moet ben ik al van in het begin aan het zeggen. Dat geld kan van SKH komen. Hoe ga jij het OV stimuleren?

Uiteindelijk komt het toch uit ons zakken. Besparen is ook geld uit ons zakken. Besparingen en belastingen zijn vaak immers hetzelfde. Besparingen zoals bij de lijn zorgen dat je meer moet betalen voor minder dienstverlening, dat is ook geld uit ons zakken want we krijgen minder voor een hogere prijs. Van een tsunami aan belastingen zitten we nu in een tsunami van besparingen, wat een verandering.

Wow, ik ben echt onder de indruk. Al 2 keer OV een kans gegeven en nu al ervaringsdeskundige :roll:
De overheid is volop bezig met nieuwe parkings en uitbreidingen, uiteraard is Rome ook niet op 1 dag gebouwd.

Uw mogelijke oplossingen die zou ik dolgraag horen maar ik zie enkel commentaar op andere hun oplossingen en excuses om vooral niets aan uw eigen gedrag te moeten doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Dizzy schreef:@boulder: Dus in Roeselare en Kortrijk is er maar één mogelijke weg? Ik denk dat je serieus overdrijft.
Heb jij eigenlijk leren lezen?
Ik heb gezegd : er waren werken op de autosnelweg, en het alternatief is de Rijksweg, en omdat er werken waren op de ene, en er heel veel mensen uitweken naar de andere, en er op die Rijksweg nog eens traag verkeer zit (landbouwvoertuigen, enz.) was het op beide file.
Dat was mijn punt : dat file niet betekent dat mensen hun gedrag niet zouden aangepast hebben.
Dat wordt dan weer verdraaid naar "er is maar één weg"..;
Dizzy schreef:Het klopt dat steden haast niet meer kunnen uitbreiden omdat alles al zowat volgebouwd is. Meer wegen zijn ook geen optie meer. Als zoals nu de files verdubbelen op 5 jaar tijd en het aantal wagens nog altijd toeneemt moet er wel ingegrepen worden maar ik hoor niets van alternatieven van jouw kant, enkel afschieten van een SKH.
Er kunnen zeker nog wegen uitgebreid worden, ook al zeggen de groenen van niet.
Maar alternatieven zijn er bij de vleet :

* Openbaar Vervoer (voor sommigen, moet dringend gekeken worden wat de redenen zijn waarom mensen dit niet nemen, en die REDENEN aanpakken, in plaats van de mensen!)
* Carpoolen aanmoedigen (kan helpen voor sommigen, niet voor iedereen)
* (electrische) fietsen aanmoedigen
* thuiswerken aanmoedigen

Feit is dat mensen met gezond verstand pleiten voor aanmoedigen, anderen denken alleen maar aan straffen!
Wie niet per se doet wat de Staat wil, moet maar heel veel betalen, terwijl er ondertussen geen alternatieven zijn, voor de meeste mensen!
Dizzy schreef:Wat is uw alternatief voor e-commerce? Denk je nu echt dat deze trend nog te keren is?
Het alternatief?
Het systeem dat we al altijd gehad hebben, tiens.
En hier zien we de schijnheiligheid ten top.
We gaan wel miljarden investeren om overal meettoestellen te zetten, mensen verplichten een "bakske" in hun auto te zetten, maar als je het e-commerce hebt "dan kunnen we daar plots niet aan doen, we staan machteloos".
Bullshit natuurlijk.
Wie niets wil doen, zal zeggen dat hij machteloos staat.
Feit is dat de politiek overigens het tegenovergestelde gedaan heeft : nachtwerk vergemakkelijken precies om MEER e-commerce naar hier te lokken.
Dizzy schreef:Je kan dat al in Google zien waar het druk is en tal van andere sites/services. Dat heeft niets met dictatuur te maken want je hebt de vrije keuze om uw uur te kiezen. Wil je toch absoluut de asociale uithangen en gezellig in de file gaan staan, dat kan ook nog altijd maar dan moet je niet zagen over de prijs. Je blijft blind voor het woord SPREIDING en doen alsof iedereen om exact 10u zou gaan, dat is geen eerlijke manier van discussiëren.
Maar spontaan is er dus geen spreiding, want je zegt zelf dat er mensen voor je staan die heel de dag tijd hebben om te winkelen, en dan op hetzelfde uur gaan winkelen als jij.
Dus je wilt wel dwang gebruiken.
Dizzy schreef:Mocht ik gepensioneerd zijn dan zou ik inderdaad niet op de spitsuren gaan, dat is beter voor mezelf en beter voor zij die in de spits moeten uit gebrek aan alternatief. Ik ben dus best bereid een inspanning te doen net zoals ik die al lang doe door het OV te nemen zowel voor werk als vrije tijd.
Neen, jij doet geen inspanning want je begint met "mocht ik...", hypothetisch geval dus, een ander moet weer de inspanning doen, en jij gaat het wel ooit eens doen.
Dizzy schreef:Ik vertrek op reis met de trein die me mooi afzet in Zaventem. Ik kies mijn vliegtijden ook deels op dat criterium zodat ik met OV heen en terug kan. Dat doe ik al jaren zonder enig probleem.
Als je consequent bent met jezelf en o zo hamert op luchtvervuiling, dan neem jij gewoon NOOIT nog het vliegtuig, want als er iets vervuilend is, is het wel het vliegtuig.
Maar natuurlijk, op een andere zagen is veel gemakkelijker dan zelf iets doen...
Dizzy schreef:Het aanbod is soms het probleem, soms de doorstroming. Dat er meer geld naar OV moet ben ik al van in het begin aan het zeggen. Dat geld kan van SKH komen. Hoe ga jij het OV stimuleren?
Neen, eerst investeren en zorgen voor een alternatief.
Het geld dat je nodig hebt, moet je maar elders besparen.
Hoe ik het zou verbeteren?
Om te beginnen, meer frequentie, als ik een half uur moet wachten voor de volgende bus er is, is dat niet meer interessant.
Deel dat door 2 en het wordt een ander geval.
Dizzy schreef:Uiteindelijk komt het toch uit ons zakken. Besparen is ook geld uit ons zakken.
Niet noodzakelijk, die Publifin maffia hoeft de burger niet te betalen.
Er kan nog veel efficiënter gemaakt worden.
Er bestaan gewoon organen die gecreëerd zijn, ieder jaar netjes een verslag maken, en niemand die er iets mee doet, maar iedereen moet die wel betalen.
Er zijn bedrijven die volzitten met politiek benoemden (Eandis bijv.), waarom denk je dat onze elecriciteit altijd maar duurder wordt?
Dat is allemaal weggesmeten geld.
Dizzy schreef:Wow, ik ben echt onder de indruk. Al 2 keer OV een kans gegeven en nu al ervaringsdeskundige :roll:
Niet zeveren, hee.
Dit gaat om ervaringen van de laatste maand.
En voor de duizendste keer : het gaat er niet over wat ik ervan vond, maar dat heel die parking leegstond op het drukste uur van de dag !.
Dat betekent dat al die anderen OOK niet enthousiast waren!
En als het op het spitsuur niet lukt om mensen met een GRATIS OV op de bus te krijgen, dan moet je je serieus vragen stellen wat er aan dat OV schort!

De overheid is volop bezig[/QUOTE]
Kun jij eigenlijk lezen?
Ik schrijf dat die P+R hier in Kortrijk leeg staat op het drukste moment van de dag, en jouw oplossing is meer van die parkings maken :bang:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2642
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Dizzy schreef:
Ik vertrek op reis met de trein die me mooi afzet in Zaventem. Ik kies mijn vliegtijden ook deels op dat criterium zodat ik met OV heen en terug kan. Dat doe ik al jaren zonder enig probleem.
Dat vind ik wel heel erg straf... tenzij kostprijs en omslachtige connecties jou niet uitmaken natuurlijk....


En wat die e-commerce betreft: waarom kunnen die koerierdiensten niet eens allemaal gaan samenwerken en bv elk een regio doen ipv nu met 4 verschillende koerierdiensten in dezelfde straat in hetzelfde dagdeel te leveren?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

boulder schreef:Straks leven we in een dictatuur, waar je een website kunt raadplegen die u precies vertelt wanneer u nog naar de supermarkt mag, wanneer het het moment is om bij de bakker langs te gaan, enz, compleet met spreidingsplan.
Dat bestaat anders NU al... Als ik zoek op google naar een bepaalde winkel of andere locatie krijg ik een soort live versie te zien van de bezoekers met piektijden en daluren. Ik verwonder mij er soms over hoe accuraat die dingen zijn. Bvb nu staat er bij de Delhaize in mijn buurt dat het er veel minder druk is als normaal. Ideaal om te gaan winkelen dus.

Als ik dan zie bij de bib hier wat verder zie ik staan dat het uitzonderlijk druk is. Wat ook werkelijk zo is.

Uit het vaatje van bejaarde mensen blijven tappen zie ik echter toch als iets onrealistisch. Het staat iedereen vrij om te gaan winkelen natuurlijk, maar tussen 9u30 en 15u30 staan er toch echt geen structurele files meer, je gebruikt dan toch geen dwang, enkel een beetje gezond verstand... Beetje overdreven reacties die ik hier toch wel lees.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Er kunnen zeker nog wegen uitgebreid worden, ook al zeggen de groenen van niet.
Men hoeft zelfs niet uit te breiden maar gewoon de ruimte die men heeft efficiënt te benutten... hoeveel capaciteit ik de laatste jaren al heb zien verdwijnen is gewoon onvoorstelbaar. Wegen die prima waren en 2 x 2 baanvakken hadden (met gescheiden middenberm en afzonderlijk fietspad) zijn omgetoverd tot 2 x 1 baanvak en lijken wel slalom wegen (terwijl ze heus niet in een drukke woonkern liggen).

Vermoedelijk weer één of andere universitair of verkeersdeskundige die vond dat dit cool was :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

r2504 schreef:Men hoeft zelfs niet uit te breiden maar gewoon de ruimte die men heeft efficiënt te benutten...
Inderdaad. Hoeveel capaciteit ik elke nacht tussen 1 en 5u er ongebruikt zie bijliggen is gewoon onvoorstelbaar.

Misschien niet voor de 9-to-5ers, maar er is zeker vrachtverkeer dat naar die uren zou kunnen shiften. De meerkost verdient de werkgever terug door het feit dat zijn vrachtwagens tijdens die uren niet moeten stilstaan.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Als zowel de autostrade als alternatief vol files staan dan is het duidelijk dat er teveel wagens zijn en de infrastructuur dat niet langer aan kan. Reden voor mensen met gezond verstand om dan iets eraan proberen te doen. Meer wegen is gewoon te gek in een land dat meer wegen dan groen heeft. Meer wegen lost ook niets op want het leidt enkel tot meer verkeer blijkt uit voorgaande experimenten. Je kan gewoon niet op dit tempo het verkeer laten groeien zonder in serieuze problemen te komen.

De alternatieven die je noemt daar sta ik 200% achter al heb je hier al zoveel excuses gegeven om ze niet te moeten gebruiken. Ik pas ze zowat allemaal wel eens toe. Ik straf blijkbaar mezelf :roll:

Als mensen ondanks de alternatieven niet veranderen mag de overheid een incentive opzetten, dat is helemaal niet overdreven. Voor wie geen alternatief is mag de overheid een wagen blijven steunen, daar is niets radicaals aan. Helaas blijkt dat mensen hun gedrag pas aanpassen na een financiële stimulans.

Nu mag je mij eens vertellen hoe jij de strijd tegen e-commerce als België gaat aanpakken, ik ben reuzebenieuwd :lol:

Waarom zou er geen spontane spreiding kunnen zijn als men daar meer aandacht aan geeft? Veel zaken publiceren die info al lang. Mensen laten kiezen wanneer ze buiten de spits gaan winkelen heet ik geen dwang.

Ik gebruikte de voorwaardelijke wijze omdat ik gewoon nog niet gepensioneerd ben. Zelf ga ik amper nog winkelen maar bestel ik via collect & go.
Voor andere zaken vermijd ik inderdaad de drukke uren zoveel mogelijk. Ik doe dus wel degelijk zelf inspanningen en nee, ik heb daar geen probleem mee noch voel ik me verplicht door de overheid.

Vliegen is inderdaad vervuilend maar hoeveel automobilisten gaan met het vliegtuig op reis. Jij bent toch ook al ver op reis geweest. Ik denk niet dat ik ergens al beweerd heb heiliger dan de paus te zijn en niet te vervuilen. De problemen met teveel wagens gaan trouwens ook over meer dan louter vervuiling.

Ik heb er ook een goede verbinding naar de luchthaven. Neem eerst de bus naar station, dan trein naar Zaventem. De kost is redelijk aangezien ik al voor mijn werk dezelfde (bus/trein)lijn gebruik. Enkel Diabolotoeslag. Moest ik de wagen er laten staan was ik meer geld kwijt, plus de benzine.

Zo werkt het dus niet. Men zet pas extra bussen in als er extra vraag is. De kip en het ei zoals ik zei. Jij wacht op de extra bussen die niet komen omdat je nu de bus niet neemt. Je hebt wel gelijk dat voldoende bussen nodig is. Persoonlijk heb ik om de 15 minuten een bus, dat vind ik goed. Op een andere en drukkere lijn heb ik er om de 8 minuten, da's nog beter.

Ik volg je dat er teveel tussenstructuren zijn. Liever terug naar 1 land met 1 regering en 1 parlement. Veel goedkoper en efficiënter. Ik zie het echter niet zo snel gebeuren. Sommigen willen het zelfs nog kleiner maken. Dat zijn dezelfden die furieus tegen postjes waren zoals je opnoemt maar ze nu zelf gretig innemen. Een man die van zichzelf beweerde bewezen te hebben dat hij wist hoe het niet moet zit nu na een opstappremie van tegen het miljoen terug in het bestuur van de NMBS :roll:

Het is niet omdat de parking in Kortrijk te weinig gebruikt wordt dat dat elders ook het geval is of er niet in mag geïnvesteerd worden. Misschien is men in Kortrijk gewoon trager van begrip :wink:

Veel wegen zijn inderdaad versmald maar vaak zijn de omwonenden daar vragende partij voor. Iedereen wil vlot rijden maar rust in zijn straat. Snel naar school maar vloeken op de ouders van andere kinderen die ze met de wagen naar dezelfde school brengen :)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1856
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Als zowel de autostrade als alternatief vol files staan dan is het duidelijk dat er teveel wagens zijn en de infrastructuur dat niet langer aan kan.
Is dit echt zo?
Er zal al wel een of ander programma bestaan die perfect kan uitrekenen wat de ideale snelheid is om wagens te laten rijden op diverse rijstroken rekening houdend met de drukte en het in en uitschuiven op opritten of verkeerswisselaars
Ik vermoed zelfs dat er meerdere snelheden zijn waarbij geen enkele wagen zal stilstaan.
Dit in de praktijk brengen is een utopie, het rijdgedrag*, zelfrijdende wagens zullen dit perfect kunnen invullen.

*dagelijks zie ik er meerdere die vanop de oprit al op de 3de rijstrook zitten nog voor het einde van de oprijstrook, alsof t voorrang van rechts is, idem dito voor het omgekeerd met een voorrang van links. Mijn dashcam voor en achter kunnen u een prefect beeld geven over welk effect dat heeft op de verkeersstroom
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6048
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

axs schreef:En wat die e-commerce betreft: waarom kunnen die koerierdiensten niet eens allemaal gaan samenwerken en bv elk een regio doen ipv nu met 4 verschillende koerierdiensten in dezelfde straat in hetzelfde dagdeel te leveren?
Dat zou hetzelfde resultaat geven dan als ze morgen beslissen dat Proximus en Telenet maar elk in andere gebieden moeten leveren. De prijzen zouden enorm stijgen wegens geen concurrentie. Bij ons is het wel redelijk gespreid, Bpost en UPS in voormiddag, PostNL en andere in de namiddag.
bruma schreef:Mijn dashcam voor en achter kunnen u een prefect beeld geven over welk effect dat heeft op de verkeersstroom
Kan je zo eens wat leuke voorbeelden posten. Ik zie het zelf dagdagelijks op de baan maar tis altijd leuk om te zien welke fratsen iemand anders ziet/tegenkomt.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4060
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Hoe files op te lossen:
Veel meer thuiswerk, bedrijven stimuleren om niet in Antwerpen/Brussel zich te vestigen.
Brussel/Antwerpen niet de economische motor van Europa laten worden.
Meer glijdende uren: starten op half 10/10/11u bvb en eerste uur van thuis uit werken, ...
Minder flexibiliteit, dat pakje vanochtend besteld vanavond nog bij je thuis afgeleverd.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dat zijn enkele goede voorbeelden, echter, zoals hier al vaak werd aangetoond zijn veel mensen ook vastgeroest in hun principes die ze dan vrijheden noemen.

Thuiswerk is een goeie techniek, maar vergt zeer veel vertrouwen van de werkgever, iets wat nu nog steeds een probleem is. Nu dat er recent berichten opgedoken zijn dat men eigenlijk die mensen ook nog eens pakweg 10% extra zou moeten betalen, want ze verbruiken elektriciteit en gas thuis, is de discussie weer helemaal open gebarsten en is dat niet echt positief voor de werknemer. Ook bij ons op het werk (ik zit in de ondernemingsraad) druipt het wantrouwen er toch wel af. Ze willen geen CAO afsluiten, enkel een bijlage bij het arbeidscontract maar iets algemeen uitrollen is echt moeilijk. We gaan er wel raken hoor, maar toch...

Thuiswerken is ook niet voor iedereen weggelegd. Ik doe nu hoofdzakelijk kantoorwerk, maar dien toch op mijn werk aanwezig te zijn omdat we met een computersysteem werken daterende van de vorige eeuw voor bepaalde handelingen. Helaas is dat niet verplaatsbaar en werkt dat niet via internet.

Glijdende uren is ook een mooi systeem, maar niet zaligmakend. Als je je verplaatsingen voor de kinderen moet maken en daarna kan doorrijden naar je werk is dat ideaal. Als je nu afzonderlijk de verplaatsing maakt voor je kinderen, weer naar huis toe gaat en daarna weer vertrekt om te gaan werken dan ga je net meer op de baan zijn en de files worden dan eveneens groter en blijven langer aanhouden. Minder file op de baan heeft een soort aanzuigeffect op andere verplaatsingen en zal uiteindelijk niet veel veranderen.

Ik vrees dat een combinatie van verschillende factoren wel een oplossing kan zijn, en een SKH kan daarbij horen. Vooral omdat daar vanvoor een bakje staat dat registreert hoeveel het je kost. In tegenstelling tot eens gaan tanken drukt dat je veel harder met de neus op de feiten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Slafes schreef:Dat zijn enkele goede voorbeelden, echter, zoals hier al vaak werd aangetoond zijn veel mensen ook vastgeroest in hun principes die ze dan vrijheden noemen.

Thuiswerk is een goeie techniek, maar vergt zeer veel vertrouwen van de werkgever, iets wat nu nog steeds een probleem is. ...
Dit is een zeer goede post/samenvatting van de redenen waarom de files er staan :thumbs: .

Wantrouwen van de werkgever tov de werknemer is inderdaad een grote oorzaak waarom we alle dagen in de files moeten gaan staan, en een bakje vooraan dat je constant herinnert dat elke km je extra kost beinvloedt het gedrag van de mensen inderdaad beter dan een periodieke factuur bij tanken.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”