Simon963 schreef:Bij mij ligt er overal CAT5E, de elektricien had dat al gelegd voordat ik er zelf erg in had
Maar volgens mij kan je toch altijd die CAT5E kabel gebruiken als trekdraad om zo een nieuwe kabel erdoor te krijgen?
Dat zal wel niet ideaal zijn maar als het nu echt nodig zou zijn in de toekomst dan zou ik het toch overwegen.
Hoe dan ook lijkt het mij geen slechte beslissing om de cat6 kabel nu al te leggen, al denk ik wel dat bouwen / renoveren al duur genoeg is...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
het probleem zit hem in de preflexbuis;
deze zijn geribbeld aan de binnenzijde hierdoor zit je met een relatief kleine binnen diameter
bij de aanleg worden de bochten veel te kort gelegd (meestal 90°), in de praktijk zitten er dan dan enkele bochten onderweg in + bochten rond obstakels zijnde ventilatie, afvoer, cv leidingen,...
je kabel zal bij het hertrekken blijven steken in 1 vd bochten (ook met oude utp als trekdraad) en je treklas zal je los trekken.
enkel met weinig en ruim aangelegde bochten en een goede gladde las maak je een kans
in de praktijk zijn echter de bochten altijd te kort gelegd (hier waar de kabel vd grond in de muur omhoog gaat)
helaas wordt dit bij zo goed als iedereen op deze manier aangelegd...
de fout die wordt gemaakt is dat men niet voorziet in gladde (wacht)buizen