Ik weet dat dit topic ten treure toe al behandeld is, maar ik wou toch hier eens de mening vragen.
Ik ben dus aan het zien voor een redelijk uitgebreid thuisnetwerk te installeren in men nieuwe woning. En ik heb dus de keuze om dit met cat5e of cat6a te doen. Concreet komt dit op het volgende neer qua kost:
Zoals je ziet is CAT6 mossel noch vis en kan ik net zo goed voor CAT6a gaan daar.
Maar vooral de niet kabel kost (patch panelen, sockets) drijven de prijs nogal hoog op. Met 2.5Base-T en 5Base-T op Cat5e tweifel ik wel of het enig nut heeft om de investering voor Cat6a te doen in een huisomgeving.
Suggesties, tips, advies?
Nieuw Thuisnetwerk, cat5e of cat6a?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Begrijp uw setup eigenlijk niet ... 3 patchpanelen van 24 = 72 poorten terwijl je maar 1 switch met 24 poorten hebt.
Waarom 2 racks? 1 rack van 12U kan ook (ik heb er zelf zo één).
14 niko sockets en 6 opbouw sockets (stel dat het dubbele zijn) = 40 aansluitingen ... kom je nog altijd toe met 2 patchpanelen (of 1 van 48)
die 25cm patchkabels zijn onbruikbaar, heb dat ook zo willen doen maar je krijgt dat niet mooi weggewerkt, ik ben voor langere kabels gegaan en heb alles mooi aan de zijkant weggewerkt. Ze zijn vaak trouwens ook te kort (mijn switch heeft zijn poorten bv. allemaal aan 1 kant terwijl patchpaneel de hele lengte neemt)
Waarom 2 racks? 1 rack van 12U kan ook (ik heb er zelf zo één).
14 niko sockets en 6 opbouw sockets (stel dat het dubbele zijn) = 40 aansluitingen ... kom je nog altijd toe met 2 patchpanelen (of 1 van 48)
die 25cm patchkabels zijn onbruikbaar, heb dat ook zo willen doen maar je krijgt dat niet mooi weggewerkt, ik ben voor langere kabels gegaan en heb alles mooi aan de zijkant weggewerkt. Ze zijn vaak trouwens ook te kort (mijn switch heeft zijn poorten bv. allemaal aan 1 kant terwijl patchpaneel de hele lengte neemt)
-
- Elite Poster
wel, om goed te antwoorden ga ik de hele setup moeten schetsen.
We gaan met een dubbele verdeling zitten wegens verbouwingen.
internet komt binnen op de zolder, tussen zolder en technische ruimte op het gelijkvloers gaan we een 8 a 12tal connecties kunnen leggen, echter boven gaan er meer dan 12 aansluitingen verdeeld worden over de kamers. Er gaan er echter nooit meer dan 12 tergelijkertijd in gebruik zijn. het patch paneel gaat dan dus gebruikt worden om diegene die echt gebruikt worden te patchen, de ongebruikte zijn dan niet verbonden.
De kamers boven worden ook pas op een later tijdstip verbouwen, deze gaan dus pas later verbonden worden op het patch paneel. Nu reeds de exacte kabels terkken naar de juiste locatie is niet haalbaar.
Beneden komt er dan een 2e kast in de technische ruimte waar er dus verder wordt gegaan naar alle aansluitingen beneden die we nu wel al reeds kunnen trekken.
Ik kan niet al mijn netwerkaansluitingen naar 1 punt brengen, maar ik kan ze wel naar 2 punten brengen en tussen die 2 punten een 8 a 12tal kabels trekken (heb 2x 25mm buis)
Er gaat dus veel meer gepatched worden dan geswitched vandaar de onbalans.
Bedankt voor de tip ivm patchkabels, 50cm zou dus beter zijn dan.
We gaan met een dubbele verdeling zitten wegens verbouwingen.
internet komt binnen op de zolder, tussen zolder en technische ruimte op het gelijkvloers gaan we een 8 a 12tal connecties kunnen leggen, echter boven gaan er meer dan 12 aansluitingen verdeeld worden over de kamers. Er gaan er echter nooit meer dan 12 tergelijkertijd in gebruik zijn. het patch paneel gaat dan dus gebruikt worden om diegene die echt gebruikt worden te patchen, de ongebruikte zijn dan niet verbonden.
De kamers boven worden ook pas op een later tijdstip verbouwen, deze gaan dus pas later verbonden worden op het patch paneel. Nu reeds de exacte kabels terkken naar de juiste locatie is niet haalbaar.
Beneden komt er dan een 2e kast in de technische ruimte waar er dus verder wordt gegaan naar alle aansluitingen beneden die we nu wel al reeds kunnen trekken.
Ik kan niet al mijn netwerkaansluitingen naar 1 punt brengen, maar ik kan ze wel naar 2 punten brengen en tussen die 2 punten een 8 a 12tal kabels trekken (heb 2x 25mm buis)
Er gaat dus veel meer gepatched worden dan geswitched vandaar de onbalans.
Bedankt voor de tip ivm patchkabels, 50cm zou dus beter zijn dan.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zet op beide plaatsen een switch en trek er enkele fibers/UTP's tussen (en trunk over een LACP).boran_blok schreef:Ik kan niet al mijn netwerkaansluitingen naar 1 punt brengen, maar ik kan ze wel naar 2 punten brengen en tussen die 2 punten een 8 a 12tal kabels trekken (heb 2x 25mm buis)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Dat zou ik ook overwegen, tenzij hij een aantal kabels wilt "misbruiken" als dedicated cat (bv voor console patching, hdmi over cat, of dergelijke).
Ik weet daarbij ook niet of ik de patchkabels in cat6(a) zou steken.
De kabels die in de muur gaan, tot daaraan toe.
Ik weet daarbij ook niet of ik de patchkabels in cat6(a) zou steken.
De kabels die in de muur gaan, tot daaraan toe.
-
- Elite Poster
Daar zit ik ook aan te denken hoor, maar een patch paneel verbruikt geen stroom, een switch wel. En ja mss ga ik enkele kabels gaan moeten misbruiken voor andere doeleinden, howel ik denk dat een smart switch met vlans hier al veel in kan helpen. Worst case wordt het inderdaad twee switchen en link anggregation er tussen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 19 keer
Voor dezelfde prijs /m kan je cat7a leggen
https://www.amazon.de/gp/product/B015OE ... em_1p_0_ti
Afmonteren doe je voorlopig nog met cat6a
de kabel is dan in ieder geval al meer future proof en de connectoren kan je later nog vervangen
https://www.amazon.de/gp/product/B015OE ... em_1p_0_ti
Afmonteren doe je voorlopig nog met cat6a
de kabel is dan in ieder geval al meer future proof en de connectoren kan je later nog vervangen
-
- Elite Poster
heb dan eerder de neiging om nu cat5e te gaan leggen en ooit in de toekomst gewoon nieuwe kabels te trekken. De buizen liggen er dan al, en dan is het maar trekken.
-
- Deel van't meubilair
Zo zou ik er ook over denken... cat5e doet gigabit en is voor thuis gebruik meer dat future proef lijkt me.
-
- Elite Poster
wel, uiteindelijk is het toch cat6 geworden. bij Mp2 networking was de cat6 quasi dezelfde prijs als cat5e (patch panels idem) en aangezien hun server kasten daar ook erg scherp van prijs waren heb ik alles maar daar gekocht.
Dus uiteindelijk zal ik dan voor 1100 euro gesettled zitten met cat6, we zien dan wel of dat lolleke 10Base-T ooit aankan.
Nu nog een switch zoeken (zal apart threadje daarvoor aanmaken)
Dus uiteindelijk zal ik dan voor 1100 euro gesettled zitten met cat6, we zien dan wel of dat lolleke 10Base-T ooit aankan.
Nu nog een switch zoeken (zal apart threadje daarvoor aanmaken)
-
- Pro Member
dat zeiden we 20 jaar geleden over tel aansluitingen in een woning, er meerdere voorzien met vvt was toen dik okr2504 schreef:Zo zou ik er ook over denken... cat5e doet gigabit en is voor thuis gebruik meer dat future proef lijkt me.
vooralsnog is het feitelijk aangetoond dat ons dataverbruik / snelheid jaarlijks met 50% toeneemt
je bouwt denk ik voor een ruime periode?
weet dus dat je met je gigabit geen 20 jaar zal toekomen
utp die in een preflex zit krijg je nooit vervangen door een andere (cat6 en 7 zijn sowiezo dikker en stijver)
voorzie dus 20mm gladde buis die met ruime bochten (niet te veel) wordt gelegd als je er ooit nog iets anders wilt doortrekken.
met cat7a kan je met huidige tech tot 40GB, lijkt mij voor een zeer kleine meerprijs iets meer 'future proof'
-
- Elite Poster
voor zover ik weet (corrigeer me als ik verkeerd ben) omvat cat7a ook shielding. En dat is als niet getrainde installateur niet zo gemakkelijk goed te krijgen denk ik.
als men cat6 10 Gbit aan kan (wat in theorie zou moeten lukken, geen enkele run gaat langer zijn dan 50M) zit ik denkik toch wel een tijdje goed.
als men cat6 10 Gbit aan kan (wat in theorie zou moeten lukken, geen enkele run gaat langer zijn dan 50M) zit ik denkik toch wel een tijdje goed.
-
- Pro Member
het is net die shielding per paar en rond alle paren die zorgt voor de veel betere prestaties (S/FTP)
er bestaat trouwens ook cat5 ftp
vanaf cat6a gaat er juist shielding zijn om de hogere specificaties te kunnen halen.
Voor het aansluiten van deze shielded en stijvere kabels moet je idd de juiste vakkundigheid aan de dag leggen.
moeilijk te voorspellen hoe lang je met 10Gb zal toekomen
18jaar geleden was de grootste hd in mijn pc 30Gb, stelt vandaag niet meer veel voor...
met de UHD, 360, VR, AI zie ik nog wel genoeg mogelijkheden voor data groei, los van wat er nog gaat komen in de toekomst
het is evenzeer mogelijk dat we binnen 10 jaar inhome ook optisch zullen gebruiken
beste tip is gladde buizen gebruiken of gladde wachtbuizen voorzien naar de nodige plaatsen
geen preflex, krijg je zo goed als zeker niets anders meer door getrokken.
er bestaat trouwens ook cat5 ftp
vanaf cat6a gaat er juist shielding zijn om de hogere specificaties te kunnen halen.
Voor het aansluiten van deze shielded en stijvere kabels moet je idd de juiste vakkundigheid aan de dag leggen.
moeilijk te voorspellen hoe lang je met 10Gb zal toekomen
18jaar geleden was de grootste hd in mijn pc 30Gb, stelt vandaag niet meer veel voor...
met de UHD, 360, VR, AI zie ik nog wel genoeg mogelijkheden voor data groei, los van wat er nog gaat komen in de toekomst
het is evenzeer mogelijk dat we binnen 10 jaar inhome ook optisch zullen gebruiken
beste tip is gladde buizen gebruiken of gladde wachtbuizen voorzien naar de nodige plaatsen
geen preflex, krijg je zo goed als zeker niets anders meer door getrokken.
-
- Deel van't meubilair
Een Netflix 4K videostream is nog steeds kleiner dan 20 Mbps... 1/50 of 2% van je 1 Gbps aansluiting dus ! Tegen dergelijk tempo (en daar komen we helemaal niet aan) ben je reeds 11 jaar gerust. Het lijkt me ook een beetje gek om vandaag IT uitgaven te doen die zover vooruit in de tijd liggen (tegen die tijd kunnen de technieken totaal anders zijn).cybersurfr schreef:vooralsnog is het feitelijk aangetoond dat ons dataverbruik / snelheid jaarlijks met 50% toeneemt
Dat lijkt me de beste future-proof oplossing... niet nu cat6 gaan leggen omdat je hem binnen 10 jaar misschien nodig zal hebben.cybersurfr schreef:voorzie dus 20mm gladde buis die met ruime bochten (niet te veel) wordt gelegd als je er ooit nog iets anders wilt doortrekken.'
-
- Elite Poster
akkoord r2504 moest de cat6 niet quasi hetzelfde gekost hebben als cat5e had ik hem niet gepakt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Denk er wel effe aan dat je, moest het nodig zijn, cat6 niet kan affichen met dezelfde rj45 connectors als cat5, daar is de draad te dik voor met dat plastic kruisje in.
-
- Elite Poster
ik ga zelf geen patchkabels maken oid hoor, de enige losse kabel die ik gekocht heb is vaste kern anyways.
de kabel die ik zelf leg gaat in de patch panelen en netwerk aansluitpunten (allen geschikt voor CAT6 en de gebruikte AWG)
de kabel die ik zelf leg gaat in de patch panelen en netwerk aansluitpunten (allen geschikt voor CAT6 en de gebruikte AWG)
-
- Deel van't meubilair
Lol... grappig eigenlijk met het lezen van dat plastic kruisje... deed me eraan denken dat ik bij m'n laatste verbouwing ook allemaal Cat6 kabels heb getrokken (tussen m'n meterkast en het zolder - meterkast was namelijk te klein voor m'n servers) alsook Cat6 patch panelen heb geplaatst (en was inderdaad niet echt een meerkost)ITnetadmin schreef:cat6 niet kan affichen met dezelfde rj45 connectors als cat5, daar is de draad te dik voor met dat plastic kruisje in.
De gewone kabels in m'n muren zijn nog wel Cat5e.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Onze elektricien was ook zo een "koppigen" die steevast het nut van hoger dan cat5e niet zag/ wou zien. Alsnog cat6 geplaatst op de standaard plaatsen en heeft afgeschermde cat6a toch op enkele cruciale plaatsen willen leggen.
Zelf heb ik een deel bijgetrokken ondertussen en cat6 en 6a is in veel netwerkwinkels dezelfde prijs. Ook keystones zijn niet echt verschillend in prijs.
Het is niet zozeer de LAN snelheid (gigabit/10baseT) die volgens mij er toe doet, maar wel de bandbreedte van de kabel (MHz) en de dikte van de aders. Het eerste zegt hoeveel je uiteindelijk erdoor zult halen (600MHz vond ik in 2014 een minimum en dat blijkt in 2017 al het minimum te zijn voor 4K UHD HDBaseT) en het tweede zorgt ervoor dat je ook andere doeleinden aan je kabel kunt geven dan netwerk. Als je Loxone, crestron of Control4 (of zelfs KNX) over een CATkabel wilt (omdat je geen buskabel gelegd hebt bijvoorbeeld) dan kan die maar beter grotere diameters hebben voor 24/48V. Ook voor POE AP en IP camera's denk ik dat een grotere AWG beter is. Maar dan gebruik je catkabel als manusje-van-alles om toch enigzins flexibiliteit te bewaren in jouw huis. Alternatief is overal lege leidingen plaatsen en hopen dat je achteraf naargelang jouw gebruik buskabels en/of hdmi (of wat er over 10jaar uitgevonden wordt) en/of fiber kunt trekken.
Afscherming, dat is toch goed te doen met keystones? Met RJ45stekkertjes en een stugge inbouwkabel is dat een ander verhaal, daarom heb je ook flexibele kant-en-klare patchkabeltjes in koper.
Er zijn natuurlijk verschillende types afscherming. Naargelang type heb je een groundkabeltje, een foil of zelfs een braid; per aderpaar of volledig.
Voor een buitenkabel of naast krachtgroepen zal dat waarschijnlijk belangrijk zijn?
Zelf heb ik een deel bijgetrokken ondertussen en cat6 en 6a is in veel netwerkwinkels dezelfde prijs. Ook keystones zijn niet echt verschillend in prijs.
Het is niet zozeer de LAN snelheid (gigabit/10baseT) die volgens mij er toe doet, maar wel de bandbreedte van de kabel (MHz) en de dikte van de aders. Het eerste zegt hoeveel je uiteindelijk erdoor zult halen (600MHz vond ik in 2014 een minimum en dat blijkt in 2017 al het minimum te zijn voor 4K UHD HDBaseT) en het tweede zorgt ervoor dat je ook andere doeleinden aan je kabel kunt geven dan netwerk. Als je Loxone, crestron of Control4 (of zelfs KNX) over een CATkabel wilt (omdat je geen buskabel gelegd hebt bijvoorbeeld) dan kan die maar beter grotere diameters hebben voor 24/48V. Ook voor POE AP en IP camera's denk ik dat een grotere AWG beter is. Maar dan gebruik je catkabel als manusje-van-alles om toch enigzins flexibiliteit te bewaren in jouw huis. Alternatief is overal lege leidingen plaatsen en hopen dat je achteraf naargelang jouw gebruik buskabels en/of hdmi (of wat er over 10jaar uitgevonden wordt) en/of fiber kunt trekken.
Afscherming, dat is toch goed te doen met keystones? Met RJ45stekkertjes en een stugge inbouwkabel is dat een ander verhaal, daarom heb je ook flexibele kant-en-klare patchkabeltjes in koper.
Er zijn natuurlijk verschillende types afscherming. Naargelang type heb je een groundkabeltje, een foil of zelfs een braid; per aderpaar of volledig.
Voor een buitenkabel of naast krachtgroepen zal dat waarschijnlijk belangrijk zijn?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Met wat gepruts lukt dat nog wel had snel een netwerkkabel nodig en had enkel de Cat6 van op men werf liggen. Gewoon met een tangetje dat kruisje er vantussen geknipt Het dichtknijpen was iets moeilijker maar voor een tijdelijke kabel kon me dat minder schelen.ITnetadmin schreef:Denk er wel effe aan dat je, moest het nodig zijn, cat6 niet kan affichen met dezelfde rj45 connectors als cat5, daar is de draad te dik voor met dat plastic kruisje in.
- diepvries
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 6 keer
Bij mij ligt er overal CAT5E, de elektricien had dat al gelegd voordat ik er zelf erg in had
Maar volgens mij kan je toch altijd die CAT5E kabel gebruiken als trekdraad om zo een nieuwe kabel erdoor te krijgen?
Dat zal wel niet ideaal zijn maar als het nu echt nodig zou zijn in de toekomst dan zou ik het toch overwegen.
Hoe dan ook lijkt het mij geen slechte beslissing om de cat6 kabel nu al te leggen, al denk ik wel dat bouwen / renoveren al duur genoeg is...
Maar volgens mij kan je toch altijd die CAT5E kabel gebruiken als trekdraad om zo een nieuwe kabel erdoor te krijgen?
Dat zal wel niet ideaal zijn maar als het nu echt nodig zou zijn in de toekomst dan zou ik het toch overwegen.
Hoe dan ook lijkt het mij geen slechte beslissing om de cat6 kabel nu al te leggen, al denk ik wel dat bouwen / renoveren al duur genoeg is...
Orange LOVE 100Mbps
OVH VOIP + Gigaset C530IP
iPhone XR 64GB (1) - Proximus Zen
iPhone XR 64GB (2) - Orange Dolfijn
OVH VOIP + Gigaset C530IP
iPhone XR 64GB (1) - Proximus Zen
iPhone XR 64GB (2) - Orange Dolfijn
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Puur technisch:Simon963 schreef:Maar volgens mij kan je toch altijd die CAT5E kabel gebruiken als trekdraad om zo een nieuwe kabel erdoor te krijgen?
1. aan de bestaande kabel uw trekkabel vastmaken
2. kabel eruit trekken
3. nieuwe kabel vastmaken aan de trekkabel
4. nieuwe kabel erin trekken
-
- Pro Member
het probleem zit hem in de preflexbuis;Simon963 schreef:Bij mij ligt er overal CAT5E, de elektricien had dat al gelegd voordat ik er zelf erg in had
deze zijn geribbeld aan de binnenzijde hierdoor zit je met een relatief kleine binnen diameter
bij de aanleg worden de bochten veel te kort gelegd (meestal 90°), in de praktijk zitten er dan dan enkele bochten onderweg in + bochten rond obstakels zijnde ventilatie, afvoer, cv leidingen,...
je kabel zal bij het hertrekken blijven steken in 1 vd bochten (ook met oude utp als trekdraad) en je treklas zal je los trekken.
enkel met weinig en ruim aangelegde bochten en een goede gladde las maak je een kans
in de praktijk zijn echter de bochten altijd te kort gelegd (hier waar de kabel vd grond in de muur omhoog gaat)
helaas wordt dit bij zo goed als iedereen op deze manier aangelegd...
de fout die wordt gemaakt is dat men niet voorziet in gladde (wacht)buizen
-
- Elite Poster
arghl, plreflex, zwijgt mij der van. Da komt nie binnen in mijn huis.
Da zijn buizen waar je enkel in theorie nog iets anders kan doortrekken.
Ik laat nu 4x 25mm naar de zolder leggen. 1 voor stroom kastje bovenm en dan 3 voor de databekabeling, ik oop er 7,7 en 6+ coax door te krijgen, maar ben al content met 5,5 en 2 + coax
Ik laat nu 4x 25mm naar de zolder leggen. 1 voor stroom kastje bovenm en dan 3 voor de databekabeling, ik oop er 7,7 en 6+ coax door te krijgen, maar ben al content met 5,5 en 2 + coax
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Echt handig om opnieuw een kabel in te trekken is het niet, ok.boran_blok schreef:arghl, plreflex, zwijgt mij der van. Da komt nie binnen in mijn huis.
Maar ik heb in geplaatste lege preflex 25mm wel al XVB 3G2,5 gestoken. Makkelijk? Nee.
Maar als je in heel uw woning gladde buizen gaat leggen, gaan de elektriciteitswerken behoorlijk duurder uitvallen.
Verschil tussen:
- al fluitend een preflex afrollen
- buizen zagen, bochten plooien of bochten erop klikken,
is in werkuren wel de moeite
In opbouw plaats ik gladde buizen, inbouw doe ik met preflex.
-
- Elite Poster
gohjah, ik doe het allemaal zelf. Mijn tijd die ik nu uitspaar met een preflex betaal ik later als ik nieuwe leidingen wil trekken.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Het ergste vind ik persoonlijk niet de bochten, wel het "nijpen" van de preflex tijdens het vastmaken. Dit zorgt ervoor dat je nooit meer een kabel van dezelfde diameter er in krijgt als je eruit trekt.