r2504 schreef:Iedere image die op een website staat is een potentieel risicio... ga je die dan ook allemaal blokken ? Het gaat mij er gewoon om dat je buiten proportie aan het handelen bent (om toch maar goed te praten dat je een website wil bezoeken, maar niet wil bijdragen aan de inkomsten ervan).
Tuurlijk blokkeert men minder snel beelden op een website dan ads en trackers, want men surft naar die website om (raar maar waar!) die beelden te zien en tekst te lezen, niet om ads voor de neus geduwd te krijgen en achtervolgd te worden.
Trouwens het tracken kan je vermijden door cookies te blokkeren... daar heb je geen adblocker voor nodig. Ik geloof trouwens niet in het feit dat men iemand correct kan tracken... het is niet omdat je op Coolblue naar een stofzuiger zoekt en een website daarna reclame laat zien van stofzuigers dat men alles over je weet (trouwens cookies clearen en het is meteen allemaal weg).
Dat is veel te simpel gesteld allemaal.
Ze tracken via véél meer dan alleen cookies. Ze proberen jou zo goed mogelijk te identificeren adhv alle kenmerken die ze daarvoor kunnen benutten.
Panoptclick van EFF is een website die als voorbeeld kan dienen wat er van jouw computer en browser allemaal kan uitgelezen worden om jou bij elk van hun volgende requests via third party scripts e.d. opnieuw te kunnen identificeren als een unieke gebruiker.
Élke keer dat jij op eender welke website komt die dezelfde third-party rommel downloadt, krijgt die third-party een request binnen die alle parameters bevat om jou weeral uniek te identificeren, zodat zij perfect kunnen bijhouden naar welke sites jij op het internet allemaal surft. Cookies weren is dus niet voldoende (al is het een goeie eerste stap, het schiet nog ferm tekort), dus zijn extra maatregelen nodig, zoals die requests gewoon NIET uitvoeren, bv: door een deftige blocker zoals uBlock Origin. Door de requests niet uit te voeren, weet de third-party niet dat jij op die website zit, dus kunnen ze niks loggen. Vanaf dat er een request gebeurt (met of zonder cookies) is het al te laat.
Betreffende die stofzuiger: Coolblue heeft als webwinkel een extra deal met advertentiebedrijven dat het niet zomaar ads vertoont, maar (erger nog) aan die bedrijven doorverkoopt wat de gebruiker zoekt, bekijkt en in zijn winkelmandje plaatst. Dat is voor die bedrijven enorm handig, want ze menen zo veel gerichter reclame te kunnen maken en dus een hoger percentage van click-througs te bekomen.
Dat is dan ook de reden dat ze jou toch platsmijten met dingen die je net gekocht hebt: het moest maar es zijn dat je had getwijfeld en uiteindelijk dat ding toch niet had gekocht, dan is er de kleine kans dat jij ingaat op hun reclame.
Als je je echt zorgen maakt over privacy ben je beter dat je geen Facebook account hebt, geen andere sociale media gebruikt, geen klantenkaarten hebt, geen GSM (zo weet men iedere seconde waar je bent !), ... kortom er zijn veel ergere dingen dan reclame voor een stofzuiger op een website zien wederkeren.
Direct als voorbeeld: je hebt zelf in de hand wat je wel of niet op facebook plaatst, maar heb je NIET in de hand dat facebook je overal trackt met hun like-buttons op bijna elke website! En ja, dat is zélfs wanneer je geen eigen account hebt bij facebook, ze tracken jou gewoon via het requesten van de like-button.
Je moet niet doen alsof gebruikers alles in de hand hebben door gewoon te weigeren. Effectief afblokken omdat sommige bedrijven geen nee verstaan is dan de enige oplossing.
Idem voor andere trackers (en bijhorend adbedrijven, want zij doen gezellig mee).
En daarmee geef je aan dat je gewoon niet wil bijdragen aan inkomsten voor een website... ongeacht of dit nu op een faire manier is of via advertentie netwerken.
Ik heb al gezegd dat ik wil bijdragen als ze mijn info niet lekken. Wat noem *jij* fair, wat noem *ik* fair? Goeie vragen, dat zeker.
Het model heeft z'n beste tijd gehad... die uitspraak ken ik precies van de muziekindustrie, daar gaat de gebruiker ook z'n wil opdringen en bepalen hoe een commercieel bedrijf z'n product mag verkopen. Het droevige eraan is dat mensen toch het product willen, maar niet de voorwaarden die eraan vast hangen.
Zever!
Kijk naar de successen van iTunes, Google Music, Spotify, etc. Als je even opzoekt, merk je dat de omzet van de muziekindustrie maar blijft stijgen dankzij die nieuwe invalshoeken. Het waren weer andere bedrijven die voor die vernieuwingen moesten zorgen, want zelf zou de muziekindustrie niks nieuw bedacht hebben, maar enkel blijven zeuren dat mensen minder en minder akkoord waren met hun stokoud model.
Trouwens als reclame inkomsten wegvallen dan is een alternatief model een paywall... is dat het internet waar we naartoe moeten, geen enkele grote site die nog te bezoeken is zonder dat je ervvoor wil betalen ?
Waarom zouden we niet kunnen betalen met onze data? Dat gebeurt nu toch ook al? De grote verandering die moet komen is het respecteren van de wens van iemand die dat NIET WIL (maar mogelijks wel iets anders). Ik vrees echter dat dat nooit gaat gebeuren, want als mensen beseffen hoeveel geld hun data waard is, gaan ze die niet blijven gewillig weggeven zonder daar zelf genoeg voor in de plaats te krijgen!
Ze zullen inderdaad niet weg gaan... maar soms moet je eens stilstaan bij de lange termijn gevolgen van bepaalde beslissingen. Ik heb de indruk dat we dat nog zelden doen, onze instant maatschappij denkt gewoon constant in het heden.
Zo lang het volk meer en meer advertenties blijft blokkeren, denk ik dat het duidelijk is waar het volk naartoe wil. Dat er gevolgen aan vasthangen, dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Of vind jij dat je kiezers voor trump of brexit ook de les te spellen hebt over stilstaan bij de gevolgen? Ik dacht het al.
Je hoeft geen adblocker te installeren om niet op een banner te klikken... dat doe ik trouwens ook niet omdat ik immuun ben aan de overgrote meerderheid reclame.
Proficiat, maar je bent niet immuun aan het getrackt en gevolgd worden op het internet door partijen waarmee jij geen verbintenis bent aangegaan en die je dus niet vriendelijk kan vragen ermee te stoppen. De enige manier om hen te stoppen is door alles zo goed mogelijk te blokkeren.
Dat jij daar geen probleem mee hebt, prima, maar laat een ander dat voor zichzelf uitmaken.
M'n redenen hebben is misschien een groot woord... ik tracht de dingen gewoon altijd ruimer te zien, het langs twee kanten te bekijken (en het is best amusant om te zien hoe sommigen dan reageren als een stier op een rode lap) en dan kan je je veel beter een oordeel vormen waarom dingen al dan niet gebeuren. Ik tracht dus ook maatregelen te vermijden die iedereen treffen... louter omdat er enkele rotte appels tussen zitten.
Shit eh, hoe kan ik mij nu streng en belerend opstellen naar u toe wanneer ge zelf zo bemiddelend doet? Nu zie ik eruit als de extremist en gij als de redelijke, en dat bedoel ik niet ironisch.
Als ik de commentaren lees dan blijkt de overgrote meerderheid louter bezig te zijn met hun eigen IK... hoe zij de dingen kunnen buigen tot het voldoet voor de IK zonder rekening te houden met de anderen... sorry, maar wat mij betreft blijft dit egoistisch. Erger is zelfs de houding van zij doen foute dingen, dus ik mag ook reageren hoe ik wil... gaan we terug naar oog om oog, tand om tand soms ?
Tuurlijk is het egoïstisch, maar ik heb de houding om mij egoïstisch in te stellen jegens iedereen die hetzelfde kenmerk alvast vertoonde. Bijvoorbeeld: mensen die dus zonder scrupules mijn voorrang van rechts pogen af te nemen (want zij rijden al rechtdoor en ik sla af), die 'snij ik graag de pas af' (eigenlijk niet, want ik heb voorrang) om hen duidelijk te maken dat ik mij niet laat doen door hun egoïsme. Als iemand zijn voorrang van rechts afstaat (uit dommigheid of uit vriendelijkheid, maakt mij niet uit), dan zal ik stoppen en blijven staan tot die of dat mens doorrijdt.
Ik draag websites die ik graag bezoek een warm hart toe, maar ik besef ook dat harten niet gebruikt worden als betaalmiddel voor hun onkosten. Helaas is de enige manier die de overgrote meerderheid van websites hanteren iets waar ik ABSOLUUT NIET akkoord mee ga. Dat ze dan inkomsten aan mij mislopen, niet mijn probleem; wanneer hun inkomsten zo hard dalen zullen ze wel moéten beginnen luisteren naar de wens van de klant, want klant is koning! Zo niet, dan gaan ze maar ten onder zoals elk normaal bedrijf met een slecht businessmodel.
TL;DR: waarom moet ik men hen rekening houden wanneer zij niet met mij rekening houden? Ik vind de beste manier om slechte karaktertrekken duidelijk te maken bij mensen, is door hetzelfde maar geïnverteerd terug te doen. Zij achterbaks doen? Ik ook! Yep.
EDIT: over iets anders:
Why Is Google Blocking This Ad-Blocker On Chrome?
The plugin is called AdNauseam, and it claims on its website to be a “not-for-profit, research-based privacy tool.” In a statement on its site, AdNauseam developers allege that Google utterly banned it from the Chrome Web Store as of January 1.
[...]
But what makes AdNauseam different from all the other ad-blockers still readily and easily available through the Chrome store?
The issue may be that it works a little differently than your standard ad-blocker does: instead of just blocking the advertisements and trackers from rendering on any site you view, it also virtually “clicks” on them — all of them. The idea is basically to poison the well: by generating such a high level of noise, it makes the signal-to-noise ratio untenable, and renders tracking beacons and ad-delivery cookies moot.
[...]
That costs advertisers money, and it’s meant to, Zer-Aviv, tells Consumerist. In an email, Zer-Aviv said that AdNauseam is “definitely an activist tool” that intentionally and deliberately is “trying to show that this hostile disrespect for online privacy would be met with hostility on the part of the users.”
Vooral dat laatste in het vet: right on the money!
Voor de rest: hohooooo, efkes het complete (en zeer erg grijze) businessmodel van de adbedrijven in de war schoppen met valse clicks, bende duivels.