mgo72 schreef:Maar dus omdat er minder en minder bekken en geklikt werd, moesten er dus meer en meer, groter en grotere banners, met meer bewegen en meer muziek. Vergeet niet hoe het menselijk brein werkt. Als je de banner steeds bovenaan zet, lezen mensen na tijd gewoon artikel zonde die banner nog te zien. Je moet dus idd de aandacht trekken. Want idd iedereen wilt in ons geval het voetbalartikel lezen, en niet een nieuwe auto kopen. Reclame moet zorgen dat je misschien een andere gaat kopen.
Nee, nee, nee.
Dit is alles wat er fout is met reclame op internet.
De reclamemakers zijn niet tevreden meer met views, zoals vroeger op tv, maar willen nu ook clickthroughs.
En je mag mij bestormen met kilos reclame, ik zal er *nooit ofte nimmer* op klikken.
Die "banner bovenaan" was nog enigszins verteerbaar, want daar lees je na een tijdje inderdaad gewoon over.
Al die bucht in, tussen, en rond de artikels daarentegen, is gewoon "trop is te veel".
Ik stel je een compromis voor: zoek mij een adblocker die de ad niet inlaadt op de pagina, maar elders, zodat de makers denken dat hij ingeladen en bekeken geweest is, en ik wil hem wel ns testen.
Maar verder dan dat ga ik niet.
Sommigen hier herinneren zich de wild west jaren van het internet duidelijk niet (meer); popups, pop-unders, gif-banners, daarna flash bucht, die auto-expand en begint lawaai te maken en videootjes te spelen, ...
Dan heb ik het nog niet over de pest van banners zonder window kader, zodat je kan gaan jagen naar een onzichtbare "close" knop, reclame die je pas kan sluiten na x aantal seconden, ...
De moment dat de adblocker uitkwam heb ik daar gretig naar gegrepen en nooit meer teruggekeken.
Verder: deze thread gaat te snel voorbij om fatsoenlijk te kunnen quoten op een tablet (waar dat gigantisch veel moeilijker te doen is in een reply window, dan gewoon op de quote knop te klikken, maar dat gaat dan weer niet meer tegenwoordig wegens "no-double-posting".
Maar heb ik daar toch niet iemand gezien die click-bait artikel titels verdedigde?
Hoe zot moet het nog worden???
Als er iets is dat mij totaal wegduwt van een artikel en site, is het wel titels als "... and you'll never guess what happened next".
Pas maar op dat je in de jacht naar de lezer hem niet voor eeuwig afschrikt.
En nogmaals: de reclame banners zijn nog maar het zichtbare deeltje van de ijsberg.
De gigantische hoeveelheid javascripts (1st and 3rd party) en cookies (1st party en de massale hoop 3rd party trackers) zijn hallucinant gewoon.
Er is bijna geen enkele site die ik bekijk, of mijn noscript heeft javascripts van bv google-statistics en facebook.net geblokkeerd, samen met nog 2-3 andere. En ik durf ervoor wedden (want het is gegarandeerd zo), dat als ik de 1st party javascript toelaat, dat die nog een hoop 3rd party javascripts aanspreekt ook. En bij de cookies van hetzelfde liedje, google adsense enzo.
Voorbeeldje: standaard.be net effe geopend.
Resultaat:
poging om javascripts in te laden van:
- standaard.be
- googleapis.com
- hebbes.be
- cdjs.cloudflare.com
- vroom.be
- jobat.be
- zimmo.be
- akamaized.net
En cookies van:
- gemius
- optimizely
Voorbeeldje 2: deredactie.be
Javascript van:
- deredactie.be
- insites.eu
- vrt.be
- emsecure.net
- pebblemedia.be
- adhese.com
En cookies van:
- adhese
- digital analytix
- google tag manager
Zijn die nu *zot* geworden? Als er mensen zijn die denken dat ik al die bucht zomaar op mijn pc ga doorlaten, zijn die niet goed snik vrees ik.
PS: note aan de admins: ik heb mgo72 hier nu al twee keer zien dubbelposten; er is dus blijkbaar nog altijd een mogelijkheid om dat te doen op een of andere manier.
Dat niet dubbelposten leidt voor mij trouwens tot veeeeel te lange single posts, en een gigantische miserie om op tablet te quoten, want als ik mijn keyboard wegdoe kan ik niet kiezen waar ie het paste, en als ik het keyboard laat staan kan ik bijna niks van de pagina zien.