Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

r2504 schreef:Oei, we gaan weer klagen...

- Lonen (die heus niet slechter zijn dan in de privé)
- Het pensioen (wat nog steeds ver boven de privé uitsteekt)
- Werkzekerheid (moeilijker en moeilijker in de privé)
- Verlof en aanverwanten (veel flexibelere dan in de privé)
- Promoties (in de privé vaak enkel als je van werk veranderd)
- Uitkeringen (langdurige ziekte ed.)
- Recuperatie overuren (in de privé maar normaal)
- Gratis openbaar vervoer
- Thuiswerken
- Veel "zware" beroepen
- Extra voordelen (bedrijfskeuken, kinderopvang, strijkdienst, gratis dokter, ...)
- ...

Dingen die in de privé soms ook bestaan maar helemaal niet zo strikt vastliggen.
Ik heb het even voorgelegd aan 3 ambtenaren wat van deze voordelen klopt:

- Lonen: moeilijk om helemaal te vergelijken, maar dat ze beter liggen dan 30 jaar geleden voor starters, is een feit. Probleem is wel dat veranderen van job binnen de overheid geen loonsverhoging bijbrengt.

- Pensioen: zoals ik daarvoor al geschreven had, de huidige generatie heeft idd hoger pensioen, maar heeft in begin aan lager loon gezeten. Dat je toch het pensioen aanhaalt als voordeel, bewijst dat je mijn vorige post maar half gelezen hebt!

- Werkzekerheid: is een feit als je vastbenoemd bent. Contractuelen, die er steeds meer zijn, hebben dat voordeel dan weer niet.

- Verlof: er is meer flexibiliteit inderdaad.

- Promoties: vaak niet mogelijk. De interne examens zijn vaak enorm moeilijk en geen zekerheid dat je effectief benoemd wordt na je harde studeerwerk in je nieuwe graad. Bij de overgang naar niveau A is het federaal mogelijk om via de unief te studeren (inschrijvingsgeld is betaald door de FOD, maar je moet zelf voor transport en leerboeken zorgen/bekostigen). Je krijgt ook 30u dienstvrijstelling per vak, maar daar moet je dus ongeveer 12x voor naar de les per vak, studeren en examens afleggen. Je komt dus eigenlijk niet toe om de lessen te volgen. Bovendien wil de UA blijkbaar niet mee waardoor je verplicht bent om naar Leuven, Brussel of Gent te gaan. Verre van evident voor velen die daar niet in de buurt wonen.

- Uitkeringen: het ziektesysteem is inderdaad voordelig met opsparen van die 21 dagen per jaar (al je ze al niet nodig hebt uiteraard :wink: ). In feite is dit een systeem, vind ik, die uitgebreid moet worden naar iedereen. Het zorgt er net voor dat er minder ziekteverzuim is. Bovendien als je later serieus ziek wordt, dan wordt je ook nog eens financieel gestraft! Maar deze regering zal er nog wel aan morrelen, dus dit voorstel is aan het uitsterven.

- Recuperatie overuren: het is enorm strikt geregeld inderdaad als je in het systeem zit om je uren bij te houden. Blijkbaar zit al meer dan de helft in een systeem zonder uurregistratie, dus dat verschil met de privé zal ook wel grotendeels weg zijn.

- Gratis OV: ook dit had ik al aangehaald in vorige post. Maar als je ziet hoeveel UB'ers klagen over OV, kan dit moeilijk als een algemeen voordeel beschouwd worden. Ook in de privé wordt er al heel vaak gratis OV aangeboden, maar het kan toch zeker niet tippen aan de bedrijfswagen qua voordeel.

- Thuiswerken: 2 van de 3 die ik ken, mag niet telewerken van hun baas. De andere maar sporadisch. Het zal ongetwijfeld van dienst tot dienst afhangen. Al zijn er vele diensten met een loket waarvoor steeds genoeg volk moet zijn om te bemannen.

- "zware" beroepen: wisten ze niets over. Bij de overheid kan je niet vroeger gaan dan wanneer je je dienstjaren hebt. Iets waar in de privé vaak wat flexibeler mee omgegaan wordt, zoals brugpensioen.

- Extra voordelen: van wat jij opsomt had welgeteld 1 van de 3 een bedrijfsrestaurant. Het hangt van het gebouw af waar je zit (de grotere steden dus). Blijkbaar betaal je daar zo'n 3 of 4 euro voor een hoofdschotel. Het systeem van maaltijdcheques is, dacht ik, enkel ingeburgerd bij de Vlaamse overheid. Als je die niet hebt, dan heb je in mijn ogen een kleiner voordeel. Bij maaltijdscheques betaal je als werknemer 1,09€ per cheque. Dus die 3 a 4€ is een veel grotere eigen bijdrage...
De andere extra voordelen die je opsomt: kinderopvang, strijkdienst, gratis dokter, ... zijn onbestaande op kinderopvang in de vakanties na (enkel voor ambtenaren in Brussel tegen betaling, ook moet je je kind daar nog krijgen)



Het mag duidelijk zijn dat, na deze lange post, het grote voordelenlijstje waar jij het over hebt, wel wat genuanceerd is. Ik ben zelf altijd heel voorzichtig om andere groepen te viseren met een voordelenlijstje terwijl je daar zelf niet in zit.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het ging er mij gewoon om dat ambtenaren zichzelf steeds afdoen als sukkelaars en bij het minste de vakbond staat te roepen... het is dus gewoon een andere mentaliteit dan in de privé.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Het is de taak van de vakbond om op te komen voor hun leden, ook voor de privé. Ik zie daarin niet echt een verschil. Dat doet het VBO, Unizo en consoorten ook voor de werkgevers... Persoonlijk vind ik ook dat die laatste veel meer aandacht krijgen (interviews, ...)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Vaganzza schreef:Het is de taak van de vakbond om op te komen voor hun leden
Ik vraag me daarbij vaak af wie de vakbond dient... hun leden of hun eigenbelang.

Heb je ooit een vakbond horen roepen dat bedrijfswagens voor de zoveelste keer extra belast worden... maar oh wee als een ambtenaar op een zetel met katoenen stof moet zitten in plaats van een fluwelen stofje (veel meer verschil is er in de nieuwe treinstellen ook niet meer - zelfs geen deur). Overheidsvakbonden roepen voor het minste... ernstig kan je dat niet meer nemen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Daar zijn, mijns inziens, gemakkelijk verklaringen voor te vinden:
Alle beslissingen voor ambtenaren worden politiek genomen, dus komen ook sneller in de pers (want die politici zijn allemaal mediageil). Dat de vakbonden dan ook hun standpunt in de pers verkondigen, lijkt mij ook niet meer dan normaal. In privé bedrijven is dat niet het geval, tenzij acties bij sluitingen of grote ontslaggolven (en dat komt toch wel meer in het nieuws dan de ambtenarenvakbond, niet?).

Ik vind bepaalde groepen viseren altijd heel gemakkelijk en brengt niets bij buiten jaloezie en polarisering. Dat terwijl velen gewoon niet weten waarover ze het hebben. Ze denken omdat ze een voordeel van een ander horen dat ze zelf niet hebben, dat het maar afgepakt moet worden bij de ander... Zeer simplistische visie van leven waar ik liever niet aan mee doe.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

James. schreef:Je haalt nu twee dingen door elkaar: dat de overheid de bedrijven maar laat doen met hun massale afdankingen van personeel, dat is eigenlijk onaanvaardbaar aangezien die grote bedrijven ondertussen wél gunsten hebben kunnen afdwingen bij de overheid onder het mom dat ze een grote hoeveelheid personeel tewerkstellen en dus fungeren als sociale catalysator voor de overheid: veel jobs jobs jobs!
Ik haal niets door elkaar.
Je werkplaats wordt voor een groot deel door de werkgever beslist, zoals in mijn aangehaald voorbeeld (dat ik niet uit mijn duim gezogen heb, maar dat zich nu vanaf 1 januari voordoet), terwijl je de werknemer met de extra taks opzadelt.
Daarzie! Dat zal hem leren zo ver van zijn werk te gaan wonen!

Het idee dat je bedrijven kunt verbieden af te danken is zwaar onrealistisch.
Hoe moeilijker je het maakt om werknemers af te danken, hoe minder bedrijven ook geneigd zullen zijn er nog aan te werven.
James. schreef:Voor de rest ben ik wel pro rekeningrijden als het tenminste volgens een eerlijk tarief en eerlijk verdeling gebeurt, dat dus dezelfde totale inkomst aan verkeersbelasting nu wordt geïnd volgens een andere verdeling: de hoeveelheid gereden kilometers ipv het aantal en de hoedanigheid van de ingeschreven voertuigen.
Dat gaan ze niet doen, als je op het einde van de rit minder verkeersbelasting betaalt, en dat exact zou gecompenseerd worden door het nieuwe rekeningrijden zal het effect op de verkeersdrukte nihil zijn.
Iedereen zou evenveel blijven rijden.
Het nieuwe systeem zal ook kosten met zich meebrengen : er moeten immers overal detectoren zitten om te zien dat iemand zich in het verkeer begeeft, en elke auto zal een 'bakje' moeten hebben om de kilometers te registreren.
Ook dat zal doorgerekend worden.
Het is uiterst naïef te denken dat het een nul operatie zal zijn.
James. schreef:Wanneer de totale inkomst ferm stijgt, dan gaat het idd over een platte belastingverhoging en dus verwerpelijk in het huidige klimaat van het uitpersen van de gewone man.
Natuurlijk zal het exact dat worden.
Wie iets anders gelooft is uiterst naïef.
James. schreef:Zoals ik al eens zei: we betalen ons water en elentrik ook niet met een plat maandelijks bedrag, toch? Waarom zou het gebruikmaken van een dienst als de openbare weg dat wél verantwoorden?
En zoals ik al zei : ik bepaal zelf of ik mij iedere dag douche, of om de 2 dagen, en of ik er 5 minuten blijf onderstaan, of een half uur.
Maar ik kan niet zelf bepalen dat mijn werkgever van locatie verandert.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boulder schreef:Het is uiterst naïef te denken dat het een nul operatie zal zijn.
Ik zie hier nochtans veel naieve personen.
boulder schreef:Maar ik kan niet zelf bepalen dat mijn werkgever van locatie verandert.
Je kan toch gewoon verhuizen :lol:
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

35€/dag om met een iets oudere diesel (eur3 norm) rond te rijden in Antwerpen, belachelijk !
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

silencer schreef:35€/dag om met een iets oudere diesel (eur3 norm) rond te rijden in Antwerpen, belachelijk !
Het is goed dat er iets wordt gedaan aan de luchtvervuiling in steden, maar het is hypocriet om andere vormen van luchtvervuiling ongemoeid te laten.
Er wordt veel te veel gefixeerd op wagens.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Die fixatie op auto's verbaasd me ook. Ondertussen mag er nog volop reclame gemaakt worden voor mazoutverwarming. (op de VRT zelfs als mededeling van openbaar nut !!!)
Ondanks dieselgate, evolueren auto's (zuiniger, filters, catalysators), worden ze sneller vernieuwd en worden ze jaarlijks gekeurd. Maar op mazoutketels zit er toch zelden of nooit een roetfilter ?

Rekeningrijden zal trouwens de gereden kilometers maar beperkt beïnvloeden. Want om congestie te vermijden wil men de tarieven vooral afstemmen op de piekuren. Een deel van het verkeer en dus van de vervuiling zal dus verschuiven naar de daluren waar het gratis is.

Als je het milieu (= leefbare lucht in onze verstedelijkt en verdieseld België en een rem op klimaatopwarming) echt wil helpen is een drastische stijging van de prijs aan de pomp de enige rechtvaardige en efficiënte oplossing. (te compenseren met afschaffing van vaste taxen).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

R2D2 schreef: Als je het milieu (= leefbare lucht in onze verstedelijkt en verdieseld België en een rem op klimaatopwarming) echt wil helpen is een drastische stijging van de prijs aan de pomp de enige rechtvaardige en efficiënte oplossing. (te compenseren met afschaffing van vaste taxen).
Noem jij dat rechtvaardig? Gaan we dan ook al een klassenstrijd voeren op de weg?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Gray schreef:
silencer schreef:35€/dag om met een iets oudere diesel (eur3 norm) rond te rijden in Antwerpen, belachelijk !
Het is goed dat er iets wordt gedaan aan de luchtvervuiling in steden, maar het is hypocriet om andere vormen van luchtvervuiling ongemoeid te laten.
Er wordt veel te veel gefixeerd op wagens.
Dus wagens die 130g Co2 uitstoten is wel een probleem en wagens die nieuwer zijn (die eerst nog geproduceerd moeten worden: geen Co2 vervuiling bij dit proces hoor) en die veel meer ultra fijn stof uitstoten is geen probleem ?

=> Alle dieselwagens ouder dan 10 jaar op de schroothoop, belachelijk !

Ze zouden beter de verkoop van nieuwe diesel/benzinemotoren aan banden leggen, dat zou veel meer impact hebben op het milieu (grotere afzetmarkt=> lagere prijs) !
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:jij bent misschien een slaaf van je werk maar ik nog altijd niet.
Ben jij nu net niet diegene die altijd luid staat te verkondigen dat hij extra inspanningen/fexibel moet doen/zijn om die bedrijfswagen te krijgen/behouden?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

R2D2 schreef:Rekeningrijden zal trouwens de gereden kilometers maar beperkt beïnvloeden. Want om congestie te vermijden wil men de tarieven vooral afstemmen op de piekuren. Een deel van het verkeer en dus van de vervuiling zal dus verschuiven naar de daluren waar het gratis is.
Enkele dagen geleden stond er nog een artikel in De Standaard dat tot dezelfde conclusie kwam... maar kan de link niet meer vinden.
Slafes schreef:Ben jij nu net niet diegene die altijd luid staat te verkondigen dat hij extra inspanningen/fexibel moet doen/zijn om die bedrijfswagen te krijgen/behouden?
Vandaag in Antwerpen, morgen in Brussel, ... gaan werken is iets totaal anders dan zomaar te verhuizen of zelfs je werk op te geven.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

petrol242 schreef: Noem jij dat rechtvaardig? Gaan we dan ook al een klassenstrijd voeren op de weg?
Met afschaffing van vaste taxen wel. Vaste taxen zijn zeer onrechtvaardig (zoals de Turreltas).

Belastingen dienen niet enkel om de staatskas te vullen. Slimme belastingen kunnen de maatschappij beter, gezonder, leefbaarder maken.

Het is niet rechtvaardig dat een auto die veel stil staat en dus weinig vervuilt en congestie veroorzaakt evenveel belastingen betaalt als één die veel gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

silencer schreef:35€/dag om met een iets oudere diesel (eur3 norm) rond te rijden in Antwerpen, belachelijk !
sorry, maar ik rij voor het werk zo'n 50 a 60k km / jaar... en een groot deel daarvan op autostrade...
en ik RUIK echt wel wanneer ik achter een "iets oudere diesel" aan het rijden ben.
gewoon AFSCHAFFEN de dieselwagens, en wagens ouder dan 10j uit het verkeer halen, benzine of elektrisch (en dan nog liefst elektrisch eigenlijk, maar soit... dat is nog niet klaar voor "prime time")
R2D2 schreef:Het is niet rechtvaardig dat een auto die veel stil staat en dus weinig vervuilt en congestie veroorzaakt evenveel belastingen betaalt als één die veel gebruikt wordt.
een dieselwagen die 1u / week op de baan is vs een elektrische die elke dag 10u op de baan is... de vervuiling zal wss toch echt meer door de dieselwagen komen dan de elektrische, dus ook die redenering is niet helemaal correct.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wagens ouder dan 10 uit het verkeer?

En jij gaat alle wagens kopen voor mensen die nu geen eerstehandswagen kunnen veroorloven, en dan maar een iets ouder ding kopen en in leven moeten houden wegens verder geen budget, ook niet om dat ding om de paar jaar opnieuw te moeten kopen omdat ie zogezegd te oud zou zijn?

Splitter schreef:sorry, maar ik rij voor het werk zo'n 50 a 60k km / jaar...
Wauw, serieuze afstand ;-)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ITnetadmin schreef: En jij gaat alle wagens kopen voor mensen die nu geen eerstehandswagen kunnen veroorloven, en dan maar een iets ouder ding kopen en in leven moeten houden wegens verder geen budget
je hebt tegewoordig al gloednieuwe wagens voor 10.000 euro (citroen, en bij dacia nog minder), zonder inlevering van je oude, dus heb je er 1 en haal je een nieuwe, kost dat je nog pakweg 9000... / 10 jaar = 900 euro / jaar oftewel 75 euro per maand.

budget lijkt me dus geen excuus in dat geval, eerder wel "hoeveel luxe je eist zonder het te kunnen betalen"
ITnetadmin schreef:
Splitter schreef:sorry, maar ik rij voor het werk zo'n 50 a 60k km / jaar...
Wauw, serieuze afstand ;-)
als je op die 60.000km geregeld achter een oudere dieselwagen hangt... dan voelt het een eeuwigheid in ieder geval
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:budget lijkt me dus geen excuus in dat geval
9000 euro is voor veel mensen gewoonweg een fortuin... en 75 euro/maand (als ze al een lening krijgen) blijft een even groot fortuin hoor.

Misschien moet je blij zijn als je dergelijke uitspraak niet begrijpt... maar er zijn zoveel mensen waarbij iedere euro er één teveel is.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

dat weet ik goed genoeg... maar als je kijkt wat een 2dehands wagen kost (aankoop, onderhoud) is dat vaak minstens evenveel of meer als 9000...
zoals ik zeg is het dus meer een kwestie van de luxe dat je "eist", ongeacht je budget.
(meer als genoeg mensen dat het éigenlijk niet kunnen betalen en toch een zo luxe mogelijke wagen willen)

maar... het is ook niet zo dat de mensen het zouden laten zijn als ze het geld niet hebben, dus een wagen komt er meestal toch.
goed, dan kan je nog altijd 2dehands gaan als die wagen niet meer als 10j mag zijn, er zijn er genoeg te vinden voor minder als 5000 die nog 4 a 5 jaar van de 10j afzitten.

is het systeem ideaal zoals ik het voorstel? nee... en geen enkel systeem zal ideaal zijn, punt.
maar voor het milieu en onze gezondheid (en, geef het even tijd... onze portefeuille) zal dit toch een betere optie zijn dan wat er is/komt.

desnoods geef je 0% jkp leningen voor die wagens, schaf je de jaarlijks verplichte controle af (maak het bv 2 jaarlijks), en verlaag je de taksen,
die trouwens ondertussen meestal hoger liggen voor oudere auto's... alweer iets dat je dus in de rekensom moet meenemen als je een oudere wagen verkiest wegens "budget".

ik blijf erbij: een wagen van 10+j is meestal een grotere kostenpost dan een nieuwe (standaard)wagen.
voor zowel je bankrekening als het milieu... en naar uitstoot mag zo'n wagen over een jaar toch al zowiezo nergens meer rijden (conform antwerpen hun LEZ)

ach, het is een beetje zoals roken en het terugbrengen van de snelheid naar 70: gewoon meer belasten in naam van het milieu en de gezondheid, maar het niet afschaffen of echte maatregelen nemen... want dan zou de kas niet zo gespekt geraken
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Splitter schreef:dat weet ik goed genoeg... maar als je kijkt wat een 2dehands wagen kost (aankoop, onderhoud) is dat vaak minstens evenveel of meer als 9000...
Zever in pakskes...
Dat wordt pas zo als je een grote auto 2de hands koopt, maar die vind je niet nieuw voor €9.000

Ik heb mijn Saxo zo'n 8 jaar geleden gekocht voor €3.000. Niets van speciaal onderhoud en verzekering en taxen van 2keer niks.
Ik heb nu, na 8 jaar nog geen €9.000 aan die auto uitgegeven (benzine, verzekering, taxen, banden,....)
Als je vergelijkt moet je wel auto's vergelijken binnen dezelfde categorie.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Familie van mij heeft een 12j oude renault Megane (vrij lage co2 uitstoot), die stinkt amper ivm nog oudere dieselwagens.

Ik rij ook niet graag achter oudere dieselwagens, weet wel dat ultra fijn stof veel schadelijker is voor je (nieuwere wagens).
Luchtcirculatie staat bij mij altijd uit of zeer laag.
Ik heb vorig jaar ook gemakkelijk 60k gedaan, veels te veel, maar goed (iemand die 3000-5000km per jaar doet een andere wagen doen aankopen onder het mom van milieu: belachelijk).
Splitter schreef:
silencer schreef:35€/dag om met een iets oudere diesel (eur3 norm) rond te rijden in Antwerpen, belachelijk ![/quo
sorry, maar ik rij voor het werk zo'n 50 a 60k km / jaar... en een groot deel daarvan op autostrade...
en ik RUIK echt wel wanneer ik achter een "iets oudere diesel" aan het rijden ben.
gewoon AFSCHAFFEN de dieselwagens, en jjjwagens ouder dan 10j uit het verkeer halen, benzine of elektrisch (en dan nog liefst elektrisch eigenlijk, maar soit... dat is nog niet klaar voor "prime time")
R2D2 schreef:Het is niet rechtvaardig dat een auto die veel stil staat en dus weinig vervuilt en congestie veroorzaakt evenveel belastingen betaalt als één die veel gebruikt wordt.
een dieselwagen die 1u / week op de baan is vs een elektrische die elke dag 10u op de baan is... de vervuiling zal wss toch echt meer door de dieselwagen komen dan de elektrische, dus ook die redenering is niet helemaal correct.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Splitter schreef:
ITnetadmin schreef: En jij gaat alle wagens kopen voor mensen die nu geen eerstehandswagen kunnen veroorloven, en dan maar een iets ouder ding kopen en in leven moeten houden wegens verder geen budget
je hebt tegewoordig al gloednieuwe wagens voor 10.000 euro (citroen, en bij dacia nog minder), zonder inlevering van je oude, dus heb je er 1 en haal je een nieuwe, kost dat je nog pakweg 9000... / 10 jaar = 900 euro / jaar oftewel 75 euro per maand.

budget lijkt me dus geen excuus in dat geval, eerder wel "hoeveel luxe je eist zonder het te kunnen betalen"
Ik ken anders mensen die content zijn een tweedehandsje voor 5000 euro vast te krijgen en er dan zolang mogelijk (lees: graag toch 10 jaar) mee moeten doen hoor. Want daar komt ook nog belastingen, verzekering, onderhoud, brandstof, ... bij.

Ik hou nu mijn hart al vast als benzine/dieselwagens tegen 2030 ofzo verboden zouden worden, want de tweedehandsmarkt zal totaal instorten met dramas tot gevolg.

Splitter schreef:
ITnetadmin schreef:
Splitter schreef:sorry, maar ik rij voor het werk zo'n 50 a 60k km / jaar...
Wauw, serieuze afstand ;-)
als je op die 60.000km geregeld achter een oudere dieselwagen hangt... dan voelt het een eeuwigheid in ieder geval
Dammit, de "k" ni gelezen :-)
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 08 jan 2017, 17:07, in totaal 1 gewijzigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Het klopt dat je voor net geen 10k€ een nieuwe wagen kunt kopen echter veel mensen hebben dit gewoonweg niet en kiezen noodgedwongen voor een tweede hands, ongeacht of die in zijn looptijd al of niet meer kost, dat zien ze dán wel.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer

ITnetadmin schreef:
Splitter schreef:
ITnetadmin schreef:
Splitter schreef:sorry, maar ik rij voor het werk zo'n 50 a 60k km / jaar...
Wauw, serieuze afstand ;-)
als je op die 60.000km geregeld achter een oudere dieselwagen hangt... dan voelt het een eeuwigheid in ieder geval
Dammit, de "k" ni gelezen :-)
Daarom stel ik voor dat mensen stoppen met schrijven van zaken zoals 60kkm en gewoon 60Mm (megameter) schrijven, zoals het eigenlijk hoort. Kilometer is geen eenheid, de eenheid is meter en kilo staat voor duizend. Twee keer kilo gebruiken is dus eigenlijk gewoon dwaas. Hoe dwaas? Zéér dwaas!

De laatste keer dat men duizendduizend gebruikte in plaats van miljoen was in de tijd van Rome en Egypte. Ter illustratie: check gauw een van de afleveringen van de reeks Rome waarin Egypte een schuld had bij Rome van ongeveer zeventienduizendduizend dragme, eigenlijk dus zeventien miljoen.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Lap.. Morgen vlieg ik van de werkgever van Gent naar Dendermonde. De vriendin start binnenkort in Gent (en is nog steeds niet in het bezit van haar rijbewijs tot grote ergernis bij mijzelf)... Contracten van onbepaalde duur dan nog.

Moeten we nu een huisje op den buiten gaan zoeken, ergens tussenin? [emoji12] Gelukkig zit het nog vers in het geheugen hoe dat moet. We wonen anderhalve maand op ons nieuw adres.

Neen, want ik heb een utilitair voertuig (van thuis uit nog wel! Ooooh!) en ik werk toch telkens ergens op locatie ergens binnen de 60km rond mijn standplaats en daarbovenop vloeit de verplaatsing naar Dendermonde uit een gemaakte promotie.

Maar niet iedereen heeft die mazel. Voor mijn part mag er een beter openbaar vervoer zijn. Zelfs al kost mij dat 'meer'. Ik ben al blij dat ik de roetlucht van onze vorige buurt niet meer in hoef te ademen.

Om dan toch nog een voorstel te doen: die belbussen, kunnen we die oproepen voor de minste gebruikte diensten bijvoorbeeld niet door taxibedrijven laten afhandelen? Die chauffeur kan dan met zijn busje wel op een drukkere lijn.

En breek me de bek niet open van die tonijncontainers op wielen. Ik heb elke dag opnieuw te doen met de collega's die in Brussel werken. Geef de spoorwegen gerust betere infrastructuur (ritten, aansluitingen, rollend materiaal, infrastructuur). Al was het maar voor als ik zelf later moet pendelen naar de hoofdstad. Of voor die enkele keren dat ik daar moet zijn professioneel (op kosten van het werk, uiteraard) dan wel privé. Nu blijft de wagen toch een aanlokkelijk alternatief ondanks het feit dat ik op 5km twee stations heb in een provinciehoofdstad.

En ondertussen tuffen we maar even door met onze OBU's die we hopelijk niet vergeten in te schakelen voor het vertrekken (wie met iets groter dan een B rijdt kent ze wel). En dan zie je heel veel auto's in de file staan, zelden met meer dan 1 inzittende.

En ik. Met mijn utilitair voertuig en een computer die me pas rond 6u kan vertellen waar ik die dag de stront aan de knikker moet gaan opkuisen. Ook ik heb er alle belang bij dat die wegen leeg zijn. Hoe egoïstisch! :-)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

R2D2 schreef:
petrol242 schreef: Noem jij dat rechtvaardig? Gaan we dan ook al een klassenstrijd voeren op de weg?
Met afschaffing van vaste taxen wel. Vaste taxen zijn zeer onrechtvaardig (zoals de Turreltas).

Belastingen dienen niet enkel om de staatskas te vullen. Slimme belastingen kunnen de maatschappij beter, gezonder, leefbaarder maken.

Het is niet rechtvaardig dat een auto die veel stil staat en dus weinig vervuilt en congestie veroorzaakt evenveel belastingen betaalt als één die veel gebruikt wordt.
Ik weet niet, eerst en vooral, zoals al heel vaak gezegd, de brandstofprijzen bestaan voor een gigantisch deel uit taksen, en die belastingen betaal je dus à rato van wat je rijdt.
Maar wat ook is, men doet precies alsof een product pas begint te vervuilen als het aan het werk is, en dat is een enorme misvatting.
Op deze site http://ecohuis.antwerpen.be/Ecohuis/Eco ... fdruk.html zegt men bijv. dat het produceren van een auto maar liefst 400.000 liter water kost!
En dat is dan nog maar alleen het waterverbruik, we spreken dan nog niet over allerhande andere vervuiling.
Dan stel ik mij de vraag, hoe gek is het dan mensen te belonen die hun wagen laten staan?
Hebben ze die 400.000 liter water goed verspild, ja!

En alle oude auto's snel vervangen, want da's goed voor het milieu.
Yeah, right :roll:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer

boulder schreef:En alle oude auto's snel vervangen, want da's goed voor het milieu.
Zoals bij elke investering zal het een tijd kosten vooraleer de initiële kosten zijn teruggewonnen, maar wanneer dat punt bereikt is, is er enkel nog maar 'winst'.

Trouwens, je geeft hier de kost in water van een nieuwe wagen, maar dat zegt niet veel zonder dat in een context te plaatsen. Wat kost het rijden van een wagen? Wat kost het voor de meest courante types brandstof? Hoeveel moet een wagen rijden om zijn 'kost' te verantwoorden? Allemaal interessante vragen die niet beantwoord zijn.

Betreffende mensen 'belonen' die hun wagen laten staan: voer dan de inschrijvingstaks op; een eenmalige belasting op een eenmalige kost (van het maken van het voertuig) is compleet redelijk in mijn ogen. Anderzijds is de inschrijvingstaks een makkelijk vehikel om mensen te stimuleren of ontraden. Een Mercedes AMG kost nu €10k om in te schrijven, vergeleken met nul de botten voor een elektrowagen. Dat is ook best redelijk, want die AMG is compleet overbodig terwijl de elektrowagen 'early adopters' (ik krijg het schijt van anderstalige blitztermen, maar goed) doet aantrekken zodat de productieaantallen en dus het budget voor R&D stijgen, toppie!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Eet je vlees?
Al eens berekend hoeveel water per jaar er hiervoor nodig is?
Zo kan je alles en iedereen afbreken. Zelfs sterven mag je dan niet meer.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Zelfs sterven mag je dan niet meer.
Dan geef je nochtans veel water terug, 70% van een mensenlijf is water :).
[/slightly off-topic]
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

James. schreef: Trouwens, je geeft hier de kost in water van een nieuwe wagen, maar dat zegt niet veel zonder dat in een context te plaatsen. Wat kost het rijden van een wagen? Wat kost het voor de meest courante types brandstof? Hoeveel moet een wagen rijden om zijn 'kost' te verantwoorden? Allemaal interessante vragen die niet beantwoord zijn.
Ik vind het toch interessant om daar eens bij stil te staan.
Het argument "een nieuwe verbruikt minder dan een oude" is zo kortzichtig.
40.000 liter water is overigens niet min, en een nieuwe wagen zal ook water verbruiken, dus dat valt niet weg.
En de vergelijking met vlees gaat niet op, men vraagt u niet om uw biefstuk weg te gooien omdat er beter vers vlees is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170118_02682602
In totaal stond er het afgelopen jaar maar liefst 738 uren meer dan 150 kilometer file op de Belgische wegen. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van de 391 uren vijf jaar eerder. ‘We zitten meer dan ooit met een chronisch probleem dat om ingrijpende maatregelen vraagt’, zegt mobiliteitsorganisatie Touring.
Ik zie hierin toch echt een pleidooi:
- voor nog meer auto's
- voor nog minder investeringen in openbaar vervoer
- om zeker geen maatregelen te nemen om autogebruik af te remmen
:angel:
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

ook een mogelijke oplossing

- verwijder vrachtwagens uit het verkeer (ring Antwerpen, Brussel) op bepaalde tijdstippen (vb tss 7u=>9u en 15u=>17u).
- Liefkeshoek tolvrij maken , zal de file rond Antwerpen helpen en geeft de discussie rond Oosterweel verbinding wat meer tijd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tim H. schreef:- verwijder vrachtwagens uit het verkeer (ring Antwerpen, Brussel) op bepaalde tijdstippen (vb tss 7u=>9u en 15u=>17u).
- Liefkeshoek tolvrij maken , zal de file rond Antwerpen helpen
Volgens mij een zeer efficiente en goedkope oplossing... maar waarschijnlijk is het te eenvoudig voor onze politiekers (en vooral geen vriendendienstjes die veel kunnen verdienen aan deze oplossing).
Tim H. schreef: en geeft de discussie rond Oosterweel verbinding wat meer tijd.
Daar kan je nog 100 jaar over discussieren... er zal altijd wel iemand bezwaar hebben. Droevig om te zien om sommige partijen/organisaties dit land gewoon lam leggen met dergelijke procedureslagen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Tim H. schreef:ook een mogelijke oplossing

- verwijder vrachtwagens uit het verkeer (ring Antwerpen, Brussel) op bepaalde tijdstippen (vb tss 7u=>9u en 15u=>17u).
En hoe zou u dat in de praktijk enforcen, zonder chaos te creëren? Ik wil maar zeggen, het is ook verboden om gevaarlijke goederen te transporteren door Kennedy, maar in de praktijk wordt dat verbod straal genegeerd met het "ik wist dat niet"-argument.
Tim H. schreef: - Liefkeshoek tolvrij maken , zal de file rond Antwerpen helpen en geeft de discussie rond Oosterweel verbinding wat meer tijd.
Ander voorstel: tol invoeren voor Kennedy, aan dezelfde tarieven als Liefkenshoek. Tol voor Waasland, aan dubbel tarief als de andere gezien de beperkte capaciteit van de tunnel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

CCatalyst schreef:En hoe zou u dat in de praktijk enforcen, zonder chaos te creëren?
In Duitsland rijden er in het weekend ook geen vrachtwagens... is daar chaos dan ?

Akkoord dat enkele uren iets complexer is (we hebben niet echt veel parkings om tijdelijk aan de kant te gaan staan).
Tim H. schreef:Ander voorstel: tol invoeren voor Kennedy, aan dezelfde tarieven als Liefkenshoek. Tol voor Waasland, aan dubbel tarief als de andere gezien de beperkte capaciteit van de tunnel.
Lol... alsof extra betalen een oplossing is... zie jij minder vrachtwagens rijden sinds het rekeningrijden ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

r2504 schreef: Akkoord dat enkele uren iets complexer is (we hebben niet echt veel parkings om tijdelijk aan de kant te gaan staan).
Dat dacht ik ook. Ik zie ze daar al staan op de pechstroken.
r2504 schreef: Lol... alsof extra betalen een oplossing is... zie jij minder vrachtwagens rijden sinds het rekeningrijden ?
Waarmee je bewijst dat rekeningrijden de economie dus niet zo zwaar schaadt als de tegenstanders wel eens durven opperen. Wil je ook een positief effect zien op de vermindering van de files, dan gaan we wel nog dynamisch moeten prijzen (duurder tarief tijdens spits, goedkoper erbuiten en waarom niet gratis tussen 1u en 4u 's nachts). Momenteel betaalt een vrachtwagen evenveel of hij nu tijdens de spitsuren rijdt of erbuiten, dus er is nog geen incentive om het gedrag aan te passen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

CCatalyst schreef:Waarmee je bewijst dat rekeningrijden de economie dus niet zo zwaar schaadt als de tegenstanders wel eens durven opperen.
Waarmee je dus bewijst dat het gewoon de zoveelste verkapte belasting is !
CCatalyst schreef:Wil je ook een positief effect zien op de vermindering van de files, dan gaan we wel nog dynamisch moeten prijzen (duurder tarief tijdens spits, goedkoper erbuiten en waarom niet gratis tussen 1u en 4u 's nachts).
Je wil met andere woorden gaan discrimineren ? Enkel de rijken mogen nog tijdens de spits rijden... rond 8u naar je werk rijden wordt dan "luxe" ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

r2504 schreef:zie jij minder vrachtwagens rijden sinds het rekeningrijden ?
"Minder" is een lastig begrip.
Er zijn alvast meer bestelwagens ingeschreven, met als uitleg dat transportfirma's sinds de kilometerheffing veel nauwer toezien welk transportmiddel het meest efficënte is.
Dus er zijn misschien (?) niet minder vrachtwagens, maar de stijging in transport is niet naar meer vrachtwagens gegaan, maar naar (oa) meer bestelwagens.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

r2504 schreef: Waarmee je dus bewijst dat het gewoon de zoveelste verkapte belasting is !
Nee. Het is een retributie, omdat je enkel betaalt als je het gebruikt. Wat ook eerlijker is naar de mensen die het niet of amper gebruiken.
r2504 schreef: Je wil met andere woorden gaan discrimineren ? Enkel de rijken mogen nog tijdens de spits rijden... rond 8u naar je werk rijden wordt dan "luxe" ?
Ik zie niet in wat er fout is met prijsdiscriminatie ifv vraag en aanbod. Dat is in een economie niet meer dan normaal. Overigens zijn het meestal wel niet de "rijken" die om 8u in de files staan hoor. Eenmaal je, laat ons zeggen, meer dan 75k per jaar binnenhaalt, wordt je tijd echt wel pakken waardevoller dan je geld. Wat meteen aantoont dat de realiteit wel minder zwart/wit is dan hetgeen je voorstelt.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”