Ik heb het even voorgelegd aan 3 ambtenaren wat van deze voordelen klopt:r2504 schreef:Oei, we gaan weer klagen...
- Lonen (die heus niet slechter zijn dan in de privé)
- Het pensioen (wat nog steeds ver boven de privé uitsteekt)
- Werkzekerheid (moeilijker en moeilijker in de privé)
- Verlof en aanverwanten (veel flexibelere dan in de privé)
- Promoties (in de privé vaak enkel als je van werk veranderd)
- Uitkeringen (langdurige ziekte ed.)
- Recuperatie overuren (in de privé maar normaal)
- Gratis openbaar vervoer
- Thuiswerken
- Veel "zware" beroepen
- Extra voordelen (bedrijfskeuken, kinderopvang, strijkdienst, gratis dokter, ...)
- ...
Dingen die in de privé soms ook bestaan maar helemaal niet zo strikt vastliggen.
- Lonen: moeilijk om helemaal te vergelijken, maar dat ze beter liggen dan 30 jaar geleden voor starters, is een feit. Probleem is wel dat veranderen van job binnen de overheid geen loonsverhoging bijbrengt.
- Pensioen: zoals ik daarvoor al geschreven had, de huidige generatie heeft idd hoger pensioen, maar heeft in begin aan lager loon gezeten. Dat je toch het pensioen aanhaalt als voordeel, bewijst dat je mijn vorige post maar half gelezen hebt!
- Werkzekerheid: is een feit als je vastbenoemd bent. Contractuelen, die er steeds meer zijn, hebben dat voordeel dan weer niet.
- Verlof: er is meer flexibiliteit inderdaad.
- Promoties: vaak niet mogelijk. De interne examens zijn vaak enorm moeilijk en geen zekerheid dat je effectief benoemd wordt na je harde studeerwerk in je nieuwe graad. Bij de overgang naar niveau A is het federaal mogelijk om via de unief te studeren (inschrijvingsgeld is betaald door de FOD, maar je moet zelf voor transport en leerboeken zorgen/bekostigen). Je krijgt ook 30u dienstvrijstelling per vak, maar daar moet je dus ongeveer 12x voor naar de les per vak, studeren en examens afleggen. Je komt dus eigenlijk niet toe om de lessen te volgen. Bovendien wil de UA blijkbaar niet mee waardoor je verplicht bent om naar Leuven, Brussel of Gent te gaan. Verre van evident voor velen die daar niet in de buurt wonen.
- Uitkeringen: het ziektesysteem is inderdaad voordelig met opsparen van die 21 dagen per jaar (al je ze al niet nodig hebt uiteraard ). In feite is dit een systeem, vind ik, die uitgebreid moet worden naar iedereen. Het zorgt er net voor dat er minder ziekteverzuim is. Bovendien als je later serieus ziek wordt, dan wordt je ook nog eens financieel gestraft! Maar deze regering zal er nog wel aan morrelen, dus dit voorstel is aan het uitsterven.
- Recuperatie overuren: het is enorm strikt geregeld inderdaad als je in het systeem zit om je uren bij te houden. Blijkbaar zit al meer dan de helft in een systeem zonder uurregistratie, dus dat verschil met de privé zal ook wel grotendeels weg zijn.
- Gratis OV: ook dit had ik al aangehaald in vorige post. Maar als je ziet hoeveel UB'ers klagen over OV, kan dit moeilijk als een algemeen voordeel beschouwd worden. Ook in de privé wordt er al heel vaak gratis OV aangeboden, maar het kan toch zeker niet tippen aan de bedrijfswagen qua voordeel.
- Thuiswerken: 2 van de 3 die ik ken, mag niet telewerken van hun baas. De andere maar sporadisch. Het zal ongetwijfeld van dienst tot dienst afhangen. Al zijn er vele diensten met een loket waarvoor steeds genoeg volk moet zijn om te bemannen.
- "zware" beroepen: wisten ze niets over. Bij de overheid kan je niet vroeger gaan dan wanneer je je dienstjaren hebt. Iets waar in de privé vaak wat flexibeler mee omgegaan wordt, zoals brugpensioen.
- Extra voordelen: van wat jij opsomt had welgeteld 1 van de 3 een bedrijfsrestaurant. Het hangt van het gebouw af waar je zit (de grotere steden dus). Blijkbaar betaal je daar zo'n 3 of 4 euro voor een hoofdschotel. Het systeem van maaltijdcheques is, dacht ik, enkel ingeburgerd bij de Vlaamse overheid. Als je die niet hebt, dan heb je in mijn ogen een kleiner voordeel. Bij maaltijdscheques betaal je als werknemer 1,09€ per cheque. Dus die 3 a 4€ is een veel grotere eigen bijdrage...
De andere extra voordelen die je opsomt: kinderopvang, strijkdienst, gratis dokter, ... zijn onbestaande op kinderopvang in de vakanties na (enkel voor ambtenaren in Brussel tegen betaling, ook moet je je kind daar nog krijgen)
Het mag duidelijk zijn dat, na deze lange post, het grote voordelenlijstje waar jij het over hebt, wel wat genuanceerd is. Ik ben zelf altijd heel voorzichtig om andere groepen te viseren met een voordelenlijstje terwijl je daar zelf niet in zit.