Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: Ik weet niet welke trein jij hebt... maar op elkaar gepropt zitten, geen tafeltje waar je iets kan opleggen, geen stroom, vaak wegvallende GSM verbinding, ... geen idee hoe jij werk verzet maar dat is misschien iets persoonlijks.
In eerste klasse plaats genoeg, stil genoeg, tafeltjes genoeg, stroom genoeg.
Emails lezen en beantwoorden kan je perfect zonder internetverbinding
Rapporten, documenten, en ppt bekijken en aanpassen idem.
90% van de tijd werkt de 4g trouwens perfect ...

Mission critical zaken kun je inderdaad niet doen nee :bang:

Maar we vergelijken de luxe van een auto met tweede klasse op de trein natuurlijk, want dat komt beter uit om OV af te kraken :roll:
boulder schreef: Ik doe zeker niet aan een foute vergelijking.
Je kunt niet ontkennen dat als je bus of trein mist, je moet wachten op de volgende.
De auto rijdt ondertussen wel door, ook al gaat het heel traag en is de file lang.
En als die bus of trein maar om het half uur komt of om het uur, dan ben je die tijd al zeker kwijt.
Als je dan nog met meerdere vervoersmiddelen moet rijden kan dat nog erger worden.
Met de auto of de fiets naar het station dan ... :roll:
En weer het absolute negatieve in het OV opzoeken, op veel lijnen is de verbinding om de 15 minuten of korter zeker in de spits.
En je kan ook sjans hebben dat de trein ook te laat is en je hem nog hebt :angel:
Laatst gewijzigd door duizend 15 dec 2016, 21:16, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De tafeltjes zijn volgens mij van hetzelfde beperkte formaat en enkel te "gebruiken" voor wie aan het raam zit.

Persoonlijk heb ik geen werk voor twee uur per dag waarbij ik niet online moet zijn... persoonlijk dus totaal niet bruikbaar.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Goeie 4G dekking is er over meer dan 95% van het traject
Dus ook voor jouw perfect toepasbaar

No Calimero please

En in eerste klasse is het zelden volzet aan alle ramen.
En je kan ook vragen of je aan het raam mag zitten ...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

duizend schreef:In eerste klasse plaats genoeg, stil genoeg, tafeltjes genoeg, stroom genoeg.
Emails lezen en beantwoorden kan je perfect zonder internetverbinding
Rapporten, documenten, en ppt bekijken en aanpassen idem.
90% van de tijd werkt de 4g trouwens perfect ...
Dan zit je niet op een druk traject :bang: Ik heb men hele hogeschoolloopbaan eerste klasse gereden zodat ik mijn schoolwerk op de trein kon werken. Enkel stroom aan de eerste zetel naast de deur, evengoed geen plaats want ze degraderen meer dan de helft van de tijd wegens drukte en dan is het bijlange zo stil niet meer :bang: En ik heb het hier over nog geen 5 jaar geleden, dus ook niet over de jaren stillekes :nono: Ja dat was ook telkens in de studentendrukte, maar dat is toevallig ook het uur dat veel mensen moeten gaan werken helaas.
cadsite schreef:Ik zie die lasser al zijn werk voorbereiden op de trein. :roll:
Misschien wel, dan rammelen de oudste gestellen zo niet meer uit elkaar :P . Nuja, dat kunnen ze in de wagen ook niet, een meeting meevolgen is dan weer eenvoudiger in de wagen.
r2504 schreef:
MClaeys schreef:als ik dat had stond ik nooit in de file wees gerust...
Leuke combinatie als je een gezinsleven hebt.
Het zou me tot een uur schelen op de weg, dus eigenlijk wel. In vgl met het OV scheelt het mij een dag, de locatie waar ik het meest zit moet ik de avond op voorhand vertrekken, top :banana: Bon, ik heb het voor mezelf bekeken en het is voor mij geen haalbaar alternatief.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Tov 5 jaar terug zijn er een pak zitplaatsen bijgekomen en ook een pak stopcontacten.
Je zal opnieuw eens ervaring moeten opdoen.
En trouwens een deftige laptop kan gemakkelijk 4 uur zonder stroom, zelfs ne MacBook van de jaren stillekes kan dat :angel:

Tja, diegene die nooit of zelden of lang geleden het OV pakken weten het altijd het best.
Ik zit op één van de drukste trajecten naar Brussel, in de meeste gevallen plaats genoeg.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Heel leuk dat jij er een alternatief mee hebt, maar het is gewoon een feit dat het voor vele mensen (veel te veel als je het mij vraagt) geen serieus alternatief is.

Ik wil gerust ergens op toegeven als ik het elders beter heb. Ik ga met de fiets werken, koud aan de vingers en soms nat (=nadeel), maar ik heb beweging en ben eens buiten (voordeel). Ik kan echt met open geest kijken naar de opties. Ik kom gewoon slechts héél zelden uit dat het OV een waardig alternatief is. En als het dat is dan ben ik groot genoeg om dat te zeggen en belangrijker, er naar te handelen.

Als ik voor 't werk een verplaatsing moet doen zonder te veel bagage kijk ik zeker of ik er met het OV geraak. Geen kans op boetes, boekske lezen of film bekijken tijdens de werkuren,... voordelen genoeg. Maar als ik enkele uren extra onderweg ben krijg ik dat nooit verkocht, en terecht.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

:roll: Kameraad van mij doet dagelijks het traject naar Brussel, mag wel niet in eerste klas van zen werk. Opeengepakt als beesten, zijn woorden...
En het is niet dat ik niet meer dagelijks een uur pendel dat ik intussen het OV niet meer neem en er dus geen ervaring mee heb :roll: Het hoeft niet het ene uiterste te zijn tegenover het andere.
Tuurlijk zijn er plaatsen bij gekomen, ze jagen mensen weg...

Nogmaals, ik heb het voor mij bekeken en het is geen alternatief. Dan mag je het OV nog ophemelen zoals je wil, het gaat niet. Met wat ik regelmatig in mijn koffer meeneem voor het werk vul ik trouwens al een 4-zit op de trein voor mij alleen. Als iedereen dat gaat doen zullen er snel coupes te kort zijn.
cadsite schreef:Geen kans op boetes, boekske lezen of film bekijken tijdens de werkuren,... voordelen genoeg. Maar als ik enkele uren extra onderweg ben krijg ik dat nooit verkocht, en terecht.
Trein is prive tijd dus das niet filmkes kijken tijdens de werkuren he :P mar inderdaad, zeker met Netflix offline nu zou ik er niet rouwig om zijn (al ga ik dan sneller door men series zijn).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Als je geen alternatief hebt, dan is het zo hé, toch niet erg, rij je gewoon met de auto.
Kost wat geld maar je hebt alle luxe, toch geen probleem

Maar velen kijken niet verder dan hun neus lang is ...
... zeker niet als de auto gesponsord wordt :roll:

en we vergelijken weer tweede klasse in de trein met alleen in de auto :bang:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Correctie.

Ik vergelijk: "de verplaatsing die ik moet doen voor mijn werk" met "de verplaatsing die ik moet doen voor mijn werk".
Het kan me geen bal schelen of dat te voet, met de fiets, met de auto of de trein is. Als dat een werkverplaatsing is is alles betaald. De auto staat voor de firma, parkinggeld wordt betaald, OV wordt betaald, ik wordt netjes mijn 8u betaald,...

2de klasse is goed genoeg voor mij, dat maakt me niets, ik kijk naar het totale plaatje.

Maar hé, als het een goed alternatief is voor jou, zoveel te beter. Jij blij en ik kom een auto minder tegen.

(Al zou ik echt liever ook gewoon nog eens naar breaking bad kijken tijdens betaalde uren)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Neen, men vergelijkt alle nadelen van OV in tweede klasse (geen plaats, geen tafel, lawaaierig, geen stopcontact, ...) met de voordelen van alleen in de auto.

Als je content bent in 2de klasse, fine maar dan niet zagen dat je geen tafeltje hebt.

Ik veronderstel dat de auto waarmee je rijdt ook geen trabant is :roll:

en trouwens van en naar het werk is niet betaald voor de meesten onder ons ...

Series kijken tijdens het verplaatsen ... zalig, ben zelf bezig aan house of cards ... :angel:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

boulder schreef: Maar nog eens, ambtenaren, en het zijn precies die beste maatjes zijn van de wettenmakers, hebben dat probleem niet.
Vastbenoemd...
Ik ben geen ambtenaar hoor :-) Ooit al een ambtenaar gezien die buiten "zijn uren" werkt, zoals ik? Vastbenoemd ben ik evenmin.

Soit, het is duidelijk dat je niet wil veranderen. Hoeft ook niet. De staat verwacht het ook niet. Maar je zal wel meer moeten betalen voor dat comfort. En je kunt nog zoveel argumenteren dat je wilt, die km-heffing komt er sowieso, want de schatkist heeft inkomsten nodig. Watch.

En het "geen alternatief" argument, dat slik ik niet meer. Je denkt gewoon niet out of the box. Je gaat mij niet vertellen dat er geen deftig OV is EN tegelijk ook absoluut geen verhuismogelijkheden zijn naar dicht bij je werkplaats. Sorry, nee, er is geen enkele plaats in Vlaanderen waar beiden tegelijk geen alternatief zijn (graag bewijs van het tegendeel als je dit wilt ontkrachten, en verhuizen betekent daarbij niet dat je naast je werk moet gaan wonen, wel in de buurt ervan).

Je moet eerlijk zijn tov ons en jezelf. Je wilt gewoon in je comfortabele vervuiler zitten die je netjes aan je huis afzet ipv de oncomfortabele bus/trein, en het is niet dat je niet kan verhuizen, het is gewoon dat je niet wilt verhuizen van de kerktoren omdat je met lokale commitments zit die je niet wilt opgeven. Het is je vrije keuze, niemand heeft je beperkt in die keuze behalve jezelf met de zaken en het comfort die je niet wilt opgeven.

In andere ontwikkelde landen is het nochtans al jaren de normaalste zaak van de wereld dat je dicht bij je werk gaat wonen en je die commitments wel opgeeft (maar dan gewoon weer nieuwe maakt op je nieuwe adres). Als ik in de VS ben voor mijn werk is er daar niemand die verder woont dan een straal van 20 mijl (30 km). En ja, als ze van job veranderen naar de andere kant van de stad, dan verhuizen ze mee.* Als het voor hen kan, zie ik niet in waarom dat hier niet zou kunnen. Je moet het natuurlijk wel willen. Als je onder de kerktoren wil blijven wonen, en je wilt het OV niet nemen, dan moet je beseffen dat je door die keuze significant meer gebruik maakt van de weg ivm andere mensen die die alternatieven wel kozen, en grootverbruikers betalen nu eenmaal extra, binnenkort ook in de vorm van km-heffing.

* dat grote verloop op de vastgoedmarkt heeft ook als voordeel dat jonge gezinnen in de VS gemakkelijk en veelal goedkoop een huis kunnen vinden op de plaats die ze willen, iets wat hier vaak onmogelijk is omdat de huizen vaak bezet blijven tot de laatste bewoner sterft
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161215_02627752
Uit de berg aan gegevens blijkt dat wie tijdens de ochtendspits in een straal van 12 kilometer naar het stadscentrum moet, best de fiets neemt. De fietser is 15 tot 20 minuten sneller dan de automobilist. Met de elektrische fiets is de tijdswinst zelfs nog groter
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

duizend schreef:In eerste klasse plaats genoeg, stil genoeg, tafeltjes genoeg, stroom genoeg.
Emails lezen en beantwoorden kan je perfect zonder internetverbinding
Ik lees mijn emails op het werk, hoogstens komen er na de werkuren nog 1 of 2 mailtjes binnen.
En hoezo, heb ik geen internetverbinding nodig om die mails binnen te halen?
duizend schreef:Rapporten, documenten, en ppt bekijken en aanpassen idem.
90% van de tijd werkt de 4g trouwens perfect ...
Ik moet echt niet zoveel bezig zijn daarmee.
Stop met jouw werk als de norm van iedereen voor te stellen.
duizend schreef:Mission critical zaken kun je inderdaad niet doen nee :bang:
Of anders geformuleerd : niets nuttigs.
duizend schreef:Maar we vergelijken de luxe van een auto met tweede klasse op de trein natuurlijk, want dat komt beter uit om OV af te kraken :roll:
Neen, jij komt hier een hoop fictieve voordelen opsommen die we ontkrachten.
duizend schreef:Met de auto of de fiets naar het station dan ... :roll:
En die trein kan dan plots niet meer te vroeg vertrekken, of afgelast zijn, of in staking?
Heb je nog van die nepoplossingen?
duizend schreef:En weer het absolute negatieve in het OV opzoeken, op veel lijnen is de verbinding om de 15 minuten of korter zeker in de spits.
Dan ben je toch al direct 15 minuten te laat.
Maar dan nog, wat maakt het uit dat het op "veel verbindingen" zo is?
Het moet op de mijne zo zijn, of ik heb er geen zier aan!
duizend schreef:En je kan ook sjans hebben dat de trein ook te laat is en je hem nog hebt :angel:
Als ik een kansspel van de Staat wil, zal ik wel een Subito lotje kopen.
duizend schreef:Als je geen alternatief hebt, dan is het zo hé, toch niet erg, rij je gewoon met de auto.
Kost wat geld maar je hebt alle luxe, toch geen probleem
Betaal je toch gewoon de pestbelasting van de partij van de hardwerkende Vlaming.
Da's de mentaliteit voor de overgrote meerderheid van de werkende bevolking.
Laatst gewijzigd door boulder 16 dec 2016, 08:22, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

CCatalyst schreef: En het "geen alternatief" argument, dat slik ik niet meer. Je denkt gewoon niet out of the box. Je gaat mij niet vertellen dat er geen deftig OV is EN tegelijk ook absoluut geen verhuismogelijkheden zijn naar dicht bij je werkplaats. Sorry, nee, er is geen enkele plaats in Vlaanderen waar beiden tegelijk geen alternatief zijn (graag bewijs van het tegendeel als je dit wilt ontkrachten, en verhuizen betekent daarbij niet dat je naast je werk moet gaan wonen, wel in de buurt ervan).

Je moet eerlijk zijn tov ons en jezelf. Je wilt gewoon in je comfortabele vervuiler zitten die je netjes aan je huis afzet ipv de oncomfortabele bus/trein, en het is niet dat je niet kan verhuizen, het is gewoon dat je niet wilt verhuizen van de kerktoren omdat je met lokale commitments zit die je niet wilt opgeven. Het is je vrije keuze, niemand heeft je beperkt in die keuze behalve jezelf met de zaken en het comfort die je niet wilt opgeven.
In uw ideale wereld zou ik momenteel al minstens 2 huizen moeten hebben want ik werk momenteel weliswaar voor 1 klant maar wel op verschillende locaties en de meest gebruikte liggen al een dik uur uit elkaar, de andere in het buitenland. Zal ik dan maar ineens ook eentje kopen in Londen en Zweden? Want daar ga ik ook nu en dan naartoe voor het werk. :bang: Moest ik dat geld hebben dan woonde ik al lang niet meer in België. Oh, en dan heb ik die huizen gekocht maar volgend jaar moet ik dan misschien naar een andere klant, kan ik weer opnieuw beginnen :roll: Om maar te zwijgen van het materiaal dat ik tussen die locaties vervoer wat ik niet mee kan nemen op een trein of bus...
Ik ben onderaan de ladder begonnen en ben doorgegroeid in mijn job, dat heeft voordelen want ik leer meer bij en heb meer uitdaging, ik doe mijn job ook graag. Dat heeft nadelen, ik ben langer onderweg en ik kan (momenteel) niet met het OV. Volgend jaar kan het weer volledig anders zijn. Mijn vriendin woont wel relatief dicht bij het werk, zullen we dan maar meteen uit elkaar gaan omdat onze jobs te ver uit elkaar liggen? :bang:

De meeste files waar ik in sta zijn trouwens kijkfiles, omdat mensen het niet kunnen laten om te gapen naar de miserie van een ander :bang:
De wereld staat in brand, aanslagen en bombardementen overal, het gemiddelde IQ is zo laag gezakt dat Facebook fake nieuws gaat blokkeren, want mensen geloven tegenwoordig dat Kai-Mook voor een abortus gaat :bang: . Maar iemand gaat met de auto gaan werken omdat het OV geen alternatief is, dat is het grote probleem! Ze zijn te lui om jaarlijks te verhuizen :bang: ze liegen als ze zeggen dat OV geen alternatief is, dat bestaat niet :bang: ze verkiezen luxe boven alles (ook al vergt zo een rit best wat concentratie, anders ben jij de volgende waar ze naar staan te gapen)(+ dan heb je een foute opvatting van luxe in mijn ogen, luxe zou van thuis uit werken zijn of om den hoek)... Ik weet weer waarom ik uit dit topic wegbleef :roll:
Laatst gewijzigd door MClaeys 16 dec 2016, 08:37, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

cadsite schreef:Correctie.

Ik vergelijk: "de verplaatsing die ik moet doen voor mijn werk" met "de verplaatsing die ik moet doen voor mijn werk".
Ik doe quasi nooit verplaatsingen op het werk zelf, het gaat mij om het woon/werk verkeer.
Daar wordt bijna iedereen mee geconfronteerd!
Ccatalyst schreef:Soit, het is duidelijk dat je niet wil veranderen.
Duidelijk de zoveelste manipulatie van de feiten.
Zoals ik reeds herhaaldelijk gezegd heb : ik ben in hetzelfde dorp gaan wonen waar mijn werk was, maar dat werk is niet gebleven!"
Ccatalyst schreef:Maar je zal wel meer moeten betalen voor dat comfort.
Welk comfort?
Dat dat ander bedrijf mij ontslagen heeft?
Dat ik verder moet rijden, wat mij meer kost aan brandstof, en meer aan tijd?
Jij kunt de zaken nogal verdraaien.
Ccatalyst schreef:En je kunt nog zoveel argumenteren dat je wilt, die km-heffing komt er sowieso, want de schatkist heeft inkomsten nodig. Watch.
Dat is dan ook de enige waarheid tussen de stroom van leugens die je plaatst.
Mijn waarheid is dat ik de partijen die voorstemmen, dat zal betaald zetten in het stemhokje.
Ccatalyst schreef:En het "geen alternatief" argument, dat slik ik niet meer.
En ik slik jouw leugens en die van de politici niet meer.
Ik zet het ze betaald in het stemhokje, en ik zal niet de enige zijn.
Ccatalyst schreef:Je denkt gewoon niet out of the box. Je gaat mij niet vertellen dat er geen deftig OV is EN tegelijk ook absoluut geen verhuismogelijkheden zijn naar dicht bij je werkplaats.
Betaal jij dan maar mijn kosten, iedere keer ik van werk MOET veranderen, VAST WERK BESTAAT NIET MEER !
Enkel voor ambetantenaren bestaat dat nog.

En je verhaaltje is altijd voor de persoon die alleen is.
De meeste mensen zijn in koppel, en dan kun je heel moeilijk samen dicht bij je werk wonen!
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:Ik weet niet welke trein jij hebt... maar op elkaar gepropt zitten, geen tafeltje waar je iets kan opleggen, geen stroom, vaak wegvallende GSM verbinding, ... geen idee hoe jij werk verzet maar dat is misschien iets persoonlijks.

En die powernap... als je terug wakker bent ben je de helft kwijt.
Ik zit op een drukke lijn naar Brussel en heb in 95% van de tijd een plaats aan het raam en dus een tafeltje (2e klasse). Stroom is ook steeds minder een probleem al hangt het af van het treinstel. Mijn rit duurt 30 minuten dus zo lang houdt de batterij het gemakkelijk uit, zeker als ze die ochtend nog 100% was. Een powerbank bestaat ook al en kan ook buiten pokemon Go gebruikt worden :wink:

De verbinding valt goed mee op mijn traject, zelden dat het wegvalt, het werkt zelfs in de tunnels. De meeste dingen doe ik echter offline en stuur ik in één keer door om data te besparen. Wifi op de trein (testfase) zou nog een verbetering zijn en besparing in kosten.

De overheid investeert nu ook in satellietkantoren waardoor ambtenaren van daaruit kunnen werken. Deze liggen vaak aan een station of centrum. Dat zijn weer minder mensen naar Brussel en dus meer plaatsen/tafeltjes die vrijkomen.

Op meer dan 20 jaar ben ik nog maar een paraplu of 2 kwijt geraakt... omdat ik die zelf liet liggen :bang:

Dat het hier nog even gaat duren bewijst een krantenbericht van Voka vandaag. Ze pleiten nog altijd voor uitbreiding van wegen en dat zelfs ten koste van OV :bang: Meer wegen heeft maar voor 1 zaak gezorgd, meer verkeer en laat net dat nu het probleem zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dizzy schreef:Meer wegen heeft maar voor 1 zaak gezorgd, meer verkeer en laat net dat nu het probleem zijn.
Daar komen ze nu in NL ook achter.
Daar hebben ze een massa geld geïnvesteerd in infrastructuur, zodat de files verminderden.
Maar de verkeersdrukte is gestegen.
De grote assen - waar de investeringen gebeurd zijn - zijn nu minder filegevoelig, maar het secundaire netwerk dat erop aansluit is nu het probleem, want al het verkeer dat naar of van die grote assen komt, passeert eerst of nadien langs het secundaire net.
Kortom: massale investeringen en het probleem is verlegd
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Als je geen alternatief hebt, dan is het zo hé, toch niet erg, rij je gewoon met de auto.
Kost wat geld maar je hebt alle luxe, toch geen probleem
Ben je nu zelf zo blind om in te zien dat aan je stelling iets grondigs fout is... geen alternatief, wel extra betalen :bang:
duizend schreef:en we vergelijken weer tweede klasse in de trein met alleen in de auto
Ik vergelijk tweede klasse helemaal niet met de wagen... ik geef gewoon aan dat één van jou argumenten om de trein te nemen gewoon onbestaande is. Trouwens verschillende klasse in een trein waar de gemiddelde reiziger misschien maar 45 minuten opzit is ronduit belachelijk... dit komt echt nog uit het Daens tijdperk :roll:
Dizzy schreef:Ik zit op een drukke lijn naar Brussel en heb in 95% van de tijd een plaats aan het raam en dus een tafeltje (2e klasse).
Een drukke lijn is net een luxe... om de 10 a 15 minuten heb je dan vermoedelijk een trein met een bezetting die heel wat minder is dan op de minder drukke lijnen waar je het vaak moet stellen met één (rechtstreekse) trein op het uur en waar geen enkel zitje onbezet blijft. Nu ja, van de vier zitjes kan dus maar 25% gebruik maken van het tafeltje... trouwens tegenwoordig zijn er enorm veel stellen met tweezitters... dan heb je helemaal geen tafeltje of ruimte meer.
CCatalyst schreef:En het "geen alternatief" argument, dat slik ik niet meer. Je denkt gewoon niet out of the box. Je gaat mij niet vertellen dat er geen deftig OV is EN tegelijk ook absoluut geen verhuismogelijkheden zijn naar dicht bij je werkplaats.
Ik weet niet wat jij "slikt" om tot dergelijke uitspraken te komen :roll:
CCatalyst schreef:Je wilt gewoon in je comfortabele vervuiler zitten die je netjes aan je huis afzet ipv de oncomfortabele bus/trein
De belangrijkste factor is reistijd... en in 90% van de gevallen faalt het OV daar dubbel en dik ! Enkel voor het project dat ik in Brussel centrum doe (en omdat het recht over het station is) neem ik dus de trein omdat de auto daar geen alternatief is, in alle andere gevallen is het OV geen alternatief maar blijkbaar ben je niet in staat in iemands positie in te leven.
CCatalyst schreef:en het is niet dat je niet kan verhuizen
Stop toch met deze onzin neer te schrijven... of is je partner soms huisvrouw, ga je de kinderen steeds op andere scholen steken ?

Een gezinsleven heeft voor de meeste mensen wel een waarde hoor.
CCatalyst schreef:Als ik in de VS ben voor mijn werk is er daar niemand die verder woont dan een straal van 20 mijl (30 km).
Je moet in Belgie heus geen 30km van je werk wonen om de nodige problemen te hebben met je vervoer.

Ik heb hier ook enkele projecten op minder dan 30 km maar als ik daarvoor het OV moet gebruiken kan ik beter op m'n werk blijven wonen (verdorie, zou dat geen idee zijn, dat bedrijven je woonst aanbieden in een megacomplex... zo zijn we meteen 100 jaar terug in de tijd).
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Ik zit dagelijks anderhalf uur in de auto (gemiddeld 45 minuten op en af), wel geen file, allemaal wegjes binnendoor.
Compleet geen optie om openbaar vervoer te nemen tenzij ik dagelijks 5 uur onderweg wil zijn.
Verhuizen is ook geen optie. Ik huur samen met een goede vriend om de kosten te delen. Alleen kunnen we elk niet gaan wonen wegens te duur en ons werk ligt elk in de andere richting, wonen nu zo wat in het midden.
Ik zou ook maar al te graag 5 minuutjes van het werk wonen, of mijn anderhalf uur dat ik nu zelf aan het rijden ben in de bus of trein spenderen maar die optie heb ik nu niet.

Ik kan makkelijk 99.99% van mijn job van thuis uit doen. De infrastructuur is aanwezig (qua netwerk en dergelijke). Ik doe al vaak dingen 's avonds van thuis uit die door de uren niet gaan (installatie/updates van software op de server)
De baas wil echter niet mensen van thuis uit laten werken. "Het bedrijf is daar niet klaar voor." (tegelijkertijd wordt er ook niets ondernomen om het bedrijf daar "klaar" voor te maken.)

Indien er een kilometerheffing komt wordt ik (en vele anderen) dus gestraft om een situatie waar ik geen controle over heb. Een job zoeken waar je woont is niet altijd makkelijk (ik probeer momenteel), en wonen waar je job is is ook niet altijd mogelijk (prijzen in Brussel zouden x10 gaan mocht iedereen die er werkt er ook wonen). Als het zou gaan om de wegen te ontlasten zouden ze beter thuiswerken motiveren, of zelfs deels verplichten waar mogelijk. Maar dit gaat natuurlijk niet om de wegen te ontlasten of de vervuiling te verminderen. Het doel is hier duidelijk geld innen. Niet meer, niet minder.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

foxhound schreef:Het doel is hier duidelijk geld innen. Niet meer, niet minder.
Toch iemand die het begrijpt !

En het fijne eraan is dat er geen alternatieven zijn... voor je drank kan je nog in Nederland gaan shoppen, voor je woon-werkverkeer heb je heel vaak geen alternatief (tenzij de absurde/onrealistische suggesties die ik hier lees) dus men is quasi zeker van extra centen... droevig hoe de werkende klasse steeds verder wordt uitgeperst.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:Een drukke lijn is net een luxe... om de 10 a 15 minuten heb je dan vermoedelijk een trein met een bezetting die heel wat minder is dan op de minder drukke lijnen waar je het vaak moet stellen met één (rechtstreekse) trein op het uur en waar geen enkel zitje onbezet blijft. Nu ja, van de vier zitjes kan dus maar 25% gebruik maken van het tafeltje... trouwens tegenwoordig zijn er enorm veel stellen met tweezitters... dan heb je helemaal geen tafeltje of ruimte meer.
Een luxe inderdaad en daarom pleit ik voor meer investeringen in OV en dus meer en betere lijnen ipv nog meer beton te gieten voor files. Het is ook een gekozen luxe want ik ben er speciaal gaan wonen omdat die lijnen er zijn. Ik heb bewust gekozen voor 1 wagen ipv 2 en goede verbindingen. De trein zit bij ons ook goed vol maar het lukt me toch altijd om een plaats te vinden en zelfs meestal met tafeltje. Soms vraag ik ook om te wisselen met iemand die het tafeltje niet gebruikt, dat kan ook.

Foxhound heeft ook gelijk. Telewerk zou veel meer moeten ingevoerd worden. Nu trekken hordes mensen naar een andere stad om daar wat op een pc te tokkelen. Dat kunnen ze thuis vaak beter. De mentaliteitsverandering komt ook daar maar traag op gang. Bij ons werd er 2 jaar geleden nog mee gelachen van "dat zal nooit gebeuren", nu doe ik het al een jaar zonder enig probleem. Ik kan meer werk verzetten zonder gestoord te worden, ik ben frisser op de dagen dat ik op kantoor ben want ik heb 1 verplaatsing minder te doen en ik kan eens uitslapen. Bovendien biedt het flexibiliteit voor privézaken die anders een dag verlof kosten. Ook kan ik al beginnen aan het eten voor mijn partner thuis is zodat ook zij ervan profiteert.

Bazen staan er soms weigerachtig tegenover maar uiteindelijk telt wat je presteert en niet waar je fysiek zit. Net zoals men de prikklokken heeft losgelaten zal ook telewerk meer en meer ingang vinden. Bedrijven gaan gewoon teveel goede werkkrachten verliezen of niet meer vinden omdat een ander het wel zal aanbieden. Gelijkaardige vacatures waarbij je weet dat je 5 dagen in de file staat of eentje waarbij je 1 of 2 dagen thuis kan werken, ik weet wel wat gekozen. En ja, dat is niet voor iedereen maar hoeveel mensen kunnen dit perfect in hun job. Al die verplaatsingen minder maakt het voor zij die geen alternatief hebben ook beter.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Bij zulke vacatures weet ik ook wat kiezen, dat is een andere situatie. En de moment dat ik zocht naar werk was ik blij dat ik eindelijk iets vond (via via). Het veelgevraagde diploma was vrij waardeloos zonder ervaring. Nu na een paar jaar daarentegen aanbod genoeg, nu zou dat dus gemakkelijker kiezen zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Een luxe inderdaad en daarom pleit ik voor meer investeringen in OV en dus meer en betere lijnen ipv nog meer beton te gieten voor files. Het is ook een gekozen luxe want ik ben er speciaal gaan wonen omdat die lijnen er zijn.
Voor de honderdduizendste keer, ik heb ook die keuze gemaakt, maar daarna is het werk weggevallen, en moest ik elders werk zoeken.
Jij doet precies alsof we nog in de tijd leven dat je op je 21e ergens begint, en dan op pensioen gaat in hetzelfde bedrijf.

Met dergelijke nonsens kun je natuurlijk om het even wat beweren !
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dizzy schreef:Een luxe inderdaad en daarom pleit ik voor meer investeringen in OV en dus meer en betere lijnen
Los van het lokale OV (maar dan moet je al naast de deur werken wil je daar iets aan hebben) zit ons spoornet vandaag gewoon al propvol... dit oplossen is geen kwestie van investeringen maar heel wat complexer. Brussel is daarbij gewoon een flessenhals, diverse andere steden evenzeer wat het treinvervoer betreft... maar op zich ben ik helemaal niet tegen (wel tegen eerst mensen pesten zonder dat het alternatief er is).
Dizzy schreef:Gelijkaardige vacatures
Ik werk voor een groot IT bedrijf en doe dus steeds wisselende en uitdagende projecten bij diverse klanten in gans Vlaanderen en Nederland... dergelijke "gelijkwaardige vacature" ga ik dus nooit vinden naast m'n deur... dan moet ik vast in dienst gaan bij een bedrijf en verdwijnt het wisselende en uitdagende aan de job... misschien iets voor als ik 60 jaar ben :-)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Inzake "thuiswerk": dat hebben bedrijven niet graag want dan voelen managers zich nutteloos (of is dat gewoon een besef van wat eigenlijk al werkelijkheid was? ;-) ).

Inzake "verhuismogelijkheden": sommigen voelen zich hier duidelijk niet goed. Als single liggen het aantal regio's waar het betaalbaar is en in de buurt van het werk niet voor het oprapen. En het wordt elk jaar duurder dan mijn loonsopslag hoor.
Als er ooit een huisje gekocht wordt zal daar in gewerkt worden om dat allemaal naar wens in te richten, en daarna wordt er niet meer verhuisd, punt.
Als men wilt dat de Belg elke keer verhuist naar waar zijn job is, dan mag men beginnen met dat allemaal te betalen, want ik begin er niet aan.

Tenzij je in de buurt van een station woont en werkt, is het OV een ramp. Bij het minste dat een van de schakels te laat is, zet zich een domino effect in.
Zo van "bus net gemist, da's dan 15 min wachten op de volgende, maar de gemiste trein is dan 45 min later dus da's een extra half uur wachten daar", etc...
Je kan geen 5-10 min te laat komen met het openbaar vervoer. Dan spreken we makkelijk over 30-60 minuten.

Inzake verplaatsingstijd: alle argumenten pro/contra ten spijt ("maar je kan werken op de trein", etc etc), wordt mijn verplaatsingstijd van/naar het werk niet aanzien als werkuren, en ook niet betaald. Die tijd moet en zal dus zo kort en comfortabel mogelijk gehouden worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ITnetadmin schreef:Inzake "thuiswerk": dat hebben bedrijven niet graag want dan voelen managers zich nutteloos (of is dat gewoon een besef van wat eigenlijk al werkelijkheid was? ;-) ).
Volledig mee akkoord, maar het zou ook voor mij een achteruitgang zijn.
Waar is nog het gevoel dat je collega's hebt, als je dan thuis alleen voor je PC'tje zit?
Mocht dat hele dagen zijn, is dat goed om depri van te worden.
En er worden dan ook weer een hele hoop kosten op jezelf afgeschoven.
Koffie?
Betaal je zelf.
Verwarming?
Van eigen rekening.
Internet?
Ook weer iets dat je zelf voor zorgt.
Op mijn werk heb ik ook 2 24" schermen om comfortabel te kunnen programmeren, moet ik die dan ook kopen?
Bij ons op het werk wordt thuiswerken niet aangemoedigd, maar in geval van bijv. zware sneeuwval wordt het wel toegelaten.

En nog eventjes 2 zaken toevoegen aan het debat :

* ivm. werken op de trein : bij mijn werk heb ik vaak documenten met informatie die niet met derden gedeeld mag worden.
Dus in een treincoupé werken, waar anderen uw documenten kunnen lezen is ook al uit den boze.

* ivm. de files op zich : de Overheid schuift graag de schuld bij de gebruikers, maar vergeet wel dat ze jarenlang de wegeninfrastructuur slecht onderhouden heeft.
Gevolg : de laatste jaren is er een inhaalbeweging geweest, met als gevolg : overal werken, met natuurlijk de bijbehorende files.
Maar het is natuurlijk gemakkelijker altijd weer de schuld bij de automobilist te leggen...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer

boulder schreef:En er worden dan ook weer een hele hoop kosten op jezelf afgeschoven.
Koffie?
Betaal je zelf.
Verwarming?
Van eigen rekening.
Internet?
Ook weer iets dat je zelf voor zorgt.
Op mijn werk heb ik ook 2 24" schermen om comfortabel te kunnen programmeren, moet ik die dan ook kopen?
Gerief (pc) en diensten (internet) zouden door de werkgever moeten worden voorzien.

Onkosten zoals koffie en verwarming kunnen worden ingegeven bij het invullen van de belastingsaangifte.

Voor de rest vind ik het sponsoren van koffie op het werk (als niet-koffiedrinker) een beetje overdreven. Sponsor dan ook es mijn drinknoden, die zullen trouwens nog een pak goedkoper zijn. 8)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Als je ergens woont waar er veel jobs zijn hoeft een verlies van een job geen ramp te zijn. Inderdaad is jobvastheid niet meer vanzelfsprekend, een reden te meer om te kiezen voor een ligging waar er meer keuze is. Verhuizen voor 1 bedrijf lijkt me niet zo verstandig, verhuizen naar een gebied met -tig bedrijven dan weer wel.

Singles en jongeren kiezen bijvoorbeeld steeds meer voor de stad omdat dat goedkoper is. Ze hebben geen wagen nodig of gebruiken cambio, alles is toch al in de stad. Samenwonen met meerdere personen is iets dat je in de steden steeds vaker ziet en in het buitenland al gewoon is. Ik heb ook al projecten gezien waarbij meerdere personen een groot blok verbouwen en zo heel veel kosten uitsparen. Voor velen was een woning niet betaalbaar op die ligging maar op die manier wel. Uiteraard moet er wat openheid zijn en de wil om verandering een kans te geven.

OV heeft veel investeringen nodig maar als men er niet aan begint komen we enkel vaster in de files te zitten. Trouwens ons wegennet heeft ook investeringen nodig en die zorgen enkel voor nieuwe files op termijn. Uiteindelijk sta je samen stil in je betonnen volgebouwde land.

Telewerk is leuk maar 1 of 2 dagen lijkt me goed om contact met collega's te bewaren. De tijd van fysiek contact is trouwens al langer voorbijgestreefd. Hoeveel bedrijven zijn internationaal en de collega's zitten in een andere tijdzone en continent. Dat gaat ook, uiteraard mits de nodige flexibiliteit. Voor de kosten van telewerk krijg ik een vergoeding, die wordt betaald met de kosten die mijn werkgever uitspaart door minder dure kantoorruimte, parkeer en vervoerskosten te betalen. Mijn eigen koffiezet vind ik geen nadeel, integendeel. Kosten voor inrichting kan je desgewenst ook deels inbrengen in de belastingen.

Vandaag nog een leuk artikel over wonen en werken in DS (enkel abonees).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

boulder schreef:En er worden dan ook weer een hele hoop kosten op jezelf afgeschoven.
Koffie?
Betaal je zelf.
Verwarming?
Van eigen rekening.
Internet?
Ook weer iets dat je zelf voor zorgt.
Op mijn werk heb ik ook 2 24" schermen om comfortabel te kunnen programmeren, moet ik die dan ook kopen?
Ik betaal op het werk mijn koffie ook :( thuis is hij goedkoper dan 20 cent, dan maak ik een hele kan (kan ik nu ook door thermos mee te nemen natuurlijk).
Werkmateriaal voorziet werkgever, breng je terug als je het bedrijf verlaat. Of ze voorzien een budget en wil je meer dan betaal je zelf. Internet betaal je in principe sowieso :P (de meeste toch), maar meestal komt de werkgever dan tussen. Een kameraad werkt 1 dag thuis en zijn internet betaald het werk.
Dan moet je wel thuis kunnen werken natuurlijk, dat kan niet voor elke job.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Als je ergens woont waar er veel jobs zijn hoeft een verlies van een job geen ramp te zijn. Inderdaad is jobvastheid niet meer vanzelfsprekend, een reden te meer om te kiezen voor een ligging waar er meer keuze is. Verhuizen voor 1 bedrijf lijkt me niet zo verstandig, verhuizen naar een gebied met -tig bedrijven dan weer wel.
Allemaal zo simplistisch.
"Jobs", alsof elke job gelijk is.
Om een voorbeeld te nemen : wie leraar is, zal waarschijnlijk wel gemakkelijker af zijn met in een stad te gaan wonen, anderzijds zijn er veel leraars die maar x aantal uren in de ene school hebben, en dan y aantal uren in een andere school in een andere stad.
Wat die straks met dat rekening rijden nog gaan overhouden is maar de vraag.
Wie arbeider is kan in een fabriek werken, maar die staan overal te lande.
Ik werk in de IT, en ook daar vind je overal wel wat jobs, veelal in industriezones waar die bedrijven dan gelegen zijn.
In het Brusselse en Antwerpse zijn weliswaar relatief veel jobs in de IT, maar precies daar heb je de grootste files.
En neen, die jobs zijn vaak niet in Brussel, maar in de rand rond Brussel (Diegem bijvoorbeeld).
Dan moet je toch weer iedere dag in de file gaan staan, voor dat laatste stukje.

Ik vind ook dat je jezelf compleet tegenspreekt.
Voorheen was de remedie : zoveel mogelijk de bedrijven spreiden over heel het land zodat de verkeerslast overal wat gespreid wordt, en dus iedereen niet naar dezelfde locatie moet op hetzelfde moment.
Nu heet het dat iedereen maar moet verhuizen in de buurt van waar er veel jobs zijn.
De 2 zijn niet combineerbaar.
Dizzy schreef:Singles en jongeren kiezen bijvoorbeeld steeds meer voor de stad omdat dat goedkoper is. Ze hebben geen wagen nodig of gebruiken cambio, alles is toch al in de stad.
Voor studenten ligt dat voor de hand.
De ouders betalen hun kot, en ze moeten naar de unief of de hogeschool die in de stad of aan de rand van de stad ligt.
Maar van zodra zij afgestudeerd zijn, en een job zoeken, is het al niet direct evident dat die in elke richting een job vinden in de stad.
En met een groep mensen samenwonen, dat kun je eventjes doen, maar van zodra er vaste relaties komen, zal dat toch wel een einde nemen.
Of ga jij met je vriendin en kindjes nog altijd in één gebouw samenwonen met mensen die 10 jaar jonger zijn?
Ik heb deze zomer 4 weken in Portugal vertoefd (taalvakantie), en zat daar in een appartement samen met andere studenten.
Iedereen had zijn eigen kamer, er was een gedeeld salon en een gedeelde keuken.
Ik kan je garanderen dat dat niet evident is, en het valt dan nog best mee als je weet dat het maar voor 4 weken is.
Maar dat jaren aan een stuk doen?
Dizzy schreef:Ik heb ook al projecten gezien waarbij meerdere personen een groot blok verbouwen en zo heel veel kosten uitsparen. Voor velen was een woning niet betaalbaar op die ligging maar op die manier wel. Uiteraard moet er wat openheid zijn en de wil om verandering een kans te geven.
En hebben die dan allemaal werk heel dichtbij?
Ik denk dat het veelal tijdelijke oplossingen zijn, zoals gezegd vooral voor jongeren, die nog geen gezin hebben.
Het verhaal van Friends.
Dat duurt tot er iemand een vaste relatie heeft, en dan gaat die apart wonen.
Dizzy schreef:OV heeft veel investeringen nodig maar als men er niet aan begint komen we enkel vaster in de files te zitten.
Ja, maar wat vreemd dan dat men eerst kilometerheffingen wil invoeren, en later eens gaat investeren.
Zoals r2504 al zei : als je er effectief zou in slagen mensen zo te ontmoedigen dat ze niet meer de auto nemen, KAN dat openbaar vervoer die extra toevloed van reizigers wel aan?
Ik denk van niet.
Er zijn nu al heel veel treinen waar de pendelaars als sardienen in een blik opeengepropt zitten.
Brussel is niet alleen een flessenhals wat de wegeninfrastructuur betreft, ook op spoorgebied loopt het daar vaak fout.
Je riskeert dus een enorme chaos te creëren.
Dizzy schreef:Trouwens ons wegennet heeft ook investeringen nodig en die zorgen enkel voor nieuwe files op termijn. Uiteindelijk sta je samen stil in je betonnen volgebouwde land.
Vraag is of het correct onderhouden wordt.
Ooit heb ik een reportage op de RTBf gezien waarin men de wegenwerken in Wallonië vergeleek met die in Frankrijk.
Als men in Frankrijk een bovenlaag legde van bijv. 20 cm, dan was dat in Wallonië misschien 5 cm (de juiste getallen ken ik niet meer, maar het verschil was opmerkelijk).
Het gevolg is natuurlijk dat die toplaag hier veel rapper afgesleten is, waarna de wegen weer gerepareerd mogen worden.
Bovendien was er onvoldoende toezicht om te controleren dat de afgesproken normen wel nageleefd werden.
Dan moet het ook niet verwonderen dat je een paar jaar nadat een stuk snelweg hersteld werd, ze opnieuw mogen komen om het nog eens te verbeteren.
Zo krijg je natuurlijk nooit een wegennetwerk van goede kwaliteit.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

boulder schreef:"Jobs", alsof elke job gelijk is.
Om een voorbeeld te nemen : wie leraar is, zal waarschijnlijk wel gemakkelijker af zijn met in een stad te gaan wonen, anderzijds zijn er veel leraars die maar x aantal uren in de ene school hebben, en dan y aantal uren in een andere school in een andere stad.
Wat die straks met dat rekening rijden nog gaan overhouden is maar de vraag.
Wie arbeider is kan in een fabriek werken, maar die staan overal te lande.
Ik werk in de IT, en ook daar vind je overal wel wat jobs, veelal in industriezones waar die bedrijven dan gelegen zijn.
In het Brusselse en Antwerpse zijn weliswaar relatief veel jobs in de IT, maar precies daar heb je de grootste files.
En neen, die jobs zijn vaak niet in Brussel, maar in de rand rond Brussel (Diegem bijvoorbeeld).
Dan moet je toch weer iedere dag in de file gaan staan, voor dat laatste stukje.
Leraars hebben ook een systeem van benoeming, ze zitten dus gebeiteld op 1 plaats. Slecht voorbeeld dus.
Ik zeg ook nergens dat iedere job gelijk is of dat het voor iedereen kan. WEL zeg ik dat het voor velen mogelijk is en dat als we al met die groep beginnen we vooruit gaan. Rapper dan te blijven jammeren over uitzonderingen en uitvluchten te blijven zoeken om in de huidige toestand te blijven die toch niet houdbaar is. Het gaat er niet om of je wil veranderen maar de verandering zal gewoon noodzakelijk blijken. De mens verandert vaak pas enkel als het water aan de lippen staat, soms letterlijk (milieu).

Ik vind ook dat je jezelf tegenspreekt. Bedrijven zijn er niet zomaar overal want de politiek is al jaren om net ze te groeperen in industriezones, eentje zoals waar jij werkt. In Diegem is er een station, dus ook al geen onbereikbare plaats, zeker niet als je in Brussel of buurt woont. Trouwens IT kan vaak heel goed gecombineerd worden met telewerk. Trouwens bedrijven zoeken steeds meer plaatsen op waar hun personeel nog geraakt en naartoe wil komen. Je moet al een goed loon bieden om iemand zo gek te krijgen om iedere dag in dezelfde rij te staan aanschuiven.
boulder schreef:Voor studenten ligt dat voor de hand.
De ouders betalen hun kot, en ze moeten naar de unief of de hogeschool die in de stad of aan de rand van de stad ligt.
Maar van zodra zij afgestudeerd zijn, en een job zoeken, is het al niet direct evident dat die in elke richting een job vinden in de stad.
En met een groep mensen samenwonen, dat kun je eventjes doen, maar van zodra er vaste relaties komen, zal dat toch wel een einde nemen.
Of ga jij met je vriendin en kindjes nog altijd in één gebouw samenwonen met mensen die 10 jaar jonger zijn?
Ik heb deze zomer 4 weken in Portugal vertoefd (taalvakantie), en zat daar in een appartement samen met andere studenten.
Iedereen had zijn eigen kamer, er was een gedeeld salon en een gedeelde keuken.
Ik kan je garanderen dat dat niet evident is, en het valt dan nog best mee als je weet dat het maar voor 4 weken is.
Maar dat jaren aan een stuk doen?
Ik heb het over afgestudeerden. Nog altijd is een job in de stad vanzelfsprekender dan in the middle of nowhere. Jongeren zijn ook bewuster van het leven en kiezen minder enkel voor de carrière (yolo). De stad biedt dan veel voordelen. Eens ze settelen is een eigen huis wel een optie want alleen is het niet meer te betalen. De huizen in de rand zijn echter om die reden gegeerd en dus niet voor iedereen. Het is dan kiezen tussen verder wonen en veel files of dichter in de stad en bijvoorbeeld de tuin delen. Natuurlijk is dat niet evident maar is jarenlang aanschuiven dan zo evident?
boulder schreef:En hebben die dan allemaal werk heel dichtbij?
Ik denk dat het veelal tijdelijke oplossingen zijn, zoals gezegd vooral voor jongeren, die nog geen gezin hebben.
Het verhaal van Friends.
Dat duurt tot er iemand een vaste relatie heeft, en dan gaat die apart wonen.
Ja, was in Brussel. Sommigen werkten van thuis uit. auto's werden gedeeld, net als fietsen, was ruimte enz... Hadden een binnentuin met speeltuigen voor de kinderen en in de zomer cinema buiten. Kinderen vonden het de max en de ouders hadden een veilige plek midden in de stad. Dat waren dus geen alleenstaanden zonder kinderen.
Ja, maar wat vreemd dan dat men eerst kilometerheffingen wil invoeren, en later eens gaat investeren.
Zoals r2504 al zei : als je er effectief zou in slagen mensen zo te ontmoedigen dat ze niet meer de auto nemen, KAN dat openbaar vervoer die extra toevloed van reizigers wel aan?
Klopt. Daarom reden te meer om te stoppen met wagens te sponsoren en OV af te bouwen. Het omgekeerde is nodig en dringend.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Leraars hebben ook een systeem van benoeming, ze zitten dus gebeiteld op 1 plaats. Slecht voorbeeld dus.
Je bent dan wel slecht geïnformeerd.
Een leraar moet eerst wachten op de vaste benoeming eer hij die zekerheid heeft.
Die jaren ervoor zal hij zich ook moeten verplaatsen.
Mijn leraressen avondschool geven overigens les in Gent, Zwevegem, Kortrijk, Roeselare, Brugge.
Dat is dus ook pendelen.
Ik denk dat je niet goed op de hoogte bent van de werkelijkheid.
Dizzy schreef:Ik zeg ook nergens dat iedere job gelijk is of dat het voor iedereen kan.
Maar daar zit hem nu net het probleem.
Jij pleit voor een pestbelasting die wel degelijk IEDEREEN zal treffen, en dan is je argumentatie dat sommigen hun gedrag kunnen veranderen.
Maar al die anderen krijgen dus gewoon een platte belastingsverhoging door de strot geduwd, terwijl ze geen alternatief hebben.
Erger nog, mensen die een kleine afstand afleggen en niet in de file staan worden ook gestraft met die maatregel.
Mensen die na hun uren nog een verplaatsing doen worden ook gestraft met die maatregel.
Een blinde besparingsmaatregel dus.

Erger nog : heeft een van de genieën die dit wil invoeren al eens naar de economische gevolgen van de zoveelste besparingsmaatregel gekeken?
In de pers verscheen een paar weken geleden dat de Belgen hun consumptie het laatste jaar verlaagd hebben, we besparen zelfs op voeding!
Een reden hiervoor waren de belastingen die zo gestegen waren (heffingen op electricteit en dergelijke).
Het idee dat je dus altijd maar meer belastingen kunt heffen en dat die portemonnee van de burger eindeloos groot is, wordt daarmee tegengesproken.
Ook toen de brandstofprijzen heel hoog stonden, zag je dat dat gevolgen had voor de uitgaven.
Mensen bleven naar hun werk rijden met de auto, en ze gaven meer uit aan de pomp, maar ze begonnen wel overal op te beknibbelen.
Daarmee zien we al in het klein wat het effect zou zijn van een kilometerheffing.
Weinig effect op het rijgedrag, hogere kosten voor de gebruiker, besparen op de rest van de economie!
Dizzy schreef:Ik vind ook dat je jezelf tegenspreekt. Bedrijven zijn er niet zomaar overal want de politiek is al jaren om net ze te groeperen in industriezones, eentje zoals waar jij werkt.
Hoezo ik spreek mij tegen?
Je schetst eventjes de werkelijkheid dat bedrijven vooral in industriezones zitten.
Jij bent het die doet alsof je de oplossingen hebt.
Wel, dan is mijn vraag : ben je voor of ben je tegen dat systeem?
En als je voor bent, dan weet je toch dat dit als gevolg pendelen heeft?
En als je tegen bent, dan weet je toch ook dat je problemen zult hebben met bedrijven die liever niemand in zijn buurt heeft?
Afvalverbrandingsovens bijv.
Dizzy schreef:In Diegem is er een station, dus ook al geen onbereikbare plaats, zeker niet als je in Brussel of buurt woont.
Het is niet omdat een stad een station heeft, dat dan elke plaats binnen die stad goed bereikbaar is.
Je komt dan aan in het station, en moet dan nog eens wachten op een bus, die je ergens in de buurt van dat bedrijf werkt.
Zo makkelijk is dat allemaal niet.
Dizzy schreef:Trouwens IT kan vaak heel goed gecombineerd worden met telewerk.
IT is wel iets heel ruims.
Zelf heb ik al verschillende jobs gedaan, bepaalde kon je eventueel vanop afstand doen, andere totaal niet.
Dizzy schreef:Ik heb het over afgestudeerden. Nog altijd is een job in de stad vanzelfsprekender dan in the middle of nowhere. Jongeren zijn ook bewuster van het leven en kiezen minder enkel voor de carrière (yolo).
Beetje omgekeerd van de werkelijkheid.
Jongeren weten nog niet wat ze binnen een paar jaar gaan willen, ze zijn het nog aan het uitzoeken.
Als je geen vaste relatie hebt is dat misschien aantrekkelijk om met 20 mensen dicht op elkaar te zitten, als je een vaste relatie hebt, als er een kinderen zijn, dan ga je dat zo rap mogelijk ontvluchten.
Dizzy schreef:Eens ze settelen is een eigen huis wel een optie want alleen is het niet meer te betalen.
Misschien kun je nog ergens een pestbelasting verzinnen zodat alleen de heel rijken zich nog een eigen huis kunnen veroorloven?
Dizzy schreef:Ja, was in Brussel. Sommigen werkten van thuis uit. auto's werden gedeeld, net als fietsen, was ruimte enz...
Ik wil wel eens zien wat voor jobs dat zijn.
Volgens mij is dat soort verkoopspraatjes iets dat voor 95% van de mensen niet in aanmerking komt.
Dizzy schreef:Hadden een binnentuin met speeltuigen voor de kinderen en in de zomer cinema buiten. Kinderen vonden het de max en de ouders hadden een veilige plek midden in de stad. Dat waren dus geen alleenstaanden zonder kinderen.
Wil ik wel eens iets concreets van zien.
Lijkt mij eerder een verkoopspraatje van een vastgoedmaatschappij dan een realiteit.
Klopt. Daarom reden te meer om te stoppen met wagens te sponsoren en OV af te bouwen. Het omgekeerde is nodig en dringend.
Ik ben voorstander van een mobiliteitsbudget in plaats van een salariswagen
Laat de werknemer die nu recht heeft op een salariswagen zelf beslissen wat hij met dat geld doet.
Als het openbaar vervoer echt zo fantastisch is als jij beweert, dan gaan die werknemers daar zelf voor kiezen.
Ik geloof niet dat ze dat gaan doen.
Voor mij mogen ze investeren in het OV, maar een mens met verstand dankt iets niet af vooraleer hij een alternatief heeft.

Wat ik totaal onlogisch vind is dat men de gewone gebruiker zou verplichten het OV te nemen, omdat de wegen dichtslibben, en men tegelijkertijd de e-commerce zit te promoten, die als groot kenmerk heeft dat er gigantisch veel extra vrachtwagens en bestelwagens de baan op moeten om al die pakjes te gaan leveren.
En aan die bedrijven legt niemand regels op, dat ze voor hun goederenvervoer met de trein, of via de waterwegen zouden moeten werken.
Neen, de gewone man moet van de baan af, zodat een paar die denken dat ze beter zijn dan de rest vrije baan hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

boulder schreef:Je bent dan wel slecht geïnformeerd.
Een leraar moet eerst wachten op de vaste benoeming eer hij die zekerheid heeft.
Die jaren ervoor zal hij zich ook moeten verplaatsen.
Mijn leraressen avondschool geven overigens les in Gent, Zwevegem, Kortrijk, Roeselare, Brugge.
Dat is dus ook pendelen.
Ik denk dat je niet goed op de hoogte bent van de werkelijkheid.
Waar zeg ik dat iedereen direct benoemd is?
Punt is dat eens ze benoemd zijn ze bij we weinigen zijn die zeker van hun werkplaats zijn. Dus leraars zijn en blijven een slecht voorbeeld. Avondonderwijs is maar een fractie van gewoon onderwijs dus dat doet niets af van het feit dat de meerderheid van de leraars niet zo ver moet pendelen.
boulder schreef:Maar daar zit hem nu net het probleem.
Jij pleit voor een pestbelasting die wel degelijk IEDEREEN zal treffen, en dan is je argumentatie dat sommigen hun gedrag kunnen veranderen.
Maar al die anderen krijgen dus gewoon een platte belastingsverhoging door de strot geduwd, terwijl ze geen alternatief hebben.
Erger nog, mensen die een kleine afstand afleggen en niet in de file staan worden ook gestraft met die maatregel.
Mensen die na hun uren nog een verplaatsing doen worden ook gestraft met die maatregel.
Een blinde besparingsmaatregel dus.
Waar pleit ik voor rekeningrijden? Ik erken de werkelijkheid dat de overheid dit gaat invoeren of wij het leuk vinden of niet. Dat er voor sommigen geen alternatief is heb ik al zelf aangehaald.

Het is een belasting per gebruik, de gebruiker betaalt dus. Wil je daar wat aan doen? minder gebruiken. Dat werkt ook zo met afval en tal van andere zaken. Iedereen produceert afval en volledig ontwijken kan niet. Een mentaliteitswijziging komt meestal enkel na harde beslissingen. Mensen veranderen niet omdat het kan maar vaak omdat het moet.

Bij iedere verandering zijn er mensen die er harder door getroffen worden dan anderen maar eigenlijk moet men naar de richting kijken. Willen we echt naar nog meer wagens, nog meer luchtvervuiling, nog meer files,... of gaan we voor een andere koers en proberen we de weinige open ruimte nog te sparen. Ik heb begrip voor zij die getroffen worden maar de 2e optie lijkt me de enige verstandige.
Erger nog : heeft een van de genieën die dit wil invoeren al eens naar de economische gevolgen van de zoveelste besparingsmaatregel gekeken?
In de pers verscheen een paar weken geleden dat de Belgen hun consumptie het laatste jaar verlaagd hebben, we besparen zelfs op voeding!
Een reden hiervoor waren de belastingen die zo gestegen waren (heffingen op electricteit en dergelijke).
Het idee dat je dus altijd maar meer belastingen kunt heffen en dat die portemonnee van de burger eindeloos groot is, wordt daarmee tegengesproken.
Daar heb je een punt maar ik dacht dat jij voor de leidende partij gekozen had?
boulder schreef:Het is niet omdat een stad een station heeft, dat dan elke plaats binnen die stad goed bereikbaar is.
Je komt dan aan in het station, en moet dan nog eens wachten op een bus, die je ergens in de buurt van dat bedrijf werkt.
Zo makkelijk is dat allemaal niet.
Tja, als je liever stil staat in de file en rekeningrijden wil betalen is dat ook een mogelijkheid. Het is kiezen of delen. Trouwens een vouwfiets kan perfect dienen om kleine afstanden te overbruggen. Ik zie er dagelijks tientallen.
boulder schreef:IT is wel iets heel ruims.
Zelf heb ik al verschillende jobs gedaan, bepaalde kon je eventueel vanop afstand doen, andere totaal niet.
Het kan dus voor sommigen, exact mijn punt. Nergens zeg ik dat het voor iedereen kan.
boulder schreef:Beetje omgekeerd van de werkelijkheid.
Jongeren weten nog niet wat ze binnen een paar jaar gaan willen, ze zijn het nog aan het uitzoeken.
Ze weten waarschijnlijk wel al dat ze niet graag dagelijks in de file willen staan :lol:

Het is een project aan Brussel zuid, geen fictie.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Waar zeg ik dat iedereen direct benoemd is?
Je sprak over "leraars", dus als je geen onderscheid maakt, dan heb je het over de hele groep.
Dizzy schreef:Punt is dat eens ze benoemd zijn ze bij we weinigen zijn die zeker van hun werkplaats zijn. Dus leraars zijn en blijven een slecht voorbeeld. Avondonderwijs is maar een fractie van gewoon onderwijs dus dat doet niets af van het feit dat de meerderheid van de leraars niet zo ver moet pendelen.
Het zijn net zo goed leraars, u bent blijkbaar kampioen in mensen en zaken over dezelfde kam scheren.
Dizzy schreef:Waar pleit ik voor rekeningrijden? Ik erken de werkelijkheid dat de overheid dit gaat invoeren of wij het leuk vinden of niet. Dat er voor sommigen geen alternatief is heb ik al zelf aangehaald.
Als de burgers altijd zo'n fatalistische houding zouden hebben zouden ze nooit een smerige pestbelasting kunnen tegenhouden.
Als ik hem niet kan tegenhouden kan ik in elk geval in het stemhokje diegene afstraffen die het ingevoerd heeft, door er niet meer voor te stemmen!
Dizzy schreef:Het is een belasting per gebruik, de gebruiker betaalt dus. Wil je daar wat aan doen? minder gebruiken.
Waar we dus heel de tijd van zeggen dat dat niet mogelijk is.
Je geeft dat zelf toe, maar vindt dan nadien toch weer logisch dat de belasting er komt.
Jij bent kampioen om te zeggen dat je niet voor bent, maar nadien alle argumenten van de voorstanders overneemt.
Enorm hypocriet.
Dizzy schreef:Dat werkt ook zo met afval en tal van andere zaken. Iedereen produceert afval en volledig ontwijken kan niet.
Daar heb ik toch veel meer controle over.
Als ik plastic flessen gebruik, beslis ik dat zelf, ik kan ook glazen flessen gebruiken.
Gebruik ik koffiepads dan produceer ik veel meer afval dan als ik op ouderwetse manier water opgiet om koffie te zetten.
Dat is niet zo met je woon- en werkplaats.
Ik kies mijn werkgever niet zomaar, en vermits ik die niet kies, kan ik ook de woon-werkafstand niet kiezen.
Je hebt iets meer vrijheid bij het kiezen van je woonplaats, maar ook daar is het onhaalbaar om iedere keer te veranderen als het werk van plaats verandert.
Dizzy schreef:Een mentaliteitswijziging komt meestal enkel na harde beslissingen. Mensen veranderen niet omdat het kan maar vaak omdat het moet.
Dat is een grove manipulatie.
Welke mentaliteit moet er dan wijzigen?
Er is niemand die doelbewust de slechtste oplossing kiest om zich te verplaatsen.
Als men die oplossing kiest, is dat omdat er geen alternatief is.
Bovendien hoor ik nooit hoe men de e-commerce bedrijven ertoe zou bewegen om de trein, de waterwegen of andere transportmiddelen te gebruiken, enkel Jan met de Pet, de melkkoe moet "veranderen".
U zwijgt in uw replieken ook altijd in alle talen over die groep, die nochtans door hun manier van werken, verantwoordelijk is voor de grootste groei van de files voor de komende 10 jaar !

Bovendien, die mentaliteitswijzigingen zijn drogredenen, denk aan de belastingen op tabak die ontelbare keren werden verhoogd, met als drogreden dat mensen maar hun gedrag moesten aanpassen.
De laatste verhoging blijkt voor minder inkomsten te zorgen, dus eindelijk een gedragsverandering zou je denken, en onmiddellijk beginnen ze te klagen dat de taksen misschien weer omlaag moeten!
Dizzy schreef:Bij iedere verandering zijn er mensen die er harder door getroffen worden dan anderen maar eigenlijk moet men naar de richting kijken.
Wat een wollige bullshit!
Anders gezegd : je gaat betalen en je kunt stikken!
Dizzy schreef:Willen we echt naar nog meer wagens, nog meer luchtvervuiling, nog meer files,... of gaan we voor een andere koers en proberen we de weinige open ruimte nog te sparen.
Willen we nog mobiliteit?
Willen we de gewone man van de baan jagen om dan de rijken vrije baan te geven?
Dat is de werkelijkheid!
Dizzy schreef:Daar heb je een punt maar ik dacht dat jij voor de leidende partij gekozen had?
Heeft u al een partij gevonden die voor 200% overeenkomt met wat u denkt?
Dan bent u waarschijnlijk de enige, of u heeft zelf uw eigen 1mans partij opgericht.
Dizzy schreef:Tja, als je liever stil staat in de file en rekeningrijden wil betalen is dat ook een mogelijkheid. Het is kiezen of delen.
Neen, ik vrees dat ik niet zal kunnen kiezen, dus toch in de file staan én toch betalen.
Dank u, legale zakkenrollers!
Dizzy schreef:Het kan dus voor sommigen, exact mijn punt. Nergens zeg ik dat het voor iedereen kan.
Maar u gaat wel iedereen treffen.
Lekker sociaal!
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Waar zeg ik dat iedereen direct benoemd is?
Punt is dat eens ze benoemd zijn ze bij we weinigen zijn die zeker van hun werkplaats zijn. Dus leraars zijn en blijven een slecht voorbeeld. Avondonderwijs is maar een fractie van gewoon onderwijs dus dat doet niets af van het feit dat de meerderheid van de leraars niet zo ver moet pendelen.
Neem het van mij aan, zelfs benoemden zijn niet meer zeker. OK, ze zijn zeker van werk, maar helemaal niet meer van hun werkplaats. Denk maar aan de schaalvergrotingen die er overal aan de gang zijn. Dat zorgt ervoor dat mensen niet meer in hun ene school staan zoals wij het kenden van vroeger, maar over verschillende scholen. In theorie is dat namelijk dezelfde werkgever. Ik ken mensen die in Ieper en Poperinge stonden, nu plots in Kortrijk moeten les geven.
Daarnaast is er ook het befaamde M-decreet dat er voor zorgt dat het hele Buitengewoon Onderwijs op zijn kop staat. Ook daar zijn ongeziene toestanden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

cadsite schreef:
Dizzy schreef:Waar zeg ik dat iedereen direct benoemd is?
Punt is dat eens ze benoemd zijn ze bij we weinigen zijn die zeker van hun werkplaats zijn. Dus leraars zijn en blijven een slecht voorbeeld. Avondonderwijs is maar een fractie van gewoon onderwijs dus dat doet niets af van het feit dat de meerderheid van de leraars niet zo ver moet pendelen.
Neem het van mij aan, zelfs benoemden zijn niet meer zeker. OK, ze zijn zeker van werk, maar helemaal niet meer van hun werkplaats. Denk maar aan de schaalvergrotingen die er overal aan de gang zijn. Dat zorgt ervoor dat mensen niet meer in hun ene school staan zoals wij het kenden van vroeger, maar over verschillende scholen. In theorie is dat namelijk dezelfde werkgever. Ik ken mensen die in Ieper en Poperinge stonden, nu plots in Kortrijk moeten les geven.
Daarnaast is er ook het befaamde M-decreet dat er voor zorgt dat het hele Buitengewoon Onderwijs op zijn kop staat. Ook daar zijn ongeziene toestanden.
Voilà, precies wat ik zeg.
Dat moet dezelfde school zijn waar ik het over had, Miras, waar de school waar ik nu les volg (Hitek) in opgaat.
Hebben die leraars die in Kortrijk gaan wonen zijn, vlak bij hun school, ervoor gekozen dat hun school in een samenwerkingsverband zou treden, met scholen die tot in Ieper reiken?
En als hun uren dan gespreid worden over meerdere scholen, kiezen zij er dan voor om te gaan pendelen?
En hoezo, kunnen ze verhuizen zodat ze dicht bij hun werk wonen?

Net zoals ik er niet voor gekozen heb dat mijn toenmalig werk overgenomen werd door een multinational, die dan na de zoveelste herstructurering mij afdankte, zodat ik verder werk moest zoeken?

Mensen als Dizzy blijven altijd maar in het theoretische, "the big picture", omdat ze weten dat hun verhaal niet meer is dan dat : een verhaaltje, fictie.
Ondertussen valt er wel overal "collateral damage".
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Beste boulder, ik ga graag in discussie met iemand maar ik hou het ook graag beleefd. Waarom moet iedere discussie met u telkens uitmonden in een hoop verwijten? Waarom kan je niet gewoon reageren op argumenten ipv u persoonlijk aangevallen te voelen en dan ook persoonlijk met 2 voeten vooruit in de aanval te gaan?

Ik heb begrepen uit de uitleg van cadsite dat de leraars hun beroep minder vast is dan voorheen het geval was. Hij heeft mij daar niet voor hoeven te verwijten. Ik aanvaard zijn argumenten dus dat punt mogen we sluiten.

Je mag best de mening hebben dat er nog iets aan te doen is terwijl de investeringen voor rekeningrijden al deels gedaan zijn (vrachtvervoer). Ik geloof er niet in. Je vergeet ook dat de huidige regering voor een groot deel bestaat uit mensen waar jij voor gekozen hebt. Uiteraard mag je voor een andere verandering stemmen maar eigenlijk ben je deels oorzaak van dit beleid. Trouwens, er zijn niet veel partijen tegen deze plannen. Voor wie zou je dan stemmen?

Het is ook niet omdat jij zegt dat iets niet mogelijk is dat dat ook echt zo is. Belasten van gebruik is perfect mogelijk en gebeurt al voor vrachtverkeer. Payage/tol bestaat ook al in andere landen. Onmogelijk blijkt perfect mogelijk. En minder gebruiken is ook perfect mogelijk. Uiteraard voor sommigen gemakkelijker dan voor anderen maar dat heb ik al gezegd.

Ik ben voorstander voor minder wagengebruik. Dat is niet hetzelfde als pleiten voor rekeningrijden. Ik heb begrip voor de argumenten van mensen die echt niet anders kunnen maar zij zijn uiteindelijk ook het slachtoffer van mensen die totaal niets willen veranderen. De wegen zitten overvol dus er moet iets gebeuren en dan is er nog het ecologische aspect. Auto's blijven subsidiëren is iets dat enkel in België op deze schaal nog kan in andere landen is deze verandering al deels ingezet. België zal dus niet kunnen ontsnappen aan deze evolutie, willen of niet. Persoonlijk zou ik eerder stoppen met deze subsidies en dat geld in alternatieven steken maar de regering heeft geld nodig en wat is er beter om een mentaliteit te veranderen dan in de portefeuille te zitten? Ik begrijp de redenering dus maar het is niet mijn eerste keuze. Ik hoop dat je nu enige nuance begrijpt zonder me te hoeven verwijten.

Men heeft ook controle over wagengebruik of ontvoert deze ons buiten onze wil om :-D Hoeveel mensen zitten in een file die niet naar hun werk gaan. Hoeveel gaan met de wagen op reis enkel en alleen omdat die gesubsidieerd is.

Voor woon-werkverkeer is het inderdaad niet geheel eigen keuze maar de werkgever kan je soms wel kiezen, net zoals de woonplaats. Vind je het belangrijker om rond de kerktoren te blijven dan moet je er ook de gevolgen van willen aanvaarden. Minder werk en langere afstanden. Kies je voor de (rand)stad dan heb je meer werkgevers en beter mogelijkheden voor vervoer maar moet je de nadelen erbij nemen.

Welke mentaliteit er moet wijzigen? een rij van wagens met meestal 1 persoon in dagelijks op dezelfde plaats stil laten aanschuiven en de lucht vervuilen bijvoorbeeld. De wagen nemen om minder dan 2 kilometer verder een brood te halen is een ander voorbeeld. Gaan winkelen als anderen al staan aan te schuiven om op hun werk te geraken, voor de deur van je bestemming willen parkeren en dus maar rondjes blijven rijden tot je zo'n plaats kan vinden,...

Mobiliteit kan nog steeds maar eens nadenken over hoe we dat het best organiseren is niet verkeerd. Zeker op een moment dat het wegennet verzadigd blijkt. Hoe kunnen we gezonder en sneller vervoer organiseren zodat het voor de meeste mensen een verbetering is. Denken dat dat zonder verliezers kan, is naïef maar veel dingen die onmogelijk leken zijn nu gewoon. Sometimes you win, sometimes you lose.

Ik ben voorstander van meer vrachtverkeer per schip en trein maar uiteindelijk zullen de goederen ook in de winkels moeten belanden. Economie zal door de overheid steeds voorrang krijgen op personenvervoer, zeker bij de partij waar u voor stemde.

Voorbeeld van tax op tabak is fout. Men verhoogt deze telkens zo subtiel dat de rokers vooral blijven roken. Wou men er echt vanaf dan verdrievoudigde men de prijs of ging men gewoon voor een verbod van deze al lang bewezen enkel schadelijke producten voor de volksgezondheid. Sommige zaken moet ook internationaler aangepakt worden. Verhoog je in 1 land de prijzen dan gaat men gewoon over de grens kopen. Het rookverbod in treinen en horeca was veel beter, net zoals het verbod op reclame.

Feit is dat de regering inkomsten en uitgaven moet in evenwicht houden. Dalen de inkomsten ergens dan moet er elders geld gevonden worden. Dat zal bij elke regering, ongeacht de deelnemende partijen, het geval zijn. Uiteindelijk is het ook steeds de grote groep die zal kunnen betalen want het doel moet gehaald worden. Nu mensen inzetten op panelen om de dure elektriciteit te counteren gaat men logischerwijze dus ook belastingen heffen op de panelen, het verbruik of terugdraaien van de tellers anders aanrekenen. Dat is gewoon logisch.

Ik geloof niet in de alwetendheid van 1 partij. Regeringen zijn ook niet allesbepalend want veel zaken zijn internationale fenomenen waar één regering weinig vat op heeft. Als mobiliteit wereldwijd verandert zal dat in België ook zo gebeuren, ongeacht welke partij de plak zwaait.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Standaard in tweede klasse rijden voor alle ambtenaren’

Binnenkort reizen alle ambtenaren in tweede klasse met de trein voor dienstreizen. Minister Steven Vandeput (N-VA), belast met Ambtenarenzaken, sleutelt daarvoor aan de regels. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170102_02654159
Hoog tijd om eerste klasse af te schaffen... alhoewel iedereen heeft eigenlijk recht op deftig vervoer (dus gewoon tweede klasse afschaffen).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ik denk dat het eerder is: % meer ambtenaren in 1ste klas (gratis) dan betalende klanten. OK gratis bestaat niet het is eerder vestzak broekzak principe tussen 2 overheidsinstellingen. En de plaatsen in 1ste klas worden beperkter en beperkter

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Heb nog een voorbeeldje in mijn familie van hoe vast werk niet betekent dat je zeker bent van je werkplaats.
Groot, bekend, beursgenoteerd Vlaams bedrijf werkt met tussenfirma voor receptionistes.
Tussenfirma meldt dat de firma waar ze tot dan werkte, het met 1 persoon minder zal doen, ze wordt niet ontslagen, maar moet voortaan de dubbele afstand doen om dus bij een ander bedrijf te geraken waar ze vanaf nu zal worden tewerkgesteld, voor haar part-time job...
Tot daar het fabeltje "je moet maar bij je werk gaan wonen."
En als je dan denkt dat dit over een part-time job gaat, maar zij evenveel zal betalen voor rekening rijden als iemand die dezelfde afstand doet voor een full-time job...
Maar goed, volgens sommigen zal dat dan maar de schuld zijn van de werknemer, die "kiest" ervoor om naar een nieuwe werkgever gestuurd te worden.
Of neen, die zal die secretaressejob van thuis doen, de deur openen voor klanten en zo.
Ze kunnen een schermpje zetten, dat ze haar gelaatsuitdrukking zien...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”