AREI inbreuken in €€€
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Hoi,
Wij zijn aan het kijken naar een woning die we graag zouden aankopen, maar nu heb ik gisteren de elektrische keuring eens opgevraagd en die verontrust mij wat. Vooral die inbreuken op de leidingen en aarding (misschien is er zelfs op bepaalde punten helemaal geen aarding in de muren.., ik ga in ieder geval als ik terug ga kijken eens een paar stopcontacten open vijzen) Het lijkt in ieder geval een hele hoop werk (voor zover ik enige betekenis kan geven aan wat daar allemaal in staat).
Nu mijn vraag is: kan er iemand iets of wat vertalen wat die inbreuken ongeveer in € willen zeggen (1000-5000-10000..)? Hangen we eraan voor een complete vernieuwing? Of valt het allemaal wel mee?
Ik heb de scan van de keuring hieronder gezet. Bedankt alvast!
Wij zijn aan het kijken naar een woning die we graag zouden aankopen, maar nu heb ik gisteren de elektrische keuring eens opgevraagd en die verontrust mij wat. Vooral die inbreuken op de leidingen en aarding (misschien is er zelfs op bepaalde punten helemaal geen aarding in de muren.., ik ga in ieder geval als ik terug ga kijken eens een paar stopcontacten open vijzen) Het lijkt in ieder geval een hele hoop werk (voor zover ik enige betekenis kan geven aan wat daar allemaal in staat).
Nu mijn vraag is: kan er iemand iets of wat vertalen wat die inbreuken ongeveer in € willen zeggen (1000-5000-10000..)? Hangen we eraan voor een complete vernieuwing? Of valt het allemaal wel mee?
Ik heb de scan van de keuring hieronder gezet. Bedankt alvast!
-
- Premium Member
- Berichten: 692
- Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
- Locatie: Oostmalle
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
Wat er fout is moet je normaal in orde maken....
In zeer uitzonderlijke gevallen kan men beslissen om de elek af te sluiten, maar dat gebeurt zelden (bvb zilverpapier als zekering gebruiken).
Nu, je moet in orde zijn, maar dat is natuurlijk weer het gekke in België, je moet zelf de controle laten doen en als je die niet aanvraagt kraait er geen haan naar.
Indien het huis van voor 1981 is, moet er geen aarding zijn. De stopcontacten mogen dan ook wel geen aardingspin hebben.
In mijn oud huis was alles zelf nog met gele en groene draad gedaan, was geen probleem... Ook de aarding was geweldig, het waren ijzeren buizen, rond deze buizen hadden ze een draad gewikkeld en deze diende als aarding, op twee plaatsen waren deze draden met een gat naar buiten gebracht en een stuk in de grond gestoken.
Ha, ik kon de scan niet zien, nu wel...
Als je een nieuw bord plaats en een nieuwe aardingspin slaat ben je al ver volgens mij...
In zeer uitzonderlijke gevallen kan men beslissen om de elek af te sluiten, maar dat gebeurt zelden (bvb zilverpapier als zekering gebruiken).
Nu, je moet in orde zijn, maar dat is natuurlijk weer het gekke in België, je moet zelf de controle laten doen en als je die niet aanvraagt kraait er geen haan naar.
Indien het huis van voor 1981 is, moet er geen aarding zijn. De stopcontacten mogen dan ook wel geen aardingspin hebben.
In mijn oud huis was alles zelf nog met gele en groene draad gedaan, was geen probleem... Ook de aarding was geweldig, het waren ijzeren buizen, rond deze buizen hadden ze een draad gewikkeld en deze diende als aarding, op twee plaatsen waren deze draden met een gat naar buiten gebracht en een stuk in de grond gestoken.
Ha, ik kon de scan niet zien, nu wel...
Als je een nieuw bord plaats en een nieuwe aardingspin slaat ben je al ver volgens mij...
Laatst gewijzigd door Doktor Avalanche 19 feb 2015, 12:43, in totaal 1 gewijzigd.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
ik denk dat er wat werk is, .. als ik dat zo lees dat kunnen kleine werken zijn, maar ik denk dat dit moeilijk is in te schatten, als ik dat lees dan kan het wel eens wat geld kosten, maar dat kan variëren afhankelijk hoe groot het huis is en hoeveel kringen en stopcontacten er zijn. Het is heel simpel al ik dat lees moet er gewoon nieuwe elektriciteit gelegd worden, ..
Misschien zijn veel van de draden nog goed, maar als de aarding slecht is, er zijn weinig of geen differentielen dan kan ik me inbeelden dat de installatie oud is en dan denk ik persoonlijk dat je misschien best toch eens wat verbouwd/vernieuwd. Al is het maar voor je eigen veiligheid.
Misschien zijn veel van de draden nog goed, maar als de aarding slecht is, er zijn weinig of geen differentielen dan kan ik me inbeelden dat de installatie oud is en dan denk ik persoonlijk dat je misschien best toch eens wat verbouwd/vernieuwd. Al is het maar voor je eigen veiligheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Snap ik wel. Er is inderdaad geen controle op. Maar stel dat er iets gebeurt dan betaalt de verzekering niet natuurlijk en we zijn misschien van plan om zonneboiler en zonnepanelen te leggen (naargelang wat er gaat gebeuren met die netvergoeding..) dus dan moet het sowieso in orde zijn anders geraakt zo'n systeem niet gekeurd.Doktor Avalanche schreef:Wat er fout is moet je normaal in orde maken....
In zeer uitzonderlijke gevallen kan men beslissen om de elek af te sluiten, maar dat gebeurt zelden (bvb zilverpapier als zekering gebruiken).
Nu, je moet in orde zijn, maar dat is natuurlijk weer het gekke in België, je moet zelf de controle laten doen en als je die niet aanvraagt kraait er geen haan naar.
Indien het huis van voor 1981 is, moet er geen aarding zijn. De stopcontacten mogen dan ook wel geen aardingspin hebben.
In mijn oud huis was alles zelf nog met gele en groene draad gedaan, was geen probleem... Ook de aarding was geweldig, het waren ijzeren buizen, rond deze buizen hadden ze een draad gewikkeld en deze diende als aarding, op twee plaatsen waren deze draden met een gat naar buiten gebracht en een stuk in de grond gestoken.
Ha, ik kon de scan niet zien, nu wel...
Als je een nieuw bord plaats en een nieuwe aardingspin slaat ben je al ver volgens mij...
Vandaar de vraag wat deze grap ongeveer zou kosten (en dit vooral als drukkingsmiddel voor de prijsonderhandeling). Als het enkel wat stopcontacten en zekeringkast is dan is het geen ramp maar als de leidingen niet conform zijn..
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Het huis is gelijkvloers + 2 verdiepen + 1 zolderverdiep dat bruikbaar is en eigenlijk een kamer is, dus 3 verdiepen. En dan nog eens de kelder (waar wasmachine etc moet komen) dus klein is het niet en inderdaad best wel wat mogelijke lichtpunten/stopcontacten.Ofloo schreef:ik denk dat er wat werk is, .. als ik dat zo lees dat kunnen kleine werken zijn, maar ik denk dat dit moeilijk is in te schatten, als ik dat lees dan kan het wel eens wat geld kosten, maar dat kan variëren afhankelijk hoe groot het huis is en hoeveel kringen en stopcontacten er zijn. Het is heel simpel al ik dat lees moet er gewoon nieuwe elektriciteit gelegd worden, ..
Misschien zijn veel van de draden nog goed, maar als de aarding slecht is, er zijn weinig of geen differentielen dan kan ik me inbeelden dat de installatie oud is en dan denk ik persoonlijk dat je misschien best toch eens wat verbouwd/vernieuwd. Al is het maar voor je eigen veiligheid.
-
- Premium Member
- Berichten: 692
- Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
- Locatie: Oostmalle
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
In mijn nieuwbouw heb ik denk ik iets van een 6000€ materiaal gekocht
uit het hoofd
+/- 1200m draad
75 stopcontacten
20 schakelaars (bijna allemaal drukknop 6x)
2 elek borden (1 metalen 120modules, en 1plastiek)
50m aardingskabel (lood/koper voor in de grond)
2x diff 4 polig 30mA en 300mA
+/- 25 zekeringen
....
je kan zeker een heleboel opnieuw gebruiken
Nog eens 3000€ voor domotica...
Alles wel zelf gedaan, laten doen voor nieuwbouw = x2
Als er moet geslepen worden om nieuwe draad te trekken, tja...
uit het hoofd
+/- 1200m draad
75 stopcontacten
20 schakelaars (bijna allemaal drukknop 6x)
2 elek borden (1 metalen 120modules, en 1plastiek)
50m aardingskabel (lood/koper voor in de grond)
2x diff 4 polig 30mA en 300mA
+/- 25 zekeringen
....
je kan zeker een heleboel opnieuw gebruiken
Nog eens 3000€ voor domotica...
Alles wel zelf gedaan, laten doen voor nieuwbouw = x2
Als er moet geslepen worden om nieuwe draad te trekken, tja...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
AC -> je moet een 6mm² aardingskabel kabel naar uw gasleiding en waterleiding trekken, het makkelijkst is dat via een kruipkelder - prijs: €0,75 per meter DMLights
B -> stel het schema op
K -> als je een nieuwe zekeringkast laat steken, zorg dan dat alle schakelaars, lampen, stopcontacten die in een ruimte staan waar je een bad of douche hebt staan, achter een differentieel van 30mA staan. De prijs van een differentieel van 30mA hangt af van het aantal lijnen (monofasig of 3fasig) én van de te onderbreken stroom, met 40A voor een badkamer zit je normaal wel safe - 2P 30mA 40A €34 DMLights
Op die differentieel van 30mA moet je ook vaatwasser, wasmachine en droogkast aansluiten, eventueel elektrische boiler mocht je dat ook hebben
U -> voldoende schema's leveren, zie "B"
Wat is een schema:
- eendraadsschema, bv zoiets
- situatieschema, bv zoiets
Software: Trikker - EPlan - Autocad, vraag een elektricien om dat op te stellen als je er zelf geen ervaring mee hebt
Wat kan je zelf doen: oplijsten welke stopcontacten er achter welke zekering steken
1.01 + 1.02 -> schema maken
1.04 -> stickertje op uw bord kleven
2.02 -> aardingslus laten leggen, of aardingspen laten kloppen
2.04 -> zorg dat alle aardingen in uw huis verbonden zijn met de aardingspen/lus, dat kan je eenvoudig zelf meten.
Neem een verlengdraad van 20-30-50 meter. Neem een stopcontact dicht in de buurt van de zekeringkast en steek uw verlengdraad in dat stopcontact. Neem dan een meettoestel (€10 bij Hubo ofzo) en meet of er verbinding is tussen de aarding van uw zekeringkast en de verlengdraad/het stopcontact. Als je uw meettoestel op "signaal" zet (bv zoals hier), dan gaat ie piepen als er contact is. Gebruik dat stopcontact dat verbinding heeft met uw zekeringskast, als basis om alle andere stopcontacten na te gaan. Elk stopcontact dat niet in orde is, aanduiden op uw situatieschema en nadien openvijzen en zien wat het probleem is.
3.12 idem als hierboven
4.06 -> nieuwe kast steken
4.07 -> nieuwe automaten steken
4.08 -> in de nieuwe kast, de onbenutte ruimte afdekken met het materiaal dat daarvoor dient (te kopen per halve module of per meter)
4.09 -> scheidingsschakelaar, bedoelen ze daar de 300mA hoofddifferentieel (omdat ze over 40A spreken) of de scheidingsschakelaar voor de aarding (anders kan je de aardingswaarde nooit bepalen)
4.10 -> automaten nummeren en/of benoemen
4.13 -> proper werken, alles in buizen, ... (geen idee wat ze specifiek bedoelen)
7.05 -> mss heb je nog aftakdozen die "verstopt" zitten?
7.19 -> gebruik correct materiaal, het klinkt alsof er in een potteke van de kaas een stopcontact geplaatst zit ?
7.20 -> waar (locatie/plaats) gaat het over? Gebruik betonplex als ondergrond (zie ook aanbevelingen Eandis)
8.14 -> gebruik kabelhulzen als je soepele draad gebruikt, bij solide draad is dat niet nodig.
8.17 -> gebruik ofwel VOB in een buis (voorbedraad of niet), ofwel XVB los "op" de muur, EXVB voor buiten. Alle andere soorten kabel zijn absoluut taboe voor 230V
Op basis van die waslijst kan je eigenlijk niet zeggen wat het gaat kosten.
Die foute draad, is dat overal, of 1 circuit?
Zijn er PVC buizen, of is het lood?
Enkel prutsen aan een zekeringkast (vervangen etc) duurt ongeveer 1 dag, zelf al 2 keer gedaan, als je op voorhand weet wat er moet gebeuren.
Een elektricien rekent €35-40 per uur, zonder materiaal.
Je gaat ook geen offertes met een totaalbedrag krijgen, maar wel uurprijzen of onderdelen. Je weet maar pas wat het gaat kosten aan materiaal en uren als je bezig bent...
Ik zou niet panikeren, er is werk aan, maar dat zal zich ook wel in de prijs van de woning vertalen zeker?
Zonder keuring leven, is gevaarlijk. Als een brand of schadegeval terug te brengen is tot een fout in uw installatie (hetzij de oorzaak, hetzij een verergerende factor) komt de verzekering niet tussenbeide. Een keuring kost €100, een volledig nieuwe installatie in doe-het-zelf €4000. Voor dat futiele bedrag zet je uw huis van een paar honderdduizend euro's niet op het spel. Vind ik.
Mocht het in de buurt zijn, wilde ik wel eens langskomen, om eens te zien wat er exact moet gebeuren - al zal dat wat lastig zijn als je nog niet gekocht hebt .
B -> stel het schema op
K -> als je een nieuwe zekeringkast laat steken, zorg dan dat alle schakelaars, lampen, stopcontacten die in een ruimte staan waar je een bad of douche hebt staan, achter een differentieel van 30mA staan. De prijs van een differentieel van 30mA hangt af van het aantal lijnen (monofasig of 3fasig) én van de te onderbreken stroom, met 40A voor een badkamer zit je normaal wel safe - 2P 30mA 40A €34 DMLights
Op die differentieel van 30mA moet je ook vaatwasser, wasmachine en droogkast aansluiten, eventueel elektrische boiler mocht je dat ook hebben
U -> voldoende schema's leveren, zie "B"
Wat is een schema:
- eendraadsschema, bv zoiets
- situatieschema, bv zoiets
Software: Trikker - EPlan - Autocad, vraag een elektricien om dat op te stellen als je er zelf geen ervaring mee hebt
Wat kan je zelf doen: oplijsten welke stopcontacten er achter welke zekering steken
1.01 + 1.02 -> schema maken
1.04 -> stickertje op uw bord kleven
2.02 -> aardingslus laten leggen, of aardingspen laten kloppen
2.04 -> zorg dat alle aardingen in uw huis verbonden zijn met de aardingspen/lus, dat kan je eenvoudig zelf meten.
Neem een verlengdraad van 20-30-50 meter. Neem een stopcontact dicht in de buurt van de zekeringkast en steek uw verlengdraad in dat stopcontact. Neem dan een meettoestel (€10 bij Hubo ofzo) en meet of er verbinding is tussen de aarding van uw zekeringkast en de verlengdraad/het stopcontact. Als je uw meettoestel op "signaal" zet (bv zoals hier), dan gaat ie piepen als er contact is. Gebruik dat stopcontact dat verbinding heeft met uw zekeringskast, als basis om alle andere stopcontacten na te gaan. Elk stopcontact dat niet in orde is, aanduiden op uw situatieschema en nadien openvijzen en zien wat het probleem is.
3.12 idem als hierboven
4.06 -> nieuwe kast steken
4.07 -> nieuwe automaten steken
4.08 -> in de nieuwe kast, de onbenutte ruimte afdekken met het materiaal dat daarvoor dient (te kopen per halve module of per meter)
4.09 -> scheidingsschakelaar, bedoelen ze daar de 300mA hoofddifferentieel (omdat ze over 40A spreken) of de scheidingsschakelaar voor de aarding (anders kan je de aardingswaarde nooit bepalen)
4.10 -> automaten nummeren en/of benoemen
4.13 -> proper werken, alles in buizen, ... (geen idee wat ze specifiek bedoelen)
7.05 -> mss heb je nog aftakdozen die "verstopt" zitten?
7.19 -> gebruik correct materiaal, het klinkt alsof er in een potteke van de kaas een stopcontact geplaatst zit ?
7.20 -> waar (locatie/plaats) gaat het over? Gebruik betonplex als ondergrond (zie ook aanbevelingen Eandis)
8.14 -> gebruik kabelhulzen als je soepele draad gebruikt, bij solide draad is dat niet nodig.
8.17 -> gebruik ofwel VOB in een buis (voorbedraad of niet), ofwel XVB los "op" de muur, EXVB voor buiten. Alle andere soorten kabel zijn absoluut taboe voor 230V
Op basis van die waslijst kan je eigenlijk niet zeggen wat het gaat kosten.
Die foute draad, is dat overal, of 1 circuit?
Zijn er PVC buizen, of is het lood?
Enkel prutsen aan een zekeringkast (vervangen etc) duurt ongeveer 1 dag, zelf al 2 keer gedaan, als je op voorhand weet wat er moet gebeuren.
Een elektricien rekent €35-40 per uur, zonder materiaal.
Je gaat ook geen offertes met een totaalbedrag krijgen, maar wel uurprijzen of onderdelen. Je weet maar pas wat het gaat kosten aan materiaal en uren als je bezig bent...
Ik zou niet panikeren, er is werk aan, maar dat zal zich ook wel in de prijs van de woning vertalen zeker?
Zonder keuring leven, is gevaarlijk. Als een brand of schadegeval terug te brengen is tot een fout in uw installatie (hetzij de oorzaak, hetzij een verergerende factor) komt de verzekering niet tussenbeide. Een keuring kost €100, een volledig nieuwe installatie in doe-het-zelf €4000. Voor dat futiele bedrag zet je uw huis van een paar honderdduizend euro's niet op het spel. Vind ik.
Mocht het in de buurt zijn, wilde ik wel eens langskomen, om eens te zien wat er exact moet gebeuren - al zal dat wat lastig zijn als je nog niet gekocht hebt .
-
- Premium Member
- Berichten: 692
- Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
- Locatie: Oostmalle
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
En hier loopt het fout...axs schreef:Je bent trouwens verplicht om in geval van een negatief keuringsverslag de installatie binnen de 18 maanden na akte van verkoop opnieuw te laten keuren.
Je moet die keuring zelf aanvragen, en als je dat niet doet ... gebeurt er niets...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Tot je ooit een brand krijgt en de verzekering niet wil betalen... dan ben je verder van huis.Doktor Avalanche schreef:en als je dat niet doet ... gebeurt er niets...
-
- Premium Member
- Berichten: 692
- Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
- Locatie: Oostmalle
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
't is daarom dat ze zoiets vanuit de rechthebbende macht moeten regelen. Indien niet in orde na x maanden, waarschuwing, daarna elek af...r2504 schreef:Tot je ooit een brand krijgt en de verzekering niet wil betalen... dan ben je verder van huis.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
En wat met alle installaties waarvan de goedgekeurde keuring vervallen is?
Ook afsluiten?
Dan gaan er niet al te veel huizen meer elektriciteit hebben .
Verplichte herkeuring na 25jaar, het attest is "maar" 25 jaar geldig.
Vraag maar eens aan de gemiddelde 45+'er of hij/zij zijn huis al heeft laten "herkeuren"...
Ook afsluiten?
Dan gaan er niet al te veel huizen meer elektriciteit hebben .
Verplichte herkeuring na 25jaar, het attest is "maar" 25 jaar geldig.
Vraag maar eens aan de gemiddelde 45+'er of hij/zij zijn huis al heeft laten "herkeuren"...
-
- Premium Member
- Berichten: 692
- Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
- Locatie: Oostmalle
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
Ze hebben ooit toch een keuring gedaan, er moet er dus wel ergens ene zijn die een exel bestand heeft waar deze gegevens op staan.
Ze kunnen die mensen toch een brief sturen dat ze dat in orde moeten brengen...
Trouwens wat met de verzekering bij deze huizen (keuring > 25j), zouden die moeilijk doen?
Ze kunnen die mensen toch een brief sturen dat ze dat in orde moeten brengen...
Trouwens wat met de verzekering bij deze huizen (keuring > 25j), zouden die moeilijk doen?
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Dat weet ik zo niet, .. je kan dan afgesloten worden, .. en brandverzekering betaalt gewoon niks uit, da's trouwens altijd je bent sowieso verplicht periodiek ('k dacht om de 25j) te laten keuren anders betaald die sowieso niet, als er iets gebeurd.Doktor Avalanche schreef:En hier loopt het fout...axs schreef:Je bent trouwens verplicht om in geval van een negatief keuringsverslag de installatie binnen de 18 maanden na akte van verkoop opnieuw te laten keuren.
Je moet die keuring zelf aanvragen, en als je dat niet doet ... gebeurt er niets...
En bij brand, kan het wel eens zijn als je kinderen opbranden dat jij hiervoor verantwoordelijk gesteld wordt !? Wegens verzuim.
-
- Premium Member
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
- Locatie: BE
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 52 keer
Inderdaad, dat is typisch voor de gemiddelde Belg. Hetzelfde geldt voor het verplicht onderhoud van een cv-installatie (http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... verwarming). Als je tegen iemand zegt dat je dat om de 2 jaar braaf laat uitvoeren, lachen ze u vierkant uit ... Maar als er iets misloopt, dan zijn ze meestal de eersten die klagen over de praktijken van verzekeringen bij het niet uitbetalen van schadegevallen. Regels zijn er om te worden nageleefd, behalve voor henzelf.Vraag maar eens aan de gemiddelde 45+'er of hij/zij zijn huis al heeft laten "herkeuren"...
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
heist_175 enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg! Hier heb ik in ieder geval wel veel aan. Ik zie dat eventueel wel zitten om zelf te doen, was ik eigenlijk sowieso van plan bij het eerste huis dat we hadden bekeken maar gemist hebben. Daar moest het gewoon van nul geplaatst worden. Hier is het wat spijtig omdat het huis best wel in orde is, en als er slijpwerk aan te pas moet komen dan kan ik ook weer gaan bezetten etc. Maar goed, dat is niet onoverkomelijk.
Het zal in ieder geval een goed drukkingsmiddel zijn om de prijs naar beneden te halen. Het staat ook al sinds vorige zomer te koop en ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit er mee te maken heeft. En ja er moet een nieuwe badkamer in en een nieuwe keuken en er zijn wat bizarre gyproc constructies die terug weg moeten maar voor de rest is het best in orde. Zit ook al HR glas is, wat leuk meegenomen is.
Ik heb soms toch ook mijn twijfels bij die keuringen hoor. Ik heb bijvoorbeeld 3j geleden mijn huidig appartement gekocht. Op de keuring die toen gebeurd is (van OCB) staat dat alles in orde is. Maar een schema? Nooit gezien. Die idiote sticker? Als ik de vaatwasser heb aanstaan en ik gebruik m'n haardroger dan springt de zekering. Aarding? Ik betwijfel dat dat er is.
Ik ben er vrij hard van overtuigd dat ik ga afgekeurd worden. Nu stel ik mij toch wel enorm veel vragen bij hoe dat in de eerste plaats gekeurd is kunnen geraken. Ik ben bang dat dat gewoon familie was van de verkoper die hier alle appartementjes gerenoveerd heeft en die heeft dan alles laten passeren.
Het zal in ieder geval een goed drukkingsmiddel zijn om de prijs naar beneden te halen. Het staat ook al sinds vorige zomer te koop en ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit er mee te maken heeft. En ja er moet een nieuwe badkamer in en een nieuwe keuken en er zijn wat bizarre gyproc constructies die terug weg moeten maar voor de rest is het best in orde. Zit ook al HR glas is, wat leuk meegenomen is.
Ik heb soms toch ook mijn twijfels bij die keuringen hoor. Ik heb bijvoorbeeld 3j geleden mijn huidig appartement gekocht. Op de keuring die toen gebeurd is (van OCB) staat dat alles in orde is. Maar een schema? Nooit gezien. Die idiote sticker? Als ik de vaatwasser heb aanstaan en ik gebruik m'n haardroger dan springt de zekering. Aarding? Ik betwijfel dat dat er is.
Ik ben er vrij hard van overtuigd dat ik ga afgekeurd worden. Nu stel ik mij toch wel enorm veel vragen bij hoe dat in de eerste plaats gekeurd is kunnen geraken. Ik ben bang dat dat gewoon familie was van de verkoper die hier alle appartementjes gerenoveerd heeft en die heeft dan alles laten passeren.
- sirWard
- Erelid
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
- Twitter: sirWard
- Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Als je kan bewijzen dat er geen aanpassingen gebeurd zijn sinds de keuring (met positief resultaat ondanks aanwezige gebreken die niet als "verborgen gebreken" kunnen worden gerekend) dan zou ik zeker eens contact opnemen met die keuringsinstantie. Een keurder moet zijn werk goed doen en daarmee basta. Dat je dat niet zult kunnen bewijzen weet ik ook wel. Of je er iets mee zult winnen betwijfel ik eveneens.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Als je nog een geldige keuring hebt, is er toch geen probleem?
Normaal gesproken kan OCB 3 jaar geleden nooit gekeurd hebben zonder schema. Lang geleden wel, maar nu nog?
Als je de keuringsattesten nog hebt - dat zou althans moeten - kan je wel eens bij OCB vragen of zij nog schema's hebben liggen. Dat zou ook nog moeten. Zij moeten kunnen aantonen (binnen een termijn van 5 jaar) welke installatie (en dus schema's) zij gekeurd hebben.
Ook OCB zelf zegt dat (klik)
-> Dat is perfect normaal. Als ik oven, microgolfoven, waterkoker en friteuse tegelijk op 1 zekering (maar op verschillende stopcontacten) aansluit, springt de zekering ook. Stel dat je een niet al te recente vaatwasser hebt, die tot 90° kan afwassen en uw haardroger doet 3000W, dan springt een normale 20A zekering wegens teveel verbruik (20A - 220/240V -> 4400W/4800W). Stel dat de zekering niet zou springen als je teveel verbruikt, zouden uw koperen leidingen beginnen gloeien en fikt heel uw huis af
Aarding? Ik betwijfel dat dat er is.
Zou me verbazen, maar het kan. Neem een meettoestel (€10 in de Gamma/Hubo) en meet het potentiaalverschil (zet het meettoestel op "600V") tussen neuter (blauwe draad) en lijn (zwart, rood, oranje, bruin, grijs, ... - niet blauw en niet geel/groen). Dat potentiaalverschil zou +/- 230V moeten zijn. Zet dan uw meettoestel op de lijn en de aarding. Als je opnieuw 230V krijgt, zit je goed, krijg je niets, heb je een probleem nl, geen aarding .
Ik ben er vrij hard van overtuigd dat ik ga afgekeurd worden. Nu stel ik mij toch wel enorm veel vragen bij hoe dat in de eerste plaats gekeurd is kunnen geraken. Ik ben bang dat dat gewoon familie was van de verkoper die hier alle appartementjes gerenoveerd heeft en die heeft dan alles laten passeren.
-> OCB is ook gewoon verantwoordelijk, zeker die eerste 5 jaar. Als zij een installatie keuren waarvan ze redelijkerwijze hadden moeten vaststellen dat ze niet in orde is, betaalt de verzekering u wel uit, maar gaan ze het halen bij OCB.
@ onderhoud gasketel/schouw
Uw verzekeraar eist geen attest van keuring. Zelfs als je het onderhoud van schouw of ketel niet doet, zal uw verzekeraar toch uitbetalen. Ik heb dat ook zwart op wit op papier (email) van mijn verzekeraar. Bij elektriciteit - afgekeurd of geen geldig keuringsattest meer - zal uw verzekeraar zeker niet betalen, tenminste als het probleem bij de elektrische installatie ligt: kortsluiting op een toestel, kabels of schakelaars in de fik, ...
Normaal gesproken kan OCB 3 jaar geleden nooit gekeurd hebben zonder schema. Lang geleden wel, maar nu nog?
Als je de keuringsattesten nog hebt - dat zou althans moeten - kan je wel eens bij OCB vragen of zij nog schema's hebben liggen. Dat zou ook nog moeten. Zij moeten kunnen aantonen (binnen een termijn van 5 jaar) welke installatie (en dus schema's) zij gekeurd hebben.
Ook OCB zelf zegt dat (klik)
Als ik de vaatwasser heb aanstaan en ik gebruik m'n haardroger dan springt de zekering.X. DOSSIER VAN DE ELEKTRISCHE INSTALLATIE
Dit dossier moet in 3-voud worden opgemaakt:
- 1 exemplaar moet in het bezit zijn van de eigenaar of beheerder van de elektrische
installatie,
- 1 exemplaar moet bewaard worden door de eventuele huurder,
- het erkend controle organisme moet gedurende ten minste 5 jaar een kopie bewaren van:
- het ééndraadschema,
- het situatieschema en
- het proces-verbaal van onderzoek.
-> Dat is perfect normaal. Als ik oven, microgolfoven, waterkoker en friteuse tegelijk op 1 zekering (maar op verschillende stopcontacten) aansluit, springt de zekering ook. Stel dat je een niet al te recente vaatwasser hebt, die tot 90° kan afwassen en uw haardroger doet 3000W, dan springt een normale 20A zekering wegens teveel verbruik (20A - 220/240V -> 4400W/4800W). Stel dat de zekering niet zou springen als je teveel verbruikt, zouden uw koperen leidingen beginnen gloeien en fikt heel uw huis af
Aarding? Ik betwijfel dat dat er is.
Zou me verbazen, maar het kan. Neem een meettoestel (€10 in de Gamma/Hubo) en meet het potentiaalverschil (zet het meettoestel op "600V") tussen neuter (blauwe draad) en lijn (zwart, rood, oranje, bruin, grijs, ... - niet blauw en niet geel/groen). Dat potentiaalverschil zou +/- 230V moeten zijn. Zet dan uw meettoestel op de lijn en de aarding. Als je opnieuw 230V krijgt, zit je goed, krijg je niets, heb je een probleem nl, geen aarding .
Ik ben er vrij hard van overtuigd dat ik ga afgekeurd worden. Nu stel ik mij toch wel enorm veel vragen bij hoe dat in de eerste plaats gekeurd is kunnen geraken. Ik ben bang dat dat gewoon familie was van de verkoper die hier alle appartementjes gerenoveerd heeft en die heeft dan alles laten passeren.
-> OCB is ook gewoon verantwoordelijk, zeker die eerste 5 jaar. Als zij een installatie keuren waarvan ze redelijkerwijze hadden moeten vaststellen dat ze niet in orde is, betaalt de verzekering u wel uit, maar gaan ze het halen bij OCB.
@ onderhoud gasketel/schouw
Uw verzekeraar eist geen attest van keuring. Zelfs als je het onderhoud van schouw of ketel niet doet, zal uw verzekeraar toch uitbetalen. Ik heb dat ook zwart op wit op papier (email) van mijn verzekeraar. Bij elektriciteit - afgekeurd of geen geldig keuringsattest meer - zal uw verzekeraar zeker niet betalen, tenminste als het probleem bij de elektrische installatie ligt: kortsluiting op een toestel, kabels of schakelaars in de fik, ...
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ook ik ben wel bereid te helpen, doe weinig anders dan sterkstroom engineering.
Zo te zien is alles al vrij goed beantwoord.
Edit: Lijkt me goed doenbaar en vrij snel op te lossen met een neetje hulp.
Zo te zien is alles al vrij goed beantwoord.
Edit: Lijkt me goed doenbaar en vrij snel op te lossen met een neetje hulp.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Toch wel? Aangezien je het altijd moet laten herkeuren bij elke verkoop (wat ik dus van plan ben bij aankoop huis).heist_175 schreef:Als je nog een geldige keuring hebt, is er toch geen probleem?
Heb het nog eens opgezocht en er staat wel degelijk dat alles conform is (keuring in december 2011 en aankoop appartement begin 2012). Een schema kan ik nergens tussen al mijn documenten terugvinden en ik kan mij dat ook niet herinneren. Ik had toen ook geen idee dat je dit moest hebben/krijgen.Normaal gesproken kan OCB 3 jaar geleden nooit gekeurd hebben zonder schema. Lang geleden wel, maar nu nog?
Als je de keuringsattesten nog hebt - dat zou althans moeten - kan je wel eens bij OCB vragen of zij nog schema's hebben liggen. Dat zou ook nog moeten. Zij moeten kunnen aantonen (binnen een termijn van 5 jaar) welke installatie (en dus schema's) zij gekeurd hebben.
Ook OCB zelf zegt dat (klik)X. DOSSIER VAN DE ELEKTRISCHE INSTALLATIE
Dit dossier moet in 3-voud worden opgemaakt:
- 1 exemplaar moet in het bezit zijn van de eigenaar of beheerder van de elektrische
installatie,
- 1 exemplaar moet bewaard worden door de eventuele huurder,
- het erkend controle organisme moet gedurende ten minste 5 jaar een kopie bewaren van:
- het ééndraadschema,
- het situatieschema en
- het proces-verbaal van onderzoek.
Ik zal eens contact opnemen met OCB.
Bijkomstige vreemdheid: ik heb ooit eens een brief ontvangen van Vinçotte met de melding dat ik een herkeuring moet laten doen. Ik heb hier nooit iets mee gedaan omdat A) ik die keuring van OCB heb die OK was. en B) omdat die brief van Vinçotte niet aan mij gericht was. Gewoon op adres. Waar m'n naam zou moeten staan staat er gewoon een sterretje.
Wat ik denk dat er toen gebeurd is:
Vorige eigenaar heeft die blok van 6 app gekocht (met afgekeurde keuring gedaan door Vinçotte). De boel dan aangepast/hersteld en laten herkeuren door OCB.
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Volgens mij mag je in de binnen installatie geen soepele draad leggen, althans er staat mij toch iets van voor.gebruik kabelhulzen als je soepele draad gebruikt, bij solide draad is dat niet nodig.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
AREI art 251.05Ofloo schreef:Volgens mij mag je in de binnen installatie geen soepele draad leggen, althans er staat mij toch iets van voor.
ART.251 Smeltzekeringen, automatische schakelaars
(...)
05. Uitschakelvermogen
(...)
De elektrische verbindingen tussen de automatische differntieelstroominrichting enerzijds, en de beschermingsinrichting of -inrichtingen tegen overstroom onmiddelijk erna geplaatst anderzijds, moeten verwezenlijkt worden door middel van stugge geleidende delen.
Deze verbinding verwezenlijkt met soepele geleiders wordt eveneens toegelaten voor zover de draadjes aan beide uiteinden worden samengehouden door hetzij samenknijpende hulzen door middel van een gepast werktuig aangebracht, hetzij elk ander systeem dat minstens een gelijkwaardig resultaat verzekert.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Beetje oude topic, maar ik had enkele AREI vragen voor de specialisten hier ...
Mijn dochter gaat renoveren, en de papa is gevraagd om de electriciteit te installeren (voordeel van een vader met pensioen )
De meeste regels zijn mij wel duidelijk.
Werkblad
Voor de keuken hebben ze bij Ikea een werkbladverlichting voorzien. Hiervoor zou ik een schakelaar willen voorzien (inbouw) naast de stopcontacten boven het werkblad.
Theoretisch is dit een verlichting, en dat mag ik dat dus niet aansluiten op de kring van de stopcontacten.
Tenzij je er een "gemengde kring" van maakt, maar dat wil ik niet (gemengde kring = bekabelen met 2.5 mm2, en afzekeren met 16A).
Stopcontcaten in de keuken wil ik liever op 20A houden.
Wat is jullie "best practice" voor een werkbladverlichting?
Vaatwas
Ik lees in het AREI dat de Vaatwasmachine ook achter de 30mA differentiëel moet (vochtige ruimtes).
Maar blijkbaar is hier geen aparte leiding voor nodig (er mogen dus andere keuken stopcontacten op dezelfde kring, of de stopcontacten van de badkamer?
Buitenverlichting (buitenstopcontact)
Blijkbaar moeten de buitenverlichting en buitenstopcontacten ook bij de vochtige ruimtes? Dat is wel lastig, want dan moet je kabels vanaf het bord naar buiten (en mag ik niet aftakken van de normale verlichting/stopcontacten
Oven/Microgolf
Er komt een kolomkast met ingebouwde oven en microgolf
Mogen beide apparaten op dezelfde kring (dubbel stopcontact), of moet er een aparte voeding voor de oven?
Mogen nog andere stopcontcaten (max op dezelfde kring?
Energiebocht
EANDIS spreekt over het plaatsen van een "energiebocht". Maar dat is een constructie met 5 buizen (stroom, gas, water, koper, coax). Alleen de electriciteit wordt vernieuwd (teller verplaatst), de andere nutsvoorzieningen blijven waar ze nu toekomen.
Ik neem aan dat zo'n "energiebocht" overbodig is, en dat een gladde buis van 75 voldoende is voor de inkomende kabel?
Mijn dochter gaat renoveren, en de papa is gevraagd om de electriciteit te installeren (voordeel van een vader met pensioen )
De meeste regels zijn mij wel duidelijk.
Werkblad
Voor de keuken hebben ze bij Ikea een werkbladverlichting voorzien. Hiervoor zou ik een schakelaar willen voorzien (inbouw) naast de stopcontacten boven het werkblad.
Theoretisch is dit een verlichting, en dat mag ik dat dus niet aansluiten op de kring van de stopcontacten.
Tenzij je er een "gemengde kring" van maakt, maar dat wil ik niet (gemengde kring = bekabelen met 2.5 mm2, en afzekeren met 16A).
Stopcontcaten in de keuken wil ik liever op 20A houden.
Wat is jullie "best practice" voor een werkbladverlichting?
Vaatwas
Ik lees in het AREI dat de Vaatwasmachine ook achter de 30mA differentiëel moet (vochtige ruimtes).
Maar blijkbaar is hier geen aparte leiding voor nodig (er mogen dus andere keuken stopcontacten op dezelfde kring, of de stopcontacten van de badkamer?
Buitenverlichting (buitenstopcontact)
Blijkbaar moeten de buitenverlichting en buitenstopcontacten ook bij de vochtige ruimtes? Dat is wel lastig, want dan moet je kabels vanaf het bord naar buiten (en mag ik niet aftakken van de normale verlichting/stopcontacten
Oven/Microgolf
Er komt een kolomkast met ingebouwde oven en microgolf
Mogen beide apparaten op dezelfde kring (dubbel stopcontact), of moet er een aparte voeding voor de oven?
Mogen nog andere stopcontcaten (max op dezelfde kring?
Energiebocht
EANDIS spreekt over het plaatsen van een "energiebocht". Maar dat is een constructie met 5 buizen (stroom, gas, water, koper, coax). Alleen de electriciteit wordt vernieuwd (teller verplaatst), de andere nutsvoorzieningen blijven waar ze nu toekomen.
Ik neem aan dat zo'n "energiebocht" overbodig is, en dat een gladde buis van 75 voldoende is voor de inkomende kabel?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Je mag verlichting perfect integreren, idd een "gemengde" kring:philippe_d schreef: Werkblad
Voor de keuken hebben ze bij Ikea een werkbladverlichting voorzien. Hiervoor zou ik een schakelaar willen voorzien (inbouw) naast de stopcontacten boven het werkblad.
Theoretisch is dit een verlichting, en dat mag ik dat dus niet aansluiten op de kring van de stopcontacten.
Tenzij je er een "gemengde kring" van maakt, maar dat wil ik niet (gemengde kring = bekabelen met 2.5 mm2, en afzekeren met 16A).
Stopcontcaten in de keuken wil ik liever op 20A houden.
Wat is jullie "best practice" voor een werkbladverlichting?
- maximum 8 verbruikers: 8 keer een stopcontact of een lichtpunt
- afzekeren mag op 20A of lager, maar op 20A moet je een dubbelpolige schakelaar gebruiken
Je kan dus én uw stopcontacten op 20A houden én een gemengde kring.
In de keuken zou ik overal dubbele stopcontacten adviseren en op het werkblad zeker 2, maar liefst 3 kringen.
Het is geen verplichting, maar ik zie niet in waarom je het niet zou doen?Vaatwas
Ik lees in het AREI dat de Vaatwasmachine ook achter de 30mA differentiëel moet (vochtige ruimtes).
Maar blijkbaar is hier geen aparte leiding voor nodig (er mogen dus andere keuken stopcontacten op dezelfde kring, of de stopcontacten van de badkamer?
Als je geen aparte leiding legt, mag je op uw schema NIET vermelden dat er een vaatwasser komt. Noem die pries dan "onder gootsteen".
Let ook op: als je wasmachine, droogkast en vaatwasser op 1 zekering zet, dan wordt het wel nipt...
Wat kost een extra leiding?
Nee. Buitenverlichting moet niet bij vochtige ruimtes.Buitenverlichting (buitenstopcontact)
Blijkbaar moeten de buitenverlichting en buitenstopcontacten ook bij de vochtige ruimtes? Dat is wel lastig, want dan moet je kabels vanaf het bord naar buiten (en mag ik niet aftakken van de normale verlichting/stopcontacten
Dat mag op eender welke andere kring, hetzij gemengd, hetzij een lichtkring
Het AREI vermeldt niets over oven en microgolfoven, maar ik zou een aparte kring houden voor uw oven en een kring met nog wat andere stopcontacten voor uw microgolfoven.Oven/Microgolf
Er komt een kolomkast met ingebouwde oven en microgolf
Mogen beide apparaten op dezelfde kring (dubbel stopcontact), of moet er een aparte voeding voor de oven?
Mogen nog andere stopcontcaten (max op dezelfde kring?
Een oven trekt vlot 2000W, een microgolfoven 1000W...
Bel daar eens over met Eandis en laat de voorgestelde oplossing op papier zetten.Energiebocht
EANDIS spreekt over het plaatsen van een "energiebocht". Maar dat is een constructie met 5 buizen (stroom, gas, water, koper, coax). Alleen de electriciteit wordt vernieuwd (teller verplaatst), de andere nutsvoorzieningen blijven waar ze nu toekomen.
Ik neem aan dat zo'n "energiebocht" overbodig is, en dat een gladde buis van 75 voldoende is voor de inkomende kabel?
Het zijn afgrijselijke bureaucraten daar en niemand die er iets van kent. Maar als jij iets niet goed doet, ben je wel de sigaar.
Op papier dus en vecht het onderling (Eandis intern) uit
Voor een nieuwe gasaansluiting moesten we een gladde buis voorzien en een put van 1m³. Dat staat in de brochures van Eandis.
Maar al de rest van de nieuwe gasaansluiting was een calvarietocht. De ene zei dit, de andere dat en nog een derde nog iets anders. Om zot van te worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Toestellen die je zeker apart moet zetten om automaten niet te doen uitvallen: (sommige ook verplicht door AREI)
oven
Kookplaat
Vaatwas
Wasmachine
Droogkast
Boiler
Microgolf
3 kringen boven werkblad
Voor je gemak: frigo en vriezers apart (vertrek je op reis dan laat je enkel automaat van vriezer aan, de rest mag uit:
Rest van de woning: beter teveel.kringen dan te weinig.
Oh ja wat zou ik ook nog doen: ook je differentieels verder opsplitsen : (niet allemaal verplicht) maar wel interessant:
- vochtige ruimtes apart
- verlichting apart
- stopcontacten apart
- buiten apart
Reden: als diff. uitvalt voor stopcontacten dan werkt je verlichting nog altijd. Handig in 't donker. Ook is foutzoeken makkelijker als er meer afgesplitst wordt.
Vooral als je het zelf doet is zoiets niet veel duurder.
oven
Kookplaat
Vaatwas
Wasmachine
Droogkast
Boiler
Microgolf
3 kringen boven werkblad
Voor je gemak: frigo en vriezers apart (vertrek je op reis dan laat je enkel automaat van vriezer aan, de rest mag uit:
Rest van de woning: beter teveel.kringen dan te weinig.
Oh ja wat zou ik ook nog doen: ook je differentieels verder opsplitsen : (niet allemaal verplicht) maar wel interessant:
- vochtige ruimtes apart
- verlichting apart
- stopcontacten apart
- buiten apart
Reden: als diff. uitvalt voor stopcontacten dan werkt je verlichting nog altijd. Handig in 't donker. Ook is foutzoeken makkelijker als er meer afgesplitst wordt.
Vooral als je het zelf doet is zoiets niet veel duurder.
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 06 dec 2016, 20:27, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Dag Philippe
Welkom bij de club van vaders/elektriciens/klusjesmannen! Net de elektriciteit van de zoon helpen installeren (nieuwbouw in Vichte) en de keuring was perfect OK!
Volgens de manual van de Ikea is de keukenverlichting gewoon op een stopcontact aan te sluiten en via een schakelaar in de kabel te bedienen zoals een schemerlamp. Als je dit via een stopcontact aansluit is dit gewoon een stopkontact. Al je dit echter via een ingebouwde schakelaar aansluit zal dit onder de rubriek verlichting vallen op een verlichtingscurcuit of een gemengd circuit.
Vaatwasser zou ik op de 30mA differentieel plaatsen en mogen op hetzelfde circuit van de badkamer (voor zover er natuurlijk niet teveel stopcontacten opzitten).
Voor buiten zou ik toch proberen aparte leidingen te leggen op de 30mA diff. Je zou de stopcontacten voor buiten desnoods kunnen aansluiten op het circuit van de vaatwas of badkamer maar dan zul je toch stilaan veel teveel stopcontacten op 1 circuit hebben.
De oven, microgolf,... mogen op hetzelfde circuit zitten en mogen via een dubbel stopkontact. Ik zou geen andere stopcontacten op dit circuit aansluiten want een oven en micro testament zijn algauw 3500 W en dat is al bijna 20 ampère! Als je dan op hetzelfde circuit een strijkijzer, frietpot,... aansluit vliegt de zekering eruit.
Veel plezier en geniet ervan.
Welkom bij de club van vaders/elektriciens/klusjesmannen! Net de elektriciteit van de zoon helpen installeren (nieuwbouw in Vichte) en de keuring was perfect OK!
Volgens de manual van de Ikea is de keukenverlichting gewoon op een stopcontact aan te sluiten en via een schakelaar in de kabel te bedienen zoals een schemerlamp. Als je dit via een stopcontact aansluit is dit gewoon een stopkontact. Al je dit echter via een ingebouwde schakelaar aansluit zal dit onder de rubriek verlichting vallen op een verlichtingscurcuit of een gemengd circuit.
Vaatwasser zou ik op de 30mA differentieel plaatsen en mogen op hetzelfde circuit van de badkamer (voor zover er natuurlijk niet teveel stopcontacten opzitten).
Voor buiten zou ik toch proberen aparte leidingen te leggen op de 30mA diff. Je zou de stopcontacten voor buiten desnoods kunnen aansluiten op het circuit van de vaatwas of badkamer maar dan zul je toch stilaan veel teveel stopcontacten op 1 circuit hebben.
De oven, microgolf,... mogen op hetzelfde circuit zitten en mogen via een dubbel stopkontact. Ik zou geen andere stopcontacten op dit circuit aansluiten want een oven en micro testament zijn algauw 3500 W en dat is al bijna 20 ampère! Als je dan op hetzelfde circuit een strijkijzer, frietpot,... aansluit vliegt de zekering eruit.
Veel plezier en geniet ervan.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Verlichting buiten zou ik niet op de 30mA zetten, want buiten heb je al sneller vocht en 30mA is redelijk gevoelig.
Als je dan toch per sé uw buitenverlichting op 30mA wil, plaats dan een aparte diff voor de buitenverlichting. Als die eruit knalt, zit je niet plots zonder vaatwasser, wasmachine, ...
Als je dan toch per sé uw buitenverlichting op 30mA wil, plaats dan een aparte diff voor de buitenverlichting. Als die eruit knalt, zit je niet plots zonder vaatwasser, wasmachine, ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Inderdaad 1 algemene differentieel selectief van 300mA. En daarachter 4 differentieels van 30mA (buiten, badkamer, verlichting en stopcontacten)
Je moet verder gaan dan AREI als je toekomst gericht denkt.
Je moet verder gaan dan AREI als je toekomst gericht denkt.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Jongens toch, jullie praten allemaal alsof het allemaal niks kost, er vanalles continu misgaat...
Het gaat hem om een huisinstallatie hé, iets dat uitvalt is hooguit een ongemak met beperkte gevolgen.
Jullie toveren met vermogens en stromen maar denk er eens praktisch over na... gelijktijdigheid.
Het gaat hem om een huisinstallatie hé, iets dat uitvalt is hooguit een ongemak met beperkte gevolgen.
Jullie toveren met vermogens en stromen maar denk er eens praktisch over na... gelijktijdigheid.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Niets kost is wel bij benadering ja .
- diff 30mA 60A = €47
- diff 300mA 60A = €51
- automaat 16/20A = €6
- VOB 3G2,5 = €0,80 per meter (in flex)
- VOB 3G1,5 = €0,56 per meter (in flex)
Waarom zou je dan zuinig zijn met leidingen en kringen?
Ik zou - zeker in een installatie die je zelf doet (= geen werkuren te betalen) - zo veel mogelijk gaan voor comfort en toekomstgericht denken.
- meer dan 2 verlichtingskringen
- max 6 stopcontacten per kring
- 3 kringen voor stopcontacten in de keuken (oven en microgolfoven apart)
- zoveel mogelijk dubbele stopcontacten
- in elke ruimte minstens 2 kringen voorzien (niet exclusief)
- op elke muursectie minstens 1 stopcontact (dan moet je nooit verlengkabels over een deur of door een doorgang leggen)
- aparte zekeringkast in garage of tuinkot
- diff 30mA 60A = €47
- diff 300mA 60A = €51
- automaat 16/20A = €6
- VOB 3G2,5 = €0,80 per meter (in flex)
- VOB 3G1,5 = €0,56 per meter (in flex)
Waarom zou je dan zuinig zijn met leidingen en kringen?
Ik zou - zeker in een installatie die je zelf doet (= geen werkuren te betalen) - zo veel mogelijk gaan voor comfort en toekomstgericht denken.
- meer dan 2 verlichtingskringen
- max 6 stopcontacten per kring
- 3 kringen voor stopcontacten in de keuken (oven en microgolfoven apart)
- zoveel mogelijk dubbele stopcontacten
- in elke ruimte minstens 2 kringen voorzien (niet exclusief)
- op elke muursectie minstens 1 stopcontact (dan moet je nooit verlengkabels over een deur of door een doorgang leggen)
- aparte zekeringkast in garage of tuinkot
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Bedankt aan alle vorige posters voor de goede feedback.
Maar ik vind het wel moeilijk om een onderscheid te kunnen maken tussen goed gemeende adviezen, en de wettelijke verplichtingen.
Het gaat hier wel over een (zeer) kleine woning, die ze misschien binnen 5 jaar gaan verkopen.
Het moet dus wettelijk in orde zijn, zonder teveel overkill
- moet de vaatwas op de 30mA differentiëel
- is er geen aparte leiding vereist (dus andere stopcontcaten mogelijk (vb badkamer zoals johan adviseerde). Zelfs als die op het schema staat!
3 dubbele stopcontacten boven werkvlak op 3 aparte zekeringen. Om gelijktijdig 6 wafelijzers of 6 frietpotten te gebruiken? Het huis is te klein om voor gans de straat wafels te bakken
Maar ik vind het wel moeilijk om een onderscheid te kunnen maken tussen goed gemeende adviezen, en de wettelijke verplichtingen.
Het gaat hier wel over een (zeer) kleine woning, die ze misschien binnen 5 jaar gaan verkopen.
Het moet dus wettelijk in orde zijn, zonder teveel overkill
Hier zijn de meningen blijkbaar verdeeld. Volgens mij:heist_175 schreef:Als je geen aparte leiding legt, mag je op uw schema NIET vermelden dat er een vaatwasser komt. Noem die pries dan "onder gootsteen".
- moet de vaatwas op de 30mA differentiëel
- is er geen aparte leiding vereist (dus andere stopcontcaten mogelijk (vb badkamer zoals johan adviseerde). Zelfs als die op het schema staat!
Dat mag toch niet? Wasmachine, droogkast moeten elk op een aparte kring, toch?heist_175 schreef:Let ook op: als je wasmachine, droogkast en vaatwasser op 1 zekering zet, dan wordt het wel nipt...
Ik had ook die bedenking.honda4life schreef:Het gaat hem om een huisinstallatie hé, iets dat uitvalt is hooguit een ongemak met beperkte gevolgen.
Jullie toveren met vermogens en stromen maar denk er eens praktisch over na... gelijktijdigheid.
3 dubbele stopcontacten boven werkvlak op 3 aparte zekeringen. Om gelijktijdig 6 wafelijzers of 6 frietpotten te gebruiken? Het huis is te klein om voor gans de straat wafels te bakken
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Ik heb net nog eens het AREI bekeken en achteraan zijn er voor oude installaties uitzonderingen voorzien zoals:
Vaatwas en droogkast "moeten" niet op een apart circuit maar als je deze testament gebruikt is er veel kans dat je zekering eruit vliegt. Daarom staat er in het AREI:
Dit kan wellicht wat kapwerk uitsparen maar gelieve dit eerst nog eens te dubbelchecken! Dit is ook op eigen verantwoordelijkheid en met gezond verstand te gebruiken!Er mogen meer dan 8 stopcontacten op één stroombaan worden aangesloten.
Het is niet verplicht om 2 verlichtingskringen te hebben.
Men is niet verplicht een differentieelschakelaar van 30 mA te plaatsen voor de bescherming van de badkamer, wasmachine of vaatwasmachine.
Vaatwas en droogkast "moeten" niet op een apart circuit maar als je deze testament gebruikt is er veel kans dat je zekering eruit vliegt. Daarom staat er in het AREI:
Zoals reeds vermeld, moet men de stopcontacten indelen is verschillende
kringen van maximaal 8 enkel- of meervoudige stopcontacten. Hierbij houdt
men best rekening met het afgenomen vermogen in de stopcontacten. Men
dient ervoor te zorgen dat, in een driefasige installatie, elke fase (op elk
ogenblik) zo veel mogelijk gelijk belast wordt. Vb.: een wasmachine en een
linnendroger worden doorgaans samen gebruikt en moeten bijgevolg liefst op
verschillende fasen (kringen) aangesloten worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Als je extra gaat beveiligen, dmv meerdere diffs, bedenk dan dat er meer opties zijn dan hierboven beschreven.
Steek je meerdere kringen achter 30mA, dan riskeer je dat die kringen overgevoelig worden en bij het minste afslaan. Beperk dat dus tot de verplichte zones is mijn advies.
Gebruik je meerdere 300mA diffs, om te vermijden dat alles uitvalt, dan riskeer je dat de hoofd 300mA diff toch nog de eerste is die springt. Indien je deze oplossing overweegt, besef dan dat er ook 100mA diffs zijn, die je kan steken, en die bijna zeker zullen springen alvorens je hoofddiff reageert.
Het is natuurlijk afwegen wat je wil bereiken. Heeft iemand in huis een werkkamer met "gevaarlijke" apparatuur (denk bv electronica hobbyisten), mss beter een gevoeligere diff op die kring zetten dan, voor het geval iemand zich elektrocuteert.
En vergeet niet dat mensen die zich enorm interesseren in deze materie ook eerder geneigd zijn om het iets ingewikkelder te maken dan iemand die "content is als het werkt"; vergelijk dat met de user die een modem/routertje met wifi installeert vs de users hier die een lackrack hebben staan met een half serverpark in
Steek je meerdere kringen achter 30mA, dan riskeer je dat die kringen overgevoelig worden en bij het minste afslaan. Beperk dat dus tot de verplichte zones is mijn advies.
Gebruik je meerdere 300mA diffs, om te vermijden dat alles uitvalt, dan riskeer je dat de hoofd 300mA diff toch nog de eerste is die springt. Indien je deze oplossing overweegt, besef dan dat er ook 100mA diffs zijn, die je kan steken, en die bijna zeker zullen springen alvorens je hoofddiff reageert.
Het is natuurlijk afwegen wat je wil bereiken. Heeft iemand in huis een werkkamer met "gevaarlijke" apparatuur (denk bv electronica hobbyisten), mss beter een gevoeligere diff op die kring zetten dan, voor het geval iemand zich elektrocuteert.
En vergeet niet dat mensen die zich enorm interesseren in deze materie ook eerder geneigd zijn om het iets ingewikkelder te maken dan iemand die "content is als het werkt"; vergelijk dat met de user die een modem/routertje met wifi installeert vs de users hier die een lackrack hebben staan met een half serverpark in
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Locatie: Z-WVL
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Differentieel van 30 mA is idd. niet verplicht voor badkamer in oude installaties, MAAR dan zijn de normen wel wat strenger i.v.m. stopcontacten en lichten in de badkamer. Niet onoverkomelijk, maar er mag dan bvb. geen stopcontact binnen de meter van uw badkuip.johan.devos schreef:Ik heb net nog eens het AREI bekeken en achteraan zijn er voor oude installaties uitzonderingen voorzien zoals:
Er mogen meer dan 8 stopcontacten op één stroombaan worden aangesloten.
Het is niet verplicht om 2 verlichtingskringen te hebben.
Men is niet verplicht een differentieelschakelaar van 30 mA te plaatsen voor de bescherming van de badkamer, wasmachine of vaatwasmachine.
Aparte kring voor (af)wasmachine is ook niet verplicht in oude installaties. In nieuwe installaties volgens mij wel (als er een (af)wasmachinesymbool op uw plan staat). Ik zou die dingen sowieso achter een 30 mA differentieel zetten.
Overigens, hier moet het ook nog gekeurd worden. Is door omstandigheden nog niet afgewerkt maar ik zit in de laatste fase, paar kleine ambetantigheden oplossen. Keuring zal wel een jaar na datum zijn, maar swat. Heel die wetgeving rond keuringen vind ik sowieso nogal dubieus. Er zijn ongelooflijk veel afgekeurde huizen die nooit herkeurd worden. Dat is ergens ook begrijpelijk, het is een alles of niks verhaal. Het principe van de autokeuring zou al wat beter zijn: Enkel volledig afgekeurd bij flagrante inbreuken (bvb. geen differentieel) en een keuring met opmerkingen bij minder kritieke zaken (bvb. het ontbreken van de sticker op de kast, afwasmachine niet op aparte kring, ...). De regels voor huishoudelijke installaties zijn sowieso overdreven en kinderachtig. Als je weet dat je bijvoorbeeld in bijna alle omstandigheden perfect veilig uw hele huis met 1,5 mm² kan bekabelen, wat iets goedkoper is én vooral veel makkelijker werken is (minder stugge kabel). Hetzelfde met die gemengde kringen die moeten beveiligd zijn op 16 A maar dan weer wel 2,5 mm² kabel moeten hebben. In industriële installaties mag je dan weer in bepaalde omstandigheden 40 A over een 1,5 mm² kabel trekken Veel betuttelende regeltjes die vooral veel centen kosten en geen meerwaarde bieden, buiten de centen laten rollen.
Laatst gewijzigd door vverbeke 07 dec 2016, 08:45, in totaal 1 gewijzigd.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Zelf met een renovatie bezig, maar ik kijk toch ook niet op ne kring extra. De meerkost valt best mee. Niet dat ik elk stopcontact afzonderlijk aansluit, maar in de keuken, washok en tuin zal dat wel het geval zijn . We vernieuwen hem toch volledig, dus dan maar grondighonda4life schreef:Jongens toch, jullie praten allemaal alsof het allemaal niks kost, er vanalles continu misgaat...
Het gaat hem om een huisinstallatie hé, iets dat uitvalt is hooguit een ongemak met beperkte gevolgen.
Jullie toveren met vermogens en stromen maar denk er eens praktisch over na... gelijktijdigheid.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
- als je een wasmachine of droogkast op uw schema vermeldt, moet je een 3G6 leggen (volgens de AREI regels), als je dat toestel niet vermeldt, dan mag je 3G2,5 leggen. Logisch is dat niet, maar je vroeg naar wettelijk/regels. Als je de toestellen vermeldt, betekent het dat ze daar vast staan en als wasmachine/droogkast/vaatwasser ergens vast staan, moet dat met een 3G6 aansluiting. (ik betwijfel dat iemand ooit gaat afkeuren om die reden, maar je vroeg de regels)
- wasmachine en droogkast moeten altijd aangesloten zijn op de gevoelige diff, net zoals boiler en vaatwasser
- er staat nergens dat je voor één van die toestellen een aparte leiding moet leggen. Vroeger kon dat ook niet anders, onze vorige droogkast trok 2500W, dan eg je best een aparte leiding. Een warmtepompdroogkast trekt max 800W, dus waarom zou je daar per sé een aparte leiding voor leggen?
@3 leidingen in de keuken
Dat is absoluut geen verplichting. De enige wettelijke verplichting is algemeen: max 8 stopcontactpunten (1 of meerdere stopcontacten op 1 afdekplaat geldt als 1 punt) per zekering, geen beperking op een lichtkring, een lichtpunt telt als één van de 8 in geval van een gemengde kring.
Maar als je én frituurt en een waterkoker tegelijk gebruikt, allemaal op dezelfde kring, dan kan het wel eens pats zeggen . Ik heb een waterkoker van 3000W, doe daar een friteuse van 2500W bij en het wordt scherp. Als je dan uw soep mixt ga je voor de bijl .
@oude installaties
dat zijn installaties van voor 1981 en je mag er dan ook niet aankomen.
Dat gaat over oude woningen die je toch in die staat wil kunnen verkopen, maar reken er niet te hard op dat je die uitzonderingsmaatregel kan gebruiken.
De vraag is ook of je dat wil trouwens. Die regels zijn (toegegeven, niet altijd logisch) er met een reden: VEILIGHEID .
De controleur die hier is geweest maakte bv geen probleem van meer dan 8 stopcontacten op 1 zekering. De veiligheid wordt gewaarborgd door de automaat, dus wat is het probleem zei hij. Hij heeft gelijk, maar een andere controleur valt er mss wel over...
Maar zelfs als het is om snel door te verkopen: als je een aparte leiding legt voor wasmachine, droogkast en vaatwasser leg je dat in VOB 3G2,5. ALs je 25m moet leggen per toestel, spreek je over een groot huis -> meerkost: €25
Ga je daar voor beginnen prutsen en foeffelen?
- wasmachine en droogkast moeten altijd aangesloten zijn op de gevoelige diff, net zoals boiler en vaatwasser
- er staat nergens dat je voor één van die toestellen een aparte leiding moet leggen. Vroeger kon dat ook niet anders, onze vorige droogkast trok 2500W, dan eg je best een aparte leiding. Een warmtepompdroogkast trekt max 800W, dus waarom zou je daar per sé een aparte leiding voor leggen?
@3 leidingen in de keuken
Dat is absoluut geen verplichting. De enige wettelijke verplichting is algemeen: max 8 stopcontactpunten (1 of meerdere stopcontacten op 1 afdekplaat geldt als 1 punt) per zekering, geen beperking op een lichtkring, een lichtpunt telt als één van de 8 in geval van een gemengde kring.
Maar als je én frituurt en een waterkoker tegelijk gebruikt, allemaal op dezelfde kring, dan kan het wel eens pats zeggen . Ik heb een waterkoker van 3000W, doe daar een friteuse van 2500W bij en het wordt scherp. Als je dan uw soep mixt ga je voor de bijl .
@oude installaties
dat zijn installaties van voor 1981 en je mag er dan ook niet aankomen.
Dat gaat over oude woningen die je toch in die staat wil kunnen verkopen, maar reken er niet te hard op dat je die uitzonderingsmaatregel kan gebruiken.
De vraag is ook of je dat wil trouwens. Die regels zijn (toegegeven, niet altijd logisch) er met een reden: VEILIGHEID .
De controleur die hier is geweest maakte bv geen probleem van meer dan 8 stopcontacten op 1 zekering. De veiligheid wordt gewaarborgd door de automaat, dus wat is het probleem zei hij. Hij heeft gelijk, maar een andere controleur valt er mss wel over...
Maar zelfs als het is om snel door te verkopen: als je een aparte leiding legt voor wasmachine, droogkast en vaatwasser leg je dat in VOB 3G2,5. ALs je 25m moet leggen per toestel, spreek je over een groot huis -> meerkost: €25
Ga je daar voor beginnen prutsen en foeffelen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Goede tip, want wij waren ook niet zinnens een energiebocht te steken, wel een gladde wachtbuis tot aan de rooilijn. Zal het maar beter eens gaan vragen (de huidige leiding komt zelfs gewoon door de vloer binnen, die zit niet eens in een buis).heist_175 schreef: Bel daar eens over met Eandis en laat de voorgestelde oplossing op papier zetten.
Het zijn afgrijselijke bureaucraten daar en niemand die er iets van kent. Maar als jij iets niet goed doet, ben je wel de sigaar.
Op papier dus en vecht het onderling (Eandis intern) uit
-
- Starter Plus
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 11 apr 2012, 15:48
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 4 keer
Als er iemand beweert dat iets volgens de AREI al dan niet mag of moet, dan zou het nuttig zijn telkens het nummer van het betreffende artikel in het AREI te vermelden.
Ik heb hier toch dingen gelezen waarbij ik mijn twijfels heb.
Ik heb hier toch dingen gelezen waarbij ik mijn twijfels heb.