Hier sinds juni een
LG 49UH610V, was toen €699 maar met cashback actie €455 bij Vandenborre (die daarin MediaMarkt volgden). Ik vermeld die verlaagde prijs omdat dat mijn waardering nogal beïnvloed.
Negatieve bedenkingen:
-- "IPS glow" raak je nooit echt gewoon: een grijze waas over wat zwart zou moeten zijn. Niet dat het storend is maar je blijft het opmerken. De horizontale kijkhoek van IPS is okee maar de verticale niet, dus als je veel lager/hoger zit dan de tv kan je best eerst eens checken in een winkel.
-- n-standaard wifi (~20Mbps) lijkt net iets te weinig voor 4K youtube videos (misschien is het wifi signaal hier niet sterk genoeg, of het kan ook aan youtube liggen). Daarmee bedoel ik dat je de meeste 4K videos af en toe eens moet pauzeren om te laten bufferen. Ons model heeft ook iets te weinig intern geheugen zodat de webbrowser na enkele 4K videokes moet heropstarten. Nieuwere firmwares hebben dat wel verbeterd, las ik. Streamen over wifi met Kodi is wel probleemloos (op 1080p).
-- standaard afstandsbediening (dus geen magic remote) is te karig qua web bediening functies. Webbrowser is sowieso zeer basic, en daarbij is de onmogelijkheid om een adblocker te installeren enorm frustrerend.
-- WebOS 3.0 is erg vlot en gemakkelijk maar dichtgetimmerd dus enkel uitbreidbaar als je akkoord gaat met LG tracking. Ik denk dat het aantal apps ook beperkter is tov Android, maar nog niet echt naar gekeken.
-- het HDR algoritme lijkt constant te werken, dus ook op webpaginas die dan dimmen als er fotos in een bepaalde layout voorbijscrollen. Na enkele weken ben je dit wel gewoon.
Positieve bedenkingen:
-- Platte schermen hebben een slechte naam op vlak van geluid maar ik ben uiterst tevreden over de klank van dit model.
-- Veel instellingen om mee te spelen maar als keerzijde was het ook nodig om die aan te passen.
-- 4K maakte geen deel uit van mijn wishlist maar blijkt toch een zeer aangename eigenschap te zijn. Ik bekijk regelmatig 4K youtube videokes puur voor de scherpte en kleurdiepte van zulke beelden. Anderzijds was 3D misschien ook wel leuk geweest maar dat zit er niet in. OLED is qua contrast en helderheid een paar klassen hoger maar ook buiten budget.
-- sommigen maken gewag van "clouding" maar ik vind dat zeer goed meevallen bij de onze. Enkel als het beeld volledig zwart is, zie je een hint van de LED array. Clouding langs de randen (een paar mm, in de hoeken een mm'ke meer omdat de zijden samenkomen) is sowieso eigen aan dat soort LED array, denk ik.