FritzBox 7360/7490/3490/7430 Vectoring approved

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

philippe_d schreef:Het ziet er naar uit dat 85/20 een haalbaar profiel zou kunnen zijn ..
Het is dus 85/15 geworden na 13 dagen sinds de zelf geïnitieerde TBF.
Untitled.png
Bij deze ook het bewijs dat Vectoring perfect zijn ding doet op firmware 06.52

In principe zou ik misschien wel 100/20 kunnen krijgen als ik de FritzBox optimaal zou aansluiten en op Annex A zou zetten.
Nu gebruik ik een lang stuk soepele UTP-kabel met slordig geknepen RJ-11 connectoren tussen NTP2007 en de Fritz!Box.

Een testje met de Fritz!Box rechtstreeks op de NTP2007 en Annex A volgt dus nog.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Een testje is altijd leuk meegenomen, "meten is weten"
Maar ik denk niet dat de verbetering van de aansluiting, noch Annex A jou een beter profiel gaan geven :-( .

Annex A raadt ik vooral aan in de gevallen, waar de upload het toegestande van profiel van 20 mbps niet haalt (upload SNR 6dB).
Dan synct de FritzBox aan bijvoorbeeld 19 mbps, en je krijgt een onstabiele verbinding (resyncs).
In zo'n geval zal de Annex A het probleem oplossen: de upload max wordt >20 mbps, en de modem kan dan wel aan de volle 20 mbps syncen.
Bij jouw is de upload max 25 mbps, zelfs met een 20 mbps profiel heb je nog voldoende marge.
Annex A zal dat niet verbeteren.

Ook de aansluiting rechtstreeks aan de NTP zal niet zoveel verschil geven, tenzij er iets grondig mis is met jouw zelf gemaakte UTP verbinding.
Misschien daalt de attenuation iets, en krijg je een kleine verbetering van de SNR (en dus een lichte verhoging van de download max.).
Maar dat zal niet genoeg zijn voor DLM om jou op 100 mbps te zetten.

Ik bedoel: met de huidige criteria die Proximus hanteert bij DLM ...
  • - de meeste gebruikers met een 100/20 profiel hebben een modem max van 125-130 mbps.
    - DLM laat de download SNR niet onder de 10 dB gaan.
Jouw huidige SNR van 12dB zou bij een sync verhoging naar 100 mbps, zakken tot onder de 10dB.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Een tijdje geleden hielp ik iemand met het configureren van een fritzbox 7490 ter vervanging van een oude sagem bbox2.
Bij deze persoon staat de fritzbox op een bureau dus daar wordt al wel eens mee bewogen tijdens het afstoffen, of er als LAN kabels ingestoken of uitgetrokken worden.
We hebben gemerkt dat wanneer er met de fritzbox bewogen wordt het internet (sync) wegvalt, meer specifiek beweging met de kabel in de DSL poort.
Aangezien ik dus dacht dat de Y-kabel defect was heb ik het volgende getest:

- cat 5e patchkabel waarvan aan 1 kant de plug afgeknipt en het middelste paar aangesloten op de DSL klem van de NTP
- nieuwe Y-kabel
- zelf een connector gepitst op een cat6 kabel en het middelste paar aangesloten op de DSL klem van de NTP

Tijdens het inpluggen van de kabel in de DSL poort op de fritzbox merk ik ook dat de poort enkele milimeter naar binnen toe beweegt. Ik heb dan maar een RMA aangevraagd. Uiteindelijk een volledig nieuwe gekregen maar deze heeft exact hetzelfde probleem.
In de periode dat de fritzbox binnen was voor RMA heb ik tijdelijk mijn eigen Obox 3v aangesloten en deze had dat probleem dus niet. Ook de poorten tonen geen flex tijdens het inpluggen van kabels. Verder zijn de lijnwaardes goed.

Heeft iemand dit nogal gemerkt met z'n fritzbox? Ik durf het op mijn eigen fritzbox niet uittesten aangezien ik al een tijdje aan het wachten ben op de verhoging naar 100/20.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 maa 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Ja ik heb daar ook problemen mee. Ik heb een tandenstoker tussen de klem gestoken. Probleem nu verholpen. Na vectoring is dit opgedoken. Voorheen geen probleem met gehad. Nu zou de nieuwe software een stabieler signaal weergeven. 6.52 dan maar durf hem nog niet flashen met risico om op fallback profiel te vallen.

Verstuurd vanaf mijn JY-S3 met Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

crazydavid schreef:Ja ik heb daar ook problemen mee. Na vectoring is dit opgedoken. Voorheen geen probleem met gehad.
Het probleem van syncverlies bij de 7490 is een gekend probleem, waarvoor ik nog geen echte oplossing gezien heb (een Firmware update blijkt het probleem niet te verhelpen). Dit syncverlies gebeurt blijkbaar:
  • * alléén op een Proximus vectoring profiel.
    * alleen met een 7490 (de 7360 heeft er geen last van).
    * wanneer je de FritzBox verplaatst, wanneer je er een LAN kabel in- of uitplugt, of als je erover blaast :-( .
Het heeft dus niets te maken met loszittende contacten.

Volgens sommige posts op ADSL BC doet zich het probleem niet meer voor als je de FritzBox op Annex A zet.
Ik begrijp het verband niet ... maar kunnen de gebruikers van een 7490 die dit probleem ondervinden, eens testen of het inderdaad verdwijnt bij omschakelen naar Annex A ???
crazydavid schreef:Nu zou de nieuwe software een stabieler signaal weergeven. 6.52 dan maar durf hem nog niet flashen met risico om op fallback profiel te vallen.
Firmware 06.52 staat (voorlopig) op de whitelist ten behoeve van de field tests. Er is dus geen risico dat jet met 06.52 op fallback terecht komt.
Neem een back-up van je instellingen voor de upgrade, dan kan je nog altijd terug indien nodig ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Thx, wist niet dat dit een gekend probleem was..dat stelt toch al iets of wat gerust dat ik zelf niets fout heb gedaan.
Wel benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
Ik was reeds in contact met AVM hierover, maar zal hun verwijzen naar de verschillende posts.
De box staat btw op Annex A (FW 6.31) omdat er toch geen telefoon aanwezig is.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

dat zou dan wel eens op een interop probleem kunnen wijzen tussen de datapomp implementatie van Broadcom (in de DSLAM) en van Intel/Lantiq in de Fritz, maar daar kan AVM uiteraard weinig aan verhelpen tenzij in dat geval wachten op een oplossing van Lantiq.
Mocht dit zo zijn, dan zal Broadcom niet onmiddellijk gemotiveerd zijn om een oplossing te zoeken, zolang er geen major operator is die Broadcom lijnkaarten samen met Lantiq CPE's verdeelt

m.a.w. Proximus zal dit volkomen worst wezen: zolang de Fritz de vectoring op de b-box 3 niet onderuit haalt, wordt die whitelisted. En aangezien de b-box 3 gebaseerd is op Broadcom, zullen die wel zorgen voor een optimale interop tussen hun DSLAM en CPE chipsets.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Op het duitse router forum is over dit probleem ook een ganse thread terug te vinden.
Volgens enkele posts zou dit met beta firmware 06.55-33192 opgelost zijn.
Also bei mir gibt es Neuigkeiten... AVM hat mir eine Beta Version einer neuen Firmware zur Verfügung gestellt (nicht die aktuelle Labor) und mit der kommt es zu keinen Abbrüchen mehr, wenn man die Box berührt, WLAN aus- und einschaltet oder ein LAN Kabel ansteckt.
Es ist geplant, den DSL Fix in eine der kommenden Laborversionen einzubauen - die eventuell schon nach Pfingsten zur Verfügung gestellt wird.
nachdem ich von der Spezial-Beta gelesen hatte, habe ich mal bei AVM im Labor nachgesehen.
Und tatsächlich ist dort mit Datum vom 13.05.16 eine Beta "06.55-33192" abrufbar.
Geladen und , oh Wunder, keinerlei Abbrüche mehr durch Wackeln, Wlan-Taster, Netzwerkkabel abziehen usw.

Das scheint es gewesen zu sein. Ich habe meine 7490 wieder lieb
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

philippe_d schreef:Een testje is altijd leuk meegenomen, "meten is weten"
Maar ik denk niet dat de verbetering van de aansluiting, noch Annex A jou een beter profiel gaan geven :-( .
Inderdaad, je hebt gelijk. De nieuwe test rechtstreeks op de NTP2007 levert weinig signaalwinst op.
Untitled.png
Oude test met Annex B en 20 meter binnenkabel
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Objectief gezien zijn de lijnwaarden verbeterd:
  • Modem max (download) van 109 > 112 mbps
    Modem max (upload) van 25 > 27.5 mbps
    SNR van 12/11 naar 13/13 dB
Met 2 wijzigingen gelijkertijd is het moeilijk te oordelen of de invloed komt van de kortere lijn, of van de Annex A omstelling.
Ik vermoed eerder het laatste.

Maar niet genoeg om jou een hoger profiel te geven (hoewel 85/20 zit er perfect in).

Voor sommige gebruikers, waarvan de sync "boderline" is (SNR = 6dB), is een kleine verbetering van de lijnwaarden soms wel voldoende om hen een stabielere verbinding te geven (SNR > 6dB), in jouw geval maakt dat niet veel uit, gezien je een perfect stabiele lijn hebt (SNR > 10dB).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik heb gelijkaardige lijnwaarden als raf1 en zit nu op 85/20. Het heeft wel even geduurd voordat DLM die upload heeft verhoogd.

Even meegeven, sinds ik op Annex A ben overgeschakeld heb ik geen enkele error meer gehad.
Bijlagen
dsl.png
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Vandaag vectoring op full (niet op on), G.INP staat nog op off, mss tijd om een tbf te forceren of niet?
Duurt het lang eer G.INP actief wordt?
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer

silencer schreef:Vandaag vectoring op full (niet op on), G.INP staat nog op off, mss tijd om een tbf te forceren of niet?
Duurt het lang eer G.INP actief wordt?
Ik heb een TBF gedaan door naar het 0800-nummer te bellen; lijn offline, minuut later terug online met G.INP op 'on' en de sync-snelheid dramatisch hoger.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Geen verschil na TBF (annex A).

Ach na 3 maand zal het wel in orde komen.
Laatst gewijzigd door silencer 30 nov 2016, 22:31, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

silencer schreef:Vandaag vectoring op full (niet op on), G.INP staat nog op off, mss tijd om een tbf te forceren of niet?
Duurt het lang eer G.INP actief wordt?
Er kan tot één maand verlopen tussen "Vectoring = full" en "G.INP = on"
Geduld is een mooie deugd :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Wat een miserie allemaal. Telenet is gewoon 200/25 en gaan met die banaan :-)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Haal je momenteel 200 Mbps op https://fast.com/ ?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Jawadde, laten we allemaal maar ineens naar telenet gaan dan. Proximus mag de boeken sluiten, want telenet is zoveel beter. :roll:

(Mocht het niet duidelijk genoeg zijn, er zijn meer dingen die meespelen dan "snelheid" bij het kiezen van een provider)
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer

yaris schreef:Wat een miserie allemaal. Telenet is gewoon 200/25 en gaan met die banaan :-)
Betaalt gij maar meer dan €500 per jaar extra voor uw Telenet zonder miserie. Ik heb wel wat beters te doen met dat geld. :beerchug:
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

raf1 schreef:Haal je momenteel 200 Mbps op https://fast.com/ ?
Via wifi 150 :-)
Telenet is duur maar proximus is niet veel goedkoper.
Ik krijg kwaliteit en daar ben ik blij mee. Ik heb enkel business 200 zonder tv en betaal 60 euro per maand.
Da's dus 720 euro per jaar dus denk niet dat ik 500 euro meer betaal als jij :-).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

We kunnen er een welles/nietes spel van maken natuurlijk.
EDPnet 100/20 kost €35 en is dus €15 per maand (= €180 per jaar) goedkoper en heeft geen limiet.
Maar je hebt wel gelijk: bij Telenet is de snelheid simpel, bij DSL is het een gedoe.
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:28
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:We kunnen er een welles/nietes spel van maken natuurlijk.
EDPnet 100/20 kost €35 en is dus €15 per maand (= €180 per jaar) goedkoper en heeft geen limiet.
Maar je hebt wel gelijk: bij Telenet is de snelheid simpel, bij DSL is het een gedoe.
Tis 25 euro per maand goedkoper dus 300 euro per jaar :-).
Soit, als "buitenstaander" vond ik het gewoon bizar dat je moet wachten om dan blij te zijn dat je een bandbreedte krijgt die ze ook promoten en waar je voor betaalt. Only in Belgium :p.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Nee hoor, is niet alleen in Belgie. DLM kennen ze ook gewoon in "obscure, back ally" landen als Nederland hoor.

edit: bijvoorbeeld https://www.tweak.nl/nieuws/voortaan-ds ... -mbit.html
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

[Mod]
Ik stel voor dat we deze nutteloze welles-nietes discussie hier stoppen.
Dit is een hardware topic over de vectoring status van de FritzBox, geen Telenet versus DSL discussie.
Verdere off-topic berichten zullen verwijderd worden
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zwart
Member
Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Denk dat ik zo'n grensgeval ben (plm. 660 meter van de ROP) dat baat heeft bij Annex A. Ik zit nu al 7 dagen op Annex A, 50/10 (attainable plm. 47000/11000), terwijl ik met B na twee dagen steeds terugviel op 30/3. SNR down nu 6/7, up 8.
Fritzwaarden.PNG
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik ben vandaag eens gaan testen.

De Ikanos ROP moet nog altijd Annex B hebben anders ben je je internet kwijt.
Zit je op een Broadcom en je gebruikt geen ISDN ga dan naar Annex A, want Annex A is de juiste instelling.
(altijd al geweest maar Belgacom is eigenwijs en liet/laat op Ikanos Annex A niet toe)

Kijk dus gewoon in je modem onder het tabje DSL, zie je daar Broadcom als Central Exchange staan en je hebt geen ISDN, zet dan Annex A.
Dat werkt perfect en je maximale lijnsnelheid gaat omhoog.
Dit is ook logisch omdat de bandbreedte van Annex A veel hoger is dan die van Annex B, het verschil is het high-pass filter dat op B een stuk hoger begint door te laten dan met A.
Zeker met de huidige snelheden kan dit enorm schelen op lange afstanden.

Dat mensen een verhoging van snelheid zien is dan ook niet abnormaal.
De waarde die je moet bekijken is dan ook de "Attainable throughput" want die geeft aan wat de maximal haalbare snelheid van je lijn is, de rest zal niet veranderen.
De Dslam waarden zijn afhankelijk van het profiel dat je gezet bent, mocht die te laag uitvallen vraag dan eens een lijntest aan.

Dus simpel gesteld: Ikanos Annex B <=> Broadcom Annex A (behalve bij ISDN) :-D

Verder is het me ook opgevallen dat de verbinding op Broadcom met onjuiste Annex B behoorlijk onstabiel is en veel errors vertoont alsook regelmatig uitvalt, wat bij Annex A niet het geval is.
Getest op Meritel (Evonet), Scarlet en Dommel en in alle gevallen kom ik op hetzelfde uit.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Kan het verschil Annex A en Annex B als fout tonen op de lijntest van Proximus?
Ik heb een Fritzbox 7490 gekocht nadat de Bbox 2 in panne gevallen was en Scarlet nogal traag reageerde. Eergisteren is een technieker van Belgacom de lijn komen uitmeten in opdracht van Scarlet. Ik was zelf niet thuis, dus geen idee hoe dat in zijn werk gaat. Maar volgens mijn ma was de technieker bezig dat de Fritzbox geen goede modem was en hij bewees dat met die lijntest. Fritzbox aangesloten, verschillende zaken stonden in het rood, met de zwarte modem aangesloten (bbox 3 ga ik er dan gemakshalve vanuit) was alles groen :? . Meer details kon ze niet geven, ik was er zelf niet bij dusja.
Nochtans heb ik een goede verbinding en de waarden zijn goed. Gisteren firmware .52 er op gezet, vectoring is toch nog niet actief bij ons (en deze staat voor testen toch op de whitelist heb ik hier van Philippe gelezen :) ). het is bij ons al broadcom, dus ik zal het vanavond eens omzetten.
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 maa 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Kan wel begrijpen wat hier bedoelt wordt met die uitspraak. Ik heb juist hetzelfde probleem. Blijkt dat er inderdaad een verschil is en de fritzbox gevoeliger is voor storingen. Wat bij mij enigsinds wel wat voor een (tijdelijke) oplossing heeft gezorgd. Laatste firmware en annex A. Moet zeggen dan yeeft de fritx een resync gekregen op carrier j43 en was mijn verbinding voor wat ik kon zien merkbaar stabieler. Mclaeys hoe ver zit jij van de rop en welke waarde heb je nu?

Verstuurd vanaf mijn JY-S3 met Tapatalk
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Dat heeft een vriendelijke technieker hier op het forum eens uitgemeten voor mij, afstand 335 meter van de ROP :).
De precieze waarden zal ik vanavond posten. De sync loopt rond de 74000kbit/s, snelheid die de Fritzbox haalt is ergens eind de 69000kbit/s . En de lijnfouten blijven mooi op 0 staan :beerchug: . Staat wel nog op Annex B.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

MClaeys schreef:Dat heeft een vriendelijke technieker hier op het forum eens uitgemeten voor mij, afstand 335 meter van de ROP :).
De precieze waarden zal ik vanavond posten. De sync loopt rond de 74000kbit/s, snelheid die de Fritzbox haalt is ergens eind de 69000kbit/s . En de lijnfouten blijven mooi op 0 staan :beerchug: . Staat wel nog op Annex B.
Als je Annex A kan gebruiken doordat je een Broadcom in de Rop hebt zitten maar je zit nog op Annex B ja dan klopt het.
Annex B heeft namelijk een kleiner spectrum van de bruikbare frequenties dan dat er mogelijk is.
Dit komt doordat spraak lager zit dan ISDN nodig heeft.

Met als gevolg dat die technieker met zijn BBox wel meet op Annex A en dus een hogere snelheid ziet.

Een plaatje zegt zoveel meer dan woorden, kijk naar de lengte van het rode deel, hoe meer lengte de meer snelheid je kan halen.

Afbeelding

Bij Annex B mis je gewoon een stuk = lagere snelheid.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Dus bij annex J heb je een lagere (download) snelheid dan bij annex A?
Bij mij staat het ingesteld op annex A, maar na een tijdje wordt dat annex J (carrier record J43), waardoor, volgens de afbeelding, de uploadsnelheid verhoogt (groen), maar de downloadsnelheid verlaagd. Klopt dit?
Ik zit op het randje voor een verhoging naar 100/20 te krijgen. Mijn max attainable upload is goed (26000kbps+), maar download is wat aan de lage kant (rond 19000kbps, ik veronderstel dat ik 20000kbps+ zal moeten hebben).
Volgens de afbeelding zou annex A dus beter zijn voor mij dan annex J om potentieel in aanmerking te komen voor een verhoging via DLM? Maar dit veranderd automatisch zonder dat ik dat in de hand heb. Annex I zou precies nog beter zijn, maar hoe kan je dit instellen/is dit ondersteund?

Volgens de post van phillippe_d dacht ik dat Annex J de ongebruikte bandbreedte van de ongebruikte telefonie gebruikt voor upload, maar ik wist niet dat dit ook een invloed had op de download.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Geert-Jan schreef:
MClaeys schreef:Dat heeft een vriendelijke technieker hier op het forum eens uitgemeten voor mij, afstand 335 meter van de ROP :).
De precieze waarden zal ik vanavond posten. De sync loopt rond de 74000kbit/s, snelheid die de Fritzbox haalt is ergens eind de 69000kbit/s . En de lijnfouten blijven mooi op 0 staan :beerchug: . Staat wel nog op Annex B.
Als je Annex A kan gebruiken doordat je een Broadcom in de Rop hebt zitten maar je zit nog op Annex B ja dan klopt het.
Annex B heeft namelijk een kleiner spectrum van de bruikbare frequenties dan dat er mogelijk is.
Dit komt doordat spraak lager zit dan ISDN nodig heeft.
Top, dan denk ik inderdaad dat het dat was wat hij zag :) vanavond zet ik hem op Annex A dan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Voor we hier verder speculeren over het verschil tussen Annex A en Annex B, en deze info als waarheid een eigen leven gaat leiden, moeten we toch een en ander relativeren:
  • De info over Annex A/B hierboven, en de plaatjes die het moeten bewijzen, is alleen gebaseerd op ADSL2+ (met een frequentieband tot max. 2.2 kHz).
  • VDSL2 gebruikt frequenties tot 17MHz. Als je dus die grafiek zou verlengen tot 17 MHz, dan zou je wel beseffen dat de we hier praten over een marginaal klein stukje van de gebruikte frequentieband.
  • De beschikbare snelheid is niet alleen een gevolg van de Annex, maar in grote mate afhankelijk van welke stukjes van de frequenties de profielen die Proximus ontwikkeld heeft, gebruik maken.
Annex AB.png
Zoals je kan zien in deze grafiek, bevindt zich het verschil tussen Annex A en Annex B is het klein (rood omcrirkeld) stukje van de frequentieband, dus uitspraken als "de bandbreedte van Annex A veel hoger is dan die van Annex B" uit de lucht gegrepen zijn, of tenminste heel sterk overdreven.
Geert-Jan schreef:Een plaatje zegt zoveel meer dan woorden, kijk naar de lengte van het rode deel, hoe meer lengte de meer snelheid je kan halen.
Het rode deel in Gert-Jans grafiek is de download, het groene deel de upload, het oranje is telefonie en dus niet beschikbaar voor DSL (PSTN bij Annex A, ISDN bij Annex B). In deze grafiek zie je alleen de gebruikte banden voor ADSL2+ (niet VDSL2).
Geert-Jan schreef:Zit je op een Broadcom en je gebruikt geen ISDN ga dan naar Annex A, want Annex A is de juiste instelling.
(altijd al geweest maar Belgacom is eigenwijs en liet/laat op Ikanos Annex A niet toe)
Waar haal je deze onzin vandaan?
Dat heeft niets te maken met eigenwijs, maar met de DSL historiek
  • Toen Belgacom met ADSL begon (vanuit de centrales), is er een keuze gemaakt. Zoals in de meeste landen van de wereld (uitzondering Duitsland) was de logische keuze:
    • - Annex A voor PSTN lijnen
      - Annex B voor ISDN lijnen
    De lijnkaarten in LEX waren dus of Annex A of Annex B, naargelang de klant een PSTN lijn of een ISDN lijn.
    Bij de klant stond een Annex A modem of een Annex B modem, naargelang je een PSTN lijn of een ISDN lijn had.
    Multi-Annex bestond toen niet.
    Duitsland koos - als enige in de wereld - om alles op Annex B te zetten. Ik denk dat ze hiervoor 2 redenen hadden:
    1. het grote overwicht van ISDN
    2. voordeel van standaardisatie (één modem, zowel PSTN als ISDN)
  • Toen Belgacom begon met VDSL2 (Ikanos, vanuit de ROP) moesten ze opnieuw een keuze maken. Hierbij hebben ze het model van Duitsland genomen, en dus voor Annex B gekozen. Dit werkte namelijk zowel voor ISDN als PSTN lijnen, en moesten ze maar één modem ontwikkelen voor VDSL2 (B-box2).
  • De derde milestone was de invoering van vectoring.
    Intussen was de beslissing genomen dat de LEXen (centrales) zouden sluiten, en dat de klassieke telefonie vervangen zou worden door VoIP (vanuit de ROP's). Wegens de sluiting van de centrales, van waaruit ADSL geleverd werd, moeten de ADSL klanten voortaan bediend worden vanuit de ROP's. Vandaar dat de nieuwe VDSL2 kaarten (Broadcom) multi-Annex zijn: ze moeten zowel de ADSL klanten (Annex A) en de VDSL klanten (Annex B) bedienen.
Geert-Jan schreef:Dus simpel gesteld: Ikanos Annex B <=> Broadcom Annex A (behalve bij ISDN) :-D
Verkeerd.
ISDN is niet compatibel met de nieuwe Broadcom kaarten (gezien multi-DSL). Bestaande ISDN klanten werden omgezet naar
  • * ofwel ISDN via het 2de paar
    * ofwel ISDNoIP (IAD)
Je kan dus geen ISDN meer krijgen op een lijn waar VDSL2/vectoring op zit)
Dus juist gesteld: Ikanos Annex B <=> Broadcom Annex A+B
MClaeys schreef:Kan het verschil Annex A en Annex B als fout tonen op de lijntest van Proximus?
Geen idee, ik vermoed inderdaad dat de de B-box3 ook op Annex A synct

Het grote verschil volgens mij tussen Annex A en Annex B is voor lijnen met een marginale sync.
Hiermee bedoel ik dat het toegekend profiel hoger is dan wat de lijn aankan. Dit blijkt vooral een probleem bij sommige 100/20 profielen, waarbij de klant een 20mbit upload profiel krijgt, maar de modem max. maar 19 mbps is.
Gevolg is een mogelijk onstabiele sync (SNR 6 dB).

In zo'n geval kan Annex A er misschien voor zorgen dat je upload (marginaal) stijgt, maar genoeg om je uit de "grijze zone" te duwen (SNR 7dB).
In alle andere gevallen zal Annex A jou geen betere snelheden geven, en ook zeker geen invloed hebben op DLM.

Wat misschien wel voor Annex A pleit is het gekende probleem met de FritzBox 7490 op een vectored lijn, die bij de minste aanraking (of erop blazen) een sync onderbreking teweeg brengt. Dit probleem schijnt zich niet meer voor te doen bij Annex A ... :-o
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

bedankt voor de uitleg, Philippe!
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

de monteur die vorige week mijn fritzbox 7360 voor EDPNET kwam aansluiten zegde mij dat ik ik hem op annexB moest zetten, achteraf maar gezien dat in de handleiding van edpnet stond dat het annex A moest zijn...
Ik had 50/10 maar heb manueel DLM geactiveerd via het 0800 nr en na 30 min had ik 85/20
Zou het een verschil maken mocht ik het nu aanpassen naar annex A ? er zit wel ook VOIP op...en hoe moet ik dat aanpassen van annex B naar annex A
of is dit volledig opnieuw configureren?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Ik heb een 7490, maar het zal in de webinterface allicht niet veel schelen op jouw fritzbox.

hoofdmenu links: "Internet" --> "DSL information"
Nu rechts het tabblad "line settings" en daarbinnen onderaan ergens de Annex kiezen die je wenst.

op "apply" klikken, de fritz herstart met de nieuwe annex-modus. Gezien de fritz netjes herstart (en de ROP dus geen fout registreert), zou dit geen invloed mogen hebben op een reeds actief DLM-profiel me dunkt.

Dus helemaal niet alles opnieuw in te stellen, enkel van annex wisselen. Ik heb geen voip, maar bij mij kwamen dyndns-services, vpn-tunnels etcetera er gewoon opnieuw door eens mijn fritz opnieuw verbonden was. Dus voor voip wellicht ook(totaal ander deel in de fritz-config waar je ook niet aankomt bij deze wijziging).
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer

laroyj schreef:Zou het een verschil maken mocht ik het nu aanpassen naar annex A ?
Dit is je antwoord:
philippe_d schreef:Het grote verschil volgens mij tussen Annex A en Annex B is voor lijnen met een marginale sync.
Hiermee bedoel ik dat het toegekend profiel hoger is dan wat de lijn aankan. Dit blijkt vooral een probleem bij sommige 100/20 profielen, waarbij de klant een 20mbit upload profiel krijgt, maar de modem max. maar 19 mbps is.
Gevolg is een mogelijk onstabiele sync (SNR 6 dB).

In zo'n geval kan Annex A er misschien voor zorgen dat je upload (marginaal) stijgt, maar genoeg om je uit de "grijze zone" te duwen (SNR 7dB).
In alle andere gevallen zal Annex A jou geen betere snelheden geven, en ook zeker geen invloed hebben op DLM.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Marginaal verschil inderdaad. Achja, baat het niet dan schaad het niet :).
Waarden bij thuiskomst:
Annex B.PNG
Waarden na aanpassing naar Annex A:
Annex A.PNG
Ik lig er niet wakker van want ik mag niet klagen van de snelheid. Vandaag kwam de technieker langs om de Bbox 2 te vervangen door een 3. We hebben braafkes gezegd dat we het wel zelf zullen plaatsen indien nodig en dat em nu alles mocht laten hoe het was :).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MClaeys schreef:Marginaal verschil inderdaad. Achja, baat het niet dan schaad het niet :).
In jouw geval is het "marginaal" slechter geworden :(
  • Upload att. troughput van 21.2 mbps naar 19.9 mbps
    Upload SNR van 13 dB naar 12 dB
Nog eens het bewijs dat het niet altijd een voordeel is :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

blijkbaar gezien dat hij toch op annexA staat maar ik zie wel wat errors...


Afbeelding
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”