De polls waren op zich niet echt fout, Hillary wint uiteindelijk ook de popular vote. Maar het probleem is vooral dat de polls geen rekening houden met turnout. Was er een stemplicht in de VS, dan zou Hillary het wel gehaald hebben. Maar die stemplicht is er niet, en het viel op dat het de grote Hillary-doelgroepen waren die thuisbleven.
Waarom bleven die thuis? Volgens mij omdat Clinton er nooit in geslaagd is om die mensen echt te omarmen. Ze is er niet in geslaagd om een "klik" te maken met die mensen. Het viel me overduidelijk op in de laatste dagen van die campagne: Hillary laat schatrijke sterren als Katy Perry liedjes voor haar zingen, en dat is wel allemaal "amazing" qua show met veel "bling bling", maar wat voor indruk geef je daar mee? Katy Perry en consoorten die veelal in het comfortabele Californië wonen weten niets af van de problemen waar velen in leven, en als puntje bij paaltje komt geven ze er ook niet veel om, dat hebben de meeste kiezers ook wel al door. En dat algemene "lots of talk, few action" die je bij Hillary en haar campagne aanvoelt vergrote enkel nog maar de afstand tussen Hillary en haar kiezers. Ik denk dat de doelgroepen zich wel achter haar geschaard hebben omdat het alternatief voor hen zeker niet beter was, maar dat het nooit van harte was en op Election Day zelf zal de motivatie om te gaan stemmen voor velen er uiteindelijk niet geweest zijn. Iets waar Obama dan weer helemaal geen problemen mee had, zelfs niet in zijn tweede campagne.
Trump heeft ook niet die klik gemaakt, maar hij had die ook niet nodig, omdat hij enerzijds
een (oudere) bevolkingsgroep aansprak die al jarenlang gefrustreerd loopt en sowieso heel hard gemotiveerd was om voor hem te stemmen wat hij ook zei of deed, en daarnaast omdat hij
een (jongere) beweging had die voor hem de klik maakte en een groot deel van zijn online-campagne vrijwillig voor hem uitgevoerd heeft. Kijk maar naar /r/The_Donald, waar Trump bijna tot God verheven werd.
Ik vond de verzoenende woorden van Trump de voorbije nacht wel indrukwekkend. Als hij zich echt presidentieel gedraagt, en vooral, als hij zij goed laat adviseren, dan denk ik dat de juiste keuze gemaakt is voor de Amerikaanse economie de komende 4 jaar. Niet voor de buitenlandse economieën, maar Trump zal de deur ook niet dichtslaan, hij weet zelf ook goed genoeg dat Amerika niet alleen op zichzelf kan leven.