Private Telenet adressen bereikbaar vanop Telenet thuis netwerk

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

r2504 schreef:
Splitter schreef:ik vraag me eerder nog steeds af waarom telenet erop staat om de modem interface af te schermen van de klant...
Omdat de gemiddelde klant dom is.
Niet dit weer he.
Geen enkele andere ISP die ik ken (Belgie of Frankrijk) blokkeert de UI in zijn modem.
LukeS
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

ik vraag me eerder nog steeds af waarom telenet erop staat om de modem interface af te schermen van de klant...
Geen enkele andere ISP die ik ken (Belgie of Frankrijk) blokkeert de UI in zijn modem.
Die interface zal wel zichtbaar gemaakt kunnen worden. Op die modem/router draait er hoogstwaarschijnlijk een iptables firewall,
welke door de config upload van Telenet zal ingesteld worden, zodat de config interface niet meer bereikbaar is vanop het interne netwerk ( 192.168.0.0/24)

Wanneer het iptables firewall process kan gekilled worden vóór de config upload, zal men waarschijnlijk wel aan de config interface geraken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Niet dit weer he.
Toch wel... het is een pure kosten/baten analyse die ieder groot bedrijf maakt.

Dat jij daar als hobbyist niet blij mee bent wil ik best begrijpen... maar je aandeel in de baten zijn te klein... take it or leave dus.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

het "omdat de gemiddelde klant dom is" argument gaat dan net *niet* op...
de dommere klant gaat toch nooit naar de modem proberen te surfen.
stel er desnoods een ander ip op in dan de .1 en dan zijn er nog minder die weten hoe ze op de modem geraken.

maar soit, ik wil nog gerust accepteren dat er geen instellingen te veranderen zijn... maar ze zouden op zen minst een statuspagina mogen vrijgeven op de modem (verbinding of niet, signaalsterkte, snr, ...)
dior dna
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
Bedankt: 17 keer

ITnetadmin schreef:
r2504 schreef:
Splitter schreef:ik vraag me eerder nog steeds af waarom telenet erop staat om de modem interface af te schermen van de klant...
Omdat de gemiddelde klant dom is.
Niet dit weer he.
De b-box3 Proximus modem UI is weliswaar niet geblokkeerd, maar er valt niet veel te beleven, het is te zeggen, meeste parameters zijn geblokkeerd, niet alleen om te veranderen [aka write] (wat desnoods aanvaardbaar is) maar zelfs om te raadplegen [aka read] ... waarom, soms relevante, informatie verbergen?

Over de 172.16.0.0/12 en 10.0.0.0/8 private ranges. Die kunnen NAT-ed op een intranet het aantal addressen vermeerderen wat handig kan zijn. Grote enterprise bedrijven doen zulks. Bijvoorbeeld, op mijn werk zijn alle home werkers op een eigen 10.0.0.0/mask subnet (wereldwijd) en alle LABs op een eigen 172.16.0.0/mask subnet (wereldwijd). En het maakt niet uit: een home worker in Mexico kan een LAB in Sydney bereiken. Natuurlijk is dit Intranet routing met NAT. Het Internet zal nooit native private networks routen. Provider eindgebruikers werken meestal via DHCP 192.168.168.0/24 private ranges voor individuele eindgebruikers. Nu als men, pakweg als Telenet eindgebruiker, er zou in slagen de gateway 172.16.0.0/mask of 10.0.0.0/mask private addressen te laten uitdelen, dan denk ik dat een en ander mogelijkerwijs in de soep loopt. Ik bedoel: als je als individuele eindgebruiker een of ander 172.16.0.0/12 en 10.0.0.0/8 private range subnet weet te claimen, dan zal dit subnet (wat pakweg Telenet voor een of andere nuttige? 'intranet' service gebruikt) voor jou uiteraard niet meer te vinden zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Niet dit weer he.
Toch wel... het is een pure kosten/baten analyse die ieder groot bedrijf maakt.

Dat jij daar als hobbyist niet blij mee bent wil ik best begrijpen... maar je aandeel in de baten zijn te klein... take it or leave dus.
Onzin als je het mij vraagt.
Ongeveer alle providers die ik ken bieden een webui op de modem/router aan. Dat heeft tenminste als voordeel dat je daar ns kan snuisteren als er iets met de verbinding foutloopt, dat je daar de wifi pwd kan gaan resetten zonder dat dat pwd op een centrale server moet komen, en dat je interface niet te pas en te onpas down is omdat telenet's website weer ns "in onderhoud" is. Onder het motto "als de rest dat wel kan..." heeft telenet geen excuus.

Voor de duidelijkheid: als hobbyist zullen ISPs nooit genoeg advanced options hebben, het enige wat ik daar van ze verlang is mijn eigen hardware te kunnen gebruiken in de plaats; met alle nodige configs vrijgegeven zodat ik alle functionaliteit die zij aanbieden kan emuleren.
Als gewone user echter, zijn er nog altijd veel betere opties dan telenet wanneer het op UI aankomt. De webui centraliseren op een website die onbereikbaar is wanneer 1) je internet neergaat, of 2) iemand bij telenet geniesd heeft en er weer maintenance aan de gang is, is toch echt wel de minste van alle opties, als je dat vergelijkt met Proximus, of zelfs Free, SFR, of Orange in Frankrijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Onzin als je het mij vraagt.
Zoals je in de post hierboven kan lezen is het bij Proximus eveneens zo... zij hebben ook een protocol dat updates pushed.
ITnetadmin schreef:Dat heeft tenminste als voordeel dat je daar ns kan snuisteren als er iets met de verbinding foutloopt
Dit lijkt een een xDSL fobie te zijn waar mensen naar lijnwaardes ed. gaan kijken... op coax doe je dit niet... je belt gewoon je provider als het niet werkt en die lost het op. Jij kan toch zelf niets aan het coax netwerk doen.
ITnetadmin schreef:dat je daar de wifi pwd kan gaan resetten zonder dat dat pwd op een centrale server moet komen, en dat je interface niet te pas en te onpas down is omdat telenet's website weer ns "in onderhoud" is.
Ja, want dat doe je iedere dag en Mijn Telenet ligt constant plat... niet overdrijven hé.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Je lijkt de paradox niet te vatten dat mensen net naar die interface willen gaan *als er iets met hun verbinding aan de hand is*.
Dat is iets waar je idd niet aankomt 99% van de tijd, tot je een probleem hebt, en dan ga je net naar de router om ns te kijken. Oh wait, dat gaat natuurlijk niet bij telenet want geen verbinding = geen interface.

Je hoeft er niks aan te kunnen doen, een simpele diagnosestelling ("oh kijk, hij krijgt geen extern ip") is vaak al waardevol.
Elke provider die ik ken heeft daar nuttige indicators voor in de software van hun modem/router, behalve uiteraard telenet.

En je moet me nu niet proberen te vertellen dat die website van telenet niet om de haverklap platligt he?
Er gaan geen twee weken voorbij of ik zie ergens de vraag "ligt de telenet site plat" passeren.
Daar waar bij proximus het mss even vaak zo is, maar geen kat het kan schelen, want... de webui staat lokaal.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Ach, op dat vlak is geen discussie mogelijk met r2504.
'Ikke ikke ikke (mijn snel internet) en de rest kan stikke'.
De voordelen (vooral voor de ISP) bewieroken, blind voor de nadelen en stekeblind voor de gevolgen op lange termijn.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Je lijkt de paradox niet te vatten dat mensen net naar die interface willen gaan *als er iets met hun verbinding aan de hand is*.
Jij lijkt niet te vatten dat 99% dat niet doet... die weten zelfs niet wat een IP-adres is laat staan hoe je signaalwaardes moet interpreteren. Als ik bij mensen voor een probleempje of iets dergelijks dan weten deze 9 op 10 niet zelf IP-adres hun router heeft, laat staan wat het user en paswoord was (om nog maar te zwijgen welke ouderwetse firmware vol security gaten erop geïnstalleerd staat).
MaT schreef:'Ikke ikke ikke (mijn snel internet) en de rest kan stikke'.
Lol... het probleem is dat jij misschien 0,1% bent van de ISP z'n klanten. Bedrijven kijken niet naar wat die groep wil of wenst... en dat heeft niets met mij te maken... dat heeft alles te maken met hoe grote bedrijven werken (waarbij ik heus niet ga beweren dat dit altijd de beste manier is). Het probleem is gewoon dat je nul komma nul inlevingsvermogen hebt in een commerciële omgeving, zelf nooit verantwoordelijk bent geweest voor profit en loss... en je blijft blindstaren op jou eigen persoonlijke noden (en dat is pas een ikke ikke mentaliteit !).
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Voor de gemiddelde gebruiker is MijnTelenet veel makkelijker dan inloggen op de modem zelf, hoor.

Tegenwoordig moet alles gewoon werken als je het insteekt. Ten hoogste een aantal klikken en klaar. Dit heeft een beetje weg van de discussie Mac OS vs Linux van enkele jaren geleden. Op Linux is alles mogelijk, maar je moest je tijd pakken. Eerst de juiste drivers zoeken en installeren... Een mac stak je aan en 't marcheert.

En dat is eigenlijk net zoals MijnTelenet bedoeld is:
Er is 1 plaats waar ze alles kunnen beheren wat met hun abonnement heeft te maken en dat voor zowel idtv, telefoon & internet. Simpel en zonder gedoe.
Met enkel een GUI op de modem zal je dit nooit kunnen doen. Enkel de settings van de modem kan je daar dan doen.

Bovendien zal het in de GUI van de modem zelf ook moeilijker zijn om uniformiteit te hebben voor alle klanten en zal het aanbieden van support ook altijd een beetje moeilijker zijn.

Als ze daar iets aan die GUI in de modem willen wijzigen, gaan ze mogelijks alle modems moeten updaten.

Er zijn inderdaad nadelen ja... maar de voordelen lijken me groter.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

r2504 schreef:...en je blijft blindstaren op jou eigen persoonlijke noden (en dat is pas een ikke ikke mentaliteit !).
Neen, dat is een consumentenmentaliteit.
Natuurlijk zoek ik als consument naar dingen die voldoen aan mijn noden, niet de noden van de 'domme' massa, dat lijkt mij de normaalste zaak van de wereld. Ik kan mij zeker inleven in de werkwijze van commerciële omgevingen, alleen maakt dat mijn rekening niet als gebruiker. Geef mij wat ik wil of ik neem uw product niet af en/of spuw mijn gal.

Maar.. in tegenstelling tot jij, wil ik mijn noden niet perse veralgemenen naar iedereen. Wil jij je limiteren met de mogelijkheden van de HGW die je alleeen via mijntelenet kan instellen? Prima man, je doet maar, samen met de rest van de 'domme' massa. Ik wil daar zelf niet aan meedoen en baas zijn over eigen netwerk.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Daar gaat het mij zelfs niet over.
Ik snap gewoon niet dat men kan verdedigen dat de netwerk config *aan de andere kant van de verbinding hangen* als normaal beschouwd wordt, terwijl geen enkele andere isp die ik ken dat doet.

Is dat mss deel van de nieuwe cloud mentaliteit? Voor mij zijn de cloud nog altijd servers die gewoon op een ander staan.
Cloud toepassingen komen er bij mij zoiezo enkel in als er echt geen redelijk alternatief bestaat dat lokaal gehost kan worden.

Naar advanced settings toe heb ik al gezegd dat ik enkel verwacht om eigen hardware te kunnen steken die een publiek ip adres krijgt aan zijn wan side.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Natuurlijk zoek ik als consument naar dingen die voldoen aan mijn noden, niet de noden van de 'domme' massa, dat lijkt mij de normaalste zaak van de wereld.
Dat is inderdaad jou volste recht... maar evenzeer is het een leverancier z'n recht dat niet aan te bieden als er geen vraag voor is (of zelfs als hij gewoon geen zin heeft).
MaT schreef:Ik kan mij zeker inleven in de werkwijze van commerciële omgevingen, alleen maakt dat mijn rekening niet als gebruiker. Geef mij wat ik wil of ik neem uw product niet af en/of spuw mijn gal.
Ook wederom je volste recht... net zoals dat van de provider om jou als klant liever kwijt dan rijk te zijn.
MaT schreef:Maar.. in tegenstelling tot jij, wil ik mijn noden niet perse veralgemenen naar iedereen. Wil jij je limiteren met de mogelijkheden van de HGW die je alleeen via mijntelenet kan instellen?
Nee, niet in tegenstelling tot mij... het verschil is dat ik begrip heb dat een commercieel bedrijf die beslissing maakt terwijl jij vindt dat ze zich maar moeten aanpassen aan jou omdat jij dat wil. Ik beperk me trouwens heus niet tot de HGW... daarom heb ik ook al vanaf dag één bij TN een modem-only (dus waarom zou ik dan zeuren over de beperkingen van de HGW).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”