iceke schreef:waarom denk je dat die ontslagen vallen ?
omdat de overheid de bedrijven niet hier kan houden... kijk naar dhl, ford, caterpillar.
en toppunt is dat het dan zoals bij bv dhl ook nog (deels) de schuld is van mensen die rond de luchthaven gaan wonen omdat het daar goedkoper is,
maar achteraf wel klagen over het lawaai...
iceke schreef:Iemand met meer dan 1 hersencel gaat dan bijscholing volgen voor "iets" anders, wat maakt mij niet uit, maar tot z'n pensioen gaan doppen is niet de oplossing.
dan vind ik dat de overheid daar wel in mag bijstaan voor die bijscholing.. maar mentaal lijkt het me erg moeilijk voor iemand die al 20jaar hetzelfde doet en daar gelukkig in is, om zich zomaar te gaan bijscholen.
dat blijven doppen niet de oplossing is, ben ik het helemaal met je eens. er is dan tegenwoordig (gelukkig maar) ook een systeem dat je niet continu kan blijven doppen aan een bijna volwaardig loon.
maar het probleem zit hem dan ook niet in de doppers die gaan doppen nadat ze hun werk van 20j kwijtgeraken, want die mensen hebben meestal een gezin met een nog werkende partner en krijgen dus maar heel weinig dopgeld.
2 20'ers die "pijn aan de goesting hebben" en samenwonen, krijgen daarentegen wél volle dop... dus het systeem op zen kop, eigenlijk.
(ik ken er zo ook eentje... die klaagt omdat ze in de wachttijd zit voor ze mag gaan doppen ipv werk te willen zoeken)
Nob schreef:Ik heb gezegd dat ze naar hun (nieuwe) realiteit moeten leven, da's iets heel anders.
de realiteit is dat veel bedrijven gewoon weigeren van mensen aan te nemen die niet aan "hun" profiel voldoen.
Nob schreef:Ik ben bijna 40, zit al jaren op een bureau en zou zonder twijfel (als ik zonder werk zou vallen) direct handenarbeid aannemen. Ondertussen kijk ik dan wel uit naar iets wat mij meer ligt.
chapeau dan. ik zit al jaren in jobs die op de baan zijn (technisch), maar moest ik ineens het werk kwijt zijn... zomaar aan de band gaan staan, neen,
dat zou ik niet doen (let wel: ik heb het wél geprobeerd... ik heb tijdens mijn zoektocht naar vast werk vroeger exact 1 dag in een kaasfabriek gestaan... chapeau voor die mensen, maar mij zien ze daar niet meer terug.)
Nob schreef:
Koningshuis: ja
regeringen: gedeeltelijk (wat een gewest doet, doet dikwijls de federale regering niet meer, dus schaf het gewest af en het kost de federale terug meer -> ok, niet in alle gevallen, maar daarom dus: gedeeltelijk)
- provincies: ok
- gemeenten: neen, die heb je nodig, maar de kleinjes mogen inderdaad samengaan met de grotere uit kosten besparing
- notaris: huh?
- advocaten: huh?
- rechtzaken tegen de staat: huh?
- elke subsidie: meestal mag je die van mij afschaffen
- ziekenzorg: waarom? zoals ik zei ben ik zeker voor solidariteit, en bij ziekte kan je er meestal niet aan doen -> dus neen
- pensioen: die rechten heb je meestal zelf opgebouwd (de staat heeft gewoon een klotesysteem in place gebracht zodat je niet voor je eigen pensioen betaalt, maar voor diegene voor jou) dus neen (maar persoonlijk reken ik niet teveel meer op pensioen en spaar ik dus zelf).
allemaal zaken die de maatschappij geld kosten, en dat mocht in jou redenering afgeschaft worden. dat niet alles in dat lijstje kan afgeschaft worden, is weer anders.
qua regeringen kan je alles in 1 federale regering steken, met dan x gemeentes die overblijven... meer is er echt niet nodig.
notaris en advocaat staan in de lijst omdat ze vrijgesteld zijn (waren) van btw te betalen en hun loon vrij mogen bepalen (vakbond moet er eigenlijk feitelijk ook bij wegens geen verplichting transparant te zijn)
de rechtzaken tegen de staat... wacht een jaartje of 2 met CETA gaan we daar ongetwijfeld ook nog het gelag van betalen (alsof het nu al niet absurd genoeg is dat europa ons verplicht had vluchtelingen aan te nemen en vervolgens te beboeten wegens teveel vluchtelingen)
en de ziekenzorg en pensioen zijn 2 zware kosten denk ik dan... en daar snoeien ze nu toch ook al in, dus waarom niet afschaffen en ieder zijn eigen boontjes laten doppen? het huidige systeem is daar trouwens discriminerend in, maar soit.
pensioen mogen ze trouwens wél afschaffen, en liefst zo snel mogelijk want het systeem is niet houdbaar.. als ik nog wel een pensioen kan krijgen (i doubt it, terwijl ik toch al betaald heb voor een ander) dan zullen mijn kinderen dat niet meer kunnen.
dus liever helemaal weg dan blijven verderkruipen tot je niet meer kan.
Nob schreef:
Uw asbest voorbeeld is ook weeral compleet mank, want zoals gezegd ben ik niet tegen soldariteit.
En zoals in mijn eerste zin gezegd ga'k ermee stoppen, want je hebt blijkbaar in je hoofd gestoken dat ik een rijke boeman ben (ik ben zeker niet rijk) die gewoon ergens op zijn berg geld wil gaan zitten zonder solidair te willen zijn.
-
ik steek niets in mijn hoofd en heb ook niets tegen rijk of arm, maar ik ben wel nogal "expressief" in mijn meningen (maar als er een tegendeel bewezen kan worden, dan neem ik dat ook aan).
wel ben ik voorstander van "iedereen gelijk" (liever dan rijk en arm), maar ik zie in het huidige systeem ook gewoon in dat mensen die op ziekezorg of op uitkering staan snel bestempeld worden als profiteurs terwijl men niet beseft hoe veel van die mensen afzien van hun werk kwijt te geraken.
dat mijn voorbeelden extreem zijn dat klopt... daar ben ik altijd al schuldig aan geweest
het is dan ook meer om een punt te maken (wat met een overdrijving vaak beter doordringt) dan om echt te vergelijken. het is te simpel om te zeggen "dan moeten ze maar iets anders zoeken", als je bekijkt dat er niet veel nuttige opleidingen zijn (vdab opleidingen zijn vaak niet veel waard en ook niet aangenomen door werkgevers), weinig werk is, en er meer en meer zaken verdwijnen.
trouwens, ik zie dat in 2 richtingen hoor: de mensen die nu hun job kwijtgeraken en niet snel terug iets hebben, vind ik erg voor hun (maar vind ik niet erg van dat ze op de dop staan).
mensen die nu 20 zijn en gaan feesten maar hun studies weggooien, of die zeggen foert ik ga op de dop... dat zijn de profiteurs en die moeten er wél uit (maar hoe ga je dat doen?), en kinderen hebben nu ook veel minder als vroeger als ik zo rondkijk (en dan bedoel ik niet op technologisch vlak)
dus eigenlijk zie ik gewoon achteruitgang in elke leeftijdscategorie, profiteurs vooral in de 55+ en -25 groep, en meer en meer haat tegen elkaar omwille van 1 van zovelen -niet eens door de gewone mens verzonnen- redenen (vlaanderen vs wallonie en rijk vs arm zijn daar mooie van)
maar als je het opgevat hebt dat ik je ergens zou hebben aangevallen ofzo, dan excuseer ik me ervoor gezien dat zeker niet mijn doel is.
mijn doel is ofwel iemand anders ofwel mijn mening bijstellen (maar... zoals al eerder gezegd, hoe komen we bij de doppers als het ging over de vermogenden... het ene is wel gerelateerd aan het andere, but still)
iceke schreef:Ja natuurlijk gaat die je niet aannemen, je hebt x aantal maanden dag/avond onderwijs gevolgd om je bij te scholen... die werkgever ziet direct dat dat voor je plezier was/omdat het moest van vaderke staat.
ik heb rond me al vaak gezien dat ze daar niet eens naar omkijken "oh, een papierke van de vdab... jaja, volgende"
(het zou zo niet mogen zijn misschien, maar wat mag en wat is zijn vaak 2 aparte dingen)