Aanschaf Macbook Pro verstandig

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

iceke schreef: Voor mijn part kan een toestel niet genoeg verschillende poorten hebben, 1 type poort is gewoon dikke bullshit en om problemen vragen.
Hmm.

Nog eens: waar we naartoe willen is toch 1 type aansluiting voor alles? Weg met al die verschillende aansluitingen die maar op 1 manier passen. Daar kan je toch niet anders dan akkoord mee gaan? Wat bedoel je met die problemen? Je goedkope hardware met een vaste aansluiting, gooi die maar gerust als kind met het badwater weg. Je dure hardware? Koop een USB-B/A naar USB-C kabel en stap de toekomst binnen (haha)

En dus ja, dan moet iedereen volgen, alle fabrikanten dus. Op welke manier gaan we met z'n allen dat zo snel mogelijk bereiken? Door nog enkele generaties computers uit te brengen met allerlei oude verschillende poorten? Of door enkele grote kleppers die zeggen "wij willen vooruit" & dus gewoon alleen maar USB-C poorten op hun computers zetten?

Anyway... da's mijn visie... voor het grootste deel gaat het aan mij voorbij, ik gebruik alleen kabels om op te laden ;)
Abusimbal schreef: Ik ben voorstander van de USB-C connector (ja, het is een type connector, zegt niets over welke versie USB het ondersteund).
[...]
Dat is mijn inziens ook het nadeel aan de Macbook, als ze die 2 USB-C poorten gegeven hadden met 1 Thunderbolt3 aansluiting zou die nog beter zijn.
Die eerste quote is er knal op, maar dan in je laatste zin zeg je het tegenovergestelde?
Het gaat zelfs nog verder, het maakt niet uit welk soort "interface" er achter de USB-C stekker zit. Dat kan evengoed een videokaart, audio, bestandsoverdracht, netwerk ... zijn.

Maar de 4 USB-C poorten op de MBP ondersteunen alle 4 Thunderbolt3 :)

En geen DDR3 maar LPDDR3. Misschien is LPDDR4 nog niet "af', of te duur, of te duur in licensing, of heeft Intel nog geen chipset met Iris én LPDDR4? Bingo :)
Abusimbal schreef:[...]Een Radeon Pro 450 is nu niet echt veel sneller dan een Intel Iris GPU, toch ? [...]
Radeon kaarten zijn pffff ... maar ja, een macbook is ook geen game machine. Als je wil gamen, dan koop je een ROG laptop met een GTX in :)

Apple is nog niet op de VR kar gesprongen, zal dat probably ook niet doen. En van wat ik er van gelezen heb staan ze klaar om op de AR kar te springen.

Anyway, ik laat je weten hoe dat die Polaris het in Doom doet op Vulkan :)
Cvy5a5AVIAA-xzj.jpg-large.jpeg
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

selder schreef:Ik heb geen cursus blind typen gevolgd,
Ik ook niet hoor, zoals ik zei ben ik het zo gewoon geraakt dat ik niet meer hoef te kijken. Net zoals in games mijn vingers automatisch op de WASD/ZQSD toetsen liggen. :D Ik typ meestal ook maar met 4 vingers.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

selder schreef:
Abusimbal schreef: Ik ben voorstander van de USB-C connector (ja, het is een type connector, zegt niets over welke versie USB het ondersteund).
[...]
Dat is mijn inziens ook het nadeel aan de Macbook, als ze die 2 USB-C poorten gegeven hadden met 1 Thunderbolt3 aansluiting zou die nog beter zijn.
Die eerste quote is er knal op, maar dan in je laatste zin zeg je het tegenovergestelde?
Het gaat zelfs nog verder, het maakt niet uit welk soort "interface" er achter de USB-C stekker zit. Dat kan evengoed een videokaart, audio, bestandsoverdracht, netwerk ... zijn.

Maar de 4 USB-C poorten op de MBP ondersteunen alle 4 Thunderbolt3 :)

En geen DDR3 maar LPDDR3. Misschien is LPDDR4 nog niet "af', of te duur, of te duur in licensing, of heeft Intel nog geen chipset met Iris én LPDDR4? Bingo :)
Ja, ze hebben alle 4 Thunderbolt 3. En ik bedoelde dat het beter geweest was als Apple op de Macbook 2 USB-C poorten had gemaakt, 1 aan elke kant, maar ook met Thunderbolt3 ondersteuning.

LPDDR4 is door JEDEC in augustus 2014 als standaard erkent. Productie is ook in dat jaar gestart.

Nog even wat zitten te zoeken. Apple heeft 6de generatie CPU gekozen omdat er nog geen quadcore 7de generatie CPU's zijn.
De de 6de generatie ondersteund DDR3, LPDDR3 en DDR4.

Zijn volgens mij alleen maar smartphones die op dit moment LPDDR4 gebruiken.

EDIT: @selder, mijn opmerking was bedoeld op de 12" Macbook die maar 1 USB-C connector heeft zonder Thunderbolt3 ondersteuning.
Ik maak die opmerking omdat Apple dat nu op de Pro veel beter doet met 4 connectors en TB3.
Laatst gewijzigd door Abusimbal 29 okt 2016, 22:50, in totaal 2 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Abusimbal schreef:Ja, ze hebben alle 4 Thunderbolt 3. En ik bedoelde dat het beter geweest was als Apple op de Macbook 2 USB-C poorten had gemaakt, 1 aan elke kant, maar ook met Thunderbolt3 ondersteuning.
Sorry, ik snap het nog niet wat je nu bedoelt :-)

De nieuwe 15" en 13" MBP met Touch Bar heeft 2 USB-C poorten aan elke kant, 4 in het totaal.
Elke poort ondersteunt Thunderbolt3.
Heb je een Thunderbolt apparaat, dan volstaat het om een USB-C kabel daarvoor te kopen, en je kan dat apparaat dan zowel op de 2 poorten links als de 2 poorten rechts insteken.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

selder schreef: Nog eens: waar we naartoe willen is toch 1 type aansluiting voor alles? Weg met al die verschillende aansluitingen die maar op 1 manier passen.
maar de switch is te brutaal

voor een huis- tuin en keukengebruiker als ik die de hipster wil uithangen in de starbucks?
macbook12" en alles draadloos, principieel niets op aan te merken

voor een pro?
die komt collega's, klanten, omstandigheden tegen die niet in de apple wereld zitten en wordt geconfronteerd met heel wat zaken die dit nog niet voorzien zijn op die nieuwe usb-c

die overgang moet mi zachter.
begin met 2 usb-c, incl oplader maar hou 1 klassieke usb en de hdmi bv (externe schermen allerhande).

de touchbar?
spielerei want ik zie niet in waarom je een 2e trackpad nodig hebt, enkel omdat je nu in full screen foto's kunt bewerken? of je echt zoveel efficiËnter werkt als met je trackpad en de klassieke techniek?

bij mail op die touchbar reply aanduiden of met m'n trackpad op het scherm? het verschil/winst is minimaal tot onbestaande volgens mij
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

selder schreef:(ik gebruik op geen enkel van m'n apparaten Siri, ik vind het niets toevoegen)
Ik gebruik het vooral in de auto om sms'en te sturen. Werkt vrij goed eigenlijk.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Daar ben ik helemaal vanaf gestapt, geen GSM whatsoever in de auto, zelfs niet bellen en al zeker geen berichten lezen en nog veel minder zelf versturen (dus zelfs niet via Siri)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

selder schreef:
devilkin schreef:[...] Ik werk zelf constant zonder naar 't keyboard te kijken, dus ja. Not for me.
Ik denk dat ik ook zo denk, maar ik stel voor dat je er straks eens op let. Gebruik je computer gewoon zoals je die altijd gebruikt, en let er eens op of dat je écht niet naar je toetsenbord kijkt. Volgens mij kijken we allemaal heel kort naar ons toetsenbord als je begint te typen, bijvoorbeeld.
Nope. Ik heb geleerd blind te typen op een azerty keyboard, ik programmeer op 't werk op azerty (shell/perl/python), thuis doe ik hetzelfde op qwerty, en nee, ik ben er vrij zeker van dat ik niet kijk naar de speciallekes op mijn keyboard ;) zeker niet als ik het keyboard gewoon ben. Zet je me op een keyboard waar ik de aanslag niet van ken, dan is dat anders natuurlijk...

Ik heb in m'n jeugdjaren ook nog kattengeschrift van dokters zitten overtypen, dus je leert op dat moment echt wel blind typen. Want anders ben je steevast de draad kwijt in zo een geschrift ;)

But, back on topic... :)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Het goede oude MSN was mijn cursus blind typen, nooit meer afgeleerd voor zowel Azerty als Qwerty :) op die laatste heel af en toe nog eens kijken voor een speciaal symbool.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

MClaeys schreef:Het goede oude MSN was mijn cursus blind typen, nooit meer afgeleerd voor zowel Azerty als Qwerty :) op die laatste heel af en toe nog eens kijken voor een speciaal symbool.
Ik heb ook leren blind typen via msn ;-). Ik had zoiets als ik hieraan mijn tijd verspil moet het nog een beetje nuttig zijn.
Ik verschiet er nog steeds van hoeveel collega's in de IT ( geen dev's ) niet blind kunnen typen.
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

met veel plezier lees ik hier de discussie :-D OSX werkt leuk dat ga ik niet tegenspreken. je kan ook geen appelen met peren vergelijken :wink: osx is per slot van rekening een linux distro en dat is ook een feit. zie wikipedia "Mac OS X bestaat uit twee delen: XNU (een microkernel-ontwerp gebaseerd op de Mach 3.0-microkernel en de 4.4-BSD-systemservice[2]) en Aqua, een grafische gebruikersomgeving die door Apple is ontwikkeld." de hardware vereisten voor een linux distro zijn zo wie zo lichter. De hardware van mac is gewoon hardware het is niet zo dat die beter zou zijn. Ze zit gewoon in en mooie behuizing. Daarom draai ik OSX op een doodgewone voor windows ontworpen zelf in elkaar gebokste desktop :bang: Het voordeel dat ik deels zelf mijn hardware kan kiezen en dat een apple toestel ver achterblijft bij de specs. Nee aan de discussie "windhoos" of apple doe ik niet mee waarom zou ik er zullen altijd voor en tegenstanders zijn. Zelf gebruik ik dus zowel osx als windows. Ik kan niet kiezen de ene is een blonde de andere een brunette
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Smaken verschillen ;) ik vind OSX een draak van een OS. But that's me. Enneh, 't is een UNIX variant, geen Linux variant ;) #worldofdifference
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

devilkin schreef:Smaken verschillen ;) ik vind OSX een draak van een OS. But that's me. Enneh, 't is een UNIX variant, geen Linux variant ;) #worldofdifference
informatici horen niet het graag

geef ons ma een windows en ze hangt elke week aan den telefoon:" da marcheert ni, da blokkert, da doe raar, waarom lukt dees ni,..."
geef haar een macbook en ge hoort ze niet meer

een mp3'ke op haar gsm zetten is zowat het ingewikkeldste dat ze kan

ik vrees dat ze niet de enige is
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

sorry :bang: voor mijn vergissing linux / unix
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

ZEPPELIN41 schreef:Daarom draai ik OSX op een doodgewone voor windows ontworpen zelf in elkaar gebokste desktop
Welke hardware gebruik je hier voor en kom je niet in problemen na updates ? Ik heb het niet echt voor mac maar sommige mac klanten bellen me wel eens dus eens proberen is misschien wel handig.
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

conehead schreef:
ZEPPELIN41 schreef:Daarom draai ik OSX op een doodgewone voor windows ontworpen zelf in elkaar gebokste desktop
Welke hardware gebruik je hier voor en kom je niet in problemen na updates ? Ik heb het niet echt voor mac maar sommige mac klanten bellen me wel eens dus eens proberen is misschien wel handig.
momenteel niet nieuw meer, ik ben begonnen met de versie osx 10.8 De hardware een gigabyte moederbord Z77X-D3H, 16 gig dual channel ram, processor i5 sandybridge 2500K, videokaart nvidea gtx 760 4gig ram, SSD Samsung evo 840. momenteel osx 10.11.6. updates hebben nog geen grote problemen opgeleverd omdat ik de uefi bios mode gebruik met clover bootloeder. Dit staat open tot op het bureaublad op 20 seconden.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

SInds wanneer kunnen we het laatste bericht weer quoten ? :bang:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

iceke schreef:SInds wanneer kunnen we het laatste bericht weer quoten ? :bang:
Beetje off-topic, maar heb nooit gesnapt waarom dat ineens niet mocht.. en snap ook de ergernis niet.

Stel je immers voor dat het niet mag, dan kan ik enkel bovenstaande zin typen. Maar iemand is mij voor en post iets over het niet mogen terugkeren naar een vorige iOS versie... You get my point..
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

1207 schreef:geef ons ma een windows en ze hangt elke week aan den telefoon:" da marcheert ni, da blokkert, da doe raar, waarom lukt dees ni,..."
geef haar een macbook en ge hoort ze niet meer
+1
Mijn moeder (en zeker vader) zijn geen computerhelden, maar over het algemeen kunnen ze veel beter overweg met macOS.
Het is prettig om het hun te zien doen: alles lijkt zichzelf uit te wijzen.

Ik heb me altijd laten vertellen dat Mac 'minder goed' was, en toen ik in 2011 een MacBook kocht dacht ik dat ik na een jaartje wel terug Windows zou kopen, maar sindsdien ben ik nooit meer teruggegaan. Het is zoveel prettiger om te gebruiken, multitasken, ...
Alles wat ik met Windows deed kan ik prima op mijn Mac, op een paar uitzonderingen na (boekhoudprogramma, Access, ...) maar die lopen prima via Parallels op Windows 7 (voor zover dat ik die nodig heb).

Ik zie mij echt niet meer teruggaan. Het voelt allemaal zo correct en professioneel aan. Dat is puur psychologisch, maar dat heb ik niet bij Windows.
Zelf mijn collega's vinden dit (behalve de hardcore-Apple-haters). Als het zelf zover gaat dat een boel computers nu door Mac's worden vervangen op het werk (en mijn man is zo iemand die blijft bij wat hij gewoon is), denk ik toch wel dat ik niet de enige ben met dat idee. :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

@Tomby
omdat dat gewoon niet makkelijk doorleest.

@IYZY
Mijn ouders zijn ook geen computerhelden.. ttz, mijn vader had 30? jaar geleden wel wat computer ervaring, maar daar stopte het dan ook tot een paar jaar geleden.. mijn moeder had tot voor kort nog nooit een PC opgezet, dus helemaal geen ervaring.
Wel, die vragen aan mij ook nooit iets over hun W10 Notebook. Ik snap niet goed waar al die Indianen verhalen altijd van komen dat OSX veel makkelijker zou zijn voor leken tov. Windows. Trouwens, wordt er 99% van de tijd niet gewoon in een browser gewerkt? Wat maakt het os dan nog uit ?

Persoonlijk krijg ik de weubbes van OSX, maar dat heeft dan meer te maken met 1.(Prive) ik ben Windows/Linux gewoon & OSX werkt nu eenmaal compleet anders en 2. (professioneel)het gebrek aan trouble shooting op OSX
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

+1 Familiaal hebben mijn vrouw en kinderen zich ook probleemloos ingewerkt in Windows.

Aanvankelijk nog Windows XP en zonder problemen gewoon meegeêvolueerd naar Win 10.
En overwegend bezig met browser en klassieke toepassingen; office, gamen...
Ik zou ook niet snappen waar OSX hier een voordeel zou hebben in gebruiksgemak?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

iceke schreef:Trouwens, wordt er 99% van de tijd niet gewoon in een browser gewerkt? Wat maakt het os dan nog uit ?
Nee, 80%... de andere 20% zit men in hun mail programma of Powerpoints te bekijken :lol:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Powerpoints... is dat niet voor mensen die nog niet weten dat je via facebook iedereen kan bespioneren :angel:
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik heb overlaatsts zelfs een screenshot van een foutmelding gekregen, het prentje gepaste in een Excel.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

selder schreef:Ik heb overlaatsts zelfs een screenshot van een foutmelding gekregen, het prentje gepaste in een Excel.
Het is eens iets anders dan in een Word document :-D
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

https://tweakers.net/nieuws/117469/appl ... #r_9216559

Sommige argumenten van Apple zijn toch echt wel zo enorm van de pot gerukt. Schiller heeft precies nog nooit gemerkt dat veel geïntegreerde SD-card readers het kaartje volledig inslikken en er dus niets cumbersome aan is. En dan argumenteren dat de jack er nog op zit voor de pro audio mensen. Als er iets is dat die niet gaan gebruiken is het wel de geïntegreerde jack, en gaan ze voor een externe audio-interface met XLR aansluiten e.d. meer.

Ben wel eens benieuwd naar de verkoopscijfers een jaar van hier. Ik merk immers toch steeds meer kritiek van long-time Apple gebruikers zelf.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

"cumbersome".

Oh, en over de jack, de non-Touch-bar versie van de MBP heeft ook geen digital out via de headphone jack. Van de 13" en 15" is het nog niet bekend, omdat niemand die nog niet heeft.
Bijlagen
2.jpg
1.jpg
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik ben verbaasd dat je toch ook eens iets negatief toegeeft over Apple :). Had me al voorbereid op weer een hoop pro-argumenten van je.
En inderdaad, die Pencil en hoe die opgeladen wordt, was ik al vergeten. Dat moet toch wel de belachelijkste design beslissing ooit geweest zijn van Apple... Maar wat is die onderste foto ?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Owja,
1499 dollar is 1350€ is 1699€ is 350€ verschil
2799 dollar is 2500€ is 3199€ is 700€ verschil
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Onderste foto is de recentste Magic Mouse.

Ik denk dat m'n lijst van ergernissen bij Apple langer is dan de pluspunten, maar die wegen veel minder door...

En wordt dat nog gedaan? Prijzen vergelijken tussen $ en € ?
Je vergeet dat bij de prijzen in de USA geen BTW inzit, dat hangt af van de staat en wordt pas aan de kassa verrekend. Wil je dat toestel in de USA kopen en naar de EU brengen, dan zal je er nog 21% BTW moeten bijtellen. Voor de rest zitten we met z'n allen te vitten op mensen die achterpoortjes gebruiken, maar zelf er dan wel allusie op maken?

En over de SD card reader - ik wou dat er een manier was dat ik kon aantonen dat ik dat op m'n huidige mid-2014 MBP nog nooit actief gebruikt heb. Op m'n mid-2012 had ik er een JetDrive Lite insteken. Mij lijkt het dat Apple vooral dat wil tegengaan, easy en goedkoop storage toevoegen vs een dikkere iCloud drive nemen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

selder schreef:Mij lijkt het dat Apple vooral dat wil tegengaan, easy en goedkoop storage toevoegen vs een dikkere iCloud drive nemen.
Dat is idd. exact wat erachter zit. Pushen richting iCloud of een MBP met meer storage (en dus kassa kassa) verkopen.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

selder schreef: En wordt dat nog gedaan? Prijzen vergelijken tussen $ en € ?
Yups, met de btw erbij klopt het wel :bang:
selder schreef: En over de SD card reader - ik wou dat er een manier was dat ik kon aantonen dat ik dat op m'n huidige mid-2014 MBP nog nooit actief gebruikt heb.
Wie koopt zo'n ding ?..fotografen en filmmakers, zijn dat nu niet juist de mensen die nood hebben aan een kaartlezer ?

en om u dan toch een plezier te doen :-)
[youtube]Z8zSM2YbnQo[/youtube]
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Grappige f***-up bij 1DF vandaag. Kreeg deze net in mail toe:

Afbeelding

PS: hmm, blijkbaar wordt het woord f- uck-up hier gecensureerd ? :P
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

selder schreef: Je vergeet dat bij de prijzen in de USA geen BTW inzit, dat hangt af van de staat en wordt pas aan de kassa verrekend.
Er zijn ook wel staten waar dat 0% is.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Als je het als Belg binnenbrengt in België moet je er 21% BTW op betalen. Ongeacht of je er nu al "sales-tax" in de US op betaald hebt.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Doos etc ginder achterlaten en zeggen dat je het toestel al had. Moeilijker voor een iMac maar voor een MacBook zeker haalbaar.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Als de waarde minder is als 460€ hoef je die op de luchthaven niet aan te geven... en kom niet niet zeggen dat zo'n MBP meer waard is als 460 hé, ik zou hem nog niet gratis willen :banana:
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

butskristof schreef:Doos etc ginder achterlaten en zeggen dat je het toestel al had. Moeilijker voor een iMac maar voor een MacBook zeker haalbaar.
Niet persoonlijk hé, want ik weet niet hoe jij er over denkt :)

Maar dan aan de andere kant wel verontwaardigd zijn dat de grote bedrijven of grote vermogens procentueel minder belastingen betalen.
2 maten, 2 gewichten.
Voornamelijk als het gaat over onze eigen portefeuille.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Haha, volledig gelijk hoor!

Die hele discussie was voor mij ook wat bij de haren getrokken. Apple had een overeenkomst met Ierland dertig jaar geleden en nu komt Europa ineens op de feiten terug met 'jullie hebben toen te weinig gevraagd!'.
Imho mag je alle ter jouwer beschikbare middelen gebruiken, weze het achterpoortjes in de wetgeving of niet. Je hebt belastingen ontduiken en ontwijken, niets mis met ontwijken.

Het voorbeeld dat ik gaf was wel illegaal en effectief ontduiking. Niet doen he mannekes! :cop:
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Deze thread is aan het uitdraaien in de discussie of geel nu groener dan zwart is of niet.
We weten het niet; de wetenschap staat nog niet ver genoeg.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”