Telenet aansluiten

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Inderdaad. Ironisch genoeg is het juist wat 'splitter' zegt. Geen 'splitter' in de binnenkomende kabel. Geen 'splitter' in de garage...
Want dat kan ingress veroorzaken. Neem het van me aan, dit is tegenwoordig een heel kritische factor. En ze hebben u sneller gevonden dan je denkt...

Er is wél een oplossing (nog steeds op voorwaarde dat de coax kabel van de garage naar de living een goede coax is !).
Je kan een standaard NIU met 4 TV-poorten en één data poort in de garage laten hangen.
Afbeelding
Op de 4 TV-poorten kan je 4 en zelfs meer TV's hangen. Op de data-poort moet je normaal gezien de modem hangen. Nu hang je er de kabel naar de living op.
In de living laat je dan een WKD-NIU plaatsen, dat is een NIU die eruit ziet als een gewone TV-doos, maar iets dikker.
Afbeelding
Hierop kan je een TV én een modem hangen.
Voila, opgelost.
Nu alleen nog een vriendelijk 'klapke' doen met de installateur van Telenet. Eventueel kan je voorstellen om de WKD-NIU zelf bij te betalen, omdat er maar één NIU in de installatie is inbegrepen.
Het is geen standaard installatie, eerder uitzonderlijk, maar wél technisch in orde.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ah, dus die 2e NIU doet iets anders dan puur splitten?

Waarom is het belangrijk dat bij de 1e NIU de kabel naar de modem gebruikt wordt? Wordt internet bij de andere connecties uitgefilterd?

Alleszins, als hij idd gewoon de modemkabel kan gebruiken vanaf de NIU (als die dus niet het tv signaal uitfiltert) dan kan hij doen wat ik voorstelde, maar dan omgekeerd. Dat moet zeker een goede oplossing zijn denk ik. Enig probleem dat ik me kan voorstellen is dat de kabel naar de tv die er nu ligt niet gaat voldoen voor signaalkwaliteit.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Ah, dus die 2e NIU doet iets anders dan puur splitten?
Nee, deze gaat TV filteren van de rest...
ITnetadmin schreef:Waarom is het belangrijk dat bij de 1e NIU de kabel naar de modem gebruikt wordt? Wordt internet bij de andere connecties uitgefilterd?
Omdat op die aansluiting het ganse ongefilterde signaal zit.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dus op de 4 TV lijnen zit enkel tv signaal, 2 versterkte en 2 onversterkte.
Wat is daar de reden achter? Stoort het internet signaal anders? Je hebt natuurlijk maar 1 internet signaal nodig, maar het lijkt me raar dat ze daarvoor speciaal een filter zouden plaatsen als er geen technische noodzaak was.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het datasignaal is 2 richtingen
Een ongefilterde kabel gebruiken voor TV toestellen kan serieuze storingen veroorzaken op het Telenet netwerk
Dat is de reden

Bij klanten die geen internet hebben of digitale TV, en waar er dus geen NIU aanwezig is, zit een filter op de aftakking buiten, zodat hun TV het coax netwerk niet kan storen.
Bij de installatie van digitale TV of internet, wordt die buitenfilter vervangen door de NIU

De oplossing die Sylvester voorstelt, is inderdaad de ideale (lees: enige) oplossing in dit geval (dus: 2 NIU's)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Zodat de 2e niu alsnog de niet modemlijnen filtert. Maar eenmaal op het tv signaal kan je zonder probleem splitters plaatsen neem ik aan?
Kan je ook een versterker gebruiken op het gecombineerd signaal (mogelijk in een toestel dat ook splitter is, op voorwaarde dat je niet split)? Of versterken die bakjes niet het hele signaal?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Ah, dus die 2e NIU doet iets anders dan puur splitten?
Nee, deze gaat TV filteren van de rest...
r2504, eigenlijk was het antwoord dus 'ja'. Die 2de NIU doet iets anders/meer dan puur splitten, die splitst, versterkt, en filtert de TV-signalen. Dat is een ding dat je ook in het stopcontact moet steken, vanwege de versterker die erin zit.

Eenmaal achter de TV-aansluitingen kan je inderdaad splitten zoveel je wil. Uiteraard beperkt, want anders blijft er niks van uw signaal meer over.
Op de NIU in de garage heb je twee versterkte en twee niet versterkte uitgangen voor TV. Op die 2 versterkte uitgangen kan je zondermeer nog eens splitten in twee, dan heb je in totaal 6 niet versterkte uitgangen. Het TV-signaal is in vele gevallen zo sterk dat je zelfs nog een keer kan splitten zonder terug te versterken.
Op de WKD NIU zit ook nog een derde uitgang voor een extra TV (met F-connector). Hier kan je ook nog een TV op hangen. Dus als je goed telt, zit je al aan 8 TV's.
Een TV-signaal kan je eventueel nogmaals versterken met een extra versterker. Je kan zo één uitgang nemen en naar een gewone TV-versterker brengen, dan heb je al 11 of zelfs meer aansluitingen.
Volgens mij moet dat genoeg zijn.... :-D

Versterken op een 'gecombineerd' signaal doe je beter niet. Want dat stelt hogere eisen aan de versterker. Je moet er dan eentje hebben die ook de terugweg minstens doorlaat, of zelfs versterkt.
Is eigenlijk ook niet nodig, om de reden zoals ik hierboven al heb omschreven.

Ter info : al die filtering van TV-signalen is vooral bedoeld om te vermijden dat je op de lagere frequenties rommel en ingress het net op gaat sturen. Die lagere frequenties is de terugweg voor communicatie signalen van Telenet. Een klein beetje knoeien met een een TV-kabeltje (bv. coax tussen TV-doos en TV) zou dan genoeg zijn om een paar 100 klanten te storen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sylvester schreef:r2504, eigenlijk was het antwoord dus 'ja'.
Oeps... ik had blijkbaar "niets anders" gelezen :oops:
jaslieskat
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 okt 2016, 11:39
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Ik weet dat dit al een ouder topic is, maar vond de reacties hier heel leerzaam. Met name dan de laatste pagina, waar er wat meer details over de NIU's gegeven wordt.
'k Heb namelijk bij een kameraad de installatie wat aangepast (coax kabel verlengd; NIU en modem verplaatst) en was geïnteresseerd in wat de NIU juist doet. Het gaat over een 'WKD-NIU', voor zover ik weet is er nergens zo'n 'standaard' metalen NIU met 4 TV poorten (2 versterkt, 2 onversterkt) aanwezig. Ik begrijp echter dat deze WKD-NIU ook het binnenkomende signaal eerst versterkt, ongefilterd doorstuurt op de F-poort linksonder (naar de modem) en de lagere frequenties (voor upload) wegfiltert voor de F-poort rechtsonder én de IEC TV poort. Heb ik dit goed?

Op de radio poort worden er dan nog een hoop frequenties weggefilterd omdat sommige oude radio's niet goed overweg zouden kunnen met het volle, krachtige spectrum.
De Telenet installateur had de enige tv aangesloten op de IEC aansluiting, hoewel die coaxkabel voorzien is van een F-connector, hij heeft er dus nog speciaal een verloopstuk IEC->F opgedraaid. Zit hier een bepaalde reden achter? Waarom heeft hij die niet gewoon rechtstreeks aan de F-poort rechtsonder aangesloten?
Zijn zowel de IEC als de F TV poorten versterkt?

Alvast erg bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

WKD-NIU's zijn normaal voor eenvoudige setups... één TV en modem er vlak naast.

Ik betwijfel ook of ze versterken want dat heeft normaal geen enkel nut in dergelijk geval.

De poorten onderaan zijn enkel voor TN apparatuur zoals de modem... daar sluit je dus normaal geen eigen apparatuur op aan zoals een TV.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

De specificaties van de NIU-WO van Dinh Telecom vind je hier: http://www.dinh.be/index.php?option=com ... 10&lang=nl

Op alle aansluitingen behalve CM (kabelmodem) worden niet enkel de lage frequenties weggefilterd, maar wordt er helemaal niets doorgelaten in de upstream-richting (ook geen hogere frequenties). Eén van de functies van de NIU is dus het 'beveiligen' van het kabelnetwerk tegen storingen uit de ether die op de kabel terecht zouden kunnen komen via slecht afgeschermde kabels en stekkers op de tv-aansluitingen. Als je ziet wat voor bouwmarkt-rommel sommige bricoleurs gebruiken: goedkope coaxkabel (met dun aluminium vlechtwerk als enige afscherming) en stekkers met enkel een plastic kapje (wat niets tegenhoudt en het signaal dus blootstelt aan alle elektromagnetische straling uit de ether), dan begrijp je dat een NIU noodzakelijk is om te voorkomen dat de tv- en internetsignalen in de hele buurt worden gestoord door de gebrekkige bekabeling in één of meerdere huizen.

Een andere functie is uiteraard het verdelen van de tv- en internetsignalen, waarbij deze licht worden versterkt (+4 dB) of onverzwakt worden doorgegeven (0 dB). Een eerste tv, die in de buurt van de NIU staat, zal normaal gezien altijd op de normale TV-aansluiting worden aangesloten. De standaard kabeltjes van 2,5 meter die men daarvoor gebruikt verzwakken het signaal zo weinig dat het absoluut niet nodig is om dit eerst 4 dB te gaan versterken. Versterken doe je immers enkel om een verzwakking te compenseren die zich *na* de versterker bevindt, zodat het verschil tussen signaal en ruis (S/N ratio) ook na de verzwakking voldoende groot blijft. Het heeft geen zin om een signaal te gaan versterken dat reeds te zwak is, want dan versterk je de ruis gewoon mee en blijft de S/N ratio te laag. Dit is iets wat bricoleurs vaak niet weten; zij stellen vast dat het signaal op een bepaalde plaats te zwak is, vaak door gebruik van te lange en/of minderwaardige coaxkabel en/of passieve splitters ('T-stukken' die de signaalsterkte halveren), en installeren op die plaats dan een antenneversterkertje uit de bouwmarkt, wat dus niet helpt... De +4 dB DS-aansluiting is dan ook bedoeld voor een tweede tv-aansluiting (meestal met wandcontactdoos) die zich in een andere kamer bevindt (meters verder en dus een aantal dB minder).
jaslieskat
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 okt 2016, 11:39
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Bedankt voor de antwoorden!

Ik had ook net het exacte typenummer van de NIU uitgevist en die pdf gevonden. :beerchug:
Nickz, ik volg uw uitleg volledig. Nu is echter de tv niet aangesloten met een kabeltje van 2.5m. Ze wonen immers boven (NIU staat beneden) en de kabel zal wel een kleine 10 meter lang zijn. 't Ziet er wel een deftige RG6 uit, met compressie F connectors en natuurlijk het voornaamste; het werkt gewoon :)

'k Vind het alleen raar dat de installateur nog zo'n overgangsstukje (=verlies, waarschijnlijk niet veel) gebruikt heeft én op de onversterkte IEC tv uitgang heeft aangesloten, dat terwijl de digibox toch wel een eindje verder staat.
Belangrijker is nu dat ze in de toekomst wel nog een tv zouden willen bijplaatsen; beneden, dichter bij de NIU.
Wat zou dan de beste optie zijn?
  1. De tv boven (verst verwijderd) op de versterkte DS uitgang zetten en de tv beneden op de IEC tv uitgang via verloopstuk
  2. Splitter op versterkte DS uitgang, beide tv's op splitter via F connectors, verloopstuk in de vuilbak
  3. Maakt geen drol uit, waar maak ik mij zorgen over?
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

In dat geval is optie 1 de beste, de tv boven op de DS-aansluiting en de tv beneden op de gewone TV-aansluiting (al dan niet via een verloopstuk). Een verloopstuk van F naar IEC geeft mijns inziens niet méér verlies dan een IEC-stekker rechtstreeks op de kabel, aangezien beide een eigen pin hebben die rechtstreeks op de kern van de coaxkabel wordt geklemd of geschroefd.

Optie 2 is niet interessant, want een passieve splitter deelt het signaal door twee (ongeveer -4 dB), dus in plaats van 0 dB en +4 dB krijg je dan op beide kabels 0 dB.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jaslieskat schreef:Maakt geen drol uit, waar maak ik mij zorgen over?
Als het werkt maakt het inderdaad geen drol uit... als het signaal vanaf de straat sterk genoeg is speelt 4 dB meer of minder geen rol.

Als je echter al -5 dBmV krijgt op je decoder dan is de marge natuurlijk heel wat kleiner.
skynetrvd
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 nov 2015, 19:46
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ArneMaes schreef:En die NIU, vervangt Telenet die gratis of tegen betaling?
Ik ga liever eens een Telenetwinkel binnen tegenover online bestellen: momenteel heb ik enkel kabelt van Telenet en ik wil niet graag dubbel betalen.
In de Self Starter Box zit een coax-kabel, deze heb ik dus niet nodig hè?
Want ik ga de draad die in de speelkamer in een tv/radio-contactdooszit eraf draaien en op de modem draaien.
Ik bespaar liever die honderd euro voor de installatie van die modem (en zeker omdat ik het 'my way' wil doen, ookal is mijn draad langer dan een meter :p)
Liefst wil ik dat Telenet gewoon die splitter weghaalt (weet niet eens of die van mij of Telenet is) en dat ze hier een NIU zetten.
De rest kan ik wel zelf: een schroefje bij TV1 erop draaien die naar de TV/Radio-contactdoos gaat 30 cm verder en de coax-draad die nu naar de speelkamer naar een TV/Radio-contactdoos gaat op de DATA1-aansluiting draaien, de draad van de TV/Radio-stekker halen in de speelkamer en op de modem schroeven.
Kinderspel eigenlijk als je het begrijpt :p
Hopelijk is de coax-draad in de speelkamer lang genoeg, tenslotte was die slechts bedoeld om een aansluiting in de muur te voorzien ...

Iedereen bedankt!

Mvg,
Arne
instalatie is gratis je moet wel op passen want aansluitingen van kabels op modem moeten stekkers niet voor op te draaien
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Sylvester schreef: Het is geen standaard installatie, eerder uitzonderlijk, maar wél technisch in orde.
Technisch niet in orde, neen. 2 NIU's na elkaar wordt niet toegelaten en is geen conforme installatie als daar een modem moet achterkomen.
Je versterkt je signaal 2x, dus +8dB in totaal. Zowel modem als TV zullen dus vermoedelijk een te hoog signaal binnenkrijgen.
nickz schreef: want een passieve splitter deelt het signaal door twee (ongeveer -4 dB), dus in plaats van 0 dB en +4 dB krijg je dan op beide kabels 0 dB.
0dBmV is een PERFECT signaal. Ik heb liever 0dBmV dan 4dBmv op mijn TV hoor.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Technisch wel in orde hoor. Het modem signaal wordt nagenoeg niet versterkt. 't Is te zeggen, intern wel, maar dat is om interne afsplitsingen te compenseren.
Dat het niet toegestaan wordt is ook niet waar, want dergelijke installaties worden blijkbaar door Telenet zelf ook geplaatst als het écht niet anders kan en/of op uitzonderlijke vraag.
Laat de modem poort dan toch iets versterken, dan heb je nog genoeg verlies op anderen dingen zoals aansluitkabel om dat teveel aan signaal te reduceren.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

xayana schreef:0dBmV is een PERFECT signaal. Ik heb liever 0dBmV dan 4dBmv op mijn TV hoor.
Ik heb 0 dB gezegd, niet 0 dBmV aangezien ik ook niet weet hoeveel dBmV het binnenkomende signaal is... Wat ik dus wil zeggen is dat je bij gebruik van een passieve splitter de +4 dB versterking van de NIU teniet doet. Je kan dus beter de lange kabel aansluiten op de +4 dB DS-aansluiting en de korte kabel op de +0 dB TV-aansluiting van de NIU-WO in plaats van beide kabels met een passieve splitter op de +4 dB DS-aansluiting en niets op de TV-aansluiting. Elke extra stekker geeft trouwens ook extra verlies.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Zeg dat dan direct :) Ik zie nu dat je het op de "2." van jaslieskat de kat had. Dan klopt het wat je zegt inderdaad. Al zou ik toch nuanceren dat elke stekker verlies geeft. Bij een goeie is dat toch minimaal hoor. Er gaan nooit 20 connectoren op een kabel staan hé :) hoop ik.

@Sylvester: niet akkoord. Een Telenetinstallateur mag nooit 2 NIU's na elkaar plaatsen. Dat is gefoefel.
Als je al 8dB moet compenseren op je kabels dan is er ofwel iets mis met je kabels, ofwel woon je in een kasteel.
jaslieskat
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 okt 2016, 11:39
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Ik denk dat Sylvester net zegt dat de twee NIU's juist niet gebruikt worden om 8 dB te versterken. Eerder om een modem op een andere plaats af te takken dan de tv's, zoals in de situatie van xtralecherus;

Code: Selecteer alles

Hier een paar vraagjes: Wij zouden (mogelijk) overstappen naar Telenet. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want de hoofdkabel komt namelijk toe in de garage hier. Wat dus niet evident is voor UTP kabels (extra werk om contactdozen bij te zetten en door muren te trekken enzo). Is het niet mogelijk om de modemrouter in de living te zetten waar momenteel nu onze ADSL router staat BBOX1? Wij hebben in de living 2 contactdozen voor TV/Radio is dit mogelijk om via deze weg aan te sluiten ipv modemrouter in de garage te zetten?
Alleszins, bedankt voor alle reacties, ik heb flink wat bijgeleerd en voel me nu compleet gekwalificeerd om zelf naar hartelust aan alle aansluitingen te foefelen :twisted:

Nog een vraagje, als jullie spreken over de 'retour' in de lagere frequenties, die niet doorgelaten wordt op de tv poorten. Dient deze dan voor de uploadkant van uw internetconnectie, of gebeurt hier nog veel meer. Ik vermoed dat de modems ook met de centrale (en met elkaar?) praten op deze frequentieband?

Alsnog; ik heb de inkomende kabel (voor de niu) verlengd met dubbel afgeschermde telenet interkabel. De kabel die er lag, was PVC6 en grijs, degene waarmee ik verlengd heb PE6 en zwart. De zwarte voelde wat stugger aan en ik heb gehoord dat die dient voor buiten/onder de grond? Is dit correct en zijn er nog meer beperkingen? Vanaf wanneer heeft quad shielded kabel eigenlijk veel voordeel?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Qaud shielded? Hoeft niet.
De PE6 is inderdaad wat stugger, geeft wat minder verlies en is inderdaad voor in de grond en mag ook tegen de gevel. Leg hem toch maar in een buis.

Ik heb inderdaad alleen gezegd dat je met 2 NIU's soms een oplossing kan bedenken om een modem ergens anders te plaatsen, zoals in dit geval.
Het is technisch in orde, er is geen sprake van overdreven versterking, en als er al wat versterking is, wordt dat teniet gedaan door het verlies op de aansluitkabel. Dat verlies is er altijd, dus je gaat zeker geen overdreven hoog signaal hebben. Natuurlijk is elke aansluiting en installatie anders, maar 2 NIU's veranderen daar niks aan.
Het mag inderdaad niet, en installateurs mogen het niet installeren, maar dat is vooral uit het oogpunt van kosten.
Als de klant technisch op de hoogte is, en als dit de enige oplossing is, en als je meldt dat je de 2de NIU zelf betaalt, dan zal die installatie wel mogelijk zijn.
Het is zeker geen 'gefoefel' op technisch gebied.

Als je 8 dB verlies hebt, heb je vaak géén probleem. Op hoge frequenties verliest 100 meter RG6 van het oude type ongeveer 20 dB. Heb je een aansluiting van 40 meter, wat vaak voorkomt, dan heb je ongeveer 8 dB verlies op de hogere frequenties.
Als je 8 dB verlies hebt op een aansluitkabel van 10 meter lang, dan heb je wél een probleem.

Dat verhaal van die retour is een complex verhaal. De retour van de TV poorten dient nergens voor, want op de moderne NIU's is er geen retour op de TV poorten. Met 'retour' bedoelen we de lagere frequenties die als 'retour' worden gebruikt voor communicatie. Maar op TV poorten hoeft geen retour communicatie te zitten. Integendeel, als er retour op zou zitten, zou deze de normale retour signalen alleen maar storen. Vaak wordt er geknoeid met TV aansluitingen, wat ervoor zorgt dat die vreemde signalen oppikken. Dit interfereert met de goeie signalen voor de retour, en zo kan je een ganse node storen. Dus de lagere frequenties worden op alle TV poorten uitgefilterd.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Ik vraag mij af waarom je er blijft over doordrammen. Als het niet mag, dan mag het niet! En dat is niet louter omwille van de kost.

Kijk, als jij hier beweert dat er technisch geen probleem is... dan ga je klanten hebben die dit toch gaan verwachten van een installateur. Op dat moment zijn er 2 opties:
- de installateur houdt zich aan de installatievoorschriften en levert een conforme installatie af.
--> klant is teleurgesteld en ongelukkig maar heeft gelukkig wel een werkende installatie, dus toch nog content.
- de installateur laat zich ompraten en loopt zo kans op een blaam als dit ooit uitkomt. Hij levert een niet conforme installatie af die problemen kan geven (signaal te hoog, of kwaliteit nok).
--> klant zal in eerste instantie blij zijn, maar op termijn toch ongelukkig als zijn installatie niet goed blijkt te werken.

Een nieuwe Telenetinstallatie wordt kwalitatief perfect afgeleverd met signalen ruim binnen de norm zonder extra versterkers. Mochten de signalen te zwak zijn, dan moet je de bron aanpakken: de coaxbekabeling.
Foefelaré met extra versterkers is not done.

Je schreef: "Op hoge frequenties verliest 100 meter RG6 van het oude type ongeveer 20 dB". Ja man, 'oude type'... die zou ik liefst niet meer gebruiken om een modem na te installeren. Dergelijke types zullen qua shielding ook niet meer conform de hedendaagse normen zijn.
En 40m binnenhuisbekabeling is zeldzaam hoor.
Bovendien zit je dan niet meer in het normale proces en moet je de kabelmaatschappij al gaan contacteren voor je coaxaansluiting, zie de werfbrochure: http://static.telenet.be/assets/netaanl ... ure_NL.pdf op pagina 31.
Bij een conforme installatie zijn de signalen zo dat ze niet zou mogen moeten gecompenseerd worden door een 2de versterker. Als je dat wel doet, dan zit je signaal gewoon te hoog.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Gevraagd aan een telenet technieker:
Een installatie met 2 NIUs is niet conform.
Het kan natuurlijk wel werken.
Wel opletten: de modem kan maar tot +15dB aan. Als je dus al met een flink signaal op de ingang zit en dat ga je nog +8dB versterken, kan je problemen hebben. Zoiezo zorgt teveel versterken ervoor dat er meer slechte packets doorkomen blijkbaar, omdat de versterkers ook de noise gaan versterken.
De telenetkabel kan normaal tot 30m gaan alvorens hij een NIU nodig heeft. Als het mogelijk is kan je dus de inkomende kabel doorlussen en gewoon de NIU in de living plaatsen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”