VoIP en CGNAT (was: B-Box 2 probleem)

Plaats reactie
Feestbeest
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer
Provider

Zou dit ook problemen kunnen geven bij voip providers.
Ik had een oude duitse fritzbox achter een bbox 2 bij mijn schoonouders maar opeens ergens rond 13 december werkt voip niet meer.
Geen geluid bij budgetphone (ned provider)
Lang duren voor geregistreerd bij alle providers (4 stuks)
Meerdere keren proberen te bellen en soms dan werkt het wel.

Heb nieuwe FB gemonteerd en zelfde interne ip gegeven als oude etc dus zekfde config.
En zelfde probleem.
Bij eigen verbonding opbouwen via pppoe werken 2 nrs maar de andere niet.
Waarschijnlijk te weinig ppppoe sessies.

Heb nu een whitelist FB gekocht om de bbox te vervangen.
Ik ga eind februari weer zwoegen in België.
En tot die tijd lacht proximus ivm hoge tel van mijn schoonouders. :evil:

[Mod Edit] discussie over VOiP problemen afgesplitst
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Ik heb al een tijd het gevecht met de technische kant opgegeven. Telkens opnieuw zoeken hoe het moet, na vaststelling dat weer iets niet werkt. Zonder over de hardwarekost te spreken.
Uiteindelijk blijft de vaste installatie zoals die is en ben ik overgeschakeld naar mobiel. Ik heb mobilevoip met cosmovoip staan voor call-back gesprekken 3,9ct connectiekost en 2*0,1ct/min gesprekskost - gsm kwaliteit van gesprek. Naar FR was dit 0,1+0,5ct/min. Betalend met visa kwam dit neer op net geen 0,5€ voor een gesprek van een uur. Indien je via een reseller belkrediet koopt is het nog goedkoper. Daarnaast heb ik de telbo app dat voip is over 3G of wifi iets duurder/min maar geen connectiekost en gratis vaste lijnen (BE) voor 90 dagen. Ook heb ik nog viking talk account met punten, wat ook een voip is over een dataconnectie aan 2,5ct/min, per sec afgerekend.
En nu bel ik op elke plaats volgens de beste situatie en alle huisgenoten gebruiken dezelfde account. Hardwarekost is dus belkrediet geworden.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Feestbeest
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Bedankt voor je reactie en uitleg wat u hebt gedaan.
Maar een antwoord op mijn vraag heb ik og niet gekregen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Feestbeest schreef:Ik had een oude duitse fritzbox achter een bbox 2 bij mijn schoonouders maar opeens ergens rond 13 december werkt voip niet meer.
Geen geluid bij budgetphone (ned provider)
Lang duren voor geregistreerd bij alle providers (4 stuks)
Meerdere keren proberen te bellen en soms dan werkt het wel.
Kan je wat meer uitleg geven?
Als je denkt dat jouw probleem ook te maken heeft met de CGNAT test, kan je dan eens uitzoeken welk IPv4 adres jouw B-box2 gekregen heeft?
Feestbeest schreef: Heb nieuwe FB gemonteerd en zelfde interne ip gegeven als oude etc dus zekfde config.
En zelfde probleem.
Bij eigen verbonding opbouwen via pppoe werken 2 nrs maar de andere niet.
Waarschijnlijk te weinig ppppoe sessies.
Als je het probleem aan de B-box2 ligt, zal een nieuwe FB achter dezelfde B-box2 niet veel helpen
Al eens de B-box2 herstart, of beter: teruggezet naar factory?

Wat bedoel je met "te weinig PPPoE sessies"?
je hebt er maar 2 nodig: één voor de B-box, en één voor je FritzBox
Als de FB met success een PPPoE verbinding krijgt, dan is het niet normaal dat 2 nummers werken en de andere niet?
Feestbeest schreef: Heb nu een whitelist FB gekocht om de bbox te vervangen.
Als je toch van plan bent een nieuwe FB te kopen, kan je inderdaad beter een whitelisted kopen ...
Hoewel, een FritzBox met eigen PPPoE achter een B-box moet ook perfect werken!
Tenzij de bijkomende PPPoE sessie ook een CGNAT IPv4 adres kreeg???
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Feestbeest
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Mijn schoonouders hebben geen/weinig verstand van internet etc. en ik woon 2 uur rijden bij hun vandaan in het verre Nederland.
Het ip adres wat de BBOX2 NU heeft is 81.244.XXX.XX dus lijkt mij een gewoon extern ip adres.
Maar wat het was of wat het wordt etc weet ik niet (kan dus ook geen extterne toegang vragen ivm steeds ander ip adres.
ik heb 1ste en 2de kerstdag VRIJWILLIG in het washok gezeten om voip aan de gang te krijgen maar het probleem in de eerdere post bleef.

Ik heb nadat mijn schoonvader met veel pijn en moeite zijn Proximus acount had gevonden een nieuw wachtwoord aangemaakt en de BBOX2 gereset
Alles opnieuw ingevoerd inclusief de port forwarding waar ik een schermafdruk van had gemaakt.
Probleem bleef.

Wat ik bedoel met te weinig pppoe sessies (als ik het goed snap en uitleg)
Als ik de fritzbox van mij thuis (geen whitelist) achter de bbbox zet en ik maak een pppoe verbinding gaat alles goed ik heb internet etc maar als ik 1 voipprovider ingeef (bv budgetphone) heb ik nog steeds geen geluid en na een tijdje kan ik ook niet meer gebeld worden op dat Nederlandse nummer (voicemail)
Als ik aangeef gebruik aparte internet verbinding (in de fritzbox bij de voip instellingen) gaat het beter maar nog steeds traag met registreren en soms wel soms geen geluid en/of verbinding maken om te bellen.

Als ik meer dan 2 nummers bij voip invoer en zet een vinkje bij gebruik aparte internetverbinding dan registreren er 2 (waarschijnlijk de snelste) en de andere worden niet geregistreerd.
Haal ik de 2 die registreerde weg (niet actief zetten) dan gingen de andere registreren.

IK gebruik dus Voipbuster, Intervoip, en Budgetphone en ook nog ene eigen 3cx centrale bij mij thuis maar had daar net een nieuw modem dus was zelf nog aan het Kl***en om dat weer online te krijgen.
Belangrijkste is dus die 3 internet voip providers.

Ik hoop nu ik een FB7360 v2 heb aangeschaft via MP en dat ik in ieder geval minder nat/portforwarding problemen krijg (hoop ik)
Dat voip beter gaat werken dan nu.

Ik heb ook de vdsl waarden gegeven van de modem en heb eigenlijk de vraag of je er van af kan lezen welk profiel mijn schoonouders hebben.
En welke info moet je hebben om te weten of er al dlm of vectoring wordt toegepast?
Of iemand weet hoe oud de BBOX2 is (weet niet meer wanneer we hem hebben gekocht)

Veel vragen en misschien een beetje veel spel fouten of onduidelijke zinnen maar ben al bijna 14 dagen goed ziek met alle gevolgen van dien.
Maar mijn hoofd staat momenteel op reparatie profiel en moet soms dingen tig keer lezen om te snappen.

Kortom kan een Nederlander rustig zijn?
Antwoord JA, maar vaak alleen wanneer hij ziek is :wink:
Bijlagen
VDSL Status
VDSL Status
Algemene status
Algemene status
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Feestbeest schreef:Het ip adres wat de BBOX2 NU heeft is 81.244.XXX.XX dus lijkt mij een gewoon extern ip adres.
Om kort te antwoorden op jouw lange post:
Deze B-box heeft duidelijk géén publiek IPv4 adres, maar het huidig IP adres (100.73.89.xxx) is een adres uit de CGNAT adrress space (de toegewezen adress block voor CGNAT is 100.64.0.0/10)
Jouw VoIP probleem zou inderdaad hiermee te maken kunnen hebben!

Het publiek adres die jij opgeeft (81.244.XXX.XX) is waarschijnlijk het IPv4 adres waarmee deze B-box op het internet komt, maar je kan deze router niet op dat adres bereiken, gezien achter de (ISP) NAT.

Zoals je kan lezen in de originele CGNAT topic, kan je via "My Proximus" aangeven dat je géén CGNAT wil (Producten -> internet en dan bij het kader diensten onder "IP address vertaling" is er een vakje wat je kan uitvinken)
Feestbeest schreef:Als ik meer dan 2 nummers bij voip invoer en zet een vinkje bij gebruik aparte internetverbinding dan registreren er 2 (waarschijnlijk de snelste) en de andere worden niet geregistreerd.
Haal ik de 2 die registreerde weg (niet actief zetten) dan gingen de andere registreren.
Interessant, wat jij suggereert is dat de FritzBox voor elke VoIP registratie een aparte PPPoE sessie probeert aan te maken (als het vinkje bij "gebruik aparte internetverbinding" aan staat). Dat kan ik niet bevestigen noch ontkennen, het eerst dat ik ervan hoor :| .
Feestbeest schreef:En welke info moet je hebben om te weten of er al dlm of vectoring wordt toegepast?
Of iemand weet hoe oud de BBOX2 is (weet niet meer wanneer we hem hebben gekocht)
Jullie B-box2 synct nu op 70/10, dat is het maximum profiel (DLM) zonder vectoring.
Ik zou je schoonvader aanraden om in de Proximus shop een B-box3 te halen (gratis in bruikleen). Alleen met een B-box3 (of een whitelisted FritzBox) kan je vectoring hebben. Deze kan dan syncen aan 100/20 (max).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Feestbeest
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik weet dat jullie hier niks aan kunnen doen maar vind het gewoonweg te zot voor woorden.
Ik Nederland zou ik me zoiets niet kunnen voorstellen zeker niet zonder melding vooraf.
Nu weet ik dat de meeste belgen heel braaf zijn en weinig of niet zullen klagen dat proximus daarmee wegkomt.
Mens en die alleen websurfen en mailen hebben hier geen problemen mee, geef hun wat korting (vies woord) en
je hebt zo een boel ip4 adressen vrij.

Als ik mijn schoonvader via teamviewer kan helpen om in te loggen en dat vinkje te "zoeken" (want schijnt dat niet overal dat vinkje
te zien is heb ik zo hier en daar op internet gelezen) weet u dan hoelang het zal duren voordat het weer "normaal" zal zijn dus dat die 100.73.89.xxx weer een extern ip wordt?

U geeft aan een BBOX3 lenen of een FB gebruiken maar sinds wanneer kan dat dan.
Omdat wij jaren terug VERPLICHT werden een BBOX2 te kopen toen het andere modem defect raakte en ze geen BBOX2 in bruikleen konden geven.
Ik stond met mijn oren te klapperen in die winkel jaren terug, bij ons was en is normaal dat je een modem krijgt en als het kan (ivm telefonie van provider) zelf een ander modem kan gebruiken

En ook nu is mijn schoonmoeder door proximus aangeraden door verschillende helpdeskmedewerkers (wilde waarschijnlijk aan mij laten zien dat ze ook nog wel wat kan en wil :-D ) om een andere BBOX2 te KOPEN.
Maar duidelijk aangeven dat de BBOX2 kapot was konden ze ook niet.

Dus geen melding dat de problemen zouden kunnen komen door de test.
Geen opmerking van gratis BBOX2 of 3
En dus ook geen woord over de internetsnelheid wat omhoog kan.

Ik zal zo snel als mogelijk is laten weten of we het vinkje hebben kunnen vinden en/of het externe ip adres dan weer echt van mijn schoonouders alleen is.
Plus het belangrijkste of voip weer werkt.

Ik krijg toch weer beetje goede moed :banana:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Geen team viewer nodig: vraag gewoon zijn "My Proximus" login.
Indien hij die nog niet heeft, kan jij die aanmaken (copie van zijn laatste factuur nodig).
Feestbeest
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Heb via teamviewer gedaan.
Niet iedereen wil zijn/haar wachtwoorden geven aan fam.
Na inloggen effe zoeken maar gevonden.
Heel verhaal over dat het alleen in overleg met td van proximus mag gedaan worden etc.

Dan kwam ik nog een interessante vinkje tegen.
Port 80 443 etc mocht alleen door ervaren pc gebruikers worden geopend.
Meteen een vinkje bij ivm beveiligingscam die niet werkte om vaf buiten in te loggen.

Alles akkoord gegeven, bbox2 reboot en toen alles weer online kwam een keurig extern ip adres ipv 100 reeks en voip werkte direct weer zonder problemen.

Oja er staat op de factuur maandelijks een bbox voor 0,00 euro.
Mag ik er dan vanuit gaan dat ik de bbox2 mag omruilen voor een 3 of alleen als de 2 kapot is.
En als dat zo is waarom zegt klantenservice dan dat we een nieuwe moeten kopen?

Ik ben al 10 jaar getrouwd en daarvoor 17 maanden verkering maar ik blijf me nog steeds verbazen over bepaalde regels en hoe er met personen wordt gesolt of mensen zich laten sollen.

Even om aan te geven.
Verschillende kennissen/vrienden durven niet van voip gebruik te maken uit "angst" dat het niet mag van proximus of telenet omdat het hun Internet en tel lijn is.

Verder niks te klagen hoor.
Heb een lieve vrouw en koop regelmatig heerlijk zwaar donker bier en geniet van jullie heerlijke eten als ik er ben
:lol:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Feestbeest schreef:Alles akkoord gegeven, bbox2 reboot en toen alles weer online kwam een keurig extern ip adres ipv 100 reeks en voip werkte direct weer zonder problemen.
Leuk dat jouw probleem opgelost is (het was dus degeleijk een CGN probleem), en dat we jou hiermee hebben kunnen helpen ...
Feestbeest schreef:Dan kwam ik nog een interessante vinkje tegen.
Port 80 443 etc mocht alleen door ervaren pc gebruikers worden geopend.
Inderdaad, Proximus sluit standard een aantal poorten, waaronder 23, 80 en 443 (inkomend): http://www.proximus.be/support/nl/id_sf ... penen.html . Die kan je openen via My Proximus (kies "Basic" profiel).
Feestbeest schreef:Oja er staat op de factuur maandelijks een bbox voor 0,00 euro.
Mag ik er dan vanuit gaan dat ik de bbox2 mag omruilen voor een 3 of alleen als de 2 kapot is.
Normaal heb je hiervoor een "ticket" nodig, maar sommige Proximus shops gaan hiermee vlot om (ze creëren dan zelf een ticket in het systeem). Geef als reden vectoring op.

[Off-TOPIC]
Feestbeest schreef:Ik ben al 10 jaar getrouwd en daarvoor 17 maanden verkering maar ik blijf me nog steeds verbazen over bepaalde regels en hoe er met personen wordt gesolt of mensen zich laten sollen.
Jouw kritiek op de "Belgsiche toestanden" is niet echt nodig (of denk je dat in Holland alles zoveel beter is) ;)
Feestbeest
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Belgie heeft voordelen en Nederland heeft voordelen.
Beiden hebben ook veel nadelen.
Kunnen we niet van beide landen de positieve dingen combineren en de nadelen elimineren :-D

Bv voetbal.
Wij zijn niet eens door naar het EK2016 en jullie wel.

We gaan er hier geen beter slechter wedstrijd van maken.
We zijn er om elkaar te helpen.

En ik zal net zo goed mijn mening geven over dingen die ik verkeerd vind hier in Holland als het on topic is.

Nu nog kijken op de voip blijft werken en of de snelheid omhoog gaat bij een FB of bbox3.

En om nog even terug komen op de ppppoe verbinding van de FB achter de bbox2.
Ik weet niet of elke voip verbinding een nieuwe ppppoe verbinding maakte maar wel zeker van dat ik zag in de FB dat die ook een 100.xxx.xxx.xx verbinding kreeg.
Vandaar dat dat probleem bleef ook na eigen ppppoe verbinding ipv achter de bbox2.

Ik zal nog veel leren op dit fora en hoop ook anderen te kunnen helpen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Feestbeest schreef:En om nog even terug komen op de ppppoe verbinding van de FB achter de bbox2.
Ik weet niet of elke voip verbinding een nieuwe ppppoe verbinding maakte maar wel zeker van dat ik zag in de FB dat die ook een 100.xxx.xxx.xx verbinding kreeg.
Vandaar dat dat probleem bleef ook na eigen ppppoe verbinding ipv achter de bbox2.
Interessant om te weten, dat de bijkomende PPPoE sessies dan ook een CGN adres krijgen :(
Vandaar de problemen.

Hoewel ik nog altijd niet begrijp dat dit problemen moet geven.

Bij mijn dochter heb ik een FritzBox gezet, die zit achter een ubnt LocoM2 die ingelogd staat op de FON hotspot van de buren ...
Dus ook dubbele NAT (LocoM2 ingesteld als router). VoIP werkt hier OK (inkomend WeePee en Sipgate.de, uitgaand Betamax) ... zolang de verbinding actief blijft. Dubbele NAT is dus niet persé een probleem!

Ik heb de indruk dat sommige VoIP providers beter kunnen omgaan met SIP clients achter NAT, dan andere.
Ik ben technisch niet genoeg onderlegd om hiervoor een verklaring te geven, maar waarschijnlijk toch een of andere setting aan de kant van de VoIP provider??
Feestbeest
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Cgnat is zoals ik lees lastig voor voip etc.
Niet onmogelijk, er moet veel bij worden gehouden en gerouted.

Mijn vermoeden is dat fon als organisatie zijn zaken misschien meer op orde heeft dan belgacom/proximus.
Zover ik kan lezen was/is dat van proximus een test.

Ik mag aannemen zonder proximus meteen onderuit te halen dat ze eerst de basis verbinding werkend willen hebben inclusief hun eigen voip en tv.
Daarna misschien eens andere externe servers.

Bedenk wel dat voip en FB worden toegelaten maar dat er GEEN ondersteuning wordt geboden ook in Nederland is dat het geval.

Ik kan als ik via fon ben aangesloten ook mijn 3cx server goed bereiken en bellen via voipbuster en budgetphone etc als ik via mijn S3 en de fon app contact maak.

Dus denk als jij in je router niks blokkeerd al is het 2x nat
En Fon heeft zijn zaken op orde even als de voip provider dat er geen probleem is.
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer
Provider

Goede SIP providers + (CG)NAT implementaties kunnen wel goed werken door dubbele NAT, indien je STUN/ICE gebruikt. Maar er kan inderdaad veel mis gaan, bvb. als je SIP provider geen goede NAT detectie heeft en/of SIP contact rewrite doet, of de (CG)NAT implementatie/configuratie is brak.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

Bij Mobile Vikings zijn er precies 3 NAT layers, zie ik dit goed? :eek: (Twéé ipv één maal translation naar ander subnet binnen de 10.x.x.x range)
Afbeelding
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer
Provider

Het feit dat je private IP's ziet wil niet noodzakelijk zeggen dat er NAT gebruikt wordt. Een provider kan perfect in zijn backbone interne IP-adressen gebruiken, zolang toestellen in de backbone niet zelf op internet moeten kunnen (en dat wil je doorgaans ook niet...) speelt dat geen rol. Telenet doet dat bv ook.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”