Belasting op tankkaarten

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Blijkbaar gaat de federale regering het gat van 4,2miljard toerijden door (oa) een taks op tankkaarten.
Heeft iemand daar al ergens iets concreters over gelezen?

Ik lees in meerdere artikels terzake een opsomming van de goedgekeurde voorstellen, en telkens staat er
een extra belasting op tankkaarten
- Op zich is dat een rechtzetting van de huidige VAA. Momenteel wordt er bij de VAA geen rekening gehouden met het feit dat je al dan niet een tankkaart hebt. Aangezien de VAA een fictief bedrag is, in het leven geroepen op voordelen in natura toch te kunnen belasten, is het gek dat een extra voordeel (de tankkaart) geen extra "waarde" heeft. In de realiteit kan je als bedrijf beter ALTIJD een tankkaart geven, maar die tankkaart aanbieden als "optie" waar de werknemer zelf voor moet betalen. Op die manier kan de werknemer de tankkosten aftrekken van zijn VAA en dus in de realiteit geen VAA betalen.
- Wie gaat die taks betalen? Is het een toevoeging op de VAA? Of wordt het aangerekend aan het bedrijf? Als (extra) te verwerpen aftrek?
- Is de taks afhankelijk van het type brandstof en/of van het verbruik dat ermee geregistreerd wordt? Of is het een forfait?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13592
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dat zal wel een forfait worden zoals gsm zeker? Uiteindelijk houdt de belasting op de wagen ook geen rekening met het aantal gereden km.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Heel dat systeem hangt met haken en ogen aan elkaar...
Wat doe je dan zoals bij ons? Wij hebben hier een tank staan.

De enige juiste manier van belasten zou zijn mocht er een systeem uitgewerkt kunnen worden dat km's gereden voor je privé gescheiden kunnen worden van professioneel gereden km's.

De enige juiste manier zou dus zijn om heel het systeem van bedrijfswagens voor privé gebruik volledig af te schaffen en een systeem uitwerken waarmee de werknemer een vergoeding krijgt per gereden km voor de zaak. Maar ik zie dat er nog niet onmiddellijk doorkomen, daarvoor is daadkracht nodig...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:De enige juiste manier van belasten zou zijn mocht er een systeem uitgewerkt kunnen worden dat km's gereden voor je privé gescheiden kunnen worden van professioneel gereden km's.
Zo is het in NL sinds enkele jaren (wel enkel voor nieuwe contracten) en daar zie je dat heel wat mensen kiezen voor een mobiliteitsbudget en niet (meer) voor een firmawagen.
cadsite schreef:De enige juiste manier zou dus zijn om heel het systeem van bedrijfswagens voor privé gebruik volledig af te schaffen en een systeem uitwerken waarmee de werknemer een vergoeding krijgt per gereden km voor de zaak. Maar ik zie dat er nog niet onmiddellijk doorkomen, daarvoor is daadkracht nodig...
Dat kan een bedrijf nu al doen. Als je kilometers doet voor het bedrijf, krijg je daar kilometervergoeding voor (als ik me niet vergis €0,33/km). Dat is een belastingvrije vergoeding overigens. Dus de kost voor de WG is ook wat de WN op de rekening krijgt.
Alleen is dat voor veel bedrijven duurder dan een firmawagen.

Een Passat break (incl tankkaart) is €850 per maand. Voor dat bedrag mag je voor het werk maar 30K km per jaar doen. Heel wat mensen zitten daar over, wat maakt dat het duurder uitkomt. Als je dan naar een Golf/Astra gaat kijken, heb je die al voor €700 per maand etc.
Daarenboven is het ook een lokkertje voor personeel: je krijgt een "eigen" wagen, je moet er zelf geen kopen.
En het wordt door bedrijven gebruikt om loyaliteit of flexibiliteit mee af te kopen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

In NL bestaat er inderdaad zo'n systeem dat je je km's moet declareren, maar dat is een gefoefel van jewelste...

In BE bestaat er inderdaad een systeem om je km's gereden met je privé wagen aan te rekenen aan je werkgever. 2 van mijn collega's werken zo.
Ik heb geen firmawagen, ik gebruik de 'pool-wagen' als ik er eentje nodig heb.

Ik weet dat wat ik vraag al verkapt bestaat, ik vind dat heel dat pakket eens deftig op een hoop moet gesmeten worden en herwerkt.
Een tankkaart is in alle opzicht gewoon een draak. Schaf dat af en het aantal gereden km's gaat massaal dalen. Ik hoor het in mijn omgeving te veel:
"wij gaan naar Auchan, OK, dat zijn nogal wat extra km's, maar we hebben een tankkaart".
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:In NL bestaat er inderdaad zo'n systeem dat je je km's moet declareren, maar dat is een gefoefel van jewelste
Dat is met een bakje, waar je een schakelaar moet omzetten als je privé dan wel werkkm's doet.
Ik heb van NL nog niets gehoord van gefoefel?
ik vind dat heel dat pakket eens deftig op een hoop moet gesmeten worden en herwerkt.
Deze regering/en is alleen maar bekommerd om bedrijven, dan gaan ze zo'n cadeau aan bedrijven toch niet terugdraaien zeker :)?
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

cadsite schreef:k hoor het in mijn omgeving te veel:
"wij gaan naar Auchan, OK, dat zijn nogal wat extra km's, maar we hebben een tankkaart".
De Auchan ligt voor ons dichter dan sommige Belgische winkels (bvb Ikea)...
Laatst gewijzigd door xayana 12 okt 2016, 09:15, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb het hier al eens geschreven: mijn vriendin werkt bij het WGK. Elke keer wanneer ze starten met hun werk ronde dienen ze de kilometerstand in te geven op een app of noteren ze het op papier en de privé kilometers worden vrij snel duidelijk dan. Kan je daar mee foefelen? Natuurlijk, maar van de personen die ik ken valt dat zwaar tegen omdat je rondes op voorhand bekeken worden en ook de afstanden tussen de klanten blijkbaar worden uitgerekend/vergeleken worden met ander personeel. Maw, je kan wel een paar kilometer foefelen, maar het valt wel op na verloop van tijd.

Ze heeft 6000 "gratis" kilometer voor privé gebruik, daarna betaalt ze per kilometer.

Voor de salariswagens (niet de echte bedrijfswagens) zou men kunnen werken met een prepaid tankkaart met xxx aantal euro op. Eens deze op is, zelf betalen. Zo ken ik ook enkele mensen die op deze manier werken. Naar mijn mening de eerlijkste oplossing voor collega's onderling. Iedereen heeft immers even veel dat hij krijgt.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Gefoefel als in "vergeten te switchen". Ik kom vaak in NL voor mijn werk.

Waarom denk je dat dit per definitie een cadeau afnemen is? Alles hangt af van de modaliteiten.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

cadsite schreef: Waarom denk je dat dit per definitie een cadeau afnemen is? Alles hangt af van de modaliteiten.
zie:
heist_175 schreef:Blijkbaar gaat de federale regering het gat van 4,2miljard toerijden door (oa) een taks op tankkaarten.
Inplaats van iets te doen aan de uitgaven gaan ze mensen die werken nog meer belasten.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Nu ben je mijn voorstel aan het afdoen als hetgeen ze gaan doen.

Ik zeg net in mijn eerste bericht dat we daar vanaf moeten stappen.
xayana schreef:De Auchan ligt voor ons dichter dan sommige Belgische winkels (bvb Ikea)...
Ik woon in Kortrijk, dus de Auchan is ook dichter dan Ikea, maar in Ikea koop ik dan ook geen wasproduct, wijn, water, cola,... dat doe ik in de colruyt op 2km van thuis.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Liber! schreef:Inplaats van iets te doen aan de uitgaven gaan ze mensen die werken nog meer belasten.
Of ze nu extra belasten of snoeien in de uitgaven, voelen doe je het toch hoor... Sowieso...

België is een zwaar belast land, dat klopt. Echter krijgen we ook zeer veel terug, dat beseffen zeer weinig mensen precies (steeds minder)...

Gisteren zag ik Dewael in het parlement bezig: "we zijn qua pb nr 1 in belasten, voor vermogen op plaats 4"... Geen idee waar hij die rangschikking precies haalt (bij dat van kapitaal stel ik mij toch grote vragen), zeker omdat wij al geen vermogenskadaster kennen. Alleen zijn ze nu alleen bezig met de vennootschappen te hervormen qua %. Als we toch op nr 1 staan (dus ook na de "tax shift"), zou het dan niet beter zijn daar vooral te verlagen?? Want diegene die veel kapitaal/vermogen hebben, steken dat vooral in vennootschappen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Waarom denk je dat dit per definitie een cadeau afnemen is? Alles hangt af van de modaliteiten.
Het is een cadeau aan bedrijven.
- lagere kosten dan kilometervergoeding
- minder administratie dan kmverg
- incentive voor het aantrekken van personeel

Dus als ze dat plots afschaffen, gaan vooral de bedrijven van hun oren maken :).
Ik zal zelf wel een auto kopen dan en de kosten doorrekenen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik blijf er bij, alles hangt af van de modaliteiten.
Als bedrijven een soort track&trace installeren in de auto en het personeelslid moet in de auto de schakelaar verzetten tussen privé en zakelijk.
De zakelijke km's worden vergoed door het bedrijf aan een af te spreken km-vergoeding. Maandelijks bedrag x km uitbetalen, zo complex is dat niet. Die auto moet anders ook betaald worden.
Incentive? Er zijn andere manieren om mensen te vergoeden. Geef mij maar meer geld. Rijden met een mooie auto verveelt snel.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Een firmawagen wordt toch al aangerekend op de loonbrief? Gaan ze nu tweemaal hetzelfde uitmelken?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

ub4b schreef:Een firmawagen wordt toch al aangerekend op de loonbrief? Gaan ze nu tweemaal hetzelfde uitmelken?
Niet goed gelezen hierboven dan ? Wat je nu aangerekend wordt is het VAA (voordeel alle aard) van de wagen zelf, maar niet van de tankkaart. Die VAA wordt zuiver berekend op cataloguswaarde en CO2 uitstoot, als ik me niet vergis en als het ondertussen al weer niet veranderd is :). Op je tankkaart word je dus helemaal niet belast. Heb zelf een firmawagen met tankkaart en vind wel dat ze een punt hebben, temeer dat niet iedereen een tankkaart krijgt maar dus wel evenveel VAA belast krijgt.

Ivm privé-kilometers (systeem in NL).. Dit was hier toch ook het geval een tiental jaar geleden ? Alleen gaf niemand het aan, en werd er dan met een forfait gerekend op basis van je woon-werk afstand (aangezien woon-werk-verkeer ook als privé-kilometers beschouwd worden) terwijl iedereen in werkelijkheid natuurlijk wel veel meer privé-kilometers deed.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Die belastingsvrije 0,33€/km is maar voor een beperkt aantal km, daarboven moet het billijke vergoeding zijn of moet je declareren. Zowel belastingen als RSZ houden een deftig oog in t zeil bij weeks givers controls.

Sent from my D6000 using Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Liber! schreef:
heist_175 schreef:Blijkbaar gaat de federale regering het gat van 4,2miljard toerijden door (oa) een taks op tankkaarten.
Inplaats van iets te doen aan de uitgaven gaan ze mensen die werken nog meer belasten.
De voorgestelde belasting op tankkaarten, is een belasting die de werkgever zal moeten betalen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

cadsite schreef:Gefoefel als in "vergeten te switchen". Ik kom vaak in NL voor mijn werk.
Waarom denk je dat dit per definitie een cadeau afnemen is? Alles hangt af van de modaliteiten.
Let wel dat hier in nederland heel streng gecontroleerd wordt !
- Snelheidsboetes worden gemapped met je km-declaraties (geflitst in het weekend ...)
- Vroeger zijn zelfs nummerplaten van auto's die bij de efteling stonden gescand (https://forum.flitsservice.nl/media/fis ... 81386.html)

Zelf had ik een NL-leasewagen (die ik ook prive gebruikte), maar ben terug overgestapt naar eigen auto.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

cadsite schreef:De enige juiste manier van belasten
Lol... hoe naïef kunnen we toch zijn... de bedoeling is gewoon wederom extra geld in het laadje brengen... of dit "juist" is of niet maakt niet uit. En als je dat extra geld dan ook nog kan halen waar er bij de burger veel afgunst zit ben je helemaal goed bezig... ondertussen schrijven voor en tegenstanders forums als dit vol en klagen ze niet over de politiekers !
cadsite schreef:De enige juiste manier zou dus zijn om heel het systeem van bedrijfswagens voor privé gebruik volledig af te schaffen en een systeem uitwerken waarmee de werknemer een vergoeding krijgt per gereden km voor de zaak.
En de werknemer moet dan een tweede auto kopen voor het weekend en vakanties ? Wat ga je trouwens doen als hij onderweg naar huis aan de supermarkt stopt... is het dan plots privé ? We weten allemaal dat dit gewoon niet sluitend is, trouwens privé kilometers zijn een fractie van het totaal aantal kilometers dat iemand doet met een bedrijfswagen (al gaan sommigen hier weer beweren dat we 10x meer privé rijden dan voor het werk :bang: )
philippe_d schreef:De voorgestelde belasting op tankkaarten, is een belasting die de werkgever zal moeten betalen ...
Nee, Jan met de Pet zal deze betalen... bedrijven maken hun producten gewoon duurder en rekenen het door aan de klant. Zelfs al bezit je dus geen firmawagen dan nog zal men het uit jou zakken komen halen... misschien iets om eens twee keer over na te denken. En als de rekening terecht komt bij de werknemer is dit de zoveelste extra belasting... maar daar lig jij als niet-bedrijfswagen vermoedelijk niet van wakker (zolang ze maar in iemands anders zakken zitten en niet die van jou hé ?)
ub4b schreef:Een firmawagen wordt toch al aangerekend op de loonbrief? Gaan ze nu tweemaal hetzelfde uitmelken?
Zo is dat toch met alles in België... van je loon, over aankopen, sparen, erven, ... telkens moet je langs de kassa passeren met dezelfde euro !

Maar zoals sommigen aangeven gaat VAA niet over de tankkaart... maar dan komen we terug bij het aandeel van de privé kilometers in gans het verhaal. Uiteindelijk is dit de zoveelste maatregel die mogelijks de staat meer gaat kosten dan opbrengen... maw. de zoveelste pest belasting.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

r2504 schreef:En de werknemer moet dan een tweede auto kopen voor het weekend en vakanties ? Wat ga je trouwens doen als hij onderweg naar huis aan de supermarkt stopt... is het dan plots privé ? We weten allemaal dat dit gewoon niet sluitend is, trouwens privé kilometers zijn een fractie van het totaal aantal kilometers dat iemand doet met een bedrijfswagen (al gaan sommigen hier weer beweren dat we 10x meer privé rijden dan voor het werk :bang: )
woon-werk verkeer is gewoon privé, of je nu stopt aan de supermarkt of niet.
Dat is nu juist het punt. Als je een firmawagen krijgt om enkel mee naar je werk te rijden is het een salariswagen, dat heeft niets met je werk-activiteit te maken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

cadsite schreef:woon-werk verkeer is gewoon privé, of je nu stopt aan de supermarkt of niet.
Niet als ik naar klanten rij... wel als ik altijd op m'n bureau zou zitten (maar dan spreken we over een salariswagen).

Het lijkt me veel zinvoller dit laatste aan te pakken... dat is puur (legale) belastingsontduiking.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Nee, Jan met de Pet zal deze betalen... bedrijven maken hun producten gewoon duurder en rekenen het door aan de klant. Zelfs al bezit je dus geen firmawagen dan nog zal men het uit jou zakken komen halen... misschien iets om eens twee keer over na te denken. En als de rekening terecht komt bij de werknemer is dit de zoveelste extra belasting... maar daar lig jij als niet-bedrijfswagen vermoedelijk niet van wakker (zolang ze maar in iemands anders zakken zitten en niet die van jou hé ?)
Ja so, zo is het met de km heffing van trucks net hetzelfde, dat betaal jij ook uiteindelijk marginaal, al veel crimineel zien stijgen aan de kassa dan? :roll:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
cadsite schreef:woon-werk verkeer is gewoon privé, of je nu stopt aan de supermarkt of niet.
Niet als ik naar klanten rij... wel als ik altijd op m'n bureau zou zitten (maar dan spreken we over een salariswagen).

Het lijkt me veel zinvoller dit laatste aan te pakken... dat is puur (legale) belastingsontduiking.
Voilà, we verstaan elkaar, alleen was het niet helemaal duidelijk.

Ik heb geen bedrijfswagen. Ik mag eentje hebben, maar dat komt me slechter uit. Ik ga meestal met de fiets werken, behalve bij echt ***-weer of als ik de kinderen naar school moet brengen of halen gebruik ik mijn auto.

Als ik een lange rit voor de boeg heb neem ik de pool-wagen wel 's avonds mee naar huis om van 's ochtends thuis te kunnen vertrekken, maar dat is uitzondering. Maximaal een keer of 2 per maand.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

cadsite schreef:Ik heb geen bedrijfswagen. Ik mag eentje hebben, maar dat komt me slechter uit. Ik ga meestal met de fiets werken
Je bedoelde een salariswagen vermoed ik ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

goh, is een beetje dubbel.
Ik heb geregeld een auto nodig voor mijn werk, maar hier staat een auto voor ons en soms ook enkele camionetten.
Ik werk 4/5 en moet gemiddeld ongeveer 1 keer per week naar een werf of vergadering. Dat is dan meestal tussen de 50 tot 500 km van kantoor.
Het zou bij mij dus niet afgelijnd een salariswagen zijn maar in grote lijnen wel.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:dat is puur (legale) belastingsontduiking.
Jij moet echt wel heel veel op de baan zijn voor je werk, dat het zo piekt dat mensen ook een wagen hebben als extralegaal voordeel (hoe vaak heb je al niet horen hameren op je term 'salariswagen'). Op mijn werk heeft iedereen een auto, en ik denk dat minstens 80% daarvan nagenoeg nooit op de baan moet voor het werk.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Vaganzza schreef:
Liber! schreef:Inplaats van iets te doen aan de uitgaven gaan ze mensen die werken nog meer belasten.
Of ze nu extra belasten of snoeien in de uitgaven, voelen doe je het toch hoor... Sowieso...

België is een zwaar belast land, dat klopt. Echter krijgen we ook zeer veel terug, dat beseffen zeer weinig mensen precies (steeds minder)...

Gisteren zag ik Dewael in het parlement bezig: "we zijn qua pb nr 1 in belasten, voor vermogen op plaats 4"... Geen idee waar hij die rangschikking precies haalt (bij dat van kapitaal stel ik mij toch grote vragen), zeker omdat wij al geen vermogenskadaster kennen. Alleen zijn ze nu alleen bezig met de vennootschappen te hervormen qua %. Als we toch op nr 1 staan (dus ook na de "tax shift"), zou het dan niet beter zijn daar vooral te verlagen?? Want diegene die veel kapitaal/vermogen hebben, steken dat vooral in vennootschappen.
Veel terug??? Wat?
momenteel krijgen we een pak minder terug dan in andere landen, en er is nu al geen geld meer voor pensioenen.
en nog een tendens die bezig is, heb je wel geld krijg je ook niets meer, op termijn wordt dat, als je heel uw leven zuinig gespaard hebt:
- geen subsidies meer voor gelijk wat
- geen werkloosheidsvergoeding of pensioen
- volle pot in de ziekenzorg, medicijnen, enz...

Als je hier in Belgie NIKS hebt krijg je alles en als je wel geld hebt en iets hebt opgebouwd, wordt je gepluimd als een kieken :evil:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik lees net in DS dat belasting op tankkaarten voor de werkgever is en dat het 100miljoen per jaar moet opbrengen.

Er zouden (niemand heeft blijkbaar correcte cijfers) ruwweg 500'000 firmawagens zijn.
Dat zou neerkomen op €200 per firmawagen, maar niet alle firmawagens hebben een tankkaart.
De kost per jaar per auto valt dus al bij al nogal mee.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Jij moet echt wel heel veel op de baan zijn voor je werk, dat het zo piekt dat mensen ook een wagen hebben als extralegaal voordeel (hoe vaak heb je al niet horen hameren op je term 'salariswagen').
Het "piekt" mij niet... wel dat sommigen steevast doen alsof een bedrijfswagen pure luxe is waar niets tegenover staan... en dan kan je niet ontkennen dat dat bij salariswagens ook effectief zo is (ook al is het een legale constructie, het gaat in tegen de geest).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:pure luxe is waar niets tegenover staan...
Het is gewoon deel van het salarispakket, dus hoezo zou daar niets tegenover staan ?! Ik denk trouwens dat mocht iedereen mogen kiezen om hun leasebudget netto in handen te krijgen, er niet veel meer met een bedrijfs... erm... salariswagen zouden rijden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Het is gewoon deel van het salarispakket
Op je salaris betaal je sociale zekerheid... op een firmawagen niet... puur wagen in ruil voor salaris is dus naar de geest van de wet niet correct.

Op zich kan je een firmawagen dus enkel maar verantwoorden naar de maatschappij als je die hoofdzakelijk gebruikt om je werk uit te oefenen (net zoals een bouwvakker z'n hamer hoofdzakelijk voor z'n werk gebruikt). Dat iemand z'n werkmiddel ook al eens gebruikt voor privé doeleinden is nu éénmaal de bluts met de buil... anders gaan we zeuren over iedereen die een balpen van het werk thuis heeft liggen.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

r2504 schreef:
Tomby schreef:Het is gewoon deel van het salarispakket
Op je salaris betaal je sociale zekerheid... op een firmawagen niet... puur wagen in ruil voor salaris is dus naar de geest van de wet niet correct.

Op zich kan je een firmawagen dus enkel maar verantwoorden naar de maatschappij als je die hoofdzakelijk gebruikt om je werk uit te oefenen (net zoals een bouwvakker z'n hamer hoofdzakelijk voor z'n werk gebruikt). Dat iemand z'n werkmiddel ook al eens gebruikt voor privé doeleinden is nu éénmaal de bluts met de buil... anders gaan we zeuren over iedereen die een balpen van het werk thuis heeft liggen.
Dan zijn er wel nog wat voordelen die niet correct zijn volgens de wet zogezegd.

Ipv hun begroting altijd op te lossen door nieuwe belastingen uit te vinden zouden ze beter de oorzaak eens aanpakken. Zo kan je bezig blijven ieder jaar, want ieder jaar is er wel een tekort.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het is een publiek geheim dat de oorzaak het gevoerde beleid is: mensen schrik aanjagen, allerlei taksen en bijdragen verhogen om zo minder besteedbaar inkomen over te houden. Resultaat: mensen hebben geen geld meer om uit te geven of hebben schrik voor wat nog komen gaat en potten het geld op. Als iedereen zijn geld bijhoudt, draait de economie niet natuurlijk.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Sinister schreef:
Nee, Jan met de Pet zal deze betalen... bedrijven maken hun producten gewoon duurder en rekenen het door aan de klant. Zelfs al bezit je dus geen firmawagen dan nog zal men het uit jou zakken komen halen... misschien iets om eens twee keer over na te denken. En als de rekening terecht komt bij de werknemer is dit de zoveelste extra belasting... maar daar lig jij als niet-bedrijfswagen vermoedelijk niet van wakker (zolang ze maar in iemands anders zakken zitten en niet die van jou hé ?)
Ja so, zo is het met de km heffing van trucks net hetzelfde, dat betaal jij ook uiteindelijk marginaal, al veel crimineel zien stijgen aan de kassa dan? :roll:
Aangezien het meeste van die vrachtwagens gewoon passeren worden die belgische kmheffingen verdeeld over zo goed heel europa, direct voelen gaan hier in Belgie niet doen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat soort paniekbijdragen zie je wel vaker:
- rookverbod ging tot een decimering van de cafés leiden -> niets van gezien (wel integendeel)
- witte kassa ging tot een decimering van de horeca zaken én een decimering van het personeelsbestand leiden -> niets van gezien (wel integendeel)
- kilometerheffing voor vrachtwagens ging de winkelprijzen GIGANTISCH de hoogte injagen -> niets van gezien

Het probleem met paniekberichten is dat je er na een tijd immuun voor bent, maar als het dan echt van doen is, negeer je het ook.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

heist_175 schreef:- rookverbod ging tot een decimering van de cafés leiden -> niets van gezien (wel integendeel)
De cijfers tonen aan dat er wel degelijk een daling van het aantal cafés is:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... rbod.dhtml
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150602_01710418
Al moeten we er natuurlijk wel de kanttekening bij maken dat het aantal café's al twintig jaar vermindert.
heist_175 schreef: - witte kassa ging tot een decimering van de horeca zaken én een decimering van het personeelsbestand leiden -> niets van gezien (wel integendeel)
Dat zou wel grotendeels "statistiek" zijn: door de witte kassa zijn er nu meer mensen officieel in de horeca tewerkgesteld, terwijl die vroeger in't zwart werkten.
Da's een beetje zoals mensen hun werkloosheidsuitkering afpakken en dan zeggen dat het aantal werklozen daalt :)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het klopt idd ook dat er bij de cijfers links en rechts nog wat kanttekeningen gemaakt kunnen worden, maar de kaalslag of tsunami is er ook niet gekomen :). Niet de tsunami aan jobverlies, niet de tsunami aan horeca sluitingen, niet de tsunami aan prijsverhogingen.

Bedenkingen bij het cijfermateriaal:
- hoe meet je zwarte jobs en het verloren gaan daarvan (moeten we dat trouwens erg vinden, als maatschappij, dat er zwarte jobs verloren gaan?)
- de cijfers praten over "personen" en niet over "FTE", het kan dus zijn dat 1 FTE vervangen is door 4 mensen die 2-3u werken
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

heist_175 schreef: - kilometerheffing voor vrachtwagens ging de winkelprijzen GIGANTISCH de hoogte injagen -> niets van gezien
De prijswijzigingen zijn er dan misschien nog niet aan de kassa, de aankoopprijzen zijn in ieder geval wel gestegen (tenminste in mijn sector) wat onze marge nog meer onder druk zet.
Winkel(keten)s kijken voorlopig de kat uit de boom (lees: kijken wat de concurrentie doet). Van zodra er één de prijs laat stijgen zal de rest volgen.

P.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

We moeten er niet op hopen, maar zolang we blijven bijschaven en aanplakken komen we geen stap vooruit.
Soms moet een systeem eens volledig van 0 herschreven worden. Belasting op verloning is zo'n mank systeem. (net zoals zovele andere...)

Ik heb het niet voor systemen waar langs alle kanten uitzonderingen op zijn. Dan krijg je automatisch onlogische gevolgen.
Totaal andere wereld, maar wel een duidelijk voorbeeld denk ik. Tarieven van het openbaar vervoer....
Een treinticket tussen Kortrijk en Antwerpen heeft zoveel prijzen dat het absurd wordt. Het is bijvoorbeeld goedkoper om een B-dagtrip voor de Zoo te kopen dan een heen-terug ticket Kortrijk Antwerpen. Als je dat weet kan je dus goedkoper rijden dan iemand die dat niet weet.

Zo is het net ook met de belastingen. Als je de regels kent betaal je minder dan je buur. Dit is gewoon oneerlijk. Maak een duidelijk systeem.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”