Electrische wagen met 200pk en 500km bereik voor een prikje

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Tim.Bracquez schreef: En daar hou je weeral niet rekening met de productie van de brandstof welke vervuilender is dan er mee te rijden...
Maar dat geldt ook voor bv steenkoolcentrales... Diesel is simpel, we weten waar die vandaan komt (en dat dat geen mooi verhaal is).

De milieuimpact van een kW elektriciteit is gewoon moeilijker te berekenen omdat die landafhankelijk en variabel in de tijd is.
In Nederland wordt de milieuimpact bv binnenkort weer wat groter:
http://www.tijd.be/ondernemen/milieu_en ... 3-3088.art

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet tegen elektrisch rijden, zeker in combinatie met hernieuwbare energie. Maar de realiteit is dat je vandaag nog redelijk wat km op steenkool zal afleggen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

cadsite schreef: En vergeet ook vooral het kernafval niet. Smeerlapperij waar we nog 100den (honderden!!!) jaren mee gekloot zitten.
Duurzame kernenergie: https://www.sckcen.be/nl/SCKCEN_for_you ... V_reactors
4e generatie kernreactoren:
- zijn in staat om het huidig afval op te stoken
- afval is na 300 jaar minder radioactief dan de grondstof (akkoord, 300jaar is lang, maar handelbaar)
- 99% van de grondstof opgebruiken tov 1% in onze huidige
- kernreactie valt stil als geen grondstof wordt aangevoerd

We moeten gewoon van die oude krengen af en investeren in nieuwe, duurzame kerncentrales...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat argument wordt al tientallen jaren gebruikt (thorium, nog zo'n spookverhaal), maar nergens zien we dat in werking.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Oh jawel:
http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernenerg ... ruik.dhtml

En het huidige anti-kernenergie beleid is nu eenmaal niet bepaald bevorderlijk voor de investeringen en R&D op dat vlak...
Nochtans is kernenergie volgens mij dé toekomst en oplossing van het energie én milieuvraagstuk!

CO2? Hoezo, een kerncentrale stoot enkel waterdamp uit van de stoom die gegenereerd werd.
Waterstof maken we via elektrolyse tijdens de daluren uit deze stoom.
Elektrische wagens laten we rijden op waterstof via een brandstofcel.
Methaan(aard)gas voor thuisverwarming? Maken we gewoon door deze waterstof te binden met de CO2 die we toch te veel in de lucht hebben.
En we gaan weer terug over op duurzame materialen (ijzer/hout/glas) ipv al die plastic. En als we toch plastic nodig hebben, maken we deze plantaardig. Weg met de afhankelijkheid van fossiele grondstoffen :-)
Nadelen:
- Toch nog steeds een aantal kilo/ton kernafval. Nu, ik schenk dit liever in goed beheer, samen met een propere planeet aan ons nageslacht, dan eentje die volledig verloederd, opgewarmd en om zeep is zoals we nu bezig zijn.
- In het verleden is het toch enkele keren mis gegaan met kerncentrales. Maar daar werden lessen uitgetrokken en nieuwe centrales zijn inherent veiliger

Simplistisch? Misschien. Maar het is toch de moeite van het eens in vraag te stellen ipv alle nucleaire mogelijkheden overboord te gooien. :idea:
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

India wil thorium gebruiken, hebben 1 van de grootste voorraden aan deze erts.
http://www.world-nuclear.org/informatio ... india.aspx

http://www.stroomversnelling.vlaanderen ... andstoffen

Ben zelf ook voorstander van thorium.

Een ander punt waar niets van lijkt te komen is kernfusie.
Tot zo ver de off topic.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Fusiereactoren zijn in volle ontwikkeling.
Iirc is er een testreactortje dat voor het eerst winst haalt in zijn reactie, ipv breakeven of verlies.
Again iirc, het praktisch probleem is dan ook vaak dat de superconductoren, die enkel functioneren in de buurt van het nulpunt, en nodig zijn om de reactie in een magnetisch veld te bewaren, in de buurt liggen van die reactie die aan een paar miljoen graden functioneert.

Probleem met fusie is dat je nog altijd met radioactief afval zit, tenzij je He3 gaat gebruiken ipv waterstof.
En laat He3 nu moeilijk te vinden zijn op aarde, maar volop aanwezig op de maan. Dus lunar stripmining komt eraan ;-)

Voordeel is wel dat, buiten het kleine probleem als de reactie uit zijn containment zou breken en je effe een serieuze hittebron hebt die op hol is, een fusiereactie niet self-sustaining is, dus bij verlies van controle over de reactor valt ie gewoon stil ipv een nieuwe Fukushima te riskeren.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Dat gaat om een onderzoeksproject van de Chinese overheid. Van commerciële uitrol is nog lang geen sprake. We weten met moeite hoeveel zo'n reactor zal kosten. Ik hoor af en toe 2030 als vroegste datum voor commerciële uitrol.

Als je eerlijk bent, weet je dat tegen 2030 sommige landen op 100% hernieuwbare energie gaan draaien. Het is gewoon een kwestie van voldoende waterkracht te combineren met massaal veel wind, zon en batterijen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Kan een MOD deze eens afsplitsen naar een aparte topic? Ik wil hier wel eens over discussiëren

@raf1, en als ik eerlijk ben, weet ik wel heel zeker dat tegen 2030 geen enkel geïndustrialiseerd land 100% op hernieuwbare energie gaat draaien! Zeker niet met de evoluties naar elektrisch verkeer etc... Het wordt tijd dat de "groenen" (slechte naam, ik beschouw mezelf ook als groen, maar dat mag niet gezegd worden als je voor kernenergie bent :bdaysmile: ) van hun roze wolk eens in de realiteit stappen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

woutervh schreef:@raf1, en als ik eerlijk ben, weet ik wel heel zeker dat tegen 2030 geen enkel geïndustrialiseerd land 100% op hernieuwbare energie gaat draaien!
Ik spreek dan over landen als Ijsland, Costa Rica, Oostenrijk, Noorwegen en Denemarken.
Die landen bewijzen vandaag dat hernieuwbare energie geen fictie meer is, en dat een snelle omslag naar 100% hernieuwbare energie voor hen realistisch is.
Dit in tegenstelling tot commerciële thoriumreactors waarvan het verhaal pas kan starten ná 2030 als de huidige onderzoeksprojecten van China/USA/India succesvol worden afgerond.

Als je eerlijk bent, durf je toegeven dat thorium in die context ten dode opgeschreven is. Thorium is leuk als onderzoeksproject voor atoommachten, maar het is compleet debiel te hopen dat we binnen enkele decennia electriciteit geleverd krijgen via een commerciële thoriumcentrale.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Toen ik nog op de lagere schoolbanken zat werd er gezegd dat kernfusie de toekomst was, nog een jaar of 30 en zowat elk land zou hieruit zijn energie halen. Ik ben er nu 38. :roll:

Inzetten op zaken die werken lijkt me in eerste instantie aangewezen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ik heb het nergens over Thorium gehad.
Wat ik aanbracht waren 4e generatie kerncentrales, die gewoon op uranium pruttelen... En deze staan niet meer zo veraf.
Kernfusie en thorium zijn inderdaad nog verre toekomstmuziek (maar daarom ook niet geheel uitgesloten).
Wat ik bedoel is dat we een bepaald klimaat creëren, waar het ondenkbaar is dat kernenergie nog enige toekomst zou kunnen hebben. Waar dit helemaal niet zo hoeft te zijn! We staan onze eigen innovatie in de weg.

De landen die jij aanbrengt hebben inderdaad de mogelijkheid om 100% hernieuwbaar te draaien. Alhoewel, het is ook maar zolang hun stuwmeren gevuld geraken. Ijsland springt hier bovenuit omdat zij beschikken over een gigantisch potentieel geothermische energie (en het bevolkingsaantal ook heel laag is)

Edit: en dat hernieuwbaar, is dat dan zo milieuvriendelijk? Ganse streken laten onderlopen, fauna en flora weg, dorpen die moeten verhuizen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

woutervh schreef:Wat ik bedoel is dat we een bepaald klimaat creëren, waar het ondenkbaar is dat kernenergie nog enige toekomst zou kunnen hebben. Waar dit helemaal niet zo hoeft te zijn! We staan onze eigen innovatie in de weg.
Kernenergie staat zichzelf in de weg omdat men er na 50 jaar state-sponsered R&D niet in geslaagd is de technologie goedkoper, veiliger en breder toepasbaar te maken.

Het feit dat energie-intensieve bedrijven zoals BASF, ArcelorMittal of Tessenderlo Chemie nog steeds geen eigen kernreactor kunnen plaatsen om zelf in hun energievoorziening te voorzien, zegt genoeg.

Kernenergie is simpelweg onvoldoende geëvolueerd en alleen betaalbaar via een state-sponsered monopolie, dat paste perfect in de tijdsgeest van de jaren '60, maar in de huidige vrije markteconomie waar de niet-nucleaire technologie zo sterk geëvolueerd is en er tientallen alternatieven zijn om elektriciteit op te wekken past zo'n nucleair energiemonopolie niet meer.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Om nog maar te zwijgen over het reële risico dat die dingen hebben.

Wie had er 11 jaar geleden ooit durven denken dat er iemand zo zot zou zijn om met een boeing in een wolkenkrabber te vliegen. :roll:

Als er 1 (éne) het in zijne kop krijgt om die stunt te herhalen in een kerncentrale is het helemaal feest.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

cadsite schreef:Wie had er 11 jaar geleden ooit durven denken dat er iemand zo zot zou zijn om met een boeing in een wolkenkrabber te vliegen. :roll:
16 jaar geleden bedoel je zeker. 11 september 2001 is ondertussen toch al meer dan 15 jaar geleden.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

"1984-2000 seems a very long time compared to 2000-2016."
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Waar heb je die qoute van? Want wow.. die heeft me omver geblazen! Qua gevoel klopt dat inderdaad 500%
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

raf1 schreef:
woutervh schreef:Wat ik bedoel is dat we een bepaald klimaat creëren, waar het ondenkbaar is dat kernenergie nog enige toekomst zou kunnen hebben. Waar dit helemaal niet zo hoeft te zijn! We staan onze eigen innovatie in de weg.
Kernenergie staat zichzelf in de weg omdat men er na 50 jaar state-sponsered R&D niet in geslaagd is de technologie goedkoper, veiliger en breder toepasbaar te maken.

Het feit dat energie-intensieve bedrijven zoals BASF, ArcelorMittal of Tessenderlo Chemie nog steeds geen eigen kernreactor kunnen plaatsen om zelf in hun energievoorziening te voorzien, zegt genoeg.

Kernenergie is simpelweg onvoldoende geëvolueerd en alleen betaalbaar via een state-sponsered monopolie, dat paste perfect in de tijdsgeest van de jaren '60, maar in de huidige vrije markteconomie waar de niet-nucleaire technologie zo sterk geëvolueerd is en er tientallen alternatieven zijn om elektriciteit op te wekken past zo'n nucleair energiemonopolie niet meer.
Kernenergie is net heel erg geëvolueerd. Er bestaan tig reactoren en types kerncentrales. Elk met zijn voor en nadelen. Ook de veiligheid is er enorm op vooruit gegaan vergeleken met de types die we hier hebben staan. Het feit dat deze bedrijven nog steeds geen eigen kernreactor kunnen plaatsen, heeft meer te zien met het niet mogen, of eenvoudiger aanvoeren dan niet kunnen.

Wie zegt dat kernenergie alleen betaalbaar is via state-sponsered monopolie? Volgens mij betaalt electrabel vandaag nog steeds 200 miljoen euro rente PER JAAR aan vadertje staatom de centrales langer open te houden! Tot 2015 was dat nog 500 miljoen euro per jaar! (bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2511554) Dan ga je mij niet wijsmaken dat een kerncentrale niet opbrengt! Mocht de staat (of electrabel) nu eens verplicht zijn om die nucleaire rente effectief te gebruiken om nieuwe centrales te voorzien, ipv hier of daar één of ander gat in de begroting te vullen, dan zouden we al ergens geraken...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

woutervh schreef:Het feit dat deze bedrijven nog steeds geen eigen kernreactor kunnen plaatsen, heeft meer te zien met het niet mogen, of eenvoudiger aanvoeren dan niet kunnen.
Zwakke argumentatie. Niet mogen heeft uitdrukkelijk te maken met het feit dat de veiligheidsrisico's van kerncentrales door geen enkele private verzekeringsmaatschappij worden verzekerd. De veiligheid is er dus niet écht op vooruitgegaan, anders zouden de verzekeringsmaatschappijen staan springen om dikke premies op te strijken zonder reëel risico.
Maar de realiteit is jammer genoeg anders, ook bij nieuwe centrales kan het reactorvat nog steeds smelten met Fukushima-toestanden als gevolg.

woutervh schreef:Wie zegt dat kernenergie alleen betaalbaar is via state-sponsered monopolie?
In Groot-Brittannië gaat een Frans-Chinees consortium een nieuwe kerncentrale, Hinkley Point C, bouwen die 6 miljoen gezinnen van stroom kan voorzien. Ter info, in België wonen in totaal 4,7 miljoen huishoudens.
33% van de investering komt rechtstreeks van de Chinese Staat, de rest van EDF dat voor 84,5% eigendom is van de Franse Staat. De Britse Staat garandeert dat de opgewekte stroom gedurende 35 jaar kan verkocht worden voor minstens 92,50 Britse pond per megawattuur.

Dat zijn toch genoeg elementen om van een state-sponsered monopolie te spreken.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

raf1 schreef:Zwakke argumentatie. Niet mogen heeft uitdrukkelijk te maken met het feit dat de veiligheidsrisico's van kerncentrales door geen enkele private verzekeringsmaatschappij worden verzekerd. De veiligheid is er dus niet écht op vooruitgegaan, anders zouden de verzekeringsmaatschappijen staan springen om dikke premies op te strijken zonder reëel risico.
Bullshit.
Dat heeft alles te maken met het non-proliferatieverdrag.
Dat die 189 landen (de overheden dus) de volledige controle wensen te behouden, en bijgevolg de rekening betalen, is natuurlijk logisch.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Fijn dat er hier mensen zijn die een Tesla hebben en kunnen betalen en je ziet ze hier veel meer rijden dan een poosje terug, best leuke verschijning en super technologie. Echter, voor een modale verdiener is een elektrische wagen geen optie. Laat dat gewoon op dit moment geen punt zijn.

Je kan ongeveer dezelfde wagen, niet elektrisch, kopen en amper de helft betalen van de elektrische tegenhanger. Tegen dat je voor pakweg 12000-15000 euro benzine of diesel hebt opgereden moet je al heel veel kilometers malen. Lees, dit moet ergens in de orde van 200.000 tot 250.000 km zijn om aan dat bedrag te raken en dan reken ik de kosten van de laadpaal in de woning en de prijs van elektriciteit niet bij. Die gratis aanbiedingen van Ikea zullen immers ook verdwijnen als de elektrische wagens zullen toenemen.

Deze week ben ik naar Verdun gereden vanuit Leuven (ongeveer 300 km). Dat zou nog net lukken met de meeste modellen, maar wil je verder rijden dan dit zou ik toch geen risico meer nemen, en als men hier dan spreekt over "amper" 2u opladen onderweg, is het dan normaal dat je reistijd met 50% toeneemt? Heb het net even opgezocht, op deze route is er gewoon geen Tesla laadpaal in de buurt en vermits de Franse Ardennen amper bevolkt zijn is Elektrisch rijden hier echt geen pretje denk ik.

Renault heeft enkele goedkope elektrische modellen, echter, huurprijs van de batterij komt neer op de brandstofkost die ik nu maandelijks heb. Systeem is dus weinig interessant, en ik wou eventueel overschakelen naar een Twizzy, maar daar zit dan geen overheidssteun op. Laat dan ook maar.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Slafes schreef: Renault heeft enkele goedkope elektrische modellen, echter, huurprijs van de batterij komt neer op de brandstofkost die ik nu maandelijks heb. Systeem is dus weinig interessant, en ik wou eventueel overschakelen naar een Twizzy, maar daar zit dan geen overheidssteun op. Laat dan ook maar.
Renault biedt de volgende versie van de Zoe aan met huur- of koopaccu. De laatste kost wel 8.000€ voor de 41kWh versie.
Ben je dan goedkoper uit met een koopbatterij, die je op eigen kosten moet vervangen of met een up-to-date (risicoloze) batterij die je huurt?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dat bedoel ik dus... 8000 euro aan brandstof is behoorlijk wat kilometer rijplezier. Veel mensen halen dat er niet uit, en huurprijs is niet altijd beter, als je weinig rijdt al helemaal niet. Bij andere modellen kan je dan weer niet huren maar enkel kopen, wat maakt dat de elektrische auto eigenlijk nog geen alternatief is, tenzij je het geld kan missen.

Op dit moment kan je volgens mij beter een CNG wagen nemen dan een elektrische. Groener, voordeligere taxen,... Kostprijs ligt niet veel hoger dan een normale wagen. Bijna alle DATS stations hebben een CNG pomp.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Slafes schreef: Op dit moment kan je volgens mij beter een CNG wagen nemen dan een elektrische. Groener, voordeligere taxen,... Kostprijs ligt niet veel hoger dan een normale wagen. Bijna alle DATS stations hebben een CNG pomp.
Voor wie een beetje km doet ook niet zo leuk, je moet elke dag of om de anderhalve dag gaan tanken. En rondrijden voor een pomp, ook al is het slechts enkele km.
De meeste wagens is het minder dan 300 werkelijke km, en ik denk dat enkel de verlengde versie van de Caddy (de 1,4 TSI versie en niet de 2l) die het nu iets langer kan volhouden (>500km), echter het is niet de goedkoopste.
Wie rond BXL tankt, tankt nog het laag calorisch gas, wat goedkoper is, maar wat weer impact heeft op het aantal keer dat je moet gaan tanken
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

bruma schreef:Voor wie een beetje km doet ook niet zo leuk, je moet elke dag of om de anderhalve dag gaan tanken. En rondrijden voor een pomp, ook al is het slechts enkele km.
De meeste wagens is het minder dan 300 werkelijke km, en ik denk dat enkel de verlengde versie van de Caddy (de 1,4 TSI versie en niet de 2l) die het nu iets langer kan volhouden (>500km), echter het is niet de goedkoopste.
Wie rond BXL tankt, tankt nog het laag calorisch gas, wat goedkoper is, maar wat weer impact heeft op het aantal keer dat je moet gaan tanken
Denk ook aan CNG als haalbaarder alternatief.

Wie wat kilometers doet komt zeker in de buurt van minstens één Colruyt/Dats, dat argument speelt dus minder. Hoeveel verbruikt CNG meer dan een gewone benzine wagen?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Slafes schreef:Bijna alle DATS stations hebben een CNG pomp.

Bij de recente aanschaf van een nieuwere wagen werd een CNG in overweging genomen, helaas is onze regio niet echt goed van stations voorzien. :lol:
Wij wonen pal in het midden.
Bijlagen
cng.JPG
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik denk dat Bruma het net had over CNG wagens...

Nu, ik had het over CNG vs elektrisch. Als 300km niet genoeg is... Dan is Elektrisch ook niet genoeg, en 20 min laden, en veel minder laadpalen dan CNG pompen. In alle geval, met ongeveer 300km bereik zou ik 2-3 keer per maand moeten gaan tanken, nu niet meteen een onoverkomelijk probleem. Voor veel kilometer vreters is diesel nog steeds de beste optie.

Al valt een verbrandingsmotor nog steeds niet te vergelijken met een elektro motor. Als de op persé 200 pk wil, ja, dan zijn er weinig opties en is de prijs ergens wel gerechtvaardigd voor deze elektrische wagen. Alleen wil de op misschien beter een sportwagen, want de maximum snelheid van 145 was immers niet genoeg. :) (al dacht ik dat je in België eender hoe maar 120 mag? :))

Ook rekening houden, die 500km bereik is niet tegen 120 per uur. Hoe sneller je gaat, hoe sneller de batterijen leeg zijn. Dus stel dat je de limiet van 145 zou uitschakelen, dan loop je de kans dat er toch wat fout loopt op batterij verbruik.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Die gratis tesla laadpalen staan anders ook onder druk, omdat ze serieus misbruikt worden.
De palen waren bedoeld voor een halfuurtje quickcharging, maar veel mensen laten er urenlang hun auto achter terwijl ze gaan shoppen, of parkeren hem daar zelfs 's nachts om hem thuis niet in het stopcontact te hoeven steken. Onder het motto "Tesla heeft gratis oplading beloofd, awel, ik laad altijd gratis op".
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

@dizzy
het goedkoopst momenteel is LPG, die aan normale prijs 0,4€/l komt, op veel plaatsen nog aan 0,30-0,35€/l met korting.
LPG heeft een lagere energiedichtheid dan benzine. Indien je rekent met 20% meerverbruik kom je nog maar aan de helft van de prijs van CNG.

CNG (hoog calorisch) heeft een grotere energiedichtheid dan benzine zodat het gewicht in kg ongeveer gelijk is aan dat van benzine gerekend in l/100km. In l/100km uitgedrukt zou er minder CNG verbruikt worden dan benzine. Echter de eenheid van CNG is in kg.

CNG wordt onder hoge druk in gasvorm gehouden en aardgas is lichter dan lucht dus stijgt bij lek in de atmosfeer.

LPG wordt vloeibaar in de tak gehouden, dus bij een lek heb je vloeistof, dat verdampt en laag bij de grond blijft.

De inhoud van LPG tanks, ook al kan je maar 80% ervan vullen, geeft je in veel gevallen een groter rijbereik dan bij de grote tanks van CNG.
LPG kan je enkel tanken aan een bemand station, CNG kan 24/7.

CNG voertuigen zijn fakrieksuitgerust, zo zijn er ook LPG voertuigen. De vroeger gekende nadelen werden dan bij fabriek al aangepast (mocht je willen vergelijken). Idem voor de flex-fuels op bio-ethanol (0,57€/l in FR auchan)

echter :offtopic:

Wat mij verwondert is dat er nog geen elektrisch voertuig (PHEV) is met groenere brandstof. Enkel renault maakter er ooit allusie op, en enkele Mitsubishi's in NL zijn uitgevoerd met LPG na.
Immers op lage snelheden is een elektrisch voertuig in het voordeel en vanaf 90km/u is een verbrandingsmotor in het voordeel in €/km
Die gratis tesla laadpalen staan anders ook onder druk, omdat ze serieus misbruikt worden
Het was oorspronkelijk de bedoeling om lange afstandsverplaatsingen mogelijk te maken én niet dagelijks er gebruik van te maken omdat het gratis is. Men is aan het onderzoeken hoe dit aan te passen
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Vanaf 2030 geen verbrandingsmotoren bij Duitse wagens, me dunkt dat we tot dan wat zullen zitten aanmodderen...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

selder schreef:Vanaf 2030 geen verbrandingsmotoren bij Duitse wagens, me dunkt dat we tot dan wat zullen zitten aanmodderen...
Als t zelfde liedje is met de uitstootnormen dan zullen die data ook wel verplaatst worden.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Dizzy schreef: Denk ook aan CNG als haalbaarder alternatief.

Wie wat kilometers doet komt zeker in de buurt van minstens één Colruyt/Dats, dat argument speelt dus minder. Hoeveel verbruikt CNG meer dan een gewone benzine wagen?
Ik "moest" een paar maand geleden ook op zoek naar een nieuwe wagen.
Elektrisch viel af wegens de hoge aanschafprijs + beperkte autonomie.

Diesel viel af (wegens BIV/rijtaks + ik was die geur bij het starten en achteruitrijden (op oprit) kotsbeu -ventilatie zoog alles naar binnen- + slecht voor het milieu)

Dus dan maar CNG + benzine (Skoda Octavia break).

Tot hier toe supertevreden! Naar zee rijden (+- 120 km) aan een gemiddeld verbruik van 3.3 kg/100 km!! (wel rustig rijden natuurlijk) en dat aan 0.94 € per kg. Kleine ritten verbruiken natuurlijk meer, maar mijn langdurig gemiddelde is 4 kg/100km da's dus weinig in mijn ogen voor toch niet zo'n kleine wagen.

Ik doe dus rond de 350 km met een tank CNG. Ik heb 2 tankstations (H-gas) op ongeveer 10 km. En kom ik eens niet toe, geen erg, ik heb ook nog een tank van 50l benzine (waar je best niet op rijdt natuurlijk, want het is veel duurder + vervuilender + verbruik gaat naar 6à7 l/100km).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

ITnetadmin schreef:Die gratis tesla laadpalen staan anders ook onder druk, omdat ze serieus misbruikt worden.
De palen waren bedoeld voor een halfuurtje quickcharging, maar veel mensen laten er urenlang hun auto achter terwijl ze gaan shoppen, of parkeren hem daar zelfs 's nachts om hem thuis niet in het stopcontact te hoeven steken. Onder het motto "Tesla heeft gratis oplading beloofd, awel, ik laad altijd gratis op".
Waar ervaar jij dat probleem?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dit heb ik ns gelezen in een artikel over de laadpunten die in de US gedeployed zijn.
Ik zal ns googlen of ik het nog terugvind, maar het is al een tijd geleden.

EDIT: niet direct het artikel dat ik destijds las, maar het gaat er wel over:
https://chargedevs.com/newswire/tesla-s ... -own-good/
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@ITnetadmin: Valt al bij al in de praktijk héél goed mee. Van zodra tesla merkt dat er bv mensen elke zondag voor een event gaan parkeren dan sturen ze 2 man op met een tentje als valet service... Dus no issues
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

@Tim: jij hebt een Tesla, staat er in het contract iets over fair use, of is het opladen echt unlimited (of kan je gratis volumeblokken bijkopen :-D ) ?
Ik denk idd ook dat het probleem niet overroepen moet worden. Stel dat in een extreem geval iemand 200.000 km aflegt en ELKE kWh uit een Tesla-paal gehaald zou hebben. 200.000 km * 23 kWh/100 km * 0,22 eur/ kWh is een potentieel exposure van 10.000 eur aan elektriciteit. Tesla zal zeker een provisie voor gebruik van de laadpalen in de prijs hebben gestoken, en gemiddeld genomen zal dat wel meevallen denk ik.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@SpecialK: Gewoon geen limiet, want stroom kost geen geld... Ja voor particulieren, maar voor bedrijven kost het gewoon geen geld. Alle taxen zitten op particulieren hun aansluitingen, bedrijven betalen daar niet voor. En wie zegt dat tesla dat betaald? Is zelfs vaak met deals met het hotel waar het staat, deze hebben een hoop klanten er bij... 1tasje koffie binnen gaan drinken en je hebt de laadbeurt er terug uit verdiend
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

[quote="Nob"Ik "moest" een paar maand geleden ook op zoek naar een nieuwe wagen.
Elektrisch viel af wegens de hoge aanschafprijs + beperkte autonomie.

Diesel viel af (wegens BIV/rijtaks + ik was die geur bij het starten en achteruitrijden (op oprit) kotsbeu -ventilatie zoog alles naar binnen- + slecht voor het milieu)

Dus dan maar CNG + benzine (Skoda Octavia break).

Tot hier toe supertevreden! Naar zee rijden (+- 120 km) aan een gemiddeld verbruik van 3.3 kg/100 km!! (wel rustig rijden natuurlijk) en dat aan 0.94 € per kg. Kleine ritten verbruiken natuurlijk meer, maar mijn langdurig gemiddelde is 4 kg/100km da's dus weinig in mijn ogen voor toch niet zo'n kleine wagen.

Ik doe dus rond de 350 km met een tank CNG. Ik heb 2 tankstations (H-gas) op ongeveer 10 km. En kom ik eens niet toe, geen erg, ik heb ook nog een tank van 50l benzine (waar je best niet op rijdt natuurlijk, want het is veel duurder + vervuilender + verbruik gaat naar 6à7 l/100km).[/quote]

Dat is nu eens nuttige info! Mercikes, mijn goesting in CNG is enkel toegenomen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Dizzy schreef: Dus dan maar CNG + benzine (Skoda Octavia break).

Tot hier toe supertevreden! Naar zee rijden (+- 120 km) aan een gemiddeld verbruik van 3.3 kg/100 km!! (wel rustig rijden natuurlijk) en dat aan 0.94 € per kg. Kleine ritten verbruiken natuurlijk meer, maar mijn langdurig gemiddelde is 4 kg/100km da's dus weinig in mijn ogen voor toch niet zo'n kleine wagen.

Ik doe dus rond de 350 km met een tank CNG. Ik heb 2 tankstations (H-gas) op ongeveer 10 km. En kom ik eens niet toe, geen erg, ik heb ook nog een tank van 50l benzine (waar je best niet op rijdt natuurlijk, want het is veel duurder + vervuilender + verbruik gaat naar 6à7 l/100km).

Zou een passat ook 3.3l doen op CNG? Passat en octavia is erg verwant.

Ik heb ook zitten kijken naar CNG. In Melle is er een pomp, ik moet dus één dorp verder rijden, maar is op zich geen groot probleem want dat is mijn binnenbaan Gent->Wetteren als de autostrade weer eens dichtslibt. Een van onze klanten heeft een CNG VW Passat. Ook Opel heeft een CNG wagen, en er is Volvo V60 met 245pk en CNG:

https://www.aardgasrijder.be/wp-content ... T5-CNG.pdf

Groot voordeel van CNG is dat je bijna geen taks betaalt, en worst case nog steeds kan rijden op benzine op straffe van een hoger verbruik, bvb op vakantie. Dus als je dan een wagen met wat PK's neemt, betaal je niet voor die PK's kwa taksen, maar kan je ze op vakantie in de bergen wel gebruiken ;)

Ik rij met een eenvoudige volvo v50 drive-e met 110pk. Nu 5.1l /100km diesel. In België mis ik geen vermogen, maar als ik in de alpen of het centraal massief rij, dan besef ik wel dat ik power mis. Mijn volgende auto wordt ofwel cng of electrisch.

Electrisch blijft een struikelblok dat ik mijn route rond laadstations ga moeten plannen, en daar dan pauzes moet inlassen die significant langer duren dan gewoon tanken. Zolang de trips korte afstand zijn, maakt dat niet uit want dan kan ik op mijn oprit tanken, maar voor lange afstanden weet ik niet waar ik aan begin. Met Tesla is dat beter geregeld dankzij hun supercharhers, maar de Tesla 3 is er nog niet, die heeft wel indrukwekkend specs waaronder de 4 seconde ludicrous mode.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

ub4b schreef:Groot voordeel van CNG is dat je bijna geen taks betaalt, en worst case nog steeds kan rijden op benzine op straffe van een hoger verbruik, bvb op vakantie.
Je sprak over vakantie in de Alpen. Als je er door Duitsland naartoe rijdt, zal je geen probleem hebben met het tanken van CNG. Duitsland heeft 900+ CNG tankstations.

Die 3.3 kg was wel met héél rustig rijden he (110km/u op de autostrade) en met 3 personen in de wagen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Nob schreef:
ub4b schreef:Groot voordeel van CNG is dat je bijna geen taks betaalt, en worst case nog steeds kan rijden op benzine op straffe van een hoger verbruik, bvb op vakantie.
Je sprak over vakantie in de Alpen. Als je er door Duitsland naartoe rijdt, zal je geen probleem hebben met het tanken van CNG. Duitsland heeft 900+ CNG tankstations.

Die 3.3 kg was wel met héél rustig rijden he (110km/u op de autostrade) en met 3 personen in de wagen.
Ik ging tot voor kort altijd in de Franse alpen en vogezen. De route is dan Lux->Lyon->Chambery->Moutiers en daar dan de bergpas op, of Lux->Nancy->Saint-Dié-des-Vosges en daar de berg op. Naar de vogezen kan je ook via Duitsland rijden, is kleine omweg.

Franse alpen beetje beu, wil eens iets anders ik denk dan aan Andorra, Zwitserland en Oostenrijk. Vermoedelijk Oostenrijk volgende keer via Munchen.

Worst case kan je op de Franse autostrade op benzine rijden.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”