@dizzy
het goedkoopst momenteel is LPG, die aan normale prijs 0,4€/l komt, op veel plaatsen nog aan 0,30-0,35€/l met korting.
LPG heeft een lagere energiedichtheid dan benzine. Indien je rekent met 20% meerverbruik kom je nog maar aan de helft van de prijs van CNG.
CNG (hoog calorisch) heeft een grotere energiedichtheid dan benzine zodat het gewicht in kg ongeveer gelijk is aan dat van benzine gerekend in l/100km. In l/100km uitgedrukt zou er minder CNG verbruikt worden dan benzine. Echter de eenheid van CNG is in kg.
CNG wordt onder hoge druk in gasvorm gehouden en aardgas is lichter dan lucht dus stijgt bij lek in de atmosfeer.
LPG wordt vloeibaar in de tak gehouden, dus bij een lek heb je vloeistof, dat verdampt en laag bij de grond blijft.
De inhoud van LPG tanks, ook al kan je maar 80% ervan vullen, geeft je in veel gevallen een groter rijbereik dan bij de grote tanks van CNG.
LPG kan je enkel tanken aan een bemand station, CNG kan 24/7.
CNG voertuigen zijn fakrieksuitgerust, zo zijn er ook LPG voertuigen. De vroeger gekende nadelen werden dan bij fabriek al aangepast (mocht je willen vergelijken). Idem voor de flex-fuels op bio-ethanol (0,57€/l in FR auchan)
echter
Wat mij verwondert is dat er nog geen elektrisch voertuig (PHEV) is met groenere brandstof. Enkel renault maakter er ooit allusie op, en enkele Mitsubishi's in NL zijn uitgevoerd met LPG na.
Immers op lage snelheden is een elektrisch voertuig in het voordeel en vanaf 90km/u is een verbrandingsmotor in het voordeel in €/km
Die gratis tesla laadpalen staan anders ook onder druk, omdat ze serieus misbruikt worden
Het was oorspronkelijk de bedoeling om lange afstandsverplaatsingen mogelijk te maken én niet dagelijks er gebruik van te maken omdat het gratis is. Men is aan het onderzoeken hoe dit aan te passen