bruma schreef:
Niet vergeten als je denkt van volgend jaar te veranderen: een verzekering zeg je minstens 3 maand voor vervaldatum op.
Tim.Bracquez schreef:Of je schrapt je nummerplaat en dan kan je weg wanneer je wilt, kost wel 30 Euro
Ik vrees dat je dan ook terug BIV zal moeten betalen om het voertuig terug op de weg te krijgen en zal het dus wat meer kosten dan 30 euro.
Er zijn altijd redenen genoeg om je verzekering onmiddellijk te stoppen. Een verandering in de voorwaarden (bijvoorbeeld premie verhoging) is al genoeg.
Tot in het voorjaar waren wij met het gezin voor alles verzekerd bij Ethias. Ethias wou echter geen enkele toegeving doen voor mijn zoon van 18 om hem te verzekeren en hij zou dus de volle pot aan BM 11 moeten betalen, zijnde meer dan 1400 euro.
We zijn toen via DVV (jongverzekerd.be) aan een bonus malus 0 voor hem gekomen. Voorwaarde was wel dat we onze verzekeringen allemaal bij DVV onder brachten en dat we zelf ook een BM 0 hadden. De premies voor familiale en brand waren zelfs iets lager dan bij Ethias. Ook zijn rijervaring vanaf zijn voorlopig rijbewijs telden mee in een kleine verlaging van de premie. Hij was toen al opgegeven als bijkomend jonge bestuurder van onze wagen die een kleine meerkost was.
Mijn zoon betaalt nu 840 euro voor BA en rechtsbijstand voor een BMW 318i (M34) uit 1997 met 115 pk. Het is wel degelijk zo dat verzekeringen rekening houden met geslacht, leeftijd, type, vermogen en ouderdom wagen, woonplaats, en waarschijnlijk nog een aantal criteria, in de berekening van hun premies.
Ik denk echter dat jongverzekerd.be voor de poster niet op gaat. Zijn vrouw is al dertig en er is ook geen sprake van een "borg" van de ouders, zoals in ons geval. Maar rond shoppen is de boodschap. Eventueel kan hij haar tijdelijk als bijkomend bestuurder opgeven voor zijn eigen wagen, waardoor de begin BM daalt. Het risico is veel minder omdat ze niet als jong bestuurder beschouwd wordt.
Het heeft ook lang geduurd eer de mensen beseften dat het nuttig kan zijn om van energieleverancier te veranderen. Diezelfde tendens zou er moeten komen voor verzekeringen. Het zou in ieder geval het arrogantie niveau wat doen dalen.